Zinātniekiem nav vienota viedokļa, kas
ir intelekts. Intelektu var definēt, tas sastāv no dažadiem komponentiem. Pirms
vispār sāka definēt intelektu, jau bija izdomāti daudzi intelektuālo spēļu
testi, ar kuru palīdzību varot noteikt cilvēka inteliģences pakāpi. Pirmo šādu
testu izveidoja francūži Albērs Binē un Teodors Simons 1905. gadā.
Intelekta testos ir dažādu dzīves situāciju problēmrisinājumi. Izveidojās
paradoksāla situācija, kad intelekts jau tika mērīts, bet atbilde uz jautājumu,
kas ir intelekts, vēl nebija dota. Savācot un analizējot šādus testus Čārlzs
Spīrmens 1927. gadā izteica apgalvojumu, ka šādu testu pildīšanai ir
nepieciešama vispārīga spēja, ko nosauca par “G” faktoru. Šo faktoru saistīja
ar smadzeņu mentālo enerģiju - to aktivitāti. Jo vairāk cilvēkam piemita šīs
mentālās enerģijas, jo labāk viņš varēja risināt dažādu rakstura
problēmsituācijas. 1931. gadā Tērstouns veica līdzīgus pētijumus un nonāca
pie atšķirīgiem rezultātiem, Viņa izpratnē Intelekts sastāv no septiņām
primārajām (svarīgākajām) intelektuālajām spējām. Kā pirmo viņš izvirzīja
“Verbuālo izpratni”. Verbuālā izpratne ir tā, kā cilvēks izprot un spēj
izteikties par dažādām lietām, piemēram kā viņš izprot vārdu ”Liels”? Jo
precīzāk un izsmeļošāk viņš var atbildēt uz šo jautājumu, jo augstāks ir
verbuālās izpratnes koeficents. Kā otro intelekta komponentu Terstouns ir
minējis “Valodas raitumu”. Katrs cilvēks vārdus izrunā atšķirīgā ātrumā gan
daudzumā. Valodas raitumu cilvēkam var pārbaudīt ar šādu uzdevumu; nosaukt
vienas minūtes laikā vārdus kas sākas uz burtu “k”. Šāds uzdevums sniegs zināmu
ieskatu cilvēka valodas raitumā. Kā trešo komponentu viņš minējis rēķināšanu.
To protams pārbaudīja ar matemātiskiem jautājumiem. Telpiskā vizoulācija ir
ceturtā un tai ir paredzēti uzdevumi ar priekšmetiem, un jo ātrāk cilvēks spēj
iztēlē atrast pareizo atbildi, jo labāk attīstīta telpiskā vizoulācija.Nākošais
intelekta komponents ir atmiņa, to pārbauda piemēram nosaucot zināmu vārdu
skaitu un pēc atmiņas jānosauc tos. Nākošā ir spriešanas spēja. To var
pārbaudīt ļoti dažādos veidos, piemēram dodot vārdu pārus: kaķis- ņaud, un
tālāk dots vārds: suns-… Uztveres ātrums ir intelekta septītā īpašība. Daži
psihologi šo spēju sauc arī par uzmanības koncentrēšanos, piemēram no burtu
virknes izsvītrot visus “E” burtus un no pieļauto kļūdu skaita varētu
noskaidrot arī uzmanības koncentrēšanos spēju. No izrietošā intelektu jau var
sākt definēt. Dažādu mūsdienu autoru intelekta definīcijās var saskaitīt
aptuveni 27 intelekta komponentus, kurus viņi izmanto intelekta skaidrojumos,
piemēram “Intelekts ir spēja risināt problēmsituācijas”, jeb “intelekts ir
spēja pielāgoties jaunai videi”. Man pašam patīk visvairāk šāda definīcija:
“intelekts ir psihes dinamiska struktūra, kas izveidojas uzkrātām zināšanām un
domāšanas pieredzei mijiedarbojoties, lai organizētu adaptīvu cilvēka sociālo
un bioloģisko uzvedību noteiktā kultūrvidē”. Šī ir tikai viena no iespējām kā
definēt intelektu. Sī definīcija skan sarežģīti, bet tai ir ļoti vienkāršs
izskaidrojums: inteliģents cilvēks ir tāds kurš spēj apvienot savas uzkrātās
zināšanas un domāšanas pieredzi lai rastu pareizo izeju dažādās dzīves
situācijās, gan uzvedībā gan izrunā, gan citās lietās.Varētu secināt ka, jo
pieredzējušāks ir cilvēks, jo intelektuālāks viņš ir, tātad sanāk ka visi
pensionāri ir pasaules inteliģence, bet tā gluži nav! Pieredze tikai papildina
intelektu, bet intelekts slēpjas domāšanā un tās pieredzē. Manuprāt domāšana ir
intelekta sakne, bet pēc tam nāk loģiskā spriesana un tālāk pārējie komponenti.
Protams loģiski domājot un spriežot vēl ir daudz par maz. Intelekts veidojas no
daudziem komponentiem un jo vairāk tos apgūst, jo cilvēks intelektuālāks kļūst.
Cilvēks var būt arī inteliģents dažādās jomās, piemeram Garders ir nonācis pie
atziņas ka nav viena tipa intelekts, bet to ir veselu septiņi. Es tos
neraksturošu bet tikai nosaukšu;
1)
Lingvistiskais intelekts
2)
Loģiski matemātiskais intelekts
3)
Telpiskais intelekts
4)
Fiziski kinētiskais intelekts
5)
Muzikālais intelekts
6)
Interpersonālais intelekts, jeb starppersonālais
intelekts
7)
Intrapersonālais, jeb iekšpersonālais intelekts
Cilvēkam lielākā vai mazākā merā var bū
attīstīts katrs no šiem intelekta tipiem, tomēr visbiežāk kultūras īpatnību
dēļ, iedzimtības faktoru iespaidā, mācīšanās praktiskās darbības vai
personiskās izvēles iespaidā attīstās viens, vai daži no nosauktajiem
intelektiem. Runājot par iedzimtību un apkārtējās vides faktoriem, tad tiem
iļoti liela nozīme. Zinātnieki ir secinājuši ka bērniem ,kuru vecākiem ir
augsts intelekta koeficents, ir arī lielāka iespēja izaugt intelektuāli ļoti
attīstītiem, bet nebūt nav izslēgta iespēja ka var notikt otrādi.Iespaido arī
apkārtējā vide, ģimenes apstākļi, sociālais stāvoklis, attiecības skolā un ļoti
daudz iespaido draugi. Ja vide ir negatīva tad tas traucē cilvēka intelekta
izaugsmei. Secinājumu var izdarīt šādu: ka intelektam nav noteiktu robežu, to
var tikai papildināt, jo vairāk apgūsim zināšanu, jo vairāk attīstīsim savas
spējas, jo sekmīgāk apvienosim prāta spējas un pieredzi, jo vieglāk mēs tiksim
galā ar jaunām situācijām, jo inteleģentāki mēs kļūsim. Un nobeigumā uzrakstīšu
Sternberga intelekta teoriju : ‘’Cilvēka intelektuālais attīstības līmenis ir
atkarīgs no cilvēka spējas plānot savu intelektuālo darbību problēmsituācijā,
atlasīt piemērotas stratēģijas to risināšanai, risināt uzdevumu un piesaistīt
esošām zināšanām jaunas’’.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru