(dz.
18. feb. 1404. – Geno, Itālijā
mir.
3. apr. 1472. – Romā, Itālijā)
Biogrāfija
Leons Battista Alberti dzimis Genoā 1404.gadā. Viņš
ir bijis pirmais teorētiķis Humānistu mākslā. Alberti piederēja ievērojamai
florenciešu ģimenei, kura bija izsūtīta no Florences trimdā kopš 1387.gada. Kad
ģimene 1429.gadā atgriezās pilsētā, Alberti pievērsās lieliskai arhitektūrai un
mākslai, kuru studēja. Alberti bijis labs lietpratējs latīņu un grieķu valodā,
un nekad nepieņēma formālo arhitekturālo izglītību. Viņa arhitekturālās idejas
bija produkts viņa paša studijām un pētniecībai.
Alberti divi galvenie
arhitektūras raksti ir De Pictura (1435), kurā viņš uzsvērti deklarē
gleznošanas nozīmīgumu kā pamatu arhitektūrā un De Re Aedificatoria (1450) –
viņa teorētiskais meistargabals. Līdzīgi Vitruviusa Desmit grāmatām par
arhitektūru, De Re Aedificatoria bija sadalīta desmit grāmatās. Atšķirībā Vitruviusa grāmatām, Alberti stāstīja
arhitektiem kā celtnes būtu jāceļ, nevis kā tās bija celtas. De Re
Aedificatoria atgādināja klasisko
traktātu arhitektūrā no
16. gs. – 18.gs.
Nepabeigtā Tempio
Malatestiano Rimini (1450) bija pirmā celtne, ko Alberti projektēja un mēģināja
uzcelt pamatojoties uz saviem arhitektūras principiem. Par šo lietu Alberti
arhitektūras pieredze bija ļoti vāja. Fasāde Sv. Marijas Novellai (1458 – 71)
ir uzskatāma par viņa lieliskāko sasniegumu.
Alberti Leona Battista
bija izcils itāļu arhitekts, mūziķis, gleznotājs un humānists. Laikā starp
1428. un 1432.gadu, kad bija atgriezies Florencē pēc amnestijas, Leona Battista
Alberti ceļoja pa Franciju un Vāciju. Ilgu laiku viņš dzīvoja Romā. Bijis arī
tādās vietās kā Rimini, Mantue, Ferare. Diemžēl Leona Battista Alberti gleznas
nav saglabājušās. Leone Battista Alberti nomira 1472.gadā Romā – viņš nomira
apmierināts un mierīgs, saskaņā ar 16.gs. Džordžio Vasari biogrāfiju.
Bērnība un izglītība
Sabiedrība
un šķira, kurā Alberti bija dzimis, apveltīja viņu ar intelektuālām un morālām
tendencēm. Viņš bija artikulēts un attīstīts visa mūža garumā. Alberti
piederēja vienai no bagātākajām baņķieru ģimenēm Florencē. Savā dzimšanas laikā
Alberti bija trimdā, izraidīts no Florences. Alberti tēvs, Lorenco Benedito,
bija vadošais ģimeņu koncernā – Genoā, kur bija dzimis Battista. Neilgi pēc tā
laika viņš pārvācāš uz Venēciju. Alberti bija vecākais brālis – Karlo. Abi
Lorenco dēli bija ārlaulības, dabīgas atvases no Lorenco un Bolognesas
laulības, bet viņi bija Lorenco un Bolognesas vienīgie bērni. Kā ietekmējošs un
atbildīgs tēvs, Lorenco nodrošināja savus bērnus ar pamāti, ar kuru apprecējāš
1408.gadā, un viņš pievērsa lielu uzmanību dēlu izglītībai.
No tēva Battista bija
mantojis labas matemātiķa spējas. Kā Leonardo da Vinči gadījumā, matemātika
vadīja Alberti dažādos šķietami atšķirīgos lauciņos mācībās un praksē. Viņa
agrākā formālā izglītība bija Humānists. Alberti izglītību ieguvis Paduē un
Boloņā. Gados 10 vai 11, Alberti tika sūtīts Paduas internātskolā. Šeit viņš
mācījāš klasisko latīņu mācību. “Jaunā mācīšanāš” bija lielā mērā literāra, un
Alberti no skolas kļuva par izglītotu latīnistu un literatūras stilistu.
20.gadu vecumā viņš uzrakstīja Latīņu komēdiju, kas tika apsveikts kā atklājuma
darbs romāņu lugu rakstīšanā un bija vēljoprojām publicēts kā Romāņu darbs
1588.gadā pēc slavenā Venetian tipogrāfijas. Kas attiecas uz daudziem
humānistiem, literatūra senajā Romā atvēra viņiem acis uz pieklājīgu, laicīgu
un racionālu pasauli.
Alberti pabeidza savu
formālo izglītību Boloņas universitātē, taču acīmredzami bez prieka mācīties
tieslietas. Viņa tēvs nomira, taču Alberti septiņus gadus palika Boloņā un
turpināja savas studijas. Pēc doktora grāda saņemšanas kanona tiesībās
1428.gadā, viņš nolēma pieņemt literāru pozīciju kā sekretārs, labāk nododoties
legālai karjerai. Līdz 1932.gadam Alberti bija sekretārs Pāvesta Augstākās
tiesas nodaļā Romā. Alberti intereses un aktivitātes bija pilnīgi laicīgas un
viņš sāka izdot iespaidīgas humānistisko un tehnisko rakstu sērijas.
Alberti bija avangarda
piekritējs agrajā renesansē Italijā. Viņš bija apbrīnots no daudziem dabas
aspektiem, tāpat kā Leonardo de Vinči, kurš sekoja Alberti pēc pusgadsimta un
līdzinājās viņam. Taču Leonardo ģēnijs parādijās ātrāk nekā Alberti. Leonardo
redzēja vairāk un dziļāk, viņa vīzijām bija moderns raksturs, kur Alberti
sasniedza pilnību, un šinī dzīvē, kas pārpildīja renesanses harmonijas un mēra
ideālus. Viņa intelektuālā un mākslienieciskā nodarbošanāš bija viens vesels,
un viņš sasniedza unikālu līdzsvaru starp teoriju un praksi.
fasāde, Sv.
Marijas Novella, Florence (1456. – 70.g.)
Universitātes
zināšanas galvenokārt kalpo kā pamats visiem mākslieniekiem. Leonam Battista
Alberti ir sava filozofiskā pieeja kā celt celtnes, kas atškiras no citiem
arhitektiem. Teorija, kura sakrīt ar praktisko dzīvi, galvenokārt dod nozīmīgu
guvumu, bet, ja tomēr teorija sakrīt ar realitāti, tad nekas nevar būt labāks
priekš mūsu dzīves, jo no vienas puses māksla ar zinātnes palīdzību sasniedz
lielu pilnveidību un bagātību. No otras puses padomi un zinošu mākslinieku
raksti paši par sevi tiek augstāk vērtēti, nekā tie, kuri nezina neko citu kā
tukšu pielietojumu, lai kā viņi to arī neizmantotu. Tas viss redzams Leona
Battista Alberti piemērā, kurš iemācījās latīņu valodu, bet tai pašā laikā
veltīja sevi arhitektūrai, perspektīvai un glezniecībai. Leons Battista Alberti
ir vairāk slavens ar saviem rakstiem nekā ar roku darbiem. Viņš veltīja sevi dabas pētniecībai un
vēsturei, bija labākais aritmētiķis – ģeometrijas speciālists, kā arī uzrakstīja
10 grāmatas par arhitektūru latīņu valodā, kura tika publicēta 1481.gadā.
Mūsdienās šī grāmata, kuru no
latīņu valodas pārtulkoja Sandžo Vanni baznīcas pārstāvis,
tiek lasīta florenciešu valodā. Bez tās Leons Battista Alberti uzrakstījis vēl
3 grāmatas par glezniecību. Mūsdienās tās pārtulkotas toskāniešu valodā. Leons
Battista Alberti ir sastādījis arī traktātu par smaguma pārvietošanu un
augstuma mērīšanas noteikumiem, grāmatu par privāto dzīvi, kā arī dažiem
mīlestības sacerējumeim prozā un dzejā. Leons Battista Alberti bija pirmais, kurš
mēģināja itāļu dzeju pārtulkot latiniski.
māksla un Zinātne
Leone
Battista Alberti darbs “Della famiglia”, kuru viņš sāka 1432.g. Romā, ir
pirmais no dažiem dialogiem no morālās psiholoģijas, kuru reputāciju viņš kā
ētikas domātājs un literārais stilists vairākumā atbalsta. Dialogus viņš
rakstīja pēkšņi un tieši, lai lielākajai cilvēku daļai, kas nebija latīniski
izskoloti, tie būtu saprotami. Pamatojoties uz klasisko modeli, darbi nesti no
dienas dienā – saprātīgas sarunas par seno – ģimeni, attiecībām, izglībību,
attīstību, attiecības ar labo. Alberti dialogos ētiskās idejas senajai pasaulei
ir vērstas uz moderno ārpasauli – morāla ideja darbam. Pēdējo 20 dzīves gadu
laikā, Alberti pievērsās savām arhitekturālajām idejām dažādās ēkās. Sv.
Marijas Novellas fasāde un Palaco Rucella, abas šīs ēkas ir celtas pēc Džovani
Rucella pasūtījuma un ir izcēlušās ar savu proporcionalitāti un perfekta mēra
izjūtu. Tās ir Bruneleši mākslas vērtas.
Citas ēkas vijās cauri
līdz 16.gs., sevišķi Donato Bramentem, Sv. Pētera katedrāles arhitektam.
Alberti vienmēr ir bijis
ļoti precīzs un akurāts. Strādājis kopā ar daudz labiem arhitektiem. Alberti ir
vienmēr lietderīgi izmantojis savas dabas dotās dāvanas. Viņš visu darīja ļoti
humāni un domāja par lielo ļaužu masu.
Bernardo Roselīni pēc
pāvesta vēlēšanās uzsāka pāvesta pils pārbūvi un pie dažiem darbiem Santa Mario
Maddžore baznīcā. Kopš tā laika vienmēr pāvests konsultējās ar Leone Battista
Alberti. Tādā veidā paļaujoties uz Battistas domām un izmantodams Bernardo Roselīni
darba izpildījumu. Tā tika uzbūvētas daudzas lietderīgas un uzslavu vērtas
lietas, kā piemēram, tika salabots ūdensvads Akva Verdžine un uzbūvēta
strūklaka Trevi laukumā. Trevi strūklaka bija ar marmora greznojumiem, kurus
var aplūkot arī tagad un kuros bija attēloti mācītāja un Romas tautas ģērboņi
(Alberti būvētā strūklaka gan nav saglabājusies, taču tās vietās tika uzcelta
slavenā Trevi strūklaka, kuras arhitekts bija Salvi).
Sv. Andrea, Mantua (1470.g.)
Leone Battista Alberti
vēlāk devās uz Rimini pie sinjora Sidžimondo Maleteste. Tur Battista uzmodelēja
Sanfrancisko baznīcas, drīzāk tās fasādes modeli, kurš tika izbūvēts marmorā,
kā arī sānu fasādi, kas tika vērsta pret Dievu, ar milzīgām arkām un kapenēm,
kas bija paredzētas pilsētas dižākajiem vīriem. Vārdu sakot viņš šo celtni
uzbūvēja tā, ka pašlaik to var salīdzināt ar pašiem slavenākajiem klosteriem
Itālijā. Tās iekšienē bija sešas lieliskas kapellas, no kurām viena, pietiekoši
krāšņa, jo tajā glabājās relikvijas, kas bija atvestas no Izraēlas, tika
veltīta svētajam Joroninam. Tāpat tur atrodas arī Sidži un viņa sievas kapene –
bagātīgi izpildīta parmorā (1450.g). Uz vienas no kapenēm bija senjora attēls,
otras kapenes apakšdaļā – Leone Battista Alberti portrets.
1457.gadā, kad vācietis J.G.
izgudrojas lietderīgāko grāmatu iespiešanas veidu, Battista izgudroja pēc
formas līdzīgu iekārtu, ar kuras palīdzību varēja celta mazas figūras, kā arī
izgudroja veidu, kā lietas pārveidot lielākā mērogā – tās palielinot. Visas šīs
viltīgi gudrās un lietderīgās iekārtas bija veltītas mākslai un patiesi
vienreizēji izgudrojumi.
Slaveni darbi
Arhitektūra
Palazzo Rucellai, Florence (1445. – 51.g.); Sv. Francesko, Tempio
Malatestiano, Rimini (1447. – 50.g.); fasāde, Sv. Marijas Novella, Florence
(1456. – 70.g.); Sv. Sebastiano, Mantua
(1460. – 70.g.); Rucellai Kapella, Florence (1467.g.); Sv. Andrea, Mantua
(1470.g.); SS. Annunziata, Florence (projektēta 1470.g).
Raksti
Della
famiglia (sarakstīta 1435. – 44.g.); De pictura praestantissima (1435.g.); Della
pittura (1436; On Painting, 1956.g.); De re aedificatoria (pasludināta 1452.g.;
publicēta 1458.g.; Desmit grāmatas par Arhitektūru, 1955.g.); De iciarchia
(1468.g.).
Izmantotā literatūra:
Grāmatas
· Джорджо Вазари Жизнеописания наиболее знаменитых
живописцев ваятелей и зодчих. – Москва:
Искусство, 1963 (277. – 284.lpp.)
· Džordžo
Vazari Arhitektūras darbi Nr. 84 – 89, II grāmata
·
Galv. red. – Švābe A., Dišlērs
K., Būmanis A. Latviešu konversācijas vārdnīca, I sējums. – R.: A. Gulbja
Apgādībā, 1927- 1928 (240.lpp)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru