Jānis Jaunsudrabiņš
" KAPRI
"
Ansis Lasmanis 11a
1973. gada aprīlī Jānis Jaunsudrabiņš pārcēlās no Augšzemes uz dzīvi
Rīgā, kur 25. augustā atzīmēja savu 60. jubileju un sāka rakstīt romānu
"Kapri". Jau 2. oktobrī to sāka iespiest laikraksts "Jaunākās
Ziņas". Darbs tapa reizē ar iespiešanu: autos to pabeidza 18. decembrī,
avīze - 23. decembrī. Manuskripts saglabājies J. Raiņa Literatūras un mākslas
muzejā.
Atseviķā grāmatā romāns parādījies divas reizes
- 1939. gadā Rīgā 2000 eksemplāros un 1948. Gadā Eslingenē 3000 eksemplāros.
1939. gadā romānu "Kapri" recenzēja "Mūsu Mājas
Viesis", "Tēvijas Sargs", "Zemgales Balss", bet
lielākie izdevumi to ignorēja. Atsauksmes bija lielākoties īsas, lielākoties
informatīvi cildinošas. Vienā no tām ir sekojošs vērtējums: "Viss te ir
precīzs, lietišķi koncentrēts un tomēr bagāts. Atsevišķo notikumu atrisinājumam
pievītas gaisīgi dzidras refleksijas par likteni, laimi un dvēseles vajadzībām,
bet caur darbu visumā iet Jaunsudrabiņa īpatnējā pesimistiskā
rezignācija". Latviešu padomju literatūrzinātnieces M. Dombrovska un V.
Labrence "Latviešu literatūras vēsture" IV sējumā un biogrāfiskajā
vārdnīcā šo romānu salīdzinājumā ar citiem Jaunsudrabiņa darbiem novērtē kā
mākslinieciski mazāk veiksmīgu.
Romānam "Kapri" ir sava izziņas nozīme
- tajā tēloti dažādu tautu pārstāvji - galvenokārt mākslinieki uz Kapri
salas(Itālija) fona trīsdesmito gadu sākumā. Sorento pilsētā ārstēšanās nolūkā
kādu laiku tad dzīvoja arī romānā pieminētais lielais proletariāta rakstnieks
Maksims Gorkijs. Ir vairākas labi izstrādātas vietas galvenās varones Marijas
likteņa zīmējumā, bet vispār pārāk daudz aprakstošā, kas samazinājis platību
psiholoģiskajam
Risinājumam.
Īss romāna atstāsts.
Ir mūsu gadsimta 30-ie gadi, no Latvijas uz Itāliju aizbrauc jauna meitene -
Marija Velme. Kā jau gandrīz visu latviešu autoru romānos, galvenā varone
nebija visai turīga, bet viņa Rīgā pabeidza skolas un iekārtojās darbā
izglītības ministrijā. Tur viņu ievēroja kāds profesors. Lai arī Marijai bija
tikai gadu divdesmit, bet profesoram ap piecdesmit, viņi lieliski sapratās.
Viss beidzās ar to, ka profesors lūdza viņas roku, tad Marija atskārta, ka nav
gatava saistīt savu dzīvi ar viņu, un aizlaidās uz Itāliju, un apmetās Kapri
salā. Viņai pie sevis atļāva dzīvot kāds vietējais gids Fārbahs. Viņš viņu
iekārtoja darbā kafejnīcā. Marijai nebija naudas, tāpēc viņa dzīvoja pie
Fārbahama uz parāda. Marija jau sāka iejusties savā jaunajā dzīvē, kad
atskārta, ka bija stāvoklī no profesora. Tas ļoti apgrūtināja viņas jau tā
smago dzīvi. Viņa vairs nevarēja strādāt kafejnīcā. Nav vajadzības stāstīt, cik
augstu tajos laikos vērtēja vientuļas sievietes, kurām jau ir bērns.
Fārbahams solījās
viņu precēt, bet Marija noraidīja viņa piedāvājumu. Kafejnīcā strādāt viņa
vairs nevarēja, tā nu viņai piedzima meta. Marijai viņas dzīve bija ļoti
apnikusi, un, ja ne bērns, tad viņa būtu tam darījusi galu. Viņa saprata, ka
bija briesmīgi kļūdījusies, atstādama Latviju un savu draugu. Viņai nebija ne
mazākās iespējas atgriezties, jo viņa bija lielos parādos. Uz salas bija vēl
viens latvietis - mākslinieks, kas nedaudz pazina profesoru, ar viņa palīdzību
Marija aizsūtīja profesoram vēstuli, kurā paskaidroja savas aizbraukšanas
iemeslus un izklāstīja visu pārējo. Fārbahams bija sarunājis ar pasta
darbinieku, ka neviena vēstule no Marijas vai viņai nesasniegs galu.
Profesors atsūtīja
naudu un solījās pats vasarā atbraukt. Mariju kādās svinībās ievēroja kāds
iznesīgs dakteris, kas būtu viņu ņēmis savā aprūpē, bet Marija pasteidzās
nozust, tādejādi palaizdama garām pēdējo iespēju palikt dzīvai. Kapri mitrais
klimats un trūcīgie dzīves apstākļi bija sabeiguši viņas veselību. Marija
nomira ar diloni. Fārbahams apprecējās ar savu kādreizējo draudzeni un paņēma
Marijas meitu pie sevis. Viņi bija iemīļojuši meiteni, bet atbrauca profesors
no Latvijas un aizveda meteni sev līdz.
Romānā dažviet ir
tīri ciešami dabas ainu apraksti. Klintis, jūra vētras laikā, pati sala. Dabas
apraksts it kā iedveš lasītājam lai arī viltus, bet tomēr plašuma sajūtu.
Varbūt agrāko uz laiku lasītājiem, es domāju to laiku, kad ceļošana vai masu
mēdiji nebija tik iespaidīgi pasaules iepazīšanas veidi, cilvēkiem šie
atainojumi liktos ļoti reālistiski.
Par spīti šiem dabas aprakstiem romāns atstāj
vispārējās nospiestības
efektu, jo tam ir ne tikai nelaimīgas beigas, bet arī sākums un
vidus ir bez jebkāda cerību stariņa galvenajai varonei.
Romānā ir arī iekļauti tādi kā atsevišķi stāsti
par Marijas paziņām, tas laikam tāpēc, ka autoram ir pietrūcis izdomas, lai vēl
spilgtāk parādītu Marijas izmisumu. Arī pārējo cilvēku attiecības parāda autora
pesimistisko skatu uz dzīvi. Piemēram, divi jauni cilvēki atbēg uz Kapri, jo
vecāki neļauj apprecēties, un dzīvo tur, bailēs drebēdami.
Ja papēta romānu sīkāk un dziļāk, tad var atrast
iemeslu šai nospiestības aurai - tā ir cilvēka nespēja mainīt savu likteni, ja
ne nespēja, tad pilnīga padošanās tam. Jauna, gudra meitene aizbrauc no
dzimtenes savas gļēvulības pēc, un vēlāk parāda vēl lielāku gļēvulību nespējā
sasparoties un vērst savu dzīvi uz augšu.
Viens gan romānā ir parādīts daudz maz
reālistiski - tie ir mākslinieki.
Uz Kapri tādi brauca daudz, jo tur, pēc viņu domām, bija ko gleznot,
un daži cilvēki viņu darbus arī pirka. Romānā, varbūt netīšām, ar ironiju
atspoguļota dažu visai viduvēju meistaru
dzīve. Smieklīgi ir brīži, kad viņiem nav
iedvesmas. Viņi skraida pa visu salu, meklēdami gan iedvesmu, gan skatus,
ko gleznot, vai vienkārši sēž kafejnīcā un sūdz kādam savas bēdas.
Fārbahams, šķietamais Marijas aizbildnis,
izrādās tikai vienkāršs mīkstčaulis, bez mugurkaula. Redzēdams, ka Marija,
dzīvojot šādu dzīvi, ies bojā, nedara neko, lai uzlabotu viņas stāvokli.
Neuzmanīgākiem lasītājiem viņš varētu likties tīrais labsirdis, jo dod Marijai
tik naudas, cik spēj, bet spēj viņš ļoti maz. Viņš arī pārķer visas Marijas
vēstules vai nu baidīdamies, ka Marija pēkšņi varētu, atstāt viņu nesamaksājusi
parādu. Vai arī viņam vienkārši bail, ka Marija varētu aizbraukt pie sava
profesora un pamestu viņu. Lai arī viņš mīl Mariju, viņš ir pārāk bailīgs, lai
censtos vairāk kā vienu reizi, lai iegūtu viņu sev.
Kopumā dzīve uz Kapri ir attēlota kā bez
jebkādas pilnveidošanās vai augšupejas, it kā tā būtu tāda bijusi kopš pasaules
sākuma un taisītos tāda palikt līdz pasaules galam. To spilgti raksturo
fragments, kurā uz Kapri iestājas ilgstošs sausums, viss dzeramais ūdens tiek
ņemts no ūdens baseiniem māju pagrabos, kur tas sakrājas no jumta lietus laikā.
Tāds laiks uz Kapri ir vienreiz četros gados, un ik reizi, kad tas iestājas,
pilsētas valde apspriež ūdensvada būvi no kādas klints radzes uz pilsētu, bet
tad sausuma periods pāriet un projekts tiek norakts
līdz nākamajam sausuma periodam.
Jaunsudrabiņa devumu latviešu literatūrā
raksturo spēja tēlot cilvēka dzīves ikdienu, neieslīgstot ikdienībā, bet pacelt
to pāri sadzīviskumam, parādot, ka ikvienā dzīves situācijā cilvēkam ir iespēja
apliecināt savu garīgumu un daudzos gadījumos tā arī ir vienīgā iespēja glābt
sevi, palīdzēt sev kritiskā mirklī. Parasti rakstnieka simpātijas ir to varoņu
pusē, kas pratuši savus garīgos spēkus tā sadalīt, ka to pietiek līdz pēdējam dzīves mirklim.
Tā tas parasti ir bijis viņa darbos, bet Kapri
viņš pārkāpj gandrīz visu, pie kā līdz šim bija pieturējies: autors ieslīgst ikdienībā, jo gandrīz katra
Marijas Velmes diena uz salas ir atainota līdzīgi iepriekšējai, bieži pat
notikumi atkārtojas. Tad vēl par garīgā spēka sadali, nezinu, vai atrastos
cilvēks, kas būtu tik morāli ietekmējams un vājš kā romāna varoņi. Visu varoņu
raksturi ir diezgan nepastāvīgi un grozāmi. Vienīgais tēls romānā, kas liekas,
ja ne reāls, tad visvieglāk saprotamākais un ar viss apdāvinātāko prātu un
skaidrāko dvēseli.
Vienīgais, ko var pārdomāt pēc romāna
izlasīšanas, ir kā pacensties neizniekot savu dzīvi, un, ja ir vismazākās
šaubas par to, vai jūs esat uz pareizā ceļa mērķa sasniegšanai, tad ir radikāli
jāmainās vai arī jāaiziet bojā dēļ savas nespējas pretoties liktenim, tāpat kā
Marijai Vēlmei. Neteikšu, ka romānu galīgi nav vērts lasīt, bet īpaša morālā
vērtība tas arī nav.
Izmantotā literatūra:
·
Jāņa Jaunsudrabiņa kopotie
raksti
·
Latvieu literatūra 11. klasei
Tēzes:
1.
Pēc savas 60. jubileja
atzīmēšanas Jaunsudrabiņš sāk rakstīt romānu "Kapri". Jau 2. oktobrī
to sāka iespiest laikraksts "Jaunākās Ziņas".
2.
1939. gadā romānu recenzē
"Mūsu Mājas Viesis", "Tēvijas Sargs", "Zemgales
Balss", bet lielākie izdevumi to ignorē.
3.
Kapri tēlota kā iemīļota
mākslinieku atpūtas vieta.
4.
Jauna meitene trīsdesmito gadu
beigās dodas prom no Latvijas labākas dzīves meklējamos.
5.
Jaunā dzīvesvieta Marijai
nesola neko citu kā ciešanas, trūkumu un aizvien jaunus pārdzīvojumus.
6.
Jaunsudrabiņam samērā
neraksturīgi, bet darbā atainotie notikumi ir diezgan pelēki un visa darba
atmosfēra ir nospiedoša.
7.
Cilvēki nav spējīgi valdīt pār
saviem likteņiem, dažreiz arī pār savu rīcību un ir nolemti nonākšanai
nebūtībā.
8.
Dzīve uz Kapri stāv uz vietas
jau no pasaule radīšanas un nav nekādu izredžu kaut ko izmainīt vai sagaidīt.
9.
Jaunsudrabiņš šoreiz raksta
pretēji saviem pieņēmumiem un uzskatiem un
rezultātā efekts nav neko spožs.
10. Ir diezgan apaubāma darba morālā vērtība un vienīgā mācība varētu
būt saistīta ar savu acu turēšanu vaļā
un uzmanīgu sekošanu līdz savai dzīvei.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru