Autors: Nezināms
Saturs
Ievads
Jēdziena “karš” definēšana
Kara veidi
Krīze un konflikts
Karu izcelšanās
Kara kontrole
Nobeigums
Izmantotas literatūras saraksts
Ievads
Karš un miers tiek uzskatīti par senākajiem
koncertiem politika. No 3500 rakstītās vēstures gadiem tikai 270 gados nav
notikuši kari, turklāt no 1989. - 1992. gadam pasaulē notikuši apmēram 35
kari (2; 293. lpp.)
Tādejādi karu pētījuši ļoti daudzi zinātnieki
(kā spilgtāko vēlos minēt Tucidija (471 – 400 g.p.m.e.) aprakstu par karu
starp Atēnām un Spartu)
Sociologi, politologi, etnoantropologi
pievērš uzmanību tam, ka krīze, konflikts un karš veidojas grupu, sociālo
slāņu, sabiedrisko institūciju, etnisko grupu, valstu un valstu apvienību
starpā.
Tāpēc šajā referāta analizēšu nevis kādu
konkrētu karu vai konflikta situāciju, kas draud pārvērsties globālā karā, bet
gan atklāšu kara teorētiskos aspektus.
Jēdziena “karš” definēšana
Karu klasifikācija
Krīzes un konflikta saikne ar karu
Kara kontroles veidi
Lai gan zinātnieki uzsver, ka globāla mēroga
kari mūsdienu pasaulē vairs nav iespējami, tomēr tas nenozīmē, ka kari izzudīs.
Aizvien biežāk aktualizējas lokālā mēroga kari, kuru cēloņi ir dažādu etnisko
grupu, reliģisko apvienību, sociālo slāņu un ideoloģisko pretinieku
pretrunas.(skat. pielikumu) Tādejādi karš ir uzskatāms par sociāla rakstura
parādību. Karš noārda iepriekšējo sabiedrības struktūru. Kara laikā vērojamas
tādas parādības, kā sociālo grupu mobilizēšana, varbūt atsevišķu grupu
marginalizācija, lunepenizācija un vērojama sociāla mobilitāte.
Referāta mērķis ir atklāt teorētiskā koncepta
“karš” teorētiskos aspektus. No tā izriet arī uzdevumi, proti, definēt jēdzienu
“karš”, klasificēt dažādus kara veidus, atrast krīzes un konflikta saikni ar
karu, noskaidrot kara kontroles mehānismus.
Lai darba saturs būtu pēc iespējas
objektīvāks, izmantošu starptautiski atzītu autoru enciklopēdijas, pētījumus
starptautiskajā politikā un metodiskās izstrādnes socioloģijā un politoloģijā.
Referāta struktūra. Referātā atsevišķi
aplūkotas 5 tēmas un katras tēmas noslēgumā ir secinājumi, tādejādi veidojot
katras tēmas kopsavilkumu.
Referātam pievienota pasaules karte, kurā
atainoti 90-to gadu (20. gs) militārie konflikti, tādejādi pamatojot
lokālo karu daudzumu, ka arī izmantotās literatūras saraksts.
Jēdziena “karš”
definēšana.
Ka jau minēju referāta ievadā, tad zinātnieku
starpā nav vienotas nostājas par to, kas ir karš un kā to jēdzienu definēt.
Tādēļ piedāvāju vairākas definīcijas.
Karš - naidīgums starp valstīm vai valsts
iekšienē vai teritorijā, kuru ieņēmusi kādas citas valsts bruņotie spēki (9;170
lpp)
Karš – viens no spēku līdzsvarošanas
līdzekļiem starptautiskajā sistēmā (3;15 lpp)
Karš – vardarbīga cīņa starp valstīm vai
vienas valsts tautām vai politiskiem grupējumiem; civilizētajā sabiedrībā īpaši
smags ārkārtējs stāvoklis, kad cilvēku masveida nonāvēšana ir nevien atļauta,
bet klust par uzdevumu.(1;64 lpp)
Tātad visas šajās definīcijas ir vairāki
vienojoši elementi: vardarbība, draudi un draudu novēršana, iekšpolitiskais un
ārpolitiskais spiediens, naidīgums, militārās konfrontācijas, iekšpolitiski un
ārpolitiski neatrisināti konflikti
Ka tad tiek identificēts karš:
De jure, kad par nepārvaramu domstarpību
eksistēšanu valstu starpa ir izdotas oficiālas notas. Līdzīgi ir ari lokāla
mēroga karos, kad valdība oficiāli paziņo par kara saskaņu pret kādu grupu.
De facto, kad ir redzama militāra spēka
lietošana, krīzes situācijas transformēšanās konfliktā un visbeidzot arī karā.
Kara intensitāte ari mēdz but dažāda, proti,
no totāla kara, kad tiek izmantoti jaunākie ieroci un kara mērķis ir masu
apspiešana, līdz ierobežotam karam, kad karojošas puses vienojas par to, kādus
ieročus drīkst pielietot.
Karš
Ierobežots Totāls
Ja tiek jautāts, kādi ir kara mērķi, tad ir
jāanalizē katrs kara gadījums atsevišķi un ari katrs kara veids (sk. nākamo
nodalu). Taču ir izvirzīti divi dominējošie kara mērķi:
Totāla masu iznīcināšana, kas ietver vai nu
vienas nācijas iznīcināšanu, vai nu kādas etniskas, reliģiskas grupas totālu
iznīcināšanu.
Konkrētas teritorijas aizstāvēšana no ārēja
agresora, kurs šo teritoriju vēlas iegūt sava īpašumā.
Secinājumi.
Jēdzienam “karš” ir loti daudz dažādu
definīciju, taču tajās ir ari vienojošie elementi, tādi ka vardarbība, draudi,
naidīgums, politisko mērķu sasniegšanas līdzeklis.
Ari kara mērķi un cēloņi var būt dažādi.
Nereti tas ir atkarīgs no: valdošas ideoloģijas, valsts ģeogrāfiskā
izvietojuma, iedzīvotajiem, etniskā sastāva, hegemonitates, labklājības līmeņa,
ekonomiskās izaugsmes, ekonomiskas sistēmas tipa u.c.
Kara veidi.
Tā ka kara cēloņu ir ļoti daudz un tie ir
loti kompleksi, tad, lai precīzāk tos izprastu, ir jāraksturo dažādi kara
veidi.
Vienu no, manuprāt izvērstākajām
klasifikācijām piedāvāta Plano J. C un Olton R. grāmata “The
international relations dictionary”(202-213)
Nejaušību karš jeb gadījumu karš.
Karš, kurs rodas cilvēku darbības kļūdas dēļ,
elektronisku vai mehānisku kļūmju dēļ, kad parejas valsti šis kļūdas uztver ka
draudus vai pat atklātu aicinājumu uz karadarbību. Tātad pastāv militāra
konfrontācija.
Vislielākie šāda veida kara draudi pastāvēja”
aukstā kara” laika, kad pasaules sistēmā spēku līdzsvaru nodrošināja t.s.
hipolārais modelis, respektīvi, pasaule bija sadalīta divas daļas, kad vienu no
tam kontrolēja PSRS, bet otru ASV. Lai ari kodoltehnoloģija attīstījās ļoti
strauji, tomēr aizsardzības un drošības sistēmu aizsardzība nenoritēja tai
paralēli.
Pilsoņu karš.
Šo kara veidu ir interesanti pētīt no
socioloģijas perspektīvas, jo karš notiek vienas valsts iekšienē starp dažādiem
tās ģeogrāfiskajiem reģioniem, politiskajiem oponentiem, ideoloģiskajiem pretiniekiem,
valdību un antivaldības spēkiem.
Lai gan šis karš notiek valsts iekšienē,
nepārkāpjot tās robežas, tomēr parejas, apkārt esošas valstis netieši
līdzdarbojas sados karos, īpaši tad, ja tiek skarti ideoloģiskie vai reliģiskie
jautājumi. (Piemēram nacistu ietekmi Vācija stiprināja Francisko Franko un
fašisti Itālijā).
Partizānu karš
Neregulāra rakstura karš, kura piedalās
mazas, organizētas grupas pret armiju vai pastāvošo valdību. Karš notiek lauku
apvidos, kuros cīnītāji ļoti labi orientējas. Partizānu darbības veiksme ir
atkarīga no vietējo apvidus iedzīvotāju atbalsta, kas partizānus nodrošina ar
pārtiku un izplata valdības informāciju. Sakaru “pārraušana” starp
iedzīvotajiem un partizāniem ir valdības galvenais uzdevums.
Aukstais karš
Saspīlējuma un naidīguma periods starp divām
lielvalstīm (ASV un PSRS) un ap tam esošajam valstīm. Raksturīga politiska
manevrēšana, diplomātiskas ķildas, psiholoģiski kara draudi – konfrontācijas,
ideoloģiskais naidīgums un ekonomiska un militāri tehniska sacensība (laiks no
1945.-1990. gadam).
Coup d’Etat jeb valsts apvērsums
Veikla valsts varas sagrābšana, ko veic kāds
politiskais vai militārais spēks. Valsts apvērsums no revolūcijas atšķiras ar
to, ka tam nav visas tautas jeb tas lielākas daļas atbalsta. Līdzšinējo līderu
nogalināšana, publiskas sfērās pārņemšana, masu saziņas līdzekļu izmantošana
jaunas situācijas izskaidrošanai. Raksturīgs pārspīlēts radikālisms,
destruktīvisms un sociālo pretrunu saasināšanās.
Revolūcija
Politisko, ekonomisko vai sociālo
pamatnostādņu transformācija valsti, kas balstīts uz varas sagrābšanu.
Revolūcijai ir tautas atbalsts un tā atbalsta vardarbības lietošanu pret
valdošo eliti. Lielākā dala revolūciju tiek pamatota ar reliģiskajiem,
psiholoģiskajiem vai etniskajiem principiem. Revolucionāru kustība ietver ari
partizānu kara elementus, jo moderno ierīču arsenālu kontrole valsts. Šī kara
mērķis ir sabiedrības būtisko pretrunu atrisināšana, pāreja jauna kvalitāte,
iznicinot veco kartību.
Psiholoģiska karošana (kara māksla)
Šī kara mērķis ir vājināt pretinieku vai
potenciālo pretinieku, stiprināt nācijas pašapziņu, diplomātisko mērķu
sasniegšana. Propagandas izmantošana, rūpīga stratēģiskā plānošana. Galvenie
kara “ieroči”: TV, radio, lozungi, filmas, demonstrācijas, laikraksti u.c.
Balstīšanās uz masu emocijām, emocionāla un
psiholoģiska mobilizācija (raksturīgs auksta kara periodam)
Totālais karš.
Moderns kara veids. Tas ietver (1) visu
iedzīvotāju iesaistīšanās kara, (2) civiliedzīvotāju terorizēšana, lai mazinātu
to cīnītiesspēju, (3) modernāko ieroču lietošana ar plašu destruktīvo spēku,
(4) kara globālais mērogs, (5) pieaugoša vardarbība starptautiska mēroga, (6)
masu emocionāla uzvedība (ideoloģija un nacionālie ideāli), (7) prasība pēc
bezierunu padošanas, (8) uzvarētājvalstu diktētā sociālā, ekonomiska un
politiska uzvarēto valstu pārveidošana.
Nacionālās atbrīvošanas karš
Šāda kara veida doktrīna balstīta uz
komunistu ideju par antikapitālistisko kustību, masu atbrīvošanu no ekonomiskas
un politiskas, rietumnieciski orientētas darbības uzspiešanas. Tas ir karš pret
koloniju īpašniekiem Āzijā, Āfrikā un Dienvidamerika.
Preventīvie kari.
Valsts slepeni veido savu militāro
potenciālu, lai negaidītu draudu apstākļos pārsteigtu un pieveiktu pretinieku,
novērstu draudus nākotne.
Sacelšanas.
Sacelšanos vairāk var uzskatīt par dumpi
nevis karošanu. Sacelšanas balstīta galvenokārt uz iekšpolitiskiem cēloņiem.
Sacelšanos var uzskatīt par “nepilnu revolūciju”. Nereti sacelšanas apspiešana
iesaistās starptautiskie spēki.
Terorisms.
Ari terorismu var uzskatīt par karu.
Nelielas, organizētas grupas cīnās pret valdību. Galvenais terorisma mērķis ir
masu (cilvēku) iebiedēšana, lai sasniegtu savus mērķus. Teroristi izmantojot
tādas metodes ka banku aplaupīšanas, sabotāžas, iedzīvotāju nolaupīšanas,
slepkavības u.c., cenšas piesaistīt masu mediju uzmanību. Lielāka dala
terorisma grupējumu ir ekstrēmisma politikas piekritēji. Tādējādi teroristu grupas ir gan etniskie, gan reliģiskie,
gan atsevišķo ideoloģiju cīnītāji.
Secinājumi.
Jebkurš no minētajiem kara veidiem liecina
par sabiedrības neapmierinātību ar pastāvošo situāciju, valsts realizēto
ekonomisko, sociālo, kultūras, etnisko, militāro, izglītības utt politiku.
Sabiedrības šķelšanās, dažādu marginālo grupu veidošanas, sabiedrības
deklasēšanas un nereti ari lumpenizacija liecina par nestabilitāti valsti, par
krīzēm un konfliktiem, kas, savlaicīgi neatrisināti var pāraugt lokālos karos
vai pat plaša mēroga konfliktos, karos.
Krīze un konflikts.
Lai gan iepriekšējās lappusēs vairāk
pievērsos tieši koncepta “karš” analīzei, taču lai izprastu kara problēmu,
jāpievēršas ari krīzes un konflikta analīzei.
Kara rašanās vienkāršotais modelis rada šo
konceptu sasaisti:
Krīze – konflikts - karš
Krīze – bīstams, sarežģīts, smags, grūts
parejas stāvoklis, kad funkcionējoša sistēmā vai starp sistēmu un vidi radušās
pretrunas izraisa, spriegumu, kurs noved vai nu pie sistēmas bojāejas vai pie
krasam pārmaiņām tas uzbūve (4; 419 lpp).
Savlaicīgi neidentificēta krīze draud
pārvērsties konflikta, kas ir interešu, uzskatu vai spēku sadursme
(Asmanis,68). Sabiedrisko zinātnes pārstāvji (sociologi, politologi,
etnoantropologi) uzmanību pievērš tam, ka konflikts veidojas grupu, sociālo slāņu,
sabiedrisko institūciju, etnisko grupu valstu vai valstu apvienību starpa.
Konflikta cēloņi:
a) objektīvie: cīņa par ierobežoto resursu
sadali (ienākumi, teritorija, vara, statuss u.c.)
b) subjektīvie: naids, agresivitāte, nepatika
u.c.
Konflikta risināšanas veidi:
konflikta pārvaldīšana – situācija, kura
konflikts gan netiek pilnība pārtraukts, bet kura tiek novērsta vai samazināta
vardarbības lietošana, lai gan netiek atrisinātas konflikta iesaistīto pušu
pretrunas.
Konflikta noregulēšana /izbeigšana – tiek
atrisinātas konflikta pamatproblēmas, un risinājumi var but dažādi.
Ka uzsver C. W. Kegley, tad loti
svarīgs mūsdienas ir krīžu un konfliktu menedžments (vadīšana), lai novērstu to
tālāko ekskalāciju vai kāpināšanu.
Konflikta ietekme uz sabiedrību.
Plurālistiskas, atklātas sabiedrības ir
centieni novērst konflikta cēloņus. Ir novērots, ka, jo noslēgtāka ir kāda
grupa, jo intensīvāks tajā ir konflikts. Tā ka šāda veida sabiedrība ir
vērojama viena cilvēka atrašanās dažādas sabiedriskajās struktūras, tad
sabiedrisko saišu daudzveidība nosaka, ka pastāv mazāka iespējamība, ka visa
sabiedrība sadalīsies vairākās naidīgās grupas.
Autoritāros un totalitāros režīmos sabiedrība
nav atvērta, tāpēc konflikti risinās daudz intensīvāk. Parādās tieksme monopolizēt
grupas locekļu uzticību, nepieļaujot grupas locekļiem saistīties ar citas
grupas locekļiem.
Konflikts starp grupām tiek uztverts ka cīņa
par tas pamatvērtību pastāvēšanu. Līdzīgi ir ari lielajās sociālajās
struktūras, kas tiek stingri kontrolētas un regulētas.
Šāda veida politiskajos režīmos konflikti
sabiedrība netiek risināti vai ari to izpausmes tiek apspiestas.
Jāuzsver ari konfliktu pozitīvas iezīmes: (1)
konflikts var veicināt sociālo solidaritāti, (2) vērtību noskaidrošana vai
konkretizēšana, (3) attīstības stimulēšana, (4) veicina izglītošanos, kas ir
nozīmīga cilvēku intelektuālajam progresam. (Kegley C. W., 425).
Secinājumi.
Lai izprastu kara cēloņus, ir jāanalizē pirms
tā saskaņās sabiedrībā pastāvošās pretrunas, kas izpaužas krīžu un konfliktu
forma. Savlaicīgi neatrisināts konflikts var radīt tā transformēšanos karā.
Tādējādi sarežģot tā atrisināšanu.
Krīžu un konfliktu nepāraugšanu kara
nodrošina ari tādu mehānismu un institūciju izveidošana, kas ļauj savlaicīgi
atklāt potenciālus konfliktu avotus un pārvarēt domstarpības.
Jāsecina, ka konflikta novēršana efektīvāk
iespējama atklāta nevis slēgta tipa sabiedrības, kuras liela loma ir ne tikai
dažādām sociālajam grupām, bet ari sabiedriskajam organizācijām, interešu
grupām. Demokrātiskas sabiedrības pastāv ari mazāki kara draudi, jo etniskie,
reliģiskie un sociālie konflikti tiek risināti sarunu un vienošanās ceļā. (Lai
gan ir vērojami ari izņēmumi, piemēram, baski – Spānija, protestanti un katoli
– Īrija).
Jāatzīmē, ka konflikts ir viens no
savstarpējo attiecību veidiem līdzas kooperācijai – vardarbība kopēju uzdevumu
veikšana un konkurencei – cīņa par ierobežoto resursu sadali.(12;107.lpp)
Karu izcelšanas.
Arī šis jautājums nav viennozīmīgs. Tāpat ka
iepriekš minētajām krīzēm un konfliktiem ir dažāda izcelšanas, tad ari karam
var but dažādi izcelšanas avoti.
Individuālie avoti.
Tie ir attiecināmi un indivīda darbu, cilvēka
uzvedību. Individuālo avotu pamata ir psiholoģiskais aspekts, tas, cik drošs
jūtas indivīds dotajā sabiedrība.
Tiek uzsvērts, ka kara pamata ir cilvēka
iedzimta agresivitāte un nereti ari iedomība. Cilvēka uzvedības maina ir
panākama ar izglītības palīdzību.
Sociāli avoti.
Valsts struktūras veids, kas nekad nebūs
perfekts un kura allaž būs nobīdes, rada sabiedrības skelšanos, proti, kādas
grupas priviliģētais stāvoklis, dažādi etniskie un reliģiskie aizspriedumi.
Sistēmiskais avots.
Starptautiskas sistēmas struktūra un šis
sistēmas vadītājspēks (kas sistēmā valda: anarhija vai kartība). Katra sistēmā
ir vienības, kas nav apmierinātas ar pastāvošo situāciju.
Individuālais un sociālais karu avots vairāk
raksturo tieši lokāla mēroga konfliktus un karus, taču kas nosaka starpvalstu
karus?
Nacionālie vai iekšpolitiskie kara cēloņi.
Starptautiskas sistēmas likumpieņēmēju
spiediens uz atsevišķām valstīm.
Kareivīga reakcija uz kādu globāla mēroga
notikumu vai apstākļiem.
(Kegley C. W.)
Starpvalstu kariem ir raksturīgs gan
iekšpolitiskais, gan starptautiskas sabiedrības spiediens.
Tāpat ka konfliktiem, ari karam var but:
Ekonomiska rakstura cēloņi: atšķirīga,
nevienmērīga sociāli ekonomiska attīstība valsti, kad viena sociālā grupa
(etniskā, reliģiskā grupa) atrodas mazāk izdevīgā ekonomiskā situācijā,
tādējādi radot nevienlīdzību grupu starpa.
Politiska rakstura cēloni: valsts varas
aparāta integrējušās elites stabilitāte un sociālo grupu attieksme pret valsts
varas realizēto politiku jeb sabiedrības pārvaldīšanu.
Secinājumi.
Cik daudzveidīga ir sabiedrība, tik pat
daudzveidīgas ir tas problēmas, ar kuram šī sabiedrība saskaras. Tādēļ
jāsecina, ka ari šo problēmu cēloņi ir daudzveidīgi. Tātad karu izcelšanas
avotu daudzveidība ari ir saprotama.
Kara kontrole.
Pirms analizēt tos līdzekļus, ar kādiem karu
ir iespējams kontrolēt, jāatgādina, ka ANO Harta nosaka, ka militāra spēka
lietošana individuāli un kolektīvi ir pieļaujama tad, ja valstij ir reāli
draudi un tā veic pašaizsardzību.
Nereti karu likvidēšana vislielākā loma ir
tieši valdošajai elitei un tam, cik operatīvi tā spēs rīkoties, lai atrisinātu
radušos situāciju. Tāda situācija svarīgi ir tas, kam valsti pieder masu
saziņas līdzekli, ar kuru palīdzību starp kara iesaistītajam pusēm veido
dialogu (mūsdienas globālisti ir pārliecināti, kā spēcīgākais ir tas, kuram
pieder informatīva vara, tādējādi spēja paust savu viedokli, iegūt informāciju
un spēja to pielietot un pat pārdot).
Taču biezi vien sadus lokālos karus valsts
pati nespēj kontrolēt un ir nepieciešama starptautiskas sabiedrības
iejaukšanas.
Piedāvāju kara kontroles metodes, kuras var
tikt izmantotas ne tikai lokālu karu, bet arī starpvalstu karu gadījumos.
Diplomātija.
Diplomātija ir starpvalstisku attiecību
uzturēšana ar dokumentāri pilnvarotu pārstavju starpniecību.(1;42.lpp).
Viens no diplomātijas uzdevumiem ir spēku
līdzsvara uzturēšana, tādējādi vispārējas stabilitātes vārda valstis spēj
”upurēt” savas intereses.
Ir izstrādātas dažādas diplomātijas
matemātiskas metodes, kuras dēvē par spēles teorijām, kas analizē
konfliktsituācijas stratēģiju. Vienas valsts stratēģija ir atkarīga no tā, kāda
būs otras valsts rīcības stratēģija.
Tādējādi šī spēles teorija analizē valstu
savstarpējas attiecības. Diplomātija, kas tiek balstīta uz šādu spēles teoriju
(tādējādi kalkulējot savas rīcības pretrīcību), ir mazāk pakļauta kara
draudiem.
Reģionālā integrācija.
Tā ka lokāla mēroga karos politiskas
struktūras tiek koncentrētas (centrālas valdības rokas ir koercitīvas varas
monopols), tad teorētiķi iesaka koncentrēt uzmanību paralēlu struktūru izveidošanu
starptautiska konteksta.
Reģionālā integrācija (sadarbība
ekonomiskajās, socialajās un politiskajās attiecības) un drošības savienību
izveidošana (NATO, RES, bijušas Varšavas pakta valstis) varētu nodrošināt
stabilitāti reģionālā līmeni. Tā ka konflikti un pat kari kaimiņvalstu starpa
ir visai bieza parādība, tad šāda līmeņa konflikti tiktu “pacelti” reģionālā
līmeni un tādējādi ari novērsti.
Starptautiskas tiesības.
Starptautiskas tiesības var uzskatīt par
doktrīnu, kas ir saistoša valstīm, taču netiek uzspiesta. Starptautisko tiesību
loma kara gadījuma ir divējāda:
1) legalitāte
2) regulācija
Pazīstamākie šāda rakstura starptautisko
tiesību dokumenti ir Tautu Savienības līgums un ANO Harta.
Taču lai šis legālas normas spētu darboties
prakse, tam ir jāatbilst politiskajam, sociālajam, ekonomiskajam realitātēm.
Miermīlīga strīda izšķiršana
Tiek uzskatīts, ka karš ir mehānisms, ar kura
palīdzību var nokārtot strīdu. Taču patiesībā šāda veida strīdu kārto valdības,
kuras to nav spējīgas izdarīt miermīlīgā veidā. Tādējādi ir svarīgi
institucionalizēt strīdu izšķiršanu ka valsts iekšiene, tā ari valstu starpa un
liela loma strīdu institucionalizācijas procesā ir starptautiskajam
organizācijām.
Kolektīvā drošība.
Kolektīva drošība ir veids, kādā valstis,
savstarpēji vienojoties, vēršas pret agresiju. Tiek izveidota organizācija, kas
stājas pretim agresoram. Taču šis kara kontroles modelis ir sava veida utopija,
jo valstīm ir atšķirīgi uzskati par to, kas ir agresors un vienoties par vienu
globālu valdību ir praktiski neiespējams, ka ari cik liela loma šāda kolektīvās
drošības modeli būs mazajām valstīm.
Atbruņošanas.
Atbruņošanas un bruņojuma ierobežošana
teorijas atbalstītāji uzsver, ka valstīm ir tendence uz t.s., bruņošanās
drudzi, kas ir politiska spiediena rezultāts. Tādēļ ir jāsamazina bruņojums, ka
rezultāta tiktu novērsti militārie draudi. Taču šo pieeju daudzi kritizē, jo
bruņojuma apjoma samazināšana ir tikai viens no aspektiem. Attīstoties
militārajai tehnoloģijai ieroču apjoms (masa) samazinās, bet iespējas
palielinās.
Konflikta ierobežošana.
Šis kara kontroles veids ir iekļauts ANO
Harta un paredz divu veidu darbību: (1) t.s. “preventīva diplomātija”, kas
paredz miera uzturēšanas spēku izvietošanu konflikta norises vieta, (2) valsts
politikas kolektivalegitimizacija (neadekvātas valsts politikas kolektīva
nosodīšana.)
Secinājumi.
Tātad atspoguļotie kara kontroles modeli
piedāvā dažādus veidus, ka kontrolēt vai pat novērst karu. Taču šiem kara
kontroles modeļiem ir dažādi trūkumi, tāpēc katram individuālam gadījumam būtu
jāpiemeklē arī individuāls kontroles veids. Piemēram, lokāla etniska kara
kontrolei tiks izmantots viena veida kontroles shēma, taču reģionālam militāra
rakstura karam – cita.
Iepriekš aprakstīju kara teorētiskos
aspektus, taču, pētot literatūru, saskaros ar apgalvojumu, ka ir nācijas, kuram
ir tieksme uz karu (Kegley, 436), tādēļ autors piedāvā šādu koncepciju:
jaunas nācijas, kurās pastiprināti izpaužas
nacionālisms un nacionālās jūtas.
Demokrātiskas valstis ir mazāka kara
situācijas iespejamība.
Ekonomiskas attīstības līmenis. Augsti dzīves
standarti, augsts labklājības līmenis kara laika var tikt zaudēti, tādēļ šādas
nācijas izvairās no kara. Tātad kari aktuāli nabadzīgas valstis.
Nabadzīga sabiedrība ir nestabila un šāda
nestabilitāte var izraisīt karu.
Kari bijušajās attīstīto valstu kolonijās jeb
t.s. tiešas pasaules valstīs, kur cenšas pārvarēt atkarības (viens no
globālisma izpausmes veidiem) stāvokli.
Nācijas nevienmērīga attīstība, dažādu
sociālo grupu dažāds attīstības līmenis ka ari stabila vidusslāņa trūkums,
liels zemāka sociāla slāņa apjoms un neliela valdošā elite, kas rada
disproporcijas un var izraisīt karu.
Nobeigums.
Karš kā sociālā parādība, politiska problēma
ir bijusi aktuāla vienmēr. Referāta jēdziens, parādība “karš” tika aplūkota no
teorētiska viedokļa, proti, šī jēdziena definēšana, kara klasifikācija, kara
kontroles mehānismi.
Tādejādi jāsecina, ka referāta mērķis, atklāt
teorētiska koncepta “kar?” teorētiskos aspektus, ir sasniegts un ari uzdevumi
ir izpildīti. Tā ka tika izmantoti starptautiski atzītu autoru (B. Buzan,
Holsti, Plano) darbi, tad var uzskatīt, ka referāta sniegta informācija ir
objektīva. Galvenās grūtības sagādāja tas, ka jēdziens karš ir visai plašs un
tas radīja problēmas jēdziena konkretizēšana. Tādējādi katru referāta aplūkoto
jautājumu būtu iespējams aplūkot daudz plašāka perspektīva.
Izmantota literatūra.
Ašmanis M., Politikas terminu vārdnīca.
Rīga: Zvaigzne ABC,1998.
Bleiere D., Konflikts un sadarbība.
Gram. Ievads politika. Red. Ozolina Z. Rīga: Zvaigzne ABC, 1997.
Ozoliņa Z., Ievads starptautiskajās
attiecības: Metodiska izstrādne. Rīga: LU,1992.
Svešvārdu vārdnīca. Red. Gulevska D. Rīga:
Norden,1996.
Zepa B. Zobena A., Cilvēks un dzīve
socioloģijas skatījumā. Rīga: LU,1996.
Buzan B., People, State and Fear.
London:Harvester Wheatsheaf, 1990.
Holsti K. J., International Politics:
Aframework for Analysis. New Jersey: Prentice – Hall, 1995.
Kegley C. W., Wittkopf E. R.(ed.) World
Politics:Trend and Transformation. New York: St. Martin’s Press, 1983.
Pp.416-453.
Plano J. C., Olton R., The International
Relations Dictionary. Ch.6: War and Military Policy. ABC-CLJO, 1988.
Pp.163-213.
Viotti P. R. & Kauppi M. V., International
Relations Theory: Realism, Pluralism, Globalism. USA: Macmillan Publishing
Company, 1993.
Гаджиев К. С., Политическая наука. Москва:
Междуначодные отношения, 1995.
Кравченко А. И., Социология: учебник для
студентов высших учебных заведении. Москва: Деловая книга, 1999.
http://www.britannica.com
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru