Latviešu tautas senākais mantojums.
Mūsu folklora
glabā ļoti senas baltu cilšu kultūras pēdas un pat vēl agrīnākas- indoeiropiešu
pirmtautas kultūras atbalsis.
Senāko slāņu
latviešu tradicionālo mūziku pārstāv teicamās dziesmas. Tās vairāk tiek
skandētas nekā “daiļi izdziedātas”. Kad ļaudis sanākuši pulkā teicamās dziesmas
parasti dziedātas burdona daudzbalsības veidā. Latviešiem raksturīgas burdona
dziesmas ar teicējas, locītājas un vilcējas lomu sadalījumu.
Latviešu tautas
senie mūzikas instrumenti ir svilpes, stabules, kokles, dažādi sitamie
instrumenti. Latviešu skaņu rīku vidū īpaši jāmin kokle- muzikāli
visizteiksmīgākais instruments. To senos laikos uzskatīja par svētu
instrumentu. Kaula svilpes un stabules Latvijas teritorijā bijušas izplatītas
jau vismaz no IX gs.
Latviešu
arhaiskajai (senākajai) mūzikai ir daudz kopīga ar cittautu tradicionālās
mūzikas senajiem slāņiem: šaurs melodiju diapazons, daudzkārtējs variēts motīvu
atkārtojums, melodiju pakārtojums vārdam, burdona daudzbalsība dziedājuma
sasaiste ar skaņurīku lietojumu un teatralizētām rituālu darbībām.
Mūzika Livonijas pilsētās.
Galvenās
muzicēšanas jomas Livonijas pilsētās bija divas- baznīcu mūzika un pilsētu
laicīgā, sadzīves mūzika.
Garīgās mūzikas
dzīves aprūpe bija Rīgas arhibīskapa
katedrāles - Doma - pārziņā. Darbojās
klosteris un Domskola. Mūziku te mācīja kā zinātni, līdzīgi aritmētikai utt.
Drīz vien sāk darboties Doma dziedātāju kapela, kā arī sv. Pētera baznīcas
skolas dziedātāju zēnu kapela. Jaunas vēsmas ienes Vācijā aizsāktā Lutera
ticības reformācija. Reformācijas idejas apliecina 1527.g. uzvestā luga
“Pazudušais dēls” ar bībeles sižetu, kuras autors bija Burkards Valdiss. Šajā lugā
bija gan garīgi, gan laicīgi dziedājumi vācu valodā.
Senākā
saglabājusies dziesmu grāmata ir “Nevācu psalmi” (1587). Tajā ir 58 dziesmas,
citi dziedājumi latviešu valodā. Daļai dotas arī melodijas.
Rīgas baznīcās
jau XV gs. sastopamas ērģeles.
Muzicēšanu
sadzīvē Livonijas pilsētās pārraudzīja Rīgas rāte. Šī muzicēšana nebija
iedomājama bez pilsētas muzikantiem. Muzikanti spēlēja dažādos pilsētas
saviesīgos pasākumos un citur. Pilsēta mūziķus nodarbināja arī ar lietišķām
vajadzībām: pavēļu izziņotāju (heroldu) vēstījumu pieteica tauru skaņas, Pētera
baznīcas tornī torņu muzikanti spēlēja
noteiktās stundās.
Kā muzicēja Kurzemes hercogistē un
Vidzemē.
“Zviedru laikos”
Vidzemē klajā nāk jaunas dziesmu grāmatas latviešu valodā. Attīstās
instrumentālā mūzika. Baznīcas tradīcijas savukārt kopj lielāko baznīcu
ērģelnieki. Viens no nozīmīgākajiem ir Johans Valentīns Mēders- no 1701.g.
Rīgas Doma kantors, komponists un ērģelnieks.
Kurzemes
hercogistē atspoguļojas Baroka laikmeta galma mūzikas formas. Tāpat kā Vācijas
firstu un hercogu galmos, arī Kurzemes hercogistē gan garīgās, gan laicīgās
mūzikas pavedieni satek mūzikas direktora rokās. Bieži mūzikas direktors tiek
pieaicināts no ārzemēm. Tāds bija arī Johans Fišers- vācu vijolnieks un
komponists. Ir galma orķestris. Ceļojumos hercogus pavada dažādi mūziķi. Ļoti
rosīga mūzikas dzīve, bieži notiek dažādas viesības, tajās dejo, dzied.
Zemnieki apmeklēja baznīcu, jo tikai tajā viņi sajuta lielās mākslas elpu.
Latviešu mūzikas pirmsākumi.
Latviešu mūzikas
pirmsākumi meklējami latviešu tautas atmodas laikā.
Latviešu tautas
atmodu rosināja turīgāku lauksaimnieku slāņa veidošanās un dzīves
nepieciešamība pēc augstākās izglītības. Atmodas sagatavotāji ir tautskolotāji,
bet tautas tiešie “modinātāji” ir tā sauktie jaunlatvieši.
Tautskolotāju
devums atmodas sagatavošanā ir nepārvērtējami liels. Viņi ne tikai māca
rakstīt, rēķināt un dziedāt, bet arī stiprina mīlestību un cieņu pret latviešu
tautu. Ar skolas un baznīcas starpniecību tautā arvien plašāk ieviešas vairākbalsīga
dziedāšana. Šajā laikā laukos rodas pirmie kori.
No latviešu mūzikas pamatlicējiem ar
jaulatviešiem vistiešāk saskaras Baumaņu Kārlis.
1868. g. tiek
dibināta Rīgas latviešu biedrība(RLB).
Latviešu mūzikas kultūras īpatnība ir tās
ciešā saikne ar koru kustību un dziesmu svētkiem. Notiek Novadu dziesmu svētki(
pirmie Dikļos 1864.g.- starp 6 koriem arī limbažnieki ) un RLB sarīkotie Pirmie
latviešu dziedāšanas svētki Rīgā 1873.g.(virsdiriģenti - J. Bētiņš, I.Zīle)
Dziesmu svētki dod spēcīgu impulsu latviešu profesionālās mūzikas attīstībai
kopumā, jo sevišķi- bagātīgas kora
literatūras radīšanai.
Latviešu pirmās
atmodas perioda ievērojamākie mūzikas darbinieki un profesionālās mūzikas
aizsācēji ir Jānis Cimze (1830- 1912),Jānis Bētiņš (1830-
1912), Baumaņu Kārlis (1835- 1905), Vīgneru Ernests (1850-
1930). Viņi ir likuši pamatus latviešu muzikālajai izglītībai, latviešu
atskaņotājmākslai un skaņradei.
Baumaņu Kārļa
gaita sākusies un nobeigusies Limbažos, bet mūža aktīvākā daļa aizvadīta Pēterburgā.
Jaunībā bijis liels dumpinieks- rakstījis satīriskus rakstus, dzejoļus, lugas,
sadarbojies ar jaunlatviešiem. Viņš ir latviešu pirmo solo un kora
oriģināldziesmu autors. Dažas no tām jau skanējušas Pirmajos dziesmu svētkos.
Jānis Cimze ir
Vidzemē dibinātā skolotāju semināra direktors; viņa vadībā labu muzikālo
izglītību guvuši apmēram 400 latviešu un igauņu jaunekļi. Viņš ir pirmā plašākā
koriem paredzēta latviešu tautasdziesmu apdaru krājuma(“Lauku puķes”)
izveidotājs. Līdz ar to - latviešu kora literatūras pamatlicējs. Viņš bija
stingrs, godprātīgs, dievbijīgs- īsts skolmeistars.
Vīgneru Ernesta
dzīve sākusies Rendā (Kurzemē). Viņš ir viens no mūsu pirmajiem
konservatoristiem- vairākkārt uzsācis studijas Maskavas Konservatorijā. Lieli
ir šā cilvēka nopelni mūzikas pedagoģijā- bērnu muzikālajā audzināšanā, kora
dziedātāju skološanā, diriģentu mācīšanā. Viņš bija Trešo un Ceturto Dziesmu
svētku virsdiriģents.
Jānis Bētiņš ir
mācījies, bet pēc tam pats strādājis par mūzikas skolotāju Irlavas skolotāju
seminārā, sevišķu vērību veltot instrumentālajai mūzikas attīstībai, orķestra
spēlei. Bijis ļoti darbīgs: pats skaņojis, labojis, būvējis ērģeles. Dobeles
dziesmu svētku galvenais rīkotājs (1870), Pirmo, Otro, Trešo dziesmu svētku
virsdiriģents.
Latvijas brīvvalsts laiks.
Mūzikas māksla ,
tāpat kā citas nozares, nezaudējot savus iepriekšējo gadu desmitu sasniegumus
un saglabājot savas nacionālās mākslas balss “ īpatno tembru”, neatkarības
divdesmit gados gūst spožus panākumus kā tautas vispārējā muzikālā attīstībā,
tā arī radošajā un atskaņotājmākslā.
Par mūzikas
kultūras galvenajiem centriem Rīgā kļūst Nacionālā opera, Radiofons un Latvijas
konservatorija.
Par lielu
notikumu Rīgas mūzikas dzīvē kļūst pirmo latviešu operu iestudējumi. A. Kalniņa
“Baņuta”(1920), J. Mediņa “Uguns un nakts”(1921) un “Dievi un
cilvēki”(1922).Vēl pēc dažiem gadiem iepriekšējām operām pievienojas A. Kalniņa
“Salinieki”(1926), Jāņa Mediņa “Sprīdītis”(1927) un Jāzepa Mediņa “Vaidelote”.
Pirmais latviešu oriģinālbalets Jānis Mediņš
“Mīlas uzvara”. Nākamie – J, Vītoliņš “Ilga”, J. Kalniņš “Rudens” un
“Lakstīgala un roze”, A. Kalniņš “Staburags”.
Jānis Mediņš –
mūzikas raksturīgākās īpašības ir melodiskais skaistums un orķestra skanējuma
krāšņums. Pārmantojis E. Dārziņa mūzikas tiešo emocionalitāti un papildinājis
ar latvisku pasaules izjūtu.
Jānis Zālītis
(1884- 1943) – 40 kora dziesmas, 40 solodziesmas. Poētiski izsmalcinātas,
apgarotas, trauslas kora dziesmas ( “Kad nakts”, “Ceļš uz dzimteni”,
“Birztaliņa”), izstaro īpatnu, brīnumainu mirdzumu.
Jēkabs Graubiņš
(1886- 1961) - dziļi ar tautasdziesmām “saaudzis”. Mūzikas pedagogs, kritiķis,
komponists un folklorists, pētījis un vācis tautasdziesmas, sarakstījis arī
mācību grāmatu. Meistarīgi veidojis tautasdziesmu apdares, kopskaitā ap 160,
kuras ieņem nozīmīgu vietu mūsu koru repertuārā. Tautasdziesmu apdarēm
raksturīgs polifonijas paņēmienu izmantojums un tembrālā daudzveidība.
Pēteris Barisons
(1904- 1947) dod jaunu elpu
romantiskajai kora dziesmai. Viņa kora dziesmām piemīt daiļa, tīra, bet
nekad sentimentāla melodiskā līnija, apbur harmonijas maigās pasteļkrāsas, kas
jūtīgi mainās. Tieši kora dziesmās vistiešāk runā mākslinieka dvēsele. Skan arī
tautiski optimistiska gaiša stīga apdarēs
“Ķēvīte svilpastīte”, “Sniga sniegi”, dziesmā “Dziesmai šodien liela diena”
,“Latvija”.
Latviešu klasiķi.
Pirmie latviešu mūzikas klasiķi ir Jurjānu
Andrejs un Jāzeps Vītols.
Vecākā paaudze (
~50 gadi): J. Vītols, P. Jurjāns, E. Melngailis, Jāz. Mediņš, Alfr. Kalniņš, J.
Zālītis, Jēk. Mediņš, J, Graubiņš, Ā. Ābele, P. Līcīte, Jānis Mediņš.
Vidējā paaudze
(30-40 gadi):L. Garūta, H. Pavasars, P. Barisons, J. Kalniņš, A. Žilinskis, B.
Skulte, J. Norvilis, J. Ivanovs, V. Dārziņš, J. Ķepītis, P. Līcīte, J. Mediņš.
J. Vītols –
latviešu kora balādes žanra radītājs. Pirmais ievērojamākas klaviermūzikas
komponists. Pirmais Latvijas Konservatorijas rektors(direktors) 1919.gadā.
Pirmā stīgu kvarteta autors (1898.g.).Pirmās solodziesmas bērniem. Pirmo
instrumentālo tautasdziesmu apdaru autors.
Jurjānu Andrejs
– pirmie simfoniskie darbi (svīta “Latvju dejas” u.c.), pirmā koncerta
soloinstrumentam- obojai autors. Daudzu tautasdziesmu apdaru autors.
“Dievs , tava zeme deg!”
1943.g. pašā Otrā
pasaules kara karstumā tiek uzrakstīta emocion;ali spēcīgākā, skaudrākā kara
gadu kompozīcija- Lūcijas Garūtas”Dievs, tava zeme deg!”. Pirmatskaņojums Rīgā
1944.g. Vecajā Ģertrūdes baznīcā. Pēc tam arī citās baznīcās. Tās ir klausītāju
pilnas.
Jauno laiku mūzika.
Jauno laiku
mūzikā ir pārstāvēti daudz un dažādi mūzikas žanri, ir tapuši darbi, gan
izmantojot tautas materiālu, gan arī darbi dažādu mūzikas laikmeta ietekmēs,
nav aizmirstas arī tautasdziesmas.
Aldonis
Kalniņš (1928.g.) aktīvi piedalījies folkloras
muzikālo materiālu vākšanā, veidojis daudzas tautasdziesmu apdares, komponējis
daudzus folklorā sakņotus skaņdarbus(“Karavīru dziesmas”, cikls “Ieražu
dziesmas”), vairākas latviešu tdz. burtnīcas stīgu kvartetam.
P. Dambis (1936.g.) radījis patstāvīgus un plašus novadu folkloristiskos darbus.
Koru cikli “Kurzemes burtnīcas”, “Jūras dziesmas”, “Ganu balsis”, “Danču
dziesmas”, kantāte “Ziemas spēles”, u.c. 70.- 80.g. skaņdarbi.
R. Kalsons (1936.g.) radījis vienu no krāšņākajiem folkloristiskajiem orķestra
darbiem “Kāzu dziesmas”. Tajā ļoti brīvi izmantotas tautas tēmas.
R. Jermaks (1931.g.) radījis darbu baroka stilā – noktirni “Ir tikai
nakts”(1968), tas ir skaņdrabs solistam, korim un ērģelēm.
P. Plakida (1947.g.) darbu vidū ir sastopams smalka, muzikāla humora caurvīts
trio flautai, čellam un klavierēm
“Veltījums Haidnam”. Šajā mūzikā ir notveramas agrīnā klasicisma stila iezīmes.
M. Zariņš (1910- 1993) ir stila spēļu lielmeistars. Ievērojams viņa skaņdarbs ir
“Partita baroka stilā” instrumentālajam ansamblim. Šis cikls ir stāsts par
mīlestību. Tajā līdzās klasiskajiem instrumentiem ir arī saksofons, zvani,
elektrobasģitāra un džeza sitaminstrumentu komplekts.
Imanta Kalniņa (1941) mūziku pazīst visi. Viņa darbos ir izmantoti rokmūzikas
izteiksmes līdzekļi. Viņš ir “bītlu paaudzes” cilvēks. Ievērojami ir viņa darbi
“Ceturtā simfonija” un oratorija
“Dzejnieks un nāra”.
Muzikas zinas.
Jaunākie
albumi:
Shake&Bake debijas albums “Don’t turn away”
Kārlis Lācis “Corners”
Margarita
Vilcāne “Karalienes dziesma”
Dāmu pops “…par
rozēm”
Dažādi izpildītāji
“Superizlase”
Credo “Viss
mainās”
Bet bet “Ceļš,
kuru iet”
Dažādi
izpildītāji “Mēs jūs redzam”
Prāta Vētra
“Izlase”
Sagatavošanā:
Ingus
Ulmanis&Silvergruve “Silvergruve”
Ziemassvētki ar
Rīgas Doma zēnu kori “Tik klusa un svēta”
Atkārtoti tiks
izdots Līvu albums “Spoku koks”
Iespējams šogad
klajā nāks arī debijas albums Linda Leen “Let’s go insane” un projekts A-
Eiropa “A-Eiropa” (latv. val.)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru