LATVIJAS UNIVERSITĀTE
PEDAGOĢIJAS FAKULTĀTES
PSIHOLOĢIJAS
SPECIALITĀTES
DIENAS NODAĻAS
3. KURSA
STUDENTA
KURSA DARBS
25.-50.gadus vecu indivīdu
krāsu kombināciju uztveres īpatnības un to izmantošana āra reklāmā.
ZINĀTNISKAIS VADĪTAJS :
Dr.
Psych. Inta Tiltiņa
1999. GADS.
SATURS.
IEVADS. 2.lpp.
TEORĒTISKĀ DAĻA.
REKLĀMAS
TIPOLOĢIJA 5.lpp.
UZTVERE 7.lpp.
REKLĀMAS
VEIDOŠANA 10.lpp.
REKLĀMAS
VIZUĀLIE LĪDZEKĻI 15.lpp.
PRAKTISKĀ DAĻA.
PĒTĪJUMA
BŪTĪBA 19.lpp.
REZULTĀTU
ANALĪZE 21.lpp.
NOBEIGUMS. 23.lpp.
LITERATŪRAS SARAKSTS.
IEVADS.
Viens no veiksmīgas
uzņēmējdarbības pamatnosacījumiem ir laba pircēju informētība par pārdodamās
preces labajām īpašībām. Informēšanas procesā ir jāsaskaras ar dažādām
psiholoģiska rakstura problēmām. Lūdzot palīdzību psihologam, šīs problēmas var
risināt daudz efektīvāk
Tādēļ es nolēmu izpētīt Latvijā par šo tēmu
pieejamo literatūru. Īpašu uzmanību es pievērsu āra reklāmai, kuru Latvijā pēc
manām domām pagaidām izmanto maz un neefektīvi. Ir divi āra reklāmas veidi:
1. Viens no tiem ir plakāti, kuri ar teksta palīdzību
sniedz informāciju par pakalpojumiem. Piemēram ceļmalās bieži ir redzami
plakāti ar autoservisu reklāmām, uz kurām norādīta servisa specifika un. Pie
šāda veida reklāmas ir pieskaitāmi arī afišu dēļi.
2. Otrs ārējās reklāmas veids ir attēli. Tie var būt
gan zīmēti, gan fotogrāfēti. Šis tiek uzskatīts par efektīvāko āra reklāmas
veidu.(2.)
Āra reklāma Latvijā
tiek izmantota tikai kā reklāmas kampaņu piedeva, kas manuprāt, ir kļūdaini.
Āra reklāmai ir vairākas būtiskas
priekšrocības, kuras ļauj to uzskatīt par patstāvīgu un ļoti efektīvu reklāmas
līdzekli.
1. Apjoms. Reklāmdevējiem ir nepieciešams piesātināt
reklāmas tirgu, ja viņam ir nepieciešams ieviest tirgū jaunu preci. Ar āra
reklāmas palīdzību var aptvert 100% visu patērētāju tirgu ar salīdzinoši ļoti
zemām izmaksām. Liela nozīme ir arī āra reklāmas aptvertās auditorijas
sastāvam. Parasti šī reklāma tiek izvietota vietās kur ir liela cilvēku plūsma.
2. Elastība. Āra reklāmu var izvietot jebkurā reģionā
un šī reklāma ir vienlīdz derīga gan nacionālā, gan reģionālā, gan vietējā
tirgū. Šo reklāmu var izvietot visā pilsētā vai tikai konkrētā pilsētas daļā.
3. Ietekme. Pie salīdzinoši zemām izmaksām šis
reklāmas veids var aptvert visu mērķauditoriju ļoti īsā laika posmā un tas var
notikt vairākkārtīgi. Protams, ka tas ir ārkārtīgi izdevīgi tādiem reklāmdevējiem,
kuru reklāmas sauklis ir īss, vienkāršs un kategorisks. Āra reklāma ir pati
izskatīgākā no visām reklāmas jomām. Āra reklāmā ir iespējams izmantot gaismas
efektus, animāciju un izteiksmīgas krāsas. Un beidzot, ja citiem reklāmas
veidiem ir jāmeklē pieeja pircējam, āra reklāma ietekmē cilvēkus pie ieejām
veikalos, darbā un atpūtā, dienā un naktī.
Taču visas šīs priekšrocības var tikt
pilnvērtīgi izmantotas tikai tajā gadījumā, ja reklāma ir izveidota pietiekoši
profesionāli, ja cilvēkiem patiks tās tehniskais izpildījums. Tādēļ šajā darbā
es vēlētos izpētīt galvenos veiksmīgas āra reklāmas priekšnosacījumus. Galvenā
problēma, pēc manām domām, varētu slēpties dažādu krāsu kombināciju
izmantošanā,no kurām dažas varētu cilvēkos izraisīt pozitīvas emocijas, bet
citas pilnīgi pretēji – negatīvas. Paralēli šīm izjūtām var veidoties arī
attieksme pret reklamējamo produktu. Pietam āra reklāmā šo negatīvo iespaidu
nav iepējams kompensēt ar kaut ko citu, piemēram skaņu.
Darba mērķi :
1. Apkopot pieejamo literatūru par psiholoģijas
izmantošanu āra reklāmā un tās radīšanas procesā.
2. Izdarīt secinājumus par iegūto teorētisko
materiālu.
3. Izanalizēt un izdarīt secinājumus par praktiskā
pētījumā iegūtajiem rezultātiem.
Darba uzdevumi :
Iepazīties ar
āra reklāmas vietu dažādu reklāmas tipu vidū.
Iepazīties ar
cilvēka uztveres īpatnībām.
Iepazīties ar
āra reklāmas veidošanas psiholoģiskajiem aspektiem.
Iepazīties ar
dažādu vizuālo līdzekļu izmantošanu āra reklāmā un to psiholoģiskajiem
aspektiem.
Praktiskajā
pētījumā izpētīt 25.-50.g. vecu indivīdu krāsu
kombināciju uztveres īpatnības.
Pēc
iepazīšanās ar teorēisko materiālu izvirzīt hipotēzi par 25.-50.g. vecu
indivīdu krāsu kombināciju uztveres īpatnībām.
REKLĀMAS TIPOLOĢIJA.
Reklāma
tiek klasificēta pēc vairākiem kritērijiem:
Pēc
mērķauditorijas:
*
Patēriņa preču
reklāma
*
Biznesa
reklāma (Šāda veida reklāmai ir trīs mērķi :pārliecināt profesionāļus ka viņiem
nepieciešams nopirkt reklamēto apratūru , lai uzturētu profesijas prestižu ,
veicinātu preču un pakalpojumu noieta palielināšanos caur noteiktām
profesionālajām grupām , pārliecināt klientus nepieciešamībā izmantot reklamēto
preci savā ikdienā .)
Pēc aptvertās
auditorijas lieluma :
*
starptautiskā
reklāma , virzīta uz ārvalstu tirgu .
*
nacionālā
reklāma , virzīta uz vietējā mēroga tirgu .
*
reģionālā
reklāma , virzīta uz noteiktu reģionu .
*
vietējas
nozīmes reklāma , kas domāta vietējam patērētājam
Pēc
izplatīšanas kanāla :
*
Drukātā
reklāma (prospekti , katalogi , bukleti , brošūras , vizītkartes utt. )
*
preses reklāma
*
rādioreklāma
*
TV reklāma
*
kinoreklāma
āra reklāma
(zīmes , norādes , reklāmas plakāti, reklāma uz tarnsporta)
*
reklāma pa
pastu
*
izstādes
*
speciālie
reklāmas veidi (veikalu reklāma , finansu reklāma )
Pēc mērķa:
*
preču un
pakalpojumu reklāma noieta veicināšanai
*
ideju reklāma
*
komercreklāma
- virzīta uz peļņas gūšanu tuvākā vai tālākā nākotnē .
*
nekomerciālā
reklāma - tās mērķis nav peļņas gūšana .Piemēram labdarības, fondu , reliģisku
vai sabiedrisku organizāciju reklāma .
*
reklāma -
darbība t.i. reklāma, kura virza klientu uz kādu konkrētu darbību - pirkšanu un
taml . Tās ietvaros avīzēs un žurnālos tiek ievietoti kuponi, kuri dod tiesības
saņemt atlaides konkrētām preču grupām.
*
preces tēla
reklāma, kas galvenokārt ir virzīta uz noteikta preces tēla radīšanu vai arī uz
intereses radīšanu par doto marku , preču kategoriju , firmu un tml.(6.)
Redzams, ka āra reklāma ir patstāvīgs
reklāmas veids, un tas ir tikpat nozīmīgs kā tādas mums pierastas reklāmas
formas kā TV un radio reklāma. Āra reklāmu sīkāk var iedalīt pēc
mērķauditorijas, aptvertās auditorijas lieluma un reklāmas mērķa. Taču vērtējot
āra reklāmu Latvijā es to vērtētu kā mazattīstītu nozari ar ļoti plašām
perspektīvām.
UZTVERE.
Apkārtējās pasaules
parādības tiek uztvertas ar sensoro sistēmu . Šajā sistēmā var izdalīt piecas
daļas :
1. redze
2. dzirde
3. oža
4. garša
5. tauste
Katrs no mūsu sajūtu
orgāniem pārveido stimulu ietekmi nervu enerģijā. Āra reklāma ietekmē cilvēku
ar redzes palīdzību.(3.)
Slieksnis.
Pārliecība par to, ka
apzinātās sajūtas iestājas tad, kad stimula enerģija sasniedz smadzenes, radīja
daudzus psihofiziskus eksperimentus par sajūtu sliekšņa izmainīšanu. Ideja bija
tāda, ka brīdī, kad pienākošās enerģijas daudzums pārsniedz noteiktu līmeni
(t.i. sajūtu slieksni) tā ierosina jūtīgos neironus un rodas kairinājums. To
sauc par virssliekšņa enerģiju. Ja
enerģijas daudzums sajūtu slieksni nepārsniedz, neironi netiek kairināti. To
sauc par zemsliekšņa enerģiju. Šis zemsliekšņa kairinājums paliek cilvēkā ka
neapzināta informācija, intuīcija (5.)
1953.g. B.Packard ASV
veica šādu eksperimentu, ar kuru vēlējās pierādīt ka arī zem sajūtu sliekšņa
saņemtā informācija ir spējīga motivēt cilvēku uz noteiktu darbību.
Eksperimenta ietvaros
kkinoseansa laikā filmai tika parādīti subtitri “ēdiet popkornu un dzeriet
limonādi”, kuri tika demonstrēti 1/3000 sekundes daļu. Sešu nedēļu laikā
pokorna pārdošanas apjomi pieauga par 57%, bet limonādes – par 18%.(2)
Taču eksperimenta
rezultāti var tikt izskaidroti arī vienkāršāk. Bieži tiek noklusēts ka šajā
seansā tika demonstrēta filma “Pikniks” kuras laikā personāži ļoti daudz ēda un
dzēra.
Līdz ar to āra
reklāmas efektivitāte ir grūti nosakāma, jo cilvēks var to apzināti pat
nepamanīt, bet tajā pašā laikā vajadzīgā informācija var tikt saglabāta un
pastāv iespēja, ka tā tiks vajadzīgajā mirklī aktualizēta.
Uztveres apjoms .
Uztveres apjoms
raksturo informācijas apstrādes sākuma stadiju. Ir zināms, ka pasaule ir pilna
ar stimuliem, no kuriem liela daļa atrodas sensorās atklāšanas diapazonā . Cik
liela daļa no tiem ir piejami tālākai apstrādei? Lielākā daļa pētiumu nonāk pie
secinājuma, ka uztveres apjoms ir seši, septiņi objekti .Taču tas ir tikai
tajos gadījumos , kad ir pietiekoši daudz laika aplūkošanai. Ja laika nav tad
uztvere balstās uz sensoro glabāšanu. Taču tas ir īslaicīgs process kas tiek
ātri aizmirsts.
Redzes iespaidu
saglabāšanu un to īslaicīgo pieejamību tālākajai apstrādei sauc par ikonisko
atmiņu. Visa ieejošā informācija tiek saglabāta, taču tā ātri pazūd, ja to
tālāk neapstrādā. Ja tiek veidota atskaite par to, ko atcerās, tiek pazaudēta
būtiska daļa informācijas.
Lai
izpildītu savas ikdienas darbības, cilvēkiem vajag iegūt noteiktu informāciju
par apkārtējo vidi un ignorēt pārējo, kas ietekmē maņu orgānus. Loģisks
risinājums šīm prasībām ir ''buferis'' ar lielu ietilpību priekš neapstrādātas
informācijas glabāšanas kas saistīts ar selektīvu filtru, kurš iegūst no
''bufera'' derīgu informāciju. (5.)
Līdz
ar to var secināt ka āra reklāmā nedrīkstētu būt pārāk daudz objektu, jo tie
var traucēt viens otra uztveršanu un līdz ar to mazināt reklāmas efektivitāti.
Cilvēkam eksistē trīs
uztveres formas:
1. Vizuālā tipa cilvēks pamatā uztver un organizē
savu pieredzi un domāšanu ar redzes tēlu
un attēlu palīdzību .Viņam būs svarīgi vārdi kas it kā apraksta redzēto - tādi
kā skaidrs , tumša lieta , fokusēt uzmanību u .c .
2. Kinestētiskā tipa cilvēks pasauli uztver
galvenokārt ar sajūtu un izjūtu palīdzību . Viņam raksturīgi vārdi ir just,
iziet cauri, nejūtīgs, vājš u.c.
3. Audiālā tipa cilvēks vairāk uztver ar dzirdi. Viņš
biežāk lieto vārdus skaļš, labi skan, dzirdēt .
Katram
no viņiem eksistē sava ''patiesība '' par pasauli. Valoda, ko viņi uztver, arī
ir atšķirīga un katrs paņem savu daļu informācijas. No šīs pozīcijas skatoties
reklāmā nepieciešams izmantot visus trīs uztveres veidus, īpaši izceļot vienu
vai divus - atkarībā no piedāvājamā produkta. Taču vēl nepieciešams ņemt vērā
kādu cilvēku psiholoģisko īpatnību. Smadzenes vārdu uztveršanai izmanto divus
mehānismus: racionāli - loģisko un emocionāli - tēlaino. Daudzi vārdi nes sevī
slēptu emocionālo vērtējumu: ''slikti'' vai ''labi'', izsauc noteiktus
asociatīvus redzes tēlus . Manipulējot ar vārdiem var radīt cilvēkam pašam
neapzinātu , pozitīvu vai negatīvu , attieksmi pret kaut ko . Piemēram vārds
nopirkt galvenokārt saistās ar naudas izdošanu , bet vārds iegādāties - ar kaut
kā iegūšanu u.t.t. Pie reklāmas teksta izstrādes atkarībā no paša mērķa var
izmantot gan vienu , gan otru variantu . Pie tam vajag prognozēt iespējamos
ietekmes variantus uz klientu loģiku un
emocijām . (1.)
Krāsu uztveres psiholoģija.
Bez
šaubām, atsevišķa indivīda attieksme pret krāsu ir subjektīva, taču savā būtībā
tā balstās uz objektīvām likumsakarībām. Attieksmi pret atsevišķu krāsu nosaka
sociāli vēsturiskie apstākļi, ģeogrāfiskie un vēlvirkne tādu faktoru kā vecums,
dzimums, profesija, cilvēka vispārīgais attīstības līmenis, tas ir, viņa intelekta
attīstības pakāpe.
Visas
psihiskās funkcijas apvieno intelekta jēdziens, tāpēc praktiski visi
izzināšanas pocesi –no sajūtām un uztveres spējām līdz pat radošajai domāšanai
un runas spējām līdz pat šim brīdim tiek apkopoti zem šī termina.
Tādējādi,
cilvēka un krāsu informatīvi enerģētiskā mijiedarbība vienlaicīgi tiek īstenota
trijos intelekta līmeņos:
a) Apzināts(ceļazīmes,
signālzīmes, brīdinājuma u.c. zīmes)
b) Zemapziņas(sarkans-drosme,
zils-prāts u.tml.)
c) Neapzināts (sarkana krāsa
paātrina pulsu, zila palēlina u.tml.)(7.)
Pēc
Voltera Mergelaiza domām, cilvēka reakcija uz noteiktu krāsu ir atkarīga no
nacionālās piederības un kultūras tradīcijām. Piemēram, par siltajām krāsām
tiek uzskatīts sarkanā, dzeltenā un oranžā:’’tās stimulē, uzbudina un izsauc
aktīvu atbildes reakciju.’’ Cilvēki no siltām klimatiskām joslām vislabāk
reaģēs uz šīm krāsām.
Daži Mergelaiza
novērojumi:
Sarkanā – asins un
uguns simbols. Tuvojas zilajai pēc popularitātes, taču daudz produktīvāka, pati
karstākā krāsa, ar pašu augstāko spēju izraisīt darbību.
Brūnā – Vīrišķīga
krāsa, asociējas ar zemi, briedumu, siltumu un komfortu – tipiski vīrišķīga.
Dzeltenā – Krīt acīs,
īpaši salikumā kopā ar melno; fizioloģiski attaisnojams izmantošanai uz labības
produktu, citrusaugļu iepakojuma.
Zaļā – veselības un
svaiguma simbols, bieši tiek izmantots uz tabakas izstrādājumu iepakojuma,
īpaši ar mentola piedevām.
Zilā – pati aukstākā
un pati pievilcīgākā krāsa ; efektīva sasaldētu produktu iepakojumā, gaišāka
rada ‘’patīkamu’’ iespaidu.
Melnā – rada sarežģītības,
augstas tehnoloģijas iespaidu; tiek
izmantota lai radītu materiālas vērtības statusu ; ļoti laba kā fona vai
ierāmējuma krāsa.
Oranžā – pati
“ēdamākā”; atgādina rudeni un augļiem, dārzeņiem. (6.)
Līdz ar to var
secināt ka krāsu izmantošana āra reklāmā ir atkarīga no vairākiem faktoriem, no
kuriem kā svarīgākos varētu atzīmēt nacionālās tradīcijas un kultūras
īpatnības, reklamējamā produkta specifiku, mērķauditoriju u.c.
REKLĀMAS VEIDOŠANA.
Kā
faktoru, kuram noteikti jābūt reklāmā, varētu minēt kopējās reklāmas kampaņas
mērķi. Tā ir galvenā pazīme pēc kuras var atšķirt labu reklāmas kampaņu no
sliktas. Tajā pašā laikā pareizi savienotam jābūt reklāmas priekšmetam,
auditorijas raksturam, kompānijas mērķiem un verbālajiem tēmas izvērsumiem reklāmā.
Kompozīcija.
Viena
no svarīgākajām veiksmīgas vizuālās reklāmas daļām ir kompozīcija. Tekstam
jābūt izvietotam tādā veidā lai tas būtu viegli lasāms, kā arī jāsadarbojas ar
pārejām daļām , ilustrācijām. Uzmanība jāpievērš arī šriftam , kurš tiek izmantots
virsrakstam un pamattekstam līnijas un rāmīši kuri organizē informācijas
iegūšanas procesu. Un , visbeidzot, visiem reklāmās elementiem kopā ir jāveido
viens veselums.
Ar šiem daudzajiem
noteikumiem arī ir izskaidrots tas, kādēļ reklāmas , kuras ir domātas
publicēšanai drukātajos masu informācijas līdzekļos sākumā tiek veidotas kā kompozīcijas , tas ir kā vienkāršaas ar
zīmuli veidotas skices kurās tiek ņemti vērā dabiskie izmēri un proporcijas.
Šis termins tiek izmantots attiecībā uz avīžu , žurnālu , ārējo, un transporta
reklāmu. Attiecībā uz pasta reklāmu, vai reklāmu tirdzninecības vietā, kad
bieži rodas vajadzība pēc trīsdimensiju prezentācijas , kompozīcija saucas par
maketu. (2.)
Kompozīcijas principi.
Līdzsvars.
Izejas punkts , kurš
nosaka kompozīcijas līdzsvaru, ir optiskais centrs . Optiskais centrs atrodas
aptuveni vienu astoto daļu virs fiziskā centra vai piecu astotdaļu attālumā no
sludinājuma apakšējās robežas. Līdzsvars – tā ir elementu izvietošana
lapaspusē: labā puse attiecībā pret kreiso, augšējā pret apakšējo. Eksistē divi
līdzsvara veidi: formālais un neformālais.
q Formālais līdzsvars. Atslēga uz formālo līdzsvaru
– absolūta simetrija, pie kuras pāra elementi kuri atrodas abās līnijas pusēs ,
kura sadala sludinājumu, iegūst vienlīdzīgu optisku spēku. Tāda veida līdzsvars
tiek izmantots tad, kad vajadzīgs pasvītrot cienīgumu, stabilitāti, tēla
konservatīvismu.
q Neformālais līdzsvars. Izvietojot dažādu izmēru,
formu krāsu intensitātes elementus dažādos attālumos no optiskā centra var sasniegt
kopējo objekta vizuālo līdzsvaru. Lielākajā daļā reklāmas sludinājumu tiek
izmantots neformālais līdzsvars , kas padara tos interesantākus, tēlainākus un
emocionāli piesātinātākus.
Pārvietošana.
Sludinājuma uzbūves pamatprincips,
pateicoties kuram lasītāja uzmanība pārvietojas pa sludinājumu vajadzīgajā
secībā, saucas par pārvietošanu. Tas tiek sasniegts ar veselu paņēmienu virkni:
q Sludinājumā var būt attēloti cilvēki vai dzīvnieki
kuru skatieniem sekojot mēs nonākam pie nākošā svarīgā sludinājuma elementa.
q Mehāniskas ierīces, tādas kā norādošs pirksts,
līnija vai bultiņa vada uzmanību no viena elementa pie otra.
q Komiksi vai bildītes, kas izvietotas noteiktā
secībā, liek sākt lasīšanu no sākuma un turpināt noteiktā secībā lai saprastu
sludinājuma būtību.
q Tukšumu un krāsu izmantošana izceļ tekstu vai
ilustrācijas. Skatiens vērsīsies no tumšā elementa uz gaišo, no krāsainā uz
bezkrāsaino.
q Var tikt izmantots dabiskais lasītāja ieradums
sākt lasīšanu no labā augšējā stūra un turpināt to līdz apakšējam labajam
stūrim.
q Pirmkārt uzmanību pievērš liela izmēra elementi ,
kuri lapā dominē un tikai pēc tam mazākie.
Proporcionalitāte.
q Visiem sludinājuma elementiem ir jāpiešķir tāds
vietas daudzums, kurš ir proporcionāls
to nozīmei sludinājumā kā vienotā veselumā. Vislabāk ir variēt ar
laukumu , kuru aizņem dažādi elementi, lai izbēgtu no vienmuļības , kura rodas
, ja visi elementi aizņem vienādu laukumu.
Kontrasts.
q Efektīvs uzmanības pievēršanas līdzeklis vienam
konkrētam elementam ir kontrasta
izmantošana krāsas, izmēra vai stila ziņā. Piemēram izmantot negatīvu (balti
burti uz tumša fona), melnbaltu sludinājumu sarkanā rāmītī vai neparasta stila
šriftu, kurš kontrastē ar ierasto.
Secība.
q Tiek domāta konkrētā sludinājuma saistība ar visu
reklāmas kampaņu kopumā. Tas tiek panākts ar viena un tā paša formāta, stila un
tonalitātes ievērošanu visos sludinājumos, orģināla grafiskā elementa
iesaistīšanu vai arī ar logotipa, asprātīgas devīzes palīdzību.
Vienotība.
q Vienotība – tā ir visu elementu apvienošana
vienotā veselā. Neskatoties uz to, ka sludinājums sastāv no daudzām un dažādām
daļām, tām jābūt tā savstarpēji saistītām, lai sludinājums radītu harmonisku
iespaidu. Savu daļu vienotības radīšanā var dot līdzsvars, pārvietošana,
proporcionalitāte un krāsa. Bez šiem var izmantot arī citus paņēmienus:
Ø Viens šrifts dažādos stilos
Ø Rāmītis ap sludinājumu lai apvienotu dažādus tā
elementus
Ø Tukšumu izmantošana
Ø Grafiski paņēmieni : kvadrāteida rāmīši, bultiņas
un iesvītrojums.
Precizitāte un vienkāršība.
q Jebkurš elements, no kura pazušanas sludinājums
necieš ir jālikvidē. Dažādu stilu šriftu pārbagātība, pārāk sīki burti, negatīvs attēls, ilustrācijas, rāmīši pārāk
sarežģī kompozīciju. Sludinājumu kļūst grūti lasīt un tā efektivitāte
samazinās.
Izdalīšana ar tukšumu palīdzību.
q Tukšumi – tās ir sludinājuma daļas, kuras nav
aizņemtas ar citiem elementiem (šis nosaukums saglabājas pat tad, ja šīs daļas
ir aizkrāsotas ar melnu vai kādu citu krāsu). Ja ap tekstu atstāj plašus brīvus
laukumus , tad tiek radīts priekšstats, ka teksts ir izgaismots ar gaismas
staru.
Kompozīcijas izmantošana.
Kompozīcija
ir visu reklāmas daļu sakartošana. Drukātajā reklāmā tas izpaužās šādā veidā:
virsraksts, apakšvirsraksts, ilustrācija, pamatteksts, ilustrācijas,
tirdzniecības zīmes, devīzes un autogrāfi (vai logotips). Kompozīcija pilda
divas funkcijas. Pirmā – mehāniskā. Kompozīcija kalpo par sava veida tehnisko
skici. Drukātajā reklāmā tā piemēram parāda kur atradīsies dažādas sludinājuma
daļas ; pēc kompozīcijas autors redz , cik liels apjoms būtu jāaizņem tekstam;
ilustrātors un fotogrāfs nosaka attēlu izmērus un stilu; mākslinieciskais
redaktors – izmērus un stilu tipogrāfiskajam šriftam. Kompozīcija palīdz
noteikt arī izmaksaas.
Otra funkcija –
psiholoģiskā vai simboliskā. Kompozīcija , tāpat kā izpildījums rada preces
tēlu, uztveres veidu. Kompozīcija var spēlēt izšķirošo lomu kompānijas vai
preces tēlā. Daudzi veikali, kas tirgojās ar bakalejas izstrādājumiem , kā arī
aptiekas izvieto savus reklāmas sludinājumus tādā veidā, ka redzmi tikai preču
nosaukumi un cenas, cenas, cenas, kuras
rakstītas ar treknu melnu šriftu. Tas ir spilgts piemērs reklāmai, kura ir
tendēta uz cilvēkiem kuri kā galveno faktoru uztver cenu. No otras puses
veikali, kuri piedāvā augstas kvalitātes preci par augstākām cenām izmanto cita
veida reklāmu – ar lielām krāsainām ilustrācijām, nelieliem tekstiem un un
lieliem tuklšiem laukumiem. Abu tipu
kompozīcijas izplata veikala tēlu un rada priekšstatu un parāda māksliniekam
darbības pamatvirzienu. Tādēļ izstrādājot kompozīcijas sākotnējo variantu
mākslinieciskajam redaktoram ir precīzi jāstādās priekšā preces vai uzņēmuma
vēlamais tēls.
Kāds kompozīcijas veids ir visefektīvākais.
Kā
rāda ilggadīgi lasītāju auditorijas pētījumi vislielāko popularitāti ir
iemantojušas kompozīcijas standarta izmēru plakāta veidā ar kādu dominējošu
attēlu, kurš aizņem 60-70% sludinājuma platības. Tālāk seko sludinājumi ar
vienu lielu attēlu un mazu attēlu sēriju. Vizuālie līdzekļi, kas viņos izmantoti pievērš un notur lasītāja
uzmanību. Tātad, ilustrāciju saturam jābūt interesantam.
Arī virsrakstiem būtu
jāpievērš lasītāja uzmanība un to loma reklāmas iegaumēšanā var būt svarīgāka
kā vizuālajiem līdzekļiem. Vislabāk ir izmantot īsus virsrakstus no vienas
rindiņas, taču vajadzības gadījumā var izmantot arī divas rindiņas. Kopējam
virsraksta laukumam ir jāsatāda tikai 10-15% no kopējā sludinājuma laukuma,
tādēļ nevajag izvēlēties pārāk lielu šriftu. Virsrakstu var novietot gan virs,
gan zem attēla.
Lasītāju auditorijas
lielums būtiski krītās, ja vārdu skats sludinājumā pārsniedz 50. Tādēļ, ja mērķis ir pievērt pēc iespējas
lielāku lasītāju skaitu, tad teksta
apjoms nedrīkst pārsniegt 20% no sludinājuma kopējās platības. Lai veiksmīgi
pārdotu dažas preču grupas, par produktu ir jāpavēsta pēc iespējas vairāk.
Tādēļ nevajag baidīties no gariem tekstiem ja tie ir mērķtiecīgi. Vajag tikai
parūpēties par to, lai tos būtu ērti lasīt.
Visbeidzot nav
obligāti jāpalielina logotipu izmēri. Lielākā daļa sludinājuma lasītāju
interesējas par kompānijas nosaukumu tādēļ autogrāfi un logotipi var aizņemt ne
vairāk kā 5-10% sludinājuma laukuma. Vislabāk tos izvietot labajā apakšējā
stūrī vai zem sludinājuma. (2.)
REKLĀMAS VIZUĀLIE LĪDZEKĻI.
Vizuālo līdzekļu nozīme.
Dauzi
lasītāji uztver sludinājumus šādā secībā :
1. Skatās uz attēlu
2. Lasa virsrakstu
3. Lasa reklāmas tekstu
Ja viens no šiem
elementiem nepievērš uzmanību, tad reklāmas efektivitāte samazinās. Tā kā
vizuālie līdzekļi nes ļoti lielu slodzi reklāmas veiksmes nodrošināšanā, tad
tiem vienmēr ir jāpiedāvā kaut kas interesants lasītājam. Daudzos reklāmas
sludinājumos vizuālo līdzekļu vispār nav, tādēļ, ka kāds ir pieņēmis lēmumu ka
tie ir lieki.
Ja vizuālie līdzekļi
tiek izmantoti, tad tiem ir jāpilda vismaz viens no šiem mērķiem:
q Jāpievērš lasītāja uzmanība.
q Jānosauc reklāmas priekšmets.
q Jāizdala no lasītājiem tie, kuri ir potenciālie
pircēji, bet pārejiem jāļauj izlaist šo sludinājumu, ja viņi to vēlas.
q Jāierosina lasītājā interese ar virsrakstu.
q Jārada labs priekšstats par preci vai
reklāmdevēju.
q Jāizskaidro tekstā aprakstītās preces
priekšrocības.
q Jāpalīdz pārliecināt lasītāju par tekstā izteikto
apgalvojumu patiesīgumu .
q Jāpasvītro preces unikalitāte.
q Jānodrošina visu dotās reklāmas kampaņas
sludinājumu iedarbības nepārtrauktība.
Tehniskās metodes.
Vizuālos līdzekļus
izvēlās izejot no nepieciešamības, cenas, tehniskajiem ierobežojumiem
izgatavošanas procesā, ražošanas laika, tipogrāfijas iespējām, kalitātes vai
papīra tipa, mākslinieka iespējām. Pamatā reklāmā tiek izmantoti divu veidu
vizuālie līdzekļ – tie ir fotogrāfijas un zīmētas vai gleznotas ilustrācijas.
Fotogrāfija.
Laba
fotogrāfija var ienest sludinājumā vairākus svarīgus faktorus:
q Reālismu
Fotogrāfija dod sludinājumam reālisma
ilūziju. Laba krāsainā fotogrāfija preces tēlu veido emocionāli piesātinātu un
reālu, vienā brīdī radot priekšstatu par
augstu izgatavošanas kvalitāti, otrā par
lieliskām garšas īpašībām.
Fotogrāfijas rada jūsu klātbūtnes
efektu attēlotajā situācijā. Piemēram, neviena auto reklāma neiztiek bez
mirkļa, kurā skatītājs tiek nostādīts it kā šofera lomā – viņš sēž pie stūres.
Fotogrāfija jūs ievelk darbībā.
q Attēla ‘’atdzīvināšana’’
Fotogrāfi dara brīnumus radot reālismu
situācijās, kuras zīmētā veidā nerada nekādu efektu. Tas ļoti bieži tiek
izmantots apģērbu reklāmās, lai radītu realitātes, šodienas iespaidu.
q Noskaņojums
Fotogrāfija var nest milzīgu
emocionālu lādiņu – piemēram fiziski cietuša bērna fotogrāfija. Bērnu
fotogrāfijas ar īpašu uzmanību tiek uztvertas tad, kad tajās tajās tik
parādītas tādas īpašības kā līdzjūtība vai
emocionāls pārdzīvojums. Fotogrāfijas var izsaukt arī erotiskas jūtas,
pat šokēt.
Fotogrāfija tiek uzskatīta par pašu
efektīvāko no reklāmas vizuālajiem līdzekļiem.
Zīmējumi.
Ļoti bieži ir izdevīgāk izmantot
zīmētas ilustrācijas, nekā fotogrāfijas. Reklāmdevējam var ievajadzēties jau
notikuša notikuma attēlu, kurš nav nofotogrāfēts, vai arī tāda notikuma
attēlu, kurš vēl tikai notiks. Zīmējums dažkārt var izrādīties efektīvāks
nekā fotogrāfija. Tas ir tāpēc, ka ilustrātoru ierobežotikai viņa tehniskās
spējas. Atšķirībā no fotogrāfa viņam nav vajadzīgi noteikti modeļi, dekorācijas
vai apgaismojums. Viņam ir pilnīga radoša brīvība, lai radītu vajadzīgo
iespaidu vai efektu, izmantojot tikai viņam piemītošu stilu. (2.)
Vizuālo līdzekļu izvēles principi.
q Produkta iepakojums. Ļoti svarīgi tas ir
produktiem kuri tiek pārdoti iepakojumā,
tā kā tie tiek atpazīti tieši pēc iepakojuma.
q Tikai prece. Parasti šis reklāmas veids tiek
uzskatīts par neefektīvu, jo šādu reklāmu lasāmības līmenis esot ļoti zems.
Tomēr dažkārt šis veids ir izmantots ar vērā ņemamiem panākumiem.
q Prece izmantošanas brīdī. Šāda tipa reklāmas
visbiežāk tiek izmantotas automobīļu un kosmētikas reklāmās.
q Kā izmantot produktu. Pārtikas prodktu reklāmās
bieži tiek piedāvātas jaunas receptes.
q Preces raksturojums. Sīki aprakstītas preces labās
īpašības un labumi, kurus iespējams gūt no tās izmantošanas.
q Preču salīdzināšana. Prece tiek salīdzināta ar
tāda paša veida konkurējošiem izstrādājumiem.
q Patērētāja ieguvumi. Ja preces labās īpašības ir
grūti vai pat neiespējami nodot pa masu informācijas līdzekļiem tad tiek
izmantota demonstrācija. Piemēram, televizoru reklāmas pa TV kur tiek uzsvērta
reklamējamā produkta attēla kvalitāte.
q Humors. Lielākā daļa reklāmas sludinājumu ir vērsti
uz izklaidēšanu. Humora izmantošana rada paliekošu un pozitīvu iespaidu.
q Liecība. Plaši izplatīta sižetu izplatīšana kuros
autoritāte vai reāls cilvēks, piemēram pusaudzis slavē preces labās īpašības.
q Pirms un pēc. Parāda preces lietošanas efektu, piemēram
novājēšanas līdzekļiem.
q ‘’Atgrūšanas’’ pievilcība. Tiek parādīts, kas
notiks, ja produkts netiks izmantots. (2.)
PĒTĪJUMA BŪTĪBA.
Balstoties
uz K.L.Bove (K.L.Bowie) izveidoto krāsu kombināciju efektivitātes rindu es
izvirzīju hipotēzi.
Hipotēze: 25
–50 gadus veciem 25 vīriešiem un 25 sievietēm krāsu kombināciju uztvere atbilst
K.L.Bove (K.L.Bowie) izveidotajai krāsu kombināciju efektivitātes
rindai.
Lai pārbaudītu
hipotēzes patiesumu es izmantoju paša veidotu anketu, kuras būtība ir šāda:
Respondentiem tiek piedāvāta anketa ar piecpadsmit krāsu kombināciju pāriem, no
kuriem katrā pārī respondentam ir jāizvēlas sev patīkamākā krāsu kombinācija.
1.-5. piemērā vienas figūras fona krāsa ir izmantota kā otras figūras figūras
krāsa un otrādi. 6.-10. piemērā uz vienāda fona ir dažādas krāsas figūras.
11.-15. piemērā uz dažādiem foniem ir vienas krāsas figūras.
Saskaņā ar izvirzīto
hipotēzi 1.-5. Piemērā respondentiem vajadzētu izvēlēties krāsu kombināciju ar
tumšu figūru uz gaiša fona, 6.-10. Piemērā respondentiem vajadzētu izvēlēties
atbilstoši krāsu kombināciju rindai efektīvāko figūras krāsu pie viena un tā
paša fona, 11.-15. Piemērā respondentiem vajadzētu izvēlēties efektīvākofona
krāsu pie vienas un tās pašas figūras krāsas. Visiem piemēriem atbilstoši
hipotēzei vajadzētu atbilst dotajai krāsu kombināciju uztveramības rindai.
Pētījuma
objekts – Krāsu uztvere.
Pētījuma
subjekts – 25 –50 gadus veci 50 indivīdi.
Mana pētījuma mērķis ir pārbaudīt
izvirzītās hipotēzes atbilstību patiesībai.
Kā mērķgrupu izvēlējos 25 –50 gadus vecus
vīriešus un sievietes, jo šajā vecumā cilvēki ir fizoloģiski un sociāli
nobrieduši, un tieši šī vecuma grupa sastāda ekonomiski aktīvo iedzīvotāju daļu
Latvijā.
Statistiskās
nozīmības izvērtēšanai izmantoju zīmju rezultātu kritēriju –
Z = O-NP/
NP*(1-P), kur
Z- zīmju rezultātu kritērijs
O- vienas kategorijas rezultāti
N –
kopīgais atbilžu skaits
P- ½
Ja Z >
1.64, tad atšķirība ir statistiski
nozīmīga.
Ja Z <
1.64, tad atšķirība nav statistiski
nozīmīga.
REZULTĀTU ANALĪZE.
Analizējot
anketas rezultātus es ieguvu šādus rezultātus. No piecpadsmit krāsu
kombinācijām izvēle par labu vienai bija statistiski nozīmīga astoņos
gadījumos. Septiņos gadījumos atšķirība starp abām krāsu kombinācijām nebija statistiski
nozīmīga.
Skatot anketu pa
daļām var veikt šādus secinājumus:
1. Pirmajā anketas daļā (1.-5. Piemērs) katrā pārī
piemēri atšķirās ar to, ka pirmās piemēra
fons tika izmantots kā otrā piemēra figūras krāsa un otrādi. No dotajiem
pieciem piemēriem nozīmīga atšķirība parādījās četros piemēros, izvērtējot to
pēc zīmju rezultātu kritērija atšķirība izrādījās statistiski nozīmīga. No šiem
četriem piemēriem divos izvēle atbilda dotajai krāsu rindai, bet divos
izrādījās pretēja. Līdz ar to izrādījās ka nepiepildās autoru dotā
likumsakarība, ka fonam jābūt gaišākam par figūru. Tas neatbilst manai
hipotēzei par krāsu kombināciju uztveramības rindu .
2. Otrajā
anketas daļā(6.-10. Piemērs) katrā pārī piemēri atšķirās ar figūru krāsu fonam
paliekot nemainīgam abos piemēros. No dotajiem pieciem piemēriem nozīmīga
atšķirība parādās trijos, izvērtējot to pēc zīmju rezultātu kritērija atšķirība
izrādījās statistiski nozīmīga. Tas atbilst manai izvirzītajai hipotēzei.
3. Trešajā anketas daļā(11.-15. Piemērs) katrā pārī
mainījās fona krāsas bet figūru krāsas paliek nemainīgas. No dotajiem pieciem
piemēriem nozīmīga atšķirība parādās trijos, taču izvērtējot to pēc zīmju
rezultātu kritērija atšķirība izrādījās statistiski nozīmīga. Tas atbilst manis
izvirzītajai hipotēzei.
Salīdzinot
statistiski nozīmīgi atšķirīgos desmit piemērus ar pārbaudāmo krāsu rindu es
konstatēju, ka sešos piemēros izvēle atbilst dotajai krāsu rindai, bet četros
neatbilst. Līdz ar to varētu secināt ka pēc manas anketas rezultātiem šīs krāsu
rindas izmantošana nav izrādījusies efektīva. Taču ņemot vērā to, ka absolūtās
vērtībās skatot parasti tomēr tiek dota priekšroka kādai noteiktai krāsu
kombinācijai varētu secināt, ka atšķirībām krāsu kombināciju uztverē tomēr ir
jābūt. To apliecina arī krāsu kombinācija no melnas figūras un dzeltena fona,
kura dotajā krāsu kombināciju rindā tika atzīta par pašu efektīvāko. Tādēļ manā
anketā es to iekļāvu veselos trijos piemēros un visos trijos tā tiešām tika
atzīta par pievilcīgāko, un izvērtējot triju piemēru summētos rezultātus pēc
zīmju vērtības kritērija izrādījās, ka šī atšķirība ir statistiski nozīmīga. Kā
otru piemēru varētu minēt baltu figūru uz zila fona. Salīdzinot to ar “vēsām”
krāsām tai vajadzētu tikt uztvertai sliktāk, taču tā pilnīgi pretēji tika uztverta
daudz labāk. Turpretī salīdzinot to ar siltu sarkanbrūnu kŗasu tai būtu jābūt
vairāk ievērotai, taču šeit aptaujas dalībnieki nespēja izdadrīt izvēli, kura
būtu statistiski nozīmīgi atšķirīga par labu vienam no piemēriem. Tātad nevar
arī apgalvot ka nav atšķirību dažādu krāsu kombināciju uztverē. Tas pierāda
tikai to, ka šie rezultāti uzrāda savādākas vadošās tendences mūsu sabiedrībā
Domājot par šo rezultātu iemesliem es
varu izdalīt vairākus cēloņus, kuri varētu būt pamatā šiem rezultātiem.
1. Šī krāsu rinda ir pārāk unificēta, tajā netiek
ņemtas vērā cilvēka individuālās uztveres īpatnības, jo cilvēka krāsu uztvere
ir atkarīga no vairākiem faktoriem, piemēram no iedzimtības, no vides īpatnībām
(polārais loks, tropi), emocionālā noskaņojuma. Līdz ar to varētu apgalvot, ka
objektīvas krāsu uztveres rindas izveide man liekas apšaubāma. To var ietekmēt
pārāk daudz faktoru gan globālā, gan dziļi personīgā līmenī. Pieļauju, ka ņemot
vērā globālās īpatnības var izveidot nevis šādu rindu, bet gan ieteicamās krāsu
kombinācijas, pietam, iespējams ka šīs krāsu kombinācijas var veidot noteiktām
preču grupām. Tas nozīmē ka katrai preču grupai būtu ieteicamās un neieteicamās
krāsas un krāsu kombinācijas.
Līdz ar to es varētu mazliet mainīt savu spriedumu par
doto krāsu rindu, tā ir nevis neatbilstoša, bet gan tā nav adaptēta mūsu
apstākļiem. Es pieļauju, ka ASV tās izmantošana varētu būt pamatota. Ar to
varētu izskaidrot arī iegūtos rezultātus.
NOBEIGUMS.
Šā
darba gaitā es literatūrā atradu atbildes uz ievadā izvirzītajiem darba
uzdevumiem. Tā kā darba gaitā krāsu kombināciju uztveramības rinda
neapstiprinājās es vēlētos turpināt pētījumus šajā jomā un izveidot Latvijas
apstākļiem atbilstošu krāsu kombināciju uztveramības rindu. Iespējams, es
mēģināšu adaptēt tieši šo konkrēto krāsu kombināciju uztveres rindu. Kā otru
interesantu perspektīvu es redzu krāsu kombināciju piemērošanu konkrētiem
produktiem, tas ir noteikt kuras krāsu kombinācijas ir piemērotas konkrētām
preču grupām, kā arī noskaidrot kuru produktu reklamēšanā ir jāizvairās no
konkrētām krāsu kombinācijām.
Darba gaitā es
sastapos ar negaidītām grūtībām. Neskatoties uz to, ka literatūra par reklāmu
ir kļuvusi ļoti pieejama, ir lielas grūtības ar kvalitatīvas literatūras
atrašanu. Lielākā daļa no piedāvātās literatūras ir ārkārtīgi zemas kvalitātes,
tajos klāstītās teorijas bieži nonāk pretrunā pašas ar sevi. Līdz ar to bieži
pēc grāmatas izlasīšanas nākas secināt, ka tā ir veidota tik neprofesionāli, ka
to nav iespējams iekļaut kursadarbā, jo ir šaubas par tajā doto datu
patiesīgumu. Turpretī literatūra angļu valodā parasti ir ļoti dārga un reti
sastopama.
Beigās es vēlētos
piebilst, ka šī darba veidošana man ļoti patika, un, iespējams, ka arī savu
bakalaura darbu es veltīšu šīs problēmas izpētei.
Literatūras saraksts.
V.Zāle.
''Psihotriki , blefošana , manipulācijas .'' R.1997.g.
Бове Л. К . Аренс У.Ф.
Современная реклама. - Издательский Дом
Довгань, 1995. - 675 стр.
Годфруа. Ж . Что такое психология.II. - Москва,
Мир, 1996.- 370 стр.
Картер Г. “Эффективная реклама”Бизнес – информ,1998.г.
Cолсо
Р. Л. Когнитивная психология. - Москва, Тривола, 1996.- 599 стр.
Старобинский Э.Е. ‘’Самоучитель по
рекламе’’ Москва, 1998.г.
Даниель С.М. “Искуство видеть” Л.1990.
Sveiki,
AtbildētDzēstTas ir, lai informētu jūs par mūsu aizdevuma piedāvājumu, mēs piedāvājam privātos, komerciālos un individuālos aizdevumus ar ļoti zemām procentu likmēm līdz pat 3% 1-20 gadu atmaksas perioda laikā, un jūs varat aizņemties no 1000 līdz 2500000 latu, Tomēr, ja jūs interesē, lūdzu, rakstiet mums: accessloanfirm2030@gmail.com
Galvenā priekšrocība, iegūstot aizdevumus no piekļuves kredītrīkotāja, ir tas, ka nodrošinājums nav nepieciešams.
Atbildēt pa e-pastu, ja vēlaties saņemt aizdevumu no mums, lūdzu, pa e-pastu.
Nosūtiet mums e-pastu: accessloanfirm2030@gmail.com
Mēs esam sertificēti, uzticami, uzticami, efektīvi, ātri un dinamiski.
Ar cieņu Scott kungs
Nosūtiet mums e-pastu: accessloanfirm2030@gmail.com