Līzings kā finansējuma veids Latvijā (1999)


Autors: Henrihs Iļjiško
Saturs
Ievads.....................................................................................................................................................................
Līzinga vēsture.............................................................................................................................................
Līzinga klasifikācija pēc veidiem..................................................................................................
a) Finansu līzings...........................................................................................................................................
b) Operatīvais līzings.................................................................................................................................
Līzinga darījumu butība un līzinga īpatnības....................................................................
Līzinga tiesiskais nodrošinājums.................................................................................................
Tirgus situācija...........................................................................................................................................
Nākotnes perspektīvas.........................................................................................................................
Līzinga noformēšana..............................................................................................................................
a) Līzinga noformēšanas nepieciešamie dokumenti.....................................................................
b) Procentu aprēķināšana........................................................................................................................
c) Gada sadārdzinājums............................................................................................................................
Pielikumi ..........................................................................................................................................................
Izmantota literatūra..........................................................................................................................
 


Ievads


Latvijā līzings kā finansu pakalpojums plaši pazīstams nu jau aptuveni trīs gadus. Domājams, ka lielai daļai sabiedrības patlaban ir izveidojies priekšstats par to, kas īsti slēpjas zem šā angliskā terrnina, proti, nomas.
Vēl aizvien pastāv viedoklis, ka latviešiem ir psiholoģiskas problēmas ar "dzīvi uz parāda", tādēļ izškiršanās par līzinga vai kredīta izmantošanu var būt apgrūtināta. Tomēr nekas neliecina par labu šādu uzskatu aizstāvjiem. Rūpīga savu ieņēmumu stāvokļa apzināšana un izvērtēšana vēl nenozīmē psiholoģisku nepilnvērtību. Kā jau minēts, līzings gūst aizvien plašāku popularitāti, un pie normāliem valsts ekonomiskās attīstības tempiem šāds process turpināsies.
Ar katru gadu Latvijā pieaug interese par līzinga operācijām, turklāt ļoti strauji. Ar līzinga starpniecību tiek iegādātas ēkas, būves, transportlīdzekļi, datori, sadzīves tehnika u.t.t. Līzinga darījumi kļūst arvien populārāki, nesot ienākumus līzinga devējiem un nodrošinot līzinga saņēmējus ar nepieciešamo mantu sava biznesa veikšanai vai sadzīves problēmu atrisināšanai.
Taču joprojām lielākā daļa klientu ir juridiskās nevis fiziskās personas. Iemesls ir fizisko personu līdz šim ne pārāk augstie ienākumi un neziņa par to, vai būs iespējams visu līguma laiku saglabāt augstos ienākumus. Taču pēdējā laikā situācija nedaudz mainās, palielinoties fizisko personu noslēgto līgumu īpatsvaram.
Turklāt, palielinoties konkurencei līzinga sabiedrību starpā un palētinoties finansu resursiem, tiek samazināta automašīnu līzinga bāzes procentu likme, tā padarot to pieejamāku Latvijas iedzīvotājiem.
Ir prognoze, ka šāda bāzes procentu likme varētu stabilizēties, un līzinga sabiedrības arvien vairāk sākšot konkurēt savā starpā nevis ar zemākām procentu likmēm, bet gan ar līzinga noformēšanas procesa vienkāršošanu un ātrumu. Par bāzes procentu likmju iespējamo stabilizāciju liekot domāt fakts, ka šīs likmes Latvijā ir jau ļoti pietuvojušas Igaunijas procentu likmēm, un Igaunijā līzinga tirgus ir daudz attīstītāks un stabilāks nekā Latvijā.
1. Līzings ir finansējuma veids, kura procesā līzinga ņēmējs iegūst līzinga objektu, par kuru ir samaksājis līzinga devējs. Līzinga gaitā līzinga ņēmējs norēķinās ar līzinga devēju par aizdoto naudu (maksā procentus) un atkarībā no līzinga veida maksā amortizācijas maksu vai izpirkuma maksu.

2. Līzinga ņēmējs ir persona, kas iegādājas līzinga objektu un maksā ikmēneša maksu, kas sastāv no amortizācijas maksas (vai izpirkuma maksas), procentiem un citiem maksājumiem (komisijas maksas, papildus maksājumi, soda naudas utt.).
 
3. Līzinga devējs ir līzinga firma.
 
4. Līzinga objekts ir tas priekšmets (piemēram mašīna, dzīvoklis, iekārtas u.t.t.), ko līzinga ņēmējs lieto un maksā par to līzinga devējam.
 
 5. Līzinga maksa (tiek saukta arī par nomas maksu, izpirkuma maksu, līzinga maksājumu un tamlīdzīgi) ir maksa, ko līzinga ņēmējs maksā līzinga devējam katru mēnesi (vai ceturksni) un tā sastāv no līzinga objekta izpirkuma maksas, procentiem, komisijas maksas, PVN un, iespējams, citiem maksājumiem. Ir dažādas metodes, kā tiek aprēķināta līzinga maksa, un, atkarībā no tās, līzinga maksa var būt nemainīga visu līzinga periodu vai arī mainīties atkarībā no klienta prasībām.
 
 6. Līzinga objekta izpirkuma maksa ir summa par kuru tiek samazināta līzinga objekta nenomaksātā summa (citiem vārdiem sakot, tā ir līzinga ņēmēja parāda atmaksa līzinga devējam).
 
 7. Līzinga objekta nenomaksātā summa ir tā līzinga objekta daļa, par kuru līzinga ņēmējs vēl nav norēķinājies līzinga devējam (t.i summa, kuru līzinga ņēmējs vēl ir parādā līzinga devējam). Aprēķināmo procentu lielums ir tieši atkarīgs no šīs summas (jo lielāka summa, jo lielāks procentu maksājums).
 
 8. Procenti tiek aprēķināti no līzinga objekta nenomaksātās summas par reālo aizdevuma periodu (vairumā gadījumu mēnesi).
 
 9. Līguma komisijas maksa ir komisijas maksa par līzinga līguma sastādīšanu, lietas izskatīšanu un administratīvo procedūru veikšanu.
 
 10. Gada sadārdzinājums (reizēm nekorekti saukts arī par līzinga procentu, kaut gan līzinga procenti pēc būtības ne ar ko neatšķiras no parastiem kredītprocentiem) ir procentuāli izteikta summa, ko līzinga ņēmējs pārmaksā par līzinga objektu, t.i. 5% gada sadārdzinājums nozīmē, ka līzinga ņēmējs katru gadu pārmaksās 5% no sākotnējās līzinga (aizdevuma) summas.&


                          Līzinga vēsture


Līzings ir jauna parādība ekonomikā - mūsdienu izpratnē, tas dzimis 1952. gadā Amerikā, lai gan jau senajā šumeru valstī un Venēcijā, kā Otrā pasaules kara laikā ASV pastāvēja kaut kas līdzīgs (lendlīze). Sākotnēji, kad ASV tika izveidota pirmā līzinga sabiedrība, pēc valstī pastāvošajiem likumiem bankām ar to nodarboties bija aizliegts. Kad līzinga ideju pārņēma citas valstis, piemēram, Kanāda, tur ar to nodarbojās tieši bankas, jo , lai to darītu, ir vajadzīgi brīvi līdzekļi, un to visvairāk, protams , ir bankām. 1962. gadā  arī ASV valdība atļāva savas valsts bankām sniegt līzinga pakalpojumus. Kopš šā laika līzinga ideju  pārņēmusi Eiropa, Āfrika, Austrālija, Jāpana, Ķīna, kur izveidotas līzinga orgsnizācijas vēlāk apvienojušās Pasaules Līzinga padomē. Eiropas Līzinga federācija LEASEUROPE apvieno 25 valstu 1200 asociācijas un sabiedrības.
Bijusī PSRS pirmoreiz ar līzingu sāka nodarboties 1989. gadā  , lai no Rietumu valstīm saņemtu modernas iekārtas rūpniecībai. Arī Rietumi pēc politiskajām pārmaiņām Austrumeiropā 80. gadu beigas un 90.gadu sākumā bija ļoti ieinteresēti ienākt Austrumu tirgū, tāpēc 1993.gadā Amsterdamā notikušajā konferencē par līzinga attīstības iespējām savās valstīs runāja Rumānijas, Ungārijas, Polijas u.c. bijušo sociālistisko zemju pārstāvji. Latvijā līzings tolaik vēl bija tikai aizmetnī. Līzinga pirmsākumi Latvijā pēc neatkarības atgūšanas meklējami laikā no 1992. līdz 1993. gadam, kad līzinga darījumus neatkarīgi cita no citas sāka piedāvāt Baltijas Tranzītu banka, Rīgas komercbanka un "Parekss" banka. Šis pakalpojums toreiz tika piedāvāts galvenokārt juridiskām personām, uzņēmumiem nepieciešamo ražošanas iekārtu iegādei.
 Pirmā patstāvīgā līzinga sabiedrība Latvijā tika nodibināta 1995. gada vidū, un tā bija Igaunijas kompānijas "Hansa Leasing" meitas uzņēmums SIA "Hanza līzings". Pakāpeniski veidojās arī citas līzinga firmas, pārsvarā - banku meitas uzņēmumi. Pašlaik Latvijā darbojas vairāk nekā divdesmit uzņēmējsabiedrību, kuras piedāvā līzinga pakalpojumus. Nozīmīgākās no tām apvienojušās Latvijas Nacionālajā lizinga devēju asociācijā (LNLDA). Apvienošanās mērķis, kā tas parasti ir līdzīgos gadījumos, ietver interešu pārstāvniecību un darbibas koordināciju. Asociācijas galvenais uzdevums ir izstrādāt kopīgas līzinga attīstības programmas, iesaistities normativo dokumentu izstrādāšanā līzinga jomā. Patlaban asociācijā ietilpst 11 līzinga sabiedrības un 7 bankas, kas nodarbojas ar līzinga pakalpojumu sniegšanu. Starp tām "Hanza lizings", "Parekss" banka un "Parekss līzings", Unibanka un "Unilizings", Baltijas Tranzītu banka, Rīgas komercbanka un citas. Pēdējos gados LNLDA ir pilnveidojusi savu darbību, kas sākotnēji neizcēlās ar nozīmīgām aktivitātēm. 1997. gadā notikusi asociācijas biedru sastāva sakārtošana, pilnveidota strukturālā uzbūve. Efektīvākai darba organizācijai izveidotas vairākas darba grupas, kuras veido speciālisti no līzinga kompānijām, kas nodarbojas ar konkrētiem jautājumiem, piemēram, statistikas, informatīvi metodiskā darba grupas. Pastāv arī atsevišķa darba grupa, kas nodarbojas ar līzingdevēju negatīvās pieredzes apkopošanu jeb tā saucamā melnā saraksta izveidi. Papildus citām aktivitātēm tiek rīkoti informējoša rakstura semināri, veidoti un uzturēti kontakti ar radniecīgām organizācijām vairākās ārvalstīs, to starp ar Krievijas, Ukrainas, Polijas, Igaunijas asociācijām, arī ar Zviedrijas Finansu namu asociāciju. Nodibinātas lietišķas attiecības ar apvienībām, kas lielā mērā saistītas ar līzinga pakalpojumu izmantošanu - Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociāciju un Latvijas Apdrošinātāju asociāciju.
 LNLDA uztur arī regulārus kontaktus ar Eiropas Līzinga devēju asociāciju federāciju "Leaseurope", tādējādi asociācijas rīcībā ir dati par līzinga tirgus stāvokli Rietumeiropā. Latvijā ir spēkā Otavas konvencija par starptautisko finansu līzingu, kas nodrošina starpvalstu līzinga darījumu iespējas.



























            Līzinga klasifikācija pēc veidiem


Līzinga pakalpojumi pamatā iedalāmi divos veidos - finansu un operatīvais līzings. Finansu līzings (saukts arī par nomu ar izpirkumu, kapitāla nomu vai finansu nomu), tiek saukts arī vienkārši par līzingu un ir visizplatītākais līzinga veids Latvijā uz doto brīdi. Šajā gadījumā līzinga ņēmējs sedz visas izmakas saistītas ar līzinga objekta ekspluatāciju, un, protams, patur visu peļņu ko gūst ekspluatējot šo lietu vai objektu. Nokārtojot visus maksājumus līzinga ņēmējs kļūst par līzinga objekta īpašnieku.
Operatīvais līzings (saukts arī par nomu) ir raksturīgs ar to, ka līzinga objekts līzinga periodam beidzoties nepāriet līzinga ņēmēja īpašumā, bet gan paliek līzinga devēja īpašumā, t.i. līzinga ņēmējs ņem objektu tikai lietošanā.

 a) Finansu līzings


  Var tikt izmantots dažādu objektu iegūšanai. Ražošanas iekārtas, autotransports, datori un biroju aprīkojums ir tradicionālākie. Termiņš, uz kādu objekts tiek nodots līzingā, parasti ir atbilošs tā amortizācijas rādītājiem. Priekšroka tiek dota jaunām iekārtām automobijiem u. c.), morāli un fiziski novecojušas tehnikas iegādei līzinga kompānijas līdzekļus piešķir nelabprāt. Izvērtējot finansu resursu piešķiršanu, tiek ņemti vērā vairāki faktori. Līzinga devēju labvēlību vieglāk iegūt ir uzņēmumiem ar attistības tendencēm un progresējošiem izaugsmes rāditājiem. Uzņēmuma vadībai jābūt precīzai izpratnei par uzņēmuma finansiālo stāvokli, iespējām un reāliem nākotnes plāniem. Svarīgi, lai mēneša apgrozījums pārsniegtu līzingam nepieciešamo finansu apjomu. Uzticību būs grūti iegūt arī tikko dibinātam uzņēmumam bez darbības pieredzes - tādai var rasties vismaz pusgada garumā. Taču kopumā līzinga devēji neizvirza dzelžainus kritērijus un nepieprasa papildu garantijas, jo līzinga objekts līdz līguma termiņa beigām ir to ipašums. Tādējādi uzņēmumam nav šķēršļu, balstoties uz esošajiem aktīviem, izmantojot līzingu, vienlaikus pretendēt, piemēram, uz inkas kredītu.
Finansu līzings paver iespēju uzņēmumam rast finansējumu fiksētiem aktīviem 70-85% apmērā. Tā atbrīvojas resursi tekošo rēķinu apkalpošanai, apgrozījuma līmeņa saglabāšanai un uzņēmuma attīstībai. Jāpiebilst, ka izmantot finasu līzingu nozīmē nodrošināties pret inflāciju, jo veicamie maksājumi ir fiksēti un naudas vērtības krišanās tos neietekmē. Tas ir ļoti būtisks arguments par labu līzinga izmantošanai. Atsevišks savdabīgs finansu līzinga paveids ir tā saucamais atgriezeniskais līzings. Šajā gadījumā līzinga objekta īpašnieks sākotnēji ir līzinga ņēmējs. Objekts tiek pārdots līzinga devējam, bet pēc tam atpirkts, veicot pakāpeniskus maksājumus. Tādā veidā iespējams iegūt reālu apgrozāmo līdzekļu papildinājumu. Tas ir arī izdevīgāk, nekā ieķīlāt objektu, jo šajā gadījumā notiek īpašumtiesību pāreja un tādējādi lielākas ir apgrozāmās summas. Finansu lizingu piedāvā visas Latvijas līzinga kompānijas.

b) Operatīvais līzings


Šis jēdziens faktiski nozimē ilgtermiņa nomu. To visbiežāk izmanto autotransporta un datoru lietošanas finansējumam. Jāatzīmē, ka operatīvā līzinga izmantošana, analoģiski finansu līzingam, palīdz saglabāt vienmērīgu apgrozāmā kapitāla plūsmu uzņēmumā bez krasiem izdevumiem nepieciešamās tehnikas iegādei. Tas dod iespēju lietot modernu tehniku, līzinga termiņa beigās to nomainot pret vēl modernāku. Ja nomātais objekts lietošanas laikā tomēr kļuvis tuvs un nav vēlēšanās no tā šķirties, pastāv iespēja izpirkt to par atlikušo vērtību. Ir iespējams arī atdot nomāto objektu pirms paredzētā termiņa, ja gribas tikt pie vēl jaunāka un modernāka. Latvijā tiek piedāvāts arī tāds operatīvā līzinga paveids kā pilnas apkalpošanas līzings, kas nozīmē, ka lizinga līguma darbības laikā līzinga devējs gādā par objekta, šajā gadījumā - transporta līdzekļa, iegādi, apdrošināšanu, organizē tehnisko apkalpošanu un nepieciešamos remontus. Lietotā objekta turpmākais liktenis pēc līzinga līguma termiņa beigām paliek līzinga devēja kompetencē. Iespējama tā tālāka izmantošana, iznomājot citiem klientiem, vai cits risinājums.   Piemēram, atbilstoša līguma gadījumā starp līzinga kompāniju un autotirgotāju lietotā automašīna var nonākt atpakaļ autotirgotāja īpašumā, kas ar to tālāk rīkojas pēc saviem ieskatiem. Operatīvā līzinga līgumi tiek slēgti uz laika periodu, kas ir īsāks par objekta pilnās amortizācijas termiņu. Šāda politika dod iespēju līzinga devējam nodot to lietošanā vairākkārt.
Latvijas sabiedrība pagaidām vēl nav līdz galam izpratusi šāda veida finansu pakalpojuma sniegtās iespējas. Ar operatīvā līzinga palīdzību iespējams nodrošināt augstu materiālā komforta līmeni, pastāvīgi lietojot jaunas vai gandriz jaunas preces, maksājot tikai nelielu daļu to patiesās vērtības. Kā jau ierasts, Rietumos šī iespēja izprasta jau sen, operatīvā līzinga līgumu skaits tur vairākkārt pārsniedz finansu līzinga izmantošanas gadījumos.&








Līzinga darījumu butība un līzinga īpatnības


Šodien likums traktē līzingu kā nomu ar izpirkumu. Taču patiesībā līzings būtiski atšķiras no nomas. Lai nomātu nepieciešama šo priekšmetu esamība. Bet nevienai līzinga kompānijai, nevienai bankai, kas nodarbojas ar līzinga operācijām, nav noliktavu, un tā netur pie sevis nedz automašīnas, nedz ražošanas, nedz arī kādas citas iekārtas. Un, tātad, nevar nodot nomā šos priekšmetus citai personai. Bankai vai līzinga kompānijai ir tikai nauda. Un par šo naudu tās iegādājas klientam nepieciešamo lietu. Bet īpašuma tiesības uz nopirkto lietu paliek bankai vai līzinga kompānijai tieši tās ir šī īpašuma ekonomiskie īpašnieki, tāpat arī kā naudas ekonomiskie īpašnieki. Un tikai pēc tam iestājas nomas moments. Lai klients varētu izmantot viņam nopirkto lietu, līzinga kompānija vai banka nodod to klientam nomā (lietošanā). Un ņem no klienta procentus par līzinga aizdevumu. Piemēram, ja mēs tādējādi mēģināsim izprast līzinga jēdzienu, tad nevarēs traktēt līzingu pārāk primitīvi - “noma ar izpirkumu”. Tieši tāpat līzingu nevarētu saukt par “pirkumu ar atliktu maksājumu”. Nederēs arī nosaukums “aizdevums” , tāpēc ka tas nav kredīts tīrā veidā. Būtībā līzings ir finansu noma (ja jau gribam piesaistīt formulējumu nomai). Nevis lietu noma , bet gan finansu noma, kas ieguldītas prekšmetā. Ja šādu līzinga jēdzienu mēs varēsim izmantot , tad uzreiz sapratīsim, kas ir investīciju vai kapitāla līzings, kas virzīts uz to , lai attīstītu ražošanas aparātu var attīstīt arī valsts uzņēmumos, komunālajā saimniecībā un sociālajā sfērā…
Līzinga devējs nopērk attiecīgo līzinga darījuma objektu savā īpašumā un atdod to lietošanā līzinga ņēmējam, pēdējais savukārt veic pakāpeniskus maksājumus, norēķinoties par iespēju lietot sev nepiederošu preci. Jāatzīmē, ka līzings nebūt nav tikai noma ar izpirkumu, līzinga objektam pārejot lietotāja ipašumā pēc ligumā paredzētā termiņa beigu iestāšanās. Tā var būt ari vienkārši noma, respektīvi, līzinga objekts, līgumam beidzoties, paliek līzinga devēja īpašumā.
Uzlabojoties valsts ekonomiskajai situācijai un pieaugot cilvēku maksātspējai, līzinga pakalpojumi iegūst aizvien lielāku popularitāti. To izmantošanai nepieciešams noturīgs finansiālais stāvoklis, un jābūt stabilam ieņēmumu līmenim. Tajā pašā laikā ieņēmumu summām nau jābūt astronomiskām. Galvenais priekšnoteikums ir stabilitāte. Protams, retais uzņemtos apgalvot, ka sabiedriski ekonomiskā situācija Latvijā ir stabīla un nesatricināma, taču pozitīvas attīstības tendences ir novērojamas. Pavisam nesen to apliecināja valsts statistikas komiteja, nākot klajā ar datiem par nacionālā kopprodukta stabīlo pieaugumu. Ar katru gadu pieaug arī līzinga pakalpojumu izmantotāju skaits, kas liecina par labu iepriekšminētajam.
 Ja uzņēmējs saņemtu kredītu par iekārtas iegādi ārzemēs, tad viņam būtu daudz problēmu. Iekārtas iegādes gadījumā uz līzinga noteikumiem caur banku, uzņēmējam ir viena rūpe - saņemt izmantošanai iekārtas, kuras iepirka banka pēc viņa pasūtījuma un jau ir piegādāta uz viņa uzņēmumu. Kas attiecas uz līzinga priekšrocībām salīdzinot ar kredītu, kurš saņemts par tās pašas aparatūras iegādi, tad tās ir acīm redzamas. Piemēram, līzinga līguma termiņš ir garāks, nekā kredīta līguma termiņš. Pie tam nav vajadzīgs daudzkārtējs aizdevums, nekā pie kredīta saņemšanas. Iekārtas iegādes un finansēšanas jautājums risinās pats par sevi. Pie tam, līzinga procentu likme ir  zemāka nekā kredītam, bet maksājumus var veikt maksas formā un pakalpojumu veidā. Pārdošanas gadījumā - norēķināšanās tikai ar naudu, bet norēķināšanās momentā ar banku, iekārtas tirgus cena pieaug, bet līzinga izdevumus izskata kā tekošās izmaksas. Līzings atļauj izmantot pamatlidzekļi kopa ar atbrīvošanu no iekartas vertības pilnas apmaksas. Bet norēķini ar banku vai līzinga kompaniju var veikt pēc īpašas shēmas (ar avansu, ikmēneša, ikceturkšņa u.t.t.).
Līzingam ir arī trūkumi. Ja iekārta ir paņemta uz finansu līzingu un viņa ir ar laiku novēcojusi līdz līzinga līguma darbības beigšanai, bet līzinga ņemējs turpina maksāt nomas maksājumus līdz kontrakta beigam.
Operatīva līzinga gadījumā novēcojušās iekārtas risks ir nomas dēvējam, kuram jāņem lielu maksu no līzinga ņemēja. Vēl viens finansu līzinga trūkums ir tas , kas gadījumā kad iekārta iziet no rinda, maksājumi notiek noteikta laikā, neatkarīgi no iekārtas stāvokļa. Ja līzinga objekts ir liels vai unikāls objekts, tad sakarā ar lielu darbu vajadzīgi daudz laiku un līdzekļu.


















 Līzinga tiesiskais nodrošinājums


Uz dotu brīdī Latvijā trūkst atbilstīgas likumdošanas, kas balstīta uz starptautiskiem standartiem, pirmām kārtām, tajā daļā, kas skar nodokļu likumdošanu.
Tāpēc, kā izejas punkts būtu jāsasniedz viennozīmīga izpratne jautājumā: kas ir līzings - finansu noma vai nomas pakalpojumi? Atkarībā no tā noskaidrosies jautājums : vai būtu jāaprēķina pievienotās vērtības nodokļis (PVN) līzinga procentiem. Kā jau iepriekš pieminējām, līzings ir noma ar izpirkuma tiesībam , kas apliekama ar PVN . Un , tātad galvenā  patērētāja līzinga maksājumiem būtu jābūt par 18% lielākiem. Tā pēc līkuma .
Taču praksē rodas dažādi skaidrojumi. Piemēram, Latvijas Banka aplūko to no sava skatpunkta. Ja operāciju veic banka , tad , atbilstīgi likumam, kredīta procenti nav apliekami ar nodokli. Ja līzingu veic līzinga kompānija,tas tiek uzskatīts par nomu. Tātad, atbilstīgi likumam nomas procenti apliekami ar nodokli. Tas ir , iznāk, ka bankas un līzinga kompānijas nostādītas dažados apstākļos.Un , ja jau līzingu sauc par finansu jomu un uzskata, ka tā ir noma ar izpirkuma tiesībām , kas paredz 18%-īgu PVN nomaksu par līzinga procentiem - lai tā būtu, bet lai šī formula tiktu attiecināta uz visiem, nevis tikai izvēles kārtībā. Dabiski, bankas tajā nebūs ieinteresētas. Un tas novedīs līdz tam, ka tām nāksies no kopējā banku biznesa izdalīt atsevišķas līzinga kompānijas.
Ja visi likumdevēji sāks domāt , ka līzings ir finansu noma, tad nepiciešams apstiprināt ar likumu, ka līzinga procenti netiek aplikti ar PVN . Un , tādējādi, visas līzinga kompānijas un bankas tiks nostādītas vienādos apstākļos.
Otrais moments: jālikvidē divkāršās nadokļu aplikšanas problēmu un jāievieš skaidrību atgriezeniskā līzinga atspoguļošanas uzskaitē. Atgriezeniskais līzings ir viena no finansu līzinga formām, kuras gadījumā līzinga objekta pārdevējs un līzinga saņēmējs ir viena un tā pati persona. Kompānija nomaksā nodokli , ari klientam jānomaksā PVN. Kad līzinga priekšmets atgriežas pie līzinga saņēmēja , pēdējais atdod naudu ar atliktu maksājumu, atkal nepieciešams  noksāt nodokli. Tas ir , šeit rodas dubultas nodakļu aplikšanas bīstamība.
Un trešais moments. Likumdošanā precīzi jānosaka: kas  apliekams ar nodokli, kas ir un kas nav īpašums , vai noticis , vai nav noticis pirkšanas priekšeta pirkums. Visam jābūt precīzi noteiktam, lai nerastos  dažādi skaidrojumi.

















                      Tirgus situācija


Līdz 1995. gadam dati par līzinga tirgus apjomu Latvijā netika apkopoti. 1996. gadā kopējais tirgus apjoms veidoja ap 20 miljonus latu. 1997. gadā notika straujš kāpums, un gada beigās tirgus apjomu LNLDA eksperti vērtēja uz aptuveni 70 miljoniem latu. Šāds straujš kāpums skaidrojams ar vispārējās ekonomiskās situācijas uzlabošanos un banku krīzes pārvarēšanu, un ārvalstu, konkrēti - igauņu, līzinga kompāniju iekļaušanu Latvijas tirgū. Igauņi ienāca ar saviem , zemākiem līzinga procentiem, kas pamudināja arī vietējos līzinga devējus samazināt procentu likmes. Tādējādi vidējās līzinga procentu likmes dinamika ir šāda:
1996.gadā - 20-13%
1997.gadā - 16-12%
1998.gadā - 15-11%
 Līzinga procenti un termiņš ir tieši saistīti ar līzinga objektu. Automašīnu līzinga vidējais līgumu termiņš ir 3-5 gadi ar vidējo procentu likmi - 12%. Nekustamā īpašuma līzinga termiņš ir 10 gadi , procentu amplitūda svārstās 12-15% robežās. Sadzīves priekšmetu līzinga termiņi parasti nepārsniedz vienu gadu.
Populārākie līzinga objekti ir ražošanas iekārtas un autotransports, kas aizņem 50% un 30% tirgus atbilstoši (pielikums2). Tas ir apliecinājums ražošanas attīstībai un tādējādi arī ekonomiskajai augšupejai. Par indivīdu labklājibas līmeņa celšanos liecina vieglo automašīnu iegādes pieaugums.
Pagaidām salīdzinoši neliels ir līzinga darījumu apjoms nekustamo īpašumu tirgū , kas izskaidrojams ar lielāku nepieciešamo naudas līdzekļu daudzumu un relatīvi sarežģītākiem līzinga noformēšanas priekšnoteikumiem. Tiek finansēta, piemēram , tikai privātīpašumā esošu dzīvokļu iegāde , svarīga nepieciešamība ir ieraksts zemes grāmatā. Savukārt mājas uz līzinga nosacījumiem pagaidām var iegādāties visai ierobežots personu skaits.
Aplūkojot Baltijas tirgu, jāmin , ka Igaunijas līzinga tirgus kopapjoms, pēc ekspertu datiem sastāda virs 200 miljoniem ASV dolāru un no lielāko kompāniju pieciniekam četras ir arī Latvijā pazīstamas - Hansa Liising, Uhispanga Liising, Hoiupanga Liising, Tallinna Panga Liising. Lietuvā savukārt tirgus apjoms ir aptuveni 34 miljoni ASV dolāru, un lielākās kompānijas  - Vilnius Bankas Lizingas un Hanza Lizingas(pielikums1).
Līzinga portfelis 8 lielākajās Latvijas bankās 1997.gada bija sekojošs:
Hanza lizing   19 milj. latu
Zemes Banka   24 milj. latu
Hansabank-Latvija   23.5 milj. latu
Baltijas Tranzītu Banka   21.2 milj. latu
Investīciju banka  17 milj latu
Saules banka   17 milj.latu
Krājbanka   16.9 milj.latu
Hipotēku un zemes banka   13 milj.latu.&
Uz dotu brīdī 90% līzinga pakalpojumu tirgus sastāda finansu līzings. Operatīvu līzingu pagaidām piedāvā tikai atsevišķas Latvijas finansu institūcijas, piemēram, Latvijas industriālā līzinga sabiedrība, Hanza līzings, Parekss līzings.




Nākotnes perspektīvas


Paredzams, ka šogad turpināsies līzinga tirgus apjoma pieaugums, varbūt vairs ne tik straujš kā pērn, bet stabili augošs. Kompāniju pārstāvji ir vienisprātis, ka pieaugs uz līzinga noteikumiem iegādāto automobiļu skaits. Gaidāma arī nekustamā īpašuma tirgus aktivizēšanās. Būtu jāsākas pagaidām mazpopulārā operatīvā līzinga izmantošanas procentuālajam kāpumam.
Bankas nodarbojas ar finansu līdzekļu vai vērtspapīru izvietošanu, vai nu izsniedzot kredītus, vai slēdzot līzinga līgumus. Kā liecina Londonas Līzinga asociācijas dati, līzinga tirgus tuvinās vērtspapīru tirgum. Bankām ir ļoti izdevīgi izvietot līdzekļus ar līzinga starpniecību vairāku iemeslu dēļ, izsniedzot naudas kredītu, kredītlīdzekļi bieži vien netiek izlietoti paredzētājam mērķim. Arī gadījumā, ja ir ķīla, tā ir grūti īstenojama , bet iegūtie līdzekļi nesedz kredīta apjomu. Līzings bankai ir izdevīgs un drošs  līdzekļu ieguldīšanas veids , jo šis ieguldījums paliek bankas īpašumā un kontrolē tik ilgi , kamēr klients ir pilnībā norēķinājies. Tas ir sava veida preču kredīts, turklāt banka klientam pērk tikai tādas iekārtas , kas ir pieprasītas, - unikālas , tikai vienam klientam vajadzīgas iekārtas nez vai tiks pirktas, jo tas ir liels risks.
Tā kā bankai līzings ir mazāk riskants, banka var pazemināt līzinga procentu - tas var būt pat par 30-40 % zemāks nekā naudas aizdevumam. Turklāt ar līzingu klients vienlaikus atrisina gan kredīta atgūšanas , gan iekārtas iegādes jautājumu. Banka ,iegādājoties klientam vajadzīgo iekārtu, aizsargā viņu no krāpniekiem un apmānīšanas , garantējot kvalitatīvas, ne dārgas, ar garantiju nodrošinātas preces iegādi jo tā pati ir ieinteresēta nopirkt šādu iekārtu.
Nereti ārzemju partneri pieprasa ieprekšēju apmaksu - pat 3-4 mēnešus, tādējādi iegūstot klienta naudu , ko šajā laikā var bez maksas apgrozīt. Izmantojot bankas līzinga pakalpojumus, priekšapmaksa ir izslēgta, apmaksu parasti veikta pēc akreditīva. Klients , neieguldot nekādus līdzekļus, saņem nopirkto īpašumu lietošanā un , to darbinot, gūst peļņu , pakāpeniski samaksā bankai tā vērtību un līzinga procentus un iegūst to savā īpašumā.
Jāņem vērā arī tas, ka klients mūsu apstākļos nevar saņemt ilgtermiņa kredītu - parasti kredīttermiņš 3-12 mēneši. Līzinga veidā šādu preču kredītu var saņemt uz 4-5 gadiem. Saskaņā ar līgumu klients var  norēķināties ar banku katru mēnesi ,ceturksni vai sezonu , kas nav iespējams , saņemot un atmāksājot naudas kredītu.
Īpaši izdevīga klientam var būt iespēja līzingu atdot ne vien naudā, bet arī ar pakalpojumiem. Klientam izdevīgs ir arī sale and lease back jeb t.i. atgriezeniskā līzinga veids, kad klients  pārdot bankai savas iekārtas , banka iekārtas atstāj viņa lietošanā , bet klients tādējādi iegūst apgrozāmo kapitālu.
Bankās un līzinga sabiedrībās veidosies klientu kredītvēstures, kas atvieglos darījumu izvērtēšanu un finansējuma piešķiršanas procedūru. Līzings un tādējādi arī jaunas, modernas preces, komforts un ērtības kļūs pieejamāki aizvien plašākiem sabiedrības slāņiem. Iespējas ir un būs. Jāspēj un jāgrib tās izmantot.








Līzinga noformēšana


a) Līzinga noformēšanas nepieciešamie dokumenti.


 Fiziskām personām:

   1. Pases kopija.
   2. Informācija par ienākumu avotiem, kas nepieciešami līzinga maksājumu veikšanai.

Juridiskām personām:

   1. Reģistrācijas apliecība.
   2. Uzņēmuma statūtus .
   3. Uzņēmuma dibinātāju sapulces protokols par personām, kam ir paraksta tiesības .
   4. Sapulces protokols ar lēmumu par līzinga darījuma slēgšanu un tā kārtošanai pilnvarotās personas izvirzīšanu .
   5. Auditētu gada finansu pārskats ar pielikumiem.
   6. Kārtējo bilanci un peļņas un zaudējumu aprēķins.
   7. Ieņēmumu dienesta izziņa par to, ka uzņēmumam nav nodokļu parādu.
   8. Līzinga objekta izmantošanas biznesa plāns.

Ja pats līzinga objekts nevar kalpot par vienīgo darījuma nodrošinājumu pilnā apmērā, banka var pieprasīt no klienta papildus nodrošinājumu likvīdas ķīlas vai juridiskas vai fiziskas personas galvojuma veidā, iesniedzot atbilstošus dokumentus.

b) Procentu aprēķināšana.


a)   Kas nodrošina zemākus kredītprocentus?
* Pārliecinoši dokumenti par klienta maksātspēju visā līzinga periodā;
* Laba kredītvēsture (atmaksāts kredīts kādā citā bankā vai līzinga firmā);
* Garantijas vēstule no finansiāli droša uzņēmuma;
* Lielāka pirmā iemaksa.

b)     Kā tiek aprēķināti procentu maksājumi.
Procentu maksajumi tiek aprēķināti par pamatu ņemot 360 dienas un izmantojot reālo lietošanas laiku un līzinga objekta nenomaksāto summu.
PROCENTI MENESĪ=PROCENTU LĪKME/12 
Tomēr šādi aprēķināti procenti nav pilnīgi objektīvi, jo, piemēram, procentu likme vai koeficents 0.0125 (0.15/12) neatspoguļo to, ka menesī finansējums ir izmantots 31 dienu, kamēr februārī tikai 28. Lai novērstu šādu nepilnību, īkmēneša koeficents (un no tā izrietošais procentu maksājums) tiek aprēķināts pēc sarežģītākas formulas
KOEF= PROCENTU LIKME * DIENU SKAITS ATTIECĪGAJĀ PERIODĀ/360 un
PROCENTU MAKSĀJUMS=NENOMAKSĀTĀ SUMMA * KOEF.
Tomēr arī ar to vēl nepietiek, jo vairumam līzinga darījumu tiek pieprasīta pirmā iemaksa, un arī to ir jāatspoguļo maksājumu grafikā.                     Pirmās iemaksas atspoguļošana maksājumu grafikā tomēr nekādas grūtības nesagādā, jo procentu aprēķināšanas principi nemainās.
Tā, piemēram, procenti par 1. periodu tika aprēķināti ņemot vērā reālo dienu skaitu starp pirmo iemaksu un šo datumu, un procenti tika aprēķināti šādi:
KOEF=0.15*dienu skaits menesī/360 un PROCENTI=atlikuma        vertība*KOEF
Līdz ar to jebkurš klients, paņēmis savu maksājumu grafiku, var pārliecināties, vai procenti ir aprēķināti tā, kā to ir stāstījuši līzinga speciālisti vai reklāmas, un arī tiesīgs pieprasīt, lai tie tiktu pārstrādāti, ja izmantojot šos aprēķinus procentu maksājumiem būtu jābūt mazākiem.
Tomēr reālie maksājumu grafiki ir sastādīti vēl sarežģītāk, lai arī procentu aprēķināšanas princips ir palicis tas pats. Tas ir pirmkārt saistīts ar to, ka dažus pakalpojumus un preces ir jāapliek ar pievienotās vērtības nodokli (PVN) un otrkārt ar to, ka klienti pārsvarā vēlas, lai maksājamā summa būtu katru mēnesi fiksēta, jo ir daudz vieglāk novērtēt cik izdevīgs ir līzinga piedāvājums ar ikmēneša maksu.&

c) Gada sadārdzinājums.


Gada sadārdzinajums ir finansiāli absurds jēdziens, kura aprēķināšanas metodiku mēs tomēr sniegsim, ņemot vērā šī termina biežo lietošanu, tāpat centīsimies izskaidrot ar ko tad sadārdzinājuma procents atšķiras no "parastajiem procentiem".
Sadārdzinājums tiek rēķināts ļoti vienkārši: Kopējā summa, ko klients ir nomaksājis (ieskaitot nodokļus) līzinga devējam mīnus kopējā nodokļu summa, ko klients ir nomaksājis līzinga devējam un mīnus komisijas maksa un tas viss dalīts ar līzinga objekta sākotnējo cenu. No iegūtā koeficienta tiek atņemts 1 un rezultāts dalīts ar līzinga periodu izteiktu gados.
 
Šis koeficents ir finansiāli neloģisks divu iemeslu dēļ:
1) Tas ir atkarīgs no pirmās iemaksas lieluma -- jo lielāka pirmā iemaksa, jo zemāks sadārdzinājums.
 
2) Tas neņem vērā tādu būtisku apstākli kā laiks, kad maksājumi tiek izdarīti, tādēļ iepriekšminētais sadārdzinājums būtu korekti aprēķināts tikai tad, ja visi maksājumi  tiktu izdarīti līzinga perioda beigās.

Tādēļ, ja jums tiek minēts tikai sadārdzinājums, kad jūs interesējaties par līzingu, ir iespējamas trīs versijas kāpēc tas notiek tā:
 
1) Līzinga speciālists (vai cilvēks ar ko jūs konsultējaties) ir absolūti neizglītots un nesaprot par ko pats runā, bet atkārto tikai iemācītas frāzes;
 
2) Līzinga speciālists uzskata jūs par absolūtu idiotu .
 
3) Abi no iepriekšminētajiem.
Neatkarīgi no iemesliem, kāpēc ir pieminēts sadārdzinājums vai tam atbilstošs jēdziens, paļaujieties tikai uz reālo procentu likmi un ja tāda nav minēta pieprasiet, lai jums to pasaka. Tikai tā ļauj notiekt, kura kompānija piedāvā visizdevīgākos finansējuma noteikumus.





Pielikumi &


1.Valsts procentuālā daļa Baltijas līzinga pakalpojumu tirgū




2.Lizinga objektu procentuālais sadalījums tirgū





Izmantota literatūra


1.” Līzings - tā ir iespēja nokārtot problēmas uzreiz.” - Latvijas
    Ekonomists 1997, N.4 
2. “Līzings - ekonomikas fenomens.” - Partneri 1998, N.7, 18lpp.
3. “Līzings - tā nav noma, tas ir kaut kas cits.” - Latvijas Ekonomists 1998, N.1
4. “Līzings kā attīstības līdzekļis.” - Praktiskais latvietis 1998, N.25, 7.lpp.
5. “Līzings ceļ materiālo komfortu.” - Kapitals 1998, N.5
6. “Kā izvēlēties pimerotāko līzinga veidu.” - Dienas Bizness 1998, 17.decembrī, 17lpp.
7. “Kas slēpjas zem vārda līzings.” - Jaunā Avīze 1998, 3.jūl.
8. “Vēl reiz par līzinga būtību.” - Latvijas Ekonomists 1998, N.6, 45lpp.
9. “Līzings: viedokļi, problēmas, risinājumi.” - Latvijas Ekonomists 1998, N.5, 60lpp.
10. “Latvijas līzinga tirgus: attīstību sekmē jaunu pakalpojumu ieviešana.” - Dienas Bizness 1998, 14.maijs.
11. “Līzinga darījumi - joprojām banku uzmanības lokā.” - Dienas Bizness 1998, 14.maijs.
12. “Līzings, kā juridiska procedūra.” - Jaunā Avīze 1998, 9.martā.
13. “Финансово-кредитный словарь:” Том 2б В Горбузова М “Финансы и статистика” 1994


& LNLDA dati (Latvijas Nacionala līzinga devēju asociācija)
& Kapitals N. 5 1998,79lpp.
& LNLDA dati
&  Rîgas komerc bankas dati
& Kapitals N.5 1998 (LNLDA dati)

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru