Kristapa
Freimaņa
II
P 2.1 studenta
referāts makroekonomikā
Latvija un Pasaules Tirdzniecības Organizācija
1999-12-16
Kāpēc šāds temats? Patiesībā temata izvēle notika diezgan nejauši un
sakrita ar PTO sanāksmi Sietlā. Likās, ka izvirzītās un apdomātās teorijas būs
viegli pierādīt un aprakstīt, kas pierādījās daudz sarežģītāk un iespējams
darbā būs daudz secinājumu, kuriem var nepiekrist. Sevišķi daudz runāt par
Sietlas pasākumu, kurš bija paredzēts kā kārtējais ļoti svarīgais solis un
pagrieziens pasaules ekonomikā domāju nav vērts, jo to atspoguļoja praktiski
visas ziņu aģentūras, varētu pastrīdēties par to cik objektīvi vai tendenciozi,
bet tāds nav šī darba mērķis. Vienīgi gribētos piebilst, ka ne visi uzskata, ka
PTO ietekme uz ekonomisko un apkārtējo vidi ir viennozīmīgi pozitīva, kā
parasti uzsver oficiozi avoti.
Kas ir PTO? PTO galvenais uzdevums ir Vispārīgā Tirdzniecības un Tarifu
Līguma (GATT) īstenošana dzīvē. Tiek uzsvērts, ka kopš PTO nodibināšanas pēc
Urugvajas raunda 1994. Gadā šīs organizācijas dalībnieku tirdzniecības
apgrozījums ir pieaudzis divas reizes, pagājušogad pieaugot par 20 %. Oponenti
toties norāda, ka PTO ir orgāns caur kuru savu tirdzniecības politiku izvērš
Transnacionālās korporācijas, tādējādi kļūstot vēl ietekmīgākas un
konkurētspējīgākas, kā arī, ka nevēlēti birokrāti no PTO Galvenās Padomes
(General Council) var pieņemt lēmumus, kas ietekmē lielāko daļu pasaules
iedzīvotāju.
PTO galvenā lēmējstruktūra ir Ministru Konference, kas tiek sasaukta vismaz
reizi divos gados, MK ieceļ Galveno
Padomi, kas pārrauga GATT un MK lēmumu izpildi. GP darbojas kā Tirdzniecības
Politikas Pārskata orgāns, gan arī kā Strīdu Šķīrējorgāns. GP ir apakšnodaļas
jeb padomes – Preču Tirdzniecības Padome, ar Tirdzniecību Saistīto Intelektuālā
Īpašuma Tiesību Padome, Pakalpojumu Tirdzniecības Padome, gan dažādas
apakškomisijas, kas pārrauga noteiktos līgumus, vai arī strādā pie līgumu
izstrādes vēl neaptvertās sfērās. Latvijai visnozīmīgākie ir tieši preču
tirdzniecības līgumi, jo pakalpojumu un intelektuālā īpašuma eksports uz PTO
dalībvalstīm ir niecīgs.
Lauksaimniecības līgums tirgus pieejamības jomā paredz esošās ievedmuitas
samazināšanu par 36% sešu gadu laikā attīstītajās valstīs, par 24% 10 gadu
laikā attīstības valstīs, taču neparedz tarifu izlīdzināšanu .Vismazāk
attīstītajās valstīs tarifu ierobežošana nav paredzēta. Pēc līdzīgas shēmas ir
paredzēts samazināt arī lauksaimniecības subsīdijas. Tā kā lielākais
lauksaimniecības produktu noieta tirgus no PTO dalībvalstīm ir ES valstis, tad
gadījumā, ja ES samazinātu savas subsīdijas un kvotas lauksaimniecības
produktiem, šis tirgus daudz plašāk tiktu pavērts arī citām valstīm, t.i. to
daudz plašāk varētu izmantot Latvijas ražotāji, pie kam, ņemot vērā ES lielo
īpatsvaru pārtikas importa tirgū Latvijas ražotāji varētu palielināt arī savu
sektoru vietējā tirgū, taču prakse liecina, ka ES iekšēju politekonomisku
faktoru ietekmē neievēro šos līgumus pilnībā – tādējādi lolot pārāk lielas
cerības uz krasu tirgus daļas palielinājumu ES tirgū Latvijas ražotājam
nevajadzētu.
Līgums par sanitārajiem un fitosanitārajiem ierobežojumiem paredz
ierobežojumu harmonizāciju, līgumslēdzēji tiek mudināti balstīt savus
ierobežojumus uz starptautiski pieņemtiem standartiem, taču valstis drīkst ieviest
augstākus standartus, ja spēj to zinātniski pamatot. Importētājvalstij nav
tiesību noteikt eksportētājiem augstākus standartus nekā pastāv pašā valstī.
Skatoties no Latvijas pozīcijas, tieši sanitārie ierobežojumi ir viena to
redzamākajām barjerām uz ES tirgu, taču šo instrumentu ir iespējams izmantot
arī Latvijā, kas pašlaik, orientējoties uz ES tirgu, notiek, harmonizējot
standartus ar ES standartiem. Domāju, ka būtu iespējams vismaz uz laiku parādīt
noteiktu ksenofobiju un kamēr nav izpētīta gēnu inženierijas un hormonbarošanas
rezultātā iegūto produktu ietekme uz patērētāju veselību[1],
aizliegt šādu produktu tirdzniecību, tādējādi daļēji samazinot attīstīto valstu
(pamatā ASV, daļēji arī ES) produktu ieplūdi vietējā tirgū, taču, tā kā Latvija
ir maza valsts, tad tas nav iespējams ne politiski, jo ASV ir valsts, ar kuru
tiek saistīta drošības nodrošināšana tuvākā vai tālākā nākotnē, ne ekonomiski,
jo iespējamās ES ekonomiskās sankcijas iegrūstu Latviju maz prognozējamajā un
nestabilajā NVS tirgū.
Līdzīgi ir sastādīts arī līgums par tehniskajām barjerām tirdzniecībai, kur
līgums atkal mudina valstis harmonizēt un vienādot savus tehniskos standartus,
taču atstāj to pašu ziņā tiesības noteikt standartus cilvēku, dzīvnieku, augu
un vides aizsardzībai. Šis līgums tāpat kā iepriekšējais atstāj valstu ziņā
barjeru noteikšanu, tādējādi attīstītās valstis, kuras pašas spēj nodrošināt
visaugstāko standartu produktus, var noslēgt un slēdz savu tirgu mazāk
attīstītām valstīm, piemēram, Latvijai, kuras nespēj šos standartus nodrošināt,
saglabājot pieeju šo valstu tirgum , kā valstis ar vislielākās labvēlības
statusu. Vienīgie tirgi, kuri var tikt noslēgti, saglabājot pieeju citiem
tirgiem ir vismazāk attīstīto valstu tirgi, taču šie tirgi reti kuru interesē
kā noieta tirgi zemās pirktspējas dēļ.
Balstoties uz līgumu par aizsardzības pasākumiem jebkurai līguma
slēdzējvalstij ir tiesības ieviest noteiktus tirgus aizsardzības pasākumus,
aizsargājot kādu nozari no neparedzēta importa palielinājuma, kas apdraud vai
potenciāli var apdraudēt šo nozari. Pēc aizsardzības pasākumu ieviešanas 200
dienu laikā ir jāveic pētījums, kurš parāda vai tiešām šai nozarei “draud
briesmas”, līgums paredz noteiktus briesmu faktorus, kuriem ir jāatbilst, lai
pierādītu nozares apdraudētību un veiktu aizsardzības pasākumus 4 gadus,
pakāpeniski tos samazinot, ja pēc tam tiek pierādīta nepieciešama nozari vēl
atbalstīt, tad aizsardzības pasākumus var veikt vēl 4 gadus. Latvija šobrīd
cenšas izmantot iespēju par 4 gadu aizsardzību cūkgaļas tirgum, taču šobrīd ir
redzams, ka tas daļēji bojā attiecības ar EK, kura apgalvo, ka šie pasākumi nav
pamatoti ar reālo situāciju un šantažē Latviju ar sarunu par brīvās
tirdzniecības līgumu iesaldēšanu. Šī brīža notikumi nerada aizdomas, ka
konflikts tuvākajā laikā varētu tikt atrisināts, jo abu pušu retorika atgādina
divu uz dažādām frekvencēm nostādītu radioaparātu diskusiju. Un kaut gan līgums
it kā dod tiesības ieviest dažādus aizsardzības pasākumus, praktiski tos var
lietot tikai ļoti stipras valstis, kurām sava lielā iekšējā tirgus dēļ nav
jābaidās no pārāk liela ekonomiskā spiediena no savu tirdzniecības partneru
puses.
Bez preču līgumiem, pārējie divi “vaļi”, uz kuriem balstās GATT ir
vispārējais pakalpojumu tirdzniecības līgums un intelektuālā īpašuma tiesību
aizsardzības līgums. VPTL attiecas uz pakalpojumiem, kuri tiek sniegti no
vienas valsts uz otru, pakalpojumiem, kurus sniedz vienā valstī sniedz otras valsts rezidentiem,
pakalpojumi, kurus vienas valsts teritorijā sniedz otras valsts uzņēmumi vai rezidenti.
Līgums uzliek par pienākumu katrai tā dalībvalstij izturēties pret jebkuras
citas līguma dalībvalsts pakalpojumu sniedzējiem jāizturas ne sliktāk kā pret
jebkuras citas valsts pakalpojumu sniedzējiem (lielākās labvēlības statuss).
Tomēr atzīstot, ka šo standartu uzreiz piemērot visiem gadījumiem nav iespējams
valstīm tiek atļauts ieviest specifiskus izņēmumus, kuri jāpārskata pēc 5
gadiem un jālikvidē pēc 10. Lielākās labvēlības statuss, protams, ir ļoti
izpalīdzīgs eksporta, šoreiz pakalpojumu eksporta, attīstībai taču Latvijas
gadījumā pašlaik tam nav lielas nozīmes, jo pakalpojumu apjoms, kas tiek
eksportēts uz PTO valstīm ir neliels (pamatā tūrisms) atšķirībā no pakalpojumu
apjoma, kas tiek sniegts NVS valstīm (banku pakalpojumi, tranzīts), kuras nav
PTO locekles. Līdzīgi ir arī ar intelektuālā īpašuma tiesību ievērošanu.
Lielākā daļa intelektuālā īpašuma, kas tiek lietota Latvijā ir izklaides
nozares produkti, kā arī populāras datorprogrammas, kuri lielākoties tiek
“piratizēti”, taču šāda “piratizācija” varētu makroekonomiskā līmenī būt
izdevīga, jo
1)
paaugstina
darbaspēka kvalifikāciju (datorjomā – patērētāji spēj izmantot un apgūt
programmas, kuras “nepiratizējot” nevarētu atļauties, tādējādi neapgūstot
“jaunus apvāršņus”);
2)
samazina
ārējās tirdzniecības deficītu, jo pirātprodukti daļēji tiek ražoti uz vietas,
daļēji ievesti, taču pat ievedot tie ir ļoti lēti salīdzinot ar licencētajiem
produktiem.
Kopumā, mēģinot rezumēt visu iepriekš uzskaitīto, gribētu
atzīt, ka protams, iestāšanās PTO ilgākā laika posmā palielinās ārējo
tirdzniecību, taču līdzīgu (resursu ziņā ierobežotu, daļēji agrāru, vidēji
attīstītu) valstu, šoreiz Kostarikas pieredze rāda, ka importa vērtībai ir
tieksme palielināties daudz ātrākā tempā nekā eksporta, tas izskaidrojams ar to
ka Kostarikā (tāpat kā Latvijā) lielāko daļu eksporta sastāda jēlvielas vai
pusfabrikāti, taču importēti tiek lielākoties attīstīto valstu ražojumi, kuri
ir sarežģītāki un kuriem ir daudz lielāka pievienotā vērtība. Tāpēc vismaz līdz
šim lielākās ieguvējas no GATT ir tieši attīstītās valstis.
Avoti:
Latvijas statistikas gadagrāmata 1999. Gadam
ANO Statistikas nodaļa
http://www.un.org/Depts/unsd/global.htm
PTO Oficiālā mājas lapa
www.wto.org
Latvijas Centrālā statistikas biroja mājaslapa
www.csb.lv
[1] Vairāki zaļi orientēti
mediķi saista dažādu alerģiju izplatības palielināšanos attīstītajās valstīs
tieši ar gēnu inženierijas produktiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru