SATURS
Ievads…………………………………………………………. 2.lpp.
Korupcijas jēdziena dažādie skaidrojumi……………………..
3.lpp.
Korupcijas cēloņi……………………………………………... 5.lpp.
Vēlēšanas – korupcijas “pļaujas laiks”………………………..
7.lpp.
Korupcija nesnauž…………………………………………….. 9.lpp.
Korupcijas sekas………………………………………………. 11.lpp.
Secinājumi…………………………………………………….. 13.lpp.
Literatūras saraksts……………………………………………. 15.lpp.
IEVADS.
Vārds “korupcija” pēdējā laikā tiek skandināts ja ne
katru dienu, tad vismaz pārdienām. “Vienkāršā tauta” par korumpētiem sauc visus
- valdību, ierēdņus, Saeimas deputātus, jo, viņuprāt, nevēlēšanas saprast
sabiedrības problēmas un nepopulāru lēmumu pieņemšana ir tikai un vienīgi
korupcijas pazīme, jo “tas noteikti kādam ir izdevīgi”. Par korumpētiem tiek
saukti ierēdņi (nereti ne bez pamata), kuri nedēļām ilgi nespēj atbildēt uz
iesnigumiem vai arī bez “ārēja stimula” necenšas atrisināt kādas iedzīvotāju
vai uzņēmumu problēmas. Protams,
lielākajai daļai sabiedrības vārds korupcija ir sinonīms jēdzieniem
“kukuļņemšana” vai “kukuļdošana”, jo daudzi Latvijas iedzīvotāji uzskata, ka
plašākā mērā viņus šī problēma neskar - to, ko “tur augšā dara tie lielie”,
daudzi neuzskata par sevi interesējošiem faktiem vai arī apmierinās ar
izvairīšanos no viedokļa paušanas, atrunājoties, ka “mēs tāpat tur neko nevaram
darīt”.
Par korupciju lielākā mērogā, tas ir
- par politisko korupciju jeb tā saukto “valsts nozagšanu” Latvijā sāka runāt
pavisam nesen, pēc kārtējā Pasaules Bankas (PB) ekspertu pētījuma
publiskošanas. Fakti likās “kliedzoši” - Latvijā ir tik augsts korupcijas
līmenis, ka varētu atbaidīt jebkuru potenciālo investoru.
PB eksperti, tiekoties ar Latvijas
Ministru prezidentu Andri Bērziņu, bija norādījuši, ka 10% Latvijas uzņēmēju
atzinuši, ka ir devuši kukuļus vai ka Latvijā šāds process notiek. Eksperti
secinājuši, ka īpaši tā saucamajā "valsts nozagšanā" piedalās lielās
firmas, kas ir ieinteresētas saņemt pasūtījumus vai ietekmēt amatpersonas.
Kā grāmatas “Korupcija” ievadā
raksta bijušais tieslietu ministrs Valdis Birkavs, citas valstis Latviju
pašlaik vērtē pēc dažādiem kritērijiem, arī pēc korupcijas izplatības, un viens
no tās noteikšanas veidiem ir starptautiskās organizācijas “Transparency
International” Korupcijas uztveres indekss. Pēdējo gadu laikā šis indekss rāda
situācijas uzlabošanos, taču optimismam tik un tā neesot pamata.
PB pētījumā “Korupcijas seja Latvijā” norādīts, ka
korupcijas saknes Latvijā saglabājušās vēl no padomju sistēmas, kad ekonomiskā,
politiskā un tiesu vara bija apvienotas un tādēļ korupcija varēja netraucēti
izplatīties. Pagātnes mantojuma iespaids esot vērojams privātā biznesa interešu
dominēšanā pār valsts politiku, ko nespēj ierobežot arī salīdzinoši vājā tiesu
sistēma.
Pēc Latvijas neatkarības atgūšanas notikusi virzība uz šo
varu dalīšanu, bet politiskajā un administratīvajā dzīvē šis mērķis pilnībā vēl
neesot sasniegts. Tādēļ novērojama interešu
konfliktu pastāvēšana un korupcija, pieņemot augsta līmeņa lēmumus.
PB eksperti norāda, ka korupcijas pastāvēšanu zināmā mērā
veicina gan morāli- psiholoģiskais uzskats, ka korupcija ir mūžīga un
nepārvarama visās sabiedriskajās iekārtās, gan sabiedrības zemais tiesiskās
izglītības līmenis, gan arī neprognozējamās izmaiņas likumdošanā, kas rada
nestabilitātes un nedrošības sajūtu. Pie korupcijas cēloņiem jāmin arī vājā
konkurences likumdošana, kas pieļauj pārlieku lielu ekonomiskās varas koncentrāciju
un valsts amatpersonu zemais atalgojums un sociālais statuss.
KORUPCIJAS JĒDZIENA
DAŽĀDIE SKAIDROJUMI
Parasti saka - cik cilvēku, tik
viedokļu. Šajā gadījumā varētu teikt - cik likumu un noteikumu, tik korupcijas
jēdziena skaidrojumu. Kā jau minēju, lielākā daļa sabiedrības korupciju saista
ar kukuļošanu, aizmirstot tās plašāku skaidrojumu.
Ko tad īsti nozīmē šis vārds? Tas
cēlies no latīņu vārda “corruptio” un tulkojumā nozīmē - uzpirkšana,
bojāšana, amorālisms, samaitātība.
“Juridisko terminu vārdnīcā“ vārds
“korupcija” skaidrots kā “valsts varas un pārvaldes institūciju amatpersonu
ļaunprātīga sava dienesta stāvokļa izmantošana vai citāda ar likumu aizliegta
darbība aiz mantkārības vai citas personiskas ieinteresētības, kā rezultātā
viņi nonāk ietekmējamā stāvoklī un atkarībā no uzņēmēju, finansu vai citādiem
grupējumiem, ar ko tiek apdraudēta amatpersonas spēja ievērot savā dienesta
darbībā valsts intereses.” Daudzu valstu, ieskaitot Latvijas, normatīvajos
aktos noteikts, ka kukuļņemšana ir noziedzīgs nodarījums (korupcija) pat tad,
ja amatpersona pēc kukuļa pieņemšanas nekādai ietekmei nepakļaujas un atkarībā
nenonāk.
Korupcijas novēršanas likumdošanas,
izglītošanas un sabiedrības informēšanas programma (KPMG) “korupciju” skaidro
kā divu pušu mijiedarbību. Ja viena puse spēj ietekmēt otras puses interešu
nodrošināšanu, paātrinot likumīgā ceļā iesniegto rezultātu vai arī pārkāpjot
likumu, tad šī ietekmīgā puse vai pieprasīt par to attiecīgu atalgojumu. Šķiet,
šis skaidrojums visvairāk attiektos tieši uz tā saukto “politisko korupciju”,
kas notiek valsts augstākajā līmenī. Kā skaidro KPMG, liela mēroga jeb elites
korupcija ir tā, kurā augstu stāvošas amatpersonas pieņem lēmumus, kas ir
saistīti ar lieliem ekonomiskiem līdzekļiem un politisko ietekmi.
Saskaņā ar Eiropas Padomes (EP)
Krimināltiesību pretkorupcijas konvenciju (šai konvencijai pievienojusies arī
Latvija) korupcija tiek definēta kā:
1) apzināti veikta darbība, ar kuru
persona tieši vai netieši sola, piedāvā vai dod publiskai amatpersonai tai
nepienākošos materiālo vērtību, mantisku vai cita rakstura labumu un
priekšrocības, lai tā veiktu vai arī atturētos veikt tai uzdotos pienākumus;
2) apzināti veikta darbība, ar kuru
publiskā amatpersona tieši vai netieši pieprasa vai saņem jebkuru tai
nepienākošos materiālo vērtību, mantisku vai cita rakstura labumu vai akceptē
šādas priekšrocības sniegšanas piedāvājumu, lai tā veiktu vai arī atturētos
veikt tai uzdoto pienākumu.
Kā atzīst Latvijas tiesību zinātņu
speciālisti, pašlaik spēkā esošajā Korupcijas novēršanas likumā, jēdziens
“korupcija” ir skaidrots ļoti šaurā nozīmē, proti - “valsts amatpersonas
dienesta stāvokļa pretlikumīga izmantošana nolūkā gūt materiāla vai cita
rakstura labumu”. Kā teikts TM izstrādātajā un Ministru kabineta atbalstītajā
Korupcijas novēršanas koncepcijā (izskatīta MK sēdē 2000.gada 8.augustā), šī
definīcija ir ļoti šaura un neatspoguļo korupcijas būtību pilnībā, līdz ar to
tas radot dažādas neskaidrības attiecībā uz korupcijas kā tādas izpratni. Man gan
šķiet, ka tieši šis “sašaurinātais” variants ir vieglāk saprotams sabiedrībai,
nav tiks sauss un “juridiski pareizs”. Protams, likumā jābūt precīzam
skaidrojumam, izsmeļošam, bet sabiedrības izglītošanas procesā sākotnēji
pilnībā varētu iztikt ar šo variantu.
Par dažādo korupcijas jēdziena
skaidrojumu esību savā grāmatā “Korupcija” min arī TM Kriminoloģisko pētījumu centra direktors
Andrejs Vilks un šī centra vadošā kriminoloģe Kristīne Ķipēna. Autori norāda,
ka pat Latvijas mērogā nav atrasts “vienots kopsaucējs” šī jēdziena
skaidrošanā. 1997.gadā izdotajā “Politiskajā enciklopēdijā” korupcija definēta
kā noziegums, kas izpaužas, amatpersonai izmantojot tai piešķirtās dienesta
tiesības un veicot darbības iedzīvošanās nolūkā.
Kā norāda grāmatas autori, vairākums
zinātnieku, kas pēta korupcijas problēmas, balstās uz to, ka prettiesisko
darbību pamatā ir:
1) dienesta stāvokļa ļaunprātīga
izmantošana, kā dēļ notiek tiesību pārkāpums, kā arī netiek nodarīts ļaunums
personu grupai, kuras intereses pārstāv valsts amatpersona, kas ļaunprātīgi
izmanto dienesta stāvokli;
2) nepārprotams izdevīgums
amatpersonai, kuras personīgo interešu apmierināšanai tiek veiktas koruptīvas
darbības;
3) mēģinājums turēt slepenībā
notikušās darbības.
Kopumā
analizējot visas iepriekš minētā korupcijas jēdziena definīcijas, īsumā var
teikt, ka galvenais korupcijas apkarotāju mērķis ir – nepieļaut privātajām
interesēm ietekmēt valsts lēmumus un intereses.
KORUPCIJAS CĒLOŅI
Neieslīgstot garākos skaidrojumos,
varētu teikt, ka korupcija rodas tur, kur
valsts pārvaldes institūcijas ir vājas, kur likumdošanā ir “atstātas
spraugas”, kur kāds no varas atzariem ir izolēts no pārējiem. Korupciju ļoti
ietekmē valsts vēsturiskā attīstība, jo tā nosaka valsts ekonomisko, sociālo,
politisko situāciju, ierēdniecības tradīcijas, tiesiskos apstākļus.
Ļoti svarīgs faktors ir dažādu
valsts varas režīmu maiņa, jo pārejas periodi vienmēr ir saistīti ar lielāku
vai mazāku haosu un apjukumu valsts sistēmā. Mainoties režīmiem, nereti rodas
tā sauktais “varas vakuums”, jo notiek cīņa par valsts varu. Tieši šis periods
ir ļoti “auglīga augsne” korupcijas dzimšanai, ja vien, protams, tā jau šai
valstī nav pastāvējusi pirms šī nesakārtotības un juku perioda.
Mainoties režīmiem, rodas arī tāds
problēmas kā vāja pilsoniska sabiedrība, kas, manuprāt, šobrīd vērojama arī
Latvijā. Pārejas periodos tiek noliegts vecās vērtības, bet jaunās rodas un
iesakņojas sabiedrības apziņā tikai palēnām, ne tik ātri, kā to gribētos.
Rodoties jaunam ekonomikas veidam (šajā gadījumā Latvijā – pāreja no plānveida
uz tirgus ekonomiku), mainās arī ar to saistītie institūti, kas rada labvēlīgu
vidi korupcijas uzplaukumam. Ja šajā periodā valsts nepievērš uzmanību
korupcijas problēmām, tā nostiprinās un turpina “netraucēti dzīvot” arī
stabilizācijas periodā, kad lielās pārmaiņas valstij jau ir aiz muguras.
Tas nozīmē, ka pārejas periodos no
viena režīma uz otru, vienalga, vai tā būtu totalitārisma un kapitālisma, vai
sociālisma un vēl kāda cita režīma maiņa, valsts vadībai un sabiedrībai kopumā
īpaša uzmanība jāvelta korupcijas jautājumiem, pretējā gadījumā jau nāksies
cīnīties ar sekām, nevis ar cēloni, kā tas nereti novērojams pie mums.
Korupcijas rašanos ietekmē vairāki faktori
– politiskie, ekonomiskie, tiesiskie sociālpsiholoģiskie.
Politisko situāciju valstī nosaka
pilsoniskās sabiedrības aktivitātes. Šāda aktivitāte pastāv ASV, Rietumeiropas
valstīs, bet bijušās sociālisma valstīs šāda sabiedrība vēl nav izveidojusies,
tas ir – Latvijā un citās Austrumeiropas valstīs pilsoņi joprojām uzskata, ka
nespēj ietekmēt pie varas esošo politisko spēku lēmumus, tāpat kā nespēj
novērst dažādus korupcijas gadījumus.
Svarīga ir arī valsts tiesiskās
sistēmas kvalitāte, īpaši tiesībsargājošo iestāžu spēja atklāt un sodīt tos,
kas veikuši koruptīvas darbības. Taču ja šīm iestādēm – policijai,
prokuratūrai, tiesai, Satversmes aizsardzības birojam, nepiemitīs vēlmi risināt
korupcijas problēmas, situāciju valstī neuzlabos nekādi likumi un šo iestāžu
materiālie nodrošinājumi. Svarīgi, lai likumā paredzētie sodi būtu adekvāti
izdarīto noziegumu smagumam, lai ierēdnim koruptīvo darbību ceļā saņemtais
labums būtu mazāks nekā sods, ko viņš saņems, ja noziegums tiks atklāts.
No laika gala, pareizāk sakot – no
padomju varas laikiem Latvijā ir saglabājusies birokrātija valsts struktūrās,
nebaidīšos teikt – visaugstākajā līmenī. Ja valstī tiek ieviesti arvien jauni,
kaut ko ierobežojoši likumi un ja nav iespējas nodrošināt ierēdņu darba caurspīdīgumu,
korupcijas pastāvēšana šādā sistēmā ir neizbēgama. Vairumā gadījumu tieši
zemais ierēdņu atalgojums (gan ne visās iestādēs) ir par iemeslu tam, ka šie
ierēdņi piekrīt veikt koruptīvas darbības.
Ekonomiskie korupcijas rašanās
faktori galvenokārt ir saistīti ar dažādiem tirdzniecības ierobežojumiem,
subsīdijām, nodokļiem, privatizācijai, kas, neapšaubāmi, ir viens no
“kliedzošākajiem” korupcijas “perēkļiem” Latvijā (atliek pieminēt “Latvijas
Kuģniecību”, Privatizācijas aģentūras (PA) valdes locekli Didzi Azandu, PA
darbinieci Skadiņu, pēc kuras nāves ofisā tika atrastas lielas naudas summas
u.c.).
Protams, pastāv arī transnacionālie
faktori, jo korupcija nereti tāpat kā organizētā noziedzība iet pāri valstu
robežām.
VĒLĒŠANAS – KORUPCIJAS “PĻAUJAS LAIKS”
Visvairāk par korupcijas gadījumiem
tiek runāts pirmsvēlēšanu laikā, presē gan bieži vien to sauc par “netīrās
veļas mazgāšanu”, jo šajā periodā politiķi un amatpersonas ir ar mieru “norīt
kurkuli”, lai tikai izpaustu kādu slēptu informāciju par konkurentu
nelikumīgajiem darījumiem vai nodomiem.
Kā piemēru var minēt Valsts prezidenta vēlēšanas
1999.gada jūnijā, kad Latvijas Sociāldemokrātiskās strādnieku partijas (LSDSP)
priekšsēdētājs Juris Bojārs paziņoja, ka vēlēšanu laikā Saeimā viņam un
sociāldemokrātiem piedāvāts kukulis, ja LSDSP atbalstīs vienu konkrētu Valsts
prezidenta kandidātu. Protams, arī šajā gadījumā varētu teikt, ka tas bija
“koks ar diviem galiem”. No vienas puses – gods un cieņa Bojāram, kurš
nenobijās un paziņoja atklātībai par šādu faktu. No otras puses, zinot Bojāra
nereti populistiskos “izgājienus”, šis paziņojums vēlēšanu dienā izklausījās
pēc kārtējās LSDSP pašreklāmas – “redz, cik mēs labi, neļaujam veikt
nelikumības”. Ja vēl piemin faktu, ka prokuratūra tā arī neko neatklāja šai
lietā, tad kā vienmēr visam šim skandālam galā jāpieliek liela jautājuma zīme.
Runājot vēl par vēlēšanām – Latvijā nepastāv partiju
finansēšana no valsts budžeta, tādēļ pirmsvēlēšanu kampaņas ir laba izdevība
uzņēmējiem atbalstīt kādu no vadošajām partijām, cerot par to pretī saņemt
kādus “atbildes labumus”. Ja šāda sadarbība izveidojas ilgstoša – ne tikai uz
vēlēšanu laiku, var jau sākt runāt par atsevišķu uzņēmumu simpātijām pret to
vai citu politisko organizāciju, kā arī par politiķu labvēlību pret uzņēmumiem
vai konkrētām personām, tas ir – par savstarpēju lobēšanu.
Lai it kā izslēgtu uzņēmumu pārlieku “pieķeršanos” kādai
partijai un varētu atklāt, kas tad īsti finansējis to vai citu organizāciju,
partijām katru gadu līdz 1.martam jāiesniedz savas finansu deklarācijas
Uzņēmumu reģistrā (sākot ar 2001.gadu, iepriekš tās tika iesniegtas TM
Sabiedrisko un reliģisko lietu departamenta Sabiedrisko lietu nodaļā). Lieki
piebilst, ka šīs sausās atskaites parāda tikai ziedojumos saņemtās summas,
iespējamo ziedotāju vārdus vai firmu nosaukumus, taču neviens neprasa
izskaidrot, cik no šīs saņemtās naudas iztērēts reklāmām, cik pašas partijas
darbības nodrošināšanai, cik dažādu likumīgu un ne tik likumīgu darbību
“stimulēšanai”. Ne par velti UR galvenais valsts notārs Māris Gulbis, pārņemot
UR paspārnē politiskās partijas, sāka runāt par nepieciešamību papildināt un
paplašināt partiju finansu deklarācijas, lai būtu precīzāka informācija par to
naudas darījumiem.
Šķiet, ka tieši vēlēšanas ir laiks, kad tiek “izzondētas”
katras partijas iespējas, kad noskaidrojas iespējamās politiķu “izmaksas” par
tā vai cita lēmuma pieņemšanu. Ne par velti vēlēšanu priekšvakarā parādās viens
skandāls pēc otra. Šogad notiekošās pašvaldību vēlēšanas nav izņēmums. “Sāli
ugunij” piemet arī fakts, ka pirmo reizi pašvaldību vēlēšanās lielajās pilsētās
drīkst piedalīties tikai politiskās partijas, nevis kā iepriekš – arī vēlētāju
apvienības. Līdz ar to “varas dalīšana” visā valstī kļūst vēl aktuālāka, jo arī
no reģionu atbalsta atkarīga valdības un Saeimas darbība.
No neoficiāliem avotiem man kļuvis zināms, ka pirms
vēlēšanām dažu partiju Rīgas mēra un domes kandidāti solījuši veikt ne vienu
vien “tīrīšanu” Rīgas domē, skaidrojot to ar nepieciešamību ieviest kārtību.
Drīzāk gan šīs vizītes pie domes darbiniekiem bija izlūkošana, kuri lielākie un
mazākie “gariņi” varētu būt potenciālie atbalstītāji jaunā domes sasaukuma
darbā, bet kuras vajadzētu nomainīt dēļ ”neatbilstības amatam”.
Kas tas ir? Tipisks iespējamais korupcijas rašanās avots.
Ierēdņi, drebot par saviem krēsliem un amatiem, kļūst pakļāvīgāki un nereti
“piever acis” uz šādām vai tādām aktivitātēm domē. Varbūt, ka nauda nevienam
tieši netiek solīta, bet tik un tā šīs personas ir nonākušas ietekmējamā
stāvoklī. Iespējams, ka dažs patiešām nevēlas šķirties no sava amata tieši
darba dēļ, bet, šķiet, nekļūdīšos teikdama, ka daļa no viņiem baidās par savu
iepriekš “sastrādāto darbu” izvilkšanu gaismā gadījumā, ja viņa vietā nāktu
strādāt kāds cits.
Ja skatāmies “tuvākā pagātnē”, arī
tālu nav jāmeklē – piemērs varētu būt pagājušā gada rudenī aizsāktā “māju
kampaņa”, kad preses izdevumi vienu pēc otras atklātībā “izvilka” dažādu
amatpersonu celtās mājas, kuras pēc ārējā izskata vien liecināja, ka ar ierēdņa
aldziņu te vien nevarēja iztikt. Pie visa tā klāt nāca arī fakts, ka vairāki
Rīgas domnieki saņēmuši par lētu naudu tā sauktās kompensāciju zemes – tas ir,
zemes gabalus, kas bija iedalīties tiem pilsoņiem, uz kuru kādreizējiem
īpašumiem tagad uzcelti valstij svarīgi objekti, ierīkoti ceļi u.c. Par upuri
skandālam kļuva Rīgas domes Īpašuma departamenta priekšnieks Valdis Smiltnieks,
bet vīles tika izkratītas arī domes priekšsēdētāja vietniekam Jurim Rītiņam.
Ģenerālprokuratūra gan nekādas nelikumības abu amatpersonu rīcībā nekonstatēta,
taču pārbaude par kompensācijas zemju piešķiršanas likumību joprojām turpinās.
Varētu teikt – pērn rudenī taču vēlēšanas vēl bija aiz kalniem, taču man tā
vien šķiet, ka šā gada marta notikumi “pasteidzināja” šādas informācijas
nokļūšanu atklātībā.
KORUPCIJA NESNAUŽ…
Nevienam, šķiet, vairs nav svešs
teiciens, ka latviešu nacionālais ēdiens ir grauzt vienam otru. Un grauzti
visvairāk tiek politiķi un tie uzņēmēji, kuri tautā tiek saukti par
miljonāriem, jo sabiedrībai tā vien gribas atklāt kaut ko nelikumīgu lielo
bagātību iegūšanas procesā.
Pirms pāris gadiem Latvijā radās
pārtikas uzņēmumu apvienība AS “Ave Lat Grupa”, kuras īpašniekos tika minēts
arī nu jau vairākkārtējais valdības un tagad Tautas partijas vadītājs Andris
Šķēle. Precīzāk – 1999.gada 29.aprīlī Šķēlem piederošais SIA “Uzņēmumu vadība
un konsultācijas” nopirka milzīgā koncerna “Ave Lat” akcijas. Vēlāk Šķēle
nodeva akcijas trastā. Tagad Šķēlem pieder vekselis pret Kanāriju salās
reģistrēto "Bolster Management Limited" 29 miljonu ASV dolāru
vērtībā, bet parādsaistību, kas būtu radušās iegādājoties ALG akcijas, viņam
nav. Šis milzīgais darījums izsauca kārtējās aizdomas par šādas rīcības
likumību. Valsts ieņēmumu dienests (VID jau kuro reizi pārbauda TP vadītāja
ienākumu deklarāciju, bet neko acīs krītošo tā arī līdz šim nav izdevis atrast.
Iespējams, viss patiešām bijis tīti un skaisti nostrādāts, varbūt izmantotas
likumu nepilnības, tomēr Šķēles pēkšņā kļūšana par miljonāru vēl tagad daudziem
like uz viņu skatīties ar aizdomām.
PVAS “Latvijas Kuģniecība”(LK)…
Šķiet, šis uzņēmums komentārus neprasa – neviena ar to saistīta kustība
nenotiek bez lielāka vai mazāka skandāla, kur kāds noteikti kliegs par
korupciju. Tieši tā – kliegs, bet pierādīt nevarēs. Nesenais gadījums ar Eiženu
Cepurnieku un Sabiedrību par atklātību “Delna” vistiešākā veidā pierādīja, ka
augsta līmeņa korupcija valstī pastāv, bet… par to skaļi nerunā. Nē, ne jau fakts
par četru augstu amatpersonu nosaukšanu saistībā ar iespējamo kukuļdošanu LK
privatizācijas gaitā liek man tā domāt. Šeit “vainīga” “Delnas” pārlieku lielā
aktivitāte un vēlme patiesi sabiedrībai darīt zināmas privatizācijas
aizkulises. Varētu teikt, ka “Delna” piedzimusi nedaudz par garu, jo mūsu
sabiedrība un politiķi nav gatavi šādai atklātības pakāpei. Man vienalga, vai
Cepurnieks patiešām zināja par iespējamo kukuļdošanas faktu vai tā bija viņa
fantāzija. Skaidrs ir viens – tas bija mēģinājums “Delnu” nobīdīt no skatuves,
radīt sabiedrībai un politiķiem neuzticību šai organizācijai. Būsim godīgi –
Latvija ir maza, politiķi, “pelēkie kardināli” un uzņēmēji visi kopā vien
“maļas”. Kam ticēs vairāk – Cepurniekam, kurš tomēr ilgus gadus jau saistīts ar
PA un privatizācijas procesiem, vai “Delnai”, kas ir samērā jauna organizācija,
turklāt sabiedriska organizācija, kas nesaņem valsts finansējumu un vismaz
pagaidām neiet nevienam pavadā. Iespējams, ka tas bija tikai pirmais
mēģinājums, kas neizdevās, jo “Delna” tomēr ļoti veiksmīgi aizstāvējās.
Iespējams, tas bija veids, kā pārbaudīt, kā šī organizācija un tās pārstāvji
spēj cīnīties ar valdošo politisko eliti. Ir vēl daudz “iespējamo”… To noteikti
zina šī visnotaļ jautrā pasākuma organizatori, cerams, kādreiz uzzināsim arī
mēs…
Tipisks piemērs kukuļņemšanai, ir
arī nesen notikusī Vidzemes priekšpilsētas Nekustamā īpašuma un komunālās
saimniecības pārvaldes direktora Daiņa Žagara aizturēšana. Viņa gadījums tieši
pierāda faktu (jāsaka gan , ka viņa vaina vēl nav pierādīta – notiek
krimināllietas izmeklēšana), par kuru aptaujās tik bieži runā Latvijas uzņēmēji
– lai saņemtu veiksmīgu pasūtījumu, ir jāmaksā. Kā ziņoja Drošības policija,
Žagars kukuli bija mēģinājis izspiest no komunikāciju dizaina aģentūras SIA "Z.O.O.M.",
kuras direktors ir Ēriks Stendzenieks. “Z.O.O.M.” bija samaksājusi Ls 3000 par
reklāmas izvietošanu uz sienas, tādējādi saņemot apliecinājumu, ka viņiem nav
jāmaksā nomas maksa par šīs platības izmantošanu piecus gadus. Taču tagad Žagars
bija informējis aģentūru, ka tai ir uzkrājies Ls 16 000 parāds ar soda
procentiem, un pieprasījis no aģentūras Ls 6 000, lai it kā dzēstu šo parādu un
turpinātu īres līgumu. Komentāri – pagaidām nekādi, notiek krimināllietas
izmeklēšana, tādēļ par kukuļņēmēju un korumpantu Žagaru nosaukt neatļaujos,
viņa vainas pakāpi noteiks tiesa.
Šādus un līdzīgus piemērus varētu
minēt vēl daudz, analizējot to iespējamos cēloņus, taču īsumā varu teikt tikai
to – Latvijas sabiedrība vēl nav apzinājusies faktu, ka ne vienmēr ierēdnim ir
jāpiemaksā, lai viņš izpildītu to, kas viņa pienākumos jau minēts ar likumu.
Protams, saprotama mazo uzņēmēju
cenšanās pēc valsts pasūtījumiem vai izdevīgākām tirdzniecības vietām,
nodokļu atlaidēm – tas viss veicina viņu biznesu, turklāt lauku rajonos un
mazpilsētās pieprasīto kukuļu apmēri nav tik lieli un “kliedzoši”, kā tas ir
Rīgā un augstākajos ierēdniecības slāņos. Taču šāda rīcība diez vai izskaudīs
korupciju no mūsu ikdienas un mēs joprojām varēsim tēlot Donkihotus un cīnīties
ar vējdzirnavām.
KORUPCIJAS SEKAS
Augsta līmeņa korupcija kavē valsts
attīstību – tā īsos vārdos varētu raksturot šīs visnotaļ negatīvās parādības
sekas. Korupcijas radītajā situācijā valsts budžets nesaņem tam paredzētos līdzekļus
pilnā apmērā, turklāt šī parādība arī apdraud nacionālo stabilitāti, jo apšauba
politisko procesu leģitimitāti.
Korupcija diskreditē lēmumu
pieņemšanu, izraisa nepareizu projektu pieņemšanu un atbalstīšanu, nereti
nosaka lielākas cenas. Tā veido sistēmu, kurā palīdzību nesaņem tie, kam tā
būtu nepieciešama, jo nespēj dot kukuļus un tādējādi piesaistīt palīdzību.
Politiskajā sfērā korupcija izraisa
šādas sekas:
1)
politiskā vara tiek izmantota, lai apmierinātu
oligarhisku grupējumu vajadzības, bet nevis lai sasniegtu nacionālus mērķus;
2)
samazinās ticība esošajai varai, pieaug varas
atsvešināšanās no sabiedrības;
3)
samazinās valsts prestižs starptautiskajā vidē, pieaug
valsts politiskās un ekonomiskās izolācijas iespējas;
4)
samazinās un izzūd politiskā konkurence, jo iedzīvotāji
vairs netic demokrātijas pamatvērtībām;
5)
iespējama demokrātiskas valsts iekārtas nomaiņa pret
diktatūru, maskējoties ar cīņu pret korupciju.
Politiskās
partijas korupcijas apstākļos nekalpo par politiskās izteiksmes un piedalīšanās
veidu, tās kļūst par apvienībām politisko pakalpojumu sniegšanai apmaiņā pret
klientu balsojumiem un maksājumiem. Politiskās partijas nodrošina ar darbu un
atbalstu savus atbalstītājus, izmantojot gan sabiedriskos dienestus, gan
“draudzīgo” privātbiznesu.
Korupcijas galvenās un redzamākās
sekas ir tās ietekme uz valsts ekonomisko attīstību. Kukuļošanai iztērētie
līdzekļi kaut kā jāatgūst un lielākoties tas notiek, sadārdzinot sniedzamo
pakalpojumu cenas, kas savukārt rada problēmas iedzīvotājiem un mazajiem
uzņēmumiem.
Korupcijas ekonomiskās sekas ir:
1)
attīstās ēnu ekonomika, izraisot nodokļu iekasēšanas
samazināšanos un budžeta vājināšanos;
2)
tiek izjaukti tirgus konkurences mehānismi, jo iegūst
nevis konkurētspējīgais, bet tas, kurš devis vairāk un lielākus kukuļus;
3)
pārkāpumi privatizācijā palēnina efektīvu privātuzņēmēju
ienākšanu apritē;
4)
budžeta līdzekļi tiek izmantoti neefektīgi, īpaši tas
izpaužas valsts pasūtījumu un kredītu sfērā;
5)
korupcijas dēļ paaugstinās cenas, tā rezultātā cieš
patērētājs;
6)
tirgus pārstāvji sāk neuzticēties varas spējai radīt un
ievārot godīgus tirgus noteikumus;
7)
paplašinās korupcijas apmēri nevalstiskajās
organizācijās.
Visu
šo procesu rezultātā rodas noteiktas grupas, kam ir liela vara, un grupas,
kurām
nav nekādas varas. Pēdējām tiek atņemtas iespējas piedalīties publiskajos
procesos un iegūt kādu labumu. Korupcija pieļauj patvaļu valdības izdevumos un
prioritātēs, jo “sistēmas uzturēšana” kļūst svarīgāka par sabiedrības
interesēm.
Korupcijas būtiskākās sociālās
sekas:
1)
milzīgus līdzekļus nesaņem sabiedrība attīstības mērķiem,
tas saasina budžeta krīzi, samazinās varas spēja risināt sociālās problēmas;
2)
nostiprinās un palielinās krasa mantiska nevienlīdzība un
lielas iedzīvotāju daļas nabadzība;
3)
sabiedrības apziņā veidojas pārliecība par iedzīvotāju
neaizsargātību gan pret noziedzību, gan pret valsts varu;
4)
organizētā noziedzība ar korupcijas palīdzību iegūst
politisku varu un iespējas atmazgāt noziedzīgi iegūtos līdzekļus;
5)
palielinās sociālā spriedze, kas ietekmē ekonomiku un
apdraud politisko stabilitāti valstī.
Vēl
varētu piebilst, ka korupcija atvieglo veselības un drošības noteikumu
ignorēšanu,
atvieglo izvairīšanos no atbildības par kaitējuma nodarīšanu apkārtējai videi
(kā tas notika padomju laikos, kad rūpnīcas tika celtas kā pagadās, nedomājot
par ekoloģiju).
SECINĀJUMI
Loģiski
būtu, ja šeit sekotu dažādi piedāvājumi korupcijas novēršanai un šādu
noziedzīgu darbību atklāšanai. Man ir bijusi iespēja apmeklēt ne vienu vien
korupcijas apkarošanai veltītu semināru vai starptautisku konferenci, taču,
diemžēl, vairāk par runāšanu es tajās neesmu saskatījusi.
Pašlaik
aktuālākais jautājums Latvijas korupcijas apkarotajiem ir Korupcijas novēršanas
un apkarošanas biroja izveide. MK šo ideju ir atbalstījis, plašs šā biroja
funkciju un iespēju apraksts atrodams manis jau pieminētajā Korupcijas
novēršanas koncepcijā. Piedodiet, bet man nav ticības, ka vēl viena jauna
valsts institūcija spēs ko darīt lietas labā, ja to nespēj jau visas esošās
kopā – Valsts policija, Drošības policija, Satversmes aizsardzības birojs,
Ģenerālprokuratūra, Noziedzīgi iegūto līdzekļu legalizēšanas novēršanas birojs
u.c. Vai šī iestāde spēs sevī apvienot visu pašlaik esošo tiesībsargājošos
iestāžu funkcijas? Kas reāli spēs noteikt, kādas funkcijas policijai un
prokuratūra ir jānodod šim jaunajam birojam? Valstī pašlaik darbojas
Kontrabandas apkarošanas centrs (KAC). Savas neilgās darbības laikā tas jau
nomainījis vadību – iepriekšējā nav bijusi pietiekami laba, bet, man šķiet,
reālas darbības nav.
Pēdējā no šādām konferencēm, kura
notika projekta “Kopā pret korupciju” ietvaros šā gada 18.janvārī, daudz tika
spriests par korupcijas novēršanas institūcijām, to lomu kopējā valsts sistēmā.
Preses konferencē pēc šī pasākuma laikraksta “Diena” žurnāliste uzdeva
jautājumu konferences dalībniekiem – kad reāli sabiedrība redzēs šo semināru un
konferenču rezultātus, kad reāli kaut kas tiks darīts, nevis tikai sēdēts un
runāts par iespējām pārņemt citu valstu pieredzi korupcijas apkarošanā.
Konferences dalībnieki – gan tieslietu ministre Ingrīda Labucka, gan Noziedzīgi
iegūto līdzekļu legalizēšanas novēršanas biroja priekšnieka vietnieks Aldis Lieljuksis
vienā mutē apgalvoja, ka galvenais šādos pasākumos ir “pieredze, nevis konkrētu
praktisku mērķu realizēšana. Šķiet, pēc šādiem paskaidrojumiem rokas nolaižas
un vairs nav vēlēšanās taujāt ko vairāk, jo ir skaidrs, ka konference tiks
kārtējo reizi “ierakstīta vēsturē” kā “nozīmīgs pasākums”, bet reālu rezultātu
nebūs.
Kādēļ tāda skepse? Diemžēl, bet
darbā man ik dienas nākas tikties ar tiesībsargājošo iestāžu pārstāvjiem –
prokuroriem, advokātiem, tiesnešiem, redzēt viņu darba stilu, principu. Es
apbrīnoju prokurorus un policijas darbiniekus, kuri ar savām algām spēj uzturēt
ģimeni un vēl strādāt līdz pagurumam, lai vismaz formāli apkarotu noziedzību,
taču tas patiesi ir tikai formāli, jo pietiek viena maza akmentiņa šī vezuma
ceļā (piemēram, advokāta, kurš tiesnesim māk “iegrozīt smadzenes pareizajā
vietā”), un vezums apgāžas. Kamēr šāda situācija pastāvēs – ar runām vien galā
netiksim.
Pavisam nesen piedalījos diskusijā
ar tieslietu ministri un Augstākās tiesas (AT) priekšsēdētāju Andri Guļānu.
Diskusijas laikā tika uzdots jautājums: “Vai, jūsuprāt, vienīgais kukuļņēmējs
tiesās bija tiesnesis Balodis?” (1998.gadā šis Valmieras tiesas tiesnesis tika
aizturēts un vēlāk notiesāts par kukuļņemšanu). Tā vietā, lai pateiktu skaidru
“nē” (kas nozīmētu, ka tiesneši tomēr ņem kukuļus) vai “jā” (kas nozīmētu, ka
AT priekšsēdētājs ir pārliecināts par Latvijas tiesnešu godaprātu), diskusijas
dalībniekiem nācās noklausīties 20 minūtes garu AT Civillietu departamenta
priekšsēdētāja Gunāra Aigara monologu par to, ka “tiesa jau nevar notiesāt, ja
nav pierādījumu” un “pierādījumi ir jāsavāc policijai un prokuratūrai”. Tā mēs
arī nesapratām, vai AT vadība atzīst, ka tiesās viss tomēr nav kārtībā, vai arī
piever uz to visu acis, lai neceltu lieku traci. Vienīgā, kas viesa kādu
skaidrību šajā jautājumā, bija tieslietu ministre Labucka, kura klātesošajiem
izklāstīja nepieciešamību pārbūvēt tiesu ēkas, lai atdalītu tiesnešu kabinetus
no publiskā sektora un izslēgtu iespēju apmeklētājiem doties “aprunāties” pie
tiesnešiem.
Par aizdomīgiem gadījumiem tiesās un
politiskajos notikumos es varētu izklāstīt savu viedokli ilgi un dikti, taču
uzskatu, ka pašlaik reāli valstī nav politiskās gribas cīnīties ar šo negatīvo
parādību – korupciju. Jā, priekšvēlēšanu laika Ministru prezidents Andris
Bērziņš un Valsts kancelejas direktore Gunta Veismane kopā ar projektu KPMG
izsludināja akciju “Kopā pret korupciju”, taču tālāk par plakātu izvietošanu uz
reklāmas stabiem un reklāmu likšanu laikrakstos šis projekts nav pavirzījis.
Žēl, sākums bija pompozi skaists, pat cerīgs….
Man galīgais viedoklis ir gluži
vienkāršs – mēs nespējam mainīt ne politiķus, ne ekonomikas magnātus – mums ir
jāmainās un jāizglītojas pašiem. Tikai izglītoti cilvēki ar skaidru savu
tiesību apziņu spēs parādīt apkārtējiem, ka nemaz jau tik slikti nav kā
izskatās. Cilvēkiem ir jāapzinās, ka viņi spēj ietekmēt valstī notiekošos
procesus, ka likumā nav paredzēts ierēdņiem dot kukuļus tikai tādēļ, lai viņi
veiktu savus pienākumus. Es personīgi neatbalstu par naudas došanu ārstiem
tikai tādēļ, ka slimnieks slimnīcā ir atveseļojies. Paldies, ka tā, bet tas,
mīļie ārsti, ir jūsu pienākums, dabūt šo slimnieku “uz pekām”. Mans pienākums
nav jums skraidīt pakaļ ar aploksnīti un “izlūgties žēlastību” aiziet apraudzīt mani interesējošo
slimnieku. Ja ārsts nespēj godprātīgi pildīt savu misiju, viņš nedrīkst būt
ārsts. Puķes un šokolādes? Tas ir cits jautājums – lai cilvēki šādā veidā
izsaka savu pateicību, ja viņiem tas liekas pieņemami.
Piekrītu, ka mans viedoklis ir
diezgan ass un subjektīvs, bet… ikdienā saskaroties ar šīm lietām “oficiālā
līmenī”, ne tikai dzirdot kaut ko no masu medijiem vai “viena tante teica”
kanāliem, man pašlaik nav nekādu ilūziju par to, ka tuvākajā laikā valdošā
politiskā elite nolems tā kārtīgi ķerties klāt korupcijas apkarošanas
jautājumam, jo… tas viņiem nav izdevīgi.
LITERATŪRAS SARAKSTS
1.
A.Vilks, K. Ķipēna “Korupcija”;
Rīga, 2000; “Lietišķās informācijas dienests”;
2.
Sabiedrība par atklātību “Delna” –
Interneta mājas lapas informācija: www.delna.lv;
3.
Nacionālās ziņu aģentūras LETA
arhīva materiāli: www.leta2000.com;
4.
Korupcijas novēršanas
likumdošanas, izglītošanas un sabiedrības informēšanas programmas (KPMG) informatīvie
materiāli korupcijas novēršanas speciālistu konferencei “Kopā pret korupciju”
2000.gada 18.janvārī;
5.
Korupcijas novēršanas koncepcija;
izstrādājusi Tieslietu ministrija, Ministru kabinetā pieņemta zināšanai
2000.gada 8.augustā;
6.
“Juridisko terminu vārdnīca”,
Rīga, 1998; “Nordik”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru