Kultūra – māksla, pamats, civilizācija,
paražas, tradīcijas, izglītība, dzīves stils (The Oxford Minireference Thesaurus, 1996.).
Ideoloģija –
pieņēmumi, ticības, pārliecības, idejas, principi, filozofija teorijas, attieksmes,
doktrīnas (The Oxford Minireference
Thesaurus, 1996.).
Izlasot šos terminu “kultūra” un “ideoloģija”
skaidrojumus un sinonīmus, man asi projicējās
jautājums, kas radās uzzinot formulējumu un esejas politikas teorijas
kursā vadmotīvu “Ideoloģija kā kultūras apakšstruktūra”. Jāteic godīgi, ka
iepazīstoties ar Kliforda Gīrca
grāmatas “Kultūrinterpretācija” 8.
nodaļu “Ideoloģija kā kultūras sistēma”
patiesi skaidra un noteikta pārliecība man neradās, kas tad ir primārais un
nākošo noteicošais: no kultūras izriet ideoloģija, vai no ideoloģijas izriet
kultūra.
Autors jau no paša nodaļas sākuma
pauž, manuprāt, nedaudz skeptisku attieksmi pret ideoloģiju kā tādu, minēdams
ironisku faktu, ka “mūsdienās pats termins “ideoloģija” ir kļuvis caurcaurēm
ideoloģizēts”, ka šobrīd, vadoties no Vebstera
vārdnīcas tas izteic “saskaņotu apgalvojumu, teoriju un mērķu kopumu –
politisku un sociālu programmu, kas bieži vien saistās ar melīgu propagandu”.
Tas pats attiecas uz ideoloģijas pamatiezīmēm: “tendenciozitāte, primitivizējums,
emocionāla valoda un pielāgošanās sabiedrības aizspriedumiem”.
K.Gīrcs savā apcerējumā noliek
zinātni un ideoloģiju vienā līmenī, paužot, ka tām “kā kultūras sistēmām
raksturīgās atšķirības jāmeklē simboliskās stratēģijās, ar ko aptver apstākļus,
ko attēlo gan viena, gan otra sistēma”, un arī nodaļas sākumā pats jautā, “kur
beidzas ideoloģija un kur sākas zinātne – ja tās vispār var norobežot”, kas
esot mūsdienu socioloģiskās domāšanas aktuāls, nenoskaidrots jautājums. Tātad
šeit varbūt var runāt par ideoloģijas un zinātnes apvienošanos un, varbūt arī
par ideoloģiju kā zinātni.
Ideoloģija ir krāšņa, spilgta, tās mērķis ir rosināt
un ideoloģija mēģina motivēt rīcību, tādejādi iekustinot cilvēkus darbībai,
domāšanai, uzskatu paušanai. Kultūrā tās dimensija ir attaisnot un apoloģizēt
un tā attiecas “uz to kultūras daļu, kas aktīvi ievieš un aizstāv ticības un
vērtību modeļus”.
Šie visi noteikumi un iebildes
mani vedina pārdomāt to, kas tad tomēr ir pirmais. Ja par piemēru izmanto šī
gadsimta divas lielākās ideoloģijas, nacisms un boļševisms, lai arī Šilss tās formulē kā ideoloģiskās domas
galējās pataloģijas, tad šeit var redzēt to, kā kultūra piemērojas
ideoloģiskajam virzienam. Māksla un civilizācija piemērojas, ierastās un
pazīstamās paražas un tradīcijas atkāpjas, lai dotu vietu citām, izglītība un
tās motivācija un nepieciešamība pārvēršas, dzīves stils mainās. Tātad gandrīz
visi kultūras formulējumi ir apakšpakārtoti ideoloģijas vajadzībām.
Arī šodien ir līdzīga situācija.
Neesmu pārliecināta, kā īsti nosaukt šībrīža ideoloģiju tādā ideoloģijas
lidojumam šaurā struktūrā kā Latvija, vai tā ir vēl joprojām pārmaiņu,
materiālistiskā vai kāda cita, bet ideāli, pārliecības, ticības ir mainījušās
un kultūra piemērojas. Varbūt var runāt par paaudžu ideoloģijām, bet kas ir
atsevišķās kopienās (valstīs, nācijās) raksturīgi, bet kādā citā, lai arī tajā
pašā laikaposmā, tomēr nē. Ideoloģijas kā sociālās un politiskās jēgas un
attieksmju avoti sāk kļūt izšķirīgi nozīmīgas tieši tad, kad nedz sabiedrības vispārīgākās
kultūrorientācijas, nedz tās konkrētas, pragmātiskas orientācijas nespēj
nodrošināt pareiza politiskā procesa tēla veidošanos, kā to min autors. K.Gīrcs
uzsver, “kopīgs ideoloģiskas uztveres veids var cilvēkus vienot, taču var arī
sniegt izteiksmes līdzekļus, ar kuru palīdzību smalkāk izpētīt, ar ko viņi savā
starpā atšķiras”.
Tātad vai tad mēs varam noteikt:
jaunas ideoloģijas un to virzieni rodas esošās un nostiprinājušās kultūras
ietvaros, vai ideoloģija, lai arī cik dažādas tās ir, ir tā, kas nosaka kultūras un tās attīstības
virzienu?
1999.
gada 11. oktobris
Antra Birzule
Profesionālo studiju programma
LU SAI
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru