LATVIJAS LAUKSAIMNIECĪBAS UN
IVERSITĀTE
VIDES AIZSARDZĪBAS KATEDRA
KONTROLDARBS
VIDES AIZSARDZĪBĀ
Darbu vadīja doc.:
E.Dreimanis
Darbu izstrādāja
Ms IV nekl. kursa
students
Matr. Nr.: 9537109
Jelgava 1998
1.variants
1. VIDES AIZSARDZĪBAS
GALVENIE UZDEVUMI
UN PAMATPRINCIPI
Latvijā
valsts vides aizsardzību nosaka realizē ar likumu “Par vides aizsardzību”. Šā
likuma uzdevums ir nodrošināt:
1) cilvēkiem
kvalitatīvu dzīves vidi‚
2) dabas genofonda‚
biotopu un ainavu daudzveidības saglabāšanos‚
3) ekosistēmu
saglabāšanos un to harmonisku attīstību‚
4) kultūrvides
saglabāšanos un attīstību‚
5) dabas resursu
racionālu lietošanu.
Vides aizsardzības pamatprincipi ir:
1) labvēlīgas dzīves
vides nodrošināšana tagadējās paaudzes un nākamo paaudžu dzīvei‚ darbam un
atpūtai‚
2) sabiedrības
ekoloģisko un ekonomisko interešu saskaņošana‚
3) teritoriālo‚
nacionālo‚ valsts un starptautisko interešu savienošana vides aizsardzībā un
dabas resursu lietošanā‚
4) zinātniski tehniskā
progresa sasniegumu ieviešana vides aizsardzības un dabas resursu lietošanā‚
5) vides aizsardzības
pasākumu stimulēšana‚
6) pilnīgas un atklātas
informācijas nodrošināšana par ekoloģisko stāvokli‚
7) vides aizsardzības
likumdošanas aktos izvirzīto prasību ievērošana un atbildības nenovēršamība par
izdarītajiem pārkāpumiem.
2. ĪPAŠĀS EKOLOĢISKĀS
SITUĀCIJAS
Īpašās ekoloģiskās
situācijas nosaka tajās Latvijas vietās un apvidos‚ kur dabas aizsardzības
prasību neievērošanas‚ avāriju un dabas stihisko procesu rezultātā ir iespējami
vai jau ir notikuši dziļi vai neatgriezeniski dabas bojājumi‚ novērojama dabas
resursu iznīkšana vai vides kvalitātes pasliktināšanās‚ saglabājas augsts vai
ilgstošs dabas piesārņojums‚ ir augsnes erozija‚ izplatās augu kaitēkļi un
slimības‚ parādās sevišķi bīstamas lipīgas slimības‚ noteiktas masveida
karantīnas‚ rodas reāli draudi cilvēku veselībai un dzīvībai un tāpēc
nepieciešams īpašs vides aizsardzības pasākumu komplekss.
Atbilstoši ekoloģiskās
bīstamības pakāpei un Valsts ekoloģiskās ekspertīzes (VEE) atzinumam izšķir:
1) ekoloģiski
potenciāli bīstamās situācijas;
2) ekoloģiski bīstamās
situācijas;
3) ekoloģiskās nelaimju
situācijas;
Īpašās
ekoloģiskās situācijas vietām (apvidiem) ekoloģiskā riska pakāpi‚ kontroles
režīmu un rīcības reglamentāciju nosaka Latvijas Republikas Valsts vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ņemot vērā VEE
atzinumu. Katrai konkrētai īpašās ekoloģiskajai situācijai VARAM izstrādā
ekoloģisko prognozi un neatliekamo vides aizsardzības pasākumu programmu.
Īpašās
ekoloģiskās situācijas normalizēšanas pasākumus sedz no valsts budžeta līdzekļiem‚
kā arī no to organizāciju līdzekļiem‚ kuras izraisījušas vai veicinājušas to
rašanos.
Saeimai
un pašvaldībām ir tiesības pieaicināt īpašās ekoloģiskās situācijas seku vai
cēloņu likvidēšanai speciālos dienestus‚ organizācijas‚ iedzīvotājus‚ kā arī
pieņemt lēmumus par iedzīvotāju evakuāciju un citiem ārkārtējiem pasākumiem.
3. VIDES AIZSARDZĪBAS
KONTROLE
Vides
aizsardzības kontroles pamatuzdevumi ir:
1) pārbaudīt noteikto
vides kvalitātes normatīvu un standartu ievērošanu;
2) pārbaudīt vides
atveseļošanas programmu izpildi;
3) pārbaudīt vides
aizsardzības likumdošanas aktu ievērošanu.
Valsts
kontroli pār vides aizsardzību un dabas resursu lietošanu realizē VARAM saskaņā
ar nolikumu par Latvijas Republikas Vides aizsardzības valsts inspekciju un
citiem normatīviem aktiem.
Uzņēmumu‚
organizāciju un iestāžu vides aizsardzību kontrolē šo iestāžu vides
aizsardzības dienesti. Šo dienestu darbiniekiem savu pilnvaru robežās ir
tiesības dot norādījumus par pārkāpumu novēršanu‚ izvirzīt jautājumu par tādas
darbības apturēšanu un pārtraukšanu‚ kas ietekmē kaitīgi vidi‚ iedzīvotāju
veselību‚ kā arī par pārkāpēju saukšanu pie atbildības. Šādu dienestu izveides
kārtību nosaka uzņēmuma‚ organizācijas‚ iestādes apstiprinātie noteikumi.
Sabiedriskām
organizācijām‚ kustībām un iedzīvotājiem ir tiesības veikt sabiedrisko vides
aizsardzības kontroli un dabas resursu lietošanu. Šādas kontroles mērķis ir
sekot‚ kā juridiskas un fiziskas personas ievēro un pilda vides aizsardzības un
dabas resursu racionālas lietošanas plānus.
4. DABAS RESURSU
NODOKĻA VISPĀRĒJIE NOTEIKUMI‚
NODOKĻU APRĒĶINĀŠANAS UN
MAKSĀŠANAS
KĀRTĪBA
Dabas
resursu lietošana ir:
1) tieša dabas resursu
ieguve (iesaistīšana saimnieciskajā darbībā);
2) piesārņojošo vielu
ievadīšana vai noplūde vidē;
3) videi kaitīgu preču
un produktu patērēšana;
4) jebkura darbībā vai
bezdarbība‚ kas degradē vidi vai dabas resursus.
To lietošanu (ierobežojumus‚ ieguvi) nosaka
dabas resursu lietošanas atļauja‚ ko izsniedz VARAM. VARAM institūcijas nosaka
arī to lietošanas limitus.
Videi kaitīga prece vai produkts ir
izejviela‚ ražojums‚ patēriņa priekšmets‚ iepakojums‚ kas savā dzīves ciklā
izraisa vides piesārņojumu vai degradāciju.
Dabas resursu lietošanas licence - izdod
VARAM vai tās pilnvarotas institūcijas‚ kas atļauj lietot dabas resursus un ir
līdzvērtīga dabas resursu nodokļu maksai.
Dabas
resursu nodokļu mērķis ir ierobežot to nesaimniecisku izmantošanu un vides
piesārņošanu‚ samazināt vidi piesārņojošas produkcijas ražošanu un realizāciju‚
veicināt jaunas un pilnveidotas tehnoloģijas ieviešanu‚ kas samazinātu vides
piesārņojumu‚ attīstīt ilgspējīgas attīstības stratēģiju tautsaimniecībā‚ kā
arī veidot vides aizsardzības pasākumu finansiālo nodrošinājumu.
Nodokļa
ieņēmumus izmanto tikai projektos un pasākumos‚ kas vērsti uz vides aizsardzību‚
sanāciju‚ rekultivēšanu‚ atkritumu utilizāciju‚ pārstrādi‚ dabas resursu izpēti
un atjaunošanu.
Nodokli
maksā visi‚ kas Latvijā iegūst ar
nodokli apliekamos dabas resursus‚ vai ievada vidē ar nodokli apliekamu
piesārņojumu‚ vai ievada videi kaitīgas preces‚ produktus. Ar nodokli
apliekamos objektus nosaka likuma pielikums.
Dabas
resursu lietošanas limitus nosaka izsniedzot attiecīgam darbības veidam
paredzēta atļauja‚ ko nosaka VARAM pilnvarotas institūcijas. Atļauja nav
vajadzīga sava nekustāmā īpašuma teritorijā‚ ja lietošana nav saistīta ar šo
resursu realizāciju pārstrādātā vai nepārstrādātā veidā‚ kā arī ja šī dabas
resursa lietošana nesaistās ar nelabvēlīgām vides pārmaiņām ārpus nekustamā
īpašuma robežām.
Dabas
resursu lietošanas‚ limitu noteikšanas‚ vides piesārņojuma un videi kaitīgo
preču un produktu uzskaites‚ nodokļu aprēķinu un nomaksāšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets.
Pārskats
par dabas resursu ieguvi un vides piesārņošanu un nodokļu aprēķins pirms
iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienesta (VID) iestādēm jāsaskaņo ar VARAM.
Nodokļu aprēķiniem izmantojami dati‚ kas pamatoti ar atestētas laboratoriju
analīžu rezultātiem vai standartizētām aprēķinu metodēm.
Maksātājs
nodokli aprēķina un iemaksā VID noteiktā kontā vienu reizi ceturksnī līdz
nākamā mēneša 20 datumam.
Likums paredz arī dabas resursu nodokļa
atlaides:
· Ja nodokļu maksātājs
finansē projektus‚ kuru mērķis ir samazināt vides piesārņojumu vai dabas
resursu patēriņu‚ veicot tehnoloģiskus uzlabojumus vai vides aizsardzības
pasākumus var dabūt nodokļu atlaidi par šā projekta izmaksu summu.
· Nodokļu maksātājs‚
kam nav nodokļu parāda‚ var saņemt atlaidi ( MK noteiktā kārtībā) balstoties uz
VARAM atzinumu.
· Var piešķirt atlaidi
uz visu projekta realizācijas īstenošanas termiņu‚ bet ikgadējo atlaidi - par
to summu par kādu šajā gadā samazinājies maksimāli atļautais piesārņojuma
apjoms.
· Atlaides neatceļ
limitus un par virslimita izmantotiem resursiem jāmaksā pēc likuma un noteiktā
cenrāža.
· Pēc ikgadējās
nodokļu atlaides termiņa izbeigšanās VARAM novērtē projekta īstenošanas
kvalitāti un sagatavo atzinumu Finansu ministrijai vai attiecīgai pašvaldībai.
Ja projekts nav savlaicīgi un kvalitatīvi īstenots‚ atlaide jāatmaksā.
5. VALSTS EKOLOĢISKĀ
EKSPERTĪZE
Valsts ekoloģiskās
ekspertīzes (VEE) mērķis ir izvērtēt saimnieciskās darbības ekoloģiskās
bīstamības pakāpi‚ ekoloģisko situāciju konkrētajos objektos un vietās‚ un
izstrādāt priekšlikumus vides kvalitātes uzlabošanai.
Tās galvenie uzdevumi:
1) noteikt un pārbaudīt
vai pareizi novērtēts ir potenciālās ekoloģiskās bīstamības līmenis jebkāda
veida darbībai‚ kuras realizācija ietekmē šobrīd vai ietekmēs nākotnē apkārtējo
vidi‚ iedzīvotāju veselību‚ dzīves līmeni;
2) dot vērtējošu
analīzi projektā paredzētās antropogēnās darbības ietekmei uz apkārtējo vidi;
3) izvērtēt
saimnieciskās darbības pieļaujamību‚ ņemot vērā visus ekoloģiskos
ierobežojumus;
4) konstatēt vai
prognozēt un novērst‚ kādas sekas var radīt t/s objektu un kompleksu iedarbība
uz apkārtējo vidi.
Lai
varētu veikt kādu darbību‚ obligāti ir jāsaņem Valsts ekoloģiskās ekspertīzes
(VEE) pozitīvs slēdziens‚ bet ja tas ir negatīvs‚ tad valsts varas un pārvaldes
institūcijas izskata jautājumu par jebkura šāda objekta turpmāko darbību vai
šīs darbības apturēšanu likuma kārtībā.
Latvijā
Valsts ekoloģisko ekspertīzi realizē VARAM veidojot ekspertu komisiju
patstāvīgi vai kopā ar valsts varas un pārvaldes institūcijām.
Pirms
jebkura projekta uzsākšanas pasūtītājs iesniedz VARAM plānotās darbības
rādītājus. VEE novērtē un dod atzinumu. VEE ilgums nepārsniedz 3 mēnešus‚ bet
to var pagarināt ja ir sarežģīti materiāli un problēmas. Atkārtotu VEE var
nozīmēt Saeima.
VEE objekti:
1) visa veida
reģionālās attīstības pirmsplāna un pirmsprojekta dokumentācija;
2) projektu un
pētniecības darbu programmas‚ kas saistītās ar ekoloģiskā stāvokļa novērtēšanu;
3) jauni tehnoloģiskie
risinājumi‚ iekārtas‚ materiāli‚ darba reglamenti;
4) saimniecisko darbību
un dabas resursu izmantošanu reglamentējošo normatīvo un instruktīvi metodisko
dokumentu projekti;
5) objektu‚ vietu un
reģionu ekoloģiskā situācija;
6) projektu tehniski
ekonomiskie risinājumi‚ celtniecības un likvidācijas projekti.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
1. LR Likums “Par
Valsts ekoloģisko ekspertīzi” // LR AP un Valdības Ziņotājs‚ -1990.‚ Nr 45.
2. LR Likums “Par vides
aizsardzību” // LR AP un Valdības Ziņotājs‚ -1990.‚Nr 33/34.
3.
LR Likums “Par dabas resursu nodokli” // LR Saeimas
un MK Ziņotājs‚ -1990.‚ Nr 22.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru