Autors: Bela Visitova
Satura rādītājs
Ievads
1.
Audita būtība
un nepieciešamība
1.1.
Audita vēsture
1.2.
Audita būtība
1.3.
Audita veidi
2.
Audita
plānošanas pamati
2.1.
Audita metodika
2.2.
Audita standarti un ētika (GAO standarti)
2.3.
Auditora materiālā atbildība
3.
Audita
izmantošana Latvijā
3.1.
Zvērināto revidentu gatavošana un izmantošana
Latvijā
3.2.
Audita darbība bankās
Secinājumi un priekšlikumi
Pielikumi
Izmantotās literatūras un avotu saraksts
Ievads
Pārejas periodā no centralizētās
plāna ekonomikas uz tirgus ekonomiku sevišķi svarīgi ir radīt labi
funkcionējošo un respektablu grāmatvedības uzskaites sistēmu, kurai ir uzticība
gan no vietējo, gan ārzemju klientu puses.
Mūsdienās audits ir neatņemama daudzām
kredītiestādēm sastāvdaļa, jo katrā uzņēmumā darba izpilde ir dažāda, un
auditoram jādod slēdzienu par finansu pārskatu pareizību un precizitāti, jāveic
savs darbs tādā veidā, lai ar augstu varbūtības pakāpi nodrošinātu ikvienas
krāpšanas atklāšanu, kura ir pietiekami būtiska.
Ar audita palīdzību var loģiski un
objektīvi novērtēt finansu un grāmatvedības dokumentāciju un pārskatus, noteikt
to atbilstību starptautiskajiem grāmatvedības standartiem vai arī nacionāliem
grāmatvedības likumiem un noraidījumiem.
Plānojot auditu, nepieciešams izskatīt
audita dažādu nodaļu nozīmīgumu. Tas nepieciešams, lai koncentrētu darbu
svarīgās jomās un orientējoši noteiktu, kādām kļūdām un neprecizitātēm jābūt uzmanības
centrā.
Kursa darba mērķis ir iepazīstināt ar
audita pamatprincipiem, būtību un nepieciešamību. Apskatot audita principus un
darbības virzienus, censties izvirzīt dažus secinājumus un priekšlikumus.
Lai sasniegtu mērķi jāatrisina šādi
uzdevumi:
1.
Jānoformulē
audita būtība un nepieciešamība.
2.
Jānosaka
audita plānošanas pamati.
3.
Jāraksturo
audita izmantošanas virzienus Latvijā.
Kursa darbā
tiek lietotas monogrāfiskā metode un faktoru analīzes metode.
Pētāmais periods aizņema 6 gadus, jo
literatūra bija izmantota šo gadu robežās.
Materiāls ir sagatavots, izmantojot
Maskavas izdevniecības grāmatas. Autors uzskata grāmatu “Audits” Džeka
Robertsona par labu avotu, no kura var uzzināt par audita būtību un veidiem.
Par otro labu avotu, kuru aotors izmanto
savā darbā ir grāmata “Audita praktika”. Šajā grāmatā ļoti labi aplūkota audita
īstenošanas gaita.
Citi literatūras avoti palīdzēja autoram
plašāk apskatīt problēmas, kuras saistītas ar audita standartiem un likumiem.
Darbā tiek izmantoti tādi saīsinājumi:
·
LR – Latvijas
Republika
·
LB – Latvijas
Banka
·
MK – Ministru
Kabinets
·
RDzMPK – Rīgas
dzīvojamo māju privatizācijas komisija
·
AICPA –
Amerikāņu sertificēto sabiedrībaa atskaites institūts (American Institute of
Certified Public Accounts)
·
IIP – iekšējo
auditoru institūts (Institute of Internal Auditors)
·
GAO –
starptautiskie revīzijas standarti
Atsauces autors savā kursa darbā apzīmē ar kvadrātiekavām, kur pirmais cipars nozīmē numuru pēc kārtas literatūras sarakstā, bet otrais cipars apzīmē lapaspusi vai lapaspuses vai arī nodaļas.
1. Audita būtība un nepieciešamība
1.1. Audita vēsture.
Sākumā audits bija vienkaršā pārbaude
un grāmatvedības dokumentu un pārskaitu apstiprināšana. Pēc tam tas kļuva par
sistemātiski-orientēto. Pie tam, lai izvairītos no kļūdām uzsvars bija uz
uzņēmuma vadības sistēmas sefktivitātes palielinājuma, un, pirmām kārtām, uz
iekšējo kontroli, kas nevarēja neatstāt iespaidu uz uzskaites precizitāti un
atskaišu datu bāzes drošumu. Tādējādi, tas bija pamats kvalitatīvam auditam.
Pateicoties tam, auditu firmas sāka vairāk uzmanību pievērst konsultatīvai
darbībai nekā auditu pārbaudēm. Sistēmas pieejas gadījumā tiek īstenota auditu
procedūras formalizācija, kas ļauj pamatīgi optimizēt pārbaužu veikšanas
procedūras, sākot ar audita plaņošanu un beidzot ar to slēdzienu.
Un trešais etaps audita evolucijā ir to
orientācija uz iespējamo risku pārbaužu laikā vai arī konsultācijās, uz
bridinājumu un izvarīšanos no riska. Īpašu audita riska nozīmi izskaidro
netikai ar to, ka auditors var zaudēt reputāciju, kā arī auditu firma un,
tātād, zaudēt klientu, un firma tiek sodīta tūkstošos dolāros, jo nepareiza
auditora slēdziena dēļ firma nes zaudējumus. Un, runājot par lielu konkurenci,
kura pastāv auditu firmu starpā, tad risks zaudēt reputāciju ir dzīves un nāves
jautājums.
1.2. Audita būtība.
Audits ir uzņēmumu finansu pārskatu
neatkarīga izskatīšana (pārbaude) un nozīmēta auditora viedokļa izteikšana
attiecībā par tiem, saglabājot noteikumus, ko nosaka likumi.
Ar auditu saprot atzītu metožu kompleksa
pielietošanu, kurš nosaka vadības sistēmas efektivitāti un grāmatvedības
uzskaites pilnīgumu un precizitāti. Pārbaudes mērķis ir nodrošināt auditoram
tādu stāvokli, ka viņš var formulēt viedokli par auditu. Audits ir informācijas
riska samazināšanas process finansu atskaites lietotājiem. Ekonomikas darbība
tiek īstenota uzņēmējdarbības nosacījumos: inflācijas palielinājums; nodokļu
likmes palielinājums; tiks samazinātas valsts subsīdijas utt. Tādu risku var
izrēķināt un noteikt labvēlīgo notikumu varbūtību. Firmas uzņēmējdarbības risks
auditorus tieši neietekmē.
Informācijas risks tas ir iespējamība,
ka uzņēmuma finansu atskaitēs ir neprecīzi dati. Investori, kreditori,
arodbiedrības, valsts un privātie analitiķi, pieņemot ekonomikas lēmumu,
paļaujas uz informācijas drošumu (ticamību). Auditoram jāapstiprina
publicējamas finansu informācijas precizitāti, tas dod iespēju lietotājiem
izmantot to ar mazāku informācijas risku koeficientu. Risku samazinājums
saistīts ar nepricīzu datu rašanos finansu atskaitēs ir auditoru galvenais
uzdevums.
Auditors ir augsti kvalificēts,
neatkarīgs specialists uzskaites jomā, kurš izsniedz ziņojumu akcionāriem,
attiecībā par finansu pārskatu ticamību un objektivitāti. Audita standartus
nosaka nacionālās profesionālās audita organizācijas, bet ne valsts.
Audita lietotāji ir akcionāri,
kreditori, baņķieri, darbā pieņemtās personas, nodokļu investīcijas, valsts
iestādes, potencionālie ieguldītāji, iniciatīvas grupas, plaša sabiedrība,
konsultanti par kapitālieguldījumiem. Parasti izdara pieņēmumu, ka aprēķini
sagatavoti tā, lai apmierinātu esošus akcionārus, kā arī citus informācijas
lietotājus.
AICPA savā atskaitē № 1 (par
auditu standartiem), definē audita pamatmērķi tā:
“Sastādīt
uzskatu par precizitāti, ar kuru finansu atskaitēs tiek paradīts finansu
stāvoklis, operāciju rezultāti un naudas plūsmas kustība saskaņā ar pieņemtiem
grāmatvedības principiem. Auditora atskaitē tā ir viņa viedokļa izteikšana vai
arī, atkarībā no apstākļiem, atteikšanās dot slēdzienu. Pie tam auditoram
jebkurā gadījumā jāpaziņo, vai pārbaude bija veikta saskaņā ar vispārpieņemtiem
auditu standartiem vai nē”.
1.3. Audita veidi.
Auditu
kontrole dalās 2 grupās:
1.
Ārējais
audits.
2.
Iekšējais
audits.
Ārējais audits.
Ārējā audita apjoms: ko prasa likums.
Apjoms atkarīgs no likumdošanas,
piemēram, Lielbritānijā:
Ø
kompāniju
darbību regulējoša likuma;
Ø
pašvaldību
likumiem;
Ø
banku darbības
regulējoša likuma;
Ø
apdrošināšanas
sabiedrību darbību regulējoša likuma u.c.
vai no privātas vienošanās, ja nav atbilstošas likumdošanas, piemēram,
gadījumā:
Ø
neinkorporētais
bizness;
Ø
vienreizēji
uzdevumi, piemēram, apvienojoties kompānijām.
Visos gadījumos nepieciešams auditora slēdziens, lai noteiktu finansu
pārskatu ticamību. Līdz ar to ārējā audita apjoms būs ierobežots ar
jautājumiem, kuri saistīti ar finansu pārskatiem.
Tā kā arējā audita galvenais mērķis ir noteikt finansu pārskatu ticamību,
tādēļ īpaši svarīga nozīme ir auditoru persoīgām īpašībām.
No ārējā audita izslēdzamie jautājumi.
Ārējais auditors neatbild
par aprēķinu sagatavošanu. Ārējais auditors neatbild par krāpšanas brīdinajumu
un atklāšanu: viņš ir tikai kā "pēdējā aizsardzības līnija" pret
krāpšanu. Vadībai jānodrošina, veicot pareizu iekšējo kontroli, lai krāpšana
nenotiktu viņa uzņēmumā vai sliktākā gadījumā krāpšanu atklātu.
|
|
|
|
|
|
||||
|
Apjoma
neieslēdz :
-
krāpšanas brīdinājumu;
-
krāpšanas atklāšanu.
Ārējā
audita apjoms: problēmu jomas.
Lielbritanijā ziņojuma standarts par audita rezultātiem ir sekojošā veidā:
“Mes veicām finansu pārskata auditu
atbilstoši audita standartiem. Pēc mūsu domām, finansu pārskati dod ticamu un
objektīvu novērtējumu par kompānijas darbību uz (datums) un tās peļņu (vai
naudas daudzuma kustību) uz norādīto datumu un bija pareizi sagatavoti
atbilstoši 19XX gada kompānijas darba regulējošam likumam.”
Šis problēmas rodas kā starpības
rezultāts starp audita lietotāju paredzējumiem un auditora slēdzienu. Šī
starpība pazīstama ar nosaukumu "atšķirības paredzējumos".
Atbilstoši audita standartiem "auditam pakļauts" nozīmē, ka
auditors nodrošināja auditora darba standartu un atbilstošu audita normu
ievērošanu. Auditora izpildāmā darba detaļas vai atbildības ierobežošanu
nenorāda:
Ø
pārbaudi
izpilda parasti izlases veidā, nevis par 100%
(sabiedrības viedoklis pastāv par 100%
pārbaudi);
Ø par firmu pārskata formu un saturu atbild kompānijas
vadība, ne auditors (sabiedrība bieži uzskata, ka grāmatvedības aprēķinus
sagatavo auditori).
-
“Pec mūsu
domām” nozīmē, ka auditoram jādod profesionāls slēdziens (sabiedrība uzskata,
ka auditors dod faktisku apstiprinājumu).
-
“Ticams un
objektīvs viedoklis” - nozīme, galvenokārt, objektīvu formulējumu (sabiedrības
viedoklis paredz 100% pareizību).
Ø
Paredz
(saprot), ka kompānija ir "funkcionējošs uzņēmums". Lielbritanijā
audita normas paredz veikt nepieciešamos pasākumus, lai parliecinātos, ka
organizācija ir darboties spējīga 12
mēnešu laikā no gada beigām vai sešu mēnešus pēc audita rezultātu ziņojuma
datuma. Sabiedrības viedoklis izsaka šaubas par kompānijas bankrota cēloņiem
ātri pēc tam, kad auditori parakstījuši savu ziņojumu.
Kvalitātes prasības ārējiem auditoriem.
Profesionalisms un kompetence
Ø
Tehniskās
zināšanas atbilstoši:
-
likumdošanai;
-
grāmatvedības
standartiem;
-
audita normām
un standartiem.
Ø Prasme sazināties
vārdiski un rakstiski:
-
lai iegūtu
informāciju kā pierādijumu daļu;
-
lai izskaidrotu
un apspriestu problēmas ar kolēģiem, klientiem un trešām personām;
-
lai iesniegtu
ziņojumu saskaņā ar audita mērķi.
Ø Analitiskā un loģiskā prasme:
-
lai pieņemtu lēmumu par
pietiekamiem pierādījumiem auditam;
-
lai atklātu problēmu jomas,
piemēram, iegūtie pierādījumi nav saistāmi ar klienta paskaidrojumu.
Ø Prasme rēķināt:
-
matemātiķa diploms nav obligāts,
bet auditoram jāprot orientēties skaitļos un saprast skaitlisko informāciju.
Konfidencionalitāte.
Ārējam auditoram ir uzticības stāvoklis attiecībā pret savu klientu. Viņam
ir pieejama informācija, kuru nevar izmantot sabiedrība un dažreiz pat
kalpotāji. Auditors nedrīkst izmantot šo "priviliģēto" informāciju
personīgo labumu iegūšanā vai arī, lai tā vai citādi kaitētu klienta interesēm.
Lielbritānija konfidencionalitāti saprot kā ārējā auditora un klienta līguma
noteikumu.
Jomas, kuru konfidencionalitāte ir svarīga:
Ø
Profesionālie
noslēpumi. Piemēram, klienta ražošanas procesa detaļas vai marketinga plāni.
Ø
Personīgā
informācija. Piemēram, atsevišķu personu darba apmaksa vai viņu personīgie
apstākļi.
Ø
Iekšējā
informācija, kura var ietekmēt kompānijas akciju cenu un tās darbības
rezultātus.
Godīgums,
objektivitāte un neatkarība.
Ø intelektuālā
atkarība (obkektivitāte);
Ø finansiālā
neatkarība;
Ø godīgums.
Lielbritānijā minētās
īpašības ir ietvertas profesionālās un ētiskās uzvedības noteikumos, kurus
izstrādā profesionālās organizācijas. Dažas īpašības grūti regulēt ar
likumdošanu, bet tajā pašā laikā citas ir vieglāk kontrolēt:
Ø norādījumus,
kuri prasa nepārtrauktu profesionālo pilnveidošanos (piemēram, tehnisko
zināšanu atbilstība mūsdienu prasībām);
Ø norādījumus,
kuri aizliedz finansiālo ieinteresētību audita klientos;
Ø norādījumus,
kuri aizliedz ciešas personālās attiecības ar klienta personālu;
Ø norādījumus,
kuri aizliedz piedalīšanos klienta darbības vadīšanā.
Iekšējā kontrole.
Iekšējā kontrole ir plānveida pasākumi,
procedūras un darbības, kas nodrošina sekojošu mērķu sasniegšanu:
1.
saimniecisko
līdzekļu aizsardziba pret zādzībām un izšķērdēšanu;
2.
uzņēmuma saimnieciskās darbibas atbilstibas
valsts likumdošanai nodrošināšana;
3.
uzņēmuma personāla darbibas novērtēšana un
darba efektivitātes veicināšana;
4.
precīzu un ticamu grāmatvedības uzskaites datu
nodrošināšana.
Ārzemju uzņēmumu pieredze rāda, ka visa iepriekšējās kontroles sistēma
sastāv no divām daļām. Kontroles pasākumi, kas tieši vērsti uz darbībām ar
uzņēmuma aktīviem un to stāvokļa un kustības atspoguļošanu grāmatvedības
uzskaites reģistros, veido tā saucamo uzskaites kontroli. Administratīvā
kontrole ir otra iekšējās kontroles sastāvdaļa un tās galvenais uzdevums ir
etektīvas biznesa stratēģijas nodrošināšana. Šāds sadalījums nosaka, ka pirmais
un ceturtais punkts mērķu sarakstā atbilst uzskaites kontrolei, bet otrais un
trešais — attiecas uz administratīvo
kontroli.
Veidojot uzņēmumā savu iekšējās kontroles sistēmu, tās sastāvā iekļaujamo
pasākumu kopumu noteiks katra uzņēmuma īpatnības. Galvenā uzmanība jāpievērš
uzņēmuma saimnieciskās darbības virzienam, tā organizatoriskajai struktūrai, kā
arī uzņēmumā izmantojamai grāmatvedības uzskaites formai. Tas nozīmē, ka divu,
pat samērā līdzīgu uzņēmumu iekšējās kontroles sistēmas būs atšķirīgas.
Pieaugošas konkurences apstākļos aizvien vairāk ir nepieciešams katrā
uzņēmumā izveidot iekšējo kontroli. Tā ir ne tikai uzņēmuma iekšējā vajadzība,
kas pat loti nelielās firmās dod peļņu, bet tā atvieglo arī ārējā auditora
darbu, pārbaudot gada pārskatus un novērtējot grāmatvedības sistēmu.
Iekšējās kontroles sistēmas realizācija uzņēmumos var notikt dažādos
līmeņos.
Zemākā līmeņa kontrole pēc būtības ir tikai pareiza dienesta
instrukciju sastādīšana un veicamo pienākumu sadale, bez īpašas to ievērošanas
pārbaudes.
Nākamajā pakāpē iekšējās kontroles organizācija ir sarežģītāka — pirmā līmeņa pasākumi papildināti ar
uzņēmuma vadības kontroli šajā jomā. Parasti atsevišķi administrācijas
darbinieki seko noteiktu saimniecisko operāciju izpildei un ierakstu
izdarīšanai uzskaites reģistros.
Augstākais līmenis — iekšējā kontrole
ar iekšējā auditora piesaistīšanu. Uzņēmumos, kur ir izprasta tās nozīme
veiksmīgas saimnieciskās darbības attīstībai, augstāk minēto iekšējās kontroles
mērķu sasniegšanu uztic speciālistam —
auditoram, kas kļūst par uzņēmuma darbinieku, taču pēc sava statusa un vietas
uzņēmuma organizatoriskajā struktūrā viņam jābūt pietiekami neatkarīgam, lai
realizētu iekšējās kontroles sistēmu.
Iekšējās kontroles mērķu sasniegšanai var izmantot dažādus pasākumus,
tādēļ to satura izklāsts var būt noderīgs gan privātfirmu īpašniekiem, gan
dažādu uzņēmumu vadītājiem.
2. Audita plānošanas gaita.
Audita īstenošanas gaita.
Kā jau tika minēts, veicot pārbaudi un sastādot slēdzienu, auditori ir
neatkarīgi no pārbaudāma ekonomiska subjekta, kā arī no jebkuras trešās puses;
tai skaitā arī no valsts orgāniem, kuri uzdeva veikt pārbaudi, un arī no
auditfirmas īpašniekiem un valdītājiem, kurā auditori strādā.
Auditoriem ir tiesības:
1.
patstāvīgi noteikt audita
pārbaudes formas un metodes, izejot no noteikto normatīvu aktu pieprasījumiem,
kā arī no konkrētiem līguma punktiem ar ekonomisko subjektu;
2.
pilnā apmērā pārbaudīt
dokumentāciju par finansu un saimniecisku darbību, par noteiktu naudas summas
esamību, par vērtspapīriem, materiālām vērtībām; saņemt skaidrojumus, radoties
jautājumiem un papildus informāciju, nepieciešamu auditu pārbaudi;
3.
pēc rakstiska pieprasījuma sanēmt
nepieciešamu informāciju no trešām personām;
4.
līguma pamatā aicināt arī citus
auditorus, strādājošus pastāvīgi vai arī citās auditu firmās;
5.
atteikties no auditu pārbaudes
gadījumā, ja pārbaudāmais subjekts nedod visi nepieciešamu informāciju.
Savukārt, pārbaudāmā objekta vadītājiem:
1.
jārāda auditoram apstākļi
savlaicīgai pilnīgai auditu pārbaudei, jānodod visu nepieciešamu dokumentāciju,
kā arī pēc auditora pieprasījuma dot skaidrojumus;
2.
ātri jālikvidē ar pārbaudi
atklātus pārkāpumus grāmatvedības uzskaitē.
Ir aizliegts uzsākt jebkuru darbību ar mērķi
ierobežot jautājumu riņķi, kurus jāatrisina veicot pārbaudi.
Tādējādi, pārbaudes metodiku nosaka pats
auditors.
Audita posmi.
Auditu veic sekojošos
posmos:
1.
Plānošana.
Izstrādā
sākotnēju audita veikšanas darba plānu.
2.
Aptauja.
Cenšas noskaidrot, kādu uzskaites sistēmu pielieto klients. Gadījumā, ja
auditors pirmo reizi nodarbojas ar klienta informāciju, tad "tas var
aizņemt ievērojamu laiku, bet nākošajos gados iepazīšanās ar uzskaites sistēmu
notiks īsākā laikā.
3.
Reģistrācija.
Auditoram jāuzrāda klienta uzskaites sistēmas pārskati vai jākoriģē esošais
pārskats. Sākotnējo reģistrāciju veic jauniem klientiem un tad, ja gada laikā
notikušas ievērojamas izmaiņas uzskaites sistēmā.
4.
Apstiprinājums.
Auditoram jāapstiprina, ka viņa sistēmas izpratne ir pareiza. To parasti
veic, izpildot testus, kuros auditors izseko vienu vai divus darījumus
(operācijas) uzskaites sistēmā, lai pārliecinātos, ka visi dokumentētie posmi
tiešām ir notikuši.
5.
Novērtējums.
Tas ir uzskaites sistēmas sākotnējs, teorētisks novērtējums. Ja novērtējums
neapmierinošs vai auditors uzskata, ka ticamība sistēmai ir zema, tad viņam
jāpāriet uz substantīvo testēšanas posmu.
6.
Sistēmu testi.
Ja sistēma strādā teorētiski, tad auditors var pārbaudīt, vai sistēma
tiešām praktiski strādā gada laikā. Testus pielieto, lai garantētu, ka visas
dokumentētās kontroles sviras noteikti pielieto.
7.
Substantivie
testi.
Auditors izpilda testus, lai garantētu, kā summas, kas uzrādītas finansu
pārskatos ir pieņemamas.
8.
Vispārējs
apskats.
Pierādījumi, ko iegūst no visiem iepriekšējiem audita posmiem, tiek
izskatīti kopā ar gada pārskatu. Auditors vēlas garantēt, lai iespaids, ko viņš
iegūst no uzņēmuma, sakarā ar iespēju piekļūt informācijai, saskaņotos ar gada
pārskata datiem.
9.
Pārskats.
Auditors atskaitās kompānijas dalībniekiem.
Audita standarti un ētika.
Pārbaudes
veikšanas gaitā auditoram jāievēro audita standartus. Standarti regulē auditoru
profesionālas darbības kvalitāti. Starptautiskā grāmatvežu federācija
izstrādāja starptautiskos normatīvos aktus, kuri iekļauj sevī 29 audita
standartus un 4 standarta pavadošus punktus. Te ir daži no tiem:
1.
Finansu
uzskaites pārbaužu mērķi un apjoms.
2.
Vēstule par
pārbaudes veikšanu piekrišanu.
3.
Audita
veikšanas pamatprincipi.
4.
Citu auditoru
rezultātu izmantošana.
5.
Auditora
slēdziens par finansu atskaiti.
6.
Audita
veikšana, izmantojot elektronisku datu pārstrādi.
7.
Audita
datormetodes.
8.
Ieinteresētās
puses.
Pastāv arī vispārpieņemtie auditu
standarti.
Vispārējie standarti:
1.
Pārbaude
jāveic personām, kuriem ir atbilstoša sagatavošana, t.i. auditori –
profesionāļi.
2.
Visos savos
novērtējumos jābūt neatkarīgam.
3.
Auditu
pārbaudi un audita atskaites sastādīšanu ir nepieciešams veikt ar lielu
uzmanību.
Darba standarti:
1.
Audita darbs
ir jāplano, ja auditoram ir palīgs, tad viņu jākontrolē.
2.
Lai plānotu
audita pārbaudi un noteikt to saturu, nepieciešamu testu mērogu ir nepieciešams
saņemt informāciju par iekšējo kontroles struktūru.
3.
Pamatam pārbaudāmo
finansu atskaitēm jābūt drošai informācijai, dabūtai pārbaužu, novērošanas,
anketēšanas un apstiprināšanas gaitā.
Pārskaites
standarti.
1.
Auditu
atskaitē jānorāda uz to, vai finansu atskaites tika atspoguļotas saskaņa ar
vispārpieņemtajiem grāmatvedības principiem.
2.
Auditu
aatskaite jāparāda tie gadījumi, kad tie principi netika ievēroti nākamajā.
3.
Infomācijas
atklāšanai finansu atskaitēs jābūt apskatītai, kā pietiekamai, ja pretējais nav
atzīmēts auditu atskaitē.
4.
Auditu
atskaitē jābūt auditoru viedoklim par finansu atskaitēm kopumā, vai jāatspoguļo
iemēsli, kāpēc viedoklis nevar būt izteikts. Auditu atskaitē jabūt izsmeļošai
informācijai par auditu pārbaudes procesu un par auditora atbildības pakāpi.
Vispār pieņemto standartu pamatā ir trīs
auditu teorijas koncepcijas:
1.
Uzvedības
ētika.
2.
Neatkarība.
3.
Profesionalitāte.
Uzvedības ētika.
Šī koncepcija attiecas netikai uz
auditu, bet uz visiem profesionāļu grāmatvežu darbības veidiem. Ir noteikti
likumi, kurus jāseko auditu veikšanā.
Neatkarība.
Audita teorijā un praktikā neatkarība
ir, vispirms, objektivitāte un godīgums spriedumu izteikšanā. Auditoriem jāpēta
pārbaudāmas finansu atskaites un citu informāciju bez aizsprieduma un
objektīvi. Objektīvai attieksmei jābūt pret visiem: firmu, vadošām personām,
lietotājiem. Neatkarībai ir liela nozīme, un tā tiek aplūkota kā patstāvīga
koncepcija.
Profesionalitāte.
Auditoriem jābūt kompetentiem,
kvalificētiem un neatkarīgiem. Auditoru apmācībā jāiekļaui arī datorsistēmas un
datoru audita tehnikas zināšanas. Pie profesionalitātes attiecas arī
saprātīgums.
Jautājums par profesionalitāti parasti rodas, kad
auditu firmai iesniedz prasību.
Kopā ar vispārējiem standartiem un
audita ētiku pastāv GAO standarti.
GAO standarti.
Valsts auditu standartos (1988.gada
redakcija) ir iekļauti vispārpieņemtie auditu standarti AICPA, tomēr GAO
standarti dažos virzienos ir izstrādāti dziļāk nekā AICPA. Daudzi ārējie
auditori veic programmas pārbaudes, kad jābūt ievērotiem ne tikai GAAS, bet arī
GAO standartiem. Tāpēc neatkarīgiem auditoriem jāzin tie standarti.
Veicot valsts auditu auditoriem jāzin
speciālu literatūru par likumiem un normatīviem aktiem.
-
Vienotais auditu likums (Single
Audit Act) 1984.gada. federālais likums, kurš nosaka noteikumus, veicot
pārbaudi.
- “Izdevumu atskaišu principi nekomerciālās organizācijās”
- “Izdevumu atskaišu principi mācību iestādēs”
GAO standartos tiek stingri noteiktas
prasības : veikt kontroles un analīzes ievērošanu, izmantojot likumus un
normatīvus aktus. Tas ir ļoti svarīgi, jo lielākā daļa valsts programmu ir
saistīta ar subsīdijām un tiek regulēta ar likumiem un normatīviem aktiem.
Saskaņā ar GAAS likumu, ievērošanas kontrole arī nepieciešama, īpaši, ja to
pārkāpums var vest pie būtiskām kļūdām finansu atskaitēs.
GAO standartos ir sīki izstrādāta
strādnieku dokumentu specifikācija, kuri neprasa papildus skaidrojumus.
GAO atskaites standarti ir izstrādāti
daudz detalizētāk nekā AICPA, saskaņā ar kuriem ir nepieciešams sastādīt
atskaiti un paziņot klientam par ietekmējošiem uz atskaiti trūkumiem. Pēc GAO standartiem
finansu atskaišu pārbaudē ir nepieciešamas šādas auditu atskaites:
1.
Auditu atskaiti par finansu
atskaitēm.
2.
Atskaite par nepieciešamu likumu
un normatīvu aktu ievērošanu pārbaudāmā objektā un par visiem to pārkāpumu
gadījumiem, kuri var novest tiesā.
3.
Atskaite par pārbaudāma objekta
iekšējās kontroles struktūru un to efektivitātes vērtējumu.
Vienotais
audita likums 1984. gada.
Līdz
1985.gadam valdības un vietējo valsts institūciju darbība tika pārbaudīta ar
dažādu firmu auditoriem. Pēc 1984.gada likuma tāda sistēma bija nimainīta uz
vienotu pārbaudes organizāciju visu federāļu fondu kopumā.
Pēc
likuma visi štati un vietēji organi, kuri saņem no federāļu fondiem $100000
gadā vai vairāk, jāpārbauda katru gadu. Jāveic pārbaude ir nepieciešams pēc GAO
auditu standartiem, likumiem un normatīviem aktiem. Bet, lai noskaidrotu
federāļu fondu izmantošanas rezultātus valsts auditu firmas var pieprasīt
papildus ekonomiskuma, efektivitātes un realizācijas rezultātu pārbaudi, kā arī
apmaksāt to.
Auditori
var būt aicināti no privātauditu firmām vai vietējām firmām, ja tās atbilst GAO
nosacījumiem par neatkarību. Veicot vienoto auditu pārbaudi, auditoriem
jānosaka un jāatspoguļo atskaitē šādi momenti:
1.
Vai finansu atskaites precīzi un
saskaņā ar vispārpieņemtiem auditu principiem atspoguļo finansu stāvokli un
operāciju rezultātus.
2.
Vai pārbaudāmā objektā darbojas
iekšējas kontroles sistēma, kura ir droša garantija tam, ka finansiālo
palīdzību pārvalde atbilst likumiem un normatīviem aktiem.
3.
Vai pārbaudāmais objekts ievēro
likumus un normatīvus aktus, kas var ietekmēt finansu atskaites.
2.3. Auditora materiālā atbildība.
Auditors, citas personas, kas veic
pārbaudi, jāstrādā apzinīgi un jāievēro informācijas neizpaušanas nosacījumus.
Ja auditors vai citi auditu firmas pilnvarotāji ir pieļāvuši kļūdu, sakarā ar
kuru pārbaudāmam objektam vai to meitas uzņēmumam bija nodarīti zaudējumi, tad
viņiem tie jāatlīdzina pilnīgi vai daļēji. Sakarā ar to daudzi sabiedrības
pilnvarotāji un finansu atskaites lietotāji uzskata, ka auditoriem:
1.
jābūt ļoti atbildīgiem par kādu
pārkāpumu atrašanu un to atspoguļošanu atskaitē;
2.
jāuzlabo pārbaudes kvalitāte,
t.i.palielināt `butisku datu sagrozījumu atklāšanos efektivitāte;
3.
jādod lietotājiem iespēju izmantot
finansu atskaites;
4.
jāuztur sakarus ar institūcijām,
kuras ir ieinteresētas drošā finansu atskaitē.
Pagaidu noteikumi paredz sankcijas
pret auditoriem, kuri pieļauj nopietnas kļūdas pārbaudes procesā.
3.
Audita izmantošana Latvijā.
Zvērināto revidentu gatavošana un
izmantošana.
Likumā ir lietoti šādi termini:
1.
zvērināts
revidents - persona, kas saņēmusi
sertifikātu saskaņā ar Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas noteiktajām
prasībām;
2.
sertifikāts - dokuments, kas apliecina fiziskās personas
profesionālo kompetenci un dod tai tiesības veikt gada pārskata revīzijas un
citus revīzijas uzdevumus;
3.
gada pārskata
revīzija - uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības)
vai organizācijas gada pārskata
pārbaude saskaņā ar
likumiem, kuri reglamentē
uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas gada pārskatus;
4.
revīzijas
uzdevums - uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības)
vai organizācijas finansiālās un saimniedskās darbības pārbaude, kuru saskaņā
ar noslēgto līgumu veic zvērināts revidents;
5.
gada pārskats - likumiem atbilstošs ziņu sakopojums par
uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas finansiālo un saimniecisko
darbību;
6.
koncerns - valdošā uzņēmuma un vienas vai vairāku
atkarīgo sabiedrību kopums saskaņā ar Koncernu likumu;
7.
zvērinātu
revidentu reģistrs - ziņu kopums par
zvērinātiem revidentiem un viņu profesionālo darbību;
8.
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija - sabiedriska organizācija, kas apvieno visus
zvērinātus revidentus šajā likumā paredzēto darbību veikšanai un visas
personas, kuras nokārtojušas Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas
kvalifikācijas eksāmenus;
9.
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas norādījumi - Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas
izstrādātie un pieņemtie revīzijas standarti, profesionālās ētikas kodekss, kā
arī citi šīs asociācijas zvērinātu revidentu profesionālo darbību reglamentējoši
norādījumi.
Likums “Par zvērinātiem revidentiem”
regulē to personu profesionālās darbības tiesiskos pamatus, kuras veic gada
pārskata revīzijas un citus revīzijas uzdevumus uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās)
un organizācijās.
Zvērināts revidents savus
profesionālos pienākumus pilda saskaņā ar šo likumu un citiem normatīvajiem
aktiem un ir neatkarīgs sabiedrības, kā arī fizisko un juridisko personu
tiesību un likumīgo interešu aizstāvis uzņēmējdarbības jomā.
Valsts, sabiedrība vai darba devēji
nav tiesīgi ietekmēt zvērinātu revidentu viņa profesionālo pienākumu
pildīšanā, arī lēmumu
pieņemšanā par uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas gada pārskatiem revīzijas uzdevumiem,
lietpratēja uzdevumiem un uzticības uzdevumiem.
Par zvērinātiem revidentiem var būt
rīcībspējīgas personas, kuras atbilst visiem nosacījumiem:
1.
ir sasniegušas 25 gadu vecumu;
2.
ir ieguvušas
augstāko ekonomisko izglītību vai augstāko izglītību citā specialitātē un
nokārtojušas kvalifikācijas eksāmenu ekonomikas pamatos;
3.
ir nokārtojušas
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas kvalifikācijas eksāmenus;
4.
tām ir
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas atzīta vismaz triju gadu pieredze
revīzijas darbā;
5.
ir saņēmušas
sertifikātu saskaņā ar Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas noteiktajām
prasībām;
6.
tām ir
nevainojama reputācija.
Zvērināta revidenta sertifikātu
izsniedz Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija. Zvērināta revidenta
sertifikāta darbību aptur vai anulē Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas
noteiktajā kārtībā.
Savā profesionālajā darbībā zvērināti
revidenti ir neatkarīgi un pakļauti likumiem un Latvijas Zvērinātu revidentu
asociācijas norādījumiem.
Valsts un pašvaldību institūcijām, tiesām,
prokuroriem un pirmstiesas izmeklēšanas iestādēm jāgarantē zvērinātu revidentu
neatkarība.
Lai garantētu zvērinātu revidentu
neatkarību, ir aizliegts:
1.
iejaukties
zvērinātu revidentu profesionālajā darbībā, ietekmēt vai iespaidot viņus;
2.
pieprasīt no
zvērinātiem revidentiem ziņas un paskaidrojumus, kā arī nopratināt viņus kā
lieciniekus par faktiem, kas viņiem kļuvuši zināmi, sniedzot profesionālos
pakalpojumus;
3.
kontrolēt
pasta, telegrāfa un cita veida korespondenci, kā arī dokumentus, kurus
zvērināti revidenti saņēmuši,
sniedzot profesionālos pakalpojumus, izdarīt korespondences un dokumentu apskati
un izņemšanu, kā arī izdarīt kratīšanu, lai atrastu un izņemtu korespondenci un
dokumentus;
4.
kontrolēt, arī
izmantojot šā panta 3.punktā minētos procesuālos līdzekļus, zvērinātu revidentu
profesionālo pakalpojumu sniegšanai nepieciešamās informācijas sistēmas un
sakaru līdzekļus, arī elektroniskos sakaru līdzekļus, iegūt no tiem informāciju
un iejaukties to darbībā;
5.
pieprasīt no
revīzijas uzdevuma devējiem ziņas par zvērinātu revidentu sniegto profesionālo
pakalpojumu saturu;
6.
pakļaut
zvērinātus revidentus jebkādām sankcijām vai draudiem sakarā ar revīzijas
uzdevuma devējiem atbilstoši likumiem sniedzamajiem profesionālajiem
pakalpojumiem;
7.
saukt
zvērinātus revidentus pie jebkura veida atbildības par rakstveidā vai mutvārdos
izteiktiem paziņojumiem, kurus viņi snieguši godprātīgi pildot savus
profesionālos pienākumus.
Zvērināts revidents ir tiesīgs sniegt atzinumu par uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību) vai organizāciju gada pārskatiem atbilstoši likumu
"Par uzņēmumu gada pārskatiem", "Par apdrošināšanu",
Kredītiestāžu likuma un citu likumu prasībām.
Zvērināts revidents profesionālos pakalpojumus sniedz saskaņā ar noslēgto
līgumu.
Zvērināts revidents ir tiesīgs sniegt profesionālos pakalpojumus:
1.
pēc tiesībaizsardzības iestāžu
uzaicinājuma jebkurā uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā) vai
organizācijā;
2.
pēc uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību) vai organizāciju pārvaldes institūciju uzaicinājuma to
pārziņā esošajos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās) un organizācijās;
3.
pēc uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību) vai organizāciju pārvaldes institūciju uzaicinājuma tām
pakļautajos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās) un organizācijās;
4.
pēc koncerna
valdošā uzņēmuma uzaicinājuma šā koncerna atkarīgajās sabiedrībās un koncernā
kopumā.
Revīzijas uzdevuma devējam ir
tiesības brīvi izvēlēties zvērinātu revidentu.
Zvērinātam revidentam ir
tiesības brīvi izvēlēties
uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vai organizāciju, ar kuru slēgt līgumu par
profesionālo pakalpojumu sniegšanu.
Zvērināts revidents nedrīkst uzņemties veikt gada pārskata revīziju vai
veikt šo revīziju, ja netiek ievērotas Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas
noteiktās prasības.
Pēc revīzijas uzdevuma saņemšanas zvērinātam revidentam rakstveidā
jāinformē revīzijas uzdevuma devējs par to, ka tiek ievēroti šā likuma 8.panta
otrajā daļā minētie nosacījumi.
Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas pienākums ir nodrošināt
zvērinātu revidentu ar visu viņam nepieciešamo informāciju un uzrādīt viņam
visus gada pārskata revīzijas veikšanai nepieciešamos dokumentus, arī tos, kuri
satur uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) komercnoslēpumus.
Zvērinātam revidentam ir aizliegts
izpaust informāciju, ko viņš guvis, pildot profesionālos pienākumus. Viņš
nedrīkst šo informāciju izmantot vai atklāt bez revīzijas uzdevuma devēja rakstveida
pilnvarojuma, izņemot gadījumus, kad saskaņā ar tiesas nolēmumu viņam ir
tiesības vai pienākums to darīt.
Zaudējumi, kas radušies zvērināta revidenta vainas dēļ, tam apzināti vai
nolaidības dēļ nepildot savus profesionālos pienākumus, piedzenami ne vēlāk kā
triju gadu laikā pēc attiecīgā revidenta atzinuma parakstīšanas dienas.
Zvērināta revidenta civiltiesiskā atbildība ir jāapdrošina MK noteiktās
minimālās summas apmērā un saskaņā ar Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas
noteiktajām prasībām.
Audita darbība
bankās.
Banku audits apliecina to stabilitāti
Latvijas komercbanku aktīvi (bez aktīviem pārvaldīšanā) pēc auditētiem
rezultātiem pagājušajā gadā pieauga par 21,5% līdz 1,89 miljardiem latu. Savukārt banku auditētā
peļņa pērn bija 12,5 miljoni latu,
liecina LB apkopotā informācija. Pēc LB prezidenta Einara Repšes teiktā,
komercbanku kapitāls un rezerves 1999.gadā palielinājušās no 125 miljoniem latu līdz 186 miljoniem latu jeb par 48,8%.
Kā “Dienai” pastāstija Latvijas Komercbanku asociācijas prezidents
Teodors Tverijons, pērn bankas sekmīgi atjaunojušas 1998.gada Krievijas krīzes
laikā zaudēto kapitālu un rezerves. Viņš atzina, ka bankas ir strādājušas ļoti
labi, par ko liecina peļņas radītāji un jaunu pakalpojumu ieviešana.
T.Tverijons apliecināja, ka vairumam komercbanku 1999.gada galvenais peļņas
avots bija darbības starptautiskajā vērtspapīru tirgū, taču, pēc viņa teiktā,
katrai bankai ir sava politika — dažas
galvenokārt izsniedz kredītus tautsainmiecības attīstībā, citas veic darījumus
ar vērtspapīriem, un vēl citas pieņem komisijas maksājumus.
LB informē, ka no 24 komercbankām
pagājušo gadu ar peļņu noslēdza 19 bankas
un to kopējā peļņa bija 24,6 miljoni
latu, savukārt piecas bankas pērn strādāja ar zaudējumiem.
E.Repše atzina, ka dažu banku zaudējumi nav nekāds brīnums, ņemot vērā
Krievijas finansu krīzes radītās sekas.
Saskaņā ar LB prezidenta teikto par banku sistēmas stabilitāti liecina tas,
ka visas bankas savus auditētos gada pārskatus iesniedza laikā un visām bankām
minimālā kapitāla prasības arī bija nodrošinātas.
LB informācija liecina, ka komercbanku izsniegto kredītu apjoms (ar
tranzītkredītiem) pērn palielinājies par 16%
un gada beigās sasniedza 851 miljonu
latu. No visiem kredītiem 79% ir
izsniegti Latvijas rezidentiem. Arī banku piesaistīto noguldījumu apjoms pērn
palielinājies par 14,3%, sasniedzot
gandrīz 1,3 miljardus latu.
“Diena” jau rakstīja par komercbanku darbību šā gada pirmajā
ceturksnī, un LB prezidents apliecināja, ka komercbankas šā gada trijos mēnešos
nopelnījušas nedaudz vairāk par 10
miljoniem latu. Komercbanku kopējais kredītportfelis šajā gadā palielinājies
par 40 miljoniem latu jeb 4,7%, sasniedzot 891 miljonu latu, savukārt banku piesaistīto noguldījumu apjoms šā
gada pirmajos trīs mēnešos palielinājies par 113
miljoniem latu jeb 8,7% un
kopsummā nedaudz pārsniedz 1,4 miljardus
latu.
Kā jau ziņots, šā gada pirmajā ceturksnī lielākā peļņa bijusi Pareksa
bankai — 2,791 miljons latu un Latvijas Unibankai — 2,523 miljoni latu.
Rīgas
privatizācijas komisijas auditori lūdz
termiņa pagarinājumu.
Rīgas domes Pilsētas īpašuma un privatizācijas lietu komitejas
priekšsēdētājs Juris Rītiņš vakar saņēma vēstuli no auditorfirmas SIA Invest-Rīga
ar lūgumu pagarināt pilsētas Valsts un pašvaldības dzīvojamo māju privacizācijas
komisijas gada pārskata slēdziena nodošanas termiņu.
SIA Invest-Rīga bija uzdots līdz vakardienai precizēt audita
pārbaudes Rīgas dzīvojamo māju privatizācijas komisijā (RDzMPK) rezultātus,
taču auditori lūguši pagarināt termiņu līdz 22.
maijam. Lai gan iemesli šāda pagarinājuma nepieciešamībai nav minēti, auditoru
lūgums akceptēts. lespējams, Invest-Riga vienkārši nav spējuši iegūt no
RDzMPK nepieciešamos dokumentus, jo, kā zinams, komisijas vadība ar tās
priekšsēdētāju Jāni Rupku priekšgalā bija komandējumā Tunisijā.
Kā Neatkarīgā jau informēja, RDzMPK audita pārbaudē konstatēti
likumpārkāpumi un pat korupcijas gadījumi, un Rīgas dome uzdeva precizēt šā
audita rezultātus. Līdz pārbaudes beigām J.Rupkus un vēl pāris komisijas
darbinieku atstādināti no ieņemamā amata. Rīgas domes priekšsēdētājs Andris
Ārgalis Neatkarīgo informēja, ka uzdevis J.Rupkum līdz trešdienai
iesniegt paskaidrojumu gan par komandējumu uz Tunisiju, gan par audita
pārbaudes gaitu.
Secinājumi.
Audits tas ir neatkarīga pārbaude un auditora viedokļa
izteikums par uzņēmuma finansu pārskatiem
saskaņā ar pastāvošo likumdošanu.
No definīcijas izriet vairāki noteikumi:
a)
auditors
neapstiprina kompānijas finansu pārskatu un nedod garantijas par ta pareizību;
viņš izsaka tikai savu viedokli.
b) auditoram
nav jānovērš krāpšana vai citas kļūdas. Tomēr prasība dot slēdzienu par finansu
pārskatu pareizību un predzitāti nozīmē, ka auditoram jāveic savs darbs tādā
veidā, lai ar augstu varbūtības pakāpi nodrošinātu ikvienas krāpšanas
atklāšanu, kura ir pietiekami būtiska, lai ietekmētu apskatāmo pārskatu
patiesīgumu un precizitāti. Bez šaubām, ja auditors darba procesā tiešām atrod
krāpšanas pazīmes, viņam jāturpina izmeklēšana;
c)
auditors
neatbild par grāmatvedības un citu darbu izpildi uzņēmumā;
d)
auditors
nodarbojas tikai ar vadības izveidotās grāmatvedības sistēmas efektivitāti, bet
ne tieši ar vadības efektivitāti kādā citā nozīmē. Gadās arī izņēmumi no
vispārējā likuma, dažreiz auditoram uzdod iesniegt parskatu (ziņojumu) par
vadības efektivitāti. Tomēr pastāv uzskats, ka auditoriem jāgarantē patiesa
informācija, uz kuras pamata akcionāri pieņem lēmumus, bet viņi nedrīkst
ieteikt vai ietekmēt šos lēmumus.
1.
Auditora
galvenais pienākums - noformēt viedokli par finansu pārskatiem. Spēja veidot
saprātīgus spriedumus un secinājumus audita praksē ir īpaši svarīga.
2.
Derīgus un vērā
ņemamus slēdzienus var formulēt tikai tad, ja auditors savā darbā izmanto
loģisku un sistemātisku pieeju. Sistemātiska pieeja ietver visu uz lietu
attiecīgo faktu uzmanīgu izskatīšanu katrā pārbaudes etapā. Tikai šāda pieeja
ļauj auditorarn nonākt pie saprātīga viedokļa.
3.
Skaidra un
koncentrēta secinājumu izteikšana arī ir svarīga, jo citi audita grupas locekļi
tad ātri var noteikt to problēmu loku un jautājumus, kuriem viņiem jāveltī īpaša
uzmanība.
4.
Pastāv dažādi
audita etapi, kuru nobeigumā nepieciešams izteikt slēdzienus:
-
par katru
atsevišķu sistēmas vai substantīva rakstura auditora testu;
-
par
grāmatvedības dokumentiem, vai tie sniedz pietiekamu bāzi finansu atskaišu
sagatavošanai;
-
(c) par darbojošās iekšējās kontrolēs sistēmu,
vai auditors zināmā mērā paļaujas uz šo kontroles sistēmu;
-
(d) par katru
finansu atskaišu iecirkni, piemēram, parādnieki, banka un kase;
-
(e) par auditu
kopumā un tā rezultātā arī par finansu atskaitēm.
5.
Iekšējās kontroles sistēmas
iekšējā pārbaude paredzēta, lai noteiktu, vai kontroles sistēma teorētiski ir
adekvāta. Pozitīvs slēdziens nozīmē, ka tā spējīga nodrošināt darījumu precīzu
reģistrāciju, kas notikuši atskaites periodā. Gala pārbaudei pēc sistēmas testēšanas
jānosaka, vai tā tas praktiski apstiprinās.
6. Gala slēdziens pamatojas uz veiktajiem sistēmas testiem.
7. Slēdzienu sastāda divos etapos:
(a) nepieciešams veikt atsevišķu testu apskatu. Auditoram
jācenšas noskaidrot, vai tie nodrošina pētāmās konkrētās procedūras adekvātumu;
(b) visu individuālo testu rezultāti jāizskata kopā, lai
nonāktu pie, kopīga viedokļa par
kontroles sistēmas atsevišķu iecirkni vai ciklu.
8.
Nepieciešams
izsekot jebkuram izņēmumam sistēmas testā un novērtēt tā potenciālo efektu uz
aplūkojamās sistēmas auditora slēdzienu.
9.
Auditora
slēdziena sastādīšanas process ietver sekojosus etapus:
(a) nepieciešams
pārbaudīt, vai visi norādījumi no iepriekšējā gada audita dokumentu komplekta,
kuriem jāpievērš uzmanība kātējā auditā, ir izpētīti un apstrādāti;
(b) veikt audita
darba programmas un grafika pārskatu, lai nodrošinātu, ka:
(1)
plānā un galvenajā programmā viss paredzētais
darbs ir izpildīts;
(2)
ICEP norādītās
nepilnības tika speciāli izskatītas ar speciālu audita testu palīdzību;
(3)
audita darba
dokumenti apliecina, ka darbojošas sistēmas un procedūras strādā efektīvi.
Pretējā gadījumā jāveic alternatīva kontrole, lai novērstu šīs nepilnības;
(4)
radušies
jautājumi ir noskaidroti iespēju robežās.
(c) līdzko
auditors izskatījis visus šos iecirkņus, viņam jāpieņem galīgais slēdziens.
Tajā ietver jebkuras atklātās nepilnības potenciālo ietekmi. Ja auditors vēl
arvien nav apmierināts ar kontroles sistēmas adekvātumu vai tās funkcionēšanu,
tad viņam nepieciešams noskaidrot, vai šī nepilnība var radīt būtisku finansu
atskaišu izmaiņu. Ja tas tā ir, nepieciešams paredzēt papildus pārbaudi.
10.
Finansu atskaišu pārskata laikā nozīmīgs ir
etaps, kurā auditors izdara secinājumus par atsevišķu audita iecirkni. Jāiziet
sekojošas pamata stadijas:
(a) veikt pabeigtās darba programmas un
testēšanas dokumentu pārskatu, lai garantētu, ka
:
(1) pamatprogramma uz
gada beigām un starpposmu darbs, kas norādīts plānā, ir izpildīts;
(2) visi papildus
darbi, kuri bija nepieciešami sakarā ar atklātajām problēmām, ir izpildīti;
(3) visi radušies jautājumi pēc iespējas ir noskaidroti.
(b) salīdzinot skaitļus finansu
atskaitēs un aprēķinātos grāmatvedības koeficentus ar:
(1)
iepriekšējo periodu faktiskajiem rezultātiem;
(2) plāniem un vadības atskaitēm.
(c) nodrošināt visu audita sākotnējā
plānā norādīto jautājumu izskatīšanu un analīzi pietiekamā veidā;
(d) izpēt it
iepriekšējā periodā izmantotās grāmatvedības sistēmas pamatu atbilstību
patreizējai un noteikt, vai jebkuru būtisku sistēmas pamatu izmaiņu rezultāts
ir apreķināts un analizēts;
(e) nodrošināt, lai summu
atspoguļošanas veids finansu uzskaite būtu pieņemams un nekādā gadījumā
nemaldinātu;
(f) veikt visu audita uzdevumu pārskatu un
to salīdzināt ar izpildīto audita darbu, lai garantētu, ka visi uzdevumi ir
apmierinoši izpildīti;
(g) izlemt,
vai ir iespējarns formulēt viedokli par grāmatvedības dokumentu un uz to bāzes
sagatavoto finansu atskaišu drošumu. Šo lēmurnu pieņem uz visu audita, tajā skaitā neparedzēto,
darbu rezultātiem.
11. Lai
nonāktu pie kopīga slēdziena par to, vai pareizi uzrādītas finansu atskaitēs
ieslēgtās summas, nepieciešams noteikt jebkuru atklāto kļūdu daudzumu iun to
būtiskumu.
Izmantotās literatūras un avotu saraksts.
1.
Likums par
zvērinātiem revidentiem, “Vēstnesis”, 26.11.1996 (ar grozījumiem, kas
izsludināti “Latvijas Vēstnesī”, 20.apr., № 142/144; Ziņotājs, 2000, № 10)
2.
Likums par
kredītiestādēm, “Diena”, 08.11.1995
3.
ACCP “Ievads
auditā”, Rīga, LU, 1994, 167.lpp.
4.
Feders G.,
Diena, 13.04.2000, 3.lpp.
5.
“Grāmatvedības
un audita pamati starptautisko standartu skatījumā”, Rīga, 1994, semināra
materiāli, 143.lpp.
6.
Neatkarīgā Rīta
Avīze, 16.05.2000, 3.lpp.
7.
Аренс Я., “Аудит”, Москва, 1995, 140 с.
8.
Барышников Н., “Организация и методика проведения
общего аудита”, Москва, “Филин”, 1996,
268 с.
9.
Данилевский Ю.,
“Практика
аудита”,
Москва, Финансовая газета, 1994, 120 с.
10.
Додж Р., “Краткое руководство по стандартам
и нормам аудита”, Москва, 1992, 240 с.
11.
Робертсон Д., “Аудит”, Москва, 1993, 496 с.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru