Autors: Vladislavs Puzdraņs
Saturs
Ievads
1. Latvijas naudas sistēma un tās elementi
Naudas masa Latvijā
Skaidrā nauda Latvijā
Skaidrā nauda apgrozībā
Apgrozībā esošas skaidras naudas struktūra
Vekseļi Latvijā
Hipotēku kredīts Latvijā
Valsts iekšā aizņēmuma obligācijas
Līzinga organizācija Latvijā
Lata kursa paradoksi
2. Latvijas Republikas naudas
sistēmas izveidošana
3. Banku loma Latvijas naudas
sistēmā
Centrālā bankas (Latvijas bankas) funkcijas
Naudas emisija un naudas daudzuma regulēšana apgrozībā
Otrā līmeņa banku funkcijas
Secinājums
Izmantotas literatūras un avotu saraksts
Ievads
Katrai valstij ir sava naudas sistēma,
kura tiek veidota līdz ar valsts nodibināšanu. Naudas sistēmai ir liela
nepieciešamība mūsū dzīvē. Tā pieļauj mūms bez grūtībām iegūt labumus, vai
nepieciešamus izdzīvošanai pakalpojumus. Izdzīvot bez naudas nozīme atgriezties
pie bārtera. Lai pastāvēru bārters, ir nepieciešama partneru vajadzību precīza
sakrišana. Tas nozīme, ka jāorganizē apeciāls meklēšanas centrs, kas pa visu
pasauli centīsies atrast partnerus, kam būtu nepieciešama gaužām atšķirīgu
preču mainīšana. Turklāt vēl būtu jāsakrīt maiņas proporcijam pēc kaut kāda
nezināma kritērija. Citiem vārdiem, bārters kā visaptveroša maiņas sistēma ir
praktiski neiespējama. Tāpēc ļaudi izgudroja vispārējo ekvivalentu – naudu.
Sākumā tā bija prece, – vispārējais ekvivalents – bet, kad šī prece cieši jo
cieši saauga ar noteiktu materiālo labumu ilglaicīgā periodā un plašā jo plašā
teritorijā, varēja jau runāt par naudu kā notektu funkciju vienību. Naudas
sistēma ir pamats, bez kura nevar eksistēt ekonomika, tāpēc katrā valstī tiek veidota
sava naudas sistēma. Tāda ir arī
Latvijai. Latvijas naudas sistēmas attistība turpinājas jau daudzus gadsimtus
un arī šodien tās būtībā ir aktuāls jautājums. Sakarā ar to ir izvēlēta
zinātniskā darba tēma: “Latvijas naudas sistēma”.
Darba mērķis ir iepazīties ar
literatūru par Latvijas naudas sistēmas būtību, vēsturi un nepieciešamību. Lai
sasniegtu mērķi, jāatrisina 3 uzdevumi:
1.
analizēt
Latvijas naudas sistēmu un tās elementus;
2.
speciālajā
literatūrā izpētīt Latvijas Republikas naudas sistēmas izveidošanu un attīstību
dažādos gadsimtos;
3.
analīzet un
izvērtēt divlīmeņu banku sistēmas lomu Latvijas naudas sistēmā.
Lai analizēt Latvijas naudas sistēmu, jāapskatas tās elementi: Latvijas
naudas masa, Latvijas nacionāla valūta, tātad skaidro nauda, skaidra nauda
apgrozībā, apgrozība esošas skaidras naudas struktūra, iepazīties ar beskaidras
naudas maksāšanas veidiem un iespējām – vekseļiem, hipotēku kredītu, valsts
iekšējā aizņēmuma obligācijām, līzinga organizācijām, lai tūvāk satīkties ar
Latvijas naudas sistēmas problēmām jāaplūko lata paradoksi. Plašākām
priekšstatam par naudas sistēmu jāapskatas Latvijas Republikas naudas sistēmas
izveidošana, tās dažādi attīstības
posmi. Tā kā gandrīz visas naudas operācijas tiek veiktas ar banku
starpniecību, jāanalizē banku loma Latvijas naudas sistēmā: Centrālās bankas
(Latvijas Bankas) funkcijas – naudas emisija un naudas daudzuma regulēšana
apgrozībā - un otrā līmeņa banku funkcijas.
Darbā tika izlietots monografiskais pētījuma metods.
Lai tūvāk iepazīties ar Latvijas naudas sistēmu, jāaplūko to dažādos
posmos. Tāpēc pētījuma periods ietver dažādus Latvijas naudas sistēmas
attīstības posmus, sakot no tās rašanās.
Darbā tika izmantota speciālā literatūra un interneta informācija.
Tekstā izmantotie saīsinājumi:
LR – Latvijas Republika;
LHZB – Latvijas hipotēku un zemes banka;
LB – Latvijas Banka.
1. Naudas sistēma un tās elementi
Naudas masa Latvijā
Latvijas Bankas praksē lieto naudu
plašā nozīmē – M2X, kas ietver, pirmkārt, skaidro naudu apgrozībā (bez
atlikumiem banku kasēs); otrkārt, iekšzemes uzņēmumu un privātpersonu
noguldījumus uz pieprasījuma (butībā tie ir tekošie rēķini bez termiņa);
treškārt, termiņnoguldījumus latos un ārzemju valūtā. Šis naudas masas elementu
kopums M2X ir tuvs M3.
Speciālos darbos par naudas
problēmām dažkārt vēl izdala M4, M5, M6. Attistītās tirgus ekonomikas valstīs
ir visai plašas un daudzpusīgas iespējas ieguldīt naudu, lai pelnītu %.
Protams, likviditātes pakāpe dažādiem noguldījumiem, investīcijām ir visai
atšķirīga. Piemēram, nauda tiek ieguldīta iekšējā aizņēmuma obligācijās.
Latvijas Finansu ministrija pārdod šīs obligācijas ar atmaksas termiņu pēc 28
dinām, 91 dienas, pusgada, t.i., ar dažādu likviditātes pakāpi. Pērkot akcijas,
rodas jauna problēma – akciju likviditāte, proti, cik ātri var pārdot šos
vērtspapīrus nolūkā saņemt skaidru naudu. Pašlaik Latvijā ir aktuāla
privatizācijas sertifikātu likviditāte saistībā ar to pārdošanas cenu. Ja
sertifikātu vērtība ir 28 lati, bet tiek piedāvāts viens lats, tad vēlme pārdot
sertifikātu manāmi zūd. Sertifikāta likviditāte samazinās, daudziem sertifikātu
īpašniekiem tā būtībā ir nulle (pārdot nevēlas).
Skaidra nauda
Latvijā
Naudu kā ekonomikas kategoriju vairākums iedzīvotāju identificē tieši ar
skaidro naudu. Latvijā skaidro naudu izmanto visvairāk – 40,6%; pirms 1995.
gada banku krīzes – ap 30%).
Latvija, kas monetātās stabilitātes ziņā tiek pieskaitīta pie
veiksmīgākajām Austrumeiropas valstīm, skaidrās naudas izmantošanas ziņā tomēr
(tāpat kā Lietuva un igaunija) būtiski atšķiras no to lielākās daļas. Kā šī
stāvokļa cēloņus var minēt gan ilgstošo skaidrās naudas izmantošanas ieradumu,
gan šaurās iespējas ikdienā izmantot bezskaidras naudas norēķinus, gan atmiņas
par šo norēķinu anekdotisko lēnumu, atsevišķū uzņēmēju izvairīšanos no nodokļu
maksāšanas u.s. ēnu ekonomkas pastāvēšanu, gan arī banku krīzes radīto
neuzticību norēķiniem ar banku starpniecību.
Savukārt attiecībā pret naudas bāzi skaidrās naudas īpatsvars pieauga
laikā, kamēr notika naudas aprites piesātināšana ar latiem (no 60% 1993. gada
vidū līdz 80% 1994. gada beigās), turpmāk svārstoties ap 80.
Cenrālās bankas monetārās politikas
instrumentu darbības efektivitāti ierobežo naudas īpatsvars apgrozībā. Tādēļ
Latvijā kredītiestāžu reakcija uz centrālās bankas veiktajām monetārās
politikas operācijām bieži ir mazāk adekvāta nekā valsīs, kurās 80 – 90 vai
vairāk procentu no plašās naudas kopapjoma atrodas noguldījum veidā bankās.
Tomēr finansu sektora attīstība valstī pakāpeniski palielina Latvijas Bankas
monetārās politikas efektivitāti, un mazinās apgrozībā esošās skaidrās naudas
daudzuma ietekme uz to.
1.2.1. Skaidrā nauda apgrzībā.
Latvija ir viena tām pasaules
valstīm, kurās skaidro naudu izmanto visai plaši, t.i., ap 40% no plašās
naudas. Apgrozībā esošās skaidrās naudas apjoms pārsniedz 380 miljonus latu.
Savukārt attiecībā pret naudas bāzi
skaidrās naudas īpatsvars pieauga laikā, kamēr notika naudas aprites
piesātināšana ar latiem (no 60% 1993. gada vidū līdz 80% 1994. gada beigās),
turpmāk svārstoties ap 80%.
Arī skaidrās naudas attiecība pret
nominālo iekšzemes kopproduktu būtiski nav mainījusies jau kopš 1993. gada
(1993. gada beigās - 10.4%, 1996. gada beigās -9.3%, 1997.gada beigās - 10.4%)
- naudas daudzums apgrozībā audzis atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām pēc tās.
Nodrošināt
tautsaimniecību ar skaidro naudu nozīmē rūpēties ne tikai par banknošu un
monētu ražošanu un laišanu apgrozībā, bet arī par regulāru naudas šķirošanu,
bojātās naudas nomaiņu, kā arī naudas kontroli, lai atklātu viltojumus.
Apsverot
banknošu un monētu dizainu, vispirms tiek domāts par nodrošināšanos prēt
viltojumiem. Pretviltošanas elementi, piemēram, ūdeņzīme, metalizēta josla ar
uzrakstiem LATVIJAS BANKA vai slēptais attēls (naudas zīmes nominālvērtība
cipariem, kas saskatāma slīpā leņķī prēt gaismu) u.c. apgrūtina banknošu
viltošanu.
Pēdējo gadu
laikā Latvijā konstatētās viltotās naudas daudzums nedaudz palielinās: 1994.
gadā - 937 gab., 1995. gadā - 1319 gab., 1996. gadā - 3133 gab., 1997. gadā -
5219 gab., 1998. gadā - 8657 gabalu.
Apgrozībā esošas skaidras naudas struktūra
Latvijas Banka laiž apgrozībā naudu
ar Latvijas kredītiestāžu starpniecību, un tieši tās, ņemot vērā savu klientu
pieprasījumu, izvēlas banknošu un monētu nominālvērtību. Tas ir, apgrozībā
nonāk tās naudas zīmes, kurām priekšroku dod noguldītāji, firmas, valsts
iestādes u.c. banku klienti.
1999. gada 1. oktobrī 364.6 miljoni
latu jeb 94% kopējā naudas apjomā bija papīra naudas zīmes, pārējo daudzumu
veidoja monētas.Visvairāk apgrozībā bija neliela nomināla banknotes: Ls 5 - 9
miljoni banknošu (12% no visu papīra naudas zīmju kopsummas), Ls 10 - 8 miljoni
(22%). Gada sākumā šie skaitļi bija attiecīgi 9.5 miljoni un 8.6 miljoni
banknošu. Šie nomināli joprojām dominē, salīdzinot atsevišķu nominālu banknošu
skaitu apgrozībā.
Tas pats attiecas uz monētām: viena
un divu santīmu monētas pēc skaita apgrozībā ir 58 un 32 miljoni, bet 50
santīmu monētas - 7 miljoni, Ls 1 - 6.8 miljoni, Ls 2 - 3 miljoni. Apgrozībā
laisti arī 15 tūkstoši Ls 100 zelta apgrozības monētu.
1999. gada 1.oktobrī apgrozībā bija
visu nominālu Latvijas Bankas naudas zīmes un monētas par kopējo vērtību vairāk
nekā 386 miljoni latu.
Pirms naudas zīme kļūst gadu veca,
tā Latvijas Bankā paguvusi "iegriezties" vairākkārt, vidēji 2 - 5
reizes atkarībā no nomināla, līdz naudas apstrādes iekārta konstatē, ka nauda
pietiekami nolietojusies vai bojāta, un tās "mūžs" beidzas naudas
iznīcināšanas mašīnā.
1998. gadā Latvijas Bankā
apstrādāti vairāk nekā 55 miljoni naudas zīmju. Vairāk nekā 15 miljonu banknošu
- tās, kurām konstatēti bojājumi vai nolietošanās - izņemts no apgrozības.
Visātrāk nolietojas 5 latu banknotes. 1998. gadā no apgrozības tika izņemti
vairāk nekā 11 miljoni šī nomināla naudas zīmju.
Monētas izmantojamas ilgāk nekā
papīra nauda, jo ir izturīgākas. No apgrozības izņemto monētu skaits 1997. gadā
- 38 tūkstošu, 1998. gadā - 144 tūkstoši.
Vekseļi Latvijā
Latvijas
Republikas Augstākā Padome 1992. gada 26. augustā pilnā apjomā atjaunoja to
Vekseļu likumu, ko Saeima bija pieņemusi 1938. gada 27. septembrī. Deputāti
vienprātīgi atzina, ka Latvijas tirgus ekonomikai vekseļi un to apgrozība ir
vajadzīga. Reāli atjaunotais Vekseļu likums bija totāls bezdarbnieks. Iemesls
bija gaužām prozaisks – komerciālo kredītu neizmantoja, parāda zīmēm arī citos
darījumos neuzticējās. Neuzticība partnerim – galvenais iemesls, kas noteica
Vekseļu likuma praktisku neizmantošanu.
Atradās
gudrinieki, kas vekseļus izmantoja kā ērtas likuma svētītās paradzīmes, kam
nebija nekāda sakara ar komerciālo kredītu. Tā, piemēram, “Baltijas vērtspapīru
nams”, pieņemdams noguldījumus ar augstiem procentiem, nebūdams banka, saviem
lētticīgiem klientiem izsniedza paradzīmes ar vekseļa lepno nosaukumu, kas
apliecināja noguldījumu tika izsludināts par maksātnespējīgu, neviens notārs
šos vekseļus protestam nepieņēma un kategoriski atteicās veikt jebkādu darbību,
lai kreditori parādus atgūtu. Komerciālais kredīts un vekseļi Latvijā vēl gaida
savu stundu.
Hipotēku
kredīts Latvijā
Pirmās ziņas par šo kredītu Latvijā
vēsturnieki fiksē 1802. gadā, kad 5% ķīlu zīmes izlaida Vidzemes muižnieku
kredītsabiedrība. Mērķis bija nodrošināt nekustamā īpašuma īpašniekiem lētu
kredītu, bet naudīgiem cilvēkiem iespēju ieguldīt savus līdzekļus ar mazu
risku. Hipotēku kredīts Latvijā attīstījas līdz ar šo kredīta veidu Krievijā.
Nodibinoties neatkarīgajai Latvijai, hipotēku kredīta nozīme kritni pieauga, it
sevišķi sakara ar agrāko reformu, kad tūkstošiem bezzemnieku kļuva par zemes
īpašniekiem – jaunsaimniekiem. Ieķīlājot savu zemi Valsts Zemes bankā, jaunā
zemnieku – īpašnieku paaudze guva iespēju uz hipoteku kredīta pamatiem saņemt
naudu savas jaunsaimniecības nostiprināšanai un attīstībai.
1940. gada sākumā Latvijā bija apgrozībā ķīlu zīmes par 332,1 milj. Ls, t.
Sk. Valsts Zemes Bankas ķīlu zīmes par 204,8 milj. Ls, Latvijas Hipotēku bankas
ķīlu zīmes par 108,2 milj. Ls un Rīgas Hipotēku bankas ķīlu zīmes ar
visaugstako procentu likmi (6-8%) par 11,7 milj. Ls. Ne visi debitori spēja
laikā hipotēku kredītu dzst un te vienā, te otrā Latvijas pusē zeme vai saimniecība
tika izūtrupēta, mainot īpašnieku.
Okupācijas režīma īsteotā
zemes nacionalizācija, zemnieku – saimnieku iznīcināšana, vardarbīgi dibinot
kolhozus un organizējot valsts saimniecības, sagrāva hipotēku kredīta pamatus,
to iznīcinot uz piecesmit gadiem. Kpsaimniecību un valsts saimiecību
kreditēšana noika pēc pavisam citiem principiem.
Zemes denacionalizācija un privatizācija, mantošanas tiesību atjaunošana,
zemnieku saimniecību masveida dibināšana, kur zemnieks bija apstrādājāmās zemes
īpašnieks, radīja iespēju un nepieciešamību atjaunot hiptēku kredītu pirmām
kārtām laukos.
Latvijas hipotēku un zemes banku (LHZB) kā komercbanku MP dibināja 1993.
gada martā, iedodot darbības uzsākšanai nepieciešamos naudas līdzekļus. Pašu
kapitāls sākotnēji līdzinājās 913000 Ls. Un jau pēc gada uz valsts budžeta
rēķina pašu kapitāls pieauga līdz 2 milj. Ls. Saskaņā ar Latvijas Bankas
izsniegto licenci LHZB bija plašs darbības lauks. Galvenais bija kredītlīgumu
slēgšana, t. sk. Hiptēk kredītu gan pilsētās, gan laukos pret nekustama īpašuma
ķīlu. Bankai bija dotas tiesības izlaist ķīlu zīmes un noteikt to apgrozības
kārtību.
Hipotēku kredīta izvēršanā Latvijā
radās noteiktas grūtības. Prmkārt, birokrātiski šķēršļi kavēja operatīvi
risināt zemes un citu nekustamā īpašuma objektu mantošanas problēmu. Otrkārt,
ievilkās īstie mērnieki laiki, kas brīžiem saistījās ar korupciju. Treškārt,
mēnešiem bija jāgaida zemes īpašuma fiksācijas Zemes grāmatā. Bez attiecīgi
juridiski korekta ieraksta zemi hipotēku kredītasaņemšanai ieķīlāt nevarēja.
Ķīlu zīmes hipotēku kredītam atjaunoja 1994. gada jūlija. To nomināls bija
1000 Ls un 100 Ls; procentu gada likme – 20%. Hiptēku kredīta pieprasītājus
ķīlu zīmes atstaja vienaldzīgus. Poteciāliem debitorim bija vajadzīga nauda,
skaidra nauda. Apstākļos, kad vēŗtspapīru un nekustamā īpašuma tirgus bija vēl
neattīstīts, neatradās arī naudīki uzņēmēji vai fiziskas personas, kas vēlējas
pirkt 20% ķīlu zīmes. LHZB nekas neatlika, kā pašai uzpirkt izsniegtās ķīlu
zīmes. Ķīlu zīmju izgāšanās bija viegli prognozējama. Tās autori ignorēja
motivizācijas iedarbību. 1994. gadā bankas, tostarp Banka Baltija maksāja gada
procentus par noguldījumiem, kas krietni pārsniedza 20% līmeni. Tā sakaņā ar
Valsts statistikas komitejas ziņām minētā gadā ilgtermiņa noguldījumi
kredītiestādēs vidēji ideva 57% gadā. Valsts īstermiņa obligācijas deva ap 30%
gadā. Šādos apstākļos 20% ķīlu zīmes liecināja par situācijas neizpratni. Nācās
pāriet uz hiptēku kredītu ar tiešām ķīlām bez jebkādām ķīlu zīmēm. Principā tas
nebija šķērslis hipotēku kredīta izvēršanai. Mēģinājums par katru cenu
atdarināt pagātni ne vienmēr attaisnojās. Citi nosacījumi nosaka citu
motivāciju, un pagātnes atkārtošana beidzas ar čiku.
Valsts iekšējā
aizņēmuma obligācijas.
Tā ir problēma, kas cieši saistīta ar valts budžeta deficītu. Emitējot
un pārdodot valsts iekšējā aizņēmuma obligācijas, Finansu ministrija lāpa
caurumu valsts kabatā. Valsts iekšējā aizņēuma obligāciju emisija ir pirmā
ārējā pazīme, ka valtsts budžetā ir deficīts. Problēma praktiskā jomā ir pietiekami
sarežģīta. Zinošs lasītājs pamatoti iebildīs: 1997, gadā un 1998. gadā gan
visatbidigākie valstsvīri, gan masu informācijas līdzekļi pilnām plaušam pūta
vienā stabulē: ”Izcils saniegums – Latvijas budžets bez deficīta!” Vienlaikus
Finansu ministrija turpina emitēt valsts iekšējā aizņēmuma obligācijas, tātad
vairot valsts parādu. Skaitļi, kas apstiprina šo pretrunīgo situāciju, ir šādi:
1996. gadā budžeta deficīts apstākļos emitētas valsts iekšējā aizņēmuma parādu
zīmes par 133,7 milj. Ls, 1997. gada bezdeficīta budžeta apstākļos apgrozībā
laisto valsts iekšējā aizņēmuma parādzīmju vērtība pieaug līdz 164,8 milj. Ls,
1998. gadā tāpat bezdeficīta budžeta apstākļos emitēto obligāciju skaits
acīmredzami pieaug līdz 176,2 milj. Ls. Turpmākās prognozes ir šadas: 1999.
gadā obligāciju emisija sasniegs 193 milj. Ls, 2000. gadā – 210 milj. Ls, 2001.
gadā – 227 milj. Ls. (Finansu ministrijas prognozes.) Kas tā par pretrunu starp
bezdeficīta budžetu un iekšējā parada pieaugumu, kas tieši domāts budžeta
deficīta nosegšanai? Bezdeficīta budžets ir tikai viena no budžeta sistēmas
sastāvdaļām, tā saucamais pamatbudžets. Kas attiecas uz fiskālo budžetu, kas
aptver it visas valsts līdzekļu plūsmas, tad tas gan 1997. gadā, gan 1998. gadā
ir ar nelielu deficītu. Bez valsts iekšējā aizņēmuma obligācijām pagaidām
nevarēs iztikt. Vairāki Latvijas pagasti ierosināja izlaist pagasta
obligācijas. Finansu ministrija šo ierosmi neatbalstīja.
Līzinga organizācija Latvijā.
Likumsakarīga ir doma par līzinga tirgu. Te darbojas specifiski
pārdevēji un pircēji. Pec preses zinām, ka šā tirgus aktīvie dalībnieki ir 14
līzinga organizācijas. Pēc pieejamas informācijas, puse no šīm organizācijām ir
igauņu finansu struktūru meitas uzņēmumi. Tiek vērtēts, ka Latvijas līzinga
tirgus dalībnieku kopējais portfelis (līzinga objektu kopsumma) līdzinās 40
milj. Ls. Šo summu var pamatos uzskatīt par kapitāla elementiem, par
investīcijām. Trīs ceturdaļas organizāciju, kas slēdz līzinga līgumus, ir
komercbankas vai tām piederošie un pakļautie uzņēmumi. Tikai ceturtā daļa
organizāciju, kas sniedz līzinga pakalpojumus vai slēdz līdzīgus darījumus, nav
banku uzņēmumi. Tas apstiprina tēzi, ka Latvijā līzings ir cieši saistīts ar
banku kredītu.
Lata kursa paradoksi
Ap lata kursu virmo kaislības. Presē regulāri parādās raksti “par” un
“pret”. Vieni Latvijas Bankas valūtas politiku slavināt slavina, citi to nolād.
Un tas ir saprotams. Lata kurss ne tikai nemitīgi ietekmē Latvijas Republikas
tautsaimniecības likteni, bet skar katra iedzīvotāja tīri personiskās intereses.
Eksports un imports, iespēja pārdot pašu zemes preci, daudzu jo daudzu preču
cenu līmenis, ārzemju honorāri, komandējuma nauda ārzemju braucienos, tūrisms
uz vietām, par kurām agrāk pat sapņot neiedrošināājās – tas viss tagad ir
saistīts ar lata kursa līmeni.
Ekonomikā viss notiek stingri cēloņsakarīgi. Tas pilnā mērā attiecas
arī uz Latvijas valūtas tirgu. Bet brīžiem liekas, ka šajā tirgū lata kurss
uzvedas kaut kā ačgārni, it kā pats velns dīda mūsu nacionālo valūtu.
Neaizmirsīsim, ka ekonomikā arī paradoksam ir savs loģisks skaidrojums. Pat
veiksmēm un neveiksmēm valūtas spekulācijā nav nekāda sakara ar ekstrasensiem
un melno maģiju.
Tikko parādījās Latvijas pirmā (kaut pagaidu) nacionālā valūta LVR,
Latvijas valdībai un Latvijas Bankai bija japieņem ļoti atbildīgs stratēģisks
lēmums: kāds būs šīs naudas kurss kā salīdzinājumā ar brīvi konvertējamām
valūtām, tā arī slēgtām valūtām, arī NVS valstu “mīkstajām” valūtām. Lēmums
bija drosmīgs un atbilstošs Jamaikas valūtas sistēmas postulātiem: pirmkārt,
“peldošs krss” Latvijas Bankas modrās acs uzraudzībā; otrkārt, jebkuras valūtas
brīva ievešana un izvešana no Latvijas teritorijas; treškārt, jebkuru norēķinu
kārtošana atļauta ārzemju valūtā; ceturtkārt, brīvība tirtzniecībā – atļauts
tirgot speciālos valūtas veikalos par brīvi konvertējamo valūtu. Tie bija īsti
liberālisma svētki.
Valutas maiņas punkti vispirms Rīgā auga kā sēnes pēc lietus.
Komercbankās arvien plašāk tika izdarīti noguldījumi USD un DM. Valūtas maiņa
ritēja raiti. Ne bez Latvijas Bankas regulējošās iedarbības veidojas LVR
“peldošais kurss”. Tad stafeti pārņēma lats. Analītiķi fiksēja LR nacionālās
valūtas pirmo paradoksu: inflācijas ietekmē lata iekšējā pirktspēja strauji
samazinājās, bet lata kurss salīdzinājumā ar ārzemju valūtām nemitīgi
palielinājās. Tā no 1992. gada septembra līdz 1995. gada majam patēriņa cenu
inflācija pieauga 2,7 reizes, bet 1 USD attiecība pret 1 Ls samazinājās no 80 –
85 santīmiem līdz 51 – 52 santīmiem. Tas nozīmēja, ka Latvijas nacionālas
valūtas kurss salīdzinājumā ar brīvi konvertējamām valūtām pieauga par apmēram
40%. Eksportētājs uz katriem 100 USD eksportieņēmumu latos zaudēja 40 Ls, bet
importētājs varēja attiecīgi lētāk iepirkties svešās zemēs. Sevišķi lieli
zaudējumi bija tiem, kas ražoja eksportpreces no vietējām izejvielām. Zaudējumu
daļējs amortizators bija lētāki energoresursi, viena otra izejviela,
komplektējošās detaļas. Šī pretruna starp iekšējās pirktspējas zaudēšanu un
ārējā kursa pieaugumu prasa paskaidrojumu, jo brīnumi ekonomikā neeksistē.
Latvijas Bankas virsaiši šo pirmo paradoksu skaidroja šādi: tāds ir
“peldošais kurss”, pieprasījuma un piedāvājuma reālais samērs, dolārus masveidā
maina pret latiem. Un viss nostājas savā vietā: jau pastiprinātais pieprasījums
likumīgi izsauc tā kursa augšanu. Bet tas vēl nav pilnīgs analizējumā pardoksa
skaidrojums. Rodas jautājums, no kurines Latvijā ir radies tik daudz dolāru,
kuru īpašnieki alkst tos apmainīt latiem? Skaidrs, ka šie dolāri nav
supersekmīgas saimniekošanas dāsni augļi, jo Latvijas iekšzemes kopprodukts ir
sarucis uz pusi un eksports samazinājies. Dolāri nāk no Austrumiem, no NVS
valstīm. Tos piesaista liberālā valūtas politika, arī augstie procenti tieši
depozītiem latos. Magnēts ir liberālā attieksme pret svešu naudu, kā tas ir, piemēram,
ar kodētiem rēķiniem. Bankām jātur rezerves Latvijas Bankā latos arī par
depozītiem, kas iemaksāti brīvi konvertējamā valūtā. Tādējādi USD, DM un citas
valūtas jāmaina pret latiem, nodokļi jāmaksā latos un līdz ar to aug
pieprasījums pēc mūsu nacionālās valūtas. Lata kurss, kā paredz “peldēšanas”
nosacījumi, aug. Arī kriminālās izcelsmes dolārus ir ērti un droši “atmazgāt”,
tos mainot pret latiem. Vajadzības gadījumā latus var apmainīt atpakaļ pret
“tīriem” dolāriem. Bankas vispār neintersē dolāru sākotnējā izcelsme.
Lata kursa pirmo paradoksu nepārprotami balsta šī kursa otrs paradokss:
lata reālā pirktspēja ir ievērojami augstāka nekā pēc kursa to rāda brīvi
konvertējamā valūta. Veiksim uzskatāmus aprēķinus. Veidosim “preču grozu” 100
LS apmērā viena pieauguša cilvēka normālai izdzīvošanai. Latvijā mēnesī šis
grozs aptvertu gan pārtiku, gan apģērbu, gan dzīvokļa īri ar visiem dzīvei tik
nepieciešamiem pakalpojumiem. Pēc valūtas kursa 1995. gada jūlija sākumā šis
“grozs” maksātu 196 USD jeb 271 DM. Vai par šo naudu viens cilvēks ASV vai
Vācijā var mēnesi izdzīvot tā, kā viņš varētu Latvijā par 100 Ls. Ikviens
zinātājs bez jebkādas rēķināšanas un liekas prātošanas nepārprotami atbildēs
kategoriski. Nē! Bet cik vajadzētu amerikānim vai vācietim, lai izdzīvotu
tāpat, kā Latvijas iedzīvotājs par 100 Ls mēnesī? Ņemsim minimālu skaitli,
atmetot būtiski atšķirīgo dzīves kvalitāti Latvijā, ASV un Vācijā. Pēc
novērtējuma, kas nepretendē uz prezizitāti, varam pieņemt, ka ASV šis 100 latu
“grozs” prasītu 800 USD, Vācijā ap 900 DM. Citiem vārdiem, Ls kurss pret USD un
DM ir aptuveni 3 – 4 reizes zemāks nekā lata salīdzinošā pirktspēja. Lasītāj,
ievēro, ka šis kurss attiecas uz noteiktu “preču grozu”! Konkrēta labuma vai
pakalpojuma cenas, izteiktas ārzemju valūtā, var būt visai atšķirīgas gan ar
plusa, gan ar mīnusa zīmi. Vajag padomāt, vai valūtas tirgus “neredzamā roka”,
nosakot lata kursu pret konvertējamām valūtam, lielos vilcienos ievēro gan
Latvijas ekonomikas sabrukumu, gan arī inflāciju. Viss tikko minētais ievērojami
sarežģi lata kursa noteikšanu. No vienas puses, it kā esam neganti zaudētāji,
bet, no otras puses, revalvējot latu, mūsu eksports var tikt galīgi sagrauts;
taču lētāks imports vēl vairak pazeminās pašu zemes ražojumu konkurence spēju.
Lata kursa veidošanās realitāte liek padomāt, vai otrs paradoks nerada
iespējamu pirmo paradoksu.
Lata valūtas kursa trešais paradoks daļēji pieder pagātnei. Kādā bankā
pie viena lodziņa pieņem noguldījumus ar 90% gada likmi. Tajā pat bankā pie
cita lodziņa brīvi konvertējamās valūtas depozītiem ir 18% gada likme. Pie
trešā lodziņa dažu soļu attālumā var apmainīt brīvi konvertējamās valūtas pret
latiem. Kad autoram nācās izstāstīt šo realitāti kādā konferencē Vāczemē, viņam
nenoticēja, jo, pirmkārt, kur ir tik augstu procentu avots par noguldījumiem
latos; otrkārt, kas tie ir par muļķiem, kas no alternatīvām 90% un 18%,
pastāvot brīvai izvēlei, nogulda valūtu par zemāku procentu? Autoram vajadzēja
skaidrot inflācijas ietekmi uz procentu likmi, noguldītāju centienus nebūt par
inflācijas upuriem, kā arī dolāru depozītu īpašnieku ticību tam, ka šī brīvi
konvertējamā nauda ir droša, visnotaļ bauda uzticību, ka tās pirktspēja
inflācijas dēļ ikgadēji srūk tikai par pāris procentiem.
Joprojām dažās Latvijas komercbankās pastāv noteikta procentu likmju
atšķirība par noguldījumiem latos un USD.
Raksturīgi, ka daudzās bankās procentu likmes par depozītiem latos un
brīvi konvertējamā valūtā ir nolīdzinātas.
2.
tabula
Procentu gada likme 1995. gada jūlijā
Komercbankas
|
Gada
procentu likme noguldījumiem
Latos ASV dolāros
|
|
Latvijas
Universālā banka
|
12% un 22%
|
8% un 15%
|
Latvijas
Krājbanka
|
12%
|
8%
|
Rīgas
Komercbanka
|
10% un 12%
|
4% un 12%
|
Parex banka
|
4% un 10%
|
4% un 10%
|
Zemes banka
|
10% un 15%
|
10% un 15%
|
Vācijas –
Latvijas banka
|
4% un 18%
|
4,5% un 16%
|
Baltijas
Tranzītu banka
|
10% un 15%
|
10% un 15%
|
Sakaru
banka
|
12% un 16%
|
10% un 15%
|
Saules
banka
|
4% un 12%
|
4% un 12%
|
Multibanka
|
4% un 16%
|
4% un 16%
|
Latvijas
Tirdzniecības banka
|
8% un 12%
|
8% un 12%
|
Land
|
12% un 16%
|
12% un 16%
|
AKO banka
|
11% un 18%
|
8%un 18%
|
Latvijas
Hiptēku un zemes banka
|
16%
|
10%
|
Ievērojot latu prognozējamo inflācijas
limeni Latvijā 1995. gadā +20%, noguldījumu izdarītājiem latos ir droša izredze
būt zaudētājos. Tas stimulē noguldījumus USD. 1994. gada februārī Latvijas
Banka idarīja revolucionāru soli: tā atteicās no “peldošā kursa” un piesaistīja
latu SVF starptautiskajai naudas vienībai, jau minētajam “papīra” zeltam – SDR.
1 lats tagad ir kā piekalts SDR, kura kurss jebkuros apstakļos līdzinās 0,7997
latiem. Lata piesaistīšana SDR vienlaikus nozīme tā tālāku revalvāciju
salīdzinājumā ar USD (par 8,4%) un Lielbritānijas sterliņu mārciņu (par3,3%).
Vienlaikus ir notikusi arī lata devalvācija salīdzinājumā ar Vācijas marku
(par2,0%), Francijas franku (par 0,9%) un Japānas jenu {par 3,1%). Lata
piesaistīšana SDR padara Latvijas nacionālās valūtas kursu maksimāli
stabilu,bet neizslēdz zināmas svarstības. Latvijas ekonomiskās programmas
(modeļa) projekta autori šobrīd lata kursa piesaisti pie SDR valutas groza dēvē
par “netīro” peldēšanu. Kāpēc? Peld valūtas groza komponenti, valūtu
savstarpējās attiecības. 1995. gada pavasarī strauji samazinājās dolāra kurss
salīdzinājumā ar jenu. Ja 1 USD parasti līdzinajas 100 jenām, tad dolāra kurss
ASV – Japānas tirdzniecības kara rezultātā – noslīdēja līdz 80 jenām. Tas
nevarēja neietekmēt SDR grozu.
USD īpatsvars SDR grozā ir 42%. Dolāra
kursa pazemināšanās padara vieglāku visu SDR grozu. Vieglāks kļūst arī lats,
bet 1 SDR attiecibā pret latu nemainās: 1 SDR=0,7997 Ls. Toties mainās lata
kurss pret USD.
1995. gada augustā USD kurss pēkšņi
cēlās. Rezultātā lata kurss nedaudz kritās, lai mēneša beigās atkal celtos,
tomēr nesasniedzot jūnija un jūlija līmeni.
2. tabulas dati rāda, ka notikusi
nemitīga lata revalvācija salīdzinajumā ar USD. Lata piesaiste SDR, 1995. gada
pavasara banku krīze, turpinoties stagflācijai, lata kursu nepazemināja, ko var
uzskatīt par kārtējo lata kursa paradoksu.
3.
tabula
Lata kurss salīdzinajumā ar 1 USD
(vidējais)
Mēneši
|
Gadi
1993 1994 1995
|
||
1
|
0.842
|
0.591
|
0.546
|
2
|
0.819
|
0.577
|
0.541
|
3
|
0.724
|
0.570
|
0.522
|
4
|
0.671
|
0.569
|
0.508
|
5
|
0.662
|
0.565
|
0.514
|
6
|
0.648
|
0.561
|
0.512
|
7
|
0.652
|
0.550
|
0.513
|
8
|
0.639
|
0.549
|
0.546
|
9
|
0.621
|
0.547
|
0.538
|
10
|
0.609
|
0.542
|
0.542
|
12
|
0.608
|
0.543
|
|
13
|
0.598
|
0.561
|
|
Ekspertu uzskats ir šāds: vienlaikus
var tikt realizēti divi mērķi – ierobežota inflācija un nostabilizēts valūtas
kurss. Kamēr inflācija ir ierobežota un pieaug lēnām, kamēr lata pirktspēja ir
lielāka par citu konvertējamu valūtu pirktspēju un nav sasniegusi tās paritātes
līmeni, ir iespējama situācija, kad, neskatoties uz inflāciju pieaugumu,
valūtas kurss paliek stabils.
Latvijas ekonomika prasa pārkārtojumus
pašā saknē. Tirgus ekonomika paredz daudzas alternatīvas. Mēs no jauna esam
kļuvuši par dogmatisma upuriem. No vienas puses, pēšam propogandas miglu
iedzīvotāju acīs, no otras puses, esam nonākuši monetārisma teorijas gūstā, kas
galīgi nav piemērota sarežģītai pārejai no plānsaimniecības, no sociālisma
viltus dogmām uz sociālo tirgus saimniecību.
2.
Latvijas Republikas naudas sistēmas
izveidošana
Nauda atspoguļo civilizācijas un attistības procesu. Bieži vien tā
satur sevī interesantu informāciju par kaut kād dzīvojušiem vāldniekiem, par vēsturiskiem
notikumiem, par pazudušiem arhitektūras un skuptūras pieminekļiem.
Protams vistradicionālā naudas forma ir momonētas, kas bija
aizstāvējuši visas vēsturiskas attistības posmā daudzus primitīvus apmaiņas
līdzekļus. Sākumā bija metāla sieniši noteiktājā formā. To vērtību garantēja
pats izgatāvotajs. Praksē tie bija nav ērtaie maksašanas līdzekļi, un ar laiku
tika aizstāvēti ar apļām monētām ar dažādu zimju un priekšmetu attēlojumu. Pēc
tām, līdz 18. gadsimtam, kad sāka izmantot papīra naudu, daudzveidīgas metāla
monētas bija galvenais apmaiņas līdzeklis visā pasaulē.
Vissēnākais naudas veids, kas bija atrādīts Latvijā ir romiešu monētas
– sudraba dēnārijs, sestercijs. Tie nokļūva Latvijā pa dzintara ceļu, kas sākas
pie Karnunta pilsētas. Iespējams, daļa romiešu monētu Latvijā nokļūva arī no
Romas impērijas austrumu daļas – cauri Melnās jūras piekrades pilsētām un tālāk
pa Dņepras – Daugavas ūdeņceļu.
Pēc Romas impērijas krītuma 476. gadā
Rietumeiropā sākas jauns monēšu etāps. Latvijas teritorija, laika posms, no 5.
līdz 8. gadsimta beigam saucas bezmonēšu posms, tā kā tājā laikā tika izmantots
galvenokārt sudrabs, kā maiņas līdzeklis. Šis posms bedzas 9. gadsimtā, kad
parādījas sudraba monēta.
10. gadsimtā pēdējā ceturksnī Latvijā parādījas arī dažādas ritueiropas
sudraba monētas (galvenokārt vācijas, netik bieži danijas u.c.). Tājā pašā
laikā naudas sistēmas pamtā romiešu funtu sāka aizstāvēt marka, kuras vērtība
dažādās vitās bija atšķirīga. Visbiežāk markas vērtība bija romiešu funta 2/3.
No 11. gadsimta sākuma dirhemu apgrozījums ļoti samazinājas. Tas ir
saistīts ar sudraba krīzi austrumos, kur ļoti pasliktinājas saimniecības
stāvoklis.
Rietumeiropas dēnārijs Latvijā intensīvi izlietoja 11. gadsimtā 20 – 50
gados. Bet 11. gadsimta beigās un 12. gadsimta
sakumā atkal sākas bezmonēšu posms, kas tūrpinājas gandrīz vesēlu gadsimtu.
Atkal tika izmantoti stieniši.
Visa Rietumeiropā 13. gadsimtā bija ekonomisko un politisko pārmaiņu
laiks. Baltijas vēsturē tas iizzimējas ar krustnešu militārpolitisko agresiju
un tirgotāju ekonomisko ekspansiju, kas izraisīja būtiskas pārmaiņas vietējo
iedzīvotāju sabiedriskajā un saimnieciskajā stāvoklī. Iekartotājā Latvijas un
Igaunijas teritorijā tika izvedota konfederācija, kurāietilpa Livonijas ordeņa
valsts, Rīgas arhībiskapija (sākumā biskapija), kā arī Tērbatas, Sāmsalas –
Vīkas un Kurzemes biskapija. Livonijas konfidirācijas laikā tiek izlietoti šādi naudas vedi:
feniņi, ārtigi, zistlingi, šiliņi.
Zelta dukātus sāka kalt 1523. gadā Rīgā, kad bija Līvonijas Vaļtera fon
Plettenberga ordena maģistrs.
Pēc Līvonijas konfederācijas laika beigšanas – 1561. gadā – Rīga uz 20
gadiem saņēma brīvas pilsēas tiesības, turpināja kalt monētas – telerus,
markas, ferdingus un šilingus.
Un tikai kad pie valdības atnāca polijas karalis 1581. gadā, tiek
ievēsta polijas naudas sistēma. Tās pamātā bija sudraba talers. 1621. gadā, kad
pie valdības atnāca Zviedrija rīgas monetas bija ļoti populārās. Atsevišķas
vietas Latvijā bija arī rietueiropas talēri.
No 1721. gada tiek ievēsta krievijas nauda. Bet neskatoties uz to,
daudz iedzīvotāju, tājā skaitā tidznieki, vēl ilgu laiku izlietoja
rietumeiropas monētas.
1846. gadā bija aizliegts izlietot arzemju naudu. 1828. sāka kalt
plātina monētas (nominālvērtība 3,6 un 12 rubļi). Pēdējie bija no apgrozības
izņēmti 1845. gadā.
1769. sāka izmantot papīra naudu. Sudraba monētas bija nav ērtas sava svara dēļ. Un sīkas maiņas naudas
trūkums arī traucēja ērtai apmaiņai.
1895 – 1898. gados Latvijā bija naudas reforma. Naudas sistēmā sudraba
rublis tika aizstāvēts ar zelta rubli. Bija atļauta brīvā papīra naudas apmaiņa
pret zelta monētām. Pastāvēja 4 nomināli: 1 imperiāls=15 rubļi, imperiāla
2/3=10rubļi, imperiāla ½=7,50 rubļi,
imperiāla 1/3=5 rubļi. Velāk apgrozībā palika tikai 10 un 5 rubļu zelta monētas.
Tiek izlaistīti kredītbiļetes ar sēkojošiem nomināliem: 1, 3, 5, 10, 25, 50,
100 un500 rubļi. Līdz 1914. gadam to varēja apmainīt pret zelta monētām.
20. gadsimta sakumā visā latvijas teritorijā apgrozībā bija tikai
krievijas nauda – zelta un sudraba rubļi, vara un sudraba kopejkas, un arī
papīra nauda.
Pēc pirmas pasaules karas latvijas naudas sistēma bija ļoti sabrukta.
Savunaudu – dažādu nominālu papīra naudas zīmes. 1915. gadā sāka
izlaist Liepājas, elgavas un Vientspīla pašvaldības rīgas pilsētas valdība savu
naudu sāka laist no1919. gada augustā.
1918. gada 18. novebrī jau proklamēta Latvijas Republika saņēma
montojumā īsto naudas haosu: vienlaicīgi apgrozībā bija “cara” rubļi, “Domes”
nauda, “Kerenkas”,vācu okupācijas varas izlaisītie ostrubļi un ostmarkas, kā
arī dažu Latvijas pilsētu pašvaldību naudas zīmes. Tie palika līdz 1920. gada
pavasarim.
1919. gadā 22. martā parādījas latvijas rubļi. Tās jaunas naudas zīmes
kļūva par pirmo Latvijas Republikas nacionālo valūtu. 1920. gadā 18. martā tas
tika proklamēta par vienīgo latvijas naudas līdzekli. Latvijas rubļi palika
apgrozībā līdz 1925. gadam, bet tos bija iespējams apmainit pret latiem lidz
1931. gada 1. aprīlim.
Lata naudas sistēma Latvijā tika izvedota 1922. gadā 3. augustā (1
lats=0,2903226 g. ttīra zelta). Vija noteikts latvijas rubļa un lata kurss –
50:1.
Lai latvijas monētāra politika būtu veiksmīgā 1922. gada 7. septembrī
tika pieņemts līkums par Latvijas Bankas dibināšanu ar naudas emisijas
tiesībām. Faktiskais emisijas apjoms jau pirmājās Latvijas Bankas darbības
nedēļās sasniedza gandrīz pusi no 1922. gadam paredzētejiem 10 milj. latu.
1936. gadā 29. augustā Ministru kabinēts pieņēma līkumu par monēšu (1 santīms) kalšanu Rīgā.
Latvijas Banka emitēja papīra naudu ar vērtībām 10, 20, 25, 50, 100 un
500 lati.
Tādā veidā latvijas naudas sistēma sastāvēja no: Latvijas Bankas
banknotiem, kuras tika drukāti Anglijā un brīvi apmaināmi pret zeltu (līdz
1931. gada 8. oktobrīm); Rīgā drukātiem latvijas rubļiem metāla nauda. Latvijas
Bankai bija atļauts tikai banknošu laišana, bet Finansu Ministrijai Latvijas
rubļu un metāla naudas izlaišana. 1931. gadā Anglija partrauca banknošu
apmainīšanu pret zeltu - ekonomikas
krīzes periods 1931. gadā rudenī. Tā izdarīja arī valstis kuru finansi
pamatojas uz aunglijas valūtu, tajā skaitā Latvija.
Pēc 1940. gada 17. jūnijā Latvijas okupācijas periodā, lats vēl palika
kādu laiku apgrozībā, kā vienīgais maksāšanas līdzdeklis. 1940. gadā 25.
novembrī tiek ievēsti Latvijā PSRS nauda ar kursu 1 lats=1 rublis. Izlaistitiem
apgrozībā rubļu naudas zīmēm bija tādi nomināli: 1, 3 un 5 rubļi un 1, 3, 5 un
10 červonci. Visi agrāk izlaistitie PSRS valsts bankā banknotes un monētas
kļūva par maksāšanas līdzekļiem Latvijā.
Vācu okupacijas laika apgrozībā bija nevis nacionālā valūta, bet divas
arzemju valūtas: vācu okupācijas nauda- reihsmarkas – un padomju rubļi, kurus
paralēli izmantoja saskaņā ar noteiktu kursu 10 rubļi=1 reihmarka.
Pirmā reihsmarku izlaišana visā okupacijas teritorijā sastāvēja no
papīra zīmēm ar sēkojošiem nomināliem: 50 pfeningi, 1, 2, 5, 10, 20 un 50
reihmarkas. Bija arī sīkā metāla monētas ar vērtību 1, 2, 5, 10, 20 pfeningi.
Pec Otrās Pasaules Karas līdz 1992. gadam Latvijā apgrozībā bija tikai
PSRS nauda.
Otras Latvijas Republikas naudas reformas mērķis bija atjaunot lata
naudas sistēmu. Šis uzdevums bija jārisina Latvijas Bankai. Sākumā, no 1992.
gada. 7. maija, Latvijas Banka izlaiž apgrozībā laika naudas zīmes – latvjas
rubļi ar nomināliem 1, 2, 5, 10, 20, 50, 200 un 500 rubļi, kurie bija apgrozībā
kopā ar PSRS rubļiem attiecībā 1:1. No 1992. gada 20. jūlija latvijas rublis
kļūva par vienīgo likumīgo naudas līdzekli latvijas teritorijā, bet PSRS rublis
par arzemju valūtu.
1993. gada 5. martā Latvijas Banka izlaiž apgrozībā pirmo naudas zīmi –
banknote ar vērtību 5 lati (1 lats=200 latvijas rubļi).
No apgrozības latvijas rubļu izņemšanu beidzas latvijas naudas reforma
– 1993. gada 18. oktobrī. Un parādijās banknotes ar sēkojošiem nomināliem: 5,
10, 20, 50, 100 un 500 lati, metāla monētas ar vērtību: 1, 2 (varas monētas),
5, 10 un 20 (bronza monētas) sntīmi, un arī 50 santīmu monētas, 1 un 2 lati
(varas un niķeļa sakausējums)
1993. gada novembrī Latvijas Banka pirmo reizi latvijas naudas
apgrozības vēsturē izlaiž jubilejas monētas Latvijas Republikas 75. gadu
svētkiem (zelta monētas ar vērtību 100 lati, sudraba monētas ar vērtību 10 lati
un varas-niķeļa 2 latu monētas).
3.
Banku loma Latvijas naudas sistēmā
3.1.
Centrālā bankas (Latvijas Bankas) funkcijas
3.1.1.
Naudas emisija un naudas daudzuma regulēšana apgrozībā
Latvijas Bankai kā visām centrālām
bankām ir likuma piešķirtas monopoltiesības emtitēt nacionālās naudas zīmes un
monētas. Naudas daudzumu apgrozībā emitē atbilstoši papīra naudas apgrozības
likumam (Irvinga Fišera likums M*V=Q*P), lai nepieļautu ne naudas badu, ne
inflāciju.
Naudas emisijai ir vairākas
apakšfunkcijas. Pirmkārt, regulē naudas daudzumu apgrozībā. Otrkārt, tīri
tehniski nomaina nolietotas naudas zīmes un monētas atbilstoši speciālem
normatīviem. Treškārt, kopējās naudas emisijas ietvaros jubilejas monētas. Tā
speciālā monētas tika emitētas par godu Latvijas neatkarības 75. gadadienai.
Īpašs monētu klāsts gaida iedzīvotājus un iepriecinās numismātus, sagaidot
Rīgas 800 gadu jubileju. Jubilejas monētas parasti tiek kaltas no celmetāliem,
un no tirgus cena krietni pārsniedz nominālu. Šī monētu emeisija ir LB papildu
ienākuma avots.
Priekšstatu
par naudas emisijas apmēriem sniedz 2. tabula.
4.
tabula
Skaidra
nauda apgrozībā perioda beigās (milj. Ls)
1993. g.
1994. g. 1995. g. 1996.g. 1997. g. dec.
|
179,1
232,1 225,9 282,6 359,4
|
Naudas
emisijas pieaugums liecina par noteiktiem panakumem ekonomikas augšupejā.
Raksturīgi, ka komercbanku masveida maksatnespējas virknē 1995. gada nogalē
skaidrās naudas daudzums apgrozībā samazinājās.
Bankas
naudas daudzums un naudas miltiplikators it tieši atkarīgs no komercbanku
rezervju likmes centrālajā bankā. No visiem noguldījumim jebkurā valūtā
Latvijas komercbankām 8% jātur kā rezerve Latvijas Bankas speciālā bezprocentu
kontā. Šī rezervju normatīva noteikšana ir LB kompetencē. Vajadzības gadījumā
LB var šo rezervju procentu likmi un komercbanku līdzekļu lielumu kredītu
piešķiršanai mainīt. Tas dod iespēju regulēt naudas daudzumu apgrozībā. Pirmais
variants. Rezervju likme tiek samazināta. Komercbanku iespēja izsniegt kredītu
aug. Naudas multiplikators palielinās. Ar vairākiem starpposmiem skaidrās
naudas daudzums apgrozībā aug. Otrais variants. Rezervju likme tiek
palielināta. Komercbanku rīcībā esošais naudas daudzums, ko var pešķirt
kredītiem, samazinās. Naudas multipliktors sarūk. Skaidrās naudas daudzums, kas
galu galā nonāk apgrozībā, kļūst mazāks.
Kredītnaudas
emisija, balstoties uz vekseļu portfeļa diskontu, jau ir iztirzāta iepriekš,
noskaidrojot banknošu izcelšanos. Šodien, kad visa emitetā nauda pēc savas
ekonomiskās darbas ir papīrnauda un pakļaujas papīrnaudas apgrozības likumam
(Irvinga Fišera likumam), diskonta likme darbojas citā vīrzē. Diskonta kredīta
daba paliek. Centrālā bankā,
diskontējot komercvekseļus, ko tai ar savu garantiju iesniedz komercbankas,
izsniedz kredīta kārtībā skaidru naudu (precīzāk, naudu agregāta M1 ietvaros).
Šinī mehānismā nozīmīgs motivācijas spēks ir diskonta lkme (šī kredīta procentu
gadu norma). Ja centralā banka diskonta likmi pazemina, uzņēmēju un baņķieru
reakcija ir viegli prognozējama: diskonta apmēri pieaug, diskonts kļūst
izdevīgs, jāmaksā mazāki procenti un pieaug saņemamā naudas summa. Ja toties
centrālaā banka diskonta likmi paaugstina, interese par sarūk. Diskonts kļūst
dārgs, procentu zaudējumi pieaug, saņemamais naudas daudzums diskontēto vekseļu
vietā samazinās. Tādā kārtā centrālā banka, regulējot diskonta likmi,
vienlaikus tieši regulē arī naudas daudzum apgrozībā.
Šis
diskona mehānisms Latvijā nedarbojas, jo trūkst galvēna – normāla komercvekseļu
apgrozība.
Centrālai
bankai nav tiesību piešķirt kredītus uzņēmumiem, firmām. Toties valdību
(praktiski Finansu ministriju) LB kreditē ir atļauts. Cits jautājums, cik tas
ir lietderīgi, kādām vajadzībām šie kredīti kalpo, vai tā netiek slēpts budžeta
deficits un sakmēta pieprasījuma inflācija. Neparprotāmi ir tas, ka šādi
kredīti izletošanas gaitā palielina skaidru naudu apgrozībā.
Šāds
pats gala rezultāts ir centrālās bankas kredītiem komerbankām. Tikai ievērosim,
tā ir naudas kustība turp un atpakaļ. Kad pārāds jāatrod, naudas daudzums
apgrozībā samazinās.
Centrālā
banka nekādā gadījumā nav lombards, kur par mantu, vērtslietu, ķīlu izsniedz
kredītu. Lombarda kredīti ir centrālās bankas kredīti prêt komercbanku
vērtspapīru ķīlu. Tie ir parasti īstermiņa kredīti, kas uz samērā neilgu laiku
papildina komercbanku brīvos naudas līdzekļus, kas lieti noder kredītu
piešķiršanai. Šo kredītu izlietošanas mehānisms galu galā palielina skaidrās naudas
daudzumu apgrozījumā. Tāpat kā citi centrālās bankas kredīti vairo naudas
agregātu M1.
Valst
parādzīmes, valsts iekšējā aizņēmuma obligācijas ar fiksētu procentu likmi laiž
apgrozībā Finansu ministrija. Praktiski izsoles organizē, pārdošanu ievada centralā
banka. Vlasts paradzīmes no pircējiem Num.1 – komercbankām nonak pie pircējiem
Num. 2 – uzņēmumiem, firmām, fiziskām prsonām. Šāds atklāts pirkšanas akts
samazina naudas apgrozību M1 un skaidru naudu apgrozībā. Samaksājot par
obligācijām, pircejs atbrīvojas no naudas daudzuma pirkuma ietvaros. Šī nauda
galu galā nonāk Centrālājā bankā, kas šo naudas summu var izņem no apgrozības.
Naudas daudzums apgrozībā attiecīgi samazinās. Valsts parādzīmju pārdošana
tādejādi kalpo kā naudas pārdošanas regulatorsapgrozībā. Centralās bankas kasēm
nauda nonak obligāciju pardevējiem, vienalga, vai tā ir komercbanka, uzņēmējs,
firma vai privātpersona. Arī šis operācijas ir pilnīgi atklāas. Apgrozībā nonāk
attiecīgais skaidras naudas daudzums. Aug naudas agregāts M1. Naudas daudzums
regulēšana ir acīmredzama un atklāta.
3.2.
Otrā līmeņa banku funkcijas
Universāla tipa komercbankas veica
trīs pamatfunkcijas. Starpuzņēmumu, organizāciju norēķinu kārtošanu,
noguldījumu pieņemšanu no juridiskām un fiziskām personām, kredītu izsniegšanu.
Šo funkciju īstenošana prasīja daudz tehnisku organizatorisku pasākum, īpašu
starpbanku sakaru sistēmu veidošanu un apkalpošanu.
Komercbanku funkciju daudzveidība
ir pozitīvs apstāklis, kas cieši saistīts ar uzņēmējdarbības daudzveidigo
attīstibu un sekmē iekšzemes kopprodukta pieaugumu. Viena no komercbanku
būtiskām funkcijām ir investīciju ieguldīšana, kas dod impulsu investīciju
multiplikatora-akseleratora mehānisma darbībai. Bankas arī palīdz pārdot
akcijas un obligācijas obligācijas akciju sabiedrībām, kam galu galā ir līdzīgs
efekts – IKP pieaugums. Vērtspapīru (akciju) pārdošana Fondu biržā ir pozitīvi
vērtējama komercbanku funkcija. Te atzīmējami divi virzieni: pirmkārt, bankas ,
piemēram, Unibanka pārdod biržā pašas akcijas; otrkārt, banka darbojas kā
brokers starpnieks, pērkot un pārdodot biržā akcijas klientu uzdevumā.
Funkcija, kas vēl gaida savu
plašāku attīstību, ir trasta operācijas. Bankas trasta nodaļa uz pilnvaras
pamata pārvalda savu klientu naudu un
vērtspapīrus. Mērķis ir skaidrs: vairot klienta ienākumus. Atkarība no trasta
pilnvaras bankas trasta nodaļa iesaistās valutas un vērtspapīru spekulācijās,
citās peļņu nesošās operācijās. Pienākumi trasta jomā tiek bankai atbilstoši
atlidzināti.
Īpašs komercbanku darbības lauks ir
valūtas operācijas. Pirmkārt, dažādu valstu valūtu konvertācija, kas ir
bezriska operācija un ienes bankai starpniecības ienākumus. Otrkārt, virknei
komercbanku ir savi dīlinga centri, valūtas operāciju nodaļas. Dīlinga centri
bez valūtas konvertācijas klientu uzdevumā īsteno valutas spekulāciju, kas ir
augsta riska operācijas. Šā iemesla dēļ klientam dīlinga centra bankā jāiemaksā
prāva drošības nauda. Tā Saules Bankā drošības noguldījums ķīla ir 25 000 USD
liela. Tas dod iespēju piedalīties valūtas spekulācijās par summu, kas ir
divdesmit reižu lielāka par šo drošības noguldījumu.
Secinājums
1.
Latvija naudu
lieto plašā nozīmē – M2X, kas ietver, pirmkārt, skaidro naudu apgrozībā (bez
atlikumiem banku kasēs); otrkārt, iekšzemes uzņēmumu un privātpersonu noguldījumus
uz pieprasījuma (butībā tie ir tekošie rēķini bez termiņa); treškārt,
termiņnoguldījumus latos un ārzemju valūtā. Šis naudas masas elementu kopums
M2X ir tuvs M3.
2.
Skaidro naudu Latvijā izmanto visai plaši, t.i., ap 40% no plašās naudas. Apgrozībā esošās
skaidrās naudas apjoms pārsniedz 380 miljonus latu.
3.
Nodrošināt tautsaimniecību ar skaidro naudu nozīmē
rūpēties ne tikai par banknošu un monētu ražošanu un laišanu apgrozībā, bet arī
par regulāru naudas šķirošanu, bojātās naudas nomaiņu, kā arī naudas kontroli,
lai atklātu viltojumus. Pēdējo gadu
laikā Latvijā konstatētās viltotās naudas daudzums nedaudz palielinās: 1994.
gadā - 937 gab., 1995. gadā - 1319 gab., 1996. gadā - 3133 gab., 1997. gadā -
5219 gab., 1998. gadā - 8657 gabalu.
4.
Latvijas Banka laiž apgrozībā naudu ar Latvijas
kredītiestāžu starpniecību, un tieši tās, ņemot vērā savu klientu pieprasījumu,
izvēlas banknošu un monētu nominālvērtību. Tas ir, apgrozībā nonāk tās naudas
zīmes, kurām priekšroku dod noguldītāji, firmas, valsts iestādes u.c. banku
klienti.
5.
Bojatu naudu Latvijas Banka izņem no apgrozības un
iznīcina. Monētas izmantojamas ilgāk nekā papīra nauda, jo ir izturīgākas.
6.
Šodien vekseļi vēl gaida savu stundu. Tas ir krīzes
dēļ, kuras dūksnājā slīkts daudzi Latvijas uzņēmumi, like vairīties no parāda
darījumiem (omerckredīta), kā arī grauj uztīcību gan juridiskām, gan fiziskām
personām, un rosina izmantot drošākas norēķinu formas.
7.
Hipotēku kredīts Latvijā sāka attīstīties no 1802.
gada, kad 5% ķīlu zīmes izlaida Vidzemes muižnieku kredīsabiedrība. Pēc neatkarīgas Latvijas nodibināšanas
hipotēku kredīta nozīme krietni pieauga, sakarā ar agrāko reformu, kad
tuksošiem bezzemnieku kļuva par zemes īpašniekiem - jaunsaimniekiem. Šis
kredīts ir ar mazu risku un tāpēc izraisīja lielu interesi. Okupācijas režims
iznīcināja zemniekus – saimniekus un sagrāva hipotēku kredīta pamatus, to
iznīcinot uz piecdesmit gadiem.
8.
Zemes
denacionalizācija un privatizācija, mantošanas tiesību atjaunošana, zemnieku
saimniecību masveida dibināšana, kur zemnieks bija apstrādājāmās zemes
īpašnieks, radīja iespēju un nepieciešamību atjaunot hiptēku kredītu pirmām
kārtām laukos. Latvijas hipotēku un zemes banku kā komercbanku
9.
MP dibināja
1993. gada martā, iedodot darbības uzsākšanai nepieciešamos naudas lidzekļus.
Ķīlu zīmes hipotēku kredītu atjaunoja 1994. gada jūlijā. To nomināls bija 1000
Ls un 100 Ls; procentu gada likme – 20%1994. gadā bankas, tostarp Banka Baltija
maksāja gada procentus par noguldījumiem, kas krietni pārsniedza 20 līmeni. Tā
sakaņā ar Valsts statistikas kmitejas ziņām minētā gadā ilgtermiņa noguldījumi
kredītiestādēs vidēj ideva 57% gadā. Valsts īstermiņa obligācijas deva ap 30%
gadā. Šādos apstākļos 20% ķīlu zīmes liecināja par situācijas neizpratni. Nācās
pāriet uz hiptēku kredītu ar tiešām ķīlām bez jebkādām ķīlu zīmēm.
10.
Valsts iekšējā
aizņēuma obligāciju emisija ir pirmā ārējā pazīme, ka valtsts budžetā ir
deficīts. Bezdeficīta budžets ir tikai viena no budžeta sistēmas
sastāvdaļām, tā saucamais pamatbudžets. Kas attiecas uz fiskālo budžetu, kas
aptver it visas valsts līdzekļu plūsmas, tad tas gan 1997. gadā, gan 1998. gadā
ir ar nelielu deficītu. Bez valsts iekšējā aizņēmuma obligācijām pagaidām
nevarēs iztikt. Vairāki Latvijas pagasti ierosināja izlaist pagasta
obligācijas. Finansu ministrija šo ierosmi neatbalstīja.
11.
Pēc preses ziņama Latvijā darbojas
14 līzinga organizācijas. Latvijas līzinga tirgus dalībnieku kopējais portfelis
(līzinga objektu kopsumma) līdzinās 40 milj. Ls. Trīs ceturdaļas organizāciju,
kas slēdz līzinga līgumus, ir komercbankas vai tām piederošie un pakļautie
uzņēmumi. Tas nozīme, ka Latvijā līzings ir cieši saistīts ar banku kredītu.
12.
Lata pirma paradoka paskaidrojums
ir “peldošais kurss”, pieprasījuma un piedāvājuma reālais samērs, dolārus
masveidā maina pret latiem. Inflacijas ietekmē lata iekšējaāpirktspēja
samazinas, bet valutas kurss salīszinājuma ar ārzemju valūtām palelinas. Seviši
lieli zaudējumi rodas tiem ,kas ražo eksportpreces. Dolāri nāk no Austrumiem, no NVS valstīm. Tos
piesaista lieberālā valūtas politika, arī augstie procenti tieši par depozītiem
latos.
13.
Lata kursa otrs paradoks: lata
reālā pirktspēja ir ievērojami augstāka nekā pēc kursa to rāda brīvi
konvertējamā valūta. Par to var parliecināties izdarot salīdzinājumus starp
minimālām normali izdzīvošanai pietiekošām summām Latvijā un ASV vai Vācijā.
14.
Lata valūtas kursa trešais pardoks
daļēji pieder pagātnei. Lieta ir tāda, ka Latvijas komercbankās var satīkta
tādu situāciju, ka tājā var pieņemt noguldījumus ar ļoti atšķirīgu procentu
likmi. Tāda starpība var radīties starp noguldījumiem latos un brīvi
konvertējamās valūtas depozītiem. Tas notiek, tāpēc ka noguldītāji cenšas
nekļūst par inflācijas upuriem, un sakarā ar to brīvi konvertējamās valūtas
procentu likme ir mazāka nekā noguldījumiem latos.
15.
Sākumā, kā daudzās valstīs,
Latvijā apmaiņas līdzekļi bija metāla stienieši. Bet vistradicionāla naudas
forma bija monēta. Savā attīstībā Latvija pardzīvoja divus bezmonēšu periodus.
Daudzu karu rezultātā valdnieki mainījas, ar tiem mainījas naudas sistēma. Par
pirmo Latvijas nacionālo valūtu kļūva latvijas rubļis 1919. gada 22. martā. 1769. gadā sāka izmantot papīra
naudu. Latvijas Republikas otras reformas posmā (1992. –1993. gadi) tika
atjaunota lata naudas sistēma, kas palika līdz šodienam.
16.
Divlīmeņu banku sistēmai ir liela
nozīme Latvijas naudas sistēmā. Šī banka īsteno noteiktas valsts regulējošās
funkcijas, tai nav nekāds tiešs sakars ar uzņēmējdarbību, tā ir atbildīga par
visu banku sistēmu, to uzrauga. Latvijas Bankai kā visām centralām bankām ir
likuma piešķirtas monopoltiesības emitēt nacionālās naudas zīmes un monētas.
Tai nav tiesību piešķirt kredītus uzņēmumiem, firmām. Bet tā var dod aizdevumus
komercbankām. Latvijas bankas lombarda kredīti ir kredīti pret komercbanku
vērtspapīru ķīlu.
17.
Universāla tipa komercbankas veica
trīs pamatfunkcijas. Starpuzņēmumu, organizāciju norēķinu kārtošanu,
noguldījumu pieņemšanu no juridiskām un fiziskām personām, kredītu izsniegšanu.
18.
Viena no komercbanku būtiskām
funkcijām ir investīciju ieguldīšana, kas dod impulsu investīciju
multiplikatora-akseleratora mehānisma darbībai. Vērtspapīru (akciju) pārdošana
Fondu biržā ir pozitīvi vērtējama komercbanku funkcija. Funkcija, kas vēl gaida
savu plašāku attīstību, ir trasta operācijas. Bankas trasta nodaļa uz pilnvaras
pamata pārvalda savu klientu naudu un
vērtspapīrus.
19.
Arī Latvijā pēc Rietumu parauga ir
divlīmeņu banku sistēma. Pirmo līmeni veido Latvijas Banka; otro līmeni ap
33-35 komercbankas. Pirmā un otrā līmeņa banku funkcijas ir principiāli
atšķirīgas.
Izmantotas literatūras un avotu saraksts
1.
Likums par Latvijas Banku
2.
Lēmumi par Latvijas naudas
ievešanu
3.
Arnolds Aizsilniels “Latvijas
Saimniecības vēsture”, -Rīga: izd. “Daugava”, 1968. – 983. lpp.
4.
Libermanis G. “Nauda, inflācija,
valūtas kurss”, - Rīga: “Kamene” SIA, LU Starpnozaru konsultāciju centrs
“Ekonomists”, 1995. -121 lpp.
5.
Libermanis G. “Makroekonomika:
teorija un Latvijas attīstības problēmas –2”, - Rīga: izdevējs - “Kamene” SIA,
Iespiests SIA “Elpa – 2” tipogrāfijā, Doma laukumā 1, 1998. – 261 lpp.
6.
Kristine Ducmane, Evalds Vēciņš
“Nauda Latvijā”, - Rīga: izdevniecība Latvijas Banka ,1996. – 291 lpp.
7.
Interneta informācija –
http://www.bank.lv/latvianindex.html
Finansiāls atbalsts privātpersonām
AtbildētDzēstJa jums nepieciešama finansiāla palīdzība, nevilcinieties sazināties ar mums. Jūs varat iegūt aizdevumu robežās no 1.000 € līdz 1,000,000 € ļoti labvēlīgos apstākļos, visu likumību un uzticamību. Lai uzzinātu vairāk par finansēšanas kārtību, lūdzu, sazinieties ar mums pa e-pastu. E-mail: marcuford@gmail.com
Sveiki, kundze! Es esmu privāts ieguldītājs un piedāvā aizdevumus visiem cilvēkiem ar labu raksturu, kuri var maksāt, neiznīcinot ikmēneša vai gada budžetu. Lūdzu, sazinieties ar mani, lai uzzinātu vairāk par manu e-pastu: jg9012110@gmail.com
AtbildētDzēstWhatsapp: +13468160125
Sveiki, kundze! Es esmu privāts ieguldītājs un piedāvā aizdevumus visiem cilvēkiem ar labu raksturu, kuri var maksāt, neiznīcinot ikmēneša vai gada budžetu. Lūdzu, sazinieties ar mani, lai uzzinātu vairāk par manu e-pastu: jg9012110@gmail.com
AtbildētDzēstWhatsapp: +13468160125
Sveiki, kundze! Es esmu privāts ieguldītājs un piedāvā aizdevumus visiem cilvēkiem ar labu raksturu, kuri var maksāt, neiznīcinot ikmēneša vai gada budžetu. Lūdzu, sazinieties ar mani, lai uzzinātu vairāk par manu e-pastu: jg9012110@gmail.com
AtbildētDzēstWhatsapp: +13468160125