Grieķija


Ievads.




Grieķijas tirdzniecība, vēsture un kultūra  vienmēr ir bijusi cieši saistīta ar Centrāleiropas valstīm.  Tas ir tas pamats, uz kura bāzes tiek veidotas pastāvīgas attiecības. Īpašu uzmanību Grieķija pievērš šo valstu politiskajai stabilitātei un ekonomiskajai attīstībai.

Nenoliedzams ir fakts, ka demokrātija un ekonomiskā stabilitāte Centrāleiropā būs spēcīga tikai tai gadījumā, ja tās pamatā būs reģionāla un globāla mēroga drošas un mieru nesošas attiecības. Tāpēc Grieķija aktīvi atbalsta sadarbības un drošības garantu veicinošas darbības Centrālājā un Austrumeiropā. Lai pilnveidotu jau izveidoto politisko sadarbību, Grieķija, kopā ar ES partneriem, caur dažādām attīstības programmām, nodrošina šīm valstīm ievērojamu ekonomisku un tehnisku palīdzību. Ir jāpiemin, ka Grieķija uztur lieliskas divpusējas vienošanās attiecības ar Centrāleiropas valstīm tirdzniecības, zinātnes un kultūras notikumu un jauninājumu ietvaros, ko papildina ievērojams oficiālo vizīšu skaits. Papildus jānorāda uz veselīgu ekonomisku iejaukšanos, kas paredz tiešās investīcijas, ko Grieķu uzņēmumi veic šajās valstīs.

Arī Latvijai ir pieci divpusējie līgumi ar Grieķiju: līgums par tādu personu atpakaļuzņemšanu, kuras ir ieceļojušas nelegāli, līgums par savstarpējo atteikšanos no vīzām, līgums par sadarbību kultūras un izglītības jomā, līgums par sadarbību aizsardzības jomā un ekonomiskās, zinātnes un tehnoloģiskās sadarbības līgums.

1999. gada 17. martā preses brīfingā prezidenta pilī Grieķijas prezidents Konstantīns Stefanopolis uzsvēra, ka Grieķija turpinās atbalstīt Latvijas centienus integrēties Eiropas Savienībā. Savukārt, tā laika Latvijas prezidents, Guntis Ulmanis norādīja, ka parakstītie līgumi ļaus intensificēt attiecības abu valstu starpā. Īpaši līgums par savstarpējo atteikšanos no vīzām un līgums par sadarbību kultūras un izglītības jomā ļaus aktivizēs kontaktus starp abu valstu iedzīvotājiem. Bijušais Latvijas Valsts prezidents kā būtiskāko uzsvēra tālāko attiecību attīstību perspektīvu dienvidu un ziemeļu dimensijas ietvaros. Latvijas un Grieķijas attiecības ir apliecinājums tam, ka Ziemeļ’ un Dienvideiropa ar vien vairāk veido savstarpējos sadarbības projektus (skatīt pielikumu Nr 1.).

Grieķijas labvēlīgā attieksme izraisa Latvijas uzņēmēju veselīgu interesi par tās tirgu.

Šā darba mērķis ir izzināt Grieķijas ekonomisko vidi (papildus izpētot arī tiesiski politisko, demogrāfisko, kultūras u.t.t.), lai spētu noteikt tās piemērotību sekmīgas uzņēmējdarbības uzsākšanai tajā. Turklāt Grieķija jau 1981. gadā kļuva par ES kandidātvalsti.








Grieķija.

  •                                                                         Nosaukums:
  •  
vispārpieņemtā garā forma:
Helēņu Republika;

vispārpieņemtā īsā forma:
Grieķija;

vietējā garā forma:
Elliniki Dhimokratia;

vietējā īsā forma:
Ellas;

agrāk lietotā:
Grieķijas Karaliste.



 

 

ĢEOGRĀFIJA.


Atrašanās vieta:
Dienvideiropa, robežojas ar Egejas jūru, Jonijas jūru un Vidusjūru, atrodas starp Albāniju un Turciju

Galvaspilsēta: Atēnas

Platība:
kopējā platība:  131,940  km2
sauszeme:  130,800  km2

Valsts robežas:
kopējā 1,210 km;
ar Albāniju 282 km, Bulgāriju 494 km, Turciju 206 km un Maķedonijas republiku 228 km;
piekrastes līnija: 13,676 km

Dabas resursi:
boksīts, lignīts, magnijs, petroleja, marmors, rūdas

Klimats:
mērens;
siltas, lietainas ziemas;
karstas, sausas vasaras


Teritorija:
jūra spēcīgi ietekmē Grieķijas fizikālo vidi. Neregulārā krasta līnija ir viena no garākajām pasaulē. Lielākā daļa pilsētu un apdzīvotu vietu nav tālāk par 100 km no ūdens. Grieķijai pieder vairāk nekā 2,000 salu, no kurām 170 ir neapdzīvotas. Lielākā sala ir Krēta (Kriti)à vistālākais punkts dienvidos, ar specifiskām iezīmēm vietējos iedzīvotājos.

Arī kalni ir atstājuši ne mazāk nozīmīgu ietekmi. Tie sedz vairāk nekā ¾ zemes. Izolācijas efekts, ko radījuši kalni, ir nosargājis vietējo iedzīvotāju tradīcijas un zināmu neatkarību. Grieķijai ir vairāk nekā 20 smaiļu, kuras ir augstākas par 2,000 metriem. Ievērojama ir Pindu (Pindos) kalnu rinda, kas pussalas vaidū stiepjas no Ziemeļiem uz Dienvidiem un tās vidējais augstums ir 2,650 m. Augstākā virsotne šai rindā ir Olimpa (Olimbos) kalns, kurā mājojot dievi. Tas ir 2,917m.

Upes Gieķijā ir īsas un straujas, turklāt to nepastāvīgais sezonas ūdens līmenis padara tās kuģošanai nederīgas. Trīs ievērojamākas upes ir Axios, Strimon, Nestos.

Tradicionāli Grieķija ir iedalīta deviņos ģeogrāfiskos reģionos, kas atšķiras topogrāfiski un reģionāli, bet ne politiski administratīvi. Seši iekšzemes reģioni ir Thrace, Macedonia, Epirus (ziemeļos), Thessaly, centrālā Grieķija un Peloponnesus. Un trīs salu reģioni: Jonijas jūras salas rietumu piekrastē, Egejas jūras salas starp Grieķiju un Turciju un Krētas sala.     

Apkārtējā vide:
spēcīgas zemestrīces;
gaisa piesārņotība, ūdens piesārņotība.

Atēnas ir kļuvušas plaši pazīstamas ar savu zemo gaisa kvalitāti. Smagā un spēcīgā smoga dēļ, lielai daļai iedzīvotāju ir jāsniedz medicīniskās aprūpes un elpināšanas pabalstus. Atēnu klimatiskie apstākļi vēl vairāk pastiprina šo problēmu, jo piesārņotais gaiss paliek turpat tuvu zemei. Tas ir arī daļēji izskaidrojams ar rekonstrukcijas aktivitātēm, ko pilsētā veica pēc Otrā pasaules kara, jo netika ņemta vērā satiksmes un industrijas iespējamā izaugsme. Tas pats, tikai mazliet vieglākā līmenī, norisinās arī Thessalonikā. Vairāk nekā puse visas valsts divriteņu atrodas tieši šais rajonos.

Lielu piesārņojumu rada arī ķīmiskā, tekstila un nemetāl-minerālu industrija, kas tika nodibināta Atēnās lielā 70-to gadu buma laikā. Turklāt vēji iznēsā šos kaitīgos sulfāta dioksīdus no industriālajiem rajoniem uz apdzīvotajiem.

Līdzīgi arī ūdens piesārņotība ir kļuvusi par nopietnu kavēkli industriālajā un attīstības politikā. Grieķija savā laikā ir nosusinājusi daudzus ezerus, lai radītu hidroelektro enerģiju vai arī lai atbrīvotu zemi lauksaimniecībai. Rezultātā ir izzudušas vairākas dzīvnieku sugas. Šis sausums radīja arī ūdens kvalitātes un kvantitātes trūkumu pilsētās. Saronikos līcis dienvidos no Atēnām,  pie kura ir izvietoti gandrīz puse no visas Grieķijas industriālajiem rajoniem, ir izmiris. Tāpat arī kuģi piesārņo apkārtni, izpumpējot savu netīro ūdeni un naftas produktu paliekas.


TIESISKI POLITISKĀ VIDE.

Tips:
Prezidentāli parlamentāra valsts;
monarhija atcelta ar 1974.gada 8. decembra referendumu

Administratīvais iedalījms:
52 prefektūras: Aitolia kai Akarnania, Akhaia, Argolis, Arkadhia, Arta, Attiki, Dhodhekanisos, Dhrama, Evritania, Evros, Evvoia, Florina, Fokis, Fthiotis, Grevena, Ilia, Imathia, Ioannina, Iraklion, Kardhitsa, Kastoria, Kavala, Kefallinia, Kerkira, Khalkidhiki, Khania, Khios, Kikladhes, Kilkis, Korinthia, Kozani, Lakonia, Larisa, Lasithi, Lesvos, Levkas, Magnisia, Messinia, Pella, Pieria, Piraievs, Preveza, Rethimni, Rodhopi, Samos, Serrai, Thesprotia, Thessaloniki, Trikala, Voiotia, Xanthi, Zakinthos, autonomais reģions: Agion Oros (Mt. Athos)

Neatkarība:
1829. gads (no Osmāņu Impērijas)

Valsts svētki:
Neatkarības diena- 25. marts (1821.) (kara par neatkarību proklamēšana)

Konstitūcija:
1975. gada 11. jūnijs

Tiesību sistēma:
balstīta uz Romiešu likumu sistēmu;
juridiski iedalīta civilajos, kriminālajos un administratīvajos likumos;
tiesneši tiek iecelti ar prezidenta dekrētu, pēc juriskonsula ieteikuma 

Balsstiesības:
18 gadu vecumā;
vispārējās un obligātās

Valdība:
tā ir spēkā kopš 1975. gadā parakstītās konstitūcijas un 1986. gadā veiktajiem tās labojumiem. Iedalās izpildvarā, likumdošanas un tiesas varā.

Galvenā izpildvara ir Kabinetam, kuru ieceļ prezidents uz premjerministra izvēles bāzes; kabinets atspoguļo Assamblejas politiku, kura to savukārt var atlaist ar neuzticības balsojumu. Prezidents ir ierobežots, galvenokārt ceremoniāls spēks.

prezidents- Konstantinos (Kostis) Stephanopoulos, kopš 1995. gada 10. marta, ievēlēja parlaments (nākamās vēlēšanas 20000. gadā);
premjerministrs- Andreas Papandreou

Kā dalībvalsts:
Australia Group, BIS, BSEC, CCC, CE, CERN, EBRD, EC, ECE, EIB, FAO, G- 6, GATT, IAEA, IBRD, ICAO, ICC, ICFTU, ICRM, IDA, IEA, IFAD, IFC, IFRCS, ILO, IMF, IMO, INMARSAT, INTELSAT, INTERPOL, IOC, IOM, ISO, ITU, MINURSO, MTCR, NACC, NAM (viesis), NATO, NEA, NSG, OAS (novērotājs), OECD, OSCE, PCA, UN, UNCTAD, UNESCO, UNHCR, UNIDO, UNIKOM, UPU, WEU, WFTU, WHO, WIPO, WMO, WTO, ZC

Karogs:
deviņas vienādas horizontālas svītras, kur mijas zilās ar baltām tādām pašām svītrām; augšējā kreisajā stūrī ir zils kvadrāts ar baltu krustu; krusts simbolizē Grieķu Ortodoksa Baznīcu.


Demogrāfiskais stāvoklis.

Iedzīvotāji: 10,647,511
iedzīvotāju skaita pieauguma rādītājs: 0,72%
·      Dzimstība:
10,56 dzimušie/1,000 iedzīvotājiem 
·      Kopējais dzimstības rādītājs:
1,46 bērni /sieviete 
·      Mirstība:
9,31 nāves/1,000 iedzīvotājiem 
·      Bērnu mirstības rādītājs:
8,3 nāves/1,000 tikko dzimušiem
·      Dzīves ilgums:
vidējais: 77,92  gadi
vīrieši: 75,39 gadi
sievietes: 80,59 gadi

Vecuma struktūras:
0-14 gadi:                       18%  sievietes 904,374;       vīrieši 947,494
15-64 gadi:                     67%  sievietes 3,601,029;    vīrieši 3,565,931
65 gadi un vairāk:          15%  sievietes 919,044 ;      vīrieši 709,639

Migrācijas rādītājs:
5,99 migranti/1,000 pastāvīgiem iedzīvotājiem

Emigrācija, gandrīz jau vai tradicionāls rādītājs Grieķijas demogrāfiskajā rakstā, šobrīd ir vienmērīgs un salīdzinoši zemā līmenī, taču politiskie nemieri visapkārt rada nopietnas dilemmas imigrācijas jomā. Pašreizējā valdības politika ir vērsta uz to, lai palīdzētu atgriezties tiem grieķiem, kas savulaik ir emigrējuši no valsts.

Etniskais iedalījums:
grieķi 98%, citi 2%;
lielākā minoritātes grupa ir albāņi, armēņi, bulgāri, Maķedonijas slāvi, turki arī čigāni

Piezīme: Grieķijas Valdība paziņo, ka Grieķijā nepastāv etniskās sadales

Reliģijas:
Grieķu Ortodokss 98%, Musulmaņu 1.3%, cita 0.7% (protestantu grupas, ebreji, katoļi)
1975. gada konstitūcija pasludina Ortodoksa Baznīcu par Grieķijas pamatreliģiju
Valodas:
Grieķu (oficiālā), Angļu, Franču;
mūsdienu Grieķi runā grieķu valodā, eksistējošie reģionālie dialekti komunikāciju neietekmē

Rakstpratība:
vecumā no 15 un vairāk pārsvarā prot rakstīt un lasīt
kopējais rādītājs: 95%
vīrieši: 98%
sievietes: 93%

Deviņi izglītības gadi ir par brīvu un skaitās obligāti. Nākamie trīs arī ir par brīvu, bet vairs nav obligāti. Iedalās vidējās sagatavošanas mācību iestādēs un tehniskās sagatavošanas programmās. Vairāk nekā 10% studē privātās mācību iestādēs, tomēr valsts kontrolētā universitāšu sistēma ir augsti konkurētspējīga.  

Veselība:
1980-tajos gados veselības aprūpe tika pārkārtota uz Nacionālo veselības dienestu, kam privātās klīnikas pievienojās tikai pēc 1990-tā gada. Veselības apdrošināšanu ietekmē valsts organizācijas caur dažādām aptverošām programmām.

Darba spēks:
4,077 miljoni
nodarbinātības sfērasà           pakalpojumi 52%
 lauksaimniecība 23%
 industrija 25% 


EKONOMISKĀ VIDE.

Nacionālais kopprodukts:  $93.7 biljoni  (0,4% pieaugums)

Nacionālais kopprodukts uz cilvēku: $8,870 

Inflācijas likme: 10.9%.

Bezdarba rādītājs: 10.1% 

Budžets:
valsts ienākumi: $28.3 biljoni
          izdevumi: $37.6 biljoni, ieskaitot kapitāla izdevumus $5.2 biljoni 

Ārējais parāds: $26.9 biljoni

Rūpnieciskā ražošana:
pieaugums 3.2%;
sastāda 18% no nacionālā kopprodukta;
nodarbināti 19% darbaspēka

Pamatprodukti: tekstilpreces, apģērbs un apavi, ķīmiskie produkti, metāls (dzelzs, tērauds, alumīnijs), nafta, pārtikas apstrāde, dzērieni, tabaka.
Mazo uzņēmumu īpatsvars kavē ekonomikas pētniecību un attīstību.

Lauksaimniecība:
sastāda 12% no NK

aramzeme 23%, kultūraugi 8%, pļavas un ganības 40%, meži un mežainie apgabali 20%, citi 9%.
3,7 miljoni hektāru tiek izmantoti labībai un ganībām.

Lopkopība sastāda 30% no lauksaimniecības. Zemes īpašnieku darbs ir pielīdzināms Rietumeiropas standartiem.

Galvenās kultūras: kvieši, kukurūza, mieži, cukurbietes, olīves, tomāti, kartupeļi.
Nodarbojas ar tabakas audzēšanu, vīniem.
Sava niša ir arī pienam, gaļas produktiem, lopbarībai.

Ir jāpiemin arī nelikumīga kaņepju (hašišs, marihuāna) audzēšana un opijs. Galvenokārt ražošana mājas apstākļos; kalpo kā vārti uz Eiropu tiem tirgotājiem, kas cenšas slepus ievest (kontrabanda) marihuānu un heroīnu no Vidējiem Austrumiem un Dienvidrietumu Āzijas uz Rietumiem un izejķimikālijas uz Austrumiem; pārvedumu punkts Dienvidrietumu Āzijas heroīna pārejai uz Balkānu līniju.

Enerģija:
gandrīz visa elektroražotne pieder valdībai.
Galvenie elektroenerģijas avoti irà                akmeņogles 66%
šķidrais kurināmais 23%
termoelektro un hidroelektro 10%

Pakalpojumi:
tūrisms ir galvenais valūtas avots. Tas aug gadu no gada ar lielu valdības subsīdiju.

Plaša banku un finansu institūciju diversifikācija notika 1990-to gadu sākumā, piedāvājot kredītu un investīcijas, tādējādi atbalstot valsts ekonomiku.

Arī kuģniecība ir nozīmīgs ienākumu avots. Tas ir viens no svarīgākajiem eksporta sektoriem (starptautiskā kuģniecība).

Kalnrūpniecība:
tas ir mazs ekonomikas procents, bet balstīts uz nozīmīgu derīgo izrakteņu daudzumu. Svarīgākie ir: lignīts, boksīts, magnijs, azbests, marmors, jēlnafta (Egejas jūrā), dzelzs rūdas.

Valūtas vienība:
1 drahma (Dr) = 100 lepta

Valūtas kurss:
drahma (Dr) pret US$1 - 238.20

IMPORTS & EKSPORTS.

Ārējā tirdzniecība 1990-tajos ar pieaugošu interesi vērsās uz ES, zemo tirdzniecības barjeru dēļ.

Eksports---->   rūpniecības preces 53%
$ 9 biljoni          lauksaimniecības 30%
                          degviela un rūdas 18%

Sadarbības partneri: Vācija 24%, Itālija 14%, Francija 7%, Lielbritānija 6%, ASV 4%
Kā jau iepriekš tika minēts, kuģniecība ir viens no ievērojamākajiem eksporta sektoriem. 2/3 ienākumu no kuģniecības sniedz kuģu īpašnieku naudas pārvedumi.

Bez kuģniecības ir vēl divas nozares, kas sniedz ieguldījumu eksportā: tūrisms 19% un emigrantu naudas pārvedumi 14%.

Imports----->       rūpniecības preces 40%                                                              $19,2 biljoni         “jēlvielas” un degviela 25%                                                                                            pārtika 14%
                              iekārtas 21%

Sadarbības partneri: Vācija 16%, Itālija 14%, Francija 7%, Japāna 7%,                                                                                                           Lielbritānija 6%
Ekstensīvas investīcijas rūpniecībā Albānijā, Bulgārijā un Rumānijā.


TRANSPORTS UN TELEKOMUNIKĀCIJA.

Dzelzsceļi: kopējais 2,503 km

parastais 1,565 km, 1,435-m platumā (36 km elektrizēts; 100 km dubultsliežu)
šaursliežu  887 km, 1,000-m platumā
        22 km, 0,750-m
        29 km, 0,600-m

Šāds satiksmes vaids tika pilnīgi ignorēts līdz 80-tajiem gadiem, dodot priekšroku ceļa un gaisa satiksmei, līdz kamēr modernizācijas un paplašināšanas programmas iespiedās šai nozarē. Nozīmīga līnija ir Atēnas-Thessaloniki. 1992. gadā bija tikai 214 dīzeļlokomotīves. 90-to gadu sākumā uzlaboja līniju Atēnas-Piraeus, kura tika elektrizēta.

Ceļi: kopējais 130,000 km

ar segumu 119,210 km (116 km ātrgaitas automaģistrāle)
bez seguma 10,790 km

Automašīnas strauji guva piekrišanu 80-to gadu beigās. Šobrīd lielākajās Grieķijas pilsētās sastrēgumi ir kļuvuši par nopietnu problēmu. ES sniedz savu atbalstu, lai pilnveidotu Grieķijas ceļu tīklu.

Iekšzemes ūdensceļi: 80 km

Cauruļvadi: jēlnafta 26 km
         naftas produkti 547 km

Līdz 1995. gadam nebija vēl neviena cauruļvada. ES finansēja 520 km garo dabasgāzes cauruļvadu no Bulgārijas, lai apgādātu Atēnas, Thessaloniki un veicinātu industriālo attīstību Grieķijas ziemeļu rajonos.

Tirdzniecības flote: kopējais rādītājs 1,046 kuģi

kuģu veidià ‘bulk’ 469, kravas 105, ķīmisko vielu tankeri 22, ‘combination bulk’ 21, ‘combination ore/oil’ 31, konteineri 40, šķidrās gāzes tankeri 5, naftas tankeri 239, pasažieru 14, pasažieru-kravas 3, kravas/saldētavas 10, ‘roll-on/roll-off cargo’ 16, ‘short-sea passenger’ 67, specializētais tankeris 3, satiksmes transportkuģis.     

Grieķu īpašumā ir arī 125 kuģi, kas reģistrēti kā Libērijai, 323 kā Panamai, 705 kā

Kiprai, 351 Maltai un 100 kā Bahamu salām piederoši.

Galvenās ostas ir: Heraklion (Krēta), Igoumenitsa, Kavala, Patras, Piraeus (apkalpo Atēnas), Thessaloniki un Volos. 116 mazākas ostas, kuras arī nodarbojas ar pasažieru pārvadājumiem un kuģu pārkraušanu. Upes nav kuģojamas; 6 km garais Korintas kanāls savieno Jonijas jūru ar Egejas jūru tā saīsinot 325 km garo apkārtceļu.

Lidostas: kopā 79

ar noklātu segumu virs 3,047 m:                     5
ar noklātu segumu no 2,438 līdz 3,047 m:    15
ar noklātu segumu no 1,524 līdz 2,437 m:    16
ar noklātu segumu no 914 līdz 1,523 m:       17
ar noklātu segumu zem 914 m:                      22
bez seguma no 1,524 līdz 2,438 m:               1
bez seguma no 914 līdz 1,523 m:                  3

Valstij piederošā Olympia Airways monopolizē visu gaisa satiksmi, sūtot reaktīvās lidmašīnas uz svarīgākajiem punktiem Eiropā, Vidusāzijā, atsevišķiem galamērķiem tālajos austrumos, Āfrikā, ASV.

Telekomunikācija:
mūsdienu komunikācija attīstījās lēni. 1992. Gadā bija 5,3 miljoni darbojošos telefonu. Valdības radiopārraižu monopols beidza pastāvēt 1987. gadā, kas pavēra ceļu nozīmīgai dažādībai radio un televīzijas programmās.

KULTŪRVIDE.

Sieviete sabiedrībā:
Tradicionāli sievietes loma sabiedrībā ir tikusi noteikta atkarībā no viņas sociālā stāvokļa. Vēsturiskais kopskats atspoguļo tādu viedokli, kā sieviete ir kaut kas viegli ievainojams, mazvērtīgāks un seksuāli bīstams. Laulības un  mātes stāvoklis pārveidoja sievieti no kautrīgas jaunavas uz dominējošo spēku mājsaimniecībā un pār bērniem. Sievietes galvenais uzdevums bija ģimenes goda sargāšana. Tam praktiski tika pievērsta vislielākā uzmanība, sākot ar sīkumiem uzvedībā un beidzot ar īpašām iezīmēm apģērbā. Aktīva sieviešu piedalīšanās Grieķu pretestības kustībā Otrā pasaules kara laikā izraisīja fundamentālas izmaiņas to attiecībās ar grieķu sabiedrības vīriešiem. Tās ieguva vēlēšanu tiesības 1950-to gadu sākumā. Izveidojās arī jauna strādājošo sieviešu šķira , kas ātri ieņēma ekonomiskos un birokrātiskos lauciņus. Izaugsme politiskajā jomā tik viegli neveicās. Izglītības pieejamība  palielināja to darba iespējas 1980-tajos. Studējošo sieviešu skaits pieauga milzīgā ātrumā. Arī valdībā grieķu sievietes iekļuva daudz ātrāk nekā sievietes daudzās rietumu valstīs.

Ģimene:
ģimene ir svarīgākais sociālais elements visos Grieķijas sabiedrības slāņos, neatkarīgi no tā, vai pilsētas, vai lauku rajoni. Ja laulības tiek noslēgtas bez ģimenes klātbūtnes, tas tā tiek uzskatīta par ļoti neparastu un nepiedienīgu uzvedību. Bērni dzīvo pie saviem vecākiem līdz kāzām, nepakļaujoties rietumu vēsmām veidot neatkarīgu dzīvi. Ģimene spēlē lielu lomu partnera izvēlē, lai gan tradicionālās kāzas pēc vienošanās nav vairs tik aktuālas kā iepriekšējās paaudzēs. Potenciālais līgavainis un viņa ģimene vēl joprojām izvērtē jaunās sievietes veselību, vecumu, reputāciju, lai gan reputācijas jēdziens ir stipri mainījies jau kopš 60-tajiem gadiem.

Pamat-ģimenē ir jābūt vīram, sievai un neprecētiem bērniem. Var būt arī vecvecāki. Dažos reģionos jaunais pāris drīkst dzīvot pie vecākiem, līdz iegūst finansiālu neatkarību, bet pēc tradīcijas līgavainim būtu jāved līgava uz tēva mājām.

Primārā laulības nozīme ir radīt bērnus, jo bez tiem pāris būtu nelaimīgs. Nākamais mērķis ir saglabāt un palielināt ģimenes īpašumu, kas saņemts no iepriekšējām paaudzēm.

Nav nemaz tik sen (1980-tie), kad 2/3 slepkavību bija pastrādājuši grieķu vīrieši, lai aizstāvētu savas ģimenes godu sabiedrības acīs. Lai arī daudzi specifiski elementi ir izzuduši no šīm uzvedības tradīcijām, tomēr modernā grieķu sabiedrība tās būtību joprojām atceras.

Reliģija:
nozīmīgs aspekts grieķu kultūrā ir savienība starp “būt grieķim” un “būt pareizticīgam”, kurš bāzējas uz senām tradīcijām. 1975. gada konstitūcija pasludina Ortodoksa Baznīcu kā Grieķijas pamatreliģiju. Šis oficiālais statuss piešķir baznīcai dažādas privilēģijas un pienākumus. Piemēram, Grieķijas prezidentam ir jābūt baznīcas atzītam; prezidentam ir jāzvēr saskaņā ar baznīcas rituāliem. Tāpat baznīcas svētki ir arī valsts svētki un brīvdienas. Lai arī konstitūcija paredz ticības brīvību, tomēr izturēšanās pret citticībniekiem ir jūtami “nelaipnāka”.

Baznīca paļaujas uz valsts finansiālu un juridisku atbalstu: valsts maksā garīdzniecībai, subsidē baznīcas budžetu un pārvalda tās īpašumus. Reliģiskā izglītība (Grieķu Ortodokss) skolās ir obligāta. Baznīcu uzrauga Izglītības Ministrija un Reliģiskās Lietas. Baznīcai arī ir noteicoša balss politikā.


Secinājumi.

Valstī ir pārāk augsta inflācija, ir arī jāsakārto un jānostiprina valsts finansu un banku sistēma. Banku sistēmā ir daudz problēmu - lielākā daļa no komercbankām joprojām ir valsts īpašumā, tās ir neefektīvas un gūst mazu peļņu vai vispār strādā ar zaudējumiem. Līdzīga situācija ir daudzos valsts īpašuma rūpniecības uzņēmumos. Bieži nepieciešamas valsts dotācijas lai uzturētu šos uzņēmumus un industrijas. Kā piemēru var minēt nacionālo aviokompāniju "Olimpic Airways", kura ir uz bankrota robežas, ar milzīgiem parādiem. Valdība šobrīd īsteno diezgan stingru privatizācijas politiku, cenšoties pārdot valsts uzņēmumus un piesaistīt privāto kapitālu. Savu iespaidu Grieķijas finansu tirgū ir atstājusi gan pasaules finansu krīze, gan Krievijas finansu problēmas.

Šai valstij pagaidām ir primāri vispārēja aizraušanās ar visu ārzemju piedāvājumiem. Grieķijas valdība īsteno samērā draudzīgu politiku pret ārvalstu uzņēmējiem. Nav draudīgas nodokļu barjeras, kvotas, jo Grieķijā ārvalstu uzņēmēju “svaigās asinis” tikai veicinātu ekonomisko augsmi. Tomēr, ir novērojama nacionālā lepnuma atdzimšana, tādēl, kā vismazāk zaudējumus paredzošo tirgū iziešanas stratēģiju, es iesaku netiešo eksportu- sadarbību ar neatkarīgajiem starptautiskajiem starpniekiem mārketinga sfērā.

Grieķijā būtu jāpārslēdzas uz pilnīgi atšķirīgu cilvēku mentalitāti un lietu kārtošanas principiem. Tur viss notiek lēnām, balstoties tikai uz personīgajiem kontaktiem, pat vienkāršu jautājumu kārtošana aizņem ilgu laiku. Ir lielas problēmas atrast kvalitatīvus amatniekus - elektriķus, santehniķus u.c., kuriem varētu uzticēties un kuri varētu veikt darbu kvalitatīvi. Arī Grieķijas klimats rada papildus problēmas - vasaras karstumā daudzas firmas nestrādā, nepieciešami papildus izdevumi telpu dzesēšanai utt. Tomēr cilvēki ir draudzīgi, viesmīlīgi, dzīvespriecīgi, daba ir vienreizēja, un būtībā uz katra soļa īpašu sajūtu rada arī tūkstošgadīgā vēsture.























Pielikumi.

Materiāli no Latvijas Republikas Valsts prezidenta kancelejas .

Nr 1.
1999. g. 17. marts.
Valsts prezidents Guntis Ulmanis tikās ar Grieķijas prezidentu Konstantīnu Stefanopolis. Tikšanās laikā tika pārrunātas abu valstu divpusējās attiecības, kā arī Latvijas integrācijas process Eiropas Savienībā un Grieķijas pieredze šinī jautājumā. Valsts prezidents Grieķijas prezidentam Konstantīnam Stefanopolisam pasniedza mākslinieces Ilzes Emses krūzi.

Pēc tikšanās abu valstu ārlietu un aizsardzības ministri parakstīja piecus divpusējos līgumus: Līgumu par tādu personu atpakaļuzņemšanu, kuras ir ieceļojušas nelegāli, Līgumu par savstarpējo atteikšanos no vīzām, Līgumu par sadarbību kultūras un izglītības jomā, Līgumu par sadarbību aizsardzības jomā un Ekonomiskās, zinātnes un tehnoloģiskās sadarbības līguma.

Preses brīfingā prezidenta pilī Grieķijas prezidents Konstantīns Stefanopolis uzsvēra, ka Grieķija turpinās atbalstīt Latvijas centienus integrēties Eiropas Savienībā. Savukārt Guntis Ulmanis norādīja, ka parakstītie līgumi ļaus intensificēt attiecības abu valstu starpā. Īpaši līgums par savstarpējo atteikšanos no vīzām un līgums par sadarbību kultūras un izglītības jomā ļaus aktivizēs kontaktus starp abu valstu iedzīvotājiem. Latvijas Valsts prezidents kā būtiskāko uzsvēra tālāko attiecību attīstību perspektīvu dienvidu un ziemeļu dimensijas ietvaros. Latvijas un Grieķijas attiecības ir apliecinājums tam, ka Ziemeļ’ un Dienvideiropa ar vien vairāk veido savstarpējos sadarbības projektus, norādīja Guntis Ulmanis.

Vizītes turpinājumā Valsts prezidents Guntis Ulmanis tikās ar Grieķijas premjerministru Konstantinos Simitis. Preses brīfingā Grieķijas premjerministrs norādīja, ka sarunas laikā izskatīta Grieķijas pozīcija attiecībā uz to, kas ES kontekstā būtu jādara, lai nodrošinātu stabilitāti un labklājību ES un ES kandidāt valstīs. Konstantinos Simitis apsveica Latviju ar panākto ES integrācijas jautājumos. Runājot par abu valstu attiecībām Latvijas Valsts prezidents uzsvēra, ka tās ir ļoti labas un ar katru gadu paplašinās arī tirdznieciskie sakari. Pēc Valsts prezidenta domām būtu nepieciešams noslēgt vēl virkni līgumu, kas ļautu aktivizēt ekonomisko sadarbību. Kā ļoti būtiskus Valsts prezidents minēja kontaktus kultūras jomā. Papildus impulss šai sadarbībai būs Grieķijas ārlietu ministra vizīte Latvijā, pēc kuras varētu sekot aktīva kultūras darbinieku apmaiņa starp valstīm.

Nr 2.
1998. gada 16. marts.
Pie Valsts prezidenta G.Ulmaņa atvadu vizītē ieradās Grieķijas ārkārtējais un pilnvarotais vēstnieks Latvijas Republikā Emanuels Kalpadakis.  

Valsts prezidents augstu novērtēja vēstnieka nozīmīgo ieguldījumu Latvijas un Grieķijas attiecību veidošanā un nostiprināšanā. Kā īpaši aktīvu Latvijas un Grieķijas sadarbībā abas puses atzīmēja pagājušo gadu, kad notika vairākas nozīmīgas abpusējās vizītes. G.Ulmanis atzīmēja abu valstu uzņēmēju aktīvo sadarbību, kā arī to, ka tiek gatavota virkne divpusēju līgumu, kas kalpos kā labs pamats tālāko attiecību veidošanai.   

Vēstnieks izteica gandarījumu par iespēju strādāt Latvijā kā pirmajam akreditētajam Grieķijas vēstniekam un atzinīgi novērtēja abu valstu veiksmīgo sadarbību visdažādākajās jomās.     

Latvijas Valsts prezidents augstu novērtēja Grieķijas atbalstu Latvijai ceļā uz ES, atzīmējot, ka Grieķija bija viena no tām valstīm, kas iestājās par vienotu starta līniju sarunu uzsākšanā.  

G.Ulmanis pastāstīja vēstniekam par Baltijas reģiona attīstību ES un NATO integrācijas virzienā un atzīmēja, ka Latvijas un Baltijas valstu viena no prioritātēm ir vicināt drošību reģionā un Eiropā, kā arī veidot labas kaimiņattiecības ar visām kaimiņvalstīm.




































Izmantotie materiāli:

·         http://academics.smcvt.edu/geography/regindex.html - pasaules reģionālā ģeogrāfija;

·         http://www.theodora.com/wfb/abc_world_fact_book.html - katras valsts karte, ekonomika, ģeogrāfiskais stāvoklis, klimats, dabas resursi, starptautiskie līgumi, iedzīvotāji, sociālā statistika, politiskā sistēma; 1-mais


·         http://www.president.lv/NoFrames/default.html- Valsts prezidenta kanceleja.


·          



 

  

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru