Kas ir ISO9000?



Ievads.


Jebkāda veida darbības sfērās, gan privātajās, gan bezpeļņas, gan arī valsts organizācijās pastāv vadības sistēmas. Tās ir darbības sistēmas, kas apvieno visas organizāciju vai uzņēmumu darbības jomas, sākot no uzņēmuma vadības, beidzot ar piegādi. Šīs sistēmas pārvaldīšana un uzlabošana lielā mērā nosaka uzņēmuma veiksmi un pienākumus.

Rietumu ekonomikā kvalitātes vadība pēdējos četrdesmit gadus ir bijusi uzņēmējdarbības principiāls dzinējspēks un motivācijas pamats. Kvalitāte ir absolūti nepieciešama patērētāju pārliecināšanai par uzņēmuma ražojumu un pakalpojumu izcilību. Kvalitāte ir garantija tam, ka patērētāji atgriezīsies pie jums atkal un atkal. Kvalitatīva uzņēmējdarbība balstās uz izcilības reputāciju. Uzņēmumi, kas nerūpēsies par labas reputācijas izveidošanu un uzturēšanu, ļoti bieži savā darbībā cietīs sakāvi. Jāatceras, ka kvalitāte nav nekas tāds, ko var vienkārši nopirkt un ievietot uzņēmumā tā, kā var nopirkt un apmainīt mašīnas rezerves daļu.

Vairums tirgus ekonomikā strādājošo uzņēmumu savus sasniegumus un trūkumus mēra ar finansiālo mērauklu- peļņu vai zaudējumiem. Runājot par šiem rādītājiem, daudzi uzņēmēji ir pārsteigti, uzzinot, ka ražošanas gala rezultātā 25- 30% no apgrozījuma tiek zaudēti defektu un sliktas kvalitātes dēļ.

Latvija nevar lepoties ar ilgu uzņēmējdarbības un brīvā tirgus vēsturi, taču tā var mācīties no pieredzes bagātā Rietumu tirgus veiksmēm un neveiksmēm, panākumiem un kļūdām. Šo ilgo gadu pieredzes rezultātā ir izveidotas starptautiskas kvalitātes vadības standarti. Viens no pasaulē visplašāk atzītajiem Kvalitātes vadības sistēmas standartiem ir ISO 9000.






Kas ir ISO 9000?


ISO sertifikāts pasaulē skaitās viens no prestižākajiem un tiek pieprasīts praktiski visur, kur sākas runas par lieliem pasūtījumiem un drošu servisu.

ISO standartizācijas organizācija ir radījusi kvalitātes sistēmas standartus, kas plašāk pazīstami kā ISO 9000 standartu sērija. Tie izstrādāti jau 1987.gadā un kļuvuši par nacionālajiem standartiem vairāk kā 70 valstīs, to skaitā arī Latvijā.

Tie garantē, ka uzņēmumā, kuram ir sertifikāts, produktu kvalitāte un serviss būs pasaules līmenī.

Pie mums šis sertifikāts jau ir vairākām kompānijām, taču pašreizējā Latvijas likumdošana nepieprasa ISO un tā ir vairāk prestiža lieta.

ISO 9000 galvenais mērķis nav noteikt atsevišķu preču vai pakalpojumu kvalitāti, bet gan nodrošināt labu vadības sistēmu visu nozaru uzņēmumos. ISO 900 norāda, kādā veidā uzņēmēji var izveidot, dokumentēt un saglabāt efektīvu kvalitātes sistēmu. Turklāt šāda sistēma klientiem uzskatāmi pierāda, ka uzņēmums spēj nodrošināt preces vai pakalpojuma kvalitāti, kā arī uzņemas atbildību par to.

Uzņēmuma kvalitātes sistēmu veido uzņēmuma kultūra un mērķi, piedāvātās preces vai pakalpojumi un uzņēmuma darbības metodes, tādēļ kvalitātes sistēmas katrā uzņēmumā ir atšķirīgas. ISO 9000 ir praktiski izmantojams standarts ar plašu pielietojumu un attiecas uz visām nozarēm. Standarta principi ir spēkā neatkarīgi no nozares vai nodarbināto cilvēku skaita.

ISO 9000 standartu mērķis ir nodrošināt, ka uzņēmums patiešām spēj ražot preces vai sniegt pakalpojumus, kas atbilst specifikāciju minimumam. Tāpēc uzņēmums saglabā kvalitatīvu preču ražotāja vai pakalpojumu sniedzēja reputāciju klientu vidū pat pirms preču piegādes vai pakalpojuma veikšanas uzsākšanas.

ISO 9000 nav preču sertifikācijas standarts. Preču sertifikācija attiecas uz drošību, darba kvalitātes rādītājiem un dažreiz uz atbilstību mērķim. Tomēr ar preču sertifikāciju nepietiek, lai nodrošinātu to, ka ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā iesaistītais uzņēmums darbotos pēc starptautiskiem standartiem. Turklāt, tas neliecina par to, ka uzņēmumam ir kvalitatīva vadības sistēma. Tādēļ Lielbritānijas standartu Institūta (BSI) ieturētā politika pieprasa, lai firmām, kas pretendē uz preču sertifikāciju, ir arī ISO 9000 Kvalitātes garantijas reģistrācija.

Kā galvenās tiek atzīmētas šādas ISO 9000 pielietošanas priekšrocības:
ü  tiek ietaupīta nauda- jo uzņēmuma procedūras būs drošākas un efektīvākas;
ü  lielāka klientu apmierinātība- jo visu posmu pamatā tiks nodrošināta kvalitāte;
ü  samazināsies ar dizaina un procedūru pārveidi saistītais laika zudums.

Par ISO 9000 mīnusu var uzskatīt to, ka šis standarts koncentrējas uz uzņēmējdarbības “materiālajiem” aspektiem- ievērojot tikai sistēmas un procesus. ISO 9000 nostiprina viedokli par organizāciju kā mašīnu- mehānisku ierīci, kas ir pilnībā prognozējama. Ja šādai ierīcei tiek izmainīts ieejas materiāls, var skaidri zināt, kāds būs izejas produkts. Kā mēs labi zinām, neviens no tiem nav pilnībā prognozējams. Tomēr daudzi tūkstoši uzņēmumu visā pasaulē ir ieviesuši ISO 9000 kā izejas punktu kvalitātes uzlabošanai.

Būtiska standarta prasība ir nepieciešamība pēc regulāriem iekšējiem auditiem, kas tiek veikti pēc kvalitātes vadības sistēmas ieviešanas, lai novērtētu dokumentētās sistēmas efektivitāti. Auditu birokrātiskā daba var kaitināt uzņēmuma vadību, taču tie var kalpot par ļoti spēcīgu līdzekli nepārtrauktai kvalitātes uzlabošanai.

Pašreizējais ISO 9000 standarts 2000. gadā tiks nomainīts ar uzņēmējdarbībai izdevīgāku variantu. Uzmetumā esošais jaunais standarts atzīst nepieciešamību pēc kvalitātes vadības visās uzņēmējdarbības sfērās, fokusējoties uz principiālajiem uzņēmējdarbības procesiem un uz nepieciešamību pārskatīt un uzlabot šos procesus. Kā liecina jaunākā informācija no Lielbritānijas Standartu Institūta, tad jaunā standarta projekts tiks publicēts 1999. gada novembrī, projekta galīgais variants- 2000. gada augustā, bet spēkā tas stāsies 2000. gada novembrī.

Bieži vien galvenais iemesls, kāpēc uzņēmumā būtu nepieciešams ieviest ISO 9000 kvalitātes vadības sistēmu, ir fakts, ka klienti var atteikties no uzņēmuma precēm vai pakalpojumiem, ja tajā nebūs ieviesta minētā kvalitātes sistēma.

Eiropā ISO 9000 aizvien plašāk kļūst par standartu, kam tiek dota priekšroka, sākotnēji izvēloties preču piegādātājus vai pakalpojumu sniedzējus.

Pašlaik Latvijā vairāk nekā 30 uzņēmumi ir ieviesuši starptautisko standartu ISO 9000 Kvalitātes vadības sistēmu, un vairāki uzņēmumi ir uzsākuši darbu pie kvalitātes sistēmas izveidošanas.

Ir uzņēmumi, kas ievieš ISO 9000 starptautisko standartu tādēļ, lai varētu piekārt pie sienas sertifikātu. Vai arī tādēļ, ka patērētāji vēlas, lai piegādātājiem būtu šis sertifikāts.

Taču tā ir neefektīva naudas izšķiešana. ISO 9000 standarts palīdz izveidot efektīvu vadības sistēmu, sakārtojot un pilnveidojot uzņēmumu. Savukārt, ja tam pieiet tikai no formālās puses, koncentrējoties tikai uz standarta prasībām, tad ieviestā vadības sistēma var būt neefektīva ne tikai uz “papīra”, bet reāli nedarboties. Pieredzējuši auditori, kuri novērtē uzņēmuma atbilstību ISO 9000 standartiem, uzreiz spēj konstatēt vai sistēma dzīvē nefunkcionē vai funkcionē ļoti vāji. 

Elvita Rudzāte ,
Zygon Baltiv Consulting:
Zygon Baltic Consulting konsultanti iesaka izmantot ISO 9000 kā ļoti efektīvu līdzekli uzņēmuma pilnveidošanā. Zygon Baltic Consulting ir palīdzējusi daudziem uzņēmumiem Latvijā ieviest efektīvu vadības sistēmu, atbilstošu pārstāvētas uzņēmējdarbības sfērai. Šāda vadības sistēma balstās uz esošajiem uzņēmējdarbības procesiem un vajadzībām. Protams, tā tiek veidota, ievērojot starptautiskās kvalitātes prasības, taču netiek balstīta tikai uz tām.


Nevajag uzskatīt ISO 9000 ieviešanu par veidu, kā atrisināt visas savas problēmas. ISO 9000 palīdzēs uzņēmējiem virzīties ceļā uz pilnību.
Pielikums.

Ceļš uz starptautisko kvalitātes sertifikāciju.

Ēriks Matulis
Viens no ceļiem, kā Latvijas uzņēmumi var iegūt starptautisko kvalitātes (ISO 9000) sertifikātu, kas apliecina uzņēmumu konkurētspēju pasaules tirgū, ir vienotas uzņēmuma resursu plānošanas sistēmas ieviešana. Vienu no šādām sistēmām, ko izstrādājusi Nīderlandes firma Baan, Latvijas tirgū piedāvā akciju sabiedrība Dati.

Latvijas uzņēmuma Baan grupas vadītājs Juris Rāts Dienai stāstīja, ka Baan IV sistēma Latvijas tirgū ir pilnīgi jauns produkts, kurš paredzēts ražošanas uzņēmumiem ar vismaz 500 darbiniekiem. Baan IV sevī ietver pasaules vadošo konsultācijas firmu izstrādātus uzņēmumu darbības tipveida modeļus, kuri apraksta gan uzņēmuma funkcijas, gan arī procesus, kuri šīs funkcijas realizē. Vidēji jaunās sistēmas ieviešanai ir nepieciešams gads, kas ir aptuveni divas reizes īsāks posms par citu konkurējošo pasaules firmu izstrādājumu ieviešanai nepieciešamo laiku. Pagaidām Latvijā netiek izmantotas arī konkurējošās sistēmas. Zināms, ka akciju sabiedrība Ventspils nafta ir izsludinājusi konkursu par vienotas uzņēmuma resursu plānošanas sistēmas SAP R/3 instalēšanu.

Baan IV nodrošina operatīvas un pilnīgas informācijas iegūšanu jebkurā brīdī, dod iespēju vispusīgi analizēt uzņēmuma darbību, tādējādi ļaujot iegūt labāku izpratni par uzņēmuma biznesa procesiem. Pēc J.Rāta vārdiem, Baan IV ir jaunākais no šīs tehnoloīiju jomas produktiem, kas izveidots kā elestīga sistēma, kuru var papildināt ar jauninājumiem, kuri varētu būt nepieciešami mainīgās tirgus konjuktūras un uzņēmuma darbības un stratēīijas maiņas dēļ.

Galvenā vienotas uzņēmuma resursu plānošanas sistēmas priekšrocība ir tā, ka, ieviešot sistēmu, tiek likvidēta iespējamā nesavietojamība starp līdz šim uzņēmuma pielietotajām informācijas programmām. Tas ļauj samazināt kompjūtersistēmas uzturēšanas izmaksas, kas saistītas ar atšķirīgu datu bāzu informācijas konvertāciju. Sistēma izslēdz nepieciešamību divas vai vairākas reizes ievadīt vienu un to pašu informāciju, jo visas datu bāzes ir savienotas vienā tīklā. Baan pēc lietotāja identifikācijas, sniedz informāciju dažādās valodās un dod atskaites dažādās valūtās. Baan IV ļauj arī modelēt ispējamos uzņēmuma attīstības variantus, vienlaicīgi norādot uz vājākiem darba organizācijas posmiem. Baan IV izveidota tā, ka nav jāraizējas par 2000.gada problēmu. Šīs sistēmas kompjūteri strādās arī XXI gadsimtā.

Pēc J.Rāta vārdiem, sākotnēji Baan IV tika veidota kā sistēma, kas ir piemērojama tikai lieliem uzņēmumiem. Taču piesātinoties šai tirgus nišai, tika meklēti jauni tirgi, tāpēc arī sistēmu pielāgoja vidējiem uzņēmumiem. Kā potenciālos klientus Latvijā viņš nosauca kokapstrādes un pārtikas ražošanas uzņēmumus, kuriem ir svarīga netikai saražotās produkcijas kvalitāte, bet arī darba optimizācija, kas veicinās uzņēmuma darba efektivitāti un finansu rezultātu uzlabošanu. Firmas Baan klienti ir vairāk nekā 2500 uzņēmumi 59 pasaules valstīs. To vidū ir tādas pazīstamas sabiedrības, kā Boeing, Mercedes Benz, Philips, Autovaz, ABB, kā arī citi mazāk pazīstami uzņēmumi, t.sk.Čehijā, Polijā un citur Austrumeiropā. Vairāk nekā ceturtdaļa pasaules autoražotāju ir Baan klienti. Firmas Baan dibinātāju un vadītāju Janu Bānu dēvē par holandiešu Bilu Geitu.
Izmantotā literatūra:

ü  “Biznesa Partneri”, septembris 1999.;
ü  “Diena”, oktobris 1997.;
ü  Interneta lapasspuses:



Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru