Uzlabojoties zemnieku
saimnieciskajam stāvoklim, mainoties sociālajiem apstākļiem un pieaugot
izglītības līmenim, cēlās latviešu zemnieku pašapziņa un radās savas tautības
apziņa. Ierastās pazemības vietā arvien biežāk kungi sastapās ar vienkāršās
tautas lepnumu. Muižniecība žēlojās, ka zemnieki palikuši “augstprātīgi un
spītīgi”. Savas tautībasapzināšanos un tautas pašlepnuma jūtu veidošanās
laikmetu 19. gs. Otrajā pusē, kad notika latviešu izglītības un kultūras
dzīves aktivizēšanās un saimnieciskā nostiprināšanās, Latvijas vēstures
literatūrā dēvē par latviešu tautas nacionālo atmodu. Daļa vācbaltu
aristokrātijas un garīdzniecības šim procesam pretojās, cenšoties nepieļaut
zemnieku saimniecisko patstāvību. Nebija iespējas iegūt ģimnāzijas un uagstāko
izglītību latviešu valodā, un daudzi spējīgākie jaunieši, kuriem izdevās iegūt
labu izglītibu, pārvācojās. Irlavas un Valmieras skolotāju semināriem, kur
gatavoja tautskolotājus latviešu skolām, nācās pārdzīvot niknus muižniecības
uzbrukumus lantāgu sesijās. Tajā laikā vārds “latvietis” vācbaltu izpratnē
apzīmēja zemnieku kārtu, nevis tautību. Tautas atmodai pamatus bija likusi
brāļu draudžu kustība Vidzemē, kā arī izglītības iespēju paplašināšanās un
progresīvās ietekmes no Rietumeiropas. Liela nozīme bija latviešu tautas
saglabātajām kultūras tradīcijām. Latviešu dainas radīja interesi vācbaltu
inteliģencē jau 17. gs.; 18. gs. daļa vācbaltu kultūras darbinieku
izturējās pret tām augstprātīgi. Vecais Stenders dainas uzskatīja par “blēņu dziesmām”
un to vietā centās ieviest savas ziņģes. Neredzīgais Indriķis turpināja
Stendera darbu, sacerēdams ziņģes. Abu dzejnieku veikums bija diezgan
pieticīgs, tomēr viņi radīja pamatu latviešu dzejas tradīcijām. Johans Gotfrīds
Herders latviešu dainas vērtēja ļoti audstu un daļu no tām publicēja kopā ar
citu tautu folkloras vērtībām. Ar Herdera publikāciju palīdzību dainas iepazina
lielais vācu dzejnieks Gēte, kurš tās nosauca par dārgakmeņiem. 19. gs.
latviešu dainas sāka izzust no ļaužu atmiņas, un folkloras vācējiem bija jāveic
milzīgs darbs, lai šīs kultūras bagātības saglabātu nākamajām paaudzēm. Herdera
iespaidālatviešu tautasdziesmas sāka vākt arī citi literāti –
A. Bergmanis, G. Bitners, J. Sproģis. Ar Latvijas vēstures un
etnogrāfiskā materiāla apzināšanu nodarbojās arī F. Krūze un
A. Bīlenšteins. Mācītājs K. Vatsons aizsāka latviešu žurnālistiku,
1822. g. izdodot pirmo nedēļas avīzi latviešu valodā “Latviešu Avīzes”.
Kaut arī daļa vācbaltu inteliģences sekm`wja latviesū zemnieku bērnu
izglītošanu, vēl 19. gs. dominēja uzskats, ka latviešiem lemts palikt
vienkāršiem un pieticīgiem lauku iedzīvotājiem ar vājām izedzēm pievienoties
Eiropas kultūras tautām. Jaunlatviešu priekšgājēji E. Dinsberģis,
A. Leitāns, J. Cimze un citi nenostājās opozīcijā, bet kopā ar
vācbaltu progresīvo daļu propagandēja apgaismības ietekmē radušās idejas. Var
teikt , ka vācbaltu inteliģence pati radīja sev opozīciju jaunlatviešu veidolā.
Šī opozīcija galvenokārt bija vērsta pret konservatīvajām vācu muižniecības
aprindām.
Aleksandra 1 laikā tika
atjaunota Tērbatas Universitāte kā pirmā augstskola Krievijas Baltijas
guberņās. Tur mācijās arī daudzi latviešu izcelsmes stydenti, kuri vēlāk kļuva
par tautas atmodas vadītājiem. Pretēji vairākumam latviešu studentu, kuri,
iegūstot izglītību, sarāva saites ar savu tautu, K. Valdemārs ar
domubiedriem noorganizēja latviešu pulciņu. Šajā pulciņā darbojās tādi plaši
pazīstami tautas atmodas darbinieki kā J. Alunāns un K. Barons. Viņi
publicēja savus rakstua “Mājas Viesī”. Latvijā izplatīti un populāri bija
lasāmie kalendāri nu gadagrāmatas. Šos izdevumus, kā arī lakrakstus varēja
atrast gandrīz karā lauku mājā. Lasītprasmes līmenis 19. gs. Latviešu
zemnieku vidū bija ļoti augsts - jau 18. gs. Beigās 63% Vidzemes latviešu
prata lasīt. 1768. g. tika publicēts pirmais periodioskais izdevums
latviešu valodā “Latviešu Ārste”, bet 1797. g. Jelgavā pirmais žurnāls
“Latviska Gada Grāmata”. Pirmais regulārais laikraksts “Latviešu Avīzes’ ar
progresīvo vācu mācītāju atbalstu 1822. g. nāca klajā Jelgavā. Īsu laiku
iznāca mācītāja H. Treija “Tas Latviešu Ļaužu Draugs”, līzd valdība
apturēja tā izdošanu. No 1856. g. Rīgā iznāca “Mājas Viesis”. “Mājas
Viesī” latvietības apziņa tika īpaši izcelta, līdz konservatīvās vācbaltu
aprindas izdarīja nopietnu spiedienu uz redakciju. Visradikālākās bija
‘Pēterburgas Avīzēs’’, kas sāka iznākt 1862. g. Tās vismērķtiecīgāk
rosināja latviešus uz aktīvu saimniecisku darbību, izglītošanos un turēšanos
pie savas tautas. ‘PēterburgasAvīzes” veidoja K. Valdemārs,
K. Barons, J. Alunāns, K. Biezbārdis. Pret ‘Pēterburgas Avīzēm”
nikni vērsās latviešu tautas centienu pretinieki, nodbinot stingru cenzūru.
Krišjānim Valdemāram bija
visnozīmīgākā loma nacionālajā atmodā kā ekonomistam. Viņš centās panākt
latviešu saimnieciskās iniciatīvas attīstību – rosināja zemniekus iepirkt zemi
un mājas, mudināja latviešus peivērsties jūras tirdzniecībai, sekmēja jūrskolu
atvēršanu Latvijā, finansēja ‘Pēterburgas Avīzes”.
Apzīmējums “jaunlatvieši”
aizgūts no vācu ‘vētru un zdiņu” laikmeta, kura ideologs bija arī vācu filozofs
Herberts, kas servatīvās aprindas, nostājoties pret nacionālo atmodu, ieteica
nesapņot par ‘Jauno Latviju’ (“Jaunā Vācija” bija šī laikmeta vācu literātu
kustība, kas uzstājās par vienotas nacionālas valsts radīšanu Vācijā). Par
jaunlatviešiem latviešu nacionālās inteliģences darbiniekus nosauca mācītājs
G. Braže. K. Valdemārs un viņa sekotāji ar lepnumu pieņēma šo vārdu.
Ievērojamākie jaunlatvieši bija tautsaimnieks K.Valdemārs, dainu apkopotājs un
literāts K.Barons, literāts J.Alunāns, ārsts J.Jurjāns un citi. Rīgā aktīvi
darbojās J.Caunītis, K.Biezbārdis, B.Dīriķis. Aktīvākie jaunlatvieši par savu
darbību tika izsūtīti trimdā. 1868.g. jaunlatiešiem tomēr izdevās nodibināt
Rīgas Latviešu biedrību. Šajā laikā par atmodas līberiem kļuva B.Dīriķis,
J.Baumanis, R.Tomsons, A.Vēbers, F. Veinbergs, K.Kalniņš. Ļoti ievērojama loma
nacionālās apziņas veidošanā bija skolotājam Atim Kronvaldam. Savu darbību
uzsāka “latviešu teātra tēvs” Ā.Alunāns.
Lai arī 70. gados sākās
pirmā nopietnā šķelšanās atmodas ideologu vidū (daļa no viņiem neuzskatīja par
vēlamu cīnīties pret rusifikāciju), tie bija lieli kultūras uzplaukuma gadi,
kas iezīmējās ar 1. vispārējiem dziesmu svētkiem, lieliem kopīgiem latviešu
sarīkojumiem dažādu profesiju un sociālo slāņu pārstāvjiem ( piemēram,
skolotājiem ), priekšlasījumiem Rīgas Latviešu biedrībā u.c. Tika uzsākts
sistemātisks darbs tautas gara mantu vākšanā. K.Barons apkopoja dainas,
A.Lerhis-Puškaitis – tautas teikas un pasakas, bet F.Brīvzemnieks vāca etnogrāfiskas
ziņas. Uzplauka tautas dzeja, rakstniecība. Auseklis ( Miķelis Krogzemis )
radīja nacionālās romantikas caurstrāvotus dzejoļus. A.Pumpurs sarakstīja eposu
“Lāčplēsis”. Sāka iznākt jauni preses izdevumi – B.Dīriķa “Baltijas Vēstnesis”,
A.Vēbera “Balss’, Materu Jura ‘Baltijas Zemkopis’. Arī šajā jomā bija jūtama
cara nacionālā politika. Tā pieļāva ierobežotu opozīciju vācbaltiem, lai
sekmētu rusifikāciju, bet konservatīvos vācbaltus izmantoja , lai nepieļautu
nacionālo atdzimšanu. Jaunlatviešu kustība nepanāca tās pārmaiņas, uz kurām
cerēja, jo pareizi nenovērtēja lrievu slavofilu politiku. Sākās rusfikācija,
kas tautas pašnoteikšanās ideju centās sagraut. Tomēr šī politika cieta krahu,
jo nacionālās atmodas idejas bija dziļi iesakņojušās latviešu tautā un
sagatavojušas to nacionālā valstiskuma apziņai.
Saimniecības
attīstība 19.gs.
19.gs. otrājā
pusē būtiski izmainijās latviešu saimnieciskais stāvoklis. Notika nopietnas
sociālās izmaiņas, radās latviešu pilsonība. 19.gs. pirmajā pusē pilsētu
attīstība noritēja gausi. To ietekmēja gan prifesionālo amatnieku apvievību –
cunftu – pretestība rūpniecisko uzņēmumu atvēršanai, gan ieribežotā zemnieku
pārvirtošanās brīvība, jo rūpniecībai vajadzēja strādniekus. Arī zemnieku
pirktspēja nbadzības dēļ bija pārāk zema, lai varētu pastāvēt attīstītā
tirdzniecība starp pilsētu un laukiem. Iekšējā tirdzniecība Latvijā atyīstijās
gausi. Preču apmaiņa starp pilsētām un lauktie aktivizējās tikai 18.gs. otrajā
pusē, kad lauksaimniecība sāka strādāt tirgum. Vēl 19.gs. pirmajā pusē
lauksaimniecībā Kurzeme un Vidzemē bija vērojama krīze, jo konservatīvā
vācbaltu muižniecība centās saglabāt savu lauku pārdzivojušo klaušu sistēmu un
neieviesa jauninājumus lauksaimniecībā. Labības cenu krišanās Eiropas tirgos
daudzām muižām radīja lielus parādus. Tikai brīvs zemes tirgus varēja atrisināt
krīzes situāciju. Diemžēl landtāgs pretojās nopietnākām reformām un tikai
pamazām piekāpās cara valdības un progresīvo uzņēmumu un inteliģences aprindu
spiedienam.
Pēc Latvijas
teritorijas pievienošanas Krievijas impērijai Rīga kļuva par vienu no tās
ārējās titdzniecības centreim. Līdz 19.gs. vidum caur Rīgas ostu izveda 10 – 25
% no visa Krievijas eksporta. 18.gs. pirmajā pusē Rīgas nozīmīgākais ārējais
tirdzniecības partneris bija Nīderlande, bet vēlāk to izkonkurēja
Lielbritānija. 19.gs. otrajā pusē Rīgas tirdzniecības apgrozījums turpināja
pieaugt.
Pilsētu ,
galvenokārt Rīgas uzplaukums sākās 19.gs. otrajā pusē. Tad sākās strauja
sociālā noslāņošanās laukos un arvien vairāk izputināto zemnieku devās uz
pilsētām. Sākoties nāju un lauku saimniecību izpirkšanai, zemnieku nelielie
ietaupījumi ieplūda bankās, kuras varēja kreditēt rūpniecību un tirdzniecību.
Tika ierīkoti jauni satiksmes ceļi, intensīvi būvēti dzelzceļi, palielinālās
lauksaimnieku pirkspēja. Cunftu ierobežojumu atcelšana pavēra ceļu rūpniecības
attīstībai. Latvieši veidoja pilsētu iedzīvotāju trūcīgāko slāni. Viņiem bija
liegts nodarboties ar amatniesību un tirdzniecību. Ienācēji no laukiem varēja
nodarboties ar vienkāršajiem un sliktāk atalgotajiem darbiem. 19.gs. otrajā
pusē stāvoklis mainījās. Fabrikās vajadzēja arī kvalificētus strādieniekus.
Srādnieki varēja uzkalpoties līdz strādnieka līmenim. Aizliegumu atcelšana deva
iespēju arī latviešiem atvērt savas darbnīcas un uzsākt tirzdniecību. 19.gs.
pirmajā pusē cara valdība sāka ierobežot vācu tirgotāju privilēģijas Rīgā.
Ietekmi zaudēja Lielā ģilde, un par Rīgas tirgotāju galveno organizāciju kļuva
Rīgas biržu komoteja.
Par pirmajiem
uzkrājumiem latvieši cēla savus namus pilsētas nomalēs. Daudz zemnieku bērni
ieguva labu izglītību, jo visi, kuriem līdzekļi to atļāva, varēja sūtīt savus
bērnus augstskolās. Veidojās latviešu nacionālās inteliģences slānis, kas
nesaplūda ar vācbaltiem un nepārkrievojās, bet kļuva par tautas garīgās un sainmieciskā
dzīves vadītājiem. Bija radušies nosacījumi straujam izglītības un garīgās
kultīras uzplaukumam. Vienlaikus palielinājās sociālā noslāņošanās latviešu
vidū. Tā notika arī laukos, kur, izpērkot zemi un mājas, nostiprinājās
saimnieku kārta. Sīkzemnieki tkko spēja nodrošināt ar iztiku savas ģimeni, bet
kalpu slānim bija maz cerību tikt pie savas zemes.
Jaunā
strāva
Sociālā
noslāņošanās tautā radīja arvien vairāk pretrunu starp turīgajiem un
trūcīgajiem. Viņu intereses, dzīvesveids, izglītības līmenis un iespējas kļuva
stipri atšķirīgas. Tautas atmodas kustībā 19.gs. beigās iestājās apsīkums.
Jaunlatvieši vairāk nodarbojās ar kultūras un izglītības problēmām, bet mazāk
uzmanības veltīja sociālajai sfērai. Atsevišķi jaunlatvieši pievērsās arī
tautsaimniecībai, bet tā nekļuva par jaunlatviešu kustības galveno jomu. Tomēr
tautas vairākuma interesēs bija dzīves apstākļu uzlabošana. 19.gs. nogalē
rusifikācijas rezultā pastiprinājās opozīcija pret krievu carismu. Jaunas
idejiskās ietekmes nāca arī no Rietumeiropas. Sociālās vienlīdzības ideja,
attīstoties industriālajai sabiedrībai, bija Eiropas sabiedriskās domas
degpunktā. Sociāldemokrātijas un marksisma idejas ienāca arī Latvijā.
Eiropas
literatūrā nacionālo romantismu bija nomainījis kritizētājs reālisms. Arī
Latvijā literatūrā parādījās ši virziena pirmās izpausmes. Teodors Zeiferts un
Jānis Jansons literatūrkritikā pauda nepieciešamību pēc lielāka saturiskuma un
ideju dziļuma un noraidīja romantisku jūsmošanu un sentimentalitāti.
Jaunstrāvnieki sludināja arī brīvākus ētiskos principus sabiedrībā un
aizstāvēja sieviešu līdztiesību. Jaunstrāvnieki ticēja zinātnei un visur
popularizēja tās jaunākos sasniegumus. Vairākums jaunstrāvnieku pieslējās
materiālistiskajam pasaules azskatam. Gadsimtu mijā Jaunās strāvas uzmanības
centrā nonāca sociālie jautājumi. Daudzi jaunstrāvnieki kļuva par K.Marksa
mācības piekritējiem. Jaunstrāvnieki savu galveno ienaidnieku saskatīja krievu
carismā. Par viņu ideju izplatītāju kļuva laikraksts “Dienas Lapa”. Kaut arī
jaunstrāvniekus vajāja valsts varas iestādes, Jaunās strāvas idejas plaši
izplatījās tautā, īpaši izglītotojauniešu vidū un strādniecībā. Tas radīja
labvēlīgu augsni pirmo sociālistiskas ievirzes partiju dibināšanai.
Pazīstamākie jaunstrāvnieki bija Rainis ( J.Pliekšāns ), Aspazija (
E.Rozenberga ), J.Jansons – Brauns, P.Stučka.
Trešā
tautas atmoda
Nacionālās pretestības sagrāve un masveida
represijas 40.- 50.gados, šķiet, bija apklusnājušas ne tikai atklātu, bet arī
slēptu latviešu tautas protestu pret komunistisko padomju iekārtu. Cilvēki bija
kļuvuši noslēgtāki, atturīgāki cits pret citu, neuzdrīkstēdamies izteikt savas
domas pat darbabiedru starpā, jo it visur, pat starp labi pazīstamiem
cilvēkiem, varēja atrasties kāds nodevējs. Pat ģimenēs vecāki vairījās stāstīt
saviem bērniem patiesību gan par pirmajiem Latvijas neatkarības gadiem, gan par
tagadējās iekārtas noziegumiem un bezjēdzībām. PSKP varēja justies apmierināta
– latvieši pacietīgi, nekurnēdami, vismaz neizrādot uz āru savas domas, cēla
“laimīgo sociālisma valsti”.
Un tomēr komunistiskās partijas vadoņi
maldījās. Tauta bija tikai iebaidīta, bet ne samierinājusies. Tiklīdz pierima
staļiniskais terors, tā sāka atskanēt arī patiesības balsis. Raksnieki un
dzejnieki – Vizma Belševica, Ojārs Vācietis, Ēvalds Vilks, Visvaldis Lāms, kā
arī daudzi citi – savos darbos reizēm piesardzīgāk, reizēm atklātāk sāka
izteikt tautas sāpes un vēlmes.
Ar podomju dzīves īstenību, Latvijas
klonizēšanu un pārkrievošanu nesamierinājās arī daudzi komunistiskās partijas
biedri, kuri, picēdami marksisma-ļeņinisma teorijām, bija sekmējuši Latvijas
neatkarības zaudēšanu, padomju varas nodibināšanu. 1959. Gadā staļiniskā režīma
piekritēji gan atņēma šiem cilvēkiem darbības iespējas, bet ne uzskatus.
1972. gada
janvārī Rietumvalstu laikrakstos un radioraidījumos parādījās tā dēvētā “ 17
latviešu komunistu vēstule “, kurā plaši bija izklāstīts PSKP unpadomju varas
nežēlīgā nacionālā politika ļātvijā. Šo vēstuli bija sastādījis E. Berklavs ar
dažiem domubiedriem, un tā bija adresēta citu tautu komunistiskajām un
sociālistiskajām partijām. Vēstules pamatdoma bija informēt visu pasaules
sabiedrību par norisēm Padomju Latvijā. “ 17 komunistu vēstulei “ bija tik
liels iespaids uz pasaules sabiedrisko domu, ka 1972. Gada 21. Februārī tās saturs
tika apspriests pat ASV Kongresā, līdz ar to, kaut netieši, ietekmējot PSRS un
ASV attiecības.
60.-70. Gados veidojās atsevišķas pretpadomju
grupas, kuras reizēm mēģināja sadarboties ar Igaunijas, Lietuvas, kā arī
Krevijas disidentiem (disidents – ctādi domājošs ) . Nozīmīgākā no šādām grupām
bija “ Baltijas federācija “, kas mēģināja veidot Baltijas republiku sabiedrību
kopīgu saimniecisku, kultūras un politisko sadarbību, bet nodevības dēļ tika
likvidēta, pirma vēl bija uzsākusi plašāku darbību. Šīs grupas vadītāji-
Viktors Kalniņš un Gunārs Rodetika notiesāti ar 15 gadiem cietumā.
70. gadu beigās sāka veidoties Latvijas
Neatkarības Kustība, Latviešu Kristīgi demokrātiskā savienība, kā arī Latviešu
Demokrātiskā jaunatnes apvienība. Šīs grupas rakstīja dažus uzsaukumus,
izplatīja informāciju, kas vēstīja par oatieso stāvokli Padomju Savienībā, kā
arī Rietumvalstīs, tomēr kaut cik nozīmīga šo grupu darbība neizvērsās, bet –
atklātas tās arī netika. Ilgāku laiku drošības dienests nespēja atklāt arī Latvijas
Sociāldemokrātijas darbiniekus, kureim jau bija samērā cieši sakari ar ārvalstu
latviešu sociāldemokrātiskajām organizācijām. Tikai 1981. gadā LSD vadījtāji
Juris Būmeistars un Dainis Lisments tka izsekoti un arestēti.
Nevar nepieminēt atseviščos, ārpus
organizācijām esošos nacionālos patriotus. Tā, piemēram, literāte, tulkotāja
Maija Silmale tika sodīta 1951. gadā par dalību tā sauktajā “ franču grupā “.
Šajā grupā apvienojās literāti un mākslinieki, lai pārspriestu franču ( tātad
Rietumvalstu ) kultūras jautājumus. Ints Cālītis par “ nepareizu domāšanu “
tika tiesāts trīs reizes – 1948., 1958. un 1983. gadā, ieslodzījumā pavadot
kopumā 17 gadus. Dzejnieks Knuts Skujenieks ieslodzījumā pavadīja septiņus
gadus, savukārt skolotājs un aktīvs komjaunatnes darbinieks Jānis Jahimovičs,
protestējot pret padomju karaspēka ieviešanu Afganistānā, nokļuva
psihiatriskajā slimnīcā. Ievīrojamākais no šī perioda disidentiem bija Gunārs
Astra, tiesāts par “ pretpadomju “ literatūras glbāšanu un izplatīšanu divas
reizes : 1961. un 1983. gada 15. decembrī G. Astras tā sauktais “ pēdējais
vārds “ tiesas sēdē, viņa draugu pierakstīts un izplatīts ārzemju presē, bija
barga apsūdzība komunistiskajai partijai un padomju režīmam. Padomju cietumu
sistēma sagrāva šī latviešu patriota veselību : dažus mēnešus pēc atbrīvošanas,
1988. gadā nesagaidījis savu centienu piepildījumu, viņš aizgāja viņpasaulē.
Latvijas tautas vairākums maz ko zināja par šo
patriotu darbību. Presē tikai retumis parādījās nesaudzīga kritika par kāda
literāta darbiem, kuri “ nenomelnojot padomju dzīves īstenībe “, pakļaujoties “
buržuāziskam nacionnālismam “. Tāpat parādījās arī ziņojumi par “ ārvalstu
izlūkdienestu aģentiem, kas graujot sociālistisko iekārtu.
Paplašinoties starptautiskajiem sakariem, lai
kā tos traucēja drošības dienesta darbinieki, Latvijā aizvien vairāk kļuva
zināms par patieso Padomju Savienības politisko un ekanomisko stāvokli, par
starptautiskajiem līgumiem, kurus padomju valdība parakstīja, bet slēpa no
savas tautas. Tā, piemēram, 1975. gadā Somijas galvaspilsētā Helsinkos notika
Eiropas drošības un sadarbības apspriedes noslēguma sēde, kurā Rietumvalstis un
PSRS apņēmās ievērot arī valstu suverēnās vienlīdzības un suverēnās tiesības
principu, varas vai varas draudu nepielietošanas principu, paziņoja, ka
respektēs civēktiesības un pamatbrīvības, tautu līdztiesību un tautu tiesības
pašam lemt savu likteni, kā arī godprātīgi pildīs starptautiskās saistības.
Pēc Gorbačova izsludinātā un iesāktā “
pārbūves un atklātības kursa “ gan pasaules sabiedrība, gan sociālisma valstis
cerēja, ka Padomju Savienībā sāksies pozitīvas pārmaiņas arī attiecībā uz tās
atsevišķo republiku kaut vai nelielu patstāvību.
1986. gada jūlijā Liepājā trīs cilvēki –
Linards Grantiņš, Raimonds Bitenieks un Mārtiņš Bariss – uzsāka darbību, lai
atkal pievērstu uzmanību Padomju Savienības vadības vārdu un darbu
nesakritībai. Savu grupu viņi nosauca par “ Helsinki 86 “. Šis nosaukums
norādīja uz Helsinku vienošanās Nobeiguma aktā ietvertajiem primsipiem, kā arī
uz to, ka vēl līdz 1986. gadam šie principi PSRS netiek ievēroti. Par savu
uzdevumu grupa “Helsinki – 86“ uzskatīja pienākumu informēt cilvēkus par
Helsinku vienošanās pārkāpumu gadījumiem varas iestādēs un sabiedrībā ar
vietējo masu informācijas līdzekļu starpniecību, bet, ja tas nav iespējams, -
ar jebkuriem citiem informācijas līdzekļiem. Īsā laikā šai patriotiskajai
grupai pievienojās aizvien vairāk dalībnieku – visdažādāko profesiju pārspāvji,
starp kuriem bija arī komunistiskās partijas biedri.
Viens no pirmajiem “ Helsinku grupas “
veikumiem bija vēstule PSKP un Latvijas PSR konstitūcijas, kurās bija atzītas
savienoto republiku tiesības izstāties no PSRS. Savu ideju izplatīšanai
“Helsinku grupa “ ar Zviedrijas latviešu palīdzību pat izdeva žurnālu “
Auseklis “.
PSRS un PSKP vadīja M. Gorbačova aicinājums uz
“ atklātību “ veicināja ne tikai atsevišķu cilvēku, slepenu vai daļēji slepenu
grupu nacionālās pašapziņas atjaunošanos. Pret līdzšinējo koloniālo sistēmu,
kurā visus saimnieciskos un politiskos jautājumus risināja vienīgi Maskavā,
nostājās aizvien vairāk visas PSRS tautas, īpaši jautājumos, kas bija saistīti
ar ekoloģiju, ar vides aizsardzību, dabas saudzēšanu. Līdzšinējās milzīgās
celtnes jau bija nodarījušas neizmērojamu kaitējumu gan dabai, gan cilvēku veselībai,
bet, neskatoties uz zinātnieku iebildumiem, tika veidoti un īstenoti jauni, vēl
vērienīgāki celtniecības projekti. Pāvilostas apkaimē tika iecerēta
atomelektrostacijas būvē, Rīgā – metro celyniecība. Daugavpilī jau 1982. gadā
bija uzsākti hidroelektrostacijas būvdarbi. Visi šie objekti tika plānoti,
nerēķinoties ne ar kādiem ekonomiskiem un ekoloģiskiem apsvērumiem.
Pirmie cīņā pret Maspavas diktātu iesaistījās
žurnālisti Dainis Īvāns un Arturs Snips, publicēdami presē rakstus, kas
norādīja uz vissavienības ministriju nesaprātīgo rīcību, projektējot un uzsākot
Daugavpils HES celtniecību. Šo žurnālistu viedoklim pievienojās enerģētiķi,
ģeogrāfi, biologi – visdažādāko nozaru pārstāvji. Padomju Latvijas valdība
saņēma apmēram 30 tūkstošu vēstuļu, ko bija rakstījuši gan rakstnieki un
zinātnieki, gan zemkopji un rūpnīcu strādnieki, gan studenti un skolēni.
Vakldība bija spiesta piekāpties tautas prasībām. Īpaša komisija bioloģijas
zinātnieces Ritas Kukaines vadībā nosūtīja uz Maskavu slēdzienu, ka Daugavpils
HES celtniecība nav pieļaujama. Tā bija pirmā lilākā Latvijas tautas uzvara pār
visvareno Maskavu.
1987. gada 28. februārī nodibinājās Vides
aizsardzības klubs ( VAK ), kas panāca Rīgas metro celtniecības pārtraukšanu.
Tika izvērsta cīņa pret Olaines, Ventspils, Jūrmalas un Slokas apkārtējās vides
piesārņošanu. VAK pasākumi sāka “ traucēt “ lielo vissavienības uzņēmumu
darbību, tādēļ Latvijas informācijas līdzekļi saņēma norādījumus, kas aizliedza
publicēt materiālus par VAK darbību. Tomēr arī šādi aizliegumi vairs nespēja
apturēt uzsākto virzību uz tautas tiesību ievērošanu. Savukārt LKP un drošības
dienesta vadībā nezināja, kā rīkoties jaunajā siyuācijā, jo oficiālā PSRS
vadība – M.Gorbačovs bija izsludinājis, ka “ atļauts viss, kas nav ar likumu aizliegts
“, un šīs, tā sauktās “neformālās’ grupas, kaut arī tās bija nacionāli
patriotiskas, tomēr darbojās saskaņā ar pastāvošo valsts pamatlikumu –
konstūciju, kā arī PSRS valdības parakstītiem starptautiskiem līgumiem. LKP
vadība nebija pieradusi rīkoties patstāvīgi, bez norādījumiem no Maskavas,
tādēļ komunistiskās partijas pretdarbība bija neaktīva un nesekmīga.
1987. gada vasarā “Helsinki-86” aicināja tautu
atzīmēt staļiniskā terora upuru piemiņu 14. jūnijā – pirmās masveida
deportācijas atceres gadadienā – ar ziedu nolikšanu pie brīvības pieminekļa. Šī
diena bija sākums visas tautas kustībai, protestam pret okupācijas varu
Latvijā. Vairāki tūkstoši cilvēku gāja pie pieminekļa ar ziediem, godinot bojā
gājušos. Tikai tagad Latvijas komunistiskā partija, ko tajā laikā vadīja Boriss
Pugo ( pirms tam Latvijas PSRS VDK priekšnieks ), sāka pievērst lielāku
uzmanību “Helsinki – 86” darbībai. Tā tika atzīta par naibīgu pretpadomju
organizāciju, kuru vadot ārvalstu izlūkdienesti. Vairāki grupas vadītāji, arī Silaraups
Linards Grantiņš, Rolands, tika arestēti un izsūtīti ārpus PSRS robežām
(ne vairs uz Sibīriju!). Tomēr patriotiskās grupas savu darbību neapturēja.
1987. gada 23. augustā Rīgā notika plaša demonstrācija, vērsta pret 1939.gada
Molotova – Rībentropa paktu. Kaut gan Brīvības pieminekli bija aplenkušas
milicijas vienības, ļaudis bija sanākuši tik daudz ka kārtības sargi, lai
izkliedētu demonstrantus, sāka tos sist ar gumijas nūjām.
1988.gada vasaru var saukt par “ dziesmotās
revolūcijas “ laiku. Tā gada jūlijā Lietuvas galvaspilsētā Viļņā notika
Baltijas studentu dziesmu svētki, kuros plīvoja visu trīs tautu nacionālie
karogi, skanēja nacionāli patriotiskās dziesmas, arī Latvijas himna “ Dievs, svētī
Latviju ! “. Drīz pēc tam Latvijā norisēja folkloras svētki
“Baltica 88”. Tika rīkoti arī citi līdzīgi pasākumi. Visur skanēja sen
aizmirstas dziesmas, plīvoja sarkanbaltsarkanie karogi.
1988.gada rudenī notika izmaiņas Latvijas
pārvaldē. Latvijas komunistiskās partijas darbā uz Maskavu, savukārt A.Gorbačovs
tika iecelts par LPSR Augstākās Padomes priekšsēdētāju. Tūlīt pēc šīm izmaiņām
partijas vadībā 7.oktobrī Rīgā, Mežaparkā, notika vēl neparedzēts tautas saiets
– cilvēku tūkstoši – ģimenes ar , un viņa vietā par LKPCK pirmo sekretāru kļuva
Jānis Vagris bērniem ,veci, jauni, gan latvieši, gan cittautieši – visus
vienoja kopēja doma – “Par brīvu Latviju”. Nākamajā dienā pēc Mežaparka
manifestācijas, 8. Oktobrī, vairāku sabiedrisko un politisko organizāciju
pārstāvji pulcējās, lai dibinātu Latvijas Tautas fronti. LTF dibināšanas
kongresu ar uzrunu atklāja latviešu strēlnieks, Dailes teātra aktieris Evalds
Valters:
“Man mīļā,drosmīgā arāju tauta! Drosmīgā,
sīkstā,izturīgā – ja tu tāda nebūtu, tad nekad daina nevēstītu mums tādus
vārdus: “Man pieder tēvu zeme ar visām atmatām, Man pašam kungam būt, man pašam
arājam. “..”
Par Tautas frontes priekšsēdētāju ievēlēja Daini
Īvānu – žurnālistu,kurš pirmais bija uzdrošinājies iebilst pret varenās
Maskavas lēmumu – Daugavpils hidroelekrostacija celtniecību . LTF īsā laikākļuva
par visietekmīgāko sabiedriski politisko spēku Latvijā.
Lai mazinātu nacionāli patriotisko grupu un
organizāciju ietekmi,LKP CK valdība nolēma aizvien pieaugošo tautas kustību
pārņemt savā valdībā.Zinot, ka “Helsinki – 86”grupa gatavojas 1988.gada 25.
martā plaši
atzīmēt otrās
lielās deportācijas piemiņas dienu, B.Pugo ierosināja šo pasākumu organizēt un
vadīt Rakstnieku savienības prikšsēdētājam Jānim Pēteram un Mākslinieku
savienības priekšsēdētajai Džemmai skulmei , par pasākuma vietu
izvēloties Brāļu kapus.Tajā pašā laikā drošības dienests ar dažādiem ieganstiem
aizturēja vairākus aktīvākos “Helsinki grupas” dalībniekus.
1988.gada 1.-2.jūnijā notika Latvijas radošo
apvienibu un LKP CK kopēja sanāksmē. Pirmo reizi visā padomju varas laikā latviešu
rakstnieki, mākslinieki, zinātnieki, sabiedriskie un saimnieciskie darbinieki
atklāti rināja par visām savas tautas sāpēm un cerībām. Pirmo reizi atklāti tika pateikta
patiesība par 1939.gada Molotova – Rībentropa pakta slepenajiem papildlīgumiem,
ar kuriem Vācija nodeva Baltijas valstis Padomju Savienībai. Šo
patiesību uzdrīkstējās pateikt Mavriks Vulfsons – komunistiskās
partijas biedrs, kurš jau neatkarīgās Latvijas Republikas laikā, tāpat kā Eduards
Berklavs, bija cīnijies par padomju varu.
1988.gada 14.jūnijā, staļinisma upuru piemiņas
dienā, apmēram 100 tīkstoši cilvēku pulcējās Rīgas centrā. Tautu uzrunāja LKP
CK ideoloģiskais sekretārs Anatolijs Gorbunovs un Eduards
Berklavs – bijušais nacionālkomunists, kā arī daudz citi pazīstami
cilvēki. Cīņu par latviešu tautas brīvību ievadīja LNNK un vairākas citas
nacionālpatriotiskās organizācijas, kā arī tā sauktie “reformkomunisti” – PSKP
biedri, kuri nevarēja samierināties ar līdzšinējo saimniecisko un politisko
sistēmu Padomju Savienībā, bija vairāk vai mazāk noskaņoti nacionālā garā. Latviešu
tautas trešā atmoda bija sākusies.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru