Kursa
darbs MAKROEKONOMIKĀ
INFLĀCIJA
Zinātniskais
vadītājs:
Saturs
lpp.
IEVADS 3
1.INFLĀCIJA, TĀS BŪTĪBA UN FORMAS 4
2.INFLĀCIJAS CĒLOŅI 6
3.INFLĀCIJAS SEKAS 11
4.INFLĀCIJA un BEZDARBS 15
5.INFLĀCIJAS APKAROŠANAS PAŅĒMIENI 17
SECINĀJUMI 23
IEVADS.
Jau no 90.gadu sākuma inflācija Latvijā radījusi gan
ekonomiskās, gan arī sociālās problēmas. Inflācija apgrūtina Latvijas
iedzīvotāju finansiālo stāvokli, veicina ienākumu nevienlīdzību un dažkārt arī
cilvēku nokļūšanu nabadzībā, Liela daļa Latvijas iedzīvotāju ir pensionāri ,
kuru pensijas ir tikai daļēji indeksētas un kuriem augsta un pat mērena
inflācija sagādā izdzīvošanas grūtības.
Salīdzinot ar citām
Austrumeiropas valstīm, pašlaik Latvijā inflācijas līmenis ir visai zems, kas
lielā mērā panākts ar Latvijas valdības un Latvijas Bankas realizētajiem
inflācijas mazināšanas pasākumiem (stingro monetāro un fiskālo politiku).
Inflācija Latvijā ir kritusies strauji. Vēl 1992.gadā tā sasniedza 951.3%,
turpretī 1999.gadā tā bija 3,2%.
Cenu stabilitāte un inflācijas
samazināšana līdz viencipara līmenim kļuvusi par Latvijas ekonomiskās un
monetārās politikas galveno mērķi un sasniegumu. Pašlaik vēl turpinās cenu
transformācijas process. Cenas pieaug tām precēm un pakalpojumiem, kuriem tās
tika regulētas. Palikušas tikai nedaudzas regulētas cenas, piemēram,
transporta, enerģijas un komunālajā sektorā.
Par būtisku inflācijas
faktoru jāuzskata lēnais iedzīvotāju ienākuma pieaugums, kas saistīts ar
ierobežojošo fiskālo politiku.
Kursa darba mērķis ir
apskatīt inflācijas procesu, tās rašanās iemeslus, sekas un antiinflācijas politiku. Darba mērķa sasniegšanai tika
izvirzīti šādi uzdevumi:
1)
pamatojoties uz literatūru un
lekciju kursu noskaidrot, kas ir inflācija, tās būtība, formas, veidus;
2)
noskaidrot inflācijas rašanās
cēloņus(pieprasījuma un izmaksu inflācija) un sekas;
3)
apskatīt keinsistu, neokeinsistu
un monetāristu antiinflācijas politikas uzskatus;
4)
analizēt sakarības starp bezdarbu
un inflāciju;
1.Inflācija,
tās būtība un formas.
Ar inflāciju parasti saprot
vispārēju cenu līmeņa celšanos noteiktā laika periodā.Ikdienā var ievērot, ka
preču un pakalpojumu cenas mainīgas. Viena veida precēm tās pieaug, bet citām –
samazinās. Taču, ja cenas pieaug tikai kādai atsevišķai precei vai pakalpojumu
veidam- piemēram, cenas var kļūs augstākas precēm ar paaugstinātu kvalitāti,
tas nebūt nenozīmē, ka radusies inflācija. Inflācija rodas tikai tad, ja
vidējais cenu līmenis tautsaimniecībā ir pieaudzis.
Ar inflāciju ļoti bieži
saprot arī naudas vienības pirktspējas krišanos ilgstošā laika periodā, jo
vispārējā cenu līmeņa celšanās pazemina naudas vienības pirktspēju. Piemēram,
ja vidējais cenu līmenis Latvijā 1999.gadā ir pieaudzis par 3,2%, tad par latu
2000.gadā jau var nopirkt mazāk preču un pakalpojumu nekā pirms gada. Tas
nozīmē, ka dzīve kopumā kļuvusi dārgāka. Inflācija nav dzīves vērtības
pieaugums, tā ir naudas vērtības vai naudas vienības pirktspējas krišanās. No
otras puses var teikt, ka inflācija – tā ir labklājības cenas palielināšanās.
Var arī runāt par inflāciju kā dzīves naudas vērtības celšanos. Inflācija ir
naudas vienību daudzuma palielināšanās, kas atrodas apgrozībā virs preču cenu
summas, un tā rezultātā naudas parādīšanās, kas nav nodrošināta ar precēm.
Rezumējot, var teikt, ka
inflācijas procesu:
§ vienmēr pavada cenu pieaugums;
§ tas ir saistīts (un uzturēts) ar disproporciju rašanos starp naudas un
preču plūsmu;
§ tas bieži saistīts ar piedāvājuma un pieprasījuma līdzsvarā izjaukšanu.
Parasti inflāciju iedala atkarībā no tās augšanas
tempiem un atkarībā no tā, vai to izraisa kopējā piedāvājuma vai pieprasījuma
izmaiņas.
Atkarībā no augšanas tempiem
inflāciju iedala:
§ “rāpojošā” inflācija (“creeping inflation”), kad reālā cenas
paaugstināšana na lielāka par 3-4% gadā. Tāda veida inflācija nav saistīta ar
ekonomisko satricinājumu, bet liecina par lēnu un pakāpenisku naudas vērtības
krišanos. Šī veida inflācija ir izplatīta daudzās valstīs, tāpēc to uzskata
praktiski par neizbēgamu.
§ atklātās inflācijas (“open inflation”) forma raksturīga ar cenu
paaugstināšanos par 5-10%gadā (atsevišķos gadījumos sasniedzot 20%). tā ir
skaidri redzama inflācija , kas saistīta ar visām tām sekām un simptomiem, kas
iespaido ekonomisko struktūru.
§ “galopveida “ jeb hiperinflācija ir saistīta ar lielāku cenu pieaugumu
– vairāk kā 1000%. Ekonomiskam līdzsvaram un ekonomiskām struktūrām draud
briesmas, lēmumu pieņemšanas jomā rodas sajukums, var rasties krīzes situācija.
Latvija tuvu hiperinflācijas līmenim bija 1992.gadā,
kad tā sasniedza 958.6%. Taču pateicoties veiksmīgi izvēlētai antiinflācijas
politikai, Latvijā patreiz inflācija ir “rāpojošā” līmenī.
Hiperinflācijai ir graujoša
ietekme uz ekonomiku, jo tā rada masveidīgu izšķērdību, jo nauda pārstāj kalpot
kā uzkrāšanas līdzeklis. Iedzīvotāji cenšas ļoti ātri atbrīvoties no
saņemtajiem ienākumiem, tos pārvēršot reizēm pat nevajadzīgās lietās, jo viņi
zina, ka rīt naudas vienības pirktspēja būs vēl zemāka.
Hiperinflācijas apstākļos
samazinās ražošanas apjoms, jo nauda kā maksāšanas līdzeklis pārstāj funkcionēt.
Prece tiek mainīta pret preci. Tas sadārdzina preču realizācijas izmaksas,
sevišķi tas attiecas uz lauksaimniecību, jo lauksaimniecībā ražošanas cikls ir
gada garumā. Šajā gadījumā nevar paredzēt, vai, izaudzējot ražu, no tās varēs
gūt kaut nelielu peļņu. Tādējādi augsti inflācijas tempi rada reālus
izkropļojumus resursu sadalē.
Termins “inflācija” ir
sastopams tikai tirgus ekonomikas valstīs. Plāna ekonomikas valstīs (piem.,
bijusī PSRS) tāda veida grūtības apzīmē savādāk, ievērojot administratīvo un
noteikumu raksturu cenu veidošanā. Galvenie iemesli(piedāvājuma un pieprasījuma
disproporcija, nominālās darba algas sadale, konkurētspējas samazināšana
pasaules tirgū utt.) noved pie negatīvām, dažāda rakstura parādībām-neelastīga
piedāvājuma, “melnā tirgus”, pārmērīgiem iekrājumiem un ietaupījumiem kasēs
(skaidras naudas pārpalikums ģimenes budžetā), starptautisko parādu pieauguma
ekonomikā.
2.Inflācijas cēloņi.
2.1.Pieprasījuma inflācija un tās cēloņi.
Pieprasījuma inflācija rodas, ja pieaug jebkurš no
kopējo izdevumu komponentiem: mājsaimniecību personiskais patēriņš, uzņēmumu
ieguldījumi investīcijās, valdības un ārzemnieku pirkumi. Izdevumu pieaugums
palielina pieprasījumu tik ļoti, ka tas pārsniedz ekonomikas iespējas ražot un
piedāvāt preces un pakalpojumus. Tādējādi veidojas parāk liels preču un
pakalpojumu pieprasījums (D1 novirzās uz D2), bet to piedāvājums paliek
nemainīgs. Tā sekas ir cenu līmeņa vispārējs kāpums (no P1 uz P2). Papīra
naudas pirktspēja krītas un rodas inflācija, izņemot, ja pieprasījuma
pieaugumam bez vilcināšanās seko piedāvājuma pieaugums.
Pieprasījuma inflācija
Pieprasījuma un
piedāvājuma makroekonomiskai nelīdzsvarotībai ir vairāki cēloņi-
Valsts neatliekamu izdevumu
segšanai, kuriem nav līdzekļu avota, emitē ar ko segt papīra naudu. Tā
rezultātā aug naudas daudzums, bet vēl straujāk aug cenas, kas piespiež drukāt
arvien jaunas papīra naudas zīmes, kā arī inflācijas celšanos var izsaukt
visdažādākie procesi ekonomikā, kas sašaurina ražošanas un pakalpojumu apjomu (rādītāju
Q).
M*V=Q*R
kur
M- naudas masa apgrozībā(skaidra nauda, beztermiņa noguldījumi jeb tekošie
rēķini, ceļojuma čeki);
V
–vienveidīgo naudas zīmju vidējais aprišu skaits periodā;
Q
–preču (visdažādāko ražojumu un pakalpojumu) kopējais daudzums, kas tiek
piedāvāts;
R
–piedāvāto preču cenas.
Pirmajā nodaļā apskatītā hiperinflācija parasti tika
pastiprināta, samazinoties piedāvājumam. Ekonomiskais mehānisms darbojas šādi:
strauji samazinās naudas pirktspēja, ražošanas un pakalpojumu apjomi sarūk,
cenas un līdz ar to pieprasījuma inflācija aug.
Cenu kāpumu
nosaka kredītu neefektīva izmantošana. Kredīts tiek izsniegts,
izsaimniekots, kredīta mērķi netiek sasniegti, kredīta veidā izsniegtā
nauda palielina naudas masu; šai
papildus naudai nav seguma, pieprasījums aug un arī cenas. Tā izniekotais kredīts kļūst par pieprasījuma
inflācijas katalizatoru. Pašu zemes inflācijas faktora piemērs ir G-24 ietvaros
piešķirto kredītu “pazušana”.
Neefektīvi izmantota darba alga palielina ne ar ko segtu
naudas masu apgrozībā. darba algai pretī jāstāv darba augļiem, kas nozīmē, ka
izmaksātā īstā nauda ir nodrošināta ar preci- ražojumu vai pakalpojumu. Rodas
arī iespēja nomaksāt sociālo un ienākuma nodokli budžetā, kam tā pat ir preču
nodrošinājums. Bet, ja darba algu maksā nevis par reālu rezultātu, bet gan par
“ierašanos” darbā, tad nepamatoti aug naudas masa, pieprasījums un cenas. Tas
pats notiek arī, ja darba algas līmenis ir nesamērīgi augsts, salīdzinājumā ar
darba atdevi.
Inflāciju pastiprina tās gaidas. Piemēram, ja pircējs,
patērētājs vai uzņēmējs zina, rīt vai
vēlāk cenas noteikti celsies, tad tiek pirkts šodien par zemāku cenu un radīti
pat lētāku preču krājumi, kas nākotnē sola lielāku peļņu. Likumsakarīgi aug
pieprasījums gan mazumtirdzniecībā, gan vairumtirdzniecībā, gan arī ceļas
cenas. Cenu kāpums te tieši saistīts ar naudas apgrozības ātruma pieaugumu.
Nauda, kura normālos apstākļos tiktu iztērēta vēlāk, tiek iztērēta jau tagad.
Arī tirgotājs cenšas naudu ātrāk izlietot pirms sagaidāmās cenu celšanās.
Makroekonomisko līdzsvaru te regulē naudas apgrozījuma ātrums.
2.2. Izmaksu inflācija un tās cēloņi.
Izmaksu inflācija rodas, ja pieaug ražošanas
(izejmateriālu un enerģētisko resursu ieguves) izmaksas vai samazinās kopējais
piedāvājums. Reizēm inflācijas procesi rodas, ja ražotāji pastiprinātu uzsvaru
liek uz pelņas gūšanu, kas arī ir daļa no produkcijas izmaksām.
Grafiski izmaksu inflāciju var attēlot sekojoši.
Izmaksu inflācija.
Līkne S2 raksturo piedāvājuma samazināšanos sakarā ar
ražošanas faktoru cenu pieaugumu. Pieprasījuma līkne D1 paliek iepriekšējā
stāvoklī. Tā rezultātā jaunais līdzsvars punktā E2 palielina cenu līmeni no P1
un P2.
Ja pieprasījuma inflācijas variantā cenu celšanās
raksturojamas kā sekas, tad izmaksu inflācijas būtībā ir cēlonis, kas spiež
Centrālo Banku emitēt papildus naudu, palielinot tā masu.
Izmaksu inflācijas rašanās
faktorus var iedalīt divās grupās: iekšējos un ārējos faktoros.
Iekšējie faktori ir šādi:
1.Nodokļu pieaugums.
2.Darbaspēka kā ražošanas
faktora sadārdzināšanās, praktiski darba algas kā ražošanas izmaksu elementa
pieaugums. te savijas pieprasījuma un izmaksu inflācija, naudas masas pieaugums
kļūst neizbēgams.
3.Ražošanas efektivitātes
pazemināšanās ; izmaksas aug, jo tehnika fiziski nolietota, jāpērk dārgākas
izejvielas utt.
4.Kredīta procentu kāpums.
5.Ievedmuitas paaugstināšana
importa precēm, ko ražo pašu zemē.
6.Dabas untumi, kad neražas
dēļ aug lauksaimniecības produktu cenas. Šādai inflācijai ir pārejošs raksturs,
jo nākamajā gadā lauksaimniecības produktu cenas var samazināties.
Ārējie faktori ir šādi:
1.Importa resursu cenu
kāpums; energoresursu, ķimikāliju sadārdzinājums skars visu tautsaimniecību un
izsauks vispārēju cenu pieaugumu. Mūsdienās ir attīstījušies ļoti plaši ārējie
sakari, un izmaiņas vienas valsts ekonomikā var būtiski ietekmēt arī citas
valsts ekonomiku. Piemēram, laikā no 1973.gada līdz 19976.gadam, kad naftas
eksportētājvalstis vairākkārtīgi kāpināja jēlnaftas cenas, daudzās attīstītās
valstīs tika izsaukta augsta inflācija un bezdarbs (stagflācija).
2.Citu valstu eksportmuitas
pacelšana.
3.Nacionālās valūtas kursa
pazemināšana , kas sadārdzina itin visas importpreces.
Latvijā kopš 1992.gada novembra pastāv galvenokārt
izmaksu inflācija, jo pastāvīgi pieaug cenas komunālajiem pakalpojumiem,
elektrībai, tarifi vietējām sarunām u.c., bet darba algas un citi ienākumi ir
pārāk zemi, lai izsauktu pieprasījuma inflāciju.
Kaut gan teorētiski tiek
apskatīti divi dažādi inflāciju veidi, taču reālā dzīvē šos divus inflācijas
veidus ir ļoti grūti atšķirt vienu no otra. Piemēram, darba algas palielināšana
vienlaicīgi var izsaukt pieprasījuma inflāciju, kā arī izmaksu inflāciju. Lai
noteiktu, kurš inflācijas veids ir dominējošais, ir jānoskaidro pirmavots, kas
izsauc cenu līmeņa vispārēju kāpumu. Piemēram, uzskata, ka izmaksu un
pieprasījuma inflācija viena no otras atšķiras vēl ar to, ka pieprasījuma
inflācija turpinās tik ilgi, kamēr pastāv pārmērīgi kopējie izdevumi.
3.Inflācijas sekas.
Uz jautājumu- vai inflācija ir labvēlīga vai slikta
parādība – viennozīmīgas atbildes nav. Angļu ekonomists Keinss pierādīja, ka
mērena inflācija ir vēlama parādība ekonomikā. Inflācijas līmenis, kas vidēji
gadā svārstās no 2%līdz 3%, ekonomikā nerada īpašas problēmas. Neliels cenu
kāpums ir labvēlīga parādība ekonomikā un pat ir nepieciešams to stimulēt. Tas
izriet no piedāvājuma likuma. Augstākas cenas stimulē piedāvājumu, sekmē
ražošanas paplašināšanu un nodarbinātības palielināšanu. Tādējādi mērena
inflācija ir ražošanas attīstības un ekonomiskās aktivitātēs kāpināšanas
sekmētāja.
Jānorāda, ka cenu līmeņa
vispārējs pieaugums notiek gandrīz visās valstīs un tas ir likumsakarīgs
process. Taču ir svarīgi, lai tas ik gadus paliktu apmēram viens un tas pats.
Piemēram, ja vidēji gadā inflācija pieaug par 3%, tad šī situācija inflācija
tiek paredzēta un ieprogrammēta ekonomisko institūciju aktivitātēs.
Inflācijas pieaugums,
piemēram, 10% mēnesī jau var radīt būtiskas problēmas. Taču lai to izprastu, ir
jāapskata divi ar inflāciju saistīti jēdzieni: prognozējamā inflācija un
negaidītā jeb neprognozējamā inflācija.
Prognozējamā inflācija tiek
paredzēta un atbilstoši tās līmenim katru gadu tiek indeksēti ienākumi.
Indeksēšana ir ienākumu palielināšana atbilstoši inflācijas līmenim noteiktā
laika periodā. Piemēram, bankas jeb kreditori, aizdodot naudu, nosaka nominālo
aizdevuma procenta likmi, gan arī sagaidāmo inflācijas līmeni. Darba ņēmēji,
stājoties darbā, noslēdz līgumu ar darba devēju ar noteikumu, ka viņu alga
katru gadu tiks indeksēta atbilstoši inflācijas līmenim. Saskaņā ar katras
valsts likumdošanu tiek indeksētas valsts iestādēs strādātāju darba algas,
pensijas, pabalsti. Tādējādi prognozējamā inflācija draudus sabiedrībai nerada,
zaudējumi no tās minimāli vai nekādi. Mēdz teikt, ka inflācija ekonomikā ieiet
inflācijas spirālē. Tās īpatnība ir spēja noturēties pastāvīgā virzībā uz
augšu.
Savādāk ir, ja rodas
neparedzamā inflācija, kuru izsauc cenu šoks. Līdz ar to rodas pārāk augsti
inflācijas tempi. Šādas inflācijas sekas var būt divējādas. Vieni iegūst no
tās, bet cietiem tā var izrādīties pat ļoti postoša.
Lai izprastu neparedzamās
inflācijas sekas, vispirms apskatīsim, ko nozīmē ekonomiskie jēdzieni –
nominālie un reālie ienākumi.
Kopējie jeb bruto ienākumi
ir visi ienākumi, kuri pienākas mājsaimniecībām naudas formā par pārdotiem
resursiem darba algas, peļņas, procenta un rentes veidā. Kā zināms, ja no
kopējiem ienākumiem tiek atskaitīti nodokļi un citi maksājumi, tad paliek pāri
rīcībā esošais ienākums jeb neto (tīrais)ienākums, vai arī nominālais ienākums.
Reālais ienākums ir tas
preču un pakalpojumu daudzums, kuru iedzīvotāji var iegādāties par nominālo
ienākumu, pastāvot noteiktām cenām. Pieņemsim, ka nominālie ienākumi palielinās
par 5%, bet preču un pakalpojumu cenu līmenis pieaug par 3%, tad reālie
ienākumi pieaug par 2%. Šo sakarību formas veidā var attēlot šādi:1
Izmaiņas Izmaiņas Cenu
reālajos = nominālajos -
līmeņa
ienākumos ienākumos izmaiņas
(%) (%) (%)
Inflācijas rezultātā naudas
vienības pirktspēja jebkurā gadījumā krītas. Taču reālie ienākumi jeb
iedzīvotāju dzīves līmenis kritīsies tikai tad, ja nominālo ienākumu izmaiņas
procentos būs zemāks nekā inflācijas līmenis. Piemēram, ja cenu līmenis pieaug
par 10%, bet nominālie ienākumi palielinās tikai par 3%, tad reālie ienākumi
samazināsies par 7%.
Tagad apskatīsim, kas zaudē
no neparedzētās inflācijas.
1.Personas, kuriem ir uzkrāts
ienākums. Tie ir naudas glabātāji termiņnoguldījumos, valsts vērtspapīros,
obligācijās, akcijās. Termiņnoguldījumu, vērtspapīru procentu likmes ir
fiksētas un, ja procentu likme ir zemāka nekā inflācijas līmenis, tad
ieguldītās naudas pirktspēja samazinās.
2.Kreditori, jo ienākumi
tiek pārdalīti debitoru labā. Tas notiek tāpēc, ka aizdevuma laikā var strauji
pieaugt inflācijas līmenis, bet pirms tās noteiktā aizdevumu procenta likmes
sastāvā nav ietverts neparedzamās inflācijas līmenis. Tādējādi aizdotā nauda
straujas inflācijas rašanās apstākļos kļūst mazāk vērtīga nekā tās sākotnējais
aizdevums. Piemēram, ja par sākotnēji aizdoto naudu jāmaksā aizdevumu likme 9%
apmērā, bet neparedzamā inflācija gadā sastāda 20%, tad aizdotās naudas vērtība
ir samazinājusies par 20%. Tādējādi naudas aizdevējs atpakaļ no debitora saņems
naudas summu, kuras reālais ienākums būs mazāks nekā tas bija sākumā.
3.Iedzīvotāji, kuri saņem
fiksētus nominālos ienākumus. Tie ir zemes īpašnieki, privāto pensiju saņēmēji,
strādātāji valsts sektorā, it īpaši budžeta finansētās iestādēs, neperspektīvās
nozarēs un citi. Fiksētās algas parasti atpaliek no cenu līmeņa pieauguma
tempiem un līdz ar to šis kategorijas iedzīvotāju reālie ienākumi ļoti
samazinās. Visbiežāk inflācijas rezultātā nominālo ienākumu pieauguma tempi ir
zemāki nekā vidējā cenu līmeņa pieaugums. Tas nozīmē, ka sabiedrības labāk
nodrošinātie slāņi cieš no inflācijas sekām.
No neparedzamās inflācijas
iegūst:
1.Iedzīvotāji, kuru ienākumi
nav fiksēti, iegūst no inflācijas tajā gadījumā, ja ienākumu pieaugums
pārsniedz inflācijas pieauguma līmeni.
2.Naudas aizņēmēji, ja
aizdevumu % likme ir mazāka nekā inflācijas līmenis: tad iegūst naudas
aizņēmējs iegūst no šīs starpības, kā arī tie, kuri naudu iegulda vērtīgu mantu
iegādē(piemēram, automašīnas, dzīvojamās mājas) vai ražošanas paplašināšanā.
3.Valdība, ja tā aizņēmusies
naudas līdzekļus iekšējā tirgū uz ilgāku laiku, turklāt ar fiksētu % likmi.
Aizņēmumu dzēšanas brīdī atmaksājamā summa un % maksājumi samazināsies adekvāti
inflācijas pieaugumam. Līdzīga situācija var būt ar valsts ārējo parādu tādā
gadījumā, ja samazinās arī ārējais parāds un ar to saistītie apkalpošanas
izdevumi.
Tādējādi no neparedzamās
inflācijas vieni iegūst, bet citi zaudē. Inflācijas sekas jūt ne tikai atsevišķi
iedzīvotāju slāņi vai indivīdi, bet arī ekonomika kopumā. It īpaši graujoša
parādība ekonomikā ir hiperinflācija.
4.Inflācija un bezdarbs.
Lai novērstu bezdarbu,
valdība bieži mēģina stimulēt ekonomisko attīstību. Kad valdība samazina
bezdarbu, tuvojoties pilnīgas nodarbinātības līmenim, darba tirgus kļūst
saspringts. Arvien vairāk firmu sastopas ar grūtībām nolīgt nepieciešamo
darbaspēku, un tam konkurējot darbaspēka tirgū, tiek piedāvātas augstākas darba
algas. (Pretēji tam, kad bezdarba līmenis ir ļoti augsts, un kad ir daudz
vairāk darba meklētāju nekā darba, un nav vērojams spiediens algu
paaugstināšanas virzienā). Tādējādi mazāks bezdarbs izsauc ātrāku algu
pieaugumu, kas savukārt ar inflācijas spirāle starpniecību izsauc straujāku
cenu pieaugumu.
Filipsa līkne
Pieprasījuma inflācijas
analīzes rezultātā ekonomisti nonāca pie secinājuma, ka inflācijas un bezdarba
tempi tautsaimniecībā ir savstarpēji saistīti, un to var izteikt šādi: Jo
augstāki inflācijas tempi, jo zemāks bezdarba līmenis, un otrādi. Šo koncepciju
atklāja angļu ekonomists A.Filips Londonas ekonomikas skolā 50.gados.
Bezdarba apjoms, kur
inflācija līdzinās nullei, ieguvis nosaukumu bezdarba dabiskais jeb normālais
līmenis. Protams, dabiskais bezdarba līmenis nav nulle. Pat, ja daži no
strādniekiem ir bez darba, cenas visumā var pieaugt.
No 50.gadu beigām līdz
70.gadu vidum, kā inflācijas tā arī bezdarbs pieauga kopā, un varētu teikt, ka
Filipa līknes attiecība ir pilnīgi izirusi. Pastāv daži pierādījumi, ka 90.gadu
sākumā šī līkne ir pārvietojusies atpakaļ lejup.
Filipa līknes sairšanu
70.gados veicināja divi faktori: darba tirgus struktūras izmaiņas, kuras sauc
par reāliem faktoriem un inflācijas paredzēšana.
Pie reāliem faktoriem var
minēt arodbiedrību lomu pastiprināšanos 70.gados.
Cits iemesls ir bezdarba un
sociālās nodrošināšanas pabalsti. Augstāka bezdarbu pabalsta summa attiecībā
pret algu padara mazāk svarīgu nepieciešamību bez darba esošai personai meklēt
darbu, vai pieņemt darba piedāvājumus, kuri tiem ne sevišķi patīk, tādējādi
ļauj meklēt darbu. Tā rezultātā rodas tendence bezdarba apjomam pieaugt dotajā
inflācijas līmenī.
Kā vēl vienu faktoru var minēt faktu, ka prasmei
kļūstot daudz specializētākai tehnoloģijas progresa dēļ, būs aizvien grūtāk
aizvietot tos strādniekus, kuri piedāvā darbaspēku, ar tādiem, ko pastiprināti
pieprasa un dabiskā bezdarba apjoms atkal pieaugs.
Inflācijas un bezdarba kombinācijas, kuras vērojamas
ekonomikā ilgākā laika periodā, atšķiras no tām, kādas vērojamas īsākā laika
posmā, ja pieņem, ka inflācijas temps ir fiksēts. Ilgtermiņa Filipa līkne tiek
zīmēta vertikāli, jo “dabīgā līmeņa pamatotāji” uzskata, ka neeksistē
mijiedarbība, kura pazeminās bezdarbu zem tā dabiskā līmeņa.
Nobeigumā var minēt A.Oukena likumu, kas parāda, ka bezdarba
pieaugums par 1% virs dabīgā līmeņa novedīs pie 2% faktiskā nacionālā
kopprodukta samazināšanos. Šo likumu vienkāršotā veidā var uzrakstīt šādi:
U =
-(y/2), kur U- bezdarba līmeņa izmaiņas procentpunktos gada laikā; y- reālā
ražošanas apjoma pieaugums tajā pašā laika periodā.
5.Inflācijas
apkarošanas paņēmieni.
Mūsdienās pastāv divas galvenās atšķirības perspektīvā
pieejā inflācijas apkarošanas nozīmei un vislabāk piemērotiem pasākumiem tās
veikšanai. Šos dažādos uzskatu paudējus var iedalīt monetāristos , kā arī
Keinsa skolas un neokeinisma skolas piekritējos.
Monetārisri ir pilnīgi pārliecināti, ka pārāk ātrs
naudas pieaugums ir galvenais inflācijas rašanās iemesls. Pēc viņu domām
vissvarīgākā ir vertikālā Filipa līkne, vismaz ilgtermiņa aspektā; jebkuri
pozitīvi rezultāti, kas rodas, nospiežot bezdarbu zem dabiskā līmeņa ir
īslaicīgi.
Lai apkarotu inflāciju, momentāristi uzskata, ka
Centrālai Bankai jāpaaugstina naudas piedāvājums pastāvīgā tempā, nodrošinot
ilgstošā perspektīvā stabilas cenas.
Keinsisti un neokeinisti uzskata, ka momentāristi
pārspīlē inflācijas izmaksas, it īpaši ekonomikā ar intensīvu indeksāciju,
pieņemot vertikālas Filipa līknes eksistenci, pārlieku zemu novērtē inflācijas
apkarošanas izmaksas. Ar vertikālu līkni nav vērojama mijiedarbība. Apkarojot
inflāciju netiek paaugstināts bezdarbs, tā kā neatkarīgi no valdības pasākumiem
bezdarba apjoms iestrēgst dabiskā bezdarba līmenī. Bet keinsisti uzskata, ka
pastāv reālas izmaksas inflācijas apkarošanā paaugstināta bezdarba veidā un,
ka vismaz īsā laika posmā, līkne nav
vertikāla.
Kas attiecas uz monetāristu viedokli attiecībā uz
inflācijas apkarošanu, tad keinsistiem ir trīs iebildumi. Pirmais no tiem ir
skar monetāro politiku. Keinsisti tic, ka valdībai nepieciešams izmantot visu
tās rīcībā esošo arsenālu, ne tikai monetāro politiku. Otrais iebildums ir
tāds, ka paļaušanās uz kādu likumu, piemēram, uz naudas piedāvājuma
palielināšanu noteiktā tempā, izsauc atteikšanos no piesardzīgas politikas
ievērošanas, iespējas izmantot monetāro politiku atbilstoši ekonomiskiem
apstākļiem.
Trešais diskutējamais jautājums ir īpašais likums par
konstantu naudas piedāvājumu, kuru monetārieši cenšas propogandēt. Šādu
politiku, kuru sauc par naudas mērķprogrammu, plaši piekopa 70.gadu beigās un
80.gadu sākumā. Šāda politika izraisīja ārkārtīgi nepatstāvīgas un dažreiz pat
ļoti augstas %likmes. Daļa no šādas politikas radītām grūtībām ir nestabilitāte
naudas apgrozības ātrumā pēdējā desmitgadē. Naudas mērķprogrammu politika var
drīzāk veicināt nedrošību nekā to samazināt.
Keinsa politikas pasākums inflācijas apkarošanai var
sadalīt divās kategorijās: viena domāta, lai virzītu ekonomiku lejup pa Filipa
līkni, bet otra, lai pavirzītu Filipa līkni sāņus.
Lai novirzītu
ekonomiku lejup pa Filipa līkni, nepieciešams samazināt kopējo pieprasījumu tā,
lai kopējā pieprasījuma līkne, novirzītos pa kreisi. Valdība var to veikt ar
stingru monetāro politiku, samazinot savus izdevumus, vai arī nodokļu
paaugstināšanu, kas samazina patērētāju pirktspēju. Viena no iespējām ir saprast, ka inflācija rodas, ja pieprasītā
nacionālā kopprodukta summa, jeb summa, kuru pieprasa patērētāji, firmas un
valdība pārsniedz pieejamo kopproduktu. Valdībai ir grūti izlemt, kurš saņems
mazāk- tie kuri nesaņem labumu no valdības izdevumiem (samazinot valdības
izdevumus), patērētāji (paaugstinot nodokļus, samazinot tos ienākumus, kuri
paliek pēc nodokļu atvilkšanas), vai nākamās paaudzes (kuru ienākumi būs zemāki
samazinātu investīciju rezultātā).
Kopējā pieprasījuma samazināšana izsauc inflācijas
spiediena pazemināšanos, jo tas samazina starpību starp preču piedāvājumu un
pieprasījumu. Bet tā izraisa darbaspēka pieprasījuma pazemināšanos, un tādējādi
izsauc lielāku bezdarbu. Un pieaugot bezdarba līmenim, samazinās pieprasījums pēc algas paaugstināšanās. Tādā veidā neatkarīgi
no tā, tie saglabā uzskatu par pieprasījuma vadītu vai izmaksu virzītu
inflāciju, kopējā pieprasījuma samazināšana var būt efektīvs līdzeklis
inflācijas apkarošanai.
Kad ekonomika cīnās ar inflāciju, virzoties pa Filipa
līkni, tā maksā dārgi, respektīvi ar bezdarba pieaugumu. Bet, ja valdības
politika var izmainīt Filipa līkni, tad tā var paredzēt zemāku inflāciju,
nepaaugstinot bezdarba līmeni. Valdība var mēģināt iedarboties uz reāliem
faktoriem, izmantojot algu un cenu kontroli, jeb izmantojot inflācijas
paredzēšanu .
Reālie faktori. Atsevišķās valstīs augsts bezdarba
līmenis dažās sociālās grupās kļuvis pastāvīgs, un grūtības joprojām sagādā
ilgtermiņa bezdarbs. Lielbritānijā bieži tiek teikts , ka viens no ekonomiskas
dabas grūtībām ir fakts, ka sākoties ekonomikas pieaugumam, algu inflācija sāk
augt jau tad, kad bezdarbs ir vēl augts. Tā rezultātā liela daļa valdības
pasākumu ir virzīti, lai panāktu elastīgu darba tirgus situāciju, lai tā varētu
uzturēt zemu bezdarbu bez algas inflācijas. Tas izpaužas pūlēs novirzīt Filipa
līkni lejup vai pa kreisi. Reālie faktori, ko var uzskatīt par svarīgiem,
ietver : arodbiedrības, bezdarba, sociālās nodrošināšanas pabalstus, izglītību
un apmācību, dzīvokļu tirgu, nodarbinātību aizsargājošo likumdošanu.
Izmaiņas inflācijas paredzēšanā. Inflācijas
paredzēšanai ir liela nozīme uzturot pastāvīgu inflāciju. Ja cilvēki tic, ka
jebkurš valdības pasākums inflācijas likvidēšanā būs sekmīgs, tad tas jau
palīdzēs mīkstināt inflāciju. Daļēji valdības politika būs sekmīga tieši tā
iemesla dēļ, ka cilvēki tic, ka tas tā notiks. No otras puses, ja viņi netic,
ka šī politika gūs sekmes, tad inflācijas paredzējums netiks novērsts, un
inflācija acīmredzot turpināsies.
Gadījumā,
ja vērojams ekonomiskas dabas satricinājums, kā piemēram, valdības politikas
izmaiņas un atsevišķas personas turpina pamatot savu viedokli par gaidāmo
inflāciju uz pagājušās inflācijas tempiem, tad ekonomika ilgstoši iestigs šajā
inflācijas tempā. Lai izmainītu prognozes attiecībā uz inflāciju, nepieciešami
asi un ilgstoši ekonomiski satricinājumi.
Lēni mainīgo prognožu gadījumā būs vērojama
mijiedarbība starp bezdarbu un inflāciju, kas ilgs ievērojami ilgāku laiku. Šīs
prognozes padarīs ievērojami vieglu bezdarba samazināšanu, neizsaucot strauju
inflāciju.
No otras puses ar ātri maināmām prognozēm Filipa līkne
būs tuvu vertikālei, pat īsā laika sprīdī. Tam ir pozitīvi un negatīvi aspekti.
Ja atsevišķas personas reaģē uz noteiktām izmaiņām valdības politikā, nekavējoties
izmainot savu attieksmi pret nākotnē gaidāmo inflāciju, tad inflācijas gaitu
var arī salauzt. Inflācijas apkarošanas izmaksas būs gluži niecīgas un būs
nepieciešama vienīgi valdības atbilstoša politika. Negatīvais iespaids var būt
tas, ka ar ātri mainīgām prognozēm, relatīvi viegli iespējams ierosināt
inflācijas spirāles veidošanos, ja mēģina samazināt bezdarbu zem tā dabiskā
līmeņa.
Secinājumi.
1.Inflācijas procesu vienmēr pavada cenu pieaugums, tā
ir saistīta ar disproporciju rašanos starp naudas un preču plūsmu un bieži arī
ar piedāvājuma un pieprasījuma līdzsvara
izjaukšanu.
2.Hiperinflācijai ir graujoša ietekme uz ekonomiku, jo
tā deformē dažādu preču cenu un ienākumu savstarpējās proporcijas.
3.Hiperinflācija rada masveidīgu izšķērdību, jo nauda
pārstāj kalpot kā uzkrāšanas līdzeklis.
4.Hiperinflācijas apstākļos samazinās ražošanas
apjoms, tā rada reālus izkropļojumus sabiedrības resursu sadalē, jo nauda kā
maksāšanas līdzeklis pārstāj funkcionēt.
5.Pieprasījuma inflācija rodas , ja pieaug jebkurš no
kopējo izdevumu komponentiem, jo tā rezultātā izdevumu pieaugums palielina
pieprasījumu tik ļoti, ka tas pārsniedz ekonomikas iespējas ražot un piedāvāt
preces un pakalpojumus. Tādējādi veidojas pārāk liels preču un pakalpojumu
pieprasījums, bet to piedāvājums paliek nemainīgs. Tā sekas ir cenu līmeņa
vispārējs kāpums.
6.izmaksu inflācija rodas, ja pieaug ražošanas
(izejmateriālu un energoresursu ieguves) izmaksas vai samazinās kopējais
piedāvājums, jo tas izsauc kopējās piedāvājuma līknes novirzi pa kreisi un uz
augšu, kura rezultātā ceļas cenas.
7.Ja pieprasījuma inflācijas variantā cenu celšanās
raksturojama kā sekas, tad izmaksu inflācija būtībā ir cēlonis, kas spiež
Centrālo Banku emitēt papildus naudu, palielinot tā masu.
8.Mērena inflācija ir vēlama parādība ekonomikā, jo
augstākas cenas stimulē piedāvājumu, sekmē ražošanas paplašināšanu un
nodarbinātības palielināšanu. Tādējādi mērena inflācija ir ražošanas attīstības
un ekonomiskās aktivitātes kāpināšanas sekmētāja.
9.Prognozējamā inflācija draudus sabiedrībai nerada,
zaudējumi ir minimāli vai nekādi, jo saskaņā ar katras valsts likumdošanu tiek
indeksētas valsts iestādēs strādājošo algas , pensijas, pabalsti.
10.Neparedzamās inflācijas sekas būs divējādas , jo no
tās vieni iegūs , bet citi zaudēs.
11.Mazāks bezdarbs izsauc ātrāku algu pieaugumu, kas
savukārt ar inflācijas spirāles starpniecību izsauc straujāku cenu pieaugumu,
jo lai novērstu bezdarbu , valdība bieži mēģina stimulēt ekonomisko attīstību.
12.Monetāristi ir pilnīgi pārliecināti , ka pārāk ātrs
naudas pieaugums ir galvenais inflācijas
rašanās iemesls, tāpēc lai apkarotu inflāciju , monetāristi uzskata, ka CB
jāpaaugstina naudas pastāvīgā tempā. Šim izvēlētajam tempam jānodrošina ilgstošā
perspektīvā stabilas cenas.
13.Keinsa politikas pasākums inflācijas apkarošanai
var sadalīt divās kategorijās: viena domāta, lai virzītu ekonomiku pa Filipa
līkni, t.i., samazināt kopējo pieprasījumu, jo tas izsauc inflācijas spiediena
pazemināšanos un tā samazina starpību
starp preču piedāvājumu un pieprasījumu. Tas savukārt izraisa darbaspēka
pieprasījuma pazemināšanos un tādējādi izsauc lielāku bezdarbu. Pieaugt
bezdarba līmenim , samazinās pieprasījums pēc algas paaugstināšanās. Kopā tas
samazina inflāciju. Otra pieeja ir novirzīt Filipa līkni sāņus ,t.i., valdība
var mēģināt to panākt, iedarbojoties uz reāliem faktoriem, izmantojot algu un
cenu kontroli jeb izmantojot inflācijas paredzēšanu.
Izmantotās
literatūras un avotu saraksts.
1.Saulītis J., Šenfelde M. Ievads makroekomikā.- R.:
Rīgas Tehniskā Universitāte, 2000.g.
2.Kassalis E. Makroekonomika .-R.: Latvijas
Universitāte , 1995.g. 3.Lekciju konspekti makroekonomikā no RTU un LU par
2000.gadu
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru