Kristietība
kā Eiropas civilizācijas pamats.
Viduslaikos kristietības centrs bija
Roma, jo tur dzīvoja pāvests – Kristus vietnieks zemes virsū. Pāvestam bija gan
laicīgā, gan arī garīgā vara pār Sv. Romas impēriju. Viduslaikos šī valstu
savienība aizņēma lielu daļu no Eiropas kontinenta. Krusta karu rezultātā
kristietība vairojās arī stipri ārpus Sv. Romas impērijas robežām. Tā tika lika
pamati Eiropas tālākai attīstībai. Tā kā krusta karu rezultātā tika iekarotas jaunas
teritorijas, tad jaunizveidotajās kristietības lūgšanu vietās tika izveidotas
baznīcas, kas vēlāk pārbūvētas arvien lielākas un grandiozākas un vēl joprojām
redzamas Eiropas lielākajās pilsētās.
Klosteri.
Eiropas
kristietība lielā mērā ir tieši mūku darba rezultāts. Šī tēze sākumā šķiet kā
pārspīlējums. Taču, ja izseko šo simtu tūkstošu kluso, gatavo uzupurēties,
uzticīgo saviem principiem vīriešu un sieviešu izbrīnu izraisošajam darbam, tad
skaidri redzama šī apgalvojuma patiesība. Kaut arī mūki bēga no visas pasaules
un bija samērā stipri atsvešinājušies no tās, tomēr pārsteidz viņu darba
organizētība, lielā gudrība un dzīves disciplīna. Par mūkiem kļuva daudzu
dižciltīgo dēli, kuru manta un visa bagātība nonāca klostera īpašumā. Pamazām
klosteri kļuva par komunikācijas, izglītības un kultūras centriem. Mūki
neradīja pamatu darba ētikai Rietumos, tikai novāca tai šķēršļus. Sākumā mūku klosteri bija ļoti nabadzīgi un
maksimāli askētiski, atbilstoši to dibinātājiem – Sv. Benediktīnam, Sv. Klinē,
Sv. Francisks u.c. Mūku galvenie dzīves pamatprincipi bija:
NABADZĪBA
ŠĶĪSTĪBA,
PAKLAUSĪBA.
Klosteri
kļuva arvien populārāki un pletās arvien tālāk un tālāk un kļuva arvien
bagātāki. Klosteru kultūra attīstījās un aizvien vairāk par mūkiem kļuva
ļaudis, kas nāca no kungu kārtas. Savukārt tiem nomirstot, vecāku bagātais
mantojums pārgāja klostera īpašumā. Dienas kārtība klosteros bija ļoti stingra.
Daudzreiz aiz biezajiem klostera mūriem pat nebija krāsns. Drēbes netika
mainītas.
Reliģiozitāte.
Viduslaika
cilvēka galvenais vērtību un rīcības mērs bija Dievs. Baznīca tika daudz
apmeklēta. Rīta dievkalpojumi notika ik dienas uz tiem devās gan jauni, gan
veci, gan bagāti, gan nabagi. Bija daudz cilvēku, kas devās uz baznīcu pat
vairākkārt dienā. Viduslaikos baznīcas bija ļoti greznas un bagātīgas savā
skaistumā. Cilvēkam ieejot tajā dažkārt pat elpa aizrāvās, jo viņa ikdienas
mājoklītis bija šaurs un netīrs. Cilvēki baznīcā sajuta garīgu piepildījumu,
tādēļ arī jutās labi. Viduslaikos valdīja pārliecība, ka cilvēks pēc dabas ir
grēcīga būtne. Laikā no 7. līdz 12. gs par lielākajiem grēkiem tika uzskatīti:
Augstprātība,
Mantkārība,
Negausība,
Miesas
kārība,
Niknums,
Skaudība,
Slinkums.
Par
cilvēka grēkiem, kas nebija izpirkti, draudēja pēcnāves mūžīgā pazušana.
Svētceļojumi.
Cilvēks
zināja, ka reiz nāks tā diena un stunda, kad būs jāatbild Dievs priekšā par
visiem pastrādātajiem grēkiem un noziegumiem. Tā kā katoļu baznīcā cilvēks
netiek taisnots nevis caur Jēzus Kristus žēlastību, bet caur paša labajiem
darbiem, tad svētceļojums bija ideāla lieta lai to piepildītu. Svētceļojumā
cilvēks bija svēts moceklis – novārdzis, noskrandis, paļāvīgs. Bieži
svētceļojumos devās bijušie noziedznieki, lai izpirktu savu lielo grēku nastu.
Galvenie svētceļojumu mērķi:
Jeruzaleme
– Jēzus Kristus kaps.
Roma
– Sv.Pētera un Sv.Pāvila pīšļi.
Konstantinopole
– Sv.Jēkaba roka.
Turina
– Jēzus Kristus līķauts.
Šartra
– SvJaunavas Marijas apmetnis.
Trīre
– Sv. Andreja sandale.
Ķelne
–Trīs Svēto ķēniņu pīšļi.
Santjago
de Kompostela – Sv. Jēkaba kaps.
Tomēr
galvenā un grandiozākā svētceļojuma vieta bija Jeruzaleme. Tā bija ļoti
iecienīta svētceļnieku vieta. Tomēr bija kāda problēma. Jeruzaleme piederēja
musulmaņiem, kas noraidīja kristietību un svētceļnieki bija apdraudēti.
Svētā
kara ideja, cēloņi.
Svētais
karš bija karš, kurā it kā atsaucās uz Dieva gribu un darīja ticības vārda
dažādas lietas. Galvenie svētā kara iemesli:
Īstenās
ticības izplatīšana vai tās aizstāvēšana pret Dieva ienaidniekiem.
Ticīgo
aizstāvēšana pret neticīgajiem.
Svēto
vietu aizstāvēšana no neticīgajiem un to atbrīvošana no neticīgo varas.
Patiesībā
svētie kari bija kā tādi svētceļojumi, tikai ar ieročiem.
Tomēr
reliģiskie aspekti nebija vienīgie krusta karu sākšanai. Papildus aspekti bija
saimnieciskie un sociālie.
Sociālās
augšupejas iespējas bija stipri vien ierobežotas. Krusta karš deva iespējas
iegūt jaunas zemes, lai zeme pietiktu visiem. Savu ietekmi deva bruņinieku
ziņkāre un laupītkāre. Tomēr laika gaitā nenoliedzami pārākumu ņēma materiālie
cēloņi.
Krusta
kara virzieni.
Pamatā var
izdalīt divus krusta karu virzienus:
Tuvie
austrumi,
Ziemeļeiropa.
Krusta kari tuvajos austrumos bija sasāpējušas
problēmas risinājums. Pirmkārt tā bija Kristus kapā (Jeruzalemes) atbrīvošana
no neticīgajiem, kā arī svētceļnieku ceļa drošības radīšana. Līdz šim
svētceļniekiem ejot caur arābu zemēm bija jābaidās no uzbrucējiem un
laupītājiem.
Savukārt ziemeļeiropā valdīja pagānisms. Lai
to uzveiktu, karš pavērsās arī šajā virzienā. Šajā frontē bija arī tagadējā
Latvijas teritorija. Cilvēkus kristīja ar varu. Šajā laikā Bīskaps Alberts
dibina arī tagadējo Latvija galvaspilsētu Rīgu (1201).
Kad
notika Krusta kari?
Pirmais krusta karš: 1096-1099
Otrais
krusta karš: 1147-1149
Trešais
krusta karš: 1189-1192
Ceturtais
krusta karš: 1202-1204
Piektais
krusta karš: 1228-1229
Sestais
krusta karš: 1248-1254
Septītais
Krusta karš: 1270-
Krusta
karu norise.
1095.
gada novembrī Dienvidfrancijas pilsētā Klermonā notika baznīcas koncils. Tā
noslēgumā Pāvils Urbāns II (1088 – 1099) uzrunāja no tuvienes un tālienes
sanākušo tūkstošiem cilvēku pūli – garīdzniekus un bruņiniekus, zemniekus un
pilsētniekus. Savā dedzīgajā runā pāvests, pie kura pirms tam bija devies
Bizantijas imperators, stāstīja par postu, kas piemeklējis kristiešus seldžuku
iekarotajā Bizantijas impērijas daļā. Viņš mudināja klātesošos steigties palīgā
ticības brāļiem Austrumos un atbrīvot tos no neticīgās musulmaņu varas. Šis
pāvesta aicinājums guva lielus panākumus. Klātesoši bija dedzības pilni
cīnīties un bļāva skaļā balsī: “Tāda ir Dieva griba!” Tūdaļ pat tie no auduma
izgrieza krustus, ko piešuva pie apģērba un bija gatavi doties karā. Šī pāvesta
runa kļuva zināma aizvien vairāk ticīgajiem no visiem sociāliem slāņiem, tā
pieauga kristiešu masu kustība, jeb krusta kari, kas turpinājās līdz 13.gs
beigām. Par savu galveno mērķi viņi uzskatīja Jeruzalemes ieņemšanu un tajā
esošā Kristus kapa atbrīvošanu. Tomēr šis – pirmais krusta karš, neskatoties un
lielo atsaucību, bija neorganizēts un neveiksmīgs un jau pirmajās sadursmēs
turki bez sevišķas piepūles šos “karotājus” apkāva. Tikai nedaudziem izdevās
izglābties un atgriezties Konstantinopolē.
Otra
svētceļnieku viļņa noteicēji jau bija bruņinieki, tādēļ neskatoties arī uz
zināmu raibumu, tas bija disciplinētāks un organizētāks. Šis apbruņotais
svētceļnieku vilnis devās karā 1096. gada vasarā. Šis kara gājiens tiek
uzskatīts par pirmo krusta karu. Tā dalībnieki nāca no dažādām zemēm. Šajā
karaspēkā bija vairākas vienības. No 1096. gada beigām līdz 1097. gada aprīlim
krustnešu karaspēks sapulcējās Konstantinopolē. Bizantijas imperators Aleksijs
I Komnēns redzēdams fanātisma pārņemtos ļaudis, tie neuzticējās, tādēļ
pieprasīja no tiem zvērestu, ka visas atkarotās zemes kas agrāk viņam
piederējušas tiks arī viņasm atdotas. Kaut arī viņi zvērēja, tomēr vēlāk
zvērests netika pildīts. Krusta karš devās uz priekšu, taču nebija ilgi
jāgaida, līdz to pārņēma bads un citas ciešanas. Karavīri ēda sadegušu zāli,
nosprāgušus dzīvniekus un savus zirgus, panākdami, ka tikai katrs piektais
karavīrs ir jātnieks. Tomēr, par spīti visam tie ieņēma daudzas pilsētas un
ciemus. Beidzot pēc trīs gadu ilga ceļa, krustneši nonāca pie galvenā savu
cīniņu mērķa – Jeruzalemes. Tā tolaik piederēja ēģiptes sultāniem, kas neilgi
pirms tam pilsētu bija atkarojuši no turkiem. Krustneši aplenca pilsētu divas
nedēļas, kā rezultātā tie izveidoja īstu asins pirti. Un 1099. gada 15. jūlijā Jeruzaleme krita krusta karotāju rokās.
Diemžēl pat pāvests Urbāns II nepaguva saņemt ziņu par šo prieka vēsi, jo
četrpadsmit dienas vēlāk mira.
Līdz
ar Jeruzalemes ieņemšanu galvenais krusta karotāju mērķis bija sasniegts. Daļa
krustnešu uzskatīja, ka viņi savu pienākumu pret Dieva solījumu ir veikuši un
devās mājup. Citi turpretī deva priekšroku palikšanai iekarotajā – svētajā
zemē, jo tā pavēra jaunas iespējas nokļūt augstos amatos, kas mājās bija
faktiski neiespējami.
Otra
krusta kara iemesls bija Edesas krišana 1144. gadā. Krustnešu karaspēka
priekšgalā stājās Francijas karalis Luijs VII un Sv. Romas impērijas ķeizars
Konrads III. Šis karagājiens piedzīvoja lielu neveiksmi, jo virzoties cauri
Mazāzijai, karotājiem uzbruka bads, slimības un turku uzbrukumi. Karotāji
atgriezās mājās.
Trešais
krusta karš uzskatāms par viss veiksmīgāko no visiem. Šis krusta karš izpletās visas Eiropas
plašumā. Pēc laikabiedru ziņām, kas, jādomā, ir krietni – iespējams pat desmit
reizes pārspīlētas, karotāju skaits sasniedza 100 000. Sākotnēji karaspēks
salīdzinoši veiksmīgi tika galā ar ceļa
grūtībām un guva jau dažas uzvaras. Tad pusceļā kādā Mazāzijas upē noslīka
ķeizars Fridrihs I. Viņa nāve atstāja dziļu iespaidu uz bruņiniekiem un daudzi
baiļu pārņemti dodas atpakaļ. Tālākās cīņas risinājās Filipa Augusta un Ričarda
Lauvassirds vadībā, taču abi naidojās savā starpā un vadība nebija efektīva.
Ceturtais
krusta karš sākumā bija domāts pret Ēģipti bet naudas un flotes trūkuma dēļ
karš pavērsās pret Bizantiju. Šis karš ir pirmais krusta karu vēsturē, kad
kristieši karo pret kristiešiem, t.i., Konstantinopoles nopostīšana. Līdz ar to
jebkāds dialogs starp latīņu un grieķu baznīcām tika pārrauts.
Tālākajā
laikā, kad notika Piektais, Sestais un Septītais krusta karš, krusta karu
kustībā bija jau iestājusies krīze. Tie vairs nebija tik populāri, un
dalībnieki bija pavisam maz. Kaut arī Frīdriha II vadībā Piektajā krusta karā
izdevās iegūt Jeruzalemi, drīz vien tā atkal nonāca musulmaņu rokās.
Mūku
ordeņi.
12.
gadsimtā dzimst mūku kustība, kas līdzās agrīno viduslaiku brīvajiem klosteriem
plānveidīgi nodibināja jaunā veidā organizētu klosteru tīklu. Tie bija
franciskāņu un dominikāņu ordeņi.
Franciskāņi
nicināja īpašuma tiesības un pauda nabadzības ideālus. Klosteru dzīve saistījās
ar dvēseļu aprūpi. Franciskāņu ordenis līdzīgi visai kristietībai pauda
mīlestību.
Dominikāņi
sākotnēji pieņēma nabadzības un ubagošanas principu, atbilstoši evaņģēlijam
sludinot, ka mūkam ir jādzīvo vienkārša klejotāja un sprediķotāja dzīve. Lai to
paveiktu lielu uzmanību viņi pievērsa izglītībai, tādēļ vēlāk tieši dominikāņu
klosteri kļuva par izglītības un zinātnes centriem.
Garīgie
bruņinieku ordeņi.
Šie bruņinieki apvienoja karotāju un
mūki dzīvi vienā. Viņi aizsargāja iekarotās zemes, kopa slimniekus un daudz
laika pavadīja lūgšanās. Garīgie bruņinieku ordeņi ieguva ievērojamus zemes
īpašumus, privilēģijas un bagātības.
Ķecerība
un Baznīcas vēršanās pret to.
Novirzīšanās
no Kristus mācības ir tikpat veca kā pati kristietība. Kā pirmo “ķeceri” var
minēt Jūdu Iskariotu. Pats pāvests, kurš nebūt nebija ķeceris teica šādus
vārdus: “Ir jābūt ķecerim kaut vai tikai tāpēc, lai padarīti skaidrāku patieso
ticības ceļu. Lai noskaidrotu, kas tad ir īstā un nemainīgā Kristus mācība, pirmajos
gadsimtos un vēlāk tika rīkoti koncili. Pirmie ķeceri tika sadedzināti Parīzē,
1022. gada decembrī. Tie 1019. gadā ieradās Orleānā un tika atklāti tikai pēc
trim gadiem.
Inkvizīcijas.
12. – 13.
gadsimta mijā baznīca izveidoja speciālas iestādes – inkvizīcijas (katoļu
baznīcas institūcijas, kas vērsās pret ķeceriem, brīvdomātājiem un pāvesta
pretiniekiem).Šo iestāžu uzdevums bija pārbaudīt visas ziņas par ķecerības
izpausmēm un uz vietas veikt izmeklēšanu un aizdomīgo personu nopratināšanu. Inkvizitors
bija apsūdzētās, tiesnesis un aizstāvis vienā personā. Lai piespiestu atzīties,
izmantoja dažādas spīdzināšanas metodes. Tos, kuri neatteicās no savas
pārliecības, bez žēlastības sadedzināja uz sārta.
Pakāpeniski
inkvizīcijai vēršoties plašumā, tā savu kulmināciju sasniedza 16. – 17. gs.
Viduslaikos vēl inkvizīciju upuru skaits bija samērā neliels.
Izmantotā
literatūra:
Ilgvars
Misāns, Baznīca un krusta kari 12. un 13. gs.,
Andris
Rubenis, Viduslaiku dzīve un kultūra Eiropā.
Rakstījis
- Zigmārs Rozentāls.1999.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru