|
AUGSTSKOLA
S.I.A.<>mācību centrs
Patstāvīgais studīju darbs
makroekonomikā
INFLĀCIJA,
TĀS CĒLOŅI UN SEKAS
D 1 4 kursa students *******************
RĪGĀ 1998
|
SATURS
1.INFLĀCIJAS BŪTĪBA UN CĒLOŅI ................................2
2.Pieprasījuma inflācija................................................................
2.1.
Pieprasījuma inflācījas cēloņi .............................................5
3. Izmaksu inflācija...........................................................................
4.Inflācijas sekas...............................................................................
5.Pretinflācijas politika.............................................................
6. Kas tad īsumā ir tā inflācija ?............................................
Izmantotā literatūra:
Dž.F.Steinleiks
’’Ekonomikas pamati’’
J.Saulītis,
M.Šenfelde ’’Ievads makroekonomikā ’’
G.Libermanis
’’Nauda, inflācija, valūtas kurss ’’
Inflācija
Inflācija
1.Inflācijas būtība un cēloņi
Inflācija tulkojumā nozīmē ’’uzbriešanu’’ . Ar to saprot
naudas massas palielināšanos.
Pateicoties inflācijai
cenu līdzsvars tiek grauts koppieprasījums pārsniedz koppiedāvājumu.
Tautsaimniecība tiecas uz jaunu līdzsvaru, un tas tiek panākts, augot cenām sabiedrības mērogā.
Inflaciju raksturo situācija, kad cenas nepārttraukti
pieaug. Tas nozīmē, ka visas cenas pieaug vienādi strauji. Dažas cenas
paaugstinās ļoti strauji, citas var tikai nedaudz palielināties, bet dažas var
pat pazemināties. Inflācija pastāv, ja pieaug vidējais cenu līmenis.
Inflācija
arī var rasties, ja nauda zaudē savu vērtību. Kad cenas palielinās, tad lats
zaudē savu pirktspēju; par to varēs nopirkt aizvien mazāk un mazāk preču.
Lai gan inflācija ir naudas apgrozības emisījas problēma,
tās cēloņi meklējami gan ražošanas, gan apgrozības sfērā. Cenu pieaugums un
naudas vērtības samazināšanās bija vērojama arī, pastāvot zelta standartam,
tomēr tam pastāvot kopumā naudas vērtības stabilizācija bija nodrošināta. Zelta
standartu pakāpeniski atceļot, visās valstīs pēc Pirmā pasaules kara inflācija
kļuva par tipisku parādību.
Tā kā inflācijai ir raksturīgs gan cenu pieaugums, gan arī
naudas vērtības samazināšanās, tad inflācijas pamatcēloņi acīmredzot jāmeklē
gan tirgus sektorā, kur veidojas cenas, gan naudas sfērās , kur formējas tās
pieprasījums. Atkarībā no inflācijas
cēloņiem izšķir pieprasījuma inflāciju un izmaksu inflāciju. Par inflāciju mēdz
dēvēt vispārēju cenu celšanos. Šīs parādības cēloņi var būt dažādi . Ārējie
simptomi ir vienādi, bet diagnoze ir atšķirīga. Taču, ja slimību ir izsaukuši
atšķirīgi cēloņi tad ir arī jālieto atšķirīgas ārstniecības metodes.
2.Pieprasījuma inflācija
Pieprasījuma inflācijas raksturošanai var izmantot labi
zināmu shēmu.
Pieprasījuma inflācija -
koppieprasījums pārsniedz koppiedāvājumu
![]() |

Pieprasījums aug. Piedāvājums paliek nemainīgs (nav
iespējas pielāgoties augošajam pieprasījumam). Līdzsvara cena P2 ir augstāka
par līdzsvara cenu P1. Papīra naudas pirktspēja krītas. No tā visa neizbēgami
izriet, ka inflācija ir klāt.
Shēmas cēloņsakarības nebūt nav obligātas. Var būt
acumirklīga līdzsvara variants. Pieprasījuma pieaugumam bez vilcināšanās seko
piedāvājuma pieaugums.
Pieprasījums un piedāvājums aug proporcionāli





















|
|
Līdzsvara cena paliek vienā un tajā pašā līmenī.
Pieprasījuma inflācijas nav. Izmaksu inflācija ir saistīta ar to ka aug
ražošanas faktoru cenas. Lai vienkārši nebankrotētu pārdevējs ir spiests
kāpināt cenas.
Izmaksu
inflācija




2.1Pieprasījuma inflācījas
cēloņi
Pieprasījuma un
piedāvājuma makroekonomiskajai nelīdzsvarotībai var būt ļoti daudzi cēloņi.
Pirmkārt, valsts neatliekamu izdevumu segšanai, kuriem nav
līdzekļu avota, emitē ne ar ko segtu papīra naudu. Tā rezūltātā aug naudas
daudzums, bet vēl straujāk aug cenas, kas piespiež drukāt aizvien jaunas un
jaunas papīra zīmes.
Līdzsvara neievērošana starp preču masas un naudas daudzuma
pieaugumu tautsaimniecībā ir saistīta ar mūsdienu sarežģīto naudas sistēmu.
Otrkārt, cenas formula P=M*V/Q (atvasināta no I.Fišera
formulas) pārliecinoši norāda, ka tās celšanos var izsaukt visdažādākie procesi
ekonomikā, kas sašaurina ražošanas un pakalpojumu apjomu (rādītāju Q) .
Ekonomiskais mehānisms darbojas visai vienkārši: strauji samazinās naudas pirktsspēja,
ražošanas un pakalpojumu apjomi sarūk, cenas un līdz ar to pieprasījuma
inflācija augtin aug.
Treškārt, cenu kāpumu nosaka kredītu neefektīva
izmantošana. Kredīts tiek izsniegts, izsaimniekots, kredīta mērķi netiek
sasniegti, kredīta veidā izsniegtā nauda ar visādiem aplinkus ceļiem palielina
nauda masu; šai papildu papīra naudai seguma nav, pieprasījums neizbēgami aug,
velkot sev līdzi arī cenas. Tā izniekotais kredīts kļūst par pieprasījuma
inflācijas katalizātoru. Viens no labiem piemēriem ir G-24 ietvaros piešķirtā
kredītu ’’izkūpēšana’’, izlietošana neparedzētiem mērķiem.
Ceturtkārt, neefektīvi izmantota darba alga palielina ne ar
ko segtu naudas masu apgrozībā. Darba algai pretīm ir jāstāv darba augļim, kas
nozīmē, ka izmaksātā īstā nauda ir
nodrošināta ar preci - ražojumu vai kādu no pakalpojumiem. Rodas arī iespēja
nomaksāt sociālo un ienākumu nodokli budžētā, kam tāpat ir preču nodrošinājums.
Bet, ja darba algu maksā nevis par reālu rezūltātu, bet gan par ierašanos
darbā, tad nepamatoti aug naudas masa, pieprasījums un cenas. Tas pats tikai
citā mērogā notiek tad, kad darba algas līmenis ir nesamērīgi augsts
salīdzinājumā ar darba atdevi.
Piektkārt, inflāciju pastiprina tās gaidas. Ja jus zinat
vai tikai domājat ka piemēram pec dienas, nedēļas u.t.t celsies cenas, tad
vadoties pēc personīgās pieredzes jūs apsverat iespēju ka jau šodien varētu
kādas preces iepirkt vairāk kamēr tās vēl ir lētas, un ši rīcība var solīt arī
brangu peļņu kad būs notikusi gaidītā cenu celšanās. Likumsakarīgi aug
pieprasījums gan mazum, gan vairumtirdzniecībā. Cenu kāpums te tieši ir
saistīts ar naudas apgrozības ātruma pieaugumu. Nauda, kuru jūs normālos
apstākļos būtu tērējuši piemēram rīt , nonāk apgrozībā jau šodien. Arī tirgotāj
cenšas naudu ātrāk izlietot pirms sākas cenu paaugstināšanās. Makroekonomisko
līdzsvaru te regulē naudas apgrozības ātrums.
Latvijā lata vidējais apgrozījuma ātrums svārstās starp 3
un 4 reizēm gadā.
Pieprasījuma inflācijas analīzes rezūltātā ekonomisti ir
nonākuši pie secinājuma, ka inflācijas un bezdarba tempi tautsaimniecībā ir
savstarpēji saistīti, un to var izbeigt sekojoši: jo augstāki inflācijas tempi,
jo zemāks bezdarba līmenis un otrādi. Šo koncepcīju izstrādāja angļu ekonomists
A.Flips, un tā ir publicēta 1958. gadā.
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
Ja šī līkne attēlo altenatīvas bezdarba un inflācijas
līmeņu kombinācijas, tad valdībai ir iespējams izdarīt izvēli starp variantu
punktā A ar inflācijas līmeni -4% un bezdarba līmeni-2%, vai variantu punktā B
ar inflācijas līmeni -1% un bezdarba līmeni-6%.
Viegli varbūt var samazināt bezdarba līmeni pakāpeniski
palielinot inflāciju. Bet, samazinot kopējo pieprasījumu, bezdarbs no jauna
atgūst savu iepriekšējo līmeni. Samazināt inflācijas līmeni ir ļoti grūti, jo
valdība iet uz ilgstošu un ievērojamu kopējā pieprasījuma samazināšanu, jo šada
valdības politika noved pie augsta bezdarba līme
3. Izmaksu inflācija
Neviens normāls uzņēmējs negrib bankrotēt un tādēļ lai
izdzīvotu, tirgū jāievēro konkurences nosacījumi. Katram uzņēmējam Valsts
likumdošana ir jāatzīst ne tikai vāedos, bet arī stingri jāievēro arī darbos.
Šo iemeslu dēļ pārdevējam jāpiedāvā preces, kuru pamats ir ražošanas izmaksas.
Ja šīs izmaksas izmaksas tieši vai pastarpināti tautsaimniecībā pieaug, tad
vispārējs cenu kāpums tautsaimniecībā ir neizbēgams. Izmaksu inflācija rodas kā
objektīva nepieciešamība.
Ja pieprasījuma inflācijas variantā cenu celšanās ir
raksturojama kā sekas, tad izmaksu inflācija būtībā ir cēlonis, kas spiež
Centrālo banku emitēt papildus naudu, palielinot tās masu.
Izmaksu inflāciju nosakošie faktori iedalās divās grupās:
eikšējos un ārējos faktoros.
Iekšējie faktori:
1. Nodokļu pieaugums; paaugstinot nodokļus pieaugs
arī cenas.
2. Darbaspēka kā ražošanas faktora
sadārdzināšanās.
3. Ražošanas efektivitātes pazemināšanās; izmaksas
aug, jo tehnika fiziski nolietojas, jāpērk dārgākas izejvielas u.t.t.
4. Kredīta procenta kāpums.
5.
Ievedmuitas paaugstināšana importa precēm, ko neražo šeit uz vietas.
6.
Dabas untumi, kad neražas gadījumā aug lauksaimniecības produktu cenas.
Ārējie faktori:
1. Importa resursu cenu kāpums.
2. Citu valstu eksportmuitu pacelšana,
3. Nacionālās valūtas kursa pazemināšana (pastāvot
fiksēta kursa devalvācijai), kas sadārdzina pilnīgi visas importa preces.
4.Inflācijas sekas
Inflācīja dažādu sociālo grupu ekonomisko stāvokli ietekmē
atšķirīgi. Visvairāk to izjūt grupas ar fiksētu ienākumu, nogūldītāji,
kreditori un uzņēmēji, kaut gan viņi kādu laiku inflācijas spiedienu var
neizjust. Tomēr drīz vien tā iespaido viņu ekonomisko situāciju, jo peļņa vairs
nepalielinās, bet ražošanas faktoru cenu pieaugums un nenoteiktā situācija
tirgū nerada stimulus investīcijām. Rezūltātā ražošana sašaurinās.
Inflācijas periodā pieaug dzīves dārdzība. Lai uzturētu
dzīves līmeni nominālie ienākumi jāpalielina vismaz tādos pašos tempos, kādi ir
inflācijas tempi. Taču dažas iedzīvotāju grupas pašas nevar palielināt savus
ienākumus, piemēram, pensionāri. Lai noturētu šo sociālo slāņu dzīves līmeni
nemainīgu, jāpalielina sociālās izmaksas. Palielināšanas iespējas atkarīgas no
reālās ekonomiskās situāsijas. Latvijā pašlaik tā ir viena no nopietnākām
problēmām.
Attīstīta tirgus sistēmā iedzīvotāji nogūlda savus brīvos
naudas līdzekļus depozītos vai vērtspapīros ar fiksētu ienākumu. Tik ilgi kamēr
inflācijas tempi ir augstāki nekā šie fiksētie ienākumi %, to pirktsspējs
samazinās. Arī kreditori atrodas tādā pašaā situācijā, jo naudai, ko atdod
aizņēmēji, būs mažāka vērtiba kā aizdotajai. Lai izvairītos no šādas
situācijas, procentu likmei jābūt augstākai par inflācijas tempiem.
Tās iedzīvotāju grupas, kuras var palielināt ienākumus, no
inflācijas var iegūt. Tā, piemēram, ja uzņēmums inflācijas periodā var
palielināt ražošanu un realizāciju straujākos tempos nekā inflācija, tad
uzņēmējs var nopelnīt vairāk nekā līdz inflācijai. Arī kredīta ņēmējs var
iegūt, ja aizņēmuma procenta likme ir zemāka par inflācijas tempiem. Pie zināma
inflācijas līmeņa, kad valsts budžeta ienākumi nepalielinās proporcionāli cenu
pieaugumam un tie nesedz izdevumus, to izjūt arī valsts. Tas ir izskaidrojams
ar to ka: 1) nodokļu maksājumus budžetā izdara no ienākumiem, kādi tie bija
iepriekšējā periodā; 2) nodokļu maksājumi no tekošiem ienākumiem samazinās, jo
krītas realizācijas apjomi ; 3) nodokļu maksātāji nestabilitātes un neskaidras
ekonomiskās situācijas apstākļos sāk izvairīties no pilnas un savlaicīgas
nodokļu kārtošanas. Tādēl vastu valdībām, tuvojoties inflācijas kritiskajam
punktam, nākas izstrādāt un realizēt pasākumus inflācijas un to seku
samazināšanai. Inflāciju sekas mazāk izjūt, ja inflācija ir prognozējama. Šajā
gadījumā gan patērētāji, gan ražotāji var pieņemt lēmumus, lai šīs sekas
samazinātu. Tā, piemēram, strādnieki savos kolektīvajos līgumos ar darba devēju
var paredzēt darba algas paaugstinājumu, bet ražotājs iekļauj to savu preču un
pakalpojumu cenā. Tātad varam secināt, ka inflācija sabiedrībā iespiežas
ienākumu un bagātību pārdalīšanā starp dažādām sociālajām grupām. Bet, ja
inflācijas līmenis ir augsts, tad izmainās arī cilvēku uzvedība un tie samazina
gan ietaupījumus, gan investīcijas.
Ir bijuši vēsturē zināmi arī tādi gadījumi kad inflācīja ir
kļuvusi vienkārši nekontrolējama.
1922. gadā cenas Vācijā
pieauga par 5740 procentiem, bet 1923.gadā tās jau bīja pieaugušas par
1300000000000 reizēm. Ginesu rekordu grāmatas cienīga inflācija bīja 1946.gadā
Ungārijā. Viens pirmskara forints līdzinājās 829 oktiljoniem jauno forintu.
Attiecīgi 1USD tika mainīts pret 3*10^22. Pēc kara orģināli rīkojās japāņi.
Viņi naudu svēra, tā taupot laiku naudas skaitīšanai.
5.Pretinflācijas politika
Pretinflācijas pasākumi var ietvert gan ienākumu politiku,
kas saistīts ar pieprasījuma regulēšanu, gan kredīta - naudas politiku, kas
saistīts ar naudas masas pieauguma regulēšanu tautsaimniecībā.
Lai samazinātu pieprasījuma inflāciju, valdībai jāpieņem
pasākumi pieprasījuma samazināšanai. To var izdarīt, samazinot valdības
izdevumus, palielinot nodokļus, lai samazinātu gan patērētāja, gan uzņēmēja
naudas ienākumus un pieprasījumu.
Viens no pretinflācijas politikas mērķiem ir nepieļaut
iedžīvotāju dzīves līmeņa krišanos. Lai to nepieļautu var izmantot indeksācijas
metodi, ko ieteic Keinsa ekonomiskās skolas pārtāvji. Indeksācija nozīmē, ka
tautsaimniecībā jāmaina darba algas un cenas atbilstoši inflācijas vai dzīves
dārdzības pieauguma tempiem. Indeksācija vienmēr atpaliek no inflācijas un tai
var būt arī negatīvas sekas. Tā var paātrināt inflāciju, kas var izraisīt
hiperinflāciju un sagraut valsts naudas sistēmu. Tāpēc tiek ieteikts
indeksācijas metodi papildināt ar naudas un kredīta politikas elementiem, kā
arī ar kopējā pieprasījuma regulēšanas politiku vai ienākuma politiku. Šie
pasākumi parasti dod rezūltātus, ja iiflācija nav pārsniegusi kritisko punktu
un režošanas apjomu samazināšanās vēl nav iestājusies. Sarežģītāka situācija
veidojas izmaksu inflācijas gadījumā. Ja tā ir saistīta ar pašu valsts uzņēmēju
iespēju paaugstināt cenas,m neņemot vērā reālās izmaksas, tad valsts pieņem
pasākumus, lai palielinātu konkurenci.
Lai samazinātu izmaksas un palielinātu konkurenci, valsts
var samazināt nodokļus. Latvijā par svarīgu faktoru varētu kalpot valsts
uzņēmumu privatizācija. Radikāls līdzeklis inflācijas inflācijas apkarošanai ir
cenu un darba algu iesaldēšana. Taču šis pasākums nav populārs ne strādājošo,
ne uzņēmēju vidū. Šeit iespējamas kļūdas, jo ir visai grūti noteikt robežas.
kad cenu bloķēšana jūtami neietekmēs ražošanas apjomu samazināšanos. Īsā
periodā pieprasījuma inflācija izraisa cenu līmeņa paaugstināšanos un reālo režošanas
apjomu pieaugumu, bet ilgā periodā - tikai cenu pieaugumu.
Izmaksu inflācijas gadījumā, ja valdība centīsies uzturēt
pilnu nodarbinātības līmeni, var prognozēt inflācijas spirāli, bet, ja tā
mēģinās to samzināt, tad var paredzēt ražošanas samazināšanos.
Stingrā monetārā politika, ko ieturēja Latvijas Valsts
Banka, sekmēja inflācijas tempu samazināšanos un stabilizāciju, bet atstāja
negatīvu iespaidu uz ražošanu.
![]() |
5. Kas tad īsumā ir tā inflācija ?
1) inflācija nozīmē
pastāvīgu vidējo cenu līmeņa paaugstināsanos
2) pēckara periodā
daudzas valstis piedzīvoja inflāciju, taču tās lielumi bija dažādi. Īpaši
augstu inflāciju sauc par hiperinflāciju.
3) inflācijas lielumu
nosaka, lietojot cenu indeksus.
4) inflācija
tautsaimniecību var ietekmēt dažādi:
a) tai ir tendences palielināties;
b) tā ietekmē ienākumu sadali: vieni zaudē, citi vinnē;
c) tā var radīt deficītu maksājumu bilancē;
d) aizņēmēji var gūt labumu uz aizdevēju rēķina.
5) ir radītas vairākas
teorijas, lai izskaidrotu inflācijas cēloņus:
a) pieprasījuma izraisītā inflācija: cenas pieaug pārmērīga
pieprasījuma rezūltātā;
b) izmaksu izraisītā inflācija: palielinoties izmaksām,
palielinās cenas;
c) monetārisms: cenas pieaug, ja naudas piedāvājumam ļauj
augt ātrāk nekā preču un pakalpojumu izlaidei.
6) inflācijas
ierobežošanas politika
a) sastāv no monetāriem un fiskāliem pasākumiem, kas
paredzēti, lai samazinātu inflāciju;
b) palīdz ražošanai kļūt efektīvākai, tādējādi palielinot
piedāvājumu;
c) izmanto ienākumu politiku, lai naudas ienākumu pieaugumu
noturētu vienā līmenī ar reālo ienākumu pieaugumu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru