Krimuldas vidusskolas
6B klases skolnieks
Dāvis Liekniņš.
Māksla.
Grieķija no 8.
līdz 5.gadsimtam priekš Kristus.
Referāts
Krimulda 1998.
gada 14. februārī
Saturs
Mākslas aizsākšanās...................................................................................................................................................................... 2
Arhitektūra un tēlniecība............................................................................................................................................................... 2
Glezniecības izpausme traukos.................................................................................................................................................... 4
Lielā gieķu mākslas revolūcija...................................................................................................................................................... 4
Cilvēka ķermeņa attēlojums mākslā........................................................................................................................................... 5
Mākslas aizsākšanās
enākie mākslas stili ir radušies Austrumu despotu jūgā
lielajās oāžu valstiīs , kur nežēlīgi karsē saule un ražu dod tikai upju
apūdeņota zeme , un tie ir palikuši gandrīz nemainīgi jau turpat tūkstoš gadu.
Pavisam citādi apstākļi bija mērenākā piejūras klimata zonās - daudzajās
lielajās un mazajās Vidusjūras austrumdaļas salās un Grieķijas un Mazāzijas
pussalu saldūdeņiem bagātajās piekrastēs. Šie reģioni nebija pakļauti tikai
vienam valdniekam. Tajos patvērumu meklēja dēkas alkstoši kuģinieki - bieži
vien pirātu vadoņi , kas bija apbrauku?i puspasaules un savos tālajos ceļojumos
ietirgojuši vai salaupījuši milzu bagātības , un noglabājuši tās Egejas jūras
ostu pilsētās un pilīs.Šo reģionu galvenais centrs sākotnēji bija Krētas sala ,
kuras valdnieki reizēm izrādijās pietiekami bagāti un vareni , lai liktu saviem
sūtņiem doties uz Ēģipti , ar salinieku mākslas darbiem izraisot apbrīnu pat
šajā valstī. Neviens īsti nezina , kā sauca senās ciltis , kuras valdīja Krētas
salā un kuru mākslas paraugus atdarināja Grieķijas cietzemē , īpaši Mikēnās.
Jaunākie pētījumi lika domāt , ka šīs ciltis runāja grieķu pirmvalodu. Vēlāk ,
ap 1000.g.pr.Kr., pār Grieķiju un Mazāzijas pussalas piekrasti pārvēlās jauns
kareivīgu cilšu iebrukuma vilnis no Eiropas , un šīm ciltīm izdevās sakaut
pirmiedzīvotājus. Tikai dziedājamos , kuri stāsta par šīm kaujām , ir
pārvērtusies kāda daļiņa no tā skaistuma un greznības , kas piemitusi
ilgstošajos karos iznīcinātajai Krētas mākslai , - jo tie ir Homēra poēmu
dziedājumi , un starp jaunatnācējiem bija grieķu ciltis , kuru vārdi mums
zināmi no vēstures. Pirmajos pāris iekarotāju kundzības gadsimtos viņu mākslas
darbi bija vēl diezgan raupji un primitīvi. Tajos nemaz nav jaušamas krētiešu
stila līksmais dzīvīgums , drīzāk gan šķiet , ka

1.att.
stila stingrībā un vienkāršumā tie cenšas pārspēt pat
ēģiptiešu darbus. Māla traukus rotā vienkārši ģeometriski ornamenti, un , ja
tos papildina kāda aina no grieķu sadzīves , tad tā cieši iekļaujas šajā
kompozīcijā. Tā piemēram , 1.attēlā redzamajā grieķu vāzē rādīta kāda miru?ā
apraudāšana. Mirušais noguldīts uz katafalka, un sērotājas pa labi un pa kreisi
no viņa rituālās žēlabās ceļ rokas pret debesīm , kā to dara gandrīz visu
primitīvo tautu pārstāvji.
Arhitektūra un tēlniecība.
ī vienkāršība un lakonisms daļēji šķiet saglabājies arī
sengrieķu arhitektūras stilā , kurš , lai cik tas būtu dīvaini , vēl šobaltdien
redzams mūsu pilsētu ielās. Senajā stilā izmantotais doriešu orderis savu
nosaukumu ieguvis no kādas sengrieķu cilts. Ar savu askētisko dzīvesveidu
vēsturē iegāju?ie spartieši arī piederēja pie doriešiem. Un arī doriešu
celtajās ēkās nav neviena nevajadzīga elementa vai vismaz tāda , kura
lietderība mums nav izprotama. Vissenākie doriešu tempļi , iespējams , bijušas
koka celtnes , kas sastāvējušas tikai no nelielas taisnstūra telpas , kurā
novietota dieva statuja , un izturīgiem koka stabiem tai visapkārt , kas
balstīja jumtu. Ap 600.g.pr.Kr. citas grieķu ciltis sāka būvēt līdzīgas celtnes
no akmens. Koka balstus nomainīja akmens kolonnas , uz kurām balstījās smagas
akmens sijas. Šīs sijas tiek dēvētas par arhitrvātiem un viss siju pārsegums -
par antablementu. Celtnes augšdaļā , kurā , šķiet , vēl rēgojas siju gali ,
saskatāmas koka arhitektūras iezīmes. Siju galos parasti tika izdarīti trīs
iegriezumi , ko dēvē grieķu vārdā - triglifi. Laukumu frīzē starp triglifiem
sauc par metopu. Vispārsteidzošākais šajos agrīnajos tempļos , kas tik
nepārprotami atdarina koka būves , ir konstrukcijas vienkāršība un
harmoniskums. Ja celtnieki būtu izmantojuši parastus četrstūrainus stabus vai
arī cilindriskas kolonnas , tempļi droši vien izskatītos smagnēji. Taču senie
celtnieki papūlējās kolonnas vidusdaļu nedaudz paplašināt un augšdaļu -
sašaurināt. Tādejādi kolonnas šķiet gandrīz elastīgas , it kā jumta smaguma
mazliet saplacinātas , tomēr formu tās nav zaudējušas. Gandrīz vai rodas
iespaids , ka tās ir dzīvas būtnes , kas stalti nes tām uzkrauto nastu. Lai gan
vairāki no šiem senajiem tempļiem ir tiešām plaši un iespaidīgi , tie tomēr nav
tik milzīgi kā ēģiptiešu celtnes. Noraugoties tajos , mēs saprotam , ka cilvēki
tos cēluši citiem cilvēkiem. Patiešām , grieķiem nebija “dievišķa” valdnieka ,
kurš būtu varējis vai gribējis piespiest veselu tautu vergot viņa labā. Grieķu
ciltis bija apmetušās uz dzīvi mazās pilsētvalstiņās - polisās - un ostu
pilsētās. Starp atsevišķām kopienām lai ku pa laikam izraisījās domstarpības un
konkurences cīņas , taču neviena kopiena nebija tik spēcīga , lai uzkundzētos
pārējām. Šo pilsēvalstu vidū visizcilākā vieta mākslas vēsturē ir Atēnām Atikā.
Un , kas vēl svarīgāk , tieši Atēnās visnozīmīgākā un visapbrīnojamākā
revolūcija visā mākslas vēsturē nesa augļus. Nav viegli precīzi pateikt , kur
un kad šī revolūcija sākās, - varbūt ap to laiku, kad Grieķijā sāka celt pirmos
akmens tempļus , tas ir , ap 6. Gadsimtu priekš Kristus. Mēs zinām , ka arī
pirms tam Seno Austrumu impēriju mākslinieki ir tiekušies pēc savdabīgas harmonijas.
Savus darbus viņi centās pēc iespējas tuvināt priekšteču darinājumiem un
stingri ievēroja no tiem pārmantotos neapstrīdamos mākslas likumus. Pirmo reizi
ķērušies pie akmens statuju kalšanas , grieķu tēlnieki izmantoja paraugam
ēģiptiešu un asīriešu statujas. Zināms , ka grieķi pētījuši un atdarinājuši
ēģiptiešu mākslinieku modeļus un mācījušies no viņiem , kā atveidot stāvošu
jaunu cilvēku , atsevišķas viņa ķermeņa daļas un muskuļus , kas tās stur kopā.
Taču vienlaikus statujas rāda arī , ka to autors nav apmierinājies ar gatavām
formulām , lai cik labas tās būtu , un sācis eksperimentēt pats uz savu roku.
Tā , piemēram , viņš acīmredzot ļoti vēlējies izpētīt , kā veidoti cilvēka
ceļgali. Varbūt viņam tas nav izdevies līdz galam un viņa satuju ceļgali ir vēl
mazāk pārliecinoši nekā ēģiptiešu tēlnieku darinājumos , taču galvenias šeit ir
tas , ka viņš nolēmis paļauties nevis uz veciem priekšrakstiem , bet gan pats
uz sevi. Runa vairs nav par gatavu formulu apgūšanu cilvēka ķermeņa
attēlošanai. Ikviens grieķu mākslinieks gribēja atrast tikai sev raksturīgu
manieri cilvēka atveidam. Ēģiptieši savu mākslu bija balstījuši uz zināšanām.
Grieķi paļāvās uz to , ko redzēja. Reiz aizsākusies , šī revolūcija vairs
nebija apturama. Tēlnieki sāvās darbnīcās izmēģināja jaunas idejas un jaunus
paņēmienus , un katru jauninājumu tūdaļ uztvēra pārējie , papildināmi ar saviem
atklājumiem. Viens atklāja , kā labāk, modelēt rumpi , cits -, ka statuja
izskatās daudz atraisītāka , ja uz pamatnes stingri balstās tikai ar vienu
kāju. Vēl kāds cits atrada , ka seju var atdzīvināt , lūpu kaktiņus it kā
smaidā izliecot uz augšu. Protams , ēģiptiešu metode daudzejādā ziņā bija
“drošāka”. Grieķu eksperimentos gadījušās arī kļūmes. Smaids dažreiz atgādina
mulsu smīnu, un mazliet brīvāka poza liekas samākslota. Taču grieķu tēlniekus
šīs grūtības tik viegli neatbaidīja. Viņi bija izvēlējušies ceļu , no kura
nevarēja atkāpties.

2.att.
Tēlnieku paraugam sekoja arī gleznotāji. Par viņu darbiem
mēs zinām gaužām maz, tikai tik , cik pastāstīts sengrieķu rakstu pieminekļos ,
taču ir svarīgi apzināties , ka savulaik daudzi grieķu gleznotāji bijuši pat
vēl slavēnāki nekā tēlnieki. Iegūt attālu nojausmu par agrīno grieķu
glezniecību mēs varam , vienīgi aplūkojot gleznojumus uz māla traukiem.
Glezniecības izpausme traukos.
Šie trauki parasti tiek dēvēti par vāzēm, lai gan daudz
biežāk bija domāti vīnam vai eļļai , nevis puķēm. Vāžu apgleznošana Atenās
attīstījās par nozīmīgu mākslas nozari , un podnieku darbnīcās nodarbinātie
apgleznotāji tikpat dedzīgi kā citi mākslinieki vēlējās ieviest savā darbā
jaunākos atklājumus. Agrīnā perioda vāzēs , kas attiecināmas uz 6.gs.pr.Kr.,
vēl saskatāma ēģiptiešu metodes ietekme {2.att.}. Mēs redam divus Homēra varoņus
- Ahilleju un Ajantu - , kuri savā teltī nododas kauliņu spēlei. Abas figūras
vēl attēlotas sānskatā , bet acis pretskatā, taču abi augumi nav vairs zīmēti
pēc ēģiptiešu parauga , rokas nav tik skaidri modelētas un neliekas tik
nekustīgas. Vissvarīgāko atklājumu - zīmējumu perspektīvā vai raksturā -
izdarīja tieši gleznotāji. Tas bija ārkārtīgi svarīgs mirklis mākslas vēsturē ,
kad ap 500. gadu pr. Kr. mākslinieki pirmo reizi uzdrīkstējās uzgleznot cilvēka
kāju pretskatā. Daudzajos tūkstošos ēģiptiešu un asīriešu darbu , kas nonākuši
līdz mums , nekas tamlīdzīgs nav redzams. Ēģiptiešu mākslas mācība nav tikusi
vienkārši atmesta kā nederīga. Grieķu mākslinieki vēl joprojām centās cilvēka
auguma kontūras izzīmēt , cik vien iespējams , skaidri un gleznā ielikt tik
daudz no savām zināšanām par ķermeņa uzbūvi , cik varēja atļauties , nenodarot
pāri kopskatam. Viņiem vēl joprojām patika skaidras kontūras un līdzsvarota
kompozīcija , un viņi nepavisam netiasījās iemūžināt mirklīgus iespaidus. Viņu
mākslas izejas punktā vēl joprojām bija vecum vecā formula - cilvēka auguma
atveids , kāds tas izveidojies daudzu gadsimtu gaitā. Tikai viņi ?o formulu
vairs neuzskatīja par absolūti negrozāmu visos sīkumos.
Lielā gieķu mākslas revolūcija.
Lielā grieķu mākslas revolūcija , kas ietvēra dabisko formu
un perspektīvas atklājumu, norisa laikposmā , kas varbūt ir pats
apbrīnojamākais visas cilvēces vēsturē. Tas ir laikposms , kurā grieķu pilsētu
iedzīvotāji sāka apšaubīt senās tradīcijas un leģendas par dieviem un bez aizspriedumiem
iedziļināties lietu dabā. Tomēr mums nav jāiedomājas , ka tālaika mākslinieki
piederēja pie pilsētu inteliģences aprindām. Bagātnieki , kas pārvaldīja šo
pilsētu dzīvi un brīvo laiku pavadīja tirgus laukumos , nerimtīgi diskusējot ,
un varbūt pat dzejnieki un filozofi uz tēlniekiem un gleznotājiem lielākoties
noraudzījās no augšas kā uz zemākas kārtas pārstāvjiem. Mākslinieki paši ar
savām rokām pelnīja sev iztiku , turklāt bieži vien smagā fiziskā darbā. Netīri
, nosvīduši viņi nopūlējās savās darbnīcās kā vienkārši melnstrādnieki , tāpēc
“smalkā” sabiedrība viņus neuzskatīja par sev līdzīgiem. Lai nu kā , grieķu
mākslinieku ieguldījums savas pilsētas sabiedriskajā dzīvē tomēr bija
nesalīdzināmi nozīmīgāks par jebkura ēģiptieša vai asīrieša amatnieka devumu ,
jo lielākā daļa grieķu pilsētu, īpaši Atēnās , bija demokrātijas , kurās bagāto
snobu nicinātājiem darbarūķiem tomēr tika atļauts daļēji piedalīties pilsētas
pārvaldē. Tieši tajā laikā , kad Atēnu demokrātija bija sasniegusi visaugstāko
attīstības līmeni , grieķu māksla piedzīvoja vislielāko uzplaukumu. Pēc
persiešu karaspēka sakāves atēnieši Perikla vadībā sāka atjaunot sgrautās
celtnes. 480.gadā. pr.,Kr. persieši bija izlaupījuši un nodedzinājuši uz
svētajām Atēnu klintīm celtos grieķu tempļus jeb Akropoli. Nu tos vajadzēja
atjaunot , šoreiz no marmora , tik diženus un krāšņus , kādus neviens vēl
nebija redzējis. Perikls nebija snobs. Sengrieķu avotos atrodamas ziņas , ka
pret māksliniekiem viņš izturējies kā pret sev līdzvērtīgiem.
Cilvēka ķermeņa attēlojums mākslā.

3.att.
Nav grūti šajos tēlos saskatīt ēģiptiešu mākslas ilgo
ietekmi. Taču mēs jūtam ka , tieši šo mākslas likumu ievērošanai ir pieškīrusi
grieķu skulptūrām to majestātisko cēlumu , jo šie likumi bija pārstāsjuši būt
par mākslinieka brīvību ierobežojošu faktoru. Senais priekšstats , ka ir
svarīgi cilvēka ķermeņa struktūru , tā galvenās “eņģes” - ja tā var izteikties
- , kas satur kopā viņa locekļus , parādīt visraksturīgākajā rakursā , mudināja
mākslinieku izpētīt kaulu un muskuļu uzbūvi , lai patiesīgi atveidotu cilvēka
augumu , kas ir saskatāms pat zem apģērba krokām. Patiesībā veids , kādā grieķu
mākslinieki izmantoja apģērba drapējumu , lai iezīmētu atsevišķas ķermeņa daļas
, pierāda , cik lielu nozīmi viņi piešķīruši anatomijas zināšanām. Šis
līdzsvars starp seno likumu stingru ievērošanu un rīcības brīvību šo likumu
ietvaros padarīja grieķu mākslu tik ļoti apbrīnotu vēlākajos gadsimtos. Tieši
šā līdzsvara dēļ mākslinieki arvien no jauna atgriezušies pie seno grieķu
meistardarbiem , meklēdami tajos padomu un iedvesmu.Lielisku kompozīcijas
izjūtu apliecina ikkatrs šā laikposma grieķu mākslas darbs , taču paši senie
grieķi daudz augstāk vērtēja pavisam ko citu : jaunapgūtās iemaņas brīvi
attēlot cilvēka augumu jebkurā pozā vai kustībā deva iespēju atklāt viņa gara
dzīvi. Līdz mūsdienām ir nonākusi dižā grieķu filozofa Sokrata skolnieka
liecība , ka viņa skolotājs , kurš pats savulaik bija mācījies tēlnieka amatu ,
mudinādams māksliniekus atklāt “dvēseles darbu” , izmantojot novērojumus , “kā
cilvēka izjūtas ietekmē viņa ķermeņa
kustības”.

4.att.
Tieši šī spēja likt saskatīt cilvēka pozā viņa “dvēseles
darbu” pārvērš vienkāršu kapakmeni {4.att.}izcilā mākslas darbā. Grieķu darinātais
hēgejas kapakmens palikdams vienkāršs un skaists savā kompozīcijā , kura nav
vis stūraina un neveikla kā ēģiptiešiem , bet gan brīva un atraisīta. Veids ,
kā abu sieviešu roku līniju izliekums norobežo kapakmens augšdaļu un kā šīs
līnijas sabalsojas ar krēsla kāju izliekumu , tērpa krokojums ap Hēgejas augumu
, kas izstaro rāmu mieru , - tas viss rada to vienkāršo harmoniju , kas pasaulē
ienāca tikai līdz ar grieķu mākslu 5.gs.pr.,Kr.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru