Rīgas Tehniskās universitātes
Liepājas Mācību zinātniski tehniskais komplekss
Ekonomikas koledža
KURSA DARBS
Tirgzinības
LMT piedāvātie pakalpojumi
Dienas nodaļas
11. EK studenti:
Māris Grinbergs
Studentu apliecības Nr.
961LIT071
Aivils Bunka
Studentu apliecības Nr.
961LIT092
Kursa darba vadītāja: J. Korāte
Liepāja, 2000
SATURS
IEVADS............................................................................................ 3
LMT vēsture...................................................................................... 4
LMT klientu statistika.................................................................... 10
OKarte............................................................................................. 11
Mobilā banka.................................................................................. 12
Līdzsavienojums un
konferences zvans......................................... 13
Īsziņas “Dialogs”............................................................................. 13
Mobilais E-pasts.............................................................................. 14
Numura noteicējs............................................................................ 14
LMT Telefonpasts........................................................................... 14
LMT WAP...................................................................................... 16
Īsziņas.............................................................................................. 17
Zvanu pāradresācija....................................................................... 17
GSM sistēmas iespēja -
Šūnas Info................................................. 18
Ankešu rezultāti.............................................................................. 19
Izmantotie informācijas
avoti......................................................... 22
IEVADS
Mēs šajā praktiskajā darbā
izvēlējāmies rakstīt par Latvijas Mobilā telefona piedāvātajiem pakalpojumiem,
jo mobilie sakari mūsdienās ir ļoti aktuāli. Daudzu cilvēku ikdiena vairs nav
iedomājama bez mobilā telefona pie sāniem, jo īpaši uzņēmēji. Tāpēc mums šis
temats likās saistošs.
Mūsu mērķis – informēt par LMT
jaunākajiem pakalpojumiem, sniedzot detalizētāku aprakstu par tiem.
Cilvēku neinformētības dēļ netiek
pilnībā izmantoti visi LMT piedāvātie pakalpojumi, kas atvieglo ikdienas
saspringto dzīves ritmu. Rakstot šo darbu arī mēs ieguvām jaunu informāciju par
LMT darbību.
Konkurences rezultātā tiek
piedāvāti jaunāki pakalpojumi, ar kuru palīdzību tiek pievilināti klienti.
No plašā LMT piedāvātā pakalpojuma
klāsta mēs izvēlējāmies, mūsuprāt, pašus
noderīgākos tieši uzņēmējiem:
·
mobilā banka;
·
līdzsavienojums un konferences zvans;
·
īsziņas “Dialogs”;
·
mobilais E-pasts;
·
numura noteicējs;
·
LMT telefonpasts;
·
LMT WAP.
Praktiskais darbs “Par LMT
piedāvātajiem pakalpojumiem” uzrakstīts vieglā, labi saprotamā valodā. Izlasot
to, Jūs iegūsiet plašāku informāciju par šiem pakalpojumiem.
LMT vēsture
Latvijas Mobilais Telefons SIA ir NMT450i un GSM mobilo sakaru šūnveida tīklu operators Latvijā.
Uzņēmums izveidots 1992. gadā kā NMT operators un turpmākajos gados piedzīvojis
strauju izaugsmi. Latvijas Mobilais Telefons ir GSM Asociācijas
loceklis kopš 1992. gada un NMT MoU loceklis kopš pašas tā dibināšanas 1994.
gadā.
Kopš 1992. gada oktobra, kad Rīgā
tika uzstādīta NMT centrāle, NMT tīkls pārklājis divas trešdaļas valsts
teritorijas, sniedzot mobilo sakaru iespējas dzīvesvietas apkaimē 90%
iedzīvotāju.
GSM tīkls darbojas kopš 1995. gada
janvāra un šobrīd klāj apmēram 3/4 valsts teritorijas, tostarp visus
nozīmīgākos saimnieciskos un kultūras centrus, nodrošinot mobilo sakaru
iespējas sadzīvē un darbā apmēram 90% iedzīvotāju.
LMT ir noslēgti viesabonēšanas
līgumi ar vairāk nekā 150 operatoriem visā pasaulē. Tam pateicoties LMT
abonenti var lietot savus tālruņus ne tikai lielākajā daļā Eiropas valstu, bet
arī Amerikā, Austrālijā, Āfrikā, Āzijā. Līdztekus pamatpakalpojumam - balss
pārraidei - LMT piedāvā saviem abonentiem ļoti plašu papildpakalpojumu klāstu,
sākot ar iespēju pieslēgties INTERNET tīklam un beidzot ar horoskopu un laika
ziņu nosūtīšanu uz mobilo tālruni.
Uzņēmums tikai sniedz sakaru
pakalpojumus un pašus tālruņa aparātus netirgo, tomēr dara arī visu iespējamo,
lai klientu rīcībā nonāktu tikai kvalitatīva sakaru tehnika. Rīgā un citās
pilsētās aparātus un papildaprīkojumu pārdod oficiālās izplatītājfirmas, kam ar LMT
noslēgti līgumi par kvalitātes garantijām un abonentu apkalpošanu. LMT kopā ar
saviem izplatītājiem veido vienotu pilna servisa tīklu mobilo sakaru
lietotājiem.
Līdzīpašnieki:
Sonera
Holding B.V.
24.5%
Telia AB 24.5%
Lattelekom
SIA
23%
Latvijas Republika (Satiksmes
ministrija)
5%
|
|||
1992. gada 2. janvāris
|
LMT
dibināšanas diena. akcionāri:
![]() ![]() ![]() |
||
11. septembris
|
Tika saņemta GSM un NMT licence.
Licences Nr. 7 un Nr. 8 izdeva LR
Satiksmes Ministrijas Sakaru Departaments.
|
||
7. oktobris
|
NMT sistēmas darbības sākums, "LMT Neatkarības Diena".
|
||
10. decembris
|
LMT kļuva par pilnvērtīgu GSM MoU
biedru.
|
||
1993. gads...
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
1994. gads...
|
![]() ![]() ![]() |
1995. gads...
|
![]() |
1. janvāris
|
![]() |
19. janvāris
|
![]() |
1996. gads...
|
![]() ![]() |
1997. gads...
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
3. oktobris
|
![]() |
1998. gads...
|
![]() |
1. marts
|
![]() ![]() |
11. maijs - 15. maijs
|
![]() |
25. maijs
|
![]() |
17. augusts
|
![]() |
25. augusts
|
![]() |
17. novembris
|
![]() |
18. decembris
|
![]() ![]() |
1999. gads...
|
|
26. februāris
|
![]() |
19. marts
|
![]() |
30. marts
|
![]() |
15. aprīlis
|
![]() |
20. aprīlis
|
![]() ![]() ![]() |
28. aprīlis
|
![]() |
1. maijs
|
![]() |
14. jūnijs
|
![]() ![]() |
15. jūnijs
|
![]() |
1. jūlijs
|
![]() ![]() |
6. augusts
|
![]() |
8. septembris
|
![]() |
7. oktobris
|
![]() |
9. - 17. oktobris
|
![]() |
3. novembris
|
![]() |
9. decembris
|
![]() Patlaban LMT ir astoņi abonentu apkalpošanas centri. |
2000. gads...
|
|
3. aprīlis
|
![]() |
3. aprīlis
|
![]() |
9. aprīlis
|
![]() |
14. aprīlis
|
![]() Patlaban LMT ir desmit abonentu apkalpošanas centri. Seši no tiem atrodas Rīgā, pa vienam - Ventspilī, Liepājā, Daugavpilī un Valmierā |
9. maijs
|
![]() |
16. maijs
|
![]() |
18. maijs
|
![]() |
1. jūnijs
|
![]() |
21. jūnijs
|
![]() |
25. augusts
|
![]() |
5. oktobris
|
![]() |
LMT klientu statistika
Kopējais LMT abonentu skaits 15. novembrī

Abonentu skaits uz 100 iedzīvotājiem

LMT abonentu skaits

OKarte
OKarte ir
LMT priekšapmaksas sarunu karte. Ar OKarti Tu vari gan zvanīt Latvijā un uz
ārzemēm, gan sūtīt un saņemt īsziņas.
Izmanto arī citas iespējas:
- numura noteicēju,
- pāradresāciju,
- līdzsavienojumu,
- balss pastkastīti,
- atgādinājuma īsziņas par avansa atlikumu, kad kartes kontā ir palikuši mazāk nekā 3 lati,
- zvani uz 900. sērijas numuru grupām 9000xxx, 9001xxx, 9002xxx, 9003xxx, 9004xxx, 9005xxx, 9006x0x, 9006x1x, 9006x7x, 9006x8x,
- saņem sarunu izdruku,
- pakalpojumus "Logo Tavam tālrunim" un "Melodija Tavam tālrunim".
![]() |
![]() |
Tajā atradīsi:
SIM karti ar iemaksātu avansu Ls
5,
![]() PIN un PUK kodus, lietošanas instrukciju. |
Lai
papildinātu iemaksāto avansu un turpinātu lietot OKarti, Tev nepieciešama
atjaunošanas karte. Uz tās ir konta papildināšanai nepieciešamā informācija.
Piedāvājam 4 karšu veidus. Izvēlies sev vispiemērotāko!
Mobilā banka
Mobilā banka nodrošina Jums iespēju saņemt informāciju par:
·
kontu atlikumiem;
·
finansu darījumiem
savos kontos Hansabankā;
·
Hansabankas
valūtu kursiem.
·
regulāri;
·
izmaiņu gadījumā;
·
pēc Jūsu pieprasījuma.
Katram klientam tiek fiksēts
viens LMT GSM numurs, uz kuru tiek sūtīta informācija. Vairākiem bankas
klienta numuriem var atbilst viens un tas pats telefona numurs. Vienam
klienta numuram var atbilst ne vairāk par pieciem kontiem.
Jums nepieciešams:
·
konts bankā;
·
iesniegums par pakalpojuma izmantošanu;
·
tālrunis ar LMT GSM pieslēgumu un iespēju nosūtīt/ saņemt
īsziņas.
Lai pieslēgtu pakalpojumu,
jānosūta īsziņa “ON” uz Mobilās bankas numuru 9310101.
Pakalpojums par kontu atlikumiem
un notikušiem finansu darījumiem darbojas bankas darba laikā no 9.00 līdz
18.00.
Līdzsavienojums un konferences zvans
tikai GSM sistēmā
pasūtāms abonentu apkalpošanas centrā
par vienreizēju samaksu.
GSM tālrunis spēj nodrošināt savienojumu vienlaikus ar
vairākiem telefoniem. Uzsāktas sarunas laikā tālrunis signalizē par nākamo
ienākošo zvanu; ja nospiež attiecīgo taustiņu (kā kuram tālrunim), tas savieno
ar zvanītāju, nepārtraucot arī iepriekšējo savienojumu. Un otrādi: abonents
sarunas laikā var piezvanīt vēl kādam. Tālāk abonents, kurš savienots līdztekus
ar diviem sarunu biedriem, var brīvi pārslēgties no vienas sarunas uz citu vai
arī izveidot ”konferenci” – sarunājas visi trīs vienlaikus.
Īsziņas “Dialogs”
No 2000. gada 1.jūnija LMT ieviesa jaunu
pakalpojumu Īsziņas “Dialogs”. Jums vairs nebūs jāatceras komandas un kodi, lai
uzzinātu norunāto summu, savu rēķina stāvokli, saņemtu LMT jaunumus, nosūtītu
un saņemtu e-pasta ziņojumu, nosūtītu faksu un ziņojumu uz peidžeri, nosūtītu sev vai kādam citam LMT GSM
abonentam ziņojumu ar iepriekš noteiktu saņemšanas laiku, saņemtu informāciju
par valūtas kursiem, uzzinātu laika prognozi, vārda dienas jubilārus un
horoskopus, strādātu ar Mobilo e-pastu.
Kā kļūt par “Dialoga” lietotāju?
Lai izmantotu Dialogu, ir nepieciešams SIM
Toolkit tehnoloģijai piemērots mobilais tālrunis un speciāla SIM karte. Šīs
kartes var iegādāties un pakalpojumu aktivizēt visos LMT abonentu apkalpošanas
centros.
Mobilais E-pasts
Saņemiet e-pastu visur, kur darbojas
mobilais tālrunis!
Jums nav jāatrodas pie datora, lai
strādātu ar savu e-pastu.
Ar Mobilo e-pastu:
·
mobilā telefona signāls informē, ka pastkastītē ir jauna
vēstule. Displejā varat izlasīt sūtītāja e-pasta adresi, vēstules tematu, un
teksta sākumu;
·
varat izvēlēties jebkuru no sava e-pasta vēstulēm un izlasīt
to uz mobilā tālruņa displeja;
·
ir iespējams pāradresēt ienākošo vēstuli uz citu e-pasta
adresi.
Numura noteicējs
Mobilais tālrunis zina,
kas mana zvana!
Zvana pienākšanas brīdī tālrunis displejā uzrāda zvanītāja
numuru. Atkarībā no tālruņa modeļa, lielāks vai mazāks skaits atbildēto un
neatbildēto zvanu numuru saglabājas arī atmiņā.
LMT Telefonpasts
Tā sauktā “pastkastīte” ir vienkārši abonenta
numurs LMT centrālē. Tas darbojas kā automātiskais atbildētājs, bet ir ērtāks,
jo neaizņem vietu un neprasa aprūpi.
Ja pašu mobilā tālruņa abonentu nevar
sazvanīt, zvanītāji var atstāt ziņas telefonpasta kastītē. Lai to veiktu,
zvanītājiem nebūt nav jāzina pastkastītes numurs, ja vien abonents savlaicīgi
būs pāradresējis zvanus, kas adresēti mobilajam tālrunim, uz pastkastīti.
Kā pāradresēt zvanus?
Pāradresācijas režīms, kurā zvanītāju savieno ar pastkastīti,
ja abonenta mobilais tālrunis ir izslēgts vai atrodas ārpus uztveršanas zonas,
uzstādāms ar šādu taustiņu secību:
GSM:**62*9XXXXXX#
vai izvēloties atbilstošo displeja komandu,
NMT:*61*9XXXXXX#
vai izvēloties atbilstošo displeja komandu.
Kā iekārtot savu pastkastīti?
Kad Jūs piezvanīsiet uz savu
pastkastīti, tā izturēsies pret Jums kā pret zvanītāju, kas vēlas atstāt
paziņojumu. Lai darītu zināmu, ka zvana pats saimnieks, pārtrauciet tās uzrunu,
nospiežot ”#”, tad ievadiet paroli (tikko pieslēgtas pastkastītes parole ir
“1111”) un atkal nospiediet ”#”. Telefonpasts pastāstīs, kā lietot pastkastīti,
kā ierakstīt savu uzrunu zvanītājiem (t.s. “izejošo paziņojumu”) un kā uzstādīt paša izraudzīto paroli, kas neļaus
Jums atstātos paziņojumus noklausīties citiem.
Kā lai zvanītāji atstāj
paziņojumus pastkastītē?
Pēc Jūsu ierakstītās uzrunas
atskaņošanas telefonpasts palūgs zvanītāju atstāt paziņojumu. Tā ilgums nevar
pārsniegt vienu minūti.
Uzrunai vēlams būt īsai un
lietišķai. Ja Jums ir izdevīgi, ka iespējamie zvanītāji katru reizi uzzina kaut
ko par Jūsu gaitām tajā, laikā, kamēr neesat sazvanāms, tad uzrunu var mainīt.
Šādas informatīvas uzrunas bieži vien ļoti sekmē savstarpējo sazināšanos. Ja
tas nav vajadzīgs, tad varat ierunāt savu sveicienu un turpmāk to vairs
nemainīt.
Kā noklausīties paziņojumus?
Jūs piezvanīsiet uz savu
pastkastīti, pārtrauksiet savu uzrunu, nospiežot ”#”, un ievadīsiet pašrocīgi
uzstādīto paroli. Ja telefonpasts pats Jūs sazvanīs (šādu iespēju sniedz
telefonpasta augstākais, t.s. paziņojumu vadības līmenis), tas pats arī lūgs
Jums ievadīt paroli. Pēc tam telefonpasts pateiks, cik jaunu paziņojumu ir
ienācis, piedāvās nospiest taustiņu ”1”, lai noklausītos pirmo paziņojumu un
pateiks, kas darāms tālāk.
Cik ilgi paziņojumi pastkastītē
saglabājas?
Nenoklausītie – 5 dienas;
Noklausītie, bet neizdzēstie – 3
dienas.
LMT WAP
Lieto Internet bez datora!
WAP (Wireless Application Protocol
– bezvadu pielietojuma protokols) ļauj ar šai tehnoloģijai piemērotu mobilo
telefonu bez datora starpniecības piekļūt Internet tīklam. Tajā atrodamo
informāciju redzēsiet uz sava telefona displeja. Lai Internet lappusi varētu
lasīt ar mobilu telefonu, tai jābūt veidotai īpašā WML valodā (Wireless Mark-up
Language). Tādēļ uz mobilā tālruņa nevarēsiet redzēt tās Internet mājas lapas,
kas izveidotas HTML valodā.
Kādas iespējas paver LMT WAP?
LMT WAP lietotāji, neatrodoties
pie datora, varēs piekļūt visām Internet WML lapām un WAP portāliem. Lai
“sērfošanu” padarītu ērtāku, mobilajā tālrunī tāpat kā datorā ir iespējams
izveidot “grātamzīmes” Jūsu iecienītākajām mājas lapām. Piemēram, Jūs varēsiet
uzzināt:
·
LMT abonentu apkalpošanas centru adreses un darba laikus;
·
LMT viesabonēšanas tarifus;
·
aviosabiedrību lidojumu sarakstus;
·
kinorepertuāru;
·
horoskopus;
·
saņemt ziņas un informāciju par viesnīcām;
·
izklaidēties ar spēlēm.
Kā kļūt par LMT WAP lietotāju?
Lai izmantotu LMT WAP,
nepieciešams WAP tehnoloģijai piemērots tālrunis un pakalpojumu “Datu pārraide”
vai “Izejošo datu pārraide bez datu numura” pieslēgums. Šos pakalpojumus var
pieslēgt jebkurā LMT abonentu apkalpošanas centrā vai pie LMT dīleriem.
Kā piekļūt Internetam ar mobilu
telefonu?
Abonents aktivizē tālruņa
Internet pakalpojuma izvēlni un veic iezvanīšanos aktivizētajā mājas lapā vai
norādītajā adresē. Lai atvieglotu pakalpojuma izmantošanu un speciālā formāta
lapu atrašanu, LMT zem adreses http://www.lmt.lv/wap/ piedāvā WML lapu tematisko katalogu.
Īsziņas
Šis pakalpojums dod iespēju ar
mobilā tālruņa taustiņu palīdzību nosūtīt rakstisku ziņu uz otru mobilo
tālruni. Atšķirībā no peidžeru paziņojumiem, īsziņas ir pilnīgi konfidenciālas,
turklāt sarakste var būt abpusēja. Pie kam, ja adresāta tālrunis ziņas
izsūtīšanas brīdī ir izslēgts vai atrodas ārpus uztveršanas zonas, īsziņa
nepazūd un tiek saņemta tiklīdz atjaunojas sakaru iespēja.
Katras ziņas nosūtīšana maksā 7
santīmus, taupības tarifs – 5 santīmi (8,26 / 5,9 santīmi kopā ar PVN)
Īsziņu centra numurs ir +371 9202020.
Īsziņa nekad nav anonīma.
Neatkarīgi no tā, vai īsziņa tiek sūtīta uz tālruni, e-pastu, peidžeri vai
faksu, vienmēr tiek uzrādīts sūtītāja tālruņa numurs. Līdz ar to ļaunprātīga
izjokošana ar īsziņas palīdzību nav iespējama.
Zvanu pāradresācija
LMT abonents var pāradresēt
ienākošos zvanus no sava mobilā tālruņa uz jebkuru citu tālruni, tiklab mobilo,
kā fiksēto. Tas veicams pastāvīgi, bez LMT palīdzības, vienkārši nospiežot
attiecīgus taustiņus. Zvani, kas pāradresēti uz citu mobilo tālruni vai
pastkastīti, abonentam nemaksā neko. Par katru zvanu, kas pāradresēts uz
fiksēto tālruni, abonents maksā, it kā pats būtu uz šo fiksēto tālruni
zvanījis.
Parasti uzstādāma īslaicīgi,
piemēram:
·
naktī, kad tālrunis izslēgts – uz mājas tālruni;
·
viesībās pirms akumulatora izlādēšanās – uz namatēva tālruni;
·
abu sistēmu abonents, izbraucot uz laukiem, - no sava GSM uz
NMT tālruni.
Pirms tam uzstādītie nosacījuma
režīmi saglabājas atmiņā un pēc pāradresācijas atcelšanas automātiski
atjaunojas.
Pastāvīgu pāradresāciju par vienreizēju
samaksu var uzstādīt arī LMT centrālē pēc abonenta pasūtījuma. Šis pakalpojums
lieti noder, kad abonentam ir jauns pieslēguma numurs, bet daudzi vēl cenšas
viņu sazvanīt pa veco: visus zvanus uz veco numuru pāradresē uz jauno.
GSM sistēmas iespēja - Šūnas Info
Mans tālrunis ir arī kompass!
Katrs tālruņa lietotājs pats var
aktivizēt šo iespēju savā tālrunī. Ja šūnas info ir ieslēgts, tālruņa displejā
parādās tās šūnas nosaukums, kurā tālrunis tobrīd atrodas un darbojas. Tas
nozīmē, ka LMT pārklājums it kā būtu sadalīts neskaitāmos mazos kvadrantos.
Dažādu ražotāju un dažādu modeļu
tālruņiem šūnas info ieslēgšana atšķiras: visvieglāk to lietot ar Nokia
ražotajiem tālruņiem, bet daudzi, īpaši vecāki tālruņi, vispār neuztur šūnas
info iespēju. Šūnas info patērē mazliet vairāk akumulatora resursu, tādēļ var
saīsināt tālruņa darbības laiku gaidīšanas režīmā.
Jaunā iespēja LMT palīdzēs labāk
apkalpot abonentus, ja, piemēram, zvanot uz diennakts informācijas tālruni
8000076, zvanītājs zinās tās šūnas nosaukumu, kurā tobrīd atrodas, piemēram,
Liepāja 33, Liepāja 122 Grobiņa 12, Rīga 396, utt.
Ankešu rezultāti
Mūsu aptaujā piedalījās 76% LMT GSM klienti
un 24% Baltcom GSM klienti. No tiem vīrieši
bija 75%, sievietes – 25%.
Izstrādājot šo kursa darbu, mēs atklājām, ka
Latvijas mobilo sakaru operatori piedāvā diezgan daudz pakalpojumus, piemēram,
numura noteicējs, mobilā banka, telefonpasts u.c. pakalpojumi. Izanalizējot
ankešu rezultātus, (skatīt pielikumā Nr.1) atklājām, ka visbiežāk izmantotais
pakalpojuma veids ir numura noteicējs(90%),
īsziņas (83,75%), un “Logo Tavam tālrunim” (48,75%), zvanu pāradresācija (47,50%), mobilais
e-pasts (25%), līdzsavienojums (20%), mobilā banka (17,50%), WAP (12,50%),
telefonpasts (10%) un SMS chats (2,50%).
Ar ankešu palīdzību mēs salīdzinājām
abus Latvijas mobilo sakaru operatorus –
LMT GSM ar Baltcom GSM (skatīt pielikumā Nr.2). Tika salīdzināti operatoru
tarifi, norēķinu sistēma, pārklājums, apkalpošanas kvalitāte, sakaru kvalitāte
un pakalpojumu klāsts. Katrs no nosauktajiem kritērijiem tika vērtēts piecu
baļļu sistēmā.
LMT GSM klienti augstāko novērtējumu
piešķīruši pakalpojumu klāstam (4,18 balles), tad seko sakaru kvalitāte (3,97
balles), apkalpošanas kvalitāte (3,87 balles), pārklājums (3,80 balles),
norēķinu sistēma (3,72 balles) un tarifi (3,02 balles).
Izanalizējot LMT rezultātus, var secināt, ka
kompānijai līdz pilnībai ir diezgan tālu, un vajadzētu padomāt par tarifu
samazināšanu.
Baltcom GSM klienti augstāko novērtējumu
piešķīruši tarifiem (3,63 balles), tad seko apkalpošanas kvalitāte (3,53
balles), norēķinu sistēma (3,753 balles), pakalpojumu klāsts (3,37 balles),
sakaru kvalitāte (3,26 balles) un pārklājums (3,05balles).
Tarifiem ir augstāks novērtējums, jo, salīdzinājumā ar LMT, tas ir zemāks, bet
atšķirība nav liela.
Vislielākā atšķirība starp abām kompānijām
ir pakalpojumu klāstam (0,81 balle) un pārklājumam (0,75 balle) par labu LMT.
LMT savā ziņā var uzskatīt arī par monopolistu,
jo šī kompānija uztur augstos tarifus pārklājuma dēļ – tas aptver ievērojami
lielāku teritoriju nekā konkurenti (Baltcom aptver tikai Latvijas lielākās
pilsētas).
No iegūtajiem rezultātiem var secināt, ka
LMT gandrīz visos kritērijos pārspēj Baltcom, tikai atpaliekot tarifos.
Aptaujāto cilvēku vidū lielākā daļa (65%)
bija studentu (skatīt pielikumā Nr.3),
jo vairums mūsu paziņu ir studenti, kas labprāt aizpildīja anketas bez liekiem
jautājumiem un ar lielu izpratni, jo “tāds tādu saprot”. Tas arī izskaidro to ,
ka liela daļa aptaujāto ir vecuma grupā līdz 20 gadiem (38,75%) un grupā no 21
– 25 gadiem (35%) (skatīt pielikumā Nr.4). Var pat teikt, ka mēs esam
izpētījuši mobilo telefonu lietotājus – studentus. Mūsuprāt, ja aptaujāto vidū
vairāk būtu bijuši cilvēki no vecuma grupām 26 – 30 gadiem, 31 – 35 gadiem un
36 – 45 gadiem, tad aptaujas rezultāti būtu atšķirīgāki.
No iepriekšminētā var secināt, ka mobilie
telefoni studentu vidū ir populāri.
Mūs pārsteidza rezultāti, kas iegūti no
jautājuma par mēneša ienākumiem (skatīt pielikumā Nr.5). Izrādās, ka Latvijas
studentiem ir diezgan lieli mēneša ienākumi : 30% aptaujāto pelna virs 150 Ls,
tad 27,50 % pelna 51-100 Ls, 26,25% -
līdz 50 Ls. Vismazāk – 16,25% aptaujāto pelna 101 – 150 Ls.
Tagad par rezultātiem, kas iegūti no trešā
jautājuma, kas ir par mobilo telefonu pielietojumu (skatīt pielikumā Nr.6). Ir
redzams, ka vienlīdz vienādi mobilais telefons tiek pielietots “tikai
privātajām vajadzībām” un “vairāk darba nekā privātajām vajadzībām”(25%).
Nedaudz mazāk(21%) mobilo telefonu lieto “vairāk privātajām nekā darba
vajadzībām”, un visvairāk (29%) mobilo telefonu lieto “vienādi darba un
privātajām vajadzībām”.
7. jautājuma, kas ir par rēķinu apmaksu,
rezultāti redzami 7. pielikumā. Šeit redzams, ka 70% aptaujātie savus mobilo
telefonu rēķinus apmaksā paši, 11% -
daļu paši , daļu cita persona, 10% - cita persona un 9% - darba devējs.
6. jautājums bija par to, vai Latvijā vajag
trešo mobilo sakaru operatoru. Vairums respondentu atbildēja, ka vajag,
pamatojot to ar konkurences palielināšanos, kā rezultātā pazemināsies tarifi,
palielināsies pakalpojumu kvalitāte un klāsts,
un klienti tikai iegūs. To, ka nevajag trešo mobilo sakaru bija
atzīmējuši ievērojami mazāk aptaujāto, nepamatojot savu atbildi.
Bija arī jautājums par to, kas neapmierina
mobilo sakaru operatoru darbībā. Aptaujātos neapmierina cena (vairumā LMT),
pārklājums. Kādu respondentu neapmierināja arī apkalpošana (Baltcom), kā arī
vienam aptaujātajam ir bijusi kļūda aprēķinos (LMT).
Tagad nedaudz savas domas. Mēs domājam, ka
trešo mobilo sakaru operatoru vajag noteikti, jo konkurence klientiem vienmēr dod labumu, kas arī
noteikti veicinātu plašāku pārklājumu, kas, mūsuprāt, pagaidām ir nepietiekams.
Ar šiem vārdiem mēs gribētu beigt savu pirmo kursa darbu ekonomikas koledžā.
Izmantotie informācijas avoti
·
LMT GSM
informatīvie bukleti;
·
Baltcom GSM
informatīvie bukleti;
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru