Vai kultūras attīstība nodrošina laimi?


                                                               



                                                                Ventspils Augstskolas
Ekonomikas un pārvaldības nodaļas
IP3.2. studentes
Daces Stūres
referāts
Loģikā un retorikā















      


2.12.99.








Lai atbildētu uz šo jautājumu vispirms ir nepieciešams noskaidrot vārdu “kultūra”, “attīstība” un “laime” jēdzienus. Lai gan skaidrojumi ir ļoti daudz (vārdam ”kultūra” ap 300), es izvēlējos tos, kas, manuprāt, vistiešāk un precīzāk raksturo šos jēdzienus.
Kultūra (lat. Cultūra, apstrādāšana, kopšana) - ir vēsturiski un sociāli nosacīta, dažādos cilvēka darbības veidos iemiesota cilvēka attieksme pret dabu, sabiedrību un pašam pret sevi, attieksme, kas rosina cilvēku darboties, reglamentē un regulē cilvēka darbību visās viņa darbības un eksistences jomās un nodrošina sabiedrībai adaptācijas iespējas un spējas mainīgajā pasaulē.[1]
Attīstība – viena no fundamentālajām filosofiskajām kategorijām, kas raksturo neatgriezenisku un likumsakarīgu materiālo un ideālo objektu maiņu, kā kvalitatīvo tā arī kvantitatīvo. Ļ. Vigotskis par “attīstību” uzskata :
1)    pāreju no naturāliem (dabiskiem) uz augstākiem (kulturāliem) psihiskiem procesiem,
2)    vielas (dabiskas parādības) pārvarēšanu un formu (aktīvs pamats), pakļaujoties sociālam noteikumam.
Laime – objektīvā nozīmē - likteņa labvēlība, subjektīvā – šīs labvēlības izjušana, tīksmes, pacilātības, apmierinātības un prieka stāvoklis. Laime saistīta ar visu īstu vērtību sasniegumiem un tieksme pēc tās var segtie ar tieksmi pēc dziļākām vērtībām. Laime ir pretstats ciešanām, kas padziļina un norūda cilvēku, padara asāku tā spēju redzēt vērtības. Daudzi domātāji galvenokārt senajā Grieķijā uzskatījuši laimi par cilvēka dzīves mērķi, bet izšķīrušies tās satura noteikšanā.[2]
Priekšstati par laimi ir kultūras nosacīti un būtiski atšķiras dažādās sabiedrībās , dažādos sabiedrības slāņos un vecumos.
Katra cilvēka dzīves mērķis ir laime, līdz ar to tā tiek meklēta visur – brīvībā, ticībā, cerībā, mīlestībā, draudzībā, pienākumā, darbā, varā, bagātībā, skaistumā, harmonijā, saskaņā ar sevi, sabiedrību, visumu. Laime tiek meklēta pastāvīgā, pozitīvā dzīves bilancē, liktenī, mūžībā, pat mirklī un nemirstībā, ideālos, ģimenē, dzīves pilnībā, atpūtā un tml. Bet katrs cilvēks laimi meklē citur, jo, kā saka Herbert Spensers ”laime ir pārāk subjektīva, individuāla, svārstīga un pat kaprīza; tā atrodas nejaušības varā; ir pārāk pretrunīga; ir likteņa dāvana. “ Piemēram Kants saskata laimi paša pilnībā un apkārtējo laimē, savukārt citi cilvēki tā nedomā, līdz ar to tas ir subjektīvs, individuāls vērtības mērs, kas atrodas nejaušības varā, jo vienu mirkli jau minētais Kants var justies apmierināts ar dzīvi un sevi, viņam var likties, ka dzīve ir piepildīta, bet otrā mirklī var justies pilnīgi pretēji, tādēļ  laime ir likteņa dāvana. Tā kā laime ir subjektīvs jēdziens, tad katrs to saskata citās vērtībās un labumos. Kultūra ir tikai viena neliela šo vērtību daļa.  Kultūras  attīstība  ir  tikai  kultūras  situācijas  uzlabojums,  bet  kā saka V. Tatarkevičs - “Spriest, vai cilvēks ir laimīgs, pēc kādas dzīves situācijas ir ļoti nepilnīgi, Cilvēkam ir jābūt apmierinātam ar dzīvi kopumā.” No kā mēs varam secināt, ka kultūras attīstība tikai rada prieka un apmierinājuma sajūtu.
Ja kāds jūtas laimīgs tādēļ, ka kultūra ir sasniegusi jaunu, vēl nebijušu pakāpi, tad drīz vien šī laimes sajūta pazūd  un atkal cilvēkam ir vēlēšanās pēc kaut kā jauna un nebijuša, vēlme tiekties pēc nesasniegtā. Nekad nebūs pietiekami ar to, ko jau ir panācis, jo “laime no tiesas ir bezgalīgais”[3]. Tāpat tas ir attiecināms uz kultūras attīstību – jo vairāk tā attīstās, jo cilvēks vairāk pie tā pierod un uzskata to par pašsaprotamu un nemainīgu, līdz ar to kultūras attīstībā vairs nespēj saskatīt savu laimi. Kultūras attīstība notiek nepārtraukti, bet nepārtraukts laimes stāvoklis ir svešs cilvēka iedabai, psihei, viņš to vairs neuztver kā laimi, bet kā ierastu, dažu brīdi pat apgrūtinošu parādību. Stendāls brīdina, ka dvēsele pagurst no visa vienveidīgā, pat no pastāvīgas laimes. Tātad tā vairs neizjūt šo laimes stāvokli.
            Ir uzskats, ka cilvēks jūtas laimīgs Tad, ja viņam izdodas izvairīties no nepatikšanām un ciešanām. Ciešanas apdraud cilvēku no trīs pusēm:
1)    no ķermeņa, kas ir cieši saistīts ar veselību. Tāpēc katrs tik ļoti rūpējas par to, un amerikāņu speciālisti pat dod vairākus ieteikumus, kā stiprināt veselību ar laimes palīdzību,
2)    no ārpasaules, kas ietver sevī arī daļu kultūras,
3)    no attiecībām, tajā skaitā arī attiecībām ar cilvēkiem, sabiedrību.
Kā minēts definīcijā, kultūra regulē un reglamentē cilvēka darbību un eksistenci, tātad tā daļēji ierobežo cilvēka rīcību, izstrādā tādas normas, kuras liedz cilvēkam izpausties un līdz ar to arī iespēju attīstīt savus dotumus un spējas. Kultūra sevī ietver tādu jēdzienu kā darbs, tātad uzspiež katram veikt kādu pienākumu neskatoties, vai tas viņam patīk vai nē, nerunājot jau par to vai šī pienākuma, darba izpilde dod kaut ko labu, vērtīgu konkrētajai personai. Līdz ar to cilvēkā rodas neapmierinātība, kas visu laiku viņā krājas, bet, kad tā ir izpaudusies, izrādās, ka esi atkāpies no uzvedības normām vai  kā citādi “pārkāpis pieklājības robežas”, nepildot sev uzlikto pienākumu pret sabiedrību. Arī Freids uzskata, ka “katras kultūras pamatā ir piespiešana strādāt un atteikšanās no dziņām”.[4] Jau šie divi vārdi “piespiešana” un “atteikšanās” katrā rada sliktas emocijas, jo, ja kāds citam piespiež kaut ko darīt pret paša gribu un vēl turklāt liek atteikties no kaut kā svarīga, no kaut kā tāda, kas varētu palīdzēt pārvarēt uzlikto pienākumu nastu, tad šāda situācija pilnīgi noteikti cilvēkā nerada laimes sajūtu, bet gan tieši pretēji – vēlmi atbrīvoties no uzliktajiem pienākumiem un ierobežojumiem, kas turklāt vēl ir uzspiesti un negribēti. Bezapziņā cilvēki visvairāk par visu vēlas pārkāpt aizliegumus, kas viņiem ir uzlikti, taču viņi arī bīstas no tiem. Viņi bīstas tieši tāpēc, ka vēlas to darīt, un bailes ir spēcīgākas par patiku. Protams, ka ne katrs cilvēks kultūras uzliktos pienākumus uzskata par smagu nastu, bet tikai tik  ilgi, kamēr tas netraucē viņa darbību un rīcības brīvību. Tomēr tiklīdz viņš sajūt kaut vismazāko šķērsli no kultūras puses, viņš grib no tā atbrīvoties, jo šķērsli, kas traucē, vienmēr cenšas nojaukt. Bet “katra kultūras attīstības pakāpe nes sev līdzi jaunus ierobežojumus, kas samazina atļautā, pieļaujamā sfēru un liek citus šķēršļus instinktu apmierināšanai”. [5] Tātad kultūras attīstība ir brīvības ierobežojums. Bet cilvēki brīvību uzskata par vienu no svarīgākajām vērtībām. Tas ir pierādījies jau vairāku gadu tūkstošu garumā, kad verdzības iekārtas laikā vergi sacēlās, bēga no cilvēkiem, kuri bija tiem atņēmuši brīvību. Tā laika gaitā tika panākts, ka verdzības iekārtu atceļ, līdz ar to vēsture jau pierāda, ka cilvēki saprot un apzinās to, ka ikvienam ir vajadzīga brīvība, ka bez tās nav iespējams normāli eksistēt. Bet, ja kāds to cenšas atņemt, tad rodas nevēlams dzīves šķērslis, no kura pēc iespējas ātrāk ir jāatbrīvojas. Tātad brīvības alkas tiek virzītas pret dažādām kultūras prasībām.  Pret tām prasībām, kuras ierobežo dabisko vēlmju izpildi un darbību. Cilvēka psihe nevar izturēt visu, ko uzspiež sabiedrība un kultūra, līdz ar to, ja kultūras pasaule nav organizēta tā, lai tā atbilstu personības struktūrai, tad cilvēks neapzināti grib izkļūt no šīs pasaules.
Kultūra, uzliekot pienākumus pret sabiedrību, nemanot uzliek arī pienākumu domāt, ja ne vienādi, tad līdzīgi. Tātad arī laimi meklēt vienā un tajā pašā vērtību kopā, turklāt vēl šo laimi meklēt kopīgi, kultūra it kā veido priekšstatu par laimi, kas tai nebūtu jādara, jo  es piekrītu Freida teiktajam, ka ”katram ir jācenšas būt laimīgam atsevišķi”, jo, kā jau noskaidrojām iepriekš – laime ir individuāls, subjektīvs jēdziens, tātad katrs laimi saskata kādā citā vērtību kopā, nevis vienā, līdz ar to tikai katrs atsevišķi  var meklēt savu laimi, jo tā ir meklējama citur.
Mēs nedzīvojam vieni, bet gan kādā noteiktā sabiedrībā ar savu kultūru un īpatnībām, līdz ar to “katrs cilvēks faktiski savā būtībā ir kultūras pretinieks. Cilvēki neņemot vērā neiespējamību eksistēt, lai dzīvotu sabiedrisku dzīvi, ar milzīgām pūlēm nes upurus, kurus no viņiem prasa kultūra”[6], jo kultūra nav nekas cits kā vienīgi sākotnējā agresija, kuru cilvēks vērš pret sevi, lai varētu izdzīvot un pastāvēt noteiktajā sabiedrībā, kurā tas uzturas un dzīvo. Kultūra ir šīs sākotnējās agresijas pārvērsta forma, kas pie tam ar laiku tiek papildināta, tā rezultātā, liekot arvien vairāk upurēties sabiedrības labā, ko cilvēks dara tikai tāpēc, ka viņš apzinās to, ka nav iespējams dzīvot, nerēķinoties ar apkārtējiem, un gadījumā, ja kāds pārkāps sabiedrības uzliktos nosacījumus, viņš tiks sodīts. Freids ir teicis, ka “mēs būtu daudz laimīgāki, ja atteiktos no kultūras un spētu restaurēt sākotnējo, dabisko cilvēku stāvokli”, pēc kura it kā instinktīvi un neapzināti vairāk vai mazāk tiecas katrs cilvēks. Freids uzskata, ka dabiskais un līdz ar to arī laimīgais cilvēks ir pirmatnējais cilvēks bez civilizācijas noteiktajām aizturēm. Viņš sākotnējā cilvēkā saskata brīvību, domā, ka tikai šāds cilvēks var gūt jaunus dzīves veidošanas impulsus. Tātad brīdī, kad kaut uz mirkli ir sasniegts šis sākotnējais stāvoklis, cilvēks jūtas laimīgs. Šo stāvokli var panākt tikai uz neilgu brīdi. Sabiedrībā ar savu kultūru dabiskos instinktus var apmierināt tikai uz īsu laiku, tātad, ja to izdodas izdarīt, tad cilvēks kaut uz brīdi jūtas laimīgs. “Tas, ko saprot ar laimi vārda stingrā nozīmē, izriet drīzāk no augstu spriegumu sasniegušu vajadzību pēkšņa apmierinājuma un iespējams tikai kā epizodiska parādība.”[7]  No šī mēs varam izsecināt, ka brīdī, kad cilvēks ir atbrīvojies no kultūras un sabiedrības uzliktajiem šķēršļiem, viņš ir laimīgs, bet, ja nebūtu šo ierobežojumu, tad cilvēkam būtu mazāk lietu un mērķu uz kuriem tiekties, līdz ar to arī mazāk iespējas atrast laimi un pēc tam arī būt laimīgam, jo dziņas patika nemitīgi pārvirzās, lai izvairītos no aizsprostojuma, kurā atrodas, un mēģina iegūt aizliegtā “augļus”.  Līdz ar to mēs nevaram noliegt to, ka kultūra rada iespējas veidot un izvirzīt sev jaunu mērķi, bet, kad mērķis ir sasniegts, tad iespēju būt laimīgam. Un katrs apzinās ka, lai izdzīvotu sev līdzīgo sabiedrībā, cilvēkam nepieciešams apspiest lielāko daļu savu dabisko tieksmju  un dziņu (kuru pamatā ir erotisks, agresīvs raksturs) un atteikties no tieša apmierinājuma, ko jau uztver kā pašsaprotamu lietu un uzskata, ka nav iespējams gūt savu tieksmju apmierinājumu, un gadījumā, kad tas nejauši ir izdevies, cilvēks jūtas piepildīts, ir tāda sajūta, it kā būtu sasniegts viss, ko dzīvē ir vēlējies, jūtas laimīgs.   
            Jūs jautājāt, vai kultūras attīstība nodrošina laimi? Es viennozīmīgi saku – nē, kultūras attīstība laimi nenodrošina. Kultūra cilvēkam liek atsvešināties no savas būtības un laimi meklēt nepareizajā virzienā, nepareizajos dzīves projektos. Jūs jautāsiet, kāpēc tad ir izveidojusies kultūra, ja tā tikai traucē cilvēkam sasniegt savu dzīves mērķi – laimi, ar kuras palīdzību viņi var attaisnot savu eksistenci savās un citu acīs? Es atbildēšu ar Freida vārdiem : ”…kultūra ir kaut kas tāds, ko vairākumam, kas pretojas, uzspiedis mazākums, kas pratis iegūt varas un apspiešanas līdzekļus.” Turklāt tie pārmantojas no paaudzes paaudzē, tādēļ arī neizzūd, bet paliek un papildinās, kas tiek nosaukts par kultūras attīstību. Tomēr īstenībā tie ir tikai jauni ierobežojumi un aizliegumi, ko daļa sabiedrības uzspiež citiem, sludinot to kā nepieciešamību kārtības nodibināšanai un uzturēšanai. Tātad veic sava veida ierobežošanu, bet vai tad cilvēks var būt laimīgs, ja viņa vēlmes tiek ierobežotas? Nē, nevar un jūs to ļoti labi zināt. Tātad arī jums nākas secināt, ka kultūra nenodrošina laimi.


Izmantotā literatūra.

A. Rubenis  Ētika
Igors Šuvajevs  Psihoanalīze un dzīves māksla
Latviešu konversācijas vārdnīca  X  (1933)
A.    Lasmane, A. Milts, A. Rubenis Ētika  “Zvaigzne” 1992
Psiholoģijas vārdnīca
M. Lapiņa, L. Zitāne, V. Bartoševska  Seno un viduslaiku kultūras vēsture
A.    Rubenis  Senās Grieķijas kultūra
Kultūras un tikumu vēsture


[1] “Kultūras un tikumu vēsture”
[2] “Latviešu konversācijas vārdnīca”
[3] IndijasUpanišada
[4] Freud S. Die Zukunft einer Illusion. Leipzig, 1928. S. 13.
[5] Freids
[6] Ibidem. S. 9.
[7] Ibidem. S. 74 - 75

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru