SATURA RĀDĪTĀJS
LIELBRITĀNIJAS
RAKSTUROJUMS............................................ 2
TŪRISMA ATTĪSTĪBAS GALVENĀS PROBLĒMAS MŪSDIENĀS 3
FAKTORI, KAS IEROBEŽO TŪRISMA ATTĪSTĪBU..................... 4
PRIEKŠNOTEIKUMI UN APSTĀKĻI,
KAS VEICINA TŪRISMA ATTĪSTĪBU............................................ 5
KAS VEICINA TŪRISMA ATTĪSTĪBU............................................ 5
RESURSI, KAS TIEK VAI
VAR TIKT IZMANTOTI TŪRISMĀ.... 6
Nozīmīgākie, apmeklētākie tūrisma objekti un centri 8
Apskates
objekti Londonā:.............................................................. 8
Ne Londonā..................................................................................... 8
TŪRISMA
NOZĪME VALSTS EKONOMIKĀ.................................. 9
VALSTS ĪPATSVARS STARPTAUTISKAJĀ TŪRISMĀ........... 10
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS............................... 11
LIELBRITĀNIJAS RAKSTUROJUMS
Lielbritānija
atrodas Eiropas ZR, Britu salās. Tās pilnais nosaukums ir Lielbritānijas un Ziemeļīrijas apvienotā karaliste (United Kingdom of Great Britain and
Northern Ireland), ko apzīmē GB (arī UK). Valsts
galvaspilsēta – Londona, kura arī ir viena no apmeklētākajām tūrisma vietām
Lielbritānijā. Valsts sadalīta 4 administratīvās iedaļās – Anglija, Velsa,
Skotija, Ziemeļīrija, un katrai no viņām ir savas priekšrocības un trūkumi
tūrisma industrijā. Valsts oficiālā valoda ir angļu, kas tūristiem šo valsti padara vieglāk saprotamu. Lielākās
pilsētas – Londona, Birmingema, Līdsa, Glāzgova, Liverpūle paralēli arī ir
apmeklētākie tūrisma objekti. Apvienotā Karaliste ir augsti
attīstīta industriāla valsts, taču tagad tai vairs nav tik liela ietekme
pasaules politikā kā agrāk. Kopš 1945.gada tā ir ANO locekle, NATO locekle kopš
1949.gada, kas nodrošinājis samērā mierīgu politisko situāciju valstī, lai tā
netraucētu tūrisma attīstībai.
Apvienotā
Karaliste aizņem lielāko Britu salu daļu, kas atrodas netālu no Eiropas ZR
krasta. Mazu salu vidū divas lielākās ir Lielbritānija un Īrija. Krasta
līnijas garums ir 12 429 km, kas tiek izmantots arī tūrismā
un ar to saistītās jomās.
Angļu valoda
ir izplatījusies pa visu pasauli, tā tiek arī piekopta visā Britu salu
teritorijā daudzo izlokšņu veidā. Nozīmīgākākie zinātniskie centri ir Oksfordas universitāte (dibināta 12. gs.
2. pusē) un Kembridžas universitāte (1209), kas piesaista mācību nolūkā veiktu
tūrismu.
Lielbritānijas
tūrismā savu daļu iegulda arī slavenības, kas cēlušās no šīs valsts - Šekspīrs,
“The
Beatles” un Misters Bīns.
Lielbritānijā
tūrismam ir galvenā nozīme tajos reģionos, kur nav attīstīta industrija, piem.,
Skotijas ziemeļrietumu daļā, Rietumvelsā un Kornvolā.
Anglija ir
Lielbritānijas galvenā vēsturiskā daļa. Tāpat tā ir viens no svarīgākajiem
tūrisma rajoniem. Londonā ir vecākais Eiropā metro, omnibuss un taksoparks.
Blīvais dzelzceļu un ostu tīkls
nodrošina ērtu satiksmi gan valsts robežās gan ārpus tās. Lielākās ostas ir
Londona, Liverpūle, Mančestra, Halla, Sauthemptona. Satiksmi atvieglo arī gaisa
taksometru attīstība.
Skotijas
ieguldījums tūrismā gk. izriet no tās dabas resursiem.
Velsa aizņem
Lielbritānijas salas Velsas pussalu, kā arī Englsi salu.
Ziemeļīrija
atrodas Īrijas salas ZA daļā. Tā ir ekonomiski vismazāk attīstītā
Lielbritānijas daļa, arī tūrisms tur nav tik attīstīts kā pārējās
Lielbritānijas daļās.
Vadošās
Lielbritānijas ceļojumu industrijas sektoru nozares organizācija pēdējā laikā
ir Britu Ceļojumu aģentu asociācija, Britu viesmīlības asociācija un Tūroperatoru
federācija.
TŪRISMA ATTĪSTĪBAS
GALVENĀS PROBLĒMAS MŪSDIENĀS
Mūsdienās
Apvienotā Karaliste joprojām ir augsti attīstīta industriāla valsts, taču tagad
tai vairs nav tik liela ietekme pasaules politikā kā agrāk. Tūrisms ir kļuvis
par lielu tautsaimniecības nozari, ievērojamu sociālo pārmaiņu faktoru un lielu
spēku labu darbu veikšanai, bet ja to nekontrolē, - par lielu ļaunumu.
Galvenās
tūrisma attīstības problēmas mūsdienās risina ne vien pašlaik aktuālos
jautājumus, bet galvenokārt orientējas uz iespējamu izaugsmi pēc iespējas
drīzākā nākotnē. Tā atkarīga no visas pasaules saimniecības, jo tūrisms sevī
iekļauj gandrīz visas jomas, kurās kaut kādā veidā iesaistīts cilvēks.
Tūrisms ir drīzāk
pakalpojums, nevis taustāma lieta. Šī pakalpojuma daba rada zināmas grūtības
tiem, kuru darbs ir pārdot tūrismu. Iespējams, pircējs to nevar pārbaudīt kā,
piemēram, veļas mašīnu, radioaparatūru vai citu ilgtermiņa lietošanas preci.
Bieži vien apgalvo, ka “brīvdienu ceļojumu pārdošana līdzinās sapņu
pārdošanai”, un tas lielā mērā ir taisnība. Kad tūristi pērk paketes tipa
ceļojumu uz ārzemēm, viņi pērk ko vairāk par vienkāršu pakalpojumu kopumu, tas
nav tikai vieta lidmašīnā, viesnīcas istaba, trīs ēdienreizes dienā un iespēja
gozēties saulainā pludmalē; viņi vienlaikus pagaidu lietošanā pērk arī citādu
vidi, kas apvieno jaunas ģeogrāfiskas iezīmes. Tūrisma produkta sastāvdaļas
aptver gan psiholoģiskos, gan fiziskos pārdzīvojumus.
Tūrisma
pakalpojumu pārdevēja grūtākais uzdevums ir pārvērst šo sapni īstenībā.
Lielākās grūtības sagādā tas, ka tūrisms nav viendabīgs produkts; tā standarti
un kvalitāte mēdz atšķirties gan laikā, gan dažādos apstākļos, kas ir pretēji
teiksim, televīzijai. Pērkot jebkuru pakalpojumu, vienmēr pastāv risks; tad,
kad par produktu jāmaksā pirms tā faktiskās lietošanas, kā tas ir ar tūrismu,
patērētāja risks ir palielināts.
Vēl
viena tūrisma īpašība ir tā, ka to nevar piegādāt patērētājam, bet gluži otrādi
– patērētājs jānogādā līdz produktam. Produkta piedāvājuma puse ir stingri
noteikta - viesnīcas numuru skaitu nevar mainīt, lai apmierinātu atpūtnieku
dažādo pieprasījumu sezonas laikā; nepārdotu viesnīcas numuru vai lidmašīnas
biļeti nevar saglabāt vēlākai izpārdošanai, kā tas ir ar taustāmām precēm, bet
tie ir neatgriezeniski zaudējumi. Tādējādi izskaidrojas šīs nozares cilvēku
milzīgās pūles, kam jāpiepilda tukšās istabas ar pēdējā brīža atlaidēm vai
citiem paņēmieniem. Ja tirgus pieprasa pārmaiņas, un tūrismā tas notiek
nepārtraukti, tad piedāvājumam nepieciešams laiks, lai pielāgotos.
Pasaule atrodas
strauju pārmaiņu posmā; tradicionālās tūrisma valstis pāriet no industriālā
posma uz postindustriālo sabiedrību. Līdz ar to mainās arī dzīves stils un
vērtības; ir pazīmes, ka vecā materiālo vērtību uzkrāšanas tendence sāk
mazināties. Atpūtas plānotājiem jāmēģina darīt visu, lai tas novestu pie vēlmes
uzkrāt lielu pieredzi un patīkamu ceļojumu atmiņu bagāžu.
Visos
ceļojumu tirgus sektoros strauji pieaug aktīvās atpūtas un īpašu piedāvājumu
pieprasījums, pasīva atpūtas pludmalē kļūst par tālu pagātni. Līdz ar to
milzums daudz piekrastes atpūtas rajoni kļūs nevajadzīgi vai arī tiem
jāpārorientējas uz kādu citu tūrisma sfēru. Tas prasa ne tikai līdzekļus, bet
arī laiku, jaunu klientu piesaistīšanu, jaunu uzticības iegūšanu utt.
Strīdīgs
ir jautājums, vai tradicionālās Lielbritānijas piejūras brīvdienu vietas var
pastāvēt, ja gandrīz katrs brits vismaz vienreiz atvaļinājumu pavadījis
ārzemēs. Zemes sasilšanas rezultātā dienvidu piekrastes brīvdienu vietās ūdens
temperatūra var sasniegt tādu līmeni, ka atpūta pie jūras kļūs pievilcīgāka,
taču jau tuvākajā nākotnē vajadzīgi lieli ieguldījumi, īpaši nodrošinot
izklaides un izpriecu pasākumu norisi telpās, lai noturētos vietējā tirgū.
Dzīvesvietas
izmaiņas ietekmē tradicionālās naktsmītnes izvēli. Ja vēlas lielāku brīvību un
ir iespēja iegādāties lietošanai sagatavotu pārtiku, ja aizvien vairāk tūristu
atsakās no maltītēm viesnīcā un īpašos gadījumos pasūta pusdienas restorānā,
viesnīcu un viesu namu īpašniekiem jādomā, kā atgūt šo tirgu.
Ienākot
datorizētajai ceļojumu pasūtīšanai, tūroperatoru un aģentu pakalpojumi kļūst
arvien mazāk vajadzīgi. Tiem jāprot ievērojami paaugstināt pašreizējo klientu
apkalpošanas līmeni, jābūt pietiekami labi sagatavotiem, lai nodrošinātu īsti
profesionālu konsultāciju līmeni.
Tehniskā
progresa tempi ir lēnāki kā pirms dažiem gadiem. Aviācijas eksperti uzskata, ka
reaktīvo lidaparātu attīstībā ir sasniegts tāds līmenis, pēc kura ražošanu un
efektivitāti neko daudz vairs nevar uzlabot, un ceļošanas reālās izmaksas vairs
nesamazināsies, ja aviosatiksmes jomā neradīsies kāds radikāls jauninājums.
Daži
futorologi uzskata, ka pavisam drīz nebūs vairs īpašas vajadzības ceļot tālu
prom no mājām, jo ar hologrammu palīdzību mājās varēsim atveidot jebkuru
izvēlētu ainavu, lai “izbaudītu“ ārzemju ceļojumus. Tas var attiekties arī uz
tādiem aktīvās atpūtas veidiem kā braucieni ar kanoe vai plostu pa mutuļojošu
kalnu upi, ziemas sporta veidi vai lidmašīnas pilotēšana.1997.gadā ziņoja, ka
uzsākts darbs pie tādas iekārtas izveides, kas varēs reproducēt dažas no
pasaules pazīstamākajām atpūtas un izklaides vietām ne vien uz datora ekrāna,
bet arī uz stereoekrāna vai hologrammu veidā. Lietojot ierīci, kuru sauc par
“galvu”, varot “viesoties Taimskvērā vai iekļūt piramīdās”, neizejot no istabas.
FAKTORI, KAS IEROBEŽO TŪRISMA ATTĪSTĪBU
Tūrisma attīstību un tūristu
pieplūdumu Lielbritānijā samazina ļoti mainīgie laika apstākļi. Lietus tūristu
var pārsteigt pat sulainas dienas vidū. Raksturīgi ir bieži, stipri vēji, miglas un liels apmākušos dienu skaits.
Bieža migla. Vidējā janvāra temperatūra no 3,5oC Anglijas austrumos
līdz 7o Kornvolas pussalā, vidējā jūlija temperatūra no 11–12o
Skotijas ziemeļos līdz 16–17o Anglijas dienvidos.
Vismazākais tūristu skaits
Lielbritānijā ir no novembra līdz februārim, jo laiks ir auksts un dienas īsas.
Arī marts un oktobris Lielbritānijā nav tūristu sezona. Jo tālāk uz ziemeļiem,
jo aukstāks. Oktobris jau ir par vēlu, lai apmeklētu Skotiju, bet jūlijs un
augusts ir laiks, kad svarīgākie tūrisma objekti ir pārapmeklēti, kas rada
sastrēgumus, ilgas gaidīšanas u.c. nepatīkamas parādības atvaļinājuma vai brīvā
laika pavadīšanai.
Tûrisma
attîstîbu ierobežo arî visu resursu neizmantošana, valsts politikas
nepietiekams atbalsts un citi faktori.
PRIEKŠNOTEIKUMI
UN APSTĀKĻI,
KAS VEICINA TŪRISMA ATTĪSTĪBU
Tûrisma
attîstîbu nosaka
·
Izmaiņas sabiedrībā no uz darbu orientētas
par uz atpūtu orientētu sabiedrību
·
Samazināts darba dienas garums un vēlme
izrauties no ikdienas rutīnas
·
Personīgo automobiļu skaita pieaugums un lielākas
mobilitātes iespējas
·
Izmaiņas iedzīvotāju vecuma struktūrā – veco
iedzīvotāju īpatsvara pieaugums
Tūrisms
ir viena no lielākajām pasaules ekonomikas nozarēm, ko veicina pieaugošs
nodarbināto ienākumu līmenis, brīvais laiks un mobilitāte. WTO prognozē, ka
līdz 2007.gaadam uz tūrisma rēķina ES darba tirgus pieaugs par 10%, t.i. vēl
par 2mlj. strādājošo. Paredzams, ka tūristu skaits 21.gs. palielināsies 5 – 10
reizes.
Sagaidāmas
izmaiņas arī tūrisma veidos. Tradicionālās ilgtermiņa brīvdienas, kad tūrists
atvaļinājumu pavada vienā vietā, pamazām zaudē popularitāti. Pieaug tādi
ceļojuma veidi kā īsa atpūta, dienas ceļojumi, biznesa ceļojumu un speciālu
interešu brīvdienas. Britu tūristi biežāk izmanto brīvdienas, lai dotos
ceļojumos, viena ceļojuma laikā apmeklējot vairākas vietas uzreiz. Eiropas
Padome uzskata, ka būtiskas izmaiņas tūristu uzvedībā ir saistītas ar apziņas
par vidi pieaugumu un pieaugošām prasībām pēc kvalitātes, ceļojuma pieredzi un
lielāku izvēlīgumu ceļojuma mērķa izvēlē.
Ekotūrisms.
Eiropas līmenī var identificēt sekojošu nozīmīgu tendenci – pārāk liela tūristu
pieplūduma rezultātā populārākie tūrisma objekti tiek degradēti, kas faktiski
novedis pie “zaļā tūrisma” idejas veicināšanas.
Tiek
paredzēts, ka Lielbritānijas tūristu arvien vairāk interesēs apmeklēt valstis,
kuras iepriekš slēpis “dzelzs priekškars”. Tūrists meklē piedzīvojumus vai
jaunas, neskartas ainavas. Visbiežāk viņš vēlas ceļot ar automašīnu vai
treileri, lai redzētu pēc iespējas vairāk, ceļotu ar komfortu un iegūtu jaunu
pieredzi. Citi vēlas redzēt eksotiskas lietas – dzīvnieku sugas, “tradicionālo
dzīvesveidu”, arī neparastu virtuves mākslu.
Ceļojumu
rezervēšanas datorprogrammas ļauj individuālajam atpūtniekam izvēlēties atpūtas
vietu, viesnīcu un avioreisu, nokomplektēt ceļojuma paketi un apmaksāt
pasūtījumu tieši no bankas rēķina, nepieceļoties no krēsla. Datorizētās
iepirkšanās metodes programmas jau pieejamas Internetā. Iespēja rezervēt
ceļojumu no mājām var palielināt impulsīvi pasūtīto ceļojumu skaitu, “pēdējā
brīdī” rezervēto ceļojumu skaitu.
Center
Parcs
brīvdienu centru veiksmīgā darbība Lielbritānijā liecina par vietējā tirgus
pievēršanos kvalitatīviem izklaides pasākumiem, kas nav atkarīgi no laika
apstākļiem. Britu patērētājs joprojām ir pieķēries tradīcijām un pagātnei gan
atpūtas izvēlē, gan citos jautājumos. Tas nācis par labu vēsturiskajām piemiņas
vietām, tvaika lokomotīvēm un citiem objektiem, kuros var izpausties saikne ar
senatni.
Tūrisma
attīstību Lielbritānijā veicina arī salīdzinoši drošais kriminogēnais stāvoklis
valstī, laba satiksme un ceļu kvalitāte (valstī ir vairāk kā 150 pasažieru
lidostu un regulāra satiksme ar ~100 pasaules valstīm.) 1994.gadā atklātais
satiksmes tunelis zem Lamanša jūras šauruma, ir atvēris ceļu ātrai tūristu
apmaiņai starp Lielbritāniju un Franciju.
RESURSI, KAS
TIEK VAI
VAR TIKT IZMANTOTI TŪRISMĀ
Tūrisma
resursi
ir dabas, kultūrvēsturisko, māksliniecisko resursu koplekss, kas piemīt tūrisma
centram un kuri ir pievilcīgi tūristu uztverē.
Dabas resursi
(objekti)
Lielbritānija ir blīvi apdzīvota industriāla
valsts, bet blakus lielām pilsētām plešas omulīgas lauku ainavas: Skotijas
viršiem apaugušās ielejas, Velsas kalni un ieplakas, Anglijas un Ziemeļīrijas
pauguri un zaļojošās pļavas. Šīs skaistās dabas ainas pievilina tūristus, kuri
grib sevi priecēt ne tikai ar kultūrvēsturisko mantojumu.
Lielbritāniju apskalo Atlantijas okeāns un Īrijas jūra, Ziemeļjūra, Lamanšs, Padekalē šaurums, līdz ar to lielas iespējas tūrismam sagādā ūdens resursi, tomēr mainīgie laika apstākļi liek domāt nevis par pludmaļu iekārtošanu, bet gan par tūrisma pasargāšanu no klimata ietekmes. Lielākās upes ir Temza, Sevērna, Trenta, Ūza. Lielākie ezeri – Neja ezers, Lomonda ezers, Lohness. Arī šie ūdens resursi tiek veiksmīgi izmantoti – gan ūdens sporta veidiem, gan atpūtai, gan makšķerēšanai. Vistālāk uz ziemeļiem atrodas Šetlendas un Orkneju salu arhipelāgi, kas ietilpst Skotijas apgabalā. Salas Lielbritānijā ir dažādas – tās vilina gan ar smilšainajiem liedagiem un maigu klimatu (Colnsay); klintīm, dažādiem jūras putniem (Farnes sala); neskartu, pat mežonīgu apvidu, dažiem cilvēkiem un tikai vienu ceļu (Juras sala) .
Lielbritāniju apskalo Atlantijas okeāns un Īrijas jūra, Ziemeļjūra, Lamanšs, Padekalē šaurums, līdz ar to lielas iespējas tūrismam sagādā ūdens resursi, tomēr mainīgie laika apstākļi liek domāt nevis par pludmaļu iekārtošanu, bet gan par tūrisma pasargāšanu no klimata ietekmes. Lielākās upes ir Temza, Sevērna, Trenta, Ūza. Lielākie ezeri – Neja ezers, Lomonda ezers, Lohness. Arī šie ūdens resursi tiek veiksmīgi izmantoti – gan ūdens sporta veidiem, gan atpūtai, gan makšķerēšanai. Vistālāk uz ziemeļiem atrodas Šetlendas un Orkneju salu arhipelāgi, kas ietilpst Skotijas apgabalā. Salas Lielbritānijā ir dažādas – tās vilina gan ar smilšainajiem liedagiem un maigu klimatu (Colnsay); klintīm, dažādiem jūras putniem (Farnes sala); neskartu, pat mežonīgu apvidu, dažiem cilvēkiem un tikai vienu ceļu (Juras sala) .
Skotijas
ziemeļu apvidus ir klinšains un mežonīgs. Šeit atrodas valsts augstākās kalnu
smailes un šauri gari ezeri. Atlantijas okeānā, Skotijas rietumos stiepjas Hebridu salu
dubultā ķēde. Tālāk uz dienvidiem kalniene nolaižas pie platās Klaida upes.
Augstāki pauguri un viršu klajumi atzīmē Skotijas un Anglijas robežu. Pāri
visai Anglijas
ziemeļu daļai stiepjas Penīnu kalnu grēda. Lielāko centrālās
Anglijas daļu aizņem paugurains līdzenums, bet Ziemeļjūras piekraste ir plakana
zemiene. Šī milzīgā dabas dažādība padara zemi interesantu un saistošu ne tikai
uz vienu dienu, bet liek vēlēties valstī atgriezties vēl un vēl, lai to
iepazītu un izbaudītu pilnībā. Ar Īrijas jūru no Anglijas nodalītajai Ziemeļīrijai
ir dziļi izrobota krasta līnija. Tās teritorijā atrodas Britu salās lielākais
ezers – Neja ezers. Velsa aizņem Velsas pussalu un Engelsi salu
uz rietumiem no Anglijas. Te satopamas zaļas pļavas pamīšus ar skarbām klintīm,
kuras šķeļ līkumotas upītes. Kontrasti dabā arī šo Lielbritānijas daļu padara
pievilcīgu apmeklētājiem. Lielāko Velsas daļu aizņem Kembrijas kalnu masīvs ar
daudziem sīkiem ezeriem un ūdenskritumiem. Anglijas dienvidrietumos Atlantijas
okeāna viļņi sitas pret Kornvolas pussalas klintīm. Tos varētu izmantot
serfošanai, ja vien interresentus nebiedētu lietus un aukstums.
Vēsturiskie un kultūrvēsturiskie resursi
Lielbritānijā
ir daudz vēsturisku pilsētu ar senu apbūvi un arhitektūru, piem., Beverlija,
Kembridža, Edinbuga, Hemslija, Liverpūle, Melroisa, Oksforda, Visbija,
Vinčestere.
Saglabājušās
daudz baznīcas un katedrāles, kas piesaista tūristus ar vēsturisko mantojumu,
ko tās nes sevī. Pazīstamākās ir Kanterburijas, Elijas, Linkolna Velsas,
Vinčesteres katedrāles, Karaļa kapela, Rietumminsteres abatija u.c.
Vēsturiskas
celtnes: Blenheimas pils, Hovarda pilskalns, Karaliskais paviljos, Karaļnams
u.c.
Lielbritānijā
ir daudz muzeji un galerijas, kas tūristiem sniedz informāciju gan par pašu
valsti, gan par tās cilvēkiem, gan ar valsti saistītām lietām. Lielākie un
pazīstamākie ir:
Britu muzejs,
Nacionālā mākslas galerija, Teita mākslas galerija, “York”pilskalna muzejs,
Vaska figūru muzejs u.c.
Ievērojami
apskates objekti ir arī dažādi dārzi (botāniskie dārzi, ainavu dārzi zoodārzi,)
Tradīcijas
un notikumi
Lielbritānijā
notiek neskaitāmi daudz notikumi, kas piesaista ne tikai vietējos iedzīvotājus
un tūristus, bet arī ieceļotājus no ārvalstīm. Pat mazos ciematiņosnotiek
iknedēļas tirgi, pasākumi, kur viss notiek uz senu tradīciju pamata.
Tiek glabātas
un cienītas senās tradīcijas. Jautro deju izpildītāji viduslaiku kostīmos
uzstājās tādos svētkos kā 1. maija svētki. Uz bardu festivālu Velsā
katru gadu sabrauc dzejnieki un mūziķi no visas valsts. Trakulīga svinēšana ar
skotu dančiem notiek Skotijā Jaungadu sagaidot.
Braigtonas
Festivāls
ir Anglijas lielākais mākslas festivāls, kurš katru gadu 3 nedēļas notiek
maijā. Šogad notiks 33 festivāls, kurā būs vairāk kā 900 notikumi. Galvenā
starptautiskā programma un “Umbrella" tiek organizētas ļoti lielai
interešu dažādībai.
Šim līdzīgs
ir arī Glāsgovas maija festivāls.
Pēdējā maija
nedēļā notiek Čelsijas ziedu izstādes, kas pulcē kopā ziedu mīļotājus no
visdažādākajiem reģioniem.
Jūnija vidū
notiek karalienes dzimšanas dienas parāde Londonā. Visu tūrisma sezonu (no
marta vidus līdz pat septembrim) notiek dažādas zirgu skriešanās sacensības.
Jūnija beigās
notiek Glāstonburijas festivāls – milzīgs brīvdabas mūzikas un hipiju
pasākums. Šajā pašā laikā Skotijā risinās karaliska nacionālās lauksaimniecības
“parāde”. “London Pride” ir Eiropas lielākais seksuālo minoritāšu
saiets. Jūlija beigās notiek lieliski jahtu izbruacieni un to demonstrējumi “Cowes
Week” . Augusta beigās Londonā notiek grandiozs karnevāls. Septembra vidū
pasaules ievērību gūst Starptautiska izstāde, kur tiek demonstrētas milzumdaudz
lietas, kas saistītas ar gaisa satiksmi.
Lielbritānijai
ir visas iespējas attīstīt un pilnveidot arvien pieaugošās prasības pret aktīvo
tūrismu –
·
pastaigu, pārgājienu maršruti,
·
riteņbraukšana, kas jau ir diezgan attīstīta
visos Lielbritānijas reģionos
·
slēpošana . Lai gan reti kurš brauc uz
Lielbritāniju slēpot, tomēr Skotijā ir visas iespējas to darīt.
·
Golfa spēlēšana Skotijā ilgst jau gadsimtiem
ilgi, šī vieta tiek saukta par golfa dzimteni, bet par tūrisma produktu to
varētu padarīt ar starptautiskiem mačiem, saietiem, interesentu saiešanām,
festivāliem.
Nozīmīgākie,
apmeklētākie
tūrisma objekti un centri
Apskates objekti Londonā:
Bigbens
Parlamenta ēka
Londonas Tauers
Sv. Paula katedrāle
Vestminsteres Abatija
(slavenā arhitekta Sera Kr.Vorena labākais
darbs. Dibinājis karalis Edvards
Grāksūdzētājs.)
Ginesa rekordu muzejs
Ginesa rekordu muzejs
Vaska figūru muzejs
Vindzoru karaliskā pils. Šajā vietā Viljams Iekarotājs 11. gs vidū uzcēla koka
cietoksni, vēlākajos gadsimtos to pārvērta par mūra cietoksni un tas daudzkārt
tika būtiski pārbūvēts. Jau karalienes Viktorijas laikā pils telpas bija
pieejamas publikas apskatei. Pilī atrodas milzīgas mākslas vērtības – Rubensa,
Van Deika, Rembranta u.c. gleznas. 1992. gadā ugunsgrēks tai nodarīja lielus
bojājumus.
Ne Londonā
Bekingemas pils
Stonhendža – stāvošo akmeņu komplekss, kura celšanas
nolūks joprojām nav pilnīgi skaidrs. Celts iespējams 6 000 līdz 4 000 gadu
atpakaļ. Atrodas Anglijā, Viltšīras grāfistē, netālu no Solsbērijas pilsētas.
Adriana valnis – tiek saukts arī par romiešu valni. Plešas
120 km garumā, ~4,5 m augsts, 2,5 līdz 3 m plats. Valni uzcēla romiešu kareivji
mūsu ēras 2. gs. lai norobežotos no Skotijas teritorijā dzīvojošajām ciltīm,
kuras neizdevās pakļaut. Valnis celts paralēli Tainas upei, tas šķērso
Ziemeļangliju no rietumu līdz austrumu krastam, netālu no robežas ar Skotiju.
Tērauda tilts pāri Severnas upei – pirmais pasaulē
tērauda tilts, celts 1779. gadā. Atrodas netālu no Birmingemas.
TŪRISMA NOZĪME VALSTS EKONOMIKĀ
Ekonomiskā
potenciāla ziņā Lielbritānija ietilpst 5 spēcīgāko kapitālistisko valstu grupā
– līdzās ASV, Francijai, Vācijai un Japānai. Lielākā daļa valsts iedzīvotāju ir
nodarbināti apkalpošanas sfērā – vadības, finansu, veselības aizsardzības,
izglītības un tūrisma jomās.
1995.
gada pētījumos Lielbritānija bija 4.vietā tūristus reģenerējošo valstu skaitā.
To izdevumi – 24,7mljrd. $. Tūristus uzņemošo valstu skaitā Lielbritānija ieņem
5.vietu un tās ieņēmumi – 19,1 mljrd.$. Tomēr vienkārši aplūkojot ieņēmumus
nevar gūt priekšstatu par tūrisma nozīmi valsts ekonomikā. Lielbritānija nav
valsts, kurai būtu visaugstākie ieņēmumi
uz vienu iedzīvotāju, tā pat neietilpst pirmo četrdesmit valstu skaitā.
Visvairāk, ierodoties Lielbritānijā, iztērē tūristi no Islandes - 92 mārciņas dienā (salīdzinoši tūrists no
Austrumeiropas iztērē tikai 27 mārciņas dienā).
Valsts
ekonomikā lielāka loma ir tūrisma finansiālajai vērtībai, nevis tūristu skaitam,
ko valsts uzņem, tāpēc ir svarīgi izvērtēt, cik dažādu valstu tūristi iztērē
vidēji dienā un cik ilgu laiku kādas valsts iedzīvotāji pavada, apmeklējot
citas valstis.
1996.gadā
Lielbritānija uzņēma ~26mlj.tūristu, kas ir lielākais iebraucēju skaits. Tomēr
Lielbritānijas iedzīvotāju tēriņi ārzemēs joprojām pārsniedz Lielbritānijas
ieņēmumus no ārzemju tūristiem, un pēdējo gadu laikā tūrisma jomā ir pastāvīgs
budžeta deficīts. Tomēr Lielbritānija gūst nozīmīgu labumu no ienākošā un
vietējā tūrisma; ~2.5mlj.cilvēku, jeb 1/10 daļa darbspējīgo iedzīvotāju strādā
tūrisma vai ar to saistītā jomā, un tūrisms veido nedaudz vairāk kā 5% no
visiem eksporta ienākumiem.
Lielbritānijas tūrisma nākotnes tendences izskatās labas.
Britiem nostabilizējies paradums doties ikgadējos atvaļinājumos, un gandrīz
ceturtdaļa iedzīvotāju ik gadu dodas brīvdienās uz četrām un vairāk dienām (10%
brīvdienās dodas trīs un vairāk reizes). Pieaug ne tikai pašu ienākumi, bet, tā
kā vidējās paaudzes cilvēki pārmanto īpašumus no iepriekšējās paaudzes, tad arī
mantotā bagātība ietekmē brīvdienu tēriņus.
Lielbritānijā
2.5mlj.strādājošo ir nodarbināti tūrismā vai ar to saistītā jomā. Liels
darbavietu skaits ir viesnīcās un ēdināšanas jomā. Tūrisms kā nodarbinātības
veids ir ekonomiski izdevīgs, tomēr jācenšas šajā industrijā radīt vairāk
pilnas darba dienas darbavietu.
VALSTS ĪPATSVARS STARPTAUTISKAJĀ TŪRISMĀ
Salīdzinājumā ar citām Rietumu valstīm
Lielbritānija ir piedzīvojusi gan ārējā, gan iekšējā tirgus pieaugumu. 50.gadu
sākumā ārvalstīs briti pavadīja tikai 5.5 % no savām brīvdienām, bet jau līdz
1995.gadam šis skaitlis bija sasniedzis 44%. 1996.gadā Lielbritānijas
iedzīvotāji veica 43.2mlj.ceļojumu uz ārzemēm, no kuriem 27.4mlj.bija
atvaļinājumi. No tiem savukārt 14.2 mlj. bija kompleksie ceļojumi. Komplekso
ceļojumu izmantošana ir samazinājusies, tūristi vairāk grib ceļot individuāli.
Lielbritānijas
tūristi, kas apmeklē Franciju, skaita ziņā apsteidz tos, kas dodas uz Spāniju,
bet proporcionāli komplekso ceļojumu skaits uz Spāniju ir ievērojami lielāks.
Pateicoties ģeogrāfiskajam tuvumam un tūristu piesaistes objektu raksturam,
Francija īpaši pievelk tos, kas ceļo paši ar savām automašīnām, un tādējādi šī
valsts turpina uzņemt lielāko Lielbritānijas tūristu skaitu ārzemēs – gandrīz
10mlj. 1995.gadā salīdzinājumā ar 8.3 mlj. tūristu, kas devās uz Spāniju.
Arī tālie
ceļojumi ir nozīmīgi, it īpaši uz ASV, kas 1995.gadā uzņēma 2.7 mlj. tūristu no
Lielbritānijas.
Britu
tendence doties brīvdienās, t.i., proporcionālā attiecība starp to skaitu, kas
dodas brīvdienās, un kopējo iedzīvotāju skaitu, ir augsta. Aptuveni 60% britu
dodas brīvdienās uz četrām un vairāk dienām, un šis skaitlis gadu laikā nav
īpaši mainījies. Tomēr tas nav augsts, salīdzinot ar daudziem Eiropas partneriem.
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS
1.
Dž.K. Holovejs “Tūrisma
bizness”
2.
A.Bauls u.c. “Pasaules
ekonomiskā un sociālā ģeogrāfija”
3.
J.Turlajs ”Pasaules
ģeogrāfijas atlants”
4.
R.Everist “Britain”
INTERNETĀ:
CCTA Government
Information Service http://www.open.gov.uk/
UK Travel Guide http://www.uktravel.com/index.html
The British Monarchy
http://www.royal.gov.uk/
Britain in the USA
http://www.britain-info.org/
http://www.britain-info.org/bis/tourism/tourism.stm
paldies, mani izmeta no skolas dēļ šī.
AtbildētDzēst