Kontroldarbs
par tēmu "Spēkā esošās darba likumdošanas
un jaunās likumdošanas salīdzinājums un iztirzājums"
Rīgā 2000.gada decembrī
Saturs.
1. Ievads 2.lpp.
2. Darba attiecību izbeigšanās pamati un to salīdzinājums 3.lpp.
3. Atlaišanas pabalsts 7.lpp.
4. Darba devēja pienākumi atlaižot darbinieku no darba 8.lpp.
5. Darba strīdi 9.lpp.
6. Nobeigums 10.lpp.
Izmantotās literatūras saraksts 13.lpp.
1. Ievads.
2001.gadā paredzēta
jaunā Latvijas Republikas Darba likuma stāšanās spēkā, tādejādi ar šo brīdi
zaudēs spēku šobrīd spēkā esošie darba likumdošanu regulējoši normatīvi akti: 1972.gada Latvijas darba likumu kodekss un 1991.gada
likums “Par darba koplīgumiem”(tā kā jaunajā likumprojektā iekļauta atsevišķa
nodaļa, kas reglamentēs darba koplīguma noslēgšanas pamatnostādnes), kā arī
tiks noteikti pārejas noteikumi jaunā likuma piemērošanai. Jaunais Darba likums
darba tiesiskās attiecības regulēs daudz precīzāk un sīkāk, paredzot jaunas
normas, līdz šim neiekļautas esošajos normatīvajos aktos, vairāk piemērojot
tiesisko attiecību regulējumu starp darbinieku un darba devēju mūsdienu
apstākļiem, Eiropas Savienības direktīvām darba likumdošanā un SDO[1] konvenciju normām. Jāuzsver, ka jaunais
Darba likums daudzējādā ziņā būtiski atšķirsies no spēkā esošā Darba likumu
kodeksa (projektā ir 10 nodaļas pašreizējo 18 nodaļu vietā), un šo daudzo
izmaiņu un jauninājumu pamatiemesls ir tas, ka Darba likumu kodekss ir spēkā
jau no 1972.gada, tātad būtībā tas Latvijas PSR Darba likumu kodekss, kurš,
kaut arī deviņdesmitajos gados tajā veikta virkne grozījumu, lielākajā daļā
aspektu nav vairs spējīgs apmierināt pašreizējās darba tiesiskās attiecības, jo
savu pašreizējo tiesisko lomu darba līgums (kas ir darba tiesisko attiecību pamats)
ieguva deviņdesmitajos gados, tā kā šajā laikā būtiski mainījās darba devēja un
darbinieka tiesiskās attiecības, mainoties ekonomiskajiem un sociālajiem
apstākļiem, īpašuma formām. Tādejādi pašsapotama šķiet nepieciešamība pēc jauna
likumdošanas akta, kas regulētu attiecības starp darbinieku un darba devēju.
Turpmākajā
darbā sīkāk tiks aprakstītas atšķirības, kā arī kopīgais jaunajā Darba likumā
un pagaidām vēl spēkā esošajā Darba
likumu kodeksā nodaļās par tiesisko regulējumu darba attiecību(līguma)
izbeigšanas gadījumos.
2. Darba attiecību izbeigšanās pamati
un to salīdzinājums.
Darba likumu kodeksa 30.pantā noteikti
9 darba līguma izbeigšanas pamati:
·
pušu vienošanās;
·
termiņa notecējums;
·
darbinieka iestāšanās
obligātajā valsts dienestā, iekšlietu iestāžu dienestā, Nacionālajos bruņotajos
spēkos vai iestāšanās civildienestā;
·
darba līguma laušana pēc
darbinieka uzteikuma, pēc darba devēja iniciatīvas vai pēc to institūciju
pieprasījuma, kuras nav darba līguma puses;
·
darbinieka pārcelšana uz
citu uzņēmumu, iestādi vai organizāciju ar viņa piekrišanu vai pāriešana vēlētā
amatā;
·
darbinieka atteikšanās no
pārcelšanas citā darbā uz citu apvidu kopā ar darba devēju, atteikšanās
turpināt darbu sakarā ar būtisku darba līguma nosacījumu grozīšanu vai
neievēlēšana amatā uz jaunu termiņu;
·
likumīgā spēkā stājies
tiesas spriedums, ar kuru darbinieks notiesāts ar brīvības atņemšanu vai citu
sodu, kas izslēdz iespēju turpināt attiecīgo darbu;
·
Latvijas Republikas likumu
pārkāpumi, noslēdzot darba līgumu, vai darba līguma neatbilstība likuma
prasībām;
·
darbinieka nāve.
Attiecībā uz pēdējo punktu,
jaunievdeums darba likumdošanā būs gadījums, kad, darba tiesiskās attiecības
tiks izbeigtas darba devēja nāves gadījumā. Spēkā esošais likums šādu iespēju
neparedz, tieši pretēji – DLK[2] [N1][N2]30.panta 2.daļā noteikts vienīgi tas, ka “uzņēmuma, iestādes
vai organizācijas nodošana no vienas iestādes pakļautības citas iestādes
pakļautībā, kā arī īpašnieka maiņa neizbeidz darba līgumu”. Jaunais DL[3] [N3][N4]šos gadījumus paredz 106.-108.pantā. Savukārt DL 105.pants
paredz, ka arī darba devēja nāve var būt par pamatu darba tiesisko attiecību
izbeigšanai, “ja darbinieka saistības izpildījums ir cieši saistīts
tikai un vienīgi ar darba devēja personu”.
Bez būtiskām izmaiņām palikuši tie panti, kuri paredz
darba tiesisko attiecību izbeigšanos darbinieka un darba devēja vienošanās
gadījumā un darba līguma termiņa, uz kuru tas noslēgts, notecējuma gadījumā[4]. Attiecībā uz
gadījumiem, kad darba tiesiskās attiecības tiek izbeigtas pēc trešo personu
pieprasījuma, jaunais DL paredz tikai tādu iespēju, kad darba tiesisko
attiecību izbeigšanu var pieprasīt vecāki (aizbildņi) vai Valsts darba
inspekcija, nosakot likumā paredzētos termiņus darba devējam šo darba attiecību
izbeigšanai[5].
Spēkā esošais DLK 38.pantā nosaka daudz plašāku to personu loku, pēc kuru
pieprasījuma var tikt lauzts darba līgums: darbinieku nozaru un teritoriālo
arodu organizācijas, darba devēju konfederācija, Valsts kontrole, Valsts darba
inspekcija, Valsts valodas centrs.
Attiecībā uz gadījumiem, kad darba
attiecības tiek izbeigtas pēc darbinieka uzteikuma, jāatzīmē, ka būtiskas
izmaiņas starp spēkā esošo DLK un jauno DL projektu nav ieviestas[6]. Kā nelielu
izmaiņu var atzīmēt paskaidrojumu vai precizējumu jaunajā DL gadījumiem par
tiesībām atsaukt darba uzteikumu – šo tiesību patur darba devējs, ja šādas
tiesības nav noteiktas darba koplīgumā vai darba līgumā. Spēkā esošajā DLK šāds
gadījums netiek atrunāts īpaši, tādejādi neskaidrību gadījumos atstājot
problēmu risinājumu darbinieka un darba devēja ziņā. Kā vēl vienu atšķirīgu
niansi jaunajā DL jāatzīmē, ka uzteikuma termiņā neieskaita pārejošas
darbnespējas laiku pēc darbinieka pieprasījuma[7],
kas gan attiecas tikai uz darba devēja uzteikumu. Tādejādi šeit akcentēts,
ka darbiniekam jāpieprasa darba nespējas laika neiekļaušana uzteikuma termiņā.
DLK noteic striktāk, ka pārejošas darba nespējas laiks viennozīmīgi nav
ieskaitāms uzteikuma termiņā[8]. Vēl attiecībā
uz uzteikuma termiņu jāpiezīmē, ka jaunais DL precizē uzteikumu termiņus
gadījumiem, kad darba līgums tiek lauzts pēc darba devēja iniciatīvas, kuri
atkarīgi no uzteikuma iemesla (DL 94.panta 1.daļa).
Izvērtējot jauno DL projektu, uzmanību
būtu jāpievērš 95. un 96.pantiem, kuros paredzēta darbinieku kolektīvā
atlaišanas un darbinieku skaita samazināšanas gadījumu tiesiskais regulējums.
Arī spēkā esošajā DLK ir paredzēti šie gadījumi kā vieni no iespējamiem darba
tiesisko attiecību izbeigšanas iemesliem. Tomēr jaunais DL šos gadījumus
izskaidro daudz sīkāk. DL 95.pantā 1. daļā tiek definēts kolektīvās atlaišanas
jēdziens. Noteikts tiek, ka kolektīvās atlaišanas gadījumos darba devējam
obligāti jākonsultējas ar darbinieku pārstāvjiem par atlaižamo darbinieku
skaitu, kolektīvās atlaišanas norisi un sociālajām garantijām atlaižamajiem
darbiniekiem. Jaunajā likumprojektā ir noteikta prasība par kolektīvās
atlaišanas gadījumiem iepriekš paziņot Nodarbinātības valsts dienestam un
pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā uzņēmums atrodas. Tādejādi jaunais DL projekts šajos pantos
pieskaņots starptautiskās Darba Organizācijas konvencijai par darba attiecību
pārtraukšanu pēc uzņēmēja iniciatīvas[9], kura ir
saistoša Latvijai jau no 1995.gada un kuras 13. un 14. pantos ir atrunāti
priekšnosacījumi darbinieku kolektīvai atlaišanai un darbinieku skaita
samazināšanai ekonomisku, tehnoloģisku, struktūru vai analoģisku iemeslu dēļ.
Savukārt jaunā DL 93.pants paredz obligātu darba devēja uzteikuma rakstisku
pamatojumu. Šis pants varētu kalpot kā zināma darbinieka aizsardzība darba
strīda gadījumā, ja darbinieks apstrīdētu atlaišanas pamatotību.
DLK paredzēts īpašs pants darba
tiesisko attiecību izbeigšanai noteiktos apstākļos (254.pants). Šajā pantā
paredzēti 3 gadījumi, kuri var būt par pamatu darba līguma izbeigšanai:
·
ja vadošie darbinieki –
valsts un pašvaldību uzņēmumu, iestāžu un organizāciju vadītāji, viņu vietnieki
un galvenie grāmatveži, kā arī valsts pilnvarnieki – nav pildījuši darba
pienākumus vai, ja viņu rīcība ir bijusi apzināti pretēja LR likumos
noteiktajām valsts interesēm;
·
ja darbinieks, kura tiešā
rīcībā ir naudas vai preču vērtības, rīkojies prettiesiski un tādēl zaudējis
darba devēja uzticību;
·
ja varas vai valsts
pārvaldes, kā arī pašvaldības institūcijas amatpersona vai darbinieks, kurš
izpilda audzināšanas funkcijas, izdarījis amorālu pārkāpumu, kas nav
savienojams ar darba turpināšanu.
Šī panta nosacījumi izpildāmi vienlaikus
ar Korupcijas novēršanas likumu, likumu “Par valsts civildienestu”,
Prokuratūras likumu, Advokatūras likumu, Notariāta likumu un citiem normatīviem
aktiem, kuri reglamentē atsevišķu profesiju un amatu pārstāvju darbības
ierobežojumus, ētikas principus un citas katrai profesijai vai amatam
raksturīgas normas un prasības. Jāatzīmē, ka jaunajā DL nav izcelts atsevišķi
šāds pants, kurā būtu stingri noteikti darba tiesisko attiecību izbeigšanas
pamati ,piemēram, valsts amatpersonām, tādejādi jāpieņem, ka jaunais DL jebkurā
gadījumā darbosies saskaņā ar citiem ar darba attiecībām saistītiem LR
normatīviem aktiem.
3. Atlaišanas pabalsts.
Darba attiecību pārtraukšana pēc darba devēja iniciatīvas
ir saistāma arī ar atlaišanas pabalstu.
Kā DLK, tā arī jaunais likumprojekts
paredz atlaišanas pabalstu atlaižamajiem darbiniekiem[10]. Paredzēts, ka
šajā jomā jaunā likumdošana diezgan būtiski atšķirsies no spēkā esošās. DLK
37.pantā noteikts, ka, ja darba līgumu izbeidz sakarā ar darbinieka iesaukšanu
obligātajā valsts dienestā, iestāšanos iekšlietu iestāžu dienestā, Nacionālajos
bruņotajos spēkos vai civildienestā, darbinieka atteikšanos pārcelties kopā ar
darba devēju uz citu apvidu vai būtisku darba līguma nosacījumu grozījumu dēļ,
kā arī gadījumos, kad uzņēmumu vai iestādi likvidē, samazina darbinieku skaitu
vai atjauno darbā darbinieku, kurš agrāk pildījis šo darbu, atlaišanas pabalsts
darbiniekam izmaksājams ne mazāk kā viena mēneša vidējās izpeļņas apmērā.
Savukārt, izbeidzot darba līgumu sakarā ar neatbilstību likumdošanas prasībām,
atlaišanas pabalsts saskaņā ar DLK izmaksājams ne mazāk kā sešu mēnešu vidējās
izpeļņas apmērā. Tādejādi šī likuma norma ir pretrunā ar SDO 158. konvencijas
12.pantu, kurā noteikts, ka “strādājošam ar kuru pārtrauktas darba attiecības,
atbilstoši nacionālajai likumdošanai un praksei ir tiesības uz atlaišanas
pabalstu…, kuru izmērs ir atkarīgs no darba stāža un darba algas lieluma”. Saskaņā ar šo konvenciju jaunais
likumprojekts daudz detalizētāk diferencē atlaišanas pabalstu noteikšanas
apjomu gadījumos, kad darba tiesiskās attiecības tiek izbeigtas sekojošu
iemeslu dēļ:
·
ja darbiniekam nav
pietiekamu profesionālo spēju nolīgtā darba veikšanai;
·
ja darbinieks nespēj veikt
nolīgto darbu veselības stāvokļa dēļ, ko apliecina medicīniskais atzinums;
·
ja ir atjaunots darbā
darbinieks, kurš agrāk veicis attiecīgo darbu;
·
veicot kolektīvo atlaišanu;
·
samazinot darbinieku
skaitu;
·
darba devēja likvidācijas
gadījumā.
Visos šajos gadījumos darbiniekam
izmaksājams atlaišanas pabalsts viena līdz četru mēnešu vidējās izpeļņas apmērā
atkarībā no tā, cik ilgi darbinieks bijis nodarbināts pie attiecīgā darba
devēja. Jāpiebilst, ka iepriekš minēto atlaišanas pabalstu diferencējumu
paredzēts ieviest tikai ar 2005. gadu, tātad līdz tam atlaišanas pabalsta
apmēru paredzēts saglabāt līzīgi kā DLK – viena mēneša vidējās izpeļņas apmērā,
turpinot būt pretrunā ar starptautisko normu, ieviešot praksē tikai atšķirību
vidējās izpeļņas aprēķināšanā – 68. panta 1. daļā noteikts: ”visos gadījumos,
kad darbiniekam saskaņā ar šo likumu izmaksājam vidējā izpeļņa, tā aprēķināma
no darbiniekam aprēķinātās darba samaksas par darbu pēdējos sešos
kalendāra mēnešos”. Saskaņā ar DLK 103. pantu vidējā izpeļņa aprēķināma no izpeļņas
tikai par pēdējiem diviem kalendāra mēnešiem.
4. Darba devēja pienākumi, atlaižot darbinieku no darba.
Attiecībā uz uz darbiniekam pienākušos
naudas summu izmaksu darba tiesisko attiecību izbeigšanas gadījumā, būtisku
atšķirību jaunajā likukprojektā un spēkā esošajā DLK nav. Arī jaunais likums
līdzīgi kā DLK (102. pants) paredz, ka “atlaižot darbinieku no darba, visas
naudas summas, kas viņam pienākas no darba devēja, izmaksājamas atlaišanas
dienā” (DL 115.pants). Tāpat nav izdarītas izmaiņas tajās panta daļās, kas
paredz naudas summu izmaksas kārtību
gadījumos, ja radies par šīm summām strīds. Jaunā DL projekta 116.pants paredz
izziņas par darbu izsniegšanu kārtību darbiniekam darba attiecību izbeiģšanas
gadījumā. Šim pantam atbilst DLK 43.pants. Jaunievedums DL atšķirībā no DLK -
noteikts termiņš – 3 mēneši no atlaišanas dienas, kuru laikā darbinieks var
pieprasīt no darba devēja šādu izziņu par darbu.
5. Darba strīdi.
Kaut arī darba strīdi nav tiešs darba
tiesisko attiecību izbeigšanas jautājums, tomēr jāņem vērā, ka no visiem darba
tiesisko attiecību aspektiem, darba strīdi ir visciešākajā saistībā tieši ar
darba attiecību izbeigšanos. Tādēļ arī jaunajā DL nodaļā par darba tiesisko
attiecību izbeigšanos paredzēta apakšnodaļa “Darbinieka aizsardzība, izbeidzot
darba tiesiskās attiecības”, kurā atrunāta darba strīdu risināšanas kārtība.
Salīdzinājumā ar vēl spēkā esošo likumdošanu DLK izdalīta atsevišķa nodaļa
“Darba strīdi”, kuras daudzo pantu normas saskaņā ar jauno likumdošanu vairs
nav aktuālas. Tā piemēram, jaunais
likums paredz tiešu un nepakārtotu darbinieka tiesību celt prasību tiesā viena
mēneša laikā no uzteikuma saņemšanas dienas, savukārt DLK darba strīdu
izskatīšanu pakļauj arī darba strīdu komisijām, tādejādi, nosakot, ka katrā darba
vietā jābut šādai institūcijai. Šī institūcija paredzēta, la izskatītu ne tikai
no darba tiesisko attiecību prettiesiskas izbeigšanas izrietošus strīdus, bet
arī tādus strīdus, kas rodas darbiniekiem ar darba devēju par darba apstākļu
noteikšanu, grozīšanu, pilnvarojot šo komisiju patiesībā būt par starpnieku
starp darbinieku un darba devēju darba līguma nosacījumu izmaiņu gadījumā, kā
arī veikt tiesas funkcijas.
Jaunajā DL 112.pantā noteikts darba
devēja pierādīšanas pienākums, kurš uzliek pienākumu darba devējam pierādīt, ka
darba līguma uzteikums ir tiesiski pamatots un atbilst noteiktajai darba līguma
uzteikšanas kārtībai, tādejādi jaunais DL šajā daļā pieskaņots SDO
158.konvencijas 9.pantam, kurā noteikts, ka “lai atlaišanas nepamatotības
smagums negultos tikai uz strādājošo…kā tas paredzēts šīs konvencijas 4.pantā
atlaišanas likumīga pamatojuma smagums gulstas uz uzņēmēju”.
6. Nobeigums.
Ņemot vērā visu iepriekš aprakstīto,
var secināt, ka darba tiesības ir viena no dinamiskākajām
tiesību nozarēm, tomēr mūsu valstī likumdošana, kas attiecas uz šo tiesību
jomu, attīstījusies ļoti konservatīvi. Par to liecina fakts, ka spēkā esošais
Darba likumu kodekss izstrādāts vēl LPSR laikā 1972.gadā, kā arī pēdējās
izmaiņas tajā veiktas tikai 1997.gadā.
Darba tiesības ir nozare ar ko saskaras visi cilvēki,
stājoties darba tiesiskajās attiecībās - pašnodarbinātie, kā arī cilvēki, kas
stājas civiltiesiskās darba attiecībās un padotie darbinieki. Darba tiesības
aizsargā darbinieku un aizstāv tā intereses darba procesā. Tomēr jāatzīmē, ka
tikai darba attiecības, kas dibinātas uz darbinieka un darba devēja darba
līguma pamata attiecināmas uz darba tiesībām. Viens no šo tiesību uzdevumiem ir
ekonomiskās attīstības veicināšana, jo tās palīdz darba devējam risināt ražošanas
attīstības jautājumus, kur normas ļauj izmantot darbaspēku, to sociāli
aizsargājot.
Darba tiesību sistēmu Latvijā uz šo brīdi veido sekojoši
normatīvie akti:
§ LR
Satversme
§ ANO
Vispārējā cilvēktiesību deklarācija
§ Starptautiskās
Darba Organizācijas (SDO) konvencijas un rekomendācijas, kas ratificētas
Latvijā;
§ ES
direktīvas un citi starptautiskie un Eiropas normatīvie akti;
§ Latvijas
darba likumu kodekss, LR likumi, MK noteikumi u.c. Latvijas Republikas
normatīvie akti;
§ Darba
koplīgums un darba kārtības noteikumi kā lokāli darba tiesību normatīvie akti.
Svarīgākais vispārējais darba tiesību avots ir LR
Satversme, kuras papildinātajā 8.nodaļā ietvertas sociālās un darba tiesību
normas.
ANO vispārējā cilvēktiesību deklarācija pieņemta 10.12.1948.
ANO ģenerālā asamblejā un tā ietver
vispārējus cilvēka pamattiesību un pamatbrīvību principus, kuri attiecināmi arī
uz darba tiesību jomu.
Starptautiskā Darba Organizācija (SDO), ir specializēta
ANO organizācija, kuras locekles ir visas ANO dalībvalstis un kura ir
saglabājusies no Tautu Savienības laikiem. Laika posmā no 1919. Līdz 1994.gadam
SDO ir pieņēmusi 174 konvencijas no kurām tikai 43 ir ratificētas Latvijā. Šīs
konvencijas reglamentē darba līgumu, darba un atpūtas laiku, nosaka prasības
darba videi, darba statistikai, strādājošo darba un sociālajai aizsardzībai,
apdrošināšanai, mātes un bērna aizsardzībai u.c.
Latvija kā viena no SDO dibinātājām formāli nekad nav
pārtraukusi tajā savu līdzdalību.
Eiropas Savienības direktīvas apkopotas 1998.gadā Rīgā
izdotā grāmatā "Starptautiskās darba tiesību konvencijas". Šajos aktos pievērsta uzmanība sieviešu un
nepilngadīgo darbam u.c. Latvijā ir izveidojusies situācija, ka direktīvas ir
ratificētas, taču tās nav pamatīgi izpētītas, kas savukārt rada problēmas to
veiksmīgā piemērošanā.
Tādēļ var secināt, ka jau sen bija radusies
nepieciešamība ne vien pēc jauna Darba likuma, kurā ietvertās normas
reglamentētu vispārīgos noteikumus, darba koplīgumu, darba un atpūtas laiku,
darba samaksu u.c. , bet arī citiem ar darba tiesībām saistītiem aspektiem, kā
darba aizsardzība, darbinieku pārstāvība.
Izmantotās literatūras
saraksts.
·
Latvijas
darba likumu kodekss. Spēkā esošs no 01.10.1972. Ar groz., kas izsludināti līdz
1997.gada 25.martam;
·
LR
Darba likums. Likumprojekts.
·
SDO
konvencija Nr. 151 par darba attiecībām valsts dienestā. Spēkā esoša no
27.01.1993.
·
SDO
konvencija Nr. 158 par darba attiecību pārtraukšanu pēc uzņēmēja iniciatīvas.
Spēkā esoša no 25.07.1995;
·
LR
likums “Par SDO konvencijām Nr.81,129,144,154,155,158,173”. Spēkā esošs no
05.07.1994.
·
Vispārējā
cilvēktiesību deklarācija. Spēkā esošs no 24.03.1992.
[1]
SDO (angl. International Labour Organization/ILO-Starptautiskā Darba organizācija).
SDO locekles ir visas ANO dalībvalstis, SDO ir izdevusi 174 konvencijas, kas
reglamentē darba līgumu, darba un atpūtas laiku, nosaka prasības darba videi un
sociālajai nodrošināšanai.
[2]
Darba likumu kodekss, spēkā no 01.10.1972., tutpmāk tekstā DLK.
[3]
Darba likums (projekts), spēkā stāšanās paredzēta 01.01.2001. , turpmāk tekstā
DL
[4]
DLK 30.panta 1.un 2.p. un DL projekta 102.un 103.pants
[5]
DL projekta 104.pants
[6]
DLK 31.pants un DL projekta 91.pants
[7]
DL projekta 94.panta 2.daļa
[8]
DLK 35.pants
[9]
SDO konevncija Nr. 158, noslēgta 22.06.1982.
[10]
DLK 37.pants un DL projekta 101.pants
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru