Iespējams, ka kiniķu filozofijas
pamatlicējs ir atēnietis Antistens (ap 435 – 370) – viens no tuvākajiem Sokrata
skolniekiem (sākumā mācījies pie Gorgija), kurš katru dienu esot gājis
klausīties lielo Sokrata sarunas no Pīrejas uz Atēnām (apmēram astoņi
kilometri). Atšķirībā no Platona viņš bija klāt skolotāja nāves brīdī. Viņš
esot sarakstījis apmēram 60 darbu – “par dabu”, “par likumu”, “par labumu”,
“par dzīvību un nāvi” un citus, kuri nav saglabājušies.
Pēc
skolotāja nāves Antistens vadīja nodarbības Atēnu skolā Kinosargā(burt.
“Modrais suns”, ja pieņem, ka skolas
nosaukums cēlies no vārda kynos – “suns”. ). Šajā skolā mācijās jauktas
izcelsmes un nelikumīgās laulības dzimušie jaunieši (pats Antistens nebija
pilntiesīga Atēnu pilsonis), kurus uzskatīja par tādiem , kuru vajadzības
nepārsniedza dzīvnieku – “suņu”- līmeni.
Antistens,
sekojot Sokratam, mācīja, ka zināšanas ir tikai tas, kas izteikts jēdzienos.
Pēc citas informācijas, kuru sniedz Aristotelis, viņš esot noliedzis iespēju
vispār kautko definēt, t.i., saistīt atsevišķo ar vispārīgo , kā arī iespēju
piedēvēt priekšmetam kādas īpašības. Par katru sprieduma subjektu var apgalvot
tikai to, ka tas ir tieši šis subjekts; pieļaujami ir tikai tie spriedumi,
kuros subjekts sakrīt ar predikātu: “Sokrats ir Sokrats”;nepieļaujami ir
spriest : “Sokrats ir skolotājs”.
Antistens
mācija, ka laime ir tikumībā. Lai to sasniegtu, pietiek ar vēlēšanos būt par
tikumisku cilvēku. Tikumība ir vienota visiem, tas ir rīks, ko neviens nevar
atņemt. Tikumība dod mums laimi. Tādējādi dzīves mērķis ir laime, līdzeklis tā
sasniegšanai – tikumība. Augstākā cilvēka laime ir “mirt laimīgam”.
Taču
radikāli atšķirīgais no iepriekšējās tradīcijas bija tas, ko Antistens saprata
kā laimi. Tā nebūt nav saistīta ar orientāciju uz vispārējiem tikumiskajiem
principiem, valsts likumiem utt. Vai var dēvēt par tikumisku valsti, kurā
vienkāršs balsošanas akts padara muļķus par karavadoņiem?
Tas līdzinās lēmumam uzskatīt ēzeli par zirgu. Valsts
nespēj atšķirt labos cilvēkus no sliktajiem un tāpēc iet bojā. Lielo tikumības
avots nav arī sabiedriskā doma. Kad Antistenam teikuši, ka par viņu runā labi,
viņš atjautājis: “Ko sliktu es esmu izdarījis?”
Tikumības
kritērijs ir tikai pats gudrais un viņa dzīve. Tikumiska, t.i., brīva dzīve ir
iespējama visiem, kas nav vergi, taču lielākā daļa politiski brīvo cilvēku ir
savu kaislību, vajadzību, pretenziju, alkatības un citu netikumu vergi.
Cilvēkam ir iespējams atteikties no lielākās vajadzību daļas, reducējot savu
dzīvi līdz dzīvnieciskam līmenim.
Šīs skolas
galvenais pārstāvis bija Antistena skolnieks Diogens(404 – 323) Sinopietis.
Viņa tēls saistās ar visvisādām leģendām, nostāstiem, anekdotēm, liecībām, jo
pats viņš darbus nav rakstījis. Viņš staigājis basām kājām, ar apmetni uz
kailas miesas, ubaga somu un nūju rokā. Dzīvojis viņš apaļā māla mucā (pitosā).
Metodiskais paņēmiens, ko Diogens izmantojis, bija apotegmas – jautājumi,
mīklas alegorijas, kā arī stāstījumi par izdarībām, kas pārsteidza laikabiedrus
ar savu paradoksalitāti, apsurdumu. Diogens Lāertietis min daudzus piemērus no
Diogena Sinopieša dzīves.
Diogens
nemitīgi atkārtojis: “Lai pienācīgi dzīvotu ir jābūt vai nu prātam, vai
cilpai.”
Uz
jautājumu,. no kurienes viņš nākdams, Diogens atbildēja: “Es- pasaules pilsonis
(Kosmopolitēs).” Par vienīgo patieso valsti viņš uzskatījis visu pasauli.
Ēdot
pilsētas laukumā, Diogēns teicis: “Ja uz laukuma var padoties, kapēc nevar uz
tā ēst ?”
Viņš ēdis
to , ko citi pametuši un teicis: “Ja tu dod citiem, dod arī man, ja nedod, -
sāc ar mani.’’
Kāds
cilvēks suminājis sevi par to, ka devis žēlestības dāvanas . Diogens teicis:
“Bet kāpēc tu nesumini mani par to, ka es esmu tās nopelnījis?”
Diogenam
teikuši: “Tu dzīvo kā suns.” Viņš atbildējis: “Jā, tam, kas dod , vicinu ar
asti, tam, kas nedod, - reju, sliktajam – kožu.”
Diogens
staigājis ar iedegtu lukturi dienas laikā pa ielu un teicis: “Meklēju cilvēku.”
Maķedonijas
Aleksandrs teicis: “Ja es nebūtu Aleksandrs, es būtu Diogens.”
Diogens
mēdzis pats sev uzkraut dažādus pārbaudījumus, piemēram, viņš gūlies vasarā uz
karstām smiltīm, bet ziemā apņēmis apsnigušas statujas. Ieraudzījis zēnu, kas
dzer ūdeni no plaukstas, un citi cilvēki, kas ēd virumu ar maizes palīdzību
Diogens aizsviedis gan krūzīti, gan bļodiņu. Viņš praktizējis arī tikumiskos
pazemojumus, piemēram, ubagojis no statujas, lai pieradinātu sevi pie
atteikumiem, jo cilvēki dodot klibajiem un nabadzīgajiem un nedodot
fillosofiem: tas tāpēc, ka viņi zina, ka par klibajiem un nabadzīgajiem viņi
var kļūt, bet par filosofiem – nevar.
Ir
jādzīvo, nerēiķinoties ne ar kādām normām. Kad kāds no sēdošajiem pie galda
pametis Diogenam kaulu, viņš piegājis šim kaulam un tam uzčurājis. Viņš
iespļāvis sejā kādam bagātam saimniekam, teikdams, ka nav piedzīvojis sliktāku
vietu par viņa mājām. Diogens esot saucis pēc palīdzības un, kad cilvēki
saskrējuši, viņš tos esot sācis sist, sakot, ka saucis cilvēkus, nevis
neliešus.
Savas
nāves brīdī grāvja malā tas sargam teicis: “Kad ieraudzīsi, ka es vairs
neelpoju,tad iegāz mani grāvī, lai brāļi suņi pamielojas.”
Diogens
uzskatījis par bezjēdzīgām visas zināšanas, kas tieši neaplūko cilvēka rīcību,
- ne tikai fiziku, bet arī matemātiku, astronomiju, loģiku un mūziku.
Vienīgais, ko vērts analizēt, ir
jautājumi, kas saistīti ar pareizu dzīves veidu, bet pret visu pārējo jāvērš
iznīcinoša kritika.
Šajā
kritikā kiniķi vadījās pēc pretstata starp dabu (physis) un cilvēku
iedibinājumiem (nomoi), radikāli nostājoties dabas pusē. Viņi noliedza visus
politiskos, juridiskos, reliģiskos principus, uz kuriem balstījās grieķu
polisa, norādot, ka ar darbu ir pretrunā likumi, paražas, kārtu un īpašumu
atšķirības, laulība utt. Cilvēka dzīve jāpārveido tā, lai pilnīgi atbilst cilvēka dabai. Tāpēc
cilvēkam jaātsakās no visa liekā.
Taču tā
nav cilvēka dzīves reducēšana tikai uz dzīvnieciskajiem instinktiem. Cilvēkam
piemīt prāts, kas ir viņa dzīvi regulējoš un saturošs faktors. Tieši tas nosaka
robežu starp labo un ļauno: labā rīcība- tāda, ko diktē prāts, sliktā- sinonīms
nesaprātībai.Tāpēc mums ar vingrinājumu palīdzību sevī jāatīsta tādas īpašības,
kas darītu iespējamu atturēties no nesaprātīgas rīcības un atbilstu cilvēku
dabai.
Cilvēka saprātīgā dvēsele ir atturīga, astētiska. Tāds
cilvēks patiesi ir gudrs, nekas viņu nesatrauc, nesagādā skumjas, neizsit no
līdzsvara. Tādam cilvēkam nav ko zaudēt un arī pati dzīve neliekas briesmīga.
Lai arī kur viņš nokļūtu, viņš visur jūtas kā mājās, jo nav saistīts ne ar
vienu no pilsētām.
Viņa tēvija-visa pasaule, viņš- kosmopolīts, pasaules
pilsonis ( šo terminu pirmo reizi sāka lietot Diogens).
Kiniķu
skola ieņēma radikāli antagonistisku pozīciju pret Platona Akadēmiju.Antistens
pat esot uzrakstījis pret Platonu vērstu darbu- satīrisku invektīvu trijās
grāmatās “Satons”(Sathon- no sathē- vīrieša dzimumorgāns). Platons savukārt
Diogenu dēvēja par “ jukušu Sokratu”, jo katra filosofija, kas runā par dabas
pārtapšanu, bija Platonam nepieņemama.
Savu ētiku
kiniķi balstīja uz trim principiem: daba kā norma, iekšējā brīvība un
saprātīgums. Viņi nekad neuzskatīja ķermeniskās tieksmes par grēcīgām, jo
pieņēma dabu par to, no kā nav jākaunas. Atsakoties no tradicionālā
kalokagatijas principa, viņi par apsmieklu padarīja arī gimnastiku, atlētismu,
cīņu par balvām – visu to, kas bija cieņas vērts polisas pilsoņiem. Kiniķus
īpaši uztrauca tas, ka cilvēki, kuri nododas sportam, aizmirst dvēseli. Diogens
uz jautājumu, kāpēc atlēti ir tādi muļķi, atbildēja:”Tāpēc, ka viņi ir veidoti
no cūku un vēršu gaļas.” Ar vingrinājumiem pārslogoti ķermeņi cieš no slimībām,
tāpēc viņi mudināja atsvabināties no visa liekā.
Tomēr šis noliegums nebija pilnīgs. Ja fiziskās nodarbības veicina
tikumību, tad tās var būt nepieciešamas. Diogens mācija, ka “ir divu veidu
vingrinājumi: vieni attiecas uz dvēseli, otri – uz ķermeni. Pastāvīgi
nodarbojoties ar garu, izveidojas priekšstati, kas atvieglina tikumisku rīcību.
Vieni vingrinājumi bez otriem ir nepilnīgi, turklāt laba veselība un spēks tiem
ir ļoti nozīmīgi, jo tie attiecas gan uz dvēseli, gan uz ķermeni.” Vienīgi ar
to saistīts fizisko nodarbību pozitīvais aspekts. Arī Sokrats, teica kiniķi, ir
“skaists un labs”, lai gan līdzinās silēnam. Kalokagatiju viņu saprata vienīgi
kā dvēselisko skistumu. Galvenais ir rūpes par dvēseli. Diogens mudināja :
“Nemitīgi rūpējies par dvēseli, par ķermeni – tikai nepieciešmības dēļ, bet
visam pārējam nepiešķir nekādu nozīmi. Jo laime nav saistīta ar lietām, kurām
vajadzīgi ārējie apstākļi. Tikumība ir pilnīgi pati par sevi, un tai nav
vajadzīga palīdzība no ārpuses.”
Cilvēks ir laimīgs, ja
dvēsele ir stipra un ķermenis vesels, un paši cilvēki apmierinās ar to, kas
viņiem pieder.
Nāves gadījumā, mācija Diogens, dvēsele pamet ķermeni. Līdz
tam laikam dvēsele un ķermenis ir vienībā, it kā piesaistīti pie vienas
virsotnes. Cilvēkam jāgatavojas pārcelties viņpasaulē, jo, ja viņš to nedara,
tad arī nāve ir smaga, jo dvēsele pamet ķermeni ar lielām skumjām. Nenobriedusi
dvēsele tad klīst nezinkur, uzduroties
aizām, gravām, straumēm, un visi no tās vairās, jo uzskata, ka dvēsele
dzīves laikā ir izdarījusi daudz noziegumu. Tur pretim, ja cilvēki ir
gatavojušies nāvei , tad arī dzīve ir patīkama un tās beigas neizraisa bailes,
dvēsele nokļūst uz pareizā ceļa un bez grūtībām virzās pie pazemes tiesnešiem,
un vientulība tai neizraisa ciešanas. “Tāpēc Aīdā tādām dvēselēm tiek ierādīta
liela cieņa, jo dzīves laikā tās nebija piesaistītas ķermenim. Pastāv doma, ka
dvēseles, kuras piesaistītas ķermenim, ir zemiskas un nebrīvas, bet ķermenim
nepiesaistītās – cēlas un lepnas, valdodt pār visiem un cēli pavēlot.”
Konsekvents kinisms pārvēršas cinismā – atklātā nekautrībā,
nekaunībā. Svešvārds “ciniķis” ir cēlies no grieķu vārda kynikōs, kam atbilst latīņu cynicus,
pēcklasiskajā izrunā “cinikus”. Grieķu valodā vārds “kiniķis” sākumā laikam
bijis tikai palama, ko ieguva Diogens sava “suniskā” dzīves veida dēļ, jo kyōn grieķu valodā nozīmē “suns”, bet
suns grieķiem nebija īpaši ieredzēts dzīvnieks. Varbūt šis nosaukums cēlies no
Kinosargas gimnasijas (vingrotavas), kurā Antistens ilgu laiku sludzinājā savu
mācību.
Modernais ciniķis ir atklāts kultūras tradīciju un pieklājības
zaimotājs un nicinātājs. Kā redzējam, arī sengrieķu kiniķi realizēdami savu
mācību dzīvē, nonāca līdz atklātam cinismam, pilnīgam kauna jūtu iznīcinājumam.
Starpība ir tikai tā, ka kiniķu nekaunība balstās uz konsekventiem principiem,
bet mūsdienu ciniķiem to bieži vien trūkst.
Kiniķu dzīves gudrība sakņojas pārliecībā, ka tikai dabiskais ir
pareizs, bet viss kultūras un civilizācijas ceļā iegūtais – nepareizs un
atmetams. Kiniķi atsaucas uz cilvēka dabu. Bet kas ir cilvēka daba ? Kiniķiem
tār ir dzīvnieciskā daba. Tāpēc viņi prasa atgriešanos pie dzīvnieciskuma un to
arī dara savā dzīvē. Bet vai tas ir dabiski ? Vai cilvēka daba vairs ir
dzīvnieciska daba ? Vai tad cilvēka daba nav pārveidojusies kultūras attīstības
gaitā ? Vai jēla gaļa cilvēkam vairs ir dabiska barība ? Un kaila dzimumdziņa ?
Un dzīve zem klajām debesīm ? Nē, tas vairs cilvēkam nav dabiski, jo
pārveidojusies ir pati cilvēka daba. Turklāt pati kiniķu prasība, lai cilvēks
atgriežas dzīvnieciskā stāvoklī, nav dabiska, bet mākslīga. Dzīvnieki nedomā un
nesludina. Kiniķi to darīja. Tātad arī šai ziņā tie nonāk pretrunā paši ar savu
mācību.
Kultūra nav jāatmet, ja cilvēks dzīvē nejūtas labi, bet jāpārveido pati
dzīve, tad arī kultūra kļūs labāka. Kiniķi to nesaprot. Pārprastas laimes dēļ
tie noliedz kultūru, noliedz kultūras progresu, prasa nabadzību un
dzīvnieciskumu.
To, ka kiniķu ceļš nav bijis
pareizais, parāda jau tas, ka cilvēce tomēr nav gājusi viņu ieteikto ceļu.
Kiniķi tomēr ir pareizi saskatījuši, ka cilvēkam jābūt
spējīgam valdīt arī pašam pār sevi, pār savām iegribām un prasībām, ka
daudzreiz cilvēkam jāuzņemas arī lielais un grūtais atteikšanās ceļš, askēzes
ceļš un ka vērtība ir arī dabiskai vienkāršībai, nevis tikai izsmalcinātai
civilizācijai. Tas ir vērtīgais un paliekošais kinismā. Taču tā jau ir cita
askēze un daba – nevis dzīvnieciskuma, bet gan kultūras labad, lai varētu
rasties dziļāka, lielāka un humānāka kultūra, kas dabu nevis sakropļotu, bet
darītu cildenāku. Pareiza ir kiniķu cīņa pret pārsmalcināto kultūru un cilvēku
aizspriedumiem, bet nepareizi ir tas, ka viņi noliedz kultūru un kaunu vispār.
Atzīstams ir arī princips par to, ka no nabadzības nav jākaunas, taču nepareizi
ir nabadzību izvirzīt par dzīves mērķi.
Kinisms izaug dzīves un kultūras pretrunās, kad cilvēku
pārņem dziļa neuzticība kultūras vērtībām. Arī senie grieķi dziļi izjuta šo
pretrunu, jo kinisms kā dzīves prakse un filozofiska mācība, kaut arī mīkstinātā
veidā, antīkajā pasaulē bija dzīvs pat vēl mūsu ēras 4. gadsimtā un sevišķi
daudz piekritēju atrada antīkās pasaules bojā ejas periodā.
Epikūrisms
Filosofijas mērķis
Epikūrs (342/41-270) bija atēnieša Neokla
dēls. 18 gadu vecumā viņš satikās ar Navsitānu, Demokrita teorijas piekritēju,
un pēc ilgām sarunām ar viņu pieņēma atomistiskas pamatprincipus. Izstrādājis
savu teorētisko sistēmu, viņš 306. g. p.m.ē. pārcēla savu filosofisko skolu uz
Atēnām, kur dzīvoja ar saviem skolniekiem “Dārzā” (kēpos), kas pastāvēja arī
pēc viņa nāves.
Filozofijas
uzdevums- veicināt cilvēka laimi, kas saistīta ar labā izpratni. Absolūta laime
ir tad, ja cilvēkam ir visi labumi. Bet tāda absolūta laime ir iespējama tikai
dieviem. Cilvēka laime- lai labais dzīvē būtu pārāks pār ļauno. Kas ir labums?
Tas ir tas, pēc kā cilvēks tiecas tā paša dēļ, proti, tā ir bauda (
ļaunais-sāpes). Turklāt nekatra bauda, bet tā kurai nav nepatīkamu seku.
Epikūrs
pieņem filozofisko disciplīnu iedalījumu kanonikā ( loģikā), fizikā un ētikā ( loģika ietver
sevī formālu loģiku, izziņas teoriju, valodas filozofiju, retoriku un
gramatiku; fizika – metafiziku, dabas filozofiju, teoloģiju, kosmoloģiju un
psiholoģiju; ētika – morāles filozofiju, sabiedrības teoriju, tiesību un valsts
filozofiju). Epikūra izteikumi attiecas uz visām trim disciplīnām, taču loģikai
tiek ierādīta visai maznozīmīga vieta. Tāpēc viņa filozofija sadalās divās
daļās – ētikā un dabas filozofijā. Dialektiku viņš noliedza, uzskatot to par
bezjēdzīgu disciplīnu.
Saskaņā
ar Epikūra pārliecību, lai pareizi domātu, pietiek pareizi appieties ar
vārdiem, kas apzīmē tiem atbilstīgus priekšmetus. Kanoniku viņš izklāstīja savā
sacerējumā “Kanons”, kur līdzās patiesības kritērijam jautājumam aplūkoja arī
fizikas problēmas. Tām bija veltīts arī īpašs darbs “Par darbu”. Lielākā daļa
Epikūra sacerējumu līdz mums nav nonākuši.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru