Ievads
Kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas, 1990. gada, mūsu
valsts ir mērķtiecīgi virzījusies uz attīstību – gan politisko, gan ekonomisko.
Attīstības process nav vienmērīgs. Pie mums ienāk ne tikai pasaules pozitīvā
pieredze, bet arī negatīvās vēsmas. Pie tām ir pieskaitāma arī korupcija, kas,
neapšaubāmi, Latvijā pastāv. Tā pastāv jau no pašiem valsts pirmsākumiem, taču
visspēcīgāk tā izpaužas tieši pēdējo gadu laikā. Valdība, sadarbībā ar dažādām
institūcijām, ir uzsākusi izstrādāt dažādus korupciju regulējošus un
ierobežojošus likumprojektus, izmanto Eiropas Savienības strukturālā fonda
«Phare» līdzekļus, lai veiktu pētījumus par korupcijas izplatību Latvijā,
izmanto sabiedrības par atklātību «Delna» veiktos pētījumus, lai reāli
novērtētu situāciju šajā jautājumā. Taču nevar viennozīmīgi pateikt, ka šāda
valdības rīcība ir lielākais tās ieguldījums korupcijas izplatības apkarošanā.
Tikai 1997. gadā tika izveidota Korupcijas novēršanas padome, taču pašreizējā
valdības vilcināšanās jaunāko likumdošanas aktu izstrādē ir skaidrojama vienīgi
kā augstākās varas neieinteresētība korupcijas apkarošanā, tādējādi pierādot
gan savu bezspēcību tās apkarošanā, gan varas pārstāvju ieinteresētību, lai valstī
lielākā vai mazākā mērā korupcija pastāvētu. Kas mums liek domāt, ka
iepriekšminētais atbilst patiesībai? Ir sarežģīti rast atbildi uz tamlīdzīgu
jautājumu, taču savā darbā mēs centīsimies pierādīt to, ka korupcija Latvijā
pastāv dažādos varas līmeņos, bet valsts nav ieinteresēta rast nepieciešamo
risinājumu, lai situāciju uzlabotu, tādējādi neliekot ciest savas valsts
iedzīvotājiem, kā arī uzlabotu Latvijas «stāju» pārējo Eiropas valstu acīs,
kurās korupcija nav tik ļoti izplatīta parādība.
Mūsuprāt, korupcijas attīstības galvenais pamatnoteikums
ir valsts ekonomiskā situācija. Tikai pavisam nesen mūsu valsts ieguva
neatkarību un kā jau iepriekš tika minēts, līdz ar to valstī sāka attīstīties
korupcijas un korumpēto ļaužu pasaule. Kāpēc tieši valsts ekonomiskā situācija
rada priekšnoteikumus korupcijas attīstībai? Pirmkārt, mūsu valsts ir jauna
valsts, ekonomiskā situācija nav nostabilizējusies, nav izveidojies iedzīvotāju
vidusslānis, taču ir izteikts nabadzīgo un bagāto iedzīvotāju slānis. Otrkārt,
Latvijā patlaban notiek dažādu grupējumu cīņa par varu – kurš būs tas, kuram
tiks “gardākais” kumoss, kurš spēs vadīt
pār lielākiem uzņēmumiem un īpašumiem. To pierāda pašreizējās nesaskaņas starp
valdību un “Latvijas Kuģniecību” (neveiksmīgi organizētais tankkuģu būves
konkurss), Privatizācijas aģentūras pilnvarnieku un valdes locekļu starpā
(nesenais skandāls ap aģentūras valdes locekli Didzi Azandu), nerimstošie
strīdi starp personām, kurām Latvijā ir ietekme gan masu saziņas līdzekļos, gan
ekonomikā, gan politikā (Aivars Lembergs un Andris Šķēle), kā arī neretie
uzbrukumi sabiedrībā pazīstamiem uzņēmējiem un dažādu grupējumu līderiem.
Līdzīgus piemērus vēl varētu minēt ļoti daudz. Korupcijas priekšnoteikums ir
arī mūsu valstī pagaidām vēl neizstrādātā atalgojumu sistēma, kad valsts
sektorā strādājošie ar savu atalgojumu nespēj nodrošināt ģimeni, un viņi
praktiski ir spiesti pieņemt dažādus piedāvājumus. Tādējādi valsts pati it kā
grūž ierēdņus un pārējos valsts sektorā strādājošos turpināt izplatīt korupciju.
Atalgojuma sistēmas sakārtošana būtu liels solis uz priekšu šī jautājumā
risināšanā.
Lai gan korupcijas definīcija ir sarežģīts un
daudznozīmīgs jautājums, nedz tiesību zinātnē, nedz sociālajās zinātnēs nav
panākta vienošanās par precīzu un visaptverošu korupcijas definīciju. Eiropas
Komisijas ziņojumā par Savienības politiku pret korupciju sacīts : “Dažādas
amatpārkāpumu formas var ietekmēt lēmumu pieņemšanas procesu. Juridiskā ziņā
tās var atrasties dažādās kategorijās, piemēram, ļaunprātīga rīcība, krāpšana,
tirgošanās ar ietekmi, kukuļošana [..]”.
Savukārt saskaņā ar Eiropas Padomes Krimināltiesību
pretkorupcijas konvenciju korupcija tiek definēta kā:
· apzināti
veikta darbība, ar kuru persona tieši vai netieši sola, piedāvā vai dod
publiskai amatpersonai tai nepienākošos materiālo vērtību, mantisku vai cita
rakstura labumu un priekšrocības, lai tā veiktu vai arī atturētos veikt tai
uzdotos pienākumus. Minētās priekšrocības attiecas gan uz pašu amatpersonu, gan
arī uz jebkuru citu personu (aktīvā korupcija).
·
apzināti veikta darbība, ar kuru publiskā amatpersona
tieši vai netieši pieprasa vai saņem jebkuru tai nepienākošos materiālo
vērtību, mantisku vai cita rakstura labumu vai akceptē šādas priekšrocības
sniegšanas piedāvājumu, lai tā veiktu vai arī atturētos veikt tai uzdotos
pienākumus. Minētās priekšrocības attiecas gan uz pašu amatpersonu, gan arī uz
jebkuru citu personu (pasīvā korupcija).
Uz minētās Eiropas Padomes Krimināltiesību pretkorupcijas
konvencijas pamata tiek balstīta arī Eiropas Savienības pozīcija korupcijas
jautājumos.
Tomēr politiķu, akadēmiķu un pētnieku starpā nav vienotas
definīcijas visiem korupciju veidojošiem elementiem. Pastāv arī uzskats, ka
korupcijas definīcijās valda juceklis, nepilnība un dublēšanās.
Saskaņā ar “ Juridisko terminu vārdnīcu” korupcija ir
“valsts varas un pārvaldes institūciju amatpersonu ļaunprātīga sava dienesta
stāvokļa izmantošana vai citāda ar likumu aizliegta darbība aiz mantkārības vai
citas personiskas ieinteresētības, kā rezultātā viņi nonāk ietekmējamā stāvoklī
un atkarībā no uzņēmēju, finansu vai citādiem grupējumiem, ar ko tiek
apdraudēta amatpersonas spēja ievērot savā dienesta darbībā valsts intereses”.
Daudzu valstu, ieskaitot Latvijas, normatīvajos aktos ir noteikts, ka
kukuļņemšana ir noziedzīgs noradījums (korupcija) pat tad, ja amatpersona pēc
kukuļa pieņemšanas nekādai ietekmei nepakļaujas
un atkarībā nenonāk.
Neskaidrības pastāv ne tikai teorētiskajos darbos, bet
arī likumā noteiktajā korupcijas definīcijā. Latvijā korupcijas definīcija ir
iekļauta Korupcijas novēršanas likumā, kur teikts, ka "korupcija šā likuma
izpratnē ir valsts amatpersonas dienesta stāvokļa pretlikumīga izmantošana
nolūkā gūt materiāla vai cita rakstura labumu” (2. pants). Taču arī šī definīcija
ir samērā šaura. Tā attiecas tikai uz valsts amatpersonām, nevis uz privāto
sektoru. Tāpat atbilstoši likumam runa ir tikai par pretlikumīgu rīcību, neko
nesakot par neētisku rīcību.
Runājot par korupciju, ir jāņem vērā arī tāds jēdziens kā
interešu konflikts. Interešu konfliktu saskaņā ar Eiropas Padomes
Krimināltiesību pretkorupcijas konvenciju var definēt sekojoši – situācija,
kurā persona vai nu var gūt personisku labumu no lēmumiem, kurus tā pieņem savā
oficiālajā amatā, vai arī var nebūt spējīga pareizi rīkoties dēļ kādas citas
personas vai jautājuma, ar kuru tā ir saistīta. Svarīgi, ka interešu konflikta
definīcija nesaka, ka personisks labums faktiski tiek gūts. Tādējādi interešu
konflikts pats par sevi nav uzskatām par korupciju, bet drīzāk par korupcijas
riska situāciju, kas ir ne mazāk svarīgi.
Vadoties no dažādu starptautisko organizāciju pētījumiem,
korupciju var definēt kā sabiedrības uzticētās varas ļaunprātīgu izmantošanu
personīgo vai tuvu stāvošu cilvēku interešu labā.
Korupcija visbiežāk notiek tur, kur sastopas valsts un
privātais sektors. It īpaši tur, kur valsts amatpersonas ir tieši atbildīgas
par sabiedrības apkalpošanu vai specifisku noteikumu izdošanu. Tā ir divu pušu
mijiedarbība. Ja viena puse spēj ietekmēt otras puses interešu nodrošināšanu,
paātrinot likumīgā ceļā iesniegto rezultātu vai arī pārkāpjot likumu, tad šī
ietekmīgā puse var pieprasīt par to attiecīgu atalgojumu. Ņemot vērā korupcijas
izplatību un mērogus, var izdalīt divus galvenos korupcijas veidus. Visplašākā
ir “sīkā” jeb masu korupcija, kuru praktizē ierēdņi, kas ir nepietiekami
atalgoti un tāpēc ir atkarīgi no sīkām dāvanām ģimenes uzturēšanai
(Ekonomiskais aspekts). Otrs veids ir liela mēroga jeb elites korupcija, kur
augstu stāvošas amatpersonas pieņem lēmumus, kas ir saistīti ar lieliem
ekonomiskiem līdzekļiem un politisko ietekmi.
Korupcija, ja tāda valstī pastāv, apdraud gan valsts
ekonomisko, sociālo un tiesisko attīstību, gan ikviena tās iedzīvotāja tiesību
un brīvību realizāciju, tādējādi mazinot sabiedrības lojalitāti pret valsti un
ietekmējot valsts politisko stabilitāti. Korupcija ietekmē valsts pārvaldi,
novājinot tās spējas kalpot sabiedrībai. Tā kavē lēmumu pieņemšanu un izvēli,
jo korumpētie ierēdņi, politiķi līgumus noslēdz ar tiem, kas piedāvā nelikumīgu
peļņu, nevis labākos un lētākos produktus un pakalpojumus. Korupcija liedz
ietaupīt līdzekļus un nodokļu maksātāju naudu.
Korupcijas rezultātā paplašinās nelegālā “ēnu ekonomika”,
tiek grauti konkrēti tirgus mehānismi, tiek kavēta līdztiesīga uzņēmēju
darbība. Līdz ar to valsts budžeta līdzekļi tiek izmantoti neefektīvi, jo
koruptīvo maksājumu dēļ pieaug cenas, kā rezultātā cieš patērētāji un valsts
makroekonomika. Korupcijas apstākļos potenciālie investori zaudē uzticību
konkrētās valsts attīstībai un izvēlas ieguldīt investīcijas valstīs, kur
apstākļi ir labvēlīgāki. To pierāda nesenā Ārvalstu investoru padomes sēde,
kuras laikā mūsu valdībai tika dotas konkrētas norādes par to, ka Latvijā ir
korumpētas amatpersonas un vietas, kurās investoriem ar korupciju ir jāsaskaras
visbiežāk. Taču diemžēl, vai par laimi, Ārvalstu investoru padome
nenosauca konkrētus korumpēto
amatpersonu vārdus, kā sākotnēji bija iecerēts. Viņuprāt, šāda rīcība pagaidām
nedotu gaidītos rezultātus, jo nosauktās amatpersonas, saskaņā ar mūsu valsts
pašreizējo likumdošanu, tiktu “sveikā cauri”, gūstot vien sabiedrības
nosodījumu un plašu viņu darbības atspoguļojumu presē.
Korupcija palielina un nostiprina sociālo nevienlīdzību,
tādējādi degradējot tiesiskas valsts principus un diskreditējot tiesību normas.
Praksē tas nozīmē ietekmīgo un bagāto iedzīvotāju privilēģijas likuma priekšā
attiecībā pret trūcīgajiem un sociāli neaizsargātajiem sabiedrības pārstāvjiem.
Šādā izpratnē korupcija veicina cilvēktiesību pārkāpumus. Jāņem vērā, ka
tiesībsargājošo instanču korumpētība veicina organizētās noziedzības
nostiprināšanos.
Korupcija Latvijā visspilgtāk izpaužas tieši valsts
pārvaldes institūcijās, augstākajos varas orgānos valstī, kā arī mūsu valsts
tiesiskajā sistēmā. Tiesu sistēmā gan var runāt, par tā saukto slēpto
korupciju, kuru pierāda tieši pēdējo mēnešu notikumi. Kā spilgtākos slēptās
korupcijas piemērus var minēt Rīgas Zemgales priekšpilsētas tiesneša Ziedoņa
Strazda spriedumu Valdeķu ielas smagās autoavārijas, kurā gāja bojā trīs un
trīs cilvēki tika smagi ievainoti, izraisītāja Denisa Veremeičika lietā.
Tiesnesis Veremeičikam piesprieda četrus gadus atklātā tipa cietumā, kā arī uz
pieciem gadiem Veremeičikam atņēma autovadītāja tiesības. Sprieduma motivētajā
daļā tika minēts, ka Deniss Veremeičiks, kuram ir 19 gadi, vēl neesot nobriedis
un viņa personība tikai veidojas, tādējādi bargāks sods varētu negatīvi
iespaidot puiša personības veidošanos. Tāpat tiesa uzskatīja, ka ekspertu
slēdziens par Veremeičika asinīs konstatētajām narkotiskajām vielām nav vainu
pastiprinošs apstāklis. Ekspertu slēdzienā tika konstatēts, ka avārijas
izraisīšanas brīdī Veremeičiks bija lietojis spēcīgas narkotiskās vielas -
opiātus, morfīnu un kodeīnu. Taču tā ir tikai lietas atklātā puse. Slēptās
korupcijas motīvi būtu meklējami apstāklī, ka puiša vecāki, kas ir samērā
turīgi ļaudis (to pierāda viņu spēja dažu dienu laikā samaksāt civilprasības
3000 latu apmērā), līdz ar to ļoti vienkārši spētu arī samaksāt tiesnesim par
viņu dēlam labvēlīga sprieduma pieņemšanu. Var jau apstrīdēt, ka tiesnesis
vadījies pēc labākās gribas, nevēloties traumēt vēl nenobrieduša jaunieša
psihi, var jau teikt, ka tiesnesis centās tā, lai būtu labāk visiem, taču,
mūsuprāt, tiesneša pieņemtais spriedums augstākminētajā lietā tikai radīja
lieku ažiotāžu un vēlreiz pierādīja tiesnešu vieglo uzpērkamību.
Kā vēl vienu slēptās korupcijas piemēru varētu minēt
neseno skandālu ar Privatizācijas aģentūras valdes locekli Didzi Azandu. Didzis
Azanda šī gada 28.jūlijā tika aizturēts kukuļņemšanu brīdī, kad saņēma
starpniecības naudu par darījumiem ar nekustamajiem īpašumiem. Tas ir tiešs
pierādījums par valsts amatpersonas korumpētību, taču šajā lietā arī izpaužas
slēptā korupcija, proti, neilgi pēc Azandas aizturēšanas viņam tika mainīta
apsūdzība. No sākotnējās apsūdzības par kukuļņemšanu tā tika pārkvalificēta uz
dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu un piedalīšanos amatpersonai
neatļautos darījumos. Fakts, ka šeit ir iejauktas daudzas augstas valsts
amatpersonas, kurām noteikti nav izdevīga Azandas notiesāšana par kukuļņemšanu,
šoreiz nav apstrīdams, līdz ar to darbojas slēptā korupcija. To pierāda
apsūdzības maiņa. Tie ir tikai divi slēptās korupcijas piemēri, taču līdzīgus
piemērus varētu atrast daudz gan valsts iestāžu darbinieku vidū, gan tiesu
sistēmā.
Mūsuprāt visgrūtāk cīnīties ir tieši ar slēpto korupciju,
jo tā netiek atspoguļota masu mēdijos, tikai netieši ar dažādām publikācijām un
komentāriem uz to tiek norādīts. Taču ne vienmēr pēc publikācijām presē var
ierosināt krimināllietu par kukuļņemšanu, sevišķi, ja runa ir par slēpto
korupciju, jo kāda žurnālista domas un viedokļus nevar uzskatīt par pamatu
krimināllietas ierosināšanai. Šoreiz netiek runāts par gadījumiem, kad pēc
publikācijām presē prokuratūra ir ierosinājusi veikt pārbaudes par kādas
amatpersonas rīcību ( Saeimas juridiskā dienesta vadītājs Linards Muciņš,
ekonomikas ministrs Aigars Kalvītis, "Kālija parks" lieta u.c.).
Korupcijas rezultātā tiek deformēta valsts politiskā
sistēma. Politiskie mērķi tiek veidoti nevis vadoties no valsts attīstības, bet
gan oligarhisko grupējumu interesēm. Tas, savukārt, mazina uzticību
pastāvošajai varai, notiek tās atsvešināšanās no sabiedrības. Ārpolitiski
korupcija nozīmē negatīvu valsts tēlu un zemu valsts starptautisko prestižu,
kas galējos apstākļos var draudēt ar ekonomisko un politisko izolāciju.
To, ka valstī pastāv korupcija, liecina dažādu
institūciju veiktie pētījumi un arī sabiedrības aptaujas, kurās sabiedrība pauž
savu viedokli, kurā ir vērts ieklausīties visām varas struktūrām. Lai gan
jāpiebilst, ka ne vienmēr sabiedrības teiktais par visiem 100% atbilst
patiesībai, jo sabiedrība savu viedokli mēdz pārspīlēt, taču no otras puses tas
nozīmē vien to, ka sabiedrībā šāda problēma pastāv.
Kā liecina statistika, 1999. gada laikā ir reģistrēti 43
kukuļņemšanas, 15 kukuļdošanas, 38 dienesta pilnvaru pārsniegšanas un 46
dienesta stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas gadījumi. Pavisam kopā ir
reģistrēti 185 amatnoziegumi (noziegumi valsts institūciju dienestā). Salīdzinājumā
ar 1998. gadu vairāk nekā desmitkārtīgi ir pieaudzis dienesta pilnvaru
pārsniegšanas gadījumu skaits, bet gandrīz divreiz mazāks kļuvis kukuļņemšanas
un dienesta stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas reģistrēto noziegumu skaits.
Savukārt tiesā 1999. gadā ir notiesātas 23 personas par kukuļņemšanu, 9 par
kukuļdošanu, 11 par dienesta pilnvaru pārsniegšanu un 12 par dienesta stāvokļa
ļaunprātīgu izmantošanu. Salīdzinājumā ar 1998. gadu divreiz ir pieaudzis par
kukuļņemšanu notiesāto personu skaits un divreiz sarucis par dienesta pilnvaru
pārsniegšanu notiesāto personu skaits. Taču tie ir tikai bezkaislīgi skaitļi,
kuros neatspoguļojas cik no šīm personām ir bijušas augstākā varas pārstāvji.
Par to statistika klusē. Mums atliek vien minēt un secināt, ka šajos
statistikas datos nav iekļautas augstākās varas personas, kuras ir korumpētas,
jo viņas gluži vienkārši nav pieķertas šādos noziegumos. Tādējādi mums atkal ir
jāsecina, ka institūcijas, kas ir saistītas ar korupciju saistīto noziegumu
izmeklēšanā (Finansu policija, Valsts policija un Prokuratūra), nav
ieinteresētas šādu noziegumu atklāšanā, jo, atklājot kaut vai vienu augsti
stāvošas personas korumpētības gadījumu, nekavējoties nāktu gaismā arī citi
līdzīgi gadījumi, kas ievērojami varētu ietekmēt gan visas valsts prestižu, gan
dažu finansu grupējumu pastāvēšanas iespējas.
Kā jau minējām, daudz šajā jautājumā ir pētīta arī
sabiedrības attieksme pret korupciju. Šī gada jūlijā Sabiedriskās domas
pētījumu centrs “SKDS” veica socioloģisko aptauju par Latvijas iedzīvotāju
attieksmi pret korupciju. Pētījums veikts stratificētās nejaušības izlases
principa un tajā iekļauti 1006 Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji vecumā no 18
līdz 74 gadiem. Aptauja veikta laikā no 14. līdz 26. jūlijam. Kā liecina
veiktais pētījums, 80,8% aptaujāto uzskata, ka korupcija ir negatīva parādība,
14,6% domā, ka korupcija var būt gan negatīva, gan pozitīva parādība, taču
tikai 0,8% uzskata, ka korupcija ir pozitīva parādība. Turklāt sievietes biežāk
nekā vīrieši, attiecīgi 83% un 78,%, norādīja, ka korupcija ir negatīva
parādība. Salīdzinot dažāda vecuma iedzīvotāju domas, jāsecina, ka gados
vecākie Latvijas iedzīvotāji caurmērā biežāk uzskata, ka korupcija ir negatīva
parādība. Savukārt gados jaunākie nav tik kritiski savā vērtējumā.
Veicot aptauju, tās veicēji arī vēlējās noskaidrot
sfēras, kurās sfērās iedzīvotājuprāt, korupcija ir visspēcīgākā. Kā liecina
apkopotie rezultāti, 74,1% aptaujāto uzskata, ka korupcija visbiežāk ir
novērojama politikā.. Tālāk minēšanas biežuma ziņā seko valsts administrācija
(66,8%) un biznesa sfēra (48,1%). Salīdzinoši retāk ir minētas nevalstiskās
organizācijas un izglītība.
Latvijas iedzīvotājiem tika lūgts arī piecu ballu sistēmā
novērtēt, cik nopietna ir korupcijas izplatība valstī. Aptaujā iegūtie rezultāti
liecina, ka vairāk kā puse respondentu uzskata, ka korupcija Latvijā ir ļoti
nopietna problēma (57,3%) un 26,9% aptaujāto atzīst to par nopietnu problēmu,
savukārt tikai 0,2% respondentu norādījuši, ka korupcija valstī nav problēma un
1,6% aptaujāto ir atzīmējuši, ka tā ir neliela problēma.
Respondentiem tika lūgts arī raksturot valdības nostāju
korupcijas apkarošanas jautājumā. Iegūtie rezultāti liecina, ka vispopulārākais
Latvijas iedzīvotāju vidū izrādījās viedoklis, ka valdība ne tikai necīnās ar
korupciju Latvijā, bet pat to veicina. Šādi uzskata 32,8% aptaujāto. Gandrīz
tikpat – 30% - uzskata, ka valdība nesekmīgi cīnās ar korupciju Latvijā. 22,4%
respondentu domā, ka valdība vispār necīnās ar korupciju Latvijā. Salīdzinoši
viedokli par to, ka valdība sekmīgi cīnās ar korupciju Latvijā ir pauduši tikai
1% Latvijas iedzīvotāju.
Mūsuprāt šī aptaujas sadaļa visprecīzāk norāda patieso
situāciju korupcijas jomā valstī. Tā tikai atkārtoti pierāda valdības
nevēlēšanos cīnīties ar radušos situāciju, jo pēc aptaujas datu publiskošanas
asas reakcijas ir sekojušas vien dažos preses izdevumos, bet valdības pārstāvji
mierīgi turpinājuši savus iesāktos darbus.
Nākošā aptaujas sadaļa diemžēl pierāda arī pašu
iedzīvotāju pasivitāti korupcijas apkarošanā, jo 56,3% aptaujāto uzskata, ka
korupcijas novēršanā viņu paši neko nevar darīt, jo tā ir cīņa valstiskā
līmenī. 35,7% aptaujāto domā, ka, lai neierobežotu korupciju, viņi varētu nedot
kukuļus, taču būtiski tas situāciju neietekmēs, jo tie ir tikai 35% no 1006 Latvijas
pastāvīgajiem iedzīvotājiem. 17,5% aptaujāto domā, ka varētu ziņot atbildīgajām
iestādēm, bet 16,1% aptaujāto – ka varētu ziņot masu mēdijiem. Salīdzinoši
neliels respondentu skaits pieļauj iespēju, ka, lai cīnītos ar korupciju, viņi
varētu iesaistīties attiecīgajās nevalstiskajās organizācijās. Jāpiebilst, ka
patlaban Latvijā ar korupciju mēģina cīnīties tikai valstiskās organizācijas,
nevalstiskās organizācijas, kā piemēram, “Sabiedrība par atklātību “ Delna””,
veic tikai pētījumus par situāciju šajā jomā.
Lielākais pētījums, ko veikusi “Sabiedrība par atklātību
“ Delna”” ir "Korupcijas seja Latvijā", kas veikts sadarbībā ar
Sabiedriskās domas pētījumus centru "SKDS", Latvijas Neatkarīgo
Kriminologu asociāciju un Sorosa fonda - Latvija atbalstu. Kā liecina pētījums,
korupcija tiek dažādi izprasta tiesiskajā (valsts) un iedzīvotāju uztverē.
Iedzīvotāji ar korupciju saprot daudz plašāku parādību un notikumu kopumu nekā
to, kas ir tiesiski pamatots. Rezultātā korupcija iegūst tiesiskām metodēm
nepierādāmas un neizbēgamas parādības auru un padziļina neticību valstij un
likumdošanai kopumā. Līdz ar to Latvijā nereti tiek mākslīgi radīts korupcijas
visaptverošs tēls, kas, iespējams, tālāk sekmē korupcijas praktisku
izplatīšanos sabiedrībā. Tāpat Latvijas iedzīvotājiem ir negatīvs priekšstats
par Latvijas politiskajiem procesiem un valsts institūcijām. Iedzīvotāji sevi
distancē un pretnostata valstij (kā politiskai institūcijai). Sabiedrības
apziņā valsts pārvaldes aparāta negatīvais tēls parasti tiek kontrastēts ar
iedzīvotāju it kā bezpalīdzīgo stāvokli.
Korupcijas līmeni mūsu valstī nosaka arī Korupcijas
uztveres indekss, kas tiek aprēķināts katru gadu un aprēķinus veic
starptautiskā pretkorupcijas organizācija "Transparency
International". Pēc Korupcijas uztveres indeksa šogad Latvija starp 90
pasaules valstīm atrodas 57.vietā, bet pērn tā bija vienu vietu zemāk -
58.vietā. Savukārt pēc desmit punktu sistēmas Latvijas novērtējums ir palicis
nemainīgs jau otro gadu - 3,4.
Zemais novērtējums tikai liecina par to, ka situācija
Latvijā korupcijas jomā ir visai bēdīgā stāvoklī, kā arī nemainīgais
novērtējums liecina tikai to, ka korupcijas apkarotāji necenšas situāciju
uzlabot.
Salīdzinoši Korupcijas uztveres indekss Igaunijā bijis
5,7 punkti un līdz ar to tā ieņem 27.vietu, bet Lietuva atrodas 43.vietā un pēc desmit ballu sistēmas
tā ir novērtēta ar 4,1, bet Krievijā - 2,1 punkts jeb 82.vieta. Salīdzinoši
šogad no 90 valstīm, visaugstākais rādītājs -10 punktu novērtējums - ir
Somijai, tad Dānijai - 9,8 un Jaunzēlandei ar Zviedriju - 9,4, bet viszemākais
- Nigērijai - 1,2 punkti.
Korupcijas apkarošanai svarīga nozīme ir arī Eiropas
integrācijas procesā. Korupcija un līdz ar to neefektīva valsts pārvalde gan
traucē nostiprināt likuma varu, gan apgrūtina ekonomisko izaugsmi un
tautsaimniecības konkurētspēju. Taču, kā zināms, tieši likuma vara un
tautsaimniecības konkurētspēja ir priekšnoteikumi ikvienas valsts uzņemšanai
Eiropas Savienībā.
Eiropas Savienība ir izvirzījusi savas prasības
korupcijas novēršanas jomā. 1993.gadā Eiropas Savienības valstu vadītāji
pieņēma tā sauktos Kopenhāgenas kritērijus ES kandidātvalstīm. Viens no tiem ir
stabilas institūcijas, kuras garantē demokrātiju, likuma varu, cilvēktiesības,
cieņu un aizsardzību minoritātēm. Iestājoties Eiropas Savienībā, Latvijai būs
jāspēj pielietot un efektīvi īstenot Eiropas Savienības likumdošanu korupcijas
jomā.
Eiropas Savienības prasības korupcijas apkarošanas jomā
var iedalīt divos veidos. Pirmkārt, ir virkne starptautisko juridisko
dokumentu, kuri nākotnē būs vai var būt Latvijai saistoši. Otrkārt, ir formāli
mazāk definētas prasības, kuru būtība ir panākt iespēju robežās zemu korupcijas
līmeni. Otrais prasību veids izriet no Eiropas Savienības prasības nodrošināt
likuma varu, kas nav savienojama ar plaši izplatītu korupciju.
Eiropas Savienības prasībām korupcijas jautājumos
galvenokārt ir krimināltiesisks raksturs. "Acquis Communautaire"
ietver sevī vairākas konvencijas:
· Eiropas
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Konvencija par
ārvalstu amatpersonu kukuļošanas apkarošanu starptautiskajos biznesa darījumos;
· Konvencija
par cīņu pret korupciju, kurā iesaistītas Eiropas Kopienu vai Eiropas
Savienības dalībvalstu amatpersonas;
· Eiropas
Savienības Dalībvalstu Kopējā Rīcība pret korupciju privātsektorā;
· Protokols
pie Konvencijas par Eiropas Kopienu finansiālo interešu aizsardzību;
· Otrais
protokols pie Konvencijas par Eiropas Kopienu finansiālo interešu aizsardzību;
· Eiropas
Savienības Dalībvalstu Kopējās pozīcijas sarunām ar Eiropas Padomi un Eiropas
Ekonomiskās attīstības organizāciju.
Eiropas Savienības prasības attiecībā uz sankcijām
nenosaka, kādi konkrēti sodi par koruptīvām darbībām piemērojami, bet nosaka
to, ka sodiem jābūt efektīviem, proporcionāliem un pārliecinošiem. Latvijas
Krimināllikums par koruptīvām darbībām, ievērojot konkrētā nodarījuma smagumu,
paredz gan brīvības atņemšanu, gan mantas konfiskāciju, gan naudas sodu. Līdz
ar to vispārējais nosacījums attiecībā uz sankcijām Latvijā ir ievērots.
Turklāt Latvija 1999.gada 27. janvārī ir parakstījusi Eiropas Padomes
Krimināltiesību pretkorupcijas konvenciju. Latvijas valdība šī gada 4.aprīlī
akceptēja likumprojektu "Par pievienošanos Eiropas padomes 1999.gada
1.maija rezolūcijai Nr.5 "par pretkorupcijas starpvalstu grupas (GRECO)
nodibināšanu."
Secinājumi
Lai arī cik būtiska vai nebūtiska kādam šķiet situācija
korupcijas jomā patlaban Latvijā, secinājums ir tikai viens - tā pastāv un
pārāk maz tiek darīts, lai to apkarotu. Tas, ka Eiropas Komisija pozitīvi ir
novērtējusi jaunā Kriminimāllikuma pieņemšanu, nav daudz. Latvijas progresa
ziņojumā ir minēti trīs veidu pasākumi, kuri būtu jāveic korupcijas apkarošanas
jomā:
· jāpabeidz
juridiskais ietvars;
· jānodrošina
efektīva tiesībsargājošo iestāžu darbība;
· jāveic
pasākumi apziņas veicināšanai un izpratnes nodrošināšanai.
Kā esam secinājuši, pētot mums pieejamos materiālus,
pagaidām ir tikai iesākts pildīt Eiropas Komisijas ziņojumā paustās prasības. Juridiskais
ietvars pilnībā nav sagatavots, tiek kavēta jaunās korupcijas novēršanas
koncepcijas izstrāde, kā arī savu darbu pienācīgi neveic Korupcijas novēršanas
padome.
Par efektīvas tiesībsdargājošo iestāžu darbības
nodrošināšanu patlaban nevar būt ne runas. Pagaidām notiek nemitīga cīņa par
to, kurai tiesībsargājošajai institūcijai ir jānodarbojas ar korupcijas
noziegumu izmeklēšanu. Valsts policijas paspārnē darbojas Organizētās
noziedzības un korupcijas apkarošanas birojas, taču tas gan vairāk nodarbojas
ar organizētās noziedzības apakarošanu, bet mazāk ar korupciju. Ar korupcijas
jautājumiem nodarbojas arī neliela institūcija Drošības policijas paspārnē -
Korupcijas apkarošanas nodaļa, kas četros savas pastāvēšanas mēnešos
ierosinājusi četras krimināllietas par kukuļošanu. Tas nav daudz un nav arī
maz. Bet konkrēta un efektīva šo iestāžu darbība Latvijā pagaidām nav
nodrošināta. Mūsuprāt šis jautājums iegūtu daudz veiksmīgāku lietu virzību uz
priekšu, ja tiku sakārtotalikumdošanas bāze.
Liela nozīme korupcijas apkarošanas jomā ir arī
sabiedrības informēšanai un tās izpratnes mainīšanai. Tikai pēdējo nedēļu laikā
valstī tiek organizēti dažādi semināri par korupciju, taču tajos ir liegts
piedalīties parastajam ierindas iedzīvotājam. Nav šaubu, ka ar masu mēdiju
starpniecību sabiedrība gūst reālu priekšstatu par to, kas ir korupcija, cik
daudz valsts ir paveikusi tās apkarošanā, taču tas bieži vien ir konkrētā
korespondenta skatījums uz šīm lietām, nevis patiesais un objektīvais
situācijas atspoguļojums. Lai gan Latvijā darbu ir uzsākušas dažas no Eiropas
savienības strukturālajiem fondiem "Phare" finansētas programmas, tās
nespēj nodrošināt pilnīgu sabiedrības informētību korupcijas jautājumos.
Sabiedrības iesaistīšanas nozīmību un informācijas pieejamību kā svarīgu
faktoru korupcijas apkarošanā atzīst arī Sabiedrības par atklātību
"Delna" veiktajā pētījumā "Korupcijas seja Latvijā".
Pētijumā teikts, ka korupcijas veicināšanai būtiski ir radīt maksimāli
labvēlīgus apstākļus iedzīvotāju saskarsmē ar valsts un pašvaldību
institūcijām, kā arī izveidot informācijas tīklu, kas ļautu iedzīvortājiem
ziņots par korupcijas gadījumiem. Ziņojuma apstrādei jābūt atklātai sabiedrībai
jebkurā tās posmā un tai jānodrošina efektivitāte. Tāpat svarīga loma
korupcijas apkarošanā ir nevalstisko organizāciju darbībai. Tās ir potenciāli
ietekmīgs sabiedrības starpnieks, kuram būtu jāiestaistās uzskatu par korupciju
veidošanā. Korupcijas gadījuma publiskošana un novērošana ir tikai daļa no to
iespējamā ieguldījuma. Nevalstisko organizāciju uzdevums būtu stiprināt tādas
vērtības, kas grauj korupcijas pastāvēšanai labvēlīgo vidi un rada jaunus
pozitīvus rīcības modeļus.
Kā jau minējām, arī atalgojuma sistēmas sakārtošana
valstī radītu korupcijas samazināšanos jebkurā līmenī. Ja valsts institūcijās
strādājošie sabiedrības pārstāvji saņemtu pienācīgu atalgojumu, situācija
atrisinātos uz labo pusi vismaz daļēji. Pavisam nesen valdība pieņēma un Saeima
akceptēja jaunu likumu "Par valsts civildienestu", kurš paredz
ieviest arī vienotu atalgojuma sistēmu valsts ierēdņiem, taču šīs sistēmas
izstrāde mistiskā veidā ir iestrēgusi Finansu ministrijas kabinetos un jau
vairākus mēnešus netiek virzīta uz priekšu, kaut gan likums "Par valsts
civildienestu" stāsies spēkā jau ar
nākamā gada 1.janvāri un būtu loģiski, ja šajā laikā sāktu darboties arī
ierēdņu vienotā atalgojuma sistēma. Finansu ministrijas nevēlēšanos aktīvi
iesaistīties minētās sistēmas izstrādē varētu izskaidrot tikai kā nevēlēšanos
apkarot korupcijas iedīgļus valstī.
Lai gan valdība kopš 1997.gada veic dažādus pasākumus
korupcijas apkarošanas jomā, tie nebūt nav pilnīgi. (Te informācija par to, ko
tad valdība ir veikusi laikā no 1998.gada un vēl piezīme, ka tas ir
nepietiekami. )!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kā savā darbā esam minējuši, arī regulāru pētījumu un
sabiedriskās domes uzzināšana būtiski ietekmētu un pavirzītu uz priekšu
korupcijas attīstības apkarošanas procesus valstī.
Tāpat būtiska uzmanība būtu jāpievērš arī Eiropas
Savienības struktūru ieteiktajiem pasākumiem, kas jāveic, lai apkarotu
korupciju. Ne vienmēr kāda valsts pati spēj objektīvi novērtēt situāciju, tādēļ
uzmanība ir jāpievērš citu valstu izteiktajiem spriedumiem.
Līdz ar to, galvenais, ko mēs gribējām pierādīt, ir tas,
ka valstī korupcija pastāv un pastāvēs tikmēr, kamēr valdība spēs adekvāti
rīkoties un pieņemt nepieciešamās normas, kā arī ņems vērā starptautisku
institūciju izteikumus un ieteikumus.
Var jau visu vainu par pasivitāti korupcijas apkarošanā
novelt uz bvaldības pleciem, taču tikpat liela atbildība ir jāuzņemas arī mums
- sabiedrībai kopumā. Pirmkārt, ikvienas sabiedrības loceklim būtu nepieciešams
informēt tiesībsargājošās institūcijas par zināmajiem kukuļošanas gadījumiem.
Otrkārt, necensties pabnākt sev labvēlīgu kādas lietas iznākumu, dodot kukuli.
Treškārt, ir jācenšas saprast valdība, jo bieži vien pamats neizdarībai slēpjas
tieši finansējuma trūkumā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru