Ievads
K. Barona
darbs folkloristikā noteikti vēl ilgi paliks par paraugu jaunajiem folkloras
zinātnes pārstāvjiem. It īpaši jau viņa veidotās “Latvju Dainas” sešos
apjomīgos sējumos, kas ir lielākais jebkad savāktais krājums, kāds jebkad ir
iznācis. Viņa aktīvā darbība pie folkoras, publicistikas, arī “Pēterburgas
avīzēs”, piesaistīja pie viņa daudzus tā laika jaunlatviešus, piemēram,
K. Valdemāru, F. Brīvzemnieku, J. Alunānu un citus. Tiesa, tāpat
kā citi tā laika junlatvieši, arī Barons piesaistīja pastiprinātu tā laika
valdošo aprindu uzmanību, tomēr tam viņš spēja turēties pretim un strādāt
tautas labā.
Iztirzājums
K. Barons dzimis 1835. gada 31. oktobrī
Kurzemē, Struteles muižā. Toreizējā, vēl zēna, bērnību pārtrauca kāds drūms
notikums – mirst viņa tēvs. Vēlāk galvenās rūpes uzņēmās māsa Kristīne un
svainis Kronbergs. Viņš tomēr ieguva labu filosofisku izglītību Jelgavas
ģimnāzijā un vēlāk studēja arī Tērbatā, kuru tomēr smago materiālo apstākļu dēļ
nepabeidz. Kā vienu no nopietnākajām sabiedriskajām aktvitātēm varētu minēt
viņa kopdarbību ar K. Valdemāru, kur abi toreiz organizēja latviešu
studentu vakarus. Vēlāk viņš, Valdemāra
pamudināts, dodas uz Pēterburgu, kur kļūst par “Pēterburgas avīžu” faktisko
redaktoru. Sakarā ar šo darbību viņš nonāca pastiprinātā policijas uzmanībā,
kas tā arī netika atcelta līdz pat mūža galam. Vēlāk viņš ieradās Maskavā, kur
izdevās dabūt mājskolotāja vietu vācu muižnieka Ivana Stankeviča ģimenē. Tur
dzīvodams viņš piedalās Maskavas latviešu vakaros. Turpmākais dzīves darbs
saistās ar tautasdziesmu, un folkoras vispār, vākšanu un sistematizēšanu.
K. Barona radošais darbs aizsākās jau 50.,60. gados,
kad viņš daudz rakstīja par dabaszinātnēm, astronomiju, kā arī par fizikas un
ģeogrāfijas jautājumiem. Visos savos darbos viņš polimizēja Baltijas vācu
ideologiem. Dabaszinātnes tēmas K. Barons apskatīja un publicēja,
piemēram, Čārlza Darvina evolūcijas teoriju, “Pēterburgas avīzēs”, tādējādi
pievērsdams tām papildu uzmanību neizglītoto latviešu starpā. Viņš arī rakstīja
par astronomiju. Kā piemēru varētu minēt vienus no labākajiem rakstiem par šo
tēmu – “Zvaigznes”, “Saule”, “Planētas jeb gājējas zvaigznes”. Šo darbu
nozīmīgumu raksturo vēlme ar šiem darbiem izglītot tautu, cīnīties pret
māņticību, kā arī kristīgās reliģijas mācību. Tādi paši ir arī raksti par
pedagoģiju, kurai K. Barons bija aktīvi pievērsies, piemēram, “Ieaudzini
bērniem drošu prātu”. Arī valodniecība viņam nebija sveša, piemēram, raksts
“Indoeiropiešu valodas familija un īpaši leiši un latvieši”, parāda, cik labi
viņš apzinājās izglītības nozīmi. Viņu piesaistīja arī folkoristika. “Mājas
viesī” bija publicēts raksts “Igauņu tautas dziesmas”, un tas liecina, ka
K. Barons bija ieklausījies arī igauņu tautas dziesmās un salīdzinājis tās
ar latviešu radītajām. Rakstam bija pievienotas arī trīs igauņu teikas. Ļoti
nozīmīgs folkloristikā bija “Latvju dainu” ievads, kurā Barons aprakstīja
tautas dziesmu vākšanas, sistematizēšanas
un publicēšanas vēsturi, analizēja iepriekš izdotos tautas dziesmu izdevumus,
izvirza savus galvenos atzinumus par tautas dziesmām, kā arī izklāsta “Latvju
dainu” sakārtojuma principus. 60. gados, kā uzsver Barons, “bija pienācis
laiks, kur paši latvieši kērās pie šā sevišķā tautiskā darba”. Visi jaunlatvieši saprata, ka ir svarīgi
iepazīstināt arī krievu publiku un zinātniekus ar skaistākajām izdotajām
latviešu dziesmām. Ap 70. gadu beigām Barons sāk darboties kā zinātnieks
folkorists. Uzsākot darbu pie tautas dziesmu krāšanas, sistematizēšanas un
publicēšanas, viņam rodas daudz problēmu, bet arī nostiprinās uzskati par
tautas dziesmām, kuru galvenie atzinumi ir šādi –
1.
Tautas dziesmas un
tautas dzīve ir cieši vienotas, un tautas dziesmu krājēja uzdevums – atklāt
dziesmu kā dzīves sastāvdaļu.
2.
Sakarā ar šo dzīves un dziesmu vienotību tautas dziesmām
ir dramatisks raksturs un tās lietotas precīzi noteiktā norises vietā un laikā.
3.
Ievērodams šo dziesmu dramatisko īpatnību skaidrojis arī
problēmu par latviešu tautas dziesmu īsumu un māksliniecisko spēku. Norādījis,
ka īsās dziesmas ir ne tik vien latviešiem, bet arī slāvu tautām.
4.
Kategoriski nostājās pret tā saucamo mitoloģiskā
sabrukuma teoriju folkoristikā, kura īsās tautas dziesmas uzskatīja kā plašāku
dziesmu fragmentus.
5.
Izprazdams tautas dziesmu
vēsturi, K. Barons tautas dziesmu arvien mazāku lietošanu tautas
dzīvē skaidro ar jaunlaiku dzīves pārmaiņām, kā arī mazvērtīgu rīmju un ziņģu
iespiešanos tautā.
6.
K. Barons ir pārliecināts, ka jāsākas tautas dziesmu
renesansei. Tautas dziesmas satur lielas vispārcilvēcīgas ētikas un stētikas
vērtības.
Daudz
rūpju darba prasīja arī tautas dziesmu sistematizēšana un kārtošana dainu
skapī. Ar apbrīnojamu precizitāti viņš sakārtojis dziesmas pa tipiem, secīgi
atzīmēdams variācijas un versijas. Šī ilgā pētniecības darba rezultātā radās
oriģināls dziesmu sakārtojums, kurā liela vieta bija cilvēka mūža ritumam.
“Latvju dainas” ir pirmais plašais latviešu tautas dziesmu krājums, un
znātnisks izdevums, kas satur zinātniskas apceres, etnogrāfiskos ierašu un
novadu aprakstus, kā arī vietu, krājēju un teicēju rādītājus. “Latvju dainas”
ir augstākais latviešu priekšpadomju folkoristikas sasniegums.
Jau jaunības gados K. Barons rosīgi
pievērsās daiļliteratūrai, un izņēmums nebija dzeja un proza. Viņš rakstīja
nelielus, formā vienkāršus, saturā nacionālās atmodas spēka piesātinātus
dzejoļus. Tajos ir arī ietverts cilvēka, tautas darbinieka – jaunlatvieša tēls.
Viņa dzejā var arī saskatīt dzejisku alegoriju, piemēram, mazais strauts, kas
ceļas kalnā un, pārvarēdams klintis, kļūst par plašu upi, kuras krastos viss
zeļ un zaļo. Alegorija ir daudzšķautņaina, jo tajā iespējams saskatīt arī mazās
latvju tautiņas spirgto atmodu. Populārākie no viņa dzejoļiem ir “Upe un
cilvēka dzīve” (“Kalna strauts”), “Mūsu manta”, “Divējādas kapenes”. Dzejoļi
bija publicēti “Pēterburgas avīzēs” un tiem ir spilgts antifeodāls raksturs.
Nobeigums
K. Barona devums ir
nenovērtējams, jo nav vienkārši otra tāda cilvēka, kas būtu tik daudz darījis
latviešu tautas labā, un arī, protams, folkloras. Vai gan nākamās paaudzes
varētu iepazīt tik daudz tautas dziesmu, ja ši vīrs nebūtu tik daudz strādājis,
lai tās savāktu, un saglabātu. Nevar jau, protams, aizmirst arī viņa citus
darbus šajā laikā, piemēram, redaktora amats “Pēterburgas avīzēs”, kur viņš
bija viens no galvenajiem rīkotājiem. Tomēr viens ir skaidrs – var interesēt
vai neinteresēt mūsu tautas dziesmas, tomēr K. Barons tautas atmiņā vienmēr
paliks kā cilvēks, kas darbā ar tām pavadīja visvairāk laika, tādēļ viņš ir
godam nopelnījis iemantoto vārdu – Dainu tēvs.
PLĀNS.
Ievads. K. Barons –
izcilākais latviešu tautas folkorists, pētītājs, publicētājs.
Iztirzājums. 1. K. Barona pirmie sabiedriskie darbi.
2.
K. Barona radošais darbs
3.
K. Barona dzeja un proza
Nobeigums K. Barona devums latviešu folkloras attīstībā
(Nodots
Āgenskalna Valsts ģimnāzijā, 10.klase. Arturs Bebris).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru