Krāsu izjūta latvju dainās




Krāsainība ir viena no lietu pamatīpašībām, un bieži vien krāsa ir pati pirmā, ko uztveram, iepazīdamies ar kādu priekšmetu. Krāsu nozīmes, bet it īpaši krāsu uztveres un pārdzīvojumu pētīšana ir vēl jauna zinātnes nozare. Piemēram, trīs krāsu teorija radās tikai 19. gs. Tās veidotāji angļu fiziķis T. Jangs un vācu zinātnieks H. Helmholcs izvirzīja tēzi, ka eksistē trīs pamatkrāsas - sarkanā, zaļā un zilā, un no tām veidojas visas pārējās krāsas.
            Jautājums par to, kādas krāsas vislabāk patīk, atkarīgs no skatītāja rakstura, tautības, jo tās krāsas, kas patiks, piemēram, skotam, pavisam nepatiks bušmeņu cilts pārstāvim, un otrādi. Pastāv uzskats, ka Eiropas dienvidu un tropisko apgabalu tautām vairāk patīk spilgtās un tā sauktās siltās krāsas: sarkana, dzeltena, oranža, brūna, bet ziemeļu tautām atturīgās, neitrālās - balta, melna, pelēka un tā sauktās aukstās krāsas: zaļa, zila, violeta.
            Latviešu folkloriste Vilma Greble ir izpētījusi četru tautu eposus un citus folkloras materiālus un krāsu atspoguļojumu tajos. Trīs no tiem ir ziemeļu tautu un viens dienvidu tautas eposs. Salīdzināmie darbi ir Homēra “Illiāda”, somu tautas eposs “Kalevala”, igauņu tautas eposs “Kalevipoegs” un “Latvju dainas”. Gūtie rezultāti rāda procentuālo krāsu samēru šajos darbos:

            “Illiāda”
1)      melnā krāsa - 29%
2)      baltā krāsa - 29%
3)      sarkanā krāsa - 24%
4)      pelēkā krāsa - 6%
5)      dzeltenā krāsa - 6%
6)      zilā krāsa - 2%
7)      zaļa krāsa - 2%
8)      brūnā krāsa - 2%
                       

            “Kalevipoegs”


1)      baltā krāsa - 21%
2)      sarkana krāsa - 21%
3)      zaļā krāsa - 20%
4)      zilā krāsa - 15%
5)      melnā krāsa - 14%
6)      brūnā krāsa - 8%
7)      pelēkā krāsa - 1%
8)      dzeltenā krāsa - 0%


            “Kalevala”


1)      zilā krāsa - 26%
2)      sarkanā krāsa - 25%
3)      melnā krāsa - 22%
4)      baltā krāsa - 11%
5)      zaļā krāsa - 7%
6)      pelēkā krāsa - 4%
7)      brūnā krāsa - 3%
8)      dzeltenā krāsa - 2%
                                   

            “Latvju dainās”


1)      baltā krāsa - 44%
2)      melnā krāsa - 13%
3)      zaļā krāsa -12%
4)      sarkanā krāsa - 9%
5)      dzeltenā krāsa - 8%
6)      pelēkā krāsa - 6%
7)      zilā krāsa - 5%
8)      brūnā krāsa - 3%

            Baltā krāsa latviešiem ir bijusi vismīļākā. Ļoti daudzos gadījumos par baltās krāsas priekšmetu ir teikts, ka tas ir skaists. Apzīmējumi “skaista balta” ir gandrīz nedalāmi saplūduši. Ar balto krāsu ir apzīmēts viss skaistais, daiļais. Dažreiz balts dainās nozīmē to pašu, ko vārds tīrs. Uz to norāda tādi apzīmējumi, kā, piemēram, ”balta mute”, “baltas rokas”, “balti vaigi”, “balti krekli”, “balti paladziņi”, “balti galdi” u. c. Bet ar vārdu tīrs nav jāsaprot tikai fiziskā tīrība. Visi tik bieži dainās atkārtotie “balta biju, balta eimu, balta gāju” nozīmē arī tikumisko skaidrību. Piemēram,

Mana balta māmuļīte
Mani balti audzināja:
Apvilkusi baltu kreklu,
Pacēlusi saulītē.

            Melnā krāsa dainās lielā mērā ir ņemta netiešā nozīmē un domāta kā pretstats baltajai. Bieži vien melns nozīmē to pašu, ko netīrs. Ne jau tiešā nozīmē ir saprotami visi tie vārdi, kas runā par “melnu muti”, “melnām rokām, kājām” un “melniem krekliem, palagiem”. Melns, ja to lieto šādā nozīmē, ir neglīts un nevēlams. Ja baltie tērpi ir čakluma un strādīguma pazīme, tad “melnais krekls” nozīmē, ka tā valkātāja vai valkātājs ir slinks un nevīžīgs. Izņēmums ir melnas kurpes, zābaki, svārki un lindraki, zīds, cauņu cepures u.c., kurus valkāt nav negods. Piemēram,

Kāp laukāje, rīku meita,
No manāmi kamanām!
Tev jau bija melni spaņņi,
Melns krekliņis mugurā,
Negrib mans kumeliņš
Melnus sviedrus vizināt.

Taču melni lindraki un svārki ir arī goda tērps -

Ai Ieviņa, ai kūmiņa,
Velcies melnus lindraciņus:
Negrib Dievis, mīļā Māra,
Pelēkiem staigājot.

            No zaļās krāsas apmēram 75% ir augu valsts pārstāvji, zaļās krāsas apģerba gabalu 13%, bet pārējie ir dažādi amatnieku roku darinājumi. Dainās zaļā krāsa nekad nav nosaukta par neglītu, bet vienmēr izjusta kā skaista.

Ai, zaļā bērzu birze,
Tavu skaistu vaiņadziņu!
Man bāliņis Rīgā pirka,
Vēl tik skaista nenopirka.

Brašo un jaunības spēka pilno jaunekli visbiežāk salīdzina ar zaļo ozoliņu un priecājas par to.

            Sarkanā krāsa visbiežāk pieminēta, runājot par ziediem un augiem (42%), otrā vietā - 28% - runājot par dažādām apģērba daļām. Apģērbā sarkanā krāsa ir izcelta gandrīz tikai rotājumos.

Maza maza meitenīte
Sēž ābeļu dārziņā;
Melnas kurpes, baltas zeķes,
Sarkans rožu vainadziņš.

Cilvēkam sārti vai sarkani vaigi ir veselīguma pazīme, un tāpēc tie ir skaisti. Bet ir arī dainas, kurās liek vairīties no tādiem ļaudīm, kam sarkani vaigi un acis, - tie esot ļauni un nesavaldīgi cilvēki. Piemēram:

Es pazinu to puisīti,
Kas kuls savu līgaviņi:
Sārti vaigi, rudas acis,
Pasarkani matu gali.

Sīva, dzedra tā meitiņa,
Kam sarkani vaigu gali…

            Par pelēko krāsu profesors V. Sinaiskis apcerējumā “Sērdieņu dainas” raksta, ka pelēkā krāsa vispār “nozīmē sēras, skumjas, ilgas un vientulību” un ka “sērdienība saistīta ar noteiktu simbolisku krāsu, pelēku jeb pat raibu”. Ja teikto var attiecināt uz krievu tautu, tad, kā uzskata V. Greble,  nepavisam ne uz latviešu tautas dainām. Lai pārliecinātos, kā ir ar krāsainību bāreņu un sērdieņu dziesmās, viņa ir īpaši apskatījusi 1447 dziesmas. Krāsu samērs tajās ir šāds:
1)      baltā krāsa - 60,5%;
2)      zaļā - 15%;
3)      sarkanā - 6,5%;
4)      melnā - 6%;
5)      dzeltenā - 5%;
6)      zilā - 3,5%;
7)      pelēkā - 2%;
8)      brūnā - 0,5%.
Var jau būt, ka pati sērdieņu dzīve bija tik “pelēka kā lietaina diena”, bet par to tautas fantāzija sērdienītes pūram piešķir simtiem baltu villainīšu, raibu govju un bēru kumeliņu. Visiem grūtumiem pāri it kā klājas latviskā baltā krāsa. Čaklumā un visos tikumos sērdienīte uzvar mātes meitu:

Balta, balta ieva zied,
Vēl baltāka ābelīte;
Balta, balta mātes meita,
Vēl baltāka sērdienīte.

            Zilās krāsas apģērbu u. c. darinājumu dainās ir apmēram 40%, bet 60% ir augi un to daļas, dzīvnieki, putni, jūra u. c. Zilajai krāsai nav specifiskas simbolikas. Dažreiz zils nozīmē to pašu, ko netīrs, un dažreiz tas lietots kopā ar melnu, lai vēl vairāk izceltu neglītumu un slinkumu. Piemēram : “Zili, melni tautu galdi, Pieci gadi nemazgāti” vai:

Aiz ko zilas, aiz ko melnas
Biksēriešu dzeltānītes?
Tupēdamas velējās
Sivēniņu silītē.

No brūnās krāsas 75% ir apģērbu daļu. Te visvairāk tiek runāts par vīriešu svētku tērpu - brūniem svārkiem:

Ko domāji, tautu dēls,
Bajāros iestādams?
Ne tev tādi brūni svārki,
Ne barota kumeliņa.

Protams, minētās krāsas nav vienīgās, kas parādās latvju dainās. Mūsu tautasdziesmās pieminētais krās skaits ir daudz lielāks, un kopā ar krāsu niansēm tas pārsniedz 40.
            Var secināt, ka dainas liecina par to, ka visiemīļotākā seno latviešu krāsa ir baltā. Savukārt somu tautas eposs “Kalevala” rāda, ka te visbiežāk pieminētā krāsa ir zila, un zilā ir arī somu nacionālā krāsa. Ja mēs pētītu kādu no islama tautu folkloras sacerējumiem, mēs droši vien redzētu, ka tur dominē zaļā krāsa, jo zaļā islama reliģijā ir svēta krāsa.
           


                                                                                                            Lauris Olups
                                                                                       

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru