LATVIJAS LAUKSAIMNIECĪBAS UNIVERITĀTE
EKONOMIKAS FAKULTĀTE
ILUTA KAULAKANE
INVESTĪCIJAS
UN TO IETEKME UZ LATVIJAS IKP
KURSA
DARBS MĀCĪBU PRIEKŠMETĀ “MAKROEKONOMIKA”
DARBU
IZSTRĀDĀJA: EK.FAK.NEKL. 3. KURSA/1.GR. STUDENTE
_____________/I.KAULAKANE/
DARBA
VADĪTĀJS: ASISTENTE
________________/I. PUČURE/
IESNIEGTS_____________________
AIZSTĀVĒTS____________________
VĒRTĒJUMS____________________
JELGAVA 2000
SATURS
Ievads-------------------------------------------------------------- 3.lpp
Investīcijas-------------------------------------------------------- 4.lpp
Investīcijas Latvijā------------------------------------------------ 13.lpp
Investīciju klimats Latvijā--------------------------------------- 18.lpp
Investīcijas nākotnē---------------------------------------------- 20.lpp
Valsts investīciju programma----------------------------------- 22.lpp
Iekšzemes kopprodukts----------------------------------------- 24.lpp
Latvijas iekšzemes kopprodukts------------------------------- 30.lpp
Investīciju ietekme uz Latvijas IKP----------------------------- 33.lpp
Secinājumi-------------------------------------------------------- 35.lpp
Izmantotā literatūra---------------------------------------------- 36.lpp
IEVADS
Investīcijas ir
ļoti nozīmīgs un
ekonomiku ietekmējošs faktors.
Latvijas tautsaimniecības stāvoklis
un tās tālākā
attīstība ir cieši
saistīta ar investīcijām,
protams arī ārvalstu
investoriem Latvija lielā
mērā šķiet pievilcīga,
pateicoties tās labajam
ģeogrāfiskajam stāvoklim un
blakusesošajam lielajam Krievijas
tirgum.
Mana darba
mērķis ir analizēt
un apkopot maksimāli
pieejamo informāciju, kas
ļautu izdarīt secinājumus par investīcijām, to
ietekmi uz Latvijas iekšzemes kopproduktu un
to nozīmi Latvijas
makroekonomikas attīstībā.
Iespēju
robežās izklāstīšu investīciju attīstību Latvijā no 1990. gada līdz pat
mūsdienām.
Darba apjoms
sastāv no lpp.
INVESTĪCIJAS
Latīņu vārds "invest" nozīmē
- ieguldīt. No
plašāka viedokļa investīcijas
ir ieguldījumi, lai
uzturētu kapitālu un
dabūtu tā pieaugumu.
Reālā dzīvē
par investīcijām uzskata
iekārtu, mešīnu, transporta
līdzekļu utt. iegādi
vai to izgatavošanu
savam patēriņam, ilgtermiņa
nemateriālos ieguldījumus, ieguldījumus
bankā vai citu
uzņēmumu vērtspapīros utt.
Presē ir
daudz mēģinājumu noteikt
investīciju būtību, dažādas
piezīmes un rekomendācijas. Par
šo jautājumu nav
vienotas izpausmes arī
starp ekonomistiem.
Par investīcijām
uzskata arī naudu,
kura saņemta par
pārdotajām akcijām ārzemēs.
Lielākā daļa
Rietumu ekonomistu par
investīcijām uzskata ieguldījumu
summu pamatlīdzekļos (ieskaitot
ilgtermiņa nemateriālos ieguldījumus)
un ieguldījumus materiālu
krājumu palielināšanai, bet
pēc ekonomiskā satura
ieguldījumus vērtspapīros neuzskata
par investīcijām, paskaidrojot,
ka tie nepalielina
ražošanas līdzekļu apjomus
ekonomikas sistēmā.
Atsevišķu uzņēmumu
līmenī par investīcijām
uzskata iekārtu (mehānismu,
transporta līdzekļu u. tml.)
iegādi un citu
uzņēmumu vērtspapīru pirkšanu,
jo šādā veidā
iespējams nopelnīt vai
palielināt naudas kapitālu.
Starp valstīm
eksistē dažādas naudas
plūsmas. Piemēram, Latvijas
bankas iegulda naudu
akcijās un vērtspapīros
ārzemēs. Šajā gadījumā
Latvijas uzņēmumu (banku)
nauda strādā ārzemēs
un dod peļņu
vispirms tur. Bet
ir jautājums: vai
uzskatīt šo s
ieguldījumus par investīcijām
mūsu valstī ?
Investīcijas ir resursi, kuri tiek izmantoti reālā kapitāla
pieaugumam, atjaunošanai, uzturēšanai un modernizācijai. Iedzīvotāju pašreizējo
labklājības līmeni lielā mērā noteica iepriekšējo periodu investīcijas, tāpat
kā dzīves līmenis nākotnē ir atkarīgs no investīcijām, kas veiktas šodien.
Investīcijas ne tikai ietekmē kopējo saimniekošanas efektivitāti un izaugsmes
potenci nākotnē, bet arī tai pašā gadā
iespaido IKP, nodarbinātības un iedzīvotāju ienākumu pieaugumu. Investīcijas ir
nozīmīgs faktors ekonomiskajai izaugsmei kā īsā, tā arī ilgā laikā. Pārejas
ekonomikā ārvalstu investīcijām ir liela loma, bet, lai sasniegtu stabilu
ilgtermiņa izaugsmi, iekšzemes investīcijas ir jānodrošina ar nacionāliem
uzkrājumiem, jo kapitāla ieplūdei ir nepastāvīgs raksturs sakarā ar
konjunktūras svārstībās starptautiskā kapitāla augstas mobilitātes apstākļos.
Tāpēc stabilas un ilgtspējīgas izaugsmes nodrošinājums ir iekšējie uzkrājumi.
Lai saglabātu ekonomikas iekšējo un ārējo līdzsvaru, iekšējiem uzkrājumiem
jāsedz investīcijas vismaz par 80%, jo tas neizraisa maksājumu bilances tekošā
konta pārmērīgu deficītu un nerada draudus nacionālās valūtas stabilitātei.
Latvijais šie rādītāji ir daudz zemāki, nekā vajadzētu būt.
Investīciju pieaugums ir saistīts ar vispārējo ekonomiskās
aktivitātes pieaugumu, intensīvo privatizāciju un finansiālās sistēmas
nostiprināšanos. Viens no būtiskākajiem faktoriem, kuri nosaka ekonomiskās
augsmes tempu un tautas labklājību, ir investīciju politikas veiksmīgums. Investīcijas
(kopējā pamatkapitāla veidošanās fonda un krājumu izmaiņu summa) ir viens no
svarīgākajiem faktoriem, kuri ietekmē ekonomisko izaugsmi. Investīciju
būtiskākā sastāvdaļa ir kopējā pamatkapitāla
veidošanās fonds, kuru parasti sauc par kapitālieguldījumiem. Kā rāda citu
valstu pieredze, lai nodrošinātu strauju ekonomisko attīstību, kapitālieguldījumu īpatsvaram IKP ir jāpārsniedz 20%, taču Latvijā šis līmenis vēl ir zems.
Starptautiskā pieredze rāda, ka lai sasniegtu stabili ekonomikas izaugsmi ilgā laika
periodā, investīciju līmenim jābūt 25-30% no IKP. Sava loma ir arī
plašākām iespējām izmantot līzingu.
Būtiska loma Latvijas tautsaimniecībā ir ārvalstu tiešajām investīcijām,
kas veicina modernas tehnoloģijas un vadības ieviešanu, kā arī konkurētspējīgas
produkcijas ražošanu un atvieglo iespiešanos attīstīto valstu tirgos.
Kopējais uzkrātais ārvalstu investīciju apjoms pērnā gada trešajā
ceturksnī Latvijā ir pieaudzis un 1. oktobrī sasniedzis 2814 miljonus latu,
liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Pagājušā gada 1. jūlijā kopējais uzkrātais ārvalstu investīciju apjoms
Latvijā bija 2747 miljoni latu, bet 1998. gada 1. oktobrī – 2352 miljoni latu.
Šīs summas veidojas no dažādu veidu finansu ieguldījumiem, ko
mūsu tautsaimniecība saņēmusi no ārzemēm. Galvenās ārvalstu investīciju
sastāvdaļas ir aizdevumi, noguldījumi uzņēmumu pamatkapitālā.
Lielākā daļa šo investīciju ir ilgtermiņa ieguldījumi, kas veido 1671
miljonu latu jeb 59% no kopējā investīciju apjoma (1998. gada 1. oktobrī – 1387
miljoni latu). Ekonomiski svarīgāko ārvalstu investīciju daļu veido tiešās
investīcijas, kuru raksturīga iezīme ir ieguldītāja ilgstoša ieinteresētība
uzņēmuma darbā un ievērojama ietekme uzņēmuma vadībā.
Uzkrātais
ārvalstu tiešo investīciju apjoms 1999. gada 1. oktobrī bija 1014 miljoni latu,
tas ir, 36% no kopējām investīcijām Latvijā un 423 lati vidēji uz vienu
iedzīvotāju (1. jūlijā šie rādītāji bija attiecīgi 1007 miljoni latu un 420
latu, bet 1. janvārī – 886 miljoni latu un 360 latu). 1999. gada trešajā
ceturksnī ārzemnieki tiešo investīciju veidā ieguldījuši 14 miljonus latu,
mazāk nekā otrajā ceturksnī, kad tika investēts 61 miljons latu, un mazāk nekā
iepriekšējā gada trešajā ceturksnī – 37 miljoni latu. Lielākā daļa investīciju
ieguldīta uzņēmumu pamatkapitālā. Pērnā gada trešajā ceturksnī saņemtās
ārvalstu tiešās investīcijas bija 1.5% no IKP (1999. gada otrajā ceturksnī –
6,4%). Nozīmīgs ārvalstu investīciju rādītājs ir arī ārvalstu fizisko un
juridisko personu ieguldījumi Latvijā reģistrēto uzņēmumu pamatkapitālā. 1999.
gada 1. oktobrī tie bija 712 miljoni latu.
Lielākie ārzemnieku ieguldījumi pamatkapitālā bija šādās nozarēs:
·
transportā,
·
noliktavu saimniecībā,
·
sakaros – 191 miljons latu (27% no kopējā apjoma)
·
finansu starpniecībā – 139 miljoni latu (19%)
·
rūpniecībā - 130 miljoni latu ( 18%)
·
tirdzniecībā – 115 miljoni latu (16%).
Pagājušā
gada trešajā ceturksnī lielākie ieguldījumi bija rūpniecībā – 6,5 miljoni latu,
transportā, noliktavu saimniecībā un sakaros – 4,1 miljons latu un tirdzniecībā
– 1,1 miljons latu.
Lielākais
uzkrāto ārvalstu investīciju apjoms pamatkapitālā ir Dānijai – 105 miljoni latu
(15% no kopējā apjoma), ASV – 67 miljoni latu (9%), Zviedrijai – 64 miljoni
latu (9%), Vācijai – 60 miljoni latu (8%), un Krievijai – 57 miljoni latu (8%).
Nefinansu investīcijas ir
ilgtermiņa nemateriālie un materiālie ieguldījumi, t.i, pamatkapitāla
veidošanai ieguldītie līdzekļi. Nefinansu investīciju apjomi atspoguļo kopējo pamatlīdzekļu vērtību noteiktā laika punktā, bet
kopējā pamatkapitāla veidošanas fonds – iegādāto, pašu pagatavoto vai citādi
iegādāto pamatlīdzekļu summu noteiktā laika periodā.
Nefinansu
investīciju apjoms 1999. gadā Latvijā bija 743,5 miljoni latu, kas ir par 5%
mazāk nekā 1998. gadā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes sniegtā
informācija.
Nefinansu investīcijās ir ietverti ilgtermiņa nemateriālie ieguldījumi un
ieguldījumi pamatlīdzekļos (iegādei, uzlabošanai vai izveidošanai pašu spēkiem)
Sabiedriskajā sektorāinvestēti 0,4
miljardi lati. Nefinansu investīcijas sabiedriskajā sektorā bija 397,9 miljoni
latu (54% no kopējā nefinansu investīciju apjoma), kas ir par 13% vairāk nekā
1998. gadā. Savukārt privātajā sektorā 1999. gadā tika investēti 145,6 miljoni
latu (46% no kopapjoma), kas ir par 20% mazāk nekā 1998. gadā.
45% no visām nefinansu investīcijā jeb 333,8 miljoni latu veidoja
tehnoloģiskās mašīnas un iekārtas, 9% jeb 64,8 miljoni latu tika ieguldīti
transporta iegādei.
Rūpniecībā ieguldīti 214,8 miljoni latu jeb 29% no kopējā nefinansu
investīciju apjoma. 39,0 miljoni latu jeb 18% no kopējām nefinansu investīcijām
ieguldīti koksnes, koka un korķa izstrādājumu, izņemot mēbeļu, ražošanā, 37,6
miljoni latu (17%) – pārtikas produktu un dzērienu ražošanā, 11,2 miljoni latu
(5%) – tekstilizstrādājumu ražošanā, 9,2 miljoni latu (4%) – izdevējdarbībā,
poligrāfijā un ierakstu reproducēšanā, 7,5 miljoni latu (3%) – pārējo
nemetālisko minerālu izstrādājumu ražošanā, bet ķīmisko vielu, to izstrādājumu
un ķīmisko šķiedru ražošanā ieguldīti 3,0 miljoni latu (1% no kopējām nefinansu
investīcijām rūpniecībā).
Transporta un sakaru nozarēs investēts 191,7 miljoni latu jeb 26% no
kopējām nefinansu investīcijām, kas ir par 18% mazāk nekā 1998. gadā.
Vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecībā; automobiļu, motociklu,
individuālās lietošanas priekšmetu un sadzīves aparatūras un iekārtu remontā
investēts 80,3 miljoni latu (11%) jeb par 19% mazāk nekā 1998. gadā.
Vislielākais nefinansu investīciju apjoms 1999. gadā bija republikas
pilsētās – 82% no kopējām nefinansu investīcijām (Rīgā – 64%, Ventspilī – 10%).
Viszemākie ieguldījumi bija Ventspils, Rēzeknes, Gulbenes, Krāslavas, Balvu un
Alūksnes rajonos.
Nefinansu investīcijas Latvijā pa darbību veidiem, % no kopējā investīciju
apjoma
1999. gada
janvāris- septembris 1998.
gada janvāris - septembris
![]() |
![]() |
·
Transports un sakari ( 26,30% – 26.48% )
·
Apstrādes rūpniecība ( 17,50% – 18,12% )
·
Valsts pārvalde uz aizsardzība, obligātā sociālā
apdrošināšana ( 14,84% – 12,17% )
·
Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība, remonts ( 11,30%
– 14,20% )
·
Elektroenerģija, gāzes un ūdens apgāde ( 10,57% – 5,61% )
·
Pārējās nozares * ( 19,49% – 23,42% )
Pārējās
nozares
|
1999
I-IX
|
1998
I-IX
|
Nekustamo
īpašumu izmantošana, noma u.c. komercdarbība
|
4,1
|
6,74
|
Finanses
|
3,45
|
4,21
|
Būvniecība
|
2,8
|
2,9
|
Pārējie
komunālie, sociālie un individuālie pakalpojumi
|
2,56
|
2,75
|
Veselības
aizsardzība un sociālā aprūpe
|
2,51
|
2,6
|
Izglītība
|
1,54
|
1,33
|
Lauksaimniecība,
medniecība un mežsaimniecība
|
1,52
|
2,12
|
Viesnīcas
un restorāni
|
0,55
|
0,52
|
Ieguves
rūpniecība un karjeru izstrāde
|
0,28
|
0,13
|
Zvejniecība
|
0,18
|
0,13
|
Finansu investīcijas ir naudas
ieguldījumi vērtspapīros, aizdevumi, kredīti citam uzņēmumam utt.

![]() |
Pēc neatkarības atgūšanas un reformu sākumā valsts
investīciju apjomi staruji samazinājās. Privāto investīciju pieaugums bija
neliels, un tas nekompensēja valsts investīciju samazināšanos. Būtiski mainījās
arī valsts investīciju politika un loma. Valsts investīciju politikas galvenais
instruments ir valsts investīciju programma (VIP). Valsts uzņemas bāzes
infrastruktūras objektu sakārtošanu,
radot pievilcīgu vidi ekonomiskajai darbībai.
Ārvalstu investīciju statistika ne vienmēr atspoguļo patiesos
ieguldījumus tautsaimniecībā. Jo:
1)
ārvalstu investīciju uzskaite tiek
veikta atkarībā no ārvalstu fizisko un juridisko personu iegūtās daļas uzņēmuma
vai uzņēmējdarbības pamatkapitālā, bet nevis no faktiski ieguldītās summas;
2)
šī uzskaite attiecas uz uzņēmumu
bilances pasīvu daļu, un nav skaidrs, kāds līdzekļu sadalījums aktīvu daļā.
Statistikā parādītās summas var uzskatīt par investīciju
avotu, bet ne visu summu par pašām investīcijā.
INVESTĪCIJAS
(Grafiks no
"Kapitāla" 98.g.aug.)
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
||||||
![]() |
|||||||
![]() |
|||||||

![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||
![]() |
![]() |
||||||||
![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||

![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||

![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
INVESTĪCIJAS LATVIJĀ
NO 1990.G.- 1999.G.
Sākot ar 1994. gadu investīciju apjomi palielinās. Latvijā strauji pieaga
arī nefinansu investīciju apjomi (skat. tabulu).
|
1991
|
1992
|
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
% pret iepriekšējo gadu
|
69
|
44
|
60
|
103
|
114
|
151
|
% pret 1990. gadu
|
69
|
30
|
18
|
19
|
21
|
32
|
Visstraujāk
pieaug investīcijas tehnoloģiskās mašīnās un iekārtās, bet jāatzīmē, ka to
uzskaitē tiek ietverti arī transporta līdzekļu, kuru pieaugums bija
vislielākais periodā no 1996. gadam līdz 1997. gadam. Šajā pat periodā
vislielākie ieguldījumi ir monopolnozarēs un nozarēs ar ātru kapitāla apriti,
tādās, kā tirdzniecība, finansu starpniecība, transports im sakari.
1996. gadā investīciju apjoms palielinājās par 21%, bet 1997. gadā – vēl
par 11%.
1999. gadā samazinājās investīciju apjoms, ko izskaidro ar Krievijas krīzes
ietekmi.
Nefinansu investīcijas
1995. gadā nefinansu investīciju kopīgais apjoms palielinājās par 10,8%, bet
reāli tie pieauga par 1,1%. 1996. gadā reālie nefinansu investīciju apjomi
1996. gadā nepieauga.
1998. gadā strauji pieauga nefinansu investīciju ieguldījumi nozarē
“Operācijas ar nekustamo īpašumu, noma un cita komercdarbība”. Nefinansu
investīciju īpatsvars šajā nozarē 1998. gadā sasniedza gandrīz 8%, kas ir
gandrīz divreiz lielāks nekā iepriekšējos gados.
1999. gadā salīdzinot ar 1998. gadu, nefinansu investīcijas samazinājās par
5%.
Nefinansu investīciju nozaru struktūra un dinamika (%)
Nozares
|
Struktūra
|
Reālais pieaugums
|
Reālais pieaugums
|
|
|
1995
|
1999
|
1999. g.pret 1995.g.
|
1999.g. pret 1998.g.
|
Kopā
|
100
|
100
|
157.7
|
-5.0
|
tai skaitā
|
|
|
|
|
lauksaimn. un zvejniec.
|
1.7
|
1.8
|
171.9
|
-17.4
|
ieguves un apstrād. rūpniecība
|
17.1
|
16.5
|
144.7
|
4.8
|
elektroenerģ., gāzes unūdens apgāde
|
7.9
|
14.1
|
265.2
|
73.0
|
būvniecība
|
2.8
|
2.2
|
129.4
|
-9.0
|
tirdzniecība
|
13.5
|
11.5
|
306.5
|
-19.0
|
transports un sakari
|
27.7
|
22.1
|
80.0
|
-18.0
|
pārējie pakalpojumi
|
29.3
|
31.9
|
207.7
|
-5.2
|
Ārvalstu investīcijas
Laika gaitā ārvalstu tiešo investīciju plūsmā ir notikušas būtiskas
izmaiņas. Sākotnēji tās tika ieguldītas sektoros, kuri saistīti ar vietējo
dabas resursu jeb izejvielu ieguvi, pirmatnējo apstrādi un mezkvalificētu
darbaspēku, turpretī 90. gadu beigās arvien vairāk investīciju tiek realizētas sektoros,
kurus var uzskatīt par kapitālietilpīgiem vai orientētiem uz darbaspēka prasmju
un tehnoloģiju izmantošanu.
Ievērojamās ārvalstu investīcijas transporta un tirdzniecības nozarēs
liecina, ka ārvalstu investori izmanto Latvijas ģeogrāfiskās atrašanas
priekšrocības. 1992. un 1993. gadā ārvalstu investīcijas galvenokārt tika ieguldītas lauksaimniecībā, pārtikas un
ādas apstrādē, celniecībā, palīgtransporta darbībās, mazumtirdzniecībā, finansu
institūciju izveidē un dažos uzņēmējdarbību saistītajos pakalpojumos.
Savukārt 90. gadu vidū lielākā daļa investīciju tika ieguldītas ostās un
telekomunikāciju nozarē, kas galvenokārt saistīts ar privatizāciju.
Privatizācijas procesam paātrinoties, pieauga arī investīciju apjomi ražošanā –
kokapstrādē, tekstilrūpniecībā, apģērbu, ķimikāliju, krāsaino metālu,
metālizstrādājumu un iekārtu ražošanā.
Kopumā līdz 1999. gada beigām vislielākās ārvalstu tiešās investīcijas
(25%) ir ieguldītas transporta un sakaru sektorā, rūpniecībā (20%), finansu
sfērā (21%) un tirdzniecībā (16%).
1996. gads Latvijai ārvalstu investīciju piesaistīšanas jomā ir vērtējams
kā veiksmīgs. Saskaņā ar ERBD pētījumiem 1996. gadā Latvija ar ārvalstu
tiešajām investīcijām uz 1 iedzīvotāju ierindojās 4. vietā Centrāl- un
Austrumeiropā, tikai nedaudz atpaliekot no Ungārijas, Čehijas un Slovēnijas un
ievērojami apsteidzot Austrumeiropas valstis.
No 1990. gada līdz 1997. gada beigām
ārvalstu uzņēmēji tiešo investīciju veidā Latvijā bija ieguldījuši 749,6
miljonus latu jeb vairāk nekā 1,28 miljardus ASV dolāru, kas ir 305 lati jeb
517 dolāri uz vienu iedzīvotāju (salīdzināšanai: Igaunijā – 798$, Lietuvā –
281%).
1997. gadā strauji pieauga ārvalstu
ieguldījumi rūpniecībā un 1997. gadā gandrīz puse no visām ārvalstu
investīcijām bija ieguldījumi apstrādes rūpniecības uzņēmumos. 1997. gadā
ārvalstu tiešās investīcijas visvairāk tika ieguldītas ražošanas sektorā.
1998. gadā galvenokārt tika investēts finansu sektorā un
vairumtirdzniecības/mazumtirdzniecībastīkla attīstībā, kā arī sektoros, kuros
latvijai ir salīdzinošas priekšrocības, piemēram, tranzītpārvadājumos un
mežrūpniecībā un mašīnbūvē. Nozīmīga ārvalstu tišo investīciju daļa tika
ieguldīta arī nekustamā īpašuma biznesā (celtniecība/biroju atjaunošanā).
Ārvalstu tiešajām investīcijām ir liela tendence pieaugt. Tā no 22,5
miljonu latu 1992. gadā, tās pieauga līdz 1099 miljoniem latu 1999. gada
beigās.
![]() |
Uzkrātās ārvalstu tiešās investīcijas Latvijā
reģistrēto uzņēmumu pamatkapitālā sadalījumā pa nozarēm (milj.Ls)

1997. gads
![]() |
1998. gads
![]() |
1999. gads
![]() |
INVESTĪCIJU KLIMATS LATVIJĀ
Latvijā
ir sākusies ekonomisko reformu noslēguma stadija, praktiski ir pabeigts
privatizācijas process. Rezultātā sāk uzlaboties valsts makroekonomiskie
rādītāji - pieaug ekonomiskā aktivitāte, veidojas konkurētspējīgs iekšējais
finansu tirgus, saglabājas zems inflācijas un bezdarba līmenis, aug IKP. Šādos
apstākļos investīciju klimats, protams, strauji uzlabojas.
Liels nopelns tajā ir
Latvijas Privatizācijas aģentūrai. Tā ne tikai ir izveidojusies par
visprofesionālāko valsts institūciju, bet spējusi arī ierobežot dažādo
politisku spēku centienus ietekmēt privatizācijas procesu.
Sarežģītāka situācija
ir likumdošanas un ekonomisko attiecību valstiskās regulēšanas jomās.
Investors, iepazīstoties ar vispārējo ekonomisko situāciju un galvenajiem
likumdošanas aktiem, ierauga ļoti labu ainu - brīvs zemes tirgus, centieni
sakārtot likumdošanu atbilstoši EK un PTO standartiem, liberāla ekonomiskā un
sociālā politika. Taču sākot reāli strādāt, bieži nākas secināt, ka daudzi
likumpamatotie akti, ko izdod valsts institūcijas, un pašvaldību saistošie
noteikumi ir pretrunā ar valdības deklarāciju un citiem konceptuāliem
dokumentiem. Viens no galvenajiem Latvijas likumdevēju uzdevumiem ir ierobežot
birokrātijas varu, sakārtot to, īpašu uzmanību pievēršot muitas un nodokļu
iekasēšanas procedūrām, celtniecību regulējošajām normām.
Vienlaikus jāatzīmē,
ka dominējošs vairākums amatpersonu praktiskajā darbā ir saprotošas un
pretimnākošas, kas rada cerības ka tuvākajā laikā uzlabosies situācija arī
normatīvo aktu jomā.
Pēc 1995. gada banku
krīzes Latvijā ir izveidojies stabils un konkurētspējīgs finansu tirgus. Jau
šodien vietējo banku kredītprocentu likmes spēj konkurēt ar tām, ko piedāvā
rietumu kredītinstitūcijas. Vietējās bankas strādā labā profesionālā līmenī,
bet konkurence to starpā un iespēja Latvijas tirgū darboties arī ārvalstu banku
pārstāvniecībām, padara finansu tirgu arvien pievilcīgāku uzņēmējdarbībai.
Vēl viens no
faktoriem, kas uzlabo investīciju klimatu Latvijā, ir "jaunā viļņa"
speciālistu pieplūdums gan privātajās, gan valsts struktūrās. Tie ir cilvēki,
kas pamatizglītību un sākotnējo darba pieredzi guvuši Latvijā, bet vēlāk
stažējušies ārvalstīs. Šie speciālisti ir brīvi no "padomju" laika
aizspriedumiem un domā brīvā tirgus kategorijās.
Ņemot vērā
intelektuālā kapitāla nozīmes pieaugumu pasaules ekonomikā, manuprāt tieši šis,
pēdējais, faktors ir galvenais garants tam, ka investīciju klimatam arī
nākamajos gados būs tendence strauji uzlaboties.
INVESTĪCIJAS NĀKOTNĒ
Cik daudz un kur investori ieguldīs savus līdzekļus tuvākā
nākotnē, būs atkarīgs no tā, kāda ir investīciju vide, kā investori vērtē
tautsaimniecības attīstības tendences, kā Latvijas ekonomikas stāvokli vērtē
neatkarīgās starptautiskās organizācijas, un no citiem apstākļiem. Investīciju
procesu negatīvi var iespaidot iekšzemes pieprasījums un lānās izmaiņas ārzemju
pieprasījumā. Investīciju procesu pozitīvi var ietekmēt:
-
finansiālā vides stabilitāte,
pastāvot īslaicīgām grūtībām finansu sektorā Krievijas krīzes dēļ;
-
tādu kā Standart&Poors u.c.
neatkarīgo starptautisko organizāciju pozitīvais vērtējums par Latvijas
investīciju vidi;
-
Latvijas iekļaušana to valstu
grupā, ar kurām ES uzsāk iestāšnās sarunas;
-
uzņēmēju pozitīvie paredzējumi par
ekonomisko aktivitāšu uzlabošanās tendencēm.
Līdzekus stabilai valsts makroekonomiskajai politikai, kas
atbilst SVF prasībām un orientēta uz ES Māstrihtas kritēriju izpildi, galvenais
ārvalstu un vietējo investīciju piesaistes faktors 2000. gadā un arī turpmāk
būs Latvijas valdības spēja veikt pasākumus stabilas un uz uzņēmējdarbības
attīstību orientētas vides veidošanā.
Svarīgs priekšnoteikums ārvalstu investīciju pieaugumam ir:
-
ierobežojumu atcelšana ārvalstu
investīcijām latvijas uzņēmumos, kuru nodrošināja grozījumi likumā “Par
ārvalstu investīcijām Latvijas Republikā”;
-
zemes tirgus pakāpeniska
liberalizācija;
-
privatizācijas sertifikātu
pirkšanas ierobežojumu atcelšana 1996. gada sākumā, novēršot būtisku šķērsli ārvalstu
investoru līdzdalībai privatizācijas procesā;
-
starpvalstu līgumu ratifikācija par
ieguldījumu savstarpējo veicināšanu un aizsardzību.
VALSTS INVESTĪCIJU PROGRAMMA VIP
Valsts investīciju programma (VIP) ir
infrastruktūras investīciju projektu kopums, kuram katru gadu tiek piešķirts
vai plānots finansējums.
VIP galvenais mērķis ir saskaņot Latvijas finansiālos
līdzekļus ar investīciju vajadzībām infrastruktūrai.
VIP izstrādes pamatnostādnes:
-
nodrošināt finansējamo projektu
attīstību valdības stratēģijai un līdzekļu novirzīšanu projektiem ar augstāko
ieguvumu valsts ekonomikai;
-
saskaņot prasības pēc investīcijām
ar pieejamiem iekšzemes un ārvalstu resursiem, kā arī ņemt vērā paredzamos
uzturēšanas izdevumus pēc investīciju projektu realizācijas;
-
darīt zināmas valsts prioritātes
potenciālajiem finansētājiem un novirzīt resursus prioritārajām nozarēm;
-
pārliecināties, ka projekti ir
atbilstoši sagatavoti;
-
uzlabot projektu sagatavošanu,
ievērojot vienotus termiņus un kritērijus investīciju projektu izstrādei,
novērtēšanai, realizācijai un kontrolei.
VIP katru gadu izstrādā Ekonomikas ministrija nākamajiem trim
gadiem, ņemot vērā valdības deklarācijā attiecīgajam laika posmam noteiktās
prioritātes, finansu stratēģiju un tauitsaimniecības attīstības virzienus.
VIP var tikt iekļauti:
-
ministriju investīciju projekti;
-
pašvaldību investīciju projekti;
-
nacionālās programmas ar ilgtermiņa
finansējumu (vairāk nekā viens gads);
-
tehniskās palīdzības programmas,
kas tieši saistītas ar valsts investīciju projektiem.
VIP tiek finansēta no šādiem avotiem:
-
valsts pamatbudžets, speciālie
budžeti un fondi;
-
valdības rīcībā esošie ārvalstu
kredīti;
-
valdības garantētie kredīti;
-
investīciju projekta realizētājā
rīcībā esošie līdzekļi;
-
iekšzemes un ārvalstu investīcijas
bez valdības garantijām;
-
palīdzības un dāvinājumu veidā
piešķirtie līdzekļi, to skaitā ārvalstu neatmaksājamā palīdzība.
IEKŠZEMES KOPPRODUKTS
Viens no pamatrādītājiem nacionālo kontu sistēmā ir iekšzemes kopprodukts.
to var aprēķināt, izmantojot datus par iekšzemes kopprodukta ražošanu,
pieprasījumu (izlietojumu) un ieņēmumiem.
Galvenokārt
iekšzemes kopprodukts ir informācijas avots par konkrētu valsti. Tas palīdz
salīdzināt dažādas valstis savā starpā un sniedz plašu informāciju par valsts
ekonomisko situāciju. Tādēl ir svarīgi, kā IKP veidojas un kā to var izmantot.
Iekšzemes kopprodukts
ir kādas valsts saražoto preču un pakalpojumu kopējā vērtība noteiktā laika
periodā. Apprēķinot IKP, tajā ietver tikai ražošanas un pakalpojumu sniegšanas
procesā pievienoto vērtību, tam pieskaitot produktu nodokļus un atskaitot
ssubsīdijas. Tā rezultātā iegūst summu, ko sabiedrība var lietot savu vajadzību
apmierināšanai un uzkrājumu veidošanai. Arī Latvija nav nekāds izņēmums gan IKP
aprēķināšanā, gan gan izmantošanā. Tuvākajā nākotnē IKP būs vienīgais Latvijas
iedzīvotāju vajadzību apmierināšanas avots, ja vien netiks vēl vairāk
palielināts ārējais parāds un tādējādi samazināts IKP.
Pasaules praksē
izmanto trīs IKP aprēķināšanas metodes. īssumā tās varētu raksturot kā:
ienākumu metode - IKP veido ienākumu no darba, rentes,
uzņēmējdarbības peļņas un krājumu izmaiņu summu;
izdevumu metode - summē
personiskā patēriņa, investīciju, valdības izdevumus, tīrā eksporta un krājumu
izmaiņas;
pievienotās vērtības
metode - aprēķina,
summējot tautsaimniecības nozarēs ražošanas un pakalpojumu sniegšanas procesā
pievienotās vērtības.
Katra no
augstākminētajām metodēm dod iespēju daudzpusīgi analizēt valsts ekonomiku un
tās attīstības tendences, bet pievienotās vērtības metode dod iespēju saskatīt
saistības starp IKP dinamiku un tautsaimniecību nozaru struktūrizmaiņu, kas
daudzos gadījumos ir ārkārtīgi nozīmīgi.
Ja IKP izsaka naudas
veidā, tad tas atspoguļo valsts ekonomikas attīstības līmeni konkrētajā laika
periodā. SAlīdzinot vairākus šādus periodus, ir iespējams izsekot valsts
ekonomikas attīstībai un noskaidrot, vai valsts pilda savas ekonomiskās
politikas uzdevumus. Kā zināms, valdībai ar IKP palīdzību ir jānodrošina
iedzīvtāju labklājība un tās izaugsme laikā. Tātad, IKP dinamika parāda, cik
efektīva ir valsts savu pienākumu pildīšanā. Ja dinamika ir negatīva, tas
nozīmē, ka valsts nespēj pildīt svus pienākumus vai valsti piemeklējušas
nozīmīgas dabas vai cita veida katastrofas.
Lai salīdzinātu
dažādu valstu ekonomikas līmeni, izmanto IKP. Tā kā dažādās valstīs iedzīvotāju
skaits ir dažāds un to spējas saražot produkciju līdz ar to atšķiras, tad, lai
varētu salīdzināt dažādas valstis, katras valsts IKP izdala ar tās iedzīvotāju
skaitu. Līdz ar to iegūst valstu ekonomisko potenciālu starptautiski
salīdzānāms mērvienībās, bet, tā kā parasti katra valsts aprēķina savu IKP
nacionālajā valūtā, tad tas ir jāpārrēķina vienotā valūtā - USD vai var
izmantot paritāti (tā ir precīzāka, bet daudz darbietilpīgāka). Aprēķinot IKP
USD, ir kāds trūkums - rezultāts ir atkarīgs no mainīgā valūtas kursa.
IKP Latvijā un dažās ES un postsociālisma
valstīs uz vienu iedz. 1995.g.
|
||
VALSTIS |
USD, pēc maiņas kursa |
|
USD |
%, ES = 100,0
|
|
Latvija
|
1768
|
7,9
|
Lietuva
|
1607
|
7,2
|
Igaunija
|
2447
|
10,9
|
Polija
|
3056
|
13,6
|
Čehija
|
4567
|
20,4
|
Portugāle
|
8353
|
37,3
|
Grieķija
|
10930
|
48,8
|
Beļģija
|
26680
|
119,0
|
Dānija
|
33029
|
147,4
|
Luksemburga
|
40937
|
182,7
|
Vidēji ES
|
22411
|
100,0
|
Avots:
International Financial Statistics, May 1997. International Monetary Fund.
Pielikums Latvijas ikmēneša statistikas biļetenam #1/1996
Tabulā redzamas dažu
postsociālisma un Eiropas Savienības valstis. ES valstis ir izvēlētas tādējādi,
lai atspoguļotu galējās IKP vērtības uz vienu iedzīvotāju Eiropas Savienībā. Kā
izrādās, tad 1996. gadā Latvija katastrofāli atpaliek pat no ES valstu
viszemākajiem rādītājiem (pat 23 reizes). Latvija atpaliek arī no lielākā
vairuma valstu, kas tiecas iestāties ES. Tas ir nozīmīgs šķērslis Latvijas
iekļaušanai ES, it sevišķi tādēļ, ka ES attiecīgie dienesti īpašu uzmanību
pievērš IKP attīstības dinamikai.
Iekšzemes kopprodukta
vēl viena svarīga sastāvdaļa ir nodokļi. Nodokļi ir viens no valsts ekonomiskās
politikas realizācijas palīgelementiem. Nodokļi sastāda ievērojamu daļu valsts budžeta, ar kura palīdzību tiek
pārdalīti ievērojama daļa IKP. Taču Lafēra līkne nosaka, ka nodokļu likme nevar
būt pārāk liela.

Latvijā pašlaik
nodokļiem ir tendence palielināties. Tā rezultātā notiek pārvietošanās pa līkni
augšup. Uz doto momentu maksimālā nodokļu koplikme vēl nav sasniegta, jo
teorētiski tā ir no 30% līdz 65%. Tomēr Latvijas valdībai ir jāuzmanās ar
nodokļu pārmērīgu palielilināšanu ar mērķi palielināt budžeta ieņēmumus, jo
tādā gadījumā var samazināties ekonomiskā aktivitāte un budžeta ieņēmumi
samazināsies (pie 100% nodokļu likmes budžeta ienākumi ir vienādi ar nulli).
Vēl reālo iekšzemes
kopproduktu var ietekmēt pieprasījums. To raksturo šāds modelis.

Kā jau noskaidrojām
agrāk, Latvijas ekonomika atrodas depresijas fāzē ar tikko manāmu uzlabojuma
tendenci, tādēļ makroekonomikas līdzsvars veidojas ekonomiskās aktivitātēs
depresijas fāzē, ko raksturo augsts bezdarba līmenis, zems cenu līmenis un vāji
noslogotas ražošanas jaudas.
Ja valdība nolemj
stimulēt pieprasījumu, izmantojot stimulējošu fiskālo un monetāro politiku, tad
pieaug mājsaimniecību un uzņēmumu rīcībā esošie līdzekļi, tādējādi palielinot
pirkumiem un investīcijām tērētās summas. Līdz ar to palielinās pieprasījums un
notiek pārbīde no x1 uz x2, izraisot arī IKP
palielināšanos. Lai apmierinātu pieaugošo pieprasījumu, ir jārada jaunas
darbavietas, kas savukārt samazina bezdarbu. Cenu līmenis paliek nemainīgs un
inflācija neveidojas, jo visi ražošanas resursi vēl nav izmantoti. šādu modeli
vajadzētu izvēlēties arī Latvijas valdībai, lai palielinātu IKP un veicinātu
iedzīvotāju labklājības līmeņa pieaugumu.
Latvijā, tāpat kā
citās postsociālisma Centrāleiropas un Austrumeiropas valstìs, pāreja uz tirgus
ekonomiku iezīmējās ar ievērojamu ekonomikas krīzi. Tradicionālo izejvielu un produkcijas noieta
tirgus izmaiņas, cenu līmeņa virzība uz pasaules cenām, ražošanas
pārstrukturizācija un īpašumu formu maiņa ir iekšzemes kopprodukta
samazināšanās galvenie faktori.
![]() |
Piecu gadu laikā no
1990. gada līdz 1994. gadam iekšzemes kopprodukts samazinājās vairāk kā divas
reizes, bet, rēķinot uz vienu iedzīvotāju 1993. gada vidējās cenās, tas
samazinājās no 1105,65 latiem 1990. gadā līdz 558,87 latiem 1994. gadā.
Iekšzemes kopprodukta izmaiņu dinamika pa gadiem ir atspoguļota tabulā.
Jāpiezīmē, ka pēc daudzu ekspertu novērtējuma Latvijā, kas ir ceļā uz tiesiskas valsts veidošanos un likumdošanas sakārtotību, iekšzemes kopprodukta faktiskā vērtība varētu būt par 10 - 20 procentiem lielāka, nekā tas uzrādīts Valsts Statistikas biļetenā uz ''ēnu ekonomikas'', kuru neatspoguļo oficiālā statistika, darbības rēķina.
Jāpiezīmē, ka pēc daudzu ekspertu novērtējuma Latvijā, kas ir ceļā uz tiesiskas valsts veidošanos un likumdošanas sakārtotību, iekšzemes kopprodukta faktiskā vērtība varētu būt par 10 - 20 procentiem lielāka, nekā tas uzrādīts Valsts Statistikas biļetenā uz ''ēnu ekonomikas'', kuru neatspoguļo oficiālā statistika, darbības rēķina.
Tomēr ''ēnu
ekonomikas'' loma valstī jāizvērtē kritiski. Līdz ar zināmu ražošanas apjomu un
ienākumu palielinājumu virs oficiālās statistikas rādītājiem, tā atstāj arī negatīvu
ietekmi uz tautsaimniecības attīstību, notiek nacionālās ekonomikas un
tiesiskās kārtības attīstības kavēšana, nodokļu nemaksāšana, kas ievērojami
kavē arī dažādu sociālo jautâjumu risināšanu saskaņā ar tautas attīstības
principiem.
IKP turpina lēnām
pieaugt. Rodas iespaids, ka Latvijas valdība ir izvēlējusies lēnu, bet stabilu
ekonomikas izaugsmes modeli, lai nepieļautu ekonomikas "pārkaršanu",
nacionālās valūtas kursa krišanos un strauju cenu līmeņa celšanos.
LATVIJAS IKP
Atteikšanās no plānveida ekonomikas un PSRS sabrukums pirmajos reformu
gados deviņdesmito gadu sākumā izrasīja ievērojamu IKP kritumu. Tomēr valdības
konsekventās reformas jau 1993. gada vidū ļāva
apturēt lejupslīdi. 1994. gadā IKP pieauga par 0.6%, bet 1995. gadā IKP
tomēr samazinājās par 0.8%. Šajā periodā ražošanas apjomu kritumu
lauksaimniecībā un apstrādājošā rūpniecībā kompensēja tirdzniecības un finansu
pakalpojumu aktivitāšu pieaugums. To noteica augošā valsts ekonomiskā
atvērtība, tirdzniecības un kapitāla liberalizācija, straujā banku attīstība.
Bet ar šop darbības sfēru straujai attīstībai bija arī savas ēnas puses –
ekonomika nespēja akumulēt tajā ienākošos līdzekļus, strukturālo reformu tempi
atpalika no izmaiņām finansu sistēmā, vāja bija komercbanku uzraudzības
sistēma.
Tas 1995. gada vidū Latvijā izraisīja banku krīzi, un finansu situācija
valstī pasliktinājās. Daļa banku kļuva maksātnespējīgas, sākās finansu kapitāla
aizplūšana no valsts. Tomēr valdībai un Latvijas bankai, nostiprinot banku un
finansu sistēmu, kā arī paātrinot strukturālās reformas, izdevās īsā laikā
stabilizēt saimniecisko dzīvi, un IKP 1996. gadā jau pieauga par 3,3%. Šo
pieaugumu nodrošināja galvenokārt transporta un sakaru nozares attīstība, tās
aktivitātei pieaugot par 13.6%, un apstrādājošās rūpniecības ražošanas apjomu
pieaugums par 4,1%.
1997. gadā bija vērojama ekonomiskā stāvokļa uzlabošanās visās
tautsaimniecības pamatnozarēs. IKP 1997. gadā pieauga par 6.5%. to galvenokārt
nodrošināja eksporta straujš pieaugums. Arī investīciju palielināšanās rada
pamatu izaugsmei turpmākajos gados.
1998. gada 1. ceturksnī straujais IKP pieaugums turpinājās. Salīdzinot ar
iepriekšējā gada atbilstošo periodu, IKP ir pieaudzis par 7.6%, tai skaitā,
pievienotā vērtība apstrādājošā rūpniecībā pieauga par 13.6%, transportā un
sakaros – 9.2%, celtniecībā – 6.1%. 1998. gads bija nelabvēlīgs
lauksaimniecībai.
Faktiskajās cenās Latvijas IKP 1997. gadā sasniedza 311.2 milj. latu.
Laikā no 1993. līdz 1997. gadam IKP vidēji ik gadu pieaudzis par 2,4%. Šo
IKP pieaugumu nodrošināja:
-
strādājošo skaita izmaiņas par –3,4%;
-
darba ražīguma izmaiņas par 5,8%.
Tādējādi ikgadējo IKP pieaugumu šajā periodā nodrošināja darba ražīguma
pieaugums, jo strādājošo skaits vidēji ik gadu samazinājās.
Savukārt darba ražīguma izmaiņas iespaidoja:
-
fiziskā kapitālā izmaiņas par 3,4%;
-
pārējo faktoru ietekme par 2,4%.
Latvijas IKP reālais
pieaugums ceturkšņu griezumā (1995.g.1.cet=100)
1995. g. – 1996. g.

1997 .g. – 2000.g.1.cet.

INVESTĪCIJU IETEKME UZ LATVIJAS IKP
Investīciju ietekme uz latvijas IKP ir ļoti jūtama. Pēc kursa darba studiju
priekšmetā “Makroekonomika” izstrādāšanas, secināju, jo vairāk Latvijā ienāk
investīcijas, gan ārvalstu, gan vietējās, jo lielāks ir Latvijas IKP.
Uz 1998. gadu investīcijas veido jau gandrī 20% (jeb piekto daļu ) no IKP.
Pēc statistikas datiem tas sastāda 19,7% no IKP.
IKP izlietojuma posteņu ieguldījums IKP pieaugumā (%)
![]() |



![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
Valsts patēriņš Investīcijas Eksports
![]() |
Imports Privātais patēriņš IKP
Investīciju kopējais
lielums tiek lēsts pie aptuveni 3% no nacionālā kopprodukta, no kura 1% nāks no
valsts budžeta, bet 2% no ārvalstu aizdevumiem. Tādēļ arī šo sadalījumu zināmā
mērā ietekmā ārvalstu aizdevumu pieejamība dažādiem sektoriem, tomēr ir
skaidrs, ka šo investīciju lielum lielā daļa tiks izmantota, lai attīstītu
ekonomiku, atstājot pārējās tautas attīstību ietekmējošās jomas - veselību un
izglītību - novārtā.
SECINĀJUMI
Šobrīd ir
izveidojusies paradoksāla
situācija attiecībā uz
Latvijas ekonomiskā stāvokļa
vērtējumu: no vienas
puses, rietumnieki Latviju
joprojām uzskata par
Krievijas krīzes ietekmē
grimušu un riskantu
ekonomiku; no otras
puses, atradīsies visai
maz pašmāju uzņēmēju,
kuri varētu ar
pilnu pārliecību apgalvot,
ka biznesā valda
lejupslīde. Arī izvērtējot statistikas biļetenus rodas iespaids, ka
Latvijā notiek atdzimšana. Ar katru gadu tik svarīgais Latvijas rādītājs kā
iekšzemes kopprodukts palielinās, kur viens no pamatnosacījumiem tā
palielināšanā ir investīciju piesaistīšana.
Runājot par
perspektīvu, ja netiks
pietiekami domāts par
to, lai ekonomiskās
izaugsmes augļus dabūtu
visi un tādējādi
novērstu radušos nevienlīdzību, var
tikt apdraudēta valsts
attīstības stabilitāte un arī reformu
gaita. Var notikt
bieža valdību maiņa
un citas nestabilitātes izpausmes,
kas neapšaubāmi var ietekmēt gan
ārvalstu investoru aktivitātes,
gan vispārējo valsts
ekonomisko attīstību.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
1.
LR Ekonomikas ministrija. Ziņojums par Latvijas
tatsaimniecības attīstību. R. Krauklītis. 1997. gada jūnijs.116 lpp.
2.
LR Ekonomikas ministrija. Ziņojums par Latvijas
tautsaimniecības attīstību. R. Krauklītis. 1997. gada decembris. 128 lpp.
3.
LR Ekonomikas ministrija. Ziņojums par Latvijas
tautsaimniecības attīstību. R. Krauklītis. 1998. gada jūnijs. 133 lpp.
4.
Latvija – pārskats par tautas attīstību 1998. R. KOKS.
1998.gada decembris. 107 lpp.
5.
http://www.undp.riga.lv/un
6.
LR Ekonomikas ministrija. Ziņojums par Latvijas
tautsaimniecības attīstību. R. Krauklītis. 1999. gada decembris. 133 lpp.
7.
LR Ekonomikas ministrija. Ziņojums par Latvijas tautsaimniecības
attīstību. R. Krauklītis. 2000. gada jūnijs. 133 lpp.
8.
LR Ekonomikas ministrija. Ziņojums par Latvijas
tautsaimniecības attīstību. R. Krauklītis. 1999. gada jūnijs. 133 lpp.
9.
V. Paiders. Sarūk nefinansu investīciju apjoms// Dienas
Bizness. – 2000. gada 5.aprīlis.15.lpp.
10.
V. Paiders. 54.8% investīciju Latvijā veido ilgtermiņa
ieguldījumi// Dienas Bizness.- 2000. gada. 5. aprīlis. 15lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru