Ieskats jaunākajā dzejā, prozā un dramaturģijā.


 


Saturs:


SATURS ……………………………………………..……………1.lpp
PROZA ……………………………………………………………2.lpp
          Aija Lāce (foto)………….…………………………………2.lpp
                Īsi par raksnieci ……………………………………………..2.lpp
          “Klaustrafobija” .….………………………………………3.lpp
DZEJA …...………………………………………………………4.lpp
          Nikolais Kalniņš ……………………………………………4.lpp
          Īsi par dzejnieku ……………………………………………4.lpp
          “Mēs un jūs” ……………………………………………….5.lpp
          “Pasmejos” …………………………………………………5.lpp
          “Mātei” ……………………………………………………..5.lpp
          “Draugam” …………………………………………………6.lpp
          Secinājumi …………………………………………………6.lpp
          N.Kalniņa dzīves hronoloģiskā tabula ……………………..6.lpp
DRAMATURĢIJA ……………………………………………….7.lpp
          Gunārs Priede (foto) ……………………………………….7.lpp
          Īsi par dramaturgu ………………………………………….7.lpp
          “Zemgales bajāriene Rīgā” …………………………………8.lpp
          G.Priedes dzīves hronoloģiskā tabula ………………………9.lpp
Izmantotā literatūra ………………………………………………10.lpp




         













Proza.



Aija Lāce














 


Īsi par rakstnieci


Vērīgāks lasītājs Aijas Lāces stāstus būs pamanījis jau presē: “Literatūtā un Mākslā”, “Dienā” un “Liesmā”. Aija Lāce publicējusi arī dzejoļus, turklāt dzejoļi bija pirmie. Raksnieka Ēvalda Vilka (Lāča) un tūlkotājas Vizmas Lāces meita Aija Lāce bija, acīm redzot saņēmusi pietiekamu garīgā starojuma devu, lai sāktu rakstīt dzejoļus un prozas. 1970. gadā Aija Lāce beidza biologus. Viņa vēlējās iet savu ceļu, bet liktenis lēma tai rakstīt – turpināt vecāku iesākto.
Visu A.Lāces stāstu pamatā ir dvēseles dzīve. Stāstos ārējo notikumu ir maz, arī “Klaustrofobijā” nerisinās nekādi īpaši notikumi. Sadzīviski nogurušam vai gluži pretēji – lidojošam biznesmenim šie stāstiņi nav vajadzīgi. Darbos rakstnieces domas urdās ap esības jēgu, likteņa būtību, cilvēku nolemtību un iespēju savijumiem.
A.Lāces proza ir pievilcīga ar precīziem vērojumiem, neparastiem atklājumiem parastās vietās. Par piemēru ņemot izlasīto “Klaustrofobija” – ikdienišķa vieta, telpa, taču visas nelaimīgās meitenes baiļu gamma ir ļoti iespaidīga un patiesa.






“KLAUSTROFOBIJA”


Aijas Lāces prozā “Klaustrofobija” ir stāstīts par slimību – bailēm no slēgtām, tumšām telpām (klaustrofobija).
Prozā ar šo slimību slimo maza meitenīte, kura pati nemaz nenojauš, bet māte, sargādama bērnu, tās jakā, somā un citos apģērba gabalos bija ielikusi zīmītes: “Uzmanību! Mana meita slimo ar klaustrofobiju! Nelieciet viņu aiz slēgtām durvīm, viņa var nomirt. Māte.”
Meitene bija sirsnīga un laba. Kādu dienu pirms Ziemassvētkiem meitene gribēja pārsteigt savu tēvu darbā, uzdāvinot viņam ziedus. Ziedus viņa aiznesa uz tēva kabinetu, kur durvis bija vaļā, bet iekšā neviena nebija. Meitene iegāja kabinetā un pēc maza brītiņa ieradās pats tēvs. Todien viņš bija dikti aizņemts un pārsteigts par ziediem. Tēvs meitai lika uzgaidīt un aizgāja, atstādams meitu vienu. Bija jau vēls un sāka palikt tumšs. Meitenei laiks vilkās kā vesela mūžība, un viņa gribēja ātrāk atpakaļ pie savas mammas. Pēc kāda laiciņa meitenei sāka trīcēt rokas un ceļgali. Meitene sāka nervozēt, neizturēja un sāka iet uz durvju pusi, paķerdama pa ceļam somu. Viņa piegāja pie durvīm un taisīja tās vaļā, bet durvis netaisījās vaļā, tās bija ciet. Meitene lēnām un akurāti raustīja durvju rokturi, tad arvien ātrāk un agresīvāk, bet durvis bija ciet. Meitene sāka taustīt sienas, meklēdama gaismas slēdzi, lai ieslēgtu gaismu, bet slēdža nekur nebija! Viņai tiešām palika bail, viņas spēki bija izsīkuši. Meitene raudādama nokrita uz zemes un skatījās pa logu, likās, ka kāds neredzams spēks rautu uz tā pusi. Tas meitenei bija īsts murgs.
Manuprāt šī slimība ir viena no briesmīgākajām slimībām, jo katram cilvēkam nākas sastapties ar slēgtām, tumšām telpām. Ir vēl daudz slimību ar galotni – fobija, kuras ir tikpat briesmīgas un pat nāvējošas, piemēram: hidrofobija – bailes no ūdens; fotofobija – nepatika no gaismas; neofobija – bailes no visa jaunā u.t.t.














Dzeja.




Nikolais Kalniņš

Īsi par dzeinieku.

Dzimis 1911.18.V Kastrānes pag. Vecmazmiķeļos.
Dzimis rentnieka ģimenē, mācijies Kastrānes pamatskolā, Suntažu pamatskolā, beidzis Rīgas skolotāju institūtu (1933). Strādāja par skolotāju bērnu patversmē Rīgā, skolotāju institūtā, parauga pamatskolā, Rīgas pils 8.pamatskolā. Studējis baltu filoloģiju LU. 1944 emigrējis uz Vāciju, strādāja par latv. val. skolotāju Fuldas latv. ģimnāzijā. 1949 pārcēlies uz ASV. Sākumā strādāja fizisku darbu, tad par tehnisko zīmētāju, kā arī par latv. val skolotāju Bronskas latviešu vidusskolā Ņujorkā.
Pirmā publikācija – dzejolis “Saules sirds” laikr. “Jaunākās ziņas” 1931.3.IX. Dzejoļu krājums  “Bajāru dziesmas” (1946), “Tēvzeme” (1971) raksturīga etnogr. latviešu lauku sētas un vēstures notikumu, dabas reāliju poetizācija. Lugas, dzejoļi un īsprozas bērniem izdotas grāmatās: “Rūķu telefons”, “Kūleņu metēji” u.c. Sarakstījis ap 20 radiolugu bērniem, publicējis  jaunatnes romānus, kopā ar J.A.Jansonu sastādijis tautasdziesmu izlasi “Sidraba vītols”, kopā ar L.Bērziņu – lasāmgrāmatu pamatskolām “Tēvu valoda” u.t.t.
















“MĒS UN JŪS”

“Simts ceļu kopā vedīs mūs,
Ja nešķirosim: mēs un jūs;
Tad stipra valsts un tauta būs,
Ja nešķirosim: mēs un jūs.”
Šajā citātā ir izteikts vissvarīgākais – apvienoties un nekarot savā starpā. Vārdu “Mēs” es saprotu kā savējos – draugus, paziņas, radus u.t.t. Bet vārdu “Jūs” – kā citas valstis, personas u.t.t. Viens cilvēks maz ko var paveikt, ievērojamu darbu var veikt tikai ar draudzības un sadarbības palīdzību.
Šajā dzejolī ir daudz atskaņu – būs – jūs; vien – jāpārbrien; brīvībai – dzīvībai u.c.

“PASMEJOS”

Šajā dzejolī smiekli ir raksturoti kā garīgās zāles no draugu pievilšanas, kad ir drūmi, grūti, kad visi spēki izsīkuši. Šajā dzejolī ir arī daudz atskaņu – pieviļos – atrodos – aizstāvos – PASMEJOS! Man šinī dzejolī patīk dzejnieka sniegtais optimisms un risinājums bēdām – smiekli!
Varbūt ir vērts vairāk smaidīt, uztvert dzīvi ar humoru, nestresoties un būt dzīvespriecīgākiem. Tā mēs veidojam gan savu, gan apkārtējo cilvēku dzīvi daudz krāšņāku.

“MĀTEI”

Pec šī dzejoļa var noprast, ka māte ir mirusi, un viņa cenšas sazināties ar dēlu caur zvaigznēm. Šis dzejolis ir samērā skumjš un aizkustinoš, jo dzejolī teikts, ka pirms 30 gadiem gājis bojā viņa tēvs un pateicība par to, ka māte rūpējusies par saviem bērniem. Mani visvairāk aizkustināja sekojošās dzejoļa rindas:
“Bet kariem cauri mūs izvilki,
No mutes sev kumosu rāvi…”
Nekad neaizmirstama ir viena mīlestība – mīlestība pret māti. Arī pēc nāves mīlestība neizzūd, tā paliek dzīva mūsu sirdīs.







“DRAUGAM”

Dzejnieks arī šajā dzejolī, tāpat kā dzejolī “Pasmejos” ir ļoti optimistiski noskaņots. Dzejnieks kliedē mūsu pesimismu un negatīvās domas, kuras patiesībā bieži vien ir tikai mūsu fantāzijas auglis. 
“Kamēr par taviem vārdiem kādam vēl ir prieks,
Jel nesaki, ka dzīvē esi kļuvis lieks!”
Citreiz mēs nenovērtējam nedz draugus, kuri ir apkārt, nedz māti, kura vienmēr mūs atbalsta, nedz arī balto dienu, kurā mēs elpojam, smejamies un raudam.


SECINĀJUMI.

Nikolaja Kalniņa dzeja ir viegli lasām, viegli uztverama un saprotama. Tajā pašā laikā ir daudz labu atziņu un secinājumu.
Pēc dzejas uzbūves ir sastopamas gan četrindes, gan divrindes. Dzeja ir bagāta ar atskaņām, kas atvieglina dzejas lasīšanu un tās sapratni.


Nikolaja Kalniņa dzīves hronoloģiskā tabula.

Darba nosaukums
Gads
Darbs
“Saules sirds”
1931
Dzejolis
“Bajāra dziesmas”
1946
Dzejoļu krājums
“Tēvzeme”
1971
Dzejoļu krājums
“Rūķu telefons”, “Kūleņu metēji”, “Bērni strādā” u.c.
 No 1936 līdz 1975
Lugas, dzejoļi un īsprozas bērniem
“Rijas zēnu rota”, “Ciems uz riteņiem”, “Masku balle Vējakalnā”
No 1956 līdz 1982
Jaunatnes romāni
“Laipu licējs”, “Tikai saulei nav ēnu”, “Cēsis nav Rīga”
No 1965 līdz1981
Romāni trioloģijā par mācību gadiem un sk. gaitām.
“Sidraba vītols”
1942
Tautasdziesmu izlase
“Tēvu valoda”
1941
Lasāmgrāmata pamatsk.
“Dāvis Dievputniņš”
1983
Humoreskas apkopotais krājums
“Mēs un jūs”, “Pasmejos”, “Mātei”, “Draugam”
-
N.Kalniņa jaunākie dzejoļi

Dramaturģija.


Gunārs Priede










Īsi par dramaturgu.

Dzimis 1928.17.III  Rīgā. Audzis valsts ierēdņu ģimenē. Beidzis Rīgas 10. pamatskolu Čiekurkalnā 1942, Ventspils 1.vsk. 1947, LVU Inžinierceltniecības fak. Arhitektūras nod. 1953. Strādāja ZA Arhitektūras un celtniecības institūtā par zin. sekretāru 1953 – 1955, par arhit. un celtn. pasniedzēju Rīgas lauksaimniecības tehnikumā 1955 – 1957, Latvijas republikas neklātienes lauksaimniecības tehnikumā 1955, Rīgā celtniecības tehnikumā 1957 – 1958. Dramaturģijas konsultants RS 1958 – 1960, Kultūras min-jas mākslas ekspertu un repertuāra red. koleiģijas loc. 1964 – 1965, Latvijas Kinematogrāfistu sav. valdes pirmais sekretārs, RS valdes sekretārs 1965 – 1984.
Pirmā publikācija – recenzija par D.Slepjanes lugas “Māsas” izrādi laikrakstā “Literatūra un Māksla” 1949.20.III. 50.gadu sākumā publicējis teātra recenzijas un rakstus par arhitektūru un pilsētbūvniecības problēmām (kopā ar V.Šustu).










“ZEMGALES BAJĀRIENE RĪGĀ”

Šajā lugā ar vienu cēlienu ir parādīta dzejnieka nesaskaņas ar ģimeni un to, ka dzejnieks domā un dara visu savādāk nekā “parastie” ļaudis. Līdz ar to var secināt, ka dzejnieki ir pavisam atšķirīgāks cilvēku tips. To pierāda lugā rastās nesaskaņas jau ar trešo sievu, pirmās sievas meitu un esošās sievas krustmāti.
Lasot šo lugu, nonācu pie secinājuma, ka mūsu jaunatnei dzejnieki “nav modē”. Ja tā var salīdzināt ar senākiem laikiem, daudz kas mainijies – pasaule ir kļuvusi “elektroniskāka”, ekanomiskais stāvoklis ir pasliktinājies, jauniešu intereses ir mainījušās – vairāk uzmanība tiek pievērsta alkaholam un narkotikām. Ņemot šo visu vērā, cilvēkiem nav laika un viņi vairs elementāri neprot sapņot, fantazēt un novērtēt pavisam ikdienišķas lietas.
Katrā no mums dziļi sirdī mājo mazs dzejnieks, tikai tas mūsos ir pieklusis. Ar tagadējiem dzīves apstākļiem mēs neļaujam tam izpausties.
Dzejnieks ir pārāk aizrāvies un aizsapņojies ar dzeju. Viņš sāk stāstīt un fantazēt par ziepju burbuļiem un burtiem tajos, un to, ka katrs burbulis ir tāda kā maza pasaulīte un to, ka burti veido vārdus un vārdi teikumus.
Šās lugas spilgtākais un kašķīgākais man likās centrālias tēls – Ticiāns Nelsons – dzejnieks, kam nekas nekad nebija labi. Tieši viņš strīdējās par jaunatni, par rupjo un nolietoto vārdu aizmiršanu, tas tiek izteikts šajā citātā – viņa sacerētajā dzejolī:
“Man visi gudrie vārdi
Sen garlaicīgi kļuva,
Tik sirds,
Tik sirds un saule man tuva…”

Šī luga man deva iespēju uz pasauli paraudzīties ar dzejnieka acīm. Pārsteidzoši likās, ka ir iespējams ieraudzīt citas pasaulītes tādās parādībās kā burbuļos. Patiesību sakot, pasaule ir daudz plašāka un krāsaināka nekā mēs to esam raduši saskatīt.












Gunāra Priedes dzīves hronoloģiskā tabula.

Darba nosaukums
Gads
Darbs
“Jaunākā brāļa vasara”
1955
Luga
“Lai arī rudens”, “Vikas pirmā balle”, “Trīspadsmitā”
No 1956 līdz 1966
Lugas, kas iestudētas teātrī
“Tētis un māmņa jeb Niklāva Rimšas noslēpums”
1974
Luga
“Jāņi slimnīcā”, “Saniknotā slieka”, “Filiāle”, “Sniegotie kalni”, “Pārventas hetēra” u.c.
No 1975 līdz 1990
Lugas, kas iestudētas teātrī




























Izmantotā literatūra:

œ “Dzejas dienas 95`”
œ “Latviešu jaunākās prozas izlase”
œ A.Lāce “Nāves piedzimšana”
œ “Latviešu jaunākā lugu izlase”
œ “Latviešu raksnieki biogrāfijās”

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru