Ievads.
Jebkāda veida
darbības sfērās, gan privātajās, gan bezpeļņas, gan arī valsts organizācijās
pastāv vadības sistēmas. Tās ir darbības sistēmas, kas apvieno visas
organizāciju vai uzņēmumu darbības jomas, sākot no uzņēmuma vadības, beidzot ar
piegādi. Šīs sistēmas pārvaldīšana un uzlabošana lielā mērā nosaka uzņēmuma
veiksmi un pienākumus.
Rietumu ekonomikā kvalitātes vadība pēdējos četrdesmit gadus ir bijusi
uzņēmējdarbības principiāls dzinējspēks un motivācijas pamats. Kvalitāte ir
absolūti nepieciešama patērētāju pārliecināšanai par uzņēmuma ražojumu un
pakalpojumu izcilību. Kvalitāte ir garantija tam, ka patērētāji atgriezīsies
pie jums atkal un atkal. Kvalitatīva uzņēmējdarbība balstās uz izcilības
reputāciju. Uzņēmumi, kas nerūpēsies par labas reputācijas izveidošanu un
uzturēšanu, ļoti bieži savā darbībā cietīs sakāvi. Jāatceras, ka kvalitāte nav
nekas tāds, ko var vienkārši nopirkt un ievietot uzņēmumā tā, kā var nopirkt un
apmainīt mašīnas rezerves daļu.
Vairums tirgus ekonomikā strādājošo uzņēmumu savus sasniegumus un
trūkumus mēra ar finansiālo mērauklu- peļņu vai zaudējumiem. Runājot par šiem
rādītājiem, daudzi uzņēmēji ir pārsteigti, uzzinot, ka ražošanas gala rezultātā
25- 30% no apgrozījuma tiek zaudēti defektu un sliktas kvalitātes dēļ.
Latvija nevar lepoties ar ilgu uzņēmējdarbības un brīvā tirgus vēsturi,
taču tā var mācīties no pieredzes bagātā Rietumu tirgus veiksmēm un neveiksmēm,
panākumiem un kļūdām. Šo ilgo gadu pieredzes rezultātā ir izveidotas
starptautiskas kvalitātes vadības standarti. Viens no pasaulē visplašāk
atzītajiem Kvalitātes vadības sistēmas standartiem ir ISO 9000.
Kas ir ISO 9000?
ISO sertifikāts pasaulē skaitās viens no prestižākajiem un tiek
pieprasīts praktiski visur, kur sākas runas par lieliem pasūtījumiem un drošu
servisu.
ISO standartizācijas organizācija ir radījusi kvalitātes sistēmas
standartus, kas plašāk pazīstami kā ISO 9000 standartu sērija. Tie izstrādāti
jau 1987.gadā un kļuvuši par nacionālajiem standartiem vairāk kā 70 valstīs, to
skaitā arī Latvijā.
Tie garantē, ka uzņēmumā, kuram ir sertifikāts, produktu kvalitāte un
serviss būs pasaules līmenī.
Pie mums šis sertifikāts jau ir vairākām kompānijām, taču pašreizējā
Latvijas likumdošana nepieprasa ISO un tā ir vairāk prestiža lieta.
ISO 9000 galvenais mērķis nav noteikt atsevišķu preču vai pakalpojumu
kvalitāti, bet gan nodrošināt labu vadības sistēmu visu nozaru uzņēmumos. ISO
900 norāda, kādā veidā uzņēmēji var izveidot, dokumentēt un saglabāt efektīvu
kvalitātes sistēmu. Turklāt šāda sistēma klientiem uzskatāmi pierāda, ka
uzņēmums spēj nodrošināt preces vai pakalpojuma kvalitāti, kā arī uzņemas
atbildību par to.
Uzņēmuma kvalitātes sistēmu veido uzņēmuma kultūra un mērķi, piedāvātās
preces vai pakalpojumi un uzņēmuma darbības metodes, tādēļ kvalitātes sistēmas
katrā uzņēmumā ir atšķirīgas. ISO 9000 ir praktiski izmantojams standarts ar
plašu pielietojumu un attiecas uz visām nozarēm. Standarta principi ir spēkā
neatkarīgi no nozares vai nodarbināto cilvēku skaita.
ISO 9000 standartu mērķis ir nodrošināt, ka uzņēmums patiešām spēj
ražot preces vai sniegt pakalpojumus, kas atbilst specifikāciju minimumam.
Tāpēc uzņēmums saglabā kvalitatīvu preču ražotāja vai pakalpojumu sniedzēja
reputāciju klientu vidū pat pirms preču piegādes vai pakalpojuma veikšanas
uzsākšanas.
ISO 9000 nav preču sertifikācijas standarts. Preču sertifikācija
attiecas uz drošību, darba kvalitātes rādītājiem un dažreiz uz atbilstību
mērķim. Tomēr ar preču sertifikāciju nepietiek, lai nodrošinātu to, ka ražošanā
vai pakalpojumu sniegšanā iesaistītais uzņēmums darbotos pēc starptautiskiem
standartiem. Turklāt, tas neliecina par to, ka uzņēmumam ir kvalitatīva vadības
sistēma. Tādēļ Lielbritānijas standartu Institūta (BSI) ieturētā politika
pieprasa, lai firmām, kas pretendē uz preču sertifikāciju, ir arī ISO 9000
Kvalitātes garantijas reģistrācija.
Kā galvenās tiek atzīmētas šādas ISO 9000 pielietošanas priekšrocības:
ü tiek ietaupīta nauda- jo uzņēmuma procedūras
būs drošākas un efektīvākas;
ü lielāka klientu apmierinātība- jo visu posmu
pamatā tiks nodrošināta kvalitāte;
ü samazināsies ar dizaina un procedūru
pārveidi saistītais laika zudums.
Par ISO 9000 mīnusu var uzskatīt to, ka šis standarts koncentrējas uz
uzņēmējdarbības “materiālajiem” aspektiem- ievērojot tikai sistēmas un
procesus. ISO 9000 nostiprina viedokli par organizāciju kā mašīnu- mehānisku
ierīci, kas ir pilnībā prognozējama. Ja šādai ierīcei tiek izmainīts ieejas
materiāls, var skaidri zināt, kāds būs izejas produkts. Kā mēs labi zinām,
neviens no tiem nav pilnībā prognozējams. Tomēr daudzi tūkstoši uzņēmumu visā
pasaulē ir ieviesuši ISO 9000 kā izejas punktu kvalitātes uzlabošanai.
Būtiska standarta prasība ir nepieciešamība pēc regulāriem iekšējiem
auditiem, kas tiek veikti pēc kvalitātes vadības sistēmas ieviešanas, lai
novērtētu dokumentētās sistēmas efektivitāti. Auditu birokrātiskā daba var
kaitināt uzņēmuma vadību, taču tie var kalpot par ļoti spēcīgu līdzekli
nepārtrauktai kvalitātes uzlabošanai.
Pašreizējais ISO 9000 standarts 2000. gadā tiks nomainīts ar
uzņēmējdarbībai izdevīgāku variantu. Uzmetumā esošais jaunais standarts atzīst
nepieciešamību pēc kvalitātes vadības visās uzņēmējdarbības sfērās,
fokusējoties uz principiālajiem uzņēmējdarbības procesiem un uz nepieciešamību
pārskatīt un uzlabot šos procesus. Kā liecina jaunākā informācija no
Lielbritānijas Standartu Institūta, tad jaunā standarta projekts tiks publicēts
1999. gada novembrī, projekta galīgais variants- 2000. gada augustā, bet spēkā
tas stāsies 2000. gada novembrī.
Bieži vien galvenais iemesls, kāpēc uzņēmumā būtu nepieciešams ieviest
ISO 9000 kvalitātes vadības sistēmu, ir fakts, ka klienti var atteikties no
uzņēmuma precēm vai pakalpojumiem, ja tajā nebūs ieviesta minētā kvalitātes
sistēma.
Eiropā ISO 9000 aizvien plašāk kļūst par standartu, kam tiek dota
priekšroka, sākotnēji izvēloties preču piegādātājus vai pakalpojumu sniedzējus.
Pašlaik Latvijā vairāk nekā 30 uzņēmumi ir ieviesuši starptautisko
standartu ISO 9000 Kvalitātes vadības sistēmu, un vairāki uzņēmumi ir uzsākuši
darbu pie kvalitātes sistēmas izveidošanas.
Ir uzņēmumi, kas ievieš ISO 9000 starptautisko standartu tādēļ, lai
varētu piekārt pie sienas sertifikātu. Vai arī tādēļ, ka patērētāji vēlas, lai
piegādātājiem būtu šis sertifikāts.
Taču tā ir neefektīva naudas izšķiešana. ISO 9000 standarts palīdz
izveidot efektīvu vadības sistēmu, sakārtojot un pilnveidojot uzņēmumu.
Savukārt, ja tam pieiet tikai no formālās puses, koncentrējoties tikai uz
standarta prasībām, tad ieviestā vadības sistēma var būt neefektīva ne tikai uz
“papīra”, bet reāli nedarboties. Pieredzējuši auditori, kuri novērtē uzņēmuma
atbilstību ISO 9000 standartiem, uzreiz spēj konstatēt vai sistēma dzīvē
nefunkcionē vai funkcionē ļoti vāji.
Elvita Rudzāte ,
Zygon Baltiv Consulting:
Zygon Baltic Consulting
konsultanti iesaka izmantot ISO 9000 kā ļoti efektīvu līdzekli uzņēmuma
pilnveidošanā. Zygon Baltic Consulting ir
palīdzējusi daudziem uzņēmumiem Latvijā ieviest efektīvu vadības sistēmu,
atbilstošu pārstāvētas uzņēmējdarbības sfērai. Šāda vadības sistēma balstās uz
esošajiem uzņēmējdarbības procesiem un vajadzībām. Protams, tā tiek veidota,
ievērojot starptautiskās kvalitātes prasības, taču netiek balstīta tikai uz
tām.
Nevajag uzskatīt ISO 9000 ieviešanu par veidu, kā atrisināt visas savas
problēmas. ISO 9000 palīdzēs uzņēmējiem virzīties ceļā uz pilnību.
Pielikums.
Ceļš
uz starptautisko kvalitātes sertifikāciju.
|
Ēriks Matulis
Viens no ceļiem,
kā Latvijas uzņēmumi var iegūt starptautisko kvalitātes (ISO 9000) sertifikātu,
kas apliecina uzņēmumu konkurētspēju pasaules tirgū, ir vienotas uzņēmuma
resursu plānošanas sistēmas ieviešana. Vienu no šādām sistēmām, ko izstrādājusi
Nīderlandes firma Baan, Latvijas
tirgū piedāvā akciju sabiedrība Dati.
Latvijas uzņēmuma
Baan grupas vadītājs Juris Rāts Dienai stāstīja, ka Baan IV sistēma Latvijas tirgū ir pilnīgi jauns produkts, kurš
paredzēts ražošanas uzņēmumiem ar vismaz 500 darbiniekiem. Baan IV sevī ietver pasaules vadošo konsultācijas firmu izstrādātus
uzņēmumu darbības tipveida modeļus, kuri apraksta gan uzņēmuma funkcijas, gan
arī procesus, kuri šīs funkcijas realizē. Vidēji jaunās sistēmas ieviešanai ir
nepieciešams gads, kas ir aptuveni divas reizes īsāks posms par citu
konkurējošo pasaules firmu izstrādājumu ieviešanai nepieciešamo laiku. Pagaidām
Latvijā netiek izmantotas arī konkurējošās sistēmas. Zināms, ka akciju
sabiedrība Ventspils nafta ir
izsludinājusi konkursu par vienotas uzņēmuma resursu plānošanas sistēmas SAP R/3 instalēšanu.
Baan IV nodrošina operatīvas un pilnīgas informācijas iegūšanu jebkurā
brīdī, dod iespēju vispusīgi analizēt uzņēmuma darbību, tādējādi ļaujot iegūt
labāku izpratni par uzņēmuma biznesa procesiem. Pēc J.Rāta vārdiem, Baan IV ir jaunākais no šīs tehnoloīiju
jomas produktiem, kas izveidots kā elestīga sistēma, kuru var papildināt ar
jauninājumiem, kuri varētu būt nepieciešami mainīgās tirgus konjuktūras un
uzņēmuma darbības un stratēīijas maiņas dēļ.
Galvenā vienotas
uzņēmuma resursu plānošanas sistēmas priekšrocība ir tā, ka, ieviešot sistēmu,
tiek likvidēta iespējamā nesavietojamība starp līdz šim uzņēmuma pielietotajām
informācijas programmām. Tas ļauj samazināt kompjūtersistēmas uzturēšanas
izmaksas, kas saistītas ar atšķirīgu datu bāzu informācijas konvertāciju.
Sistēma izslēdz nepieciešamību divas vai vairākas reizes ievadīt vienu un to
pašu informāciju, jo visas datu bāzes ir savienotas vienā tīklā. Baan pēc lietotāja identifikācijas,
sniedz informāciju dažādās valodās un dod atskaites dažādās valūtās. Baan IV ļauj arī modelēt ispējamos
uzņēmuma attīstības variantus, vienlaicīgi norādot uz vājākiem darba
organizācijas posmiem. Baan IV
izveidota tā, ka nav jāraizējas par 2000.gada problēmu. Šīs sistēmas kompjūteri
strādās arī XXI gadsimtā.
Pēc J.Rāta
vārdiem, sākotnēji Baan IV tika
veidota kā sistēma, kas ir piemērojama tikai lieliem uzņēmumiem. Taču
piesātinoties šai tirgus nišai, tika meklēti jauni tirgi, tāpēc arī sistēmu
pielāgoja vidējiem uzņēmumiem. Kā potenciālos klientus Latvijā viņš nosauca
kokapstrādes un pārtikas ražošanas uzņēmumus, kuriem ir svarīga netikai
saražotās produkcijas kvalitāte, bet arī darba optimizācija, kas veicinās
uzņēmuma darba efektivitāti un finansu rezultātu uzlabošanu. Firmas Baan klienti ir vairāk nekā 2500
uzņēmumi 59 pasaules valstīs. To vidū ir tādas pazīstamas sabiedrības, kā Boeing, Mercedes Benz, Philips, Autovaz, ABB, kā arī citi mazāk pazīstami uzņēmumi, t.sk.Čehijā, Polijā un
citur Austrumeiropā. Vairāk nekā ceturtdaļa pasaules autoražotāju ir Baan klienti. Firmas Baan dibinātāju un vadītāju Janu Bānu
dēvē par holandiešu Bilu Geitu.
Izmantotā
literatūra:
ü “Biznesa Partneri”, septembris 1999.;
ü “Diena”, oktobris 1997.;
ü Interneta
lapasspuses:
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru