LMT piedāvātie pakalpojumi


Rīgas Tehniskās universitātes
Liepājas Mācību zinātniski tehniskais komplekss
Ekonomikas koledža


 

 

 

KURSA DARBS
 
Tirgzinības


 
LMT piedāvātie pakalpojumi





Dienas nodaļas
11. EK studenti:
Māris Grinbergs
Studentu apliecības Nr.
961LIT071
Aivils Bunka
Studentu apliecības Nr.
961LIT092


Kursa darba vadītāja: J. Korāte 
                                                                                    

 

Liepāja, 2000

SATURS



IEVADS............................................................................................ 3
LMT vēsture...................................................................................... 4
LMT klientu statistika.................................................................... 10
OKarte............................................................................................. 11
Mobilā banka.................................................................................. 12
Līdzsavienojums un konferences zvans......................................... 13
Īsziņas “Dialogs”............................................................................. 13
Mobilais E-pasts.............................................................................. 14
Numura noteicējs............................................................................ 14
LMT Telefonpasts........................................................................... 14
LMT WAP...................................................................................... 16
Īsziņas.............................................................................................. 17
Zvanu pāradresācija....................................................................... 17
GSM sistēmas iespēja - Šūnas Info................................................. 18
Ankešu rezultāti.............................................................................. 19
Izmantotie informācijas avoti......................................................... 22

 
























 

IEVADS



   Mēs šajā praktiskajā darbā izvēlējāmies rakstīt par Latvijas Mobilā telefona piedāvātajiem pakalpojumiem, jo mobilie sakari mūsdienās ir ļoti aktuāli. Daudzu cilvēku ikdiena vairs nav iedomājama bez mobilā telefona pie sāniem, jo īpaši uzņēmēji. Tāpēc mums šis temats likās saistošs.
   Mūsu mērķis – informēt par LMT jaunākajiem pakalpojumiem, sniedzot detalizētāku aprakstu par tiem.
   Cilvēku neinformētības dēļ netiek pilnībā izmantoti visi LMT piedāvātie pakalpojumi, kas atvieglo ikdienas saspringto dzīves ritmu. Rakstot šo darbu arī mēs ieguvām jaunu informāciju par LMT darbību.
   Konkurences rezultātā tiek piedāvāti jaunāki pakalpojumi, ar kuru palīdzību tiek pievilināti klienti.   
   No plašā LMT piedāvātā pakalpojuma klāsta mēs izvēlējāmies, mūsuprāt, pašus  noderīgākos tieši uzņēmējiem:
·        mobilā banka;
·        līdzsavienojums un konferences zvans;
·        īsziņas “Dialogs”;
·        mobilais E-pasts;
·        numura noteicējs;
·        LMT telefonpasts;
·        LMT WAP.
   Praktiskais darbs “Par LMT piedāvātajiem pakalpojumiem” uzrakstīts vieglā, labi saprotamā valodā. Izlasot to, Jūs iegūsiet plašāku informāciju par šiem pakalpojumiem.
















LMT vēsture


   Latvijas Mobilais Telefons SIA ir NMT450i un GSM mobilo sakaru šūnveida tīklu operators Latvijā. Uzņēmums izveidots 1992. gadā kā NMT operators un turpmākajos gados piedzīvojis strauju izaugsmi. Latvijas Mobilais Telefons ir GSM Asociācijas loceklis kopš 1992. gada un NMT MoU loceklis kopš pašas tā dibināšanas 1994. gadā.
   Kopš 1992. gada oktobra, kad Rīgā tika uzstādīta NMT centrāle, NMT tīkls pārklājis divas trešdaļas valsts teritorijas, sniedzot mobilo sakaru iespējas dzīvesvietas apkaimē 90% iedzīvotāju.
   GSM tīkls darbojas kopš 1995. gada janvāra un šobrīd klāj apmēram 3/4 valsts teritorijas, tostarp visus nozīmīgākos saimnieciskos un kultūras centrus, nodrošinot mobilo sakaru iespējas sadzīvē un darbā apmēram 90% iedzīvotāju.
   LMT ir noslēgti viesabonēšanas līgumi ar vairāk nekā 150 operatoriem visā pasaulē. Tam pateicoties LMT abonenti var lietot savus tālruņus ne tikai lielākajā daļā Eiropas valstu, bet arī Amerikā, Austrālijā, Āfrikā, Āzijā. Līdztekus pamatpakalpojumam - balss pārraidei - LMT piedāvā saviem abonentiem ļoti plašu papildpakalpojumu klāstu, sākot ar iespēju pieslēgties INTERNET tīklam un beidzot ar horoskopu un laika ziņu nosūtīšanu uz mobilo tālruni.
   Uzņēmums tikai sniedz sakaru pakalpojumus un pašus tālruņa aparātus netirgo, tomēr dara arī visu iespējamo, lai klientu rīcībā nonāktu tikai kvalitatīva sakaru tehnika. Rīgā un citās pilsētās aparātus un papildaprīkojumu pārdod oficiālās izplatītājfirmas, kam ar LMT noslēgti līgumi par kvalitātes garantijām un abonentu apkalpošanu. LMT kopā ar saviem izplatītājiem veido vienotu pilna servisa tīklu mobilo sakaru lietotājiem.
                          Līdzīpašnieki:

 Sonera Holding B.V.                                                   24.5%
Telia AB                                                                      24.5%
BO VAS Latvijas Radio un Televīzijas centrs               23%
Lattelekom SIA                                                               23%
Latvijas Republika (Satiksmes ministrija)                        5%





1992. gada 2. janvāris
LMT dibināšanas diena.
akcionāri:
  • 24.5% Telecom Finland (Finland)
  • 24.5% Telia International AB (Sweden)
  • 23% LVRTC (Latvija)
  • 5% Lattelekom (Latvija)
  • 23% VEF (Latvija)
Mobilos telefonus pārdeva 12 oficiālie LMT dīleri, aparātu cenas svārstījās no 1200 līdz 2000 USD.
Maijā Rīgā bija ap 320 NMT abonentu, bet novembrī abonentu skaits pārsniedza 500, no tiem 25 bija privātie abonenti.
Zvanīšanas tarifs uz Eiropu bija 1.7 USD, uz ASV 2.2 USD, bet Austrāliju un Okeāniju - 3 USD.
11. septembris
Tika saņemta GSM un NMT licence. Licences Nr. 7 un Nr. 8  izdeva LR Satiksmes Ministrijas Sakaru Departaments.

7. oktobris
NMT sistēmas darbības sākums, "LMT Neatkarības Diena".

10. decembris
LMT kļuva par pilnvērtīgu GSM MoU biedru.







1993. gads...
Aprīlī abonenti varēja sākt izmantot jaunu pakalpojumu - zvanu pāradresāciju.
"Mobilizētas" Latvijas galvenās kūrortpilsētas: Jūrmala un Sigulda. Kopumā pārklājums nodrošināts 12 Latvijas pilsētās.
Procentuāli tikai 10% bija privātie klienti, pārējie - komerciālas struktūras.
Vidējais abonentu skaita pieaugums - 200 jauni abonenti mēnesī.



1994. gads...
LMT bija 8000 abonentu (0.3% iedzīvotāju).
Vidējais mēneša pieaugums - 550 jauni abonenti.
Decembrī tika ieviests jauns pakalpojums - telefonpasts, kas nekad nav aizņemts un nekad nav ārpus pārklājuma.







1995. gads...
GSM tīkla ietilpība tā palaišanas brīdī bija 2000 abonentu, gada beigās tā sasniedza 10000. Visas iekārtas piegādā somu firma NOKIA.

1. janvāris
8364 NMT 450i abonenti.

19. janvāris
GSM sistēmas darbības sākums.


1996. gads...
9555 NMT 450i abonenti. pārklājums: 65% iedzīvotāju 43% teritorijas
5448 GSM abonenti. pārklājums: 50% iedzīvotāju 10% teritorijas

1997. gads...
Tiek mainīts LMT īpašuma daļu sadalījums: VEF turpmāk pieder 5%, bet Lattelekom 23% LMT īpašuma.
LMT dīleri ir 62 mobilo telefonu tirgotājfirmas visā Latvijā.
GSM roaminga (viesabonēšanas) līgumi noslēgti ar 69 operatoriem 40 valstīs, bet NMT 450 roamigs darbojas 10 valstīs.
LMT abonentu apkalpošanas centram ir filiāle Rīgā, Dzelzavas ielā 17 un Ventspilī, Kuldīgas ielā 26. Nākamo filiāli paredzēts iekārtot Rīgā, Vienības gatves rajonā.
3. oktobris
LMT sveic savu 50 000. abonentu.

1998. gads...
Uzņēmums darbojas jau 6 gadus.
1. marts
Par 29% tiek pazemināti tarifi sarunām no LMT GSM tīkla uz fiksēto tīklu Latvijā. Līdz šim vienas minūtes sarunas cena bija 0.24/ 0.18 Ls (parastais/ pazeminātais tarifs), jaunais tarifs ir 0.17/ 0.127 Ls.
GSM viesabonēšanas līgumi darbojas ar 84 operatoriem 41 valstī.
11. maijs - 15. maijs
Rīgā notiek LMT organizēta GSM Asociācijas SERG, CSG un 3GIG darba grupu tikšanās. Tiek izskatīti jautājumi par veselības drošību, pakalpojumu izstrādi un standartizāciju, GSM integrāciju ar citām sakaru sistēmām, kā arī evolūciju uz trešās paaudzes tehnoloģiju.

25. maijs
Klajā nāk LMT un Unibankas kopīgā edc/Maestro maksājumu karte. Karte darbojas kā jebkura cita starptautiska edc/Maestro debetkarte, to var izmantot bankomātos, veikt norēķinus veikalos un automātiski apmaksāt LMT rēķinus.

17. augusts
Tiek atklāts jauns LMT abonentu apkalpošanas centrs Rīgā, Lāčplēša ielā 41. Tas ir piektais Latvijas Mobilā Telefona abonentu apkalpošanas centrs.

25. augusts
LMT pieslēdz 100 000. abonentu.

17. novembris
Latvijas Mobilais Telefons ir viens no pirmajiem uzņēmumiem, kas atsaucas aicinājumam ziedot līdzekļus Brīvības pieminekļa atjaunošanas fondam.



18. decembris
Latvijas Mobilais Telefons uzsāk GSM 1800 viesabonēšanu ar Ukrainas operatoru "Bancomsvyaz". Tas ir simtais GSM tīkls, kas nodrošina viesabonēšanu LMT abonentiem.
Gada beigās GSM sistēmas tālruņus visā pasaulē lieto 135 miljoni cilvēku, kas ir par 15 miljoniem vairāk, nekā sākotnēji prognozēts. 1998. gadā par GSM abonentiem kļūst aptuveni 65 miljoni cilvēku, gandrīz dubultojot iepriekšējā gadā sasniegto abonentu kopskaitu.


1999. gads...

26. februāris
LMT un Lattelekom noslēdz Tīklu Starpsavienojuma līgumu. Šis līgums, atšķirībā no iepriekšējā, paredz, ka abas puses līgumu paraksta kā līdztiesīgi partneri - divu publisko telefonu tīklu operatori.

19. marts
LMT administratīvās ēkas skiču projektu konkursā no 22 dalībniekiem uzvar SIA “Tectum”. Konkursa žūrijas komisiju vada Jānis Lejnieks, Latvijas Arhitektu savienības priekšsēdētājs. Labākā projekta autori ir arhitekti Alvis Zlaugotnis un Ieva Bērziņa.

30. marts
LMT vietējo sarunu tarifi tiek pazemināti vidēji par 12,5%. Tarifi tiek pazemināti zvaniem uz LMT GSM un NMT tīklu, fiksēto tīklu Rīgā, Rīgas rajonā un Latvijā, kā arī zvaniem uz Baltkom GSM tīklu. Tagad viena saruna no LMT mobilā tālruņa izmaksā par 18% vai 7% mazāk, atkarībā no zvana virziena.

15. aprīlis
LMT pirmoreiz Latvijā piedāvā jaunākās paaudzes 16K SIM kartes. Jaunās kartes 16 kilobitu atmiņā ir vietas 250 tālruņa numuriem un 15 īsziņām. Karte darbojas, izmantojot 3 voltu tehnoloģiju un jaunāko modeļu tālruņiem ietaupa akumulatora enerģiju.
20. aprīlis
Darbu sāk otra GSM centrāle. Tās ietilpība ir 150 000 abonentu, kas ir tikpat daudz, cik jau esošajai. Abas GSM centrāles un pārējo tīkla infrastruktūru piegādā Somijas uzņēmums “Nokia”.
Abonentu skaita pieauguma dēļ tiek ieviesta jauna GSM tīkla numuru grupa 91xxxxx, kas papildina jau esošās 92xxxxx un 94xxxxx numuru grupas.
LMT ir 133 386 abonenti, bet viesabonēšanas līgumi darbojas ar 116 GSM tīkliem 58 valstīs.
28. aprīlis
Izstādē “Baltic IT & T '99” tiek prezentēts īsziņu pakalpojums “LMT jaunumi”. Tas piedāvā informāciju par jaunām bāzes stacijām, pakalpojumiem, viesabonēšanas līgumiem, tālruņu modeļiem, atlaižu kampaņām, tarifu izmaiņām un citām LMT aktualitātēm.

1. maijs
LMT pazemina starptautisko sarunu tarifus zvaniem uz Rietumeiropas, Austrumeiropas un Skandināvijas valstīm. Būtiskākais tarifu pazeminājums ir zvaniem uz Igauniju un Lietuvu - vidēji par 15%.





14. jūnijs
LMT GSM telekomunikāciju tīkls nodrošina pārklājumu 43% Latvijas teritorijas, dodot iespēju 85% iedzīvotāju lietot GSM mobilos sakarus. NMT 450i tīkls noklāj 61% Latvijas teritorijas un savā dzīvesvietā to izmantot iespējams 85% valsts iedzīvotāju.
LMT abonenti var izmantot savus tālruņus 129 GSM tīklos 61 valstī.
15. jūnijs
Tiek ieviests “Vietējais pieslēgums +”, kas ļauj zvanīt uz ārzemēm vietējā pieslēguma abonentiem. Tiek papildināta īsziņu sērija "Atceries!". Pakalpojums “Meteo” ļauj uzzināt aktuālo laika prognozi, bet “Horoskopi” astrologa prognozi visai nedēļai.
1. jūlijs
LMT abonenti Daugavpils un Krāslavas rajonā var tieši piezvanīt glābšanas dienestiem Daugavpilī. Līdz šim, zvanot pa 112, izsaukums vienmēr pienāca Rīgā un varēja radīt pārpratumus.
Tiek ieviesta ekonomiskā tarifa izvēle “Piezvani man!". Abonentiem, kas izvēlas jauno tarifu, mēneša abonēšanas maksā ir iekļautas 15 bezmaksas sarunu minūtes ar jebkuru telefonu Latvijā.
6. augusts
Liepājā, Tirgoņu ielā 18, tiek atklāts LMT abonentu apkalpošanas centrs. Šī ir jau otra LMT filiāle Kurzemē - pirmā tika atklāta Ventspilī 1997. gadā.

8. septembris
LMT paraksta uzņēmuma līgumu par jauna administratīvā kompleksa celtniecību Ropažu ielā 6. līdzās VEF Kultūras pilij. Būvdarbus apņemas veikt līgumsabiedrība "Pilna sabiedrība Re & Re Kalnozols Seši Plus", kas vieno trīs uzņēmumus - "Re & Re", "Kalnozols Celtniecība" un "Seši Plus". Būvdarbus jāveic trijās kārtās līdz 2001. gada beigām. Kopējā jaunbūves platība ir aptuveni 20 600 kvadrātmetru.

7. oktobris
LMT pieslēdz 2622 jaunus abonentus vienā dienā. Kopā oktobrī par LMT abonentiem kļūst 17739 cilvēki – līdz šim nepārspēts rekords.

9. - 17. oktobris
LMT kā vienīgais pārstāvis no Baltijas valstīm piedalās starptautiskā telekomunikāciju izstādē “Telecom' 99” Ženēvā. Tā ir jau otrā reize, kad uzņēmums piedalās šajā respektablajā pasākumā.

3. novembris
Tiek uzstādīta simtā GSM bāzes stacija Rīgā, Skanstes ielas rajonā.

9. decembris
Daugavpilī, Ģimnāzijas ielā 34/36, tiek atklāts jauns Latvijas Mobilā Telefona abonentu apkalpošanas centrs.  
Patlaban LMT ir astoņi abonentu apkalpošanas centri.









2000. gads...

3. aprīlis
Rīgā, Raiņa bulvārī 25 atklāts jauns Latvijas Mobilā Telefona abonentu apkalpošanas centrs.

3. aprīlis
LMT un "Hansabanka" pirmie Latvijā ievieš jaunu pakalpojumu - "Mobilā banka". "Mobilā banka" klientiem ļauj saņemt informāciju par savu bankas konta stāvokli "Hansabankā", darījumiem, kas veikti ar šo kontu ar sava mobilā telefona palīdzību.

9. aprīlis
LMT piedāvā jaunu pakalpojumu - īsziņas "Dialogs". Jaunais pakalpojums atvieglo klientu iespējas uzzināt mēnesī norunāto summu, rēķina stāvokli, nosūtīt vai saņemt e-pasta ziņojumus, faksu vai ziņojumu uz peidžeri.
14. aprīlis
Valmierā, Rīgas ielā 9 tiek atklāts jauns Latvijas Mobilā Telefona abonentu apkalpošanas centrs.
Patlaban LMT ir desmit abonentu apkalpošanas centri. Seši no tiem atrodas Rīgā, pa vienam - Ventspilī, Liepājā, Daugavpilī un Valmierā
9. maijs
LMT klientiem piedāvā tiešu piekļuvi Interneta tīklam ar mobilo telefonu - LMT WAP (Wireless Application Protocol jeb bezvadu pielietojuma protokols).

16. maijs
LMT ievieš jaunu numuru grupu, kura sākas ar cipariem 65. Jaunā numuru grupa rada papildus ērtības LMT abonentiem, ja viņi vēlas iegūt sev LMT abonenta numuru, kas ir līdzīgs viņa tagadējam vai bijušajam "Lattelekom" vai "Baltkom GSM" numuram. Šajā gadījumā atšķirtos tikai pirmais numura cipars.

18. maijs
ERAB sanāksmei LMT uzstādīja jaunas GSM 1800 bāzes stacijas. Atbalstot ERAB gadskārtējo sanāksmi, LMT tās dalībniekiem piedāvāja izdevīgākus nosacījumu SIM karšu iegādei, un ar dīleru palīdzību piedāvāja iznomāt mobilos telefonus.

1. jūnijs
LMT pazemina maksu par starptautisko pieslēgumu, kā arī starptautisko sarunu tarifus. LMT starptautisko sarunu tarifi tika pazemināti līdz 63,3% no bijušajiem tarifiem, starptautiskā pieslēguma maksa tika samazināta vairāk nekā par 50%.

21. jūnijs
WAP lapas iespējams veidot arī latviešu un krievu valodā. Latvijas Mobilā telefona" WAP platforma ļauj pilnvērtīgi izmantot gan latviešu, gan krievu valodā sagatavotas WAP Interneta lapas.

25. augusts
Katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs ir LMT abonents. 23. augustā LMT bija 244 139 abonenti, tas ir 10,1% no visiem Latvijas iedzīvotājiem.

5. oktobris
LMT pieslēdz 250 000. abonentu.


LMT klientu statistika



 

Kopējais LMT abonentu skaits 15. novembrī


Abonentu skaits uz 100 iedzīvotājiem


LMT abonentu skaits




OKarte

 

 OKarte ir LMT priekšapmaksas sarunu karte. Ar OKarti Tu vari gan zvanīt Latvijā un uz ārzemēm, gan sūtīt un saņemt īsziņas.
Izmanto arī citas iespējas:
  • numura noteicēju,
  • pāradresāciju,
  • līdzsavienojumu,
  • balss pastkastīti,
  • atgādinājuma īsziņas par avansa atlikumu, kad kartes kontā ir palikuši mazāk nekā 3 lati,
  • zvani uz 900. sērijas numuru grupām 9000xxx, 9001xxx, 9002xxx, 9003xxx, 9004xxx, 9005xxx, 9006x0x, 9006x1x, 9006x7x, 9006x8x,
  • saņem sarunu izdruku,
  • pakalpojumus "Logo Tavam tālrunim" un "Melodija Tavam tālrunim".
Ja esi izlēmis to iegādāties, Tev vajadzīgs OKartes komplekts.
Tajā atradīsi:
SIM karti ar iemaksātu avansu Ls 5,



PIN un PUK kodus,

lietošanas instrukciju.
Tavs tālruņa numurs būs uzrakstīts uz uzlīmes iepakojuma aizmugurē.
   Lai papildinātu iemaksāto avansu un turpinātu lietot OKarti, Tev nepieciešama atjaunošanas karte. Uz tās ir konta papildināšanai nepieciešamā informācija. Piedāvājam 4 karšu veidus. Izvēlies sev vispiemērotāko!

Mo­bi­lā ban­ka


   Mo­bi­lā ban­ka no­dro­ši­na Jums ie­spē­ju sa­ņemt in­for­mā­ci­ju par:

·        kon­tu at­li­ku­miem;
·        fi­nan­su da­rī­ju­miem sa­vos kon­tos Han­sa­ban­kā;
·        Han­sa­ban­kas va­lū­tu kur­siem.

·        re­gu­lā­ri;
·        iz­mai­ņu ga­dīj­umā;
·        pēc Jū­su pie­pra­sī­ju­ma.

   Kat­ram klien­tam tiek fik­sēts viens LMT GSM nu­murs, uz ku­ru tiek sū­tī­ta in­for­mā­ci­ja. Vai­rā­kiem ban­kas klien­ta nu­mu­riem var at­bilst viens un tas pats tele­fo­na nu­murs. Vie­nam klien­ta nu­mu­ram var at­bilst ne vai­rāk par piec­iem kon­tiem.

   Jums ne­pie­cie­šams:
·        konts ban­kā;
·        ie­snie­gums par pa­kal­po­ju­ma iz­man­to­ša­nu;
·        tālrunis ar LMT GSM pieslēgumu un iespēju nosūtīt/ saņemt īsziņas.

   Lai pieslēgtu pakalpojumu, jānosūta īsziņa “ON” uz Mobilās bankas numuru 9310101.

   Pakalpojums par kontu atlikumiem un notikušiem finansu darījumiem darbojas bankas darba laikā no 9.00 līdz 18.00.




Līdzsavienojums un konferences zvans


tikai GSM sistēmā

pasūtāms abonentu apkalpošanas centrā
par vienreizēju samaksu.

   GSM tālrunis spēj nodrošināt savienojumu vienlaikus ar vairākiem telefoniem. Uzsāktas sarunas laikā tālrunis signalizē par nākamo ienākošo zvanu; ja nospiež attiecīgo taustiņu (kā kuram tālrunim), tas savieno ar zvanītāju, nepārtraucot arī iepriekšējo savienojumu. Un otrādi: abonents sarunas laikā var piezvanīt vēl kādam. Tālāk abonents, kurš savienots līdztekus ar diviem sarunu biedriem, var brīvi pārslēgties no vienas sarunas uz citu vai arī izveidot ”konferenci” – sarunājas visi trīs vienlaikus.  



Īsziņas “Dialogs”


  
   No 2000. gada 1.jūnija LMT ieviesa jaunu pakalpojumu Īsziņas “Dialogs”. Jums vairs nebūs jāatceras komandas un kodi, lai uzzinātu norunāto summu, savu rēķina stāvokli, saņemtu LMT jaunumus, nosūtītu un saņemtu e-pasta ziņojumu, nosūtītu faksu un ziņojumu uz peidžeri,  nosūtītu sev vai kādam citam LMT GSM abonentam ziņojumu ar iepriekš noteiktu saņemšanas laiku, saņemtu informāciju par valūtas kursiem, uzzinātu laika prognozi, vārda dienas jubilārus un horoskopus, strādātu ar Mobilo e-pastu.

Kā kļūt par “Dialoga” lietotāju?

   Lai izmantotu Dialogu, ir nepieciešams SIM Toolkit tehnoloģijai piemērots mobilais tālrunis un speciāla SIM karte. Šīs kartes var iegādāties un pakalpojumu aktivizēt visos LMT abonentu apkalpošanas centros.

 



Mobilais E-pasts

Saņemiet e-pastu visur, kur darbojas

mobilais tālrunis!

   Jums nav jāatrodas pie datora, lai strādātu ar savu e-pastu.

   Ar Mobilo e-pastu:
·        mobilā telefona signāls informē, ka pastkastītē ir jauna vēstule. Displejā varat izlasīt sūtītāja e-pasta adresi, vēstules tematu, un teksta sākumu;
·        varat izvēlēties jebkuru no sava e-pasta vēstulēm un izlasīt to uz mobilā tālruņa displeja;
·        ir iespējams pāradresēt ienākošo vēstuli uz citu e-pasta adresi.


 

Numura noteicējs

Mobilais tālrunis zina,
kas mana zvana!

   Zvana pienākšanas brīdī tālrunis displejā uzrāda zvanītāja numuru. Atkarībā no tālruņa modeļa, lielāks vai mazāks skaits atbildēto un neatbildēto zvanu numuru saglabājas arī atmiņā.
 


LMT Telefonpasts



   Tā sauktā “pastkastīte” ir vienkārši abonenta numurs LMT centrālē. Tas darbojas kā automātiskais atbildētājs, bet ir ērtāks, jo neaizņem vietu un neprasa aprūpi.
   Ja pašu mobilā tālruņa abonentu nevar sazvanīt, zvanītāji var atstāt ziņas telefonpasta kastītē. Lai to veiktu, zvanītājiem nebūt nav jāzina pastkastītes numurs, ja vien abonents savlaicīgi būs pāradresējis zvanus, kas adresēti mobilajam tālrunim, uz pastkastīti.



Kā pāradresēt zvanus?

   Pāradresācijas režīms, kurā zvanītāju savieno ar pastkastīti, ja abonenta mobilais tālrunis ir izslēgts vai atrodas ārpus uztveršanas zonas, uzstādāms ar šādu taustiņu secību:
GSM:**62*9XXXXXX# vai izvēloties atbilstošo displeja komandu,
NMT:*61*9XXXXXX# vai izvēloties atbilstošo displeja komandu.

Kā iekārtot savu pastkastīti?

   Kad Jūs piezvanīsiet uz savu pastkastīti, tā izturēsies pret Jums kā pret zvanītāju, kas vēlas atstāt paziņojumu. Lai darītu zināmu, ka zvana pats saimnieks, pārtrauciet tās uzrunu, nospiežot ”#”, tad ievadiet paroli (tikko pieslēgtas pastkastītes parole ir “1111”) un atkal nospiediet ”#”. Telefonpasts pastāstīs, kā lietot pastkastīti, kā ierakstīt savu uzrunu zvanītājiem (t.s. “izejošo paziņojumu”) un kā  uzstādīt paša izraudzīto paroli, kas neļaus Jums atstātos paziņojumus noklausīties citiem.

Kā lai zvanītāji atstāj paziņojumus pastkastītē?

   Pēc Jūsu ierakstītās uzrunas atskaņošanas telefonpasts palūgs zvanītāju atstāt paziņojumu. Tā ilgums nevar pārsniegt vienu minūti.
   Uzrunai vēlams būt īsai un lietišķai. Ja Jums ir izdevīgi, ka iespējamie zvanītāji katru reizi uzzina kaut ko par Jūsu gaitām tajā, laikā, kamēr neesat sazvanāms, tad uzrunu var mainīt. Šādas informatīvas uzrunas bieži vien ļoti sekmē savstarpējo sazināšanos. Ja tas nav vajadzīgs, tad varat ierunāt savu sveicienu un turpmāk to vairs nemainīt.

Kā noklausīties paziņojumus?

   Jūs piezvanīsiet uz savu pastkastīti, pārtrauksiet savu uzrunu, nospiežot ”#”, un ievadīsiet pašrocīgi uzstādīto paroli. Ja telefonpasts pats Jūs sazvanīs (šādu iespēju sniedz telefonpasta augstākais, t.s. paziņojumu vadības līmenis), tas pats arī lūgs Jums ievadīt paroli. Pēc tam telefonpasts pateiks, cik jaunu paziņojumu ir ienācis, piedāvās nospiest taustiņu ”1”, lai noklausītos pirmo paziņojumu un pateiks, kas darāms tālāk.

Cik ilgi paziņojumi pastkastītē saglabājas?

   Nenoklausītie – 5 dienas;
   Noklausītie, bet neizdzēstie – 3 dienas.

LMT WAP

Lieto Internet bez datora!


   WAP (Wireless Application Protocol – bezvadu pielietojuma protokols) ļauj ar šai tehnoloģijai piemērotu mobilo telefonu bez datora starpniecības piekļūt Internet tīklam. Tajā atrodamo informāciju redzēsiet uz sava telefona displeja. Lai Internet lappusi varētu lasīt ar mobilu telefonu, tai jābūt veidotai īpašā WML valodā (Wireless Mark-up Language). Tādēļ uz mobilā tālruņa nevarēsiet redzēt tās Internet mājas lapas, kas izveidotas HTML valodā.

Kādas iespējas paver LMT WAP?

   LMT WAP lietotāji, neatrodoties pie datora, varēs piekļūt visām Internet WML lapām un WAP portāliem. Lai “sērfošanu” padarītu ērtāku, mobilajā tālrunī tāpat kā datorā ir iespējams izveidot “grātamzīmes” Jūsu iecienītākajām mājas lapām. Piemēram, Jūs varēsiet uzzināt:
·        LMT abonentu apkalpošanas centru adreses un darba laikus;
·        LMT viesabonēšanas tarifus;
·        aviosabiedrību lidojumu sarakstus;
·        kinorepertuāru;
·        horoskopus;
·        saņemt ziņas un informāciju par viesnīcām;
·        izklaidēties ar spēlēm.

Kā kļūt par LMT WAP lietotāju?

   Lai izmantotu LMT WAP, nepieciešams WAP tehnoloģijai piemērots tālrunis un pakalpojumu “Datu pārraide” vai “Izejošo datu pārraide bez datu numura” pieslēgums. Šos pakalpojumus var pieslēgt jebkurā LMT abonentu apkalpošanas centrā vai pie LMT dīleriem.

Kā piekļūt Internetam ar mobilu telefonu?

    Abonents aktivizē tālruņa Internet pakalpojuma izvēlni un veic iezvanīšanos aktivizētajā mājas lapā vai norādītajā adresē. Lai atvieglotu pakalpojuma izmantošanu un speciālā formāta lapu atrašanu, LMT zem adreses http://www.lmt.lv/wap/  piedāvā WML lapu tematisko katalogu.

Īsziņas


   Šis pakalpojums dod iespēju ar mobilā tālruņa taustiņu palīdzību nosūtīt rakstisku ziņu uz otru mobilo tālruni. Atšķirībā no peidžeru paziņojumiem, īsziņas ir pilnīgi konfidenciālas, turklāt sarakste var būt abpusēja. Pie kam, ja adresāta tālrunis ziņas izsūtīšanas brīdī ir izslēgts vai atrodas ārpus uztveršanas zonas, īsziņa nepazūd un tiek saņemta tiklīdz atjaunojas sakaru iespēja.
   Katras ziņas nosūtīšana maksā 7 santīmus, taupības tarifs – 5 santīmi (8,26 / 5,9 santīmi kopā ar PVN)
   Īsziņu centra numurs ir +371 9202020.

   Īsziņa nekad nav anonīma. Neatkarīgi no tā, vai īsziņa tiek sūtīta uz tālruni, e-pastu, peidžeri vai faksu, vienmēr tiek uzrādīts sūtītāja tālruņa numurs. Līdz ar to ļaunprātīga izjokošana ar īsziņas palīdzību nav iespējama.


Zvanu pāradresācija


   LMT abonents var pāradresēt ienākošos zvanus no sava mobilā tālruņa uz jebkuru citu tālruni, tiklab mobilo, kā fiksēto. Tas veicams pastāvīgi, bez LMT palīdzības, vienkārši nospiežot attiecīgus taustiņus. Zvani, kas pāradresēti uz citu mobilo tālruni vai pastkastīti, abonentam nemaksā neko. Par katru zvanu, kas pāradresēts uz fiksēto tālruni, abonents maksā, it kā pats būtu uz šo fiksēto tālruni zvanījis.
  
   Parasti uzstādāma īslaicīgi, piemēram:
·        naktī, kad tālrunis izslēgts – uz mājas tālruni;
·        viesībās pirms akumulatora izlādēšanās – uz namatēva tālruni;
·        abu sistēmu abonents, izbraucot uz laukiem, - no sava GSM uz NMT tālruni.

   Pirms tam uzstādītie nosacījuma režīmi saglabājas atmiņā un pēc pāradresācijas atcelšanas automātiski atjaunojas.
   Pastāvīgu pāradresāciju par vienreizēju samaksu var uzstādīt arī LMT centrālē pēc abonenta pasūtījuma. Šis pakalpojums lieti noder, kad abonentam ir jauns pieslēguma numurs, bet daudzi vēl cenšas viņu sazvanīt pa veco: visus zvanus uz veco numuru pāradresē uz jauno.

GSM sistēmas iespēja - Šūnas Info


Mans tālrunis ir arī kompass!


   Katrs tālruņa lietotājs pats var aktivizēt šo iespēju savā tālrunī. Ja šūnas info ir ieslēgts, tālruņa displejā parādās tās šūnas nosaukums, kurā tālrunis tobrīd atrodas un darbojas. Tas nozīmē, ka LMT pārklājums it kā būtu sadalīts neskaitāmos mazos kvadrantos.
   Dažādu ražotāju un dažādu modeļu tālruņiem šūnas info ieslēgšana atšķiras: visvieglāk to lietot ar Nokia ražotajiem tālruņiem, bet daudzi, īpaši vecāki tālruņi, vispār neuztur šūnas info iespēju. Šūnas info patērē mazliet vairāk akumulatora resursu, tādēļ var saīsināt tālruņa darbības laiku gaidīšanas režīmā.
   Jaunā iespēja LMT palīdzēs labāk apkalpot abonentus, ja, piemēram, zvanot uz diennakts informācijas tālruni 8000076, zvanītājs zinās tās šūnas nosaukumu, kurā tobrīd atrodas, piemēram, Liepāja 33, Liepāja 122 Grobiņa 12, Rīga 396, utt. 

Ankešu rezultāti

 
   Mūsu aptaujā piedalījās 76% LMT GSM klienti un 24% Baltcom GSM klienti. No tiem vīrieši  bija 75%, sievietes – 25%.
 
   Izstrādājot šo kursa darbu, mēs atklājām, ka Latvijas mobilo sakaru operatori piedāvā diezgan daudz pakalpojumus, piemēram, numura noteicējs, mobilā banka, telefonpasts u.c. pakalpojumi. Izanalizējot ankešu rezultātus, (skatīt pielikumā Nr.1) atklājām, ka visbiežāk izmantotais pakalpojuma veids ir numura noteicējs(90%),  īsziņas (83,75%), un “Logo Tavam tālrunim” (48,75%),  zvanu pāradresācija (47,50%), mobilais e-pasts (25%), līdzsavienojums (20%), mobilā banka (17,50%), WAP (12,50%), telefonpasts (10%) un SMS chats (2,50%).
  
   Ar ankešu palīdzību mēs salīdzinājām abus  Latvijas mobilo sakaru operatorus – LMT GSM ar Baltcom GSM (skatīt pielikumā Nr.2). Tika salīdzināti operatoru tarifi, norēķinu sistēma, pārklājums, apkalpošanas kvalitāte, sakaru kvalitāte un pakalpojumu klāsts. Katrs no nosauktajiem kritērijiem tika vērtēts piecu baļļu sistēmā.
   LMT GSM klienti augstāko novērtējumu piešķīruši pakalpojumu klāstam (4,18 balles), tad seko sakaru kvalitāte (3,97 balles), apkalpošanas kvalitāte (3,87 balles), pārklājums (3,80 balles), norēķinu sistēma (3,72 balles) un tarifi (3,02 balles).
   Izanalizējot LMT rezultātus, var secināt, ka kompānijai līdz pilnībai ir diezgan tālu, un vajadzētu padomāt par tarifu samazināšanu.
   Baltcom GSM klienti augstāko novērtējumu piešķīruši tarifiem (3,63 balles), tad seko apkalpošanas kvalitāte (3,53 balles), norēķinu sistēma (3,753 balles), pakalpojumu klāsts (3,37 balles), sakaru kvalitāte (3,26 balles) un pārklājums (3,05balles).
   Tarifiem ir augstāks novērtējums, jo,  salīdzinājumā ar LMT, tas ir zemāks, bet atšķirība nav liela.
   Vislielākā atšķirība starp abām kompānijām ir pakalpojumu klāstam (0,81 balle) un pārklājumam (0,75 balle) par labu LMT.
   LMT savā ziņā var uzskatīt arī par monopolistu, jo šī kompānija uztur augstos tarifus pārklājuma dēļ – tas aptver ievērojami lielāku teritoriju nekā konkurenti (Baltcom aptver tikai Latvijas lielākās pilsētas).
   No iegūtajiem rezultātiem var secināt, ka LMT gandrīz visos kritērijos pārspēj Baltcom, tikai atpaliekot tarifos.

   Aptaujāto cilvēku vidū lielākā daļa (65%) bija studentu  (skatīt pielikumā Nr.3), jo vairums mūsu paziņu ir studenti, kas labprāt aizpildīja anketas bez liekiem jautājumiem un ar lielu izpratni, jo “tāds tādu saprot”. Tas arī izskaidro to , ka liela daļa aptaujāto ir vecuma grupā līdz 20 gadiem (38,75%) un grupā no 21 – 25 gadiem (35%) (skatīt pielikumā Nr.4). Var pat teikt, ka mēs esam izpētījuši mobilo telefonu lietotājus – studentus. Mūsuprāt, ja aptaujāto vidū vairāk būtu bijuši cilvēki no vecuma grupām 26 – 30 gadiem, 31 – 35 gadiem un 36 – 45 gadiem, tad aptaujas rezultāti būtu atšķirīgāki.
   No iepriekšminētā var secināt, ka mobilie telefoni studentu vidū ir populāri.

   Mūs pārsteidza rezultāti, kas iegūti no jautājuma par mēneša ienākumiem (skatīt pielikumā Nr.5). Izrādās, ka Latvijas studentiem ir diezgan lieli mēneša ienākumi : 30% aptaujāto pelna virs 150 Ls, tad 27,50 % pelna 51-100 Ls, 26,25%  - līdz 50 Ls. Vismazāk – 16,25% aptaujāto pelna 101 – 150 Ls.

   Tagad par rezultātiem, kas iegūti no trešā jautājuma, kas ir par mobilo telefonu pielietojumu (skatīt pielikumā Nr.6). Ir redzams, ka vienlīdz vienādi mobilais telefons tiek pielietots “tikai privātajām vajadzībām” un “vairāk darba nekā privātajām vajadzībām”(25%). Nedaudz mazāk(21%) mobilo telefonu lieto “vairāk privātajām nekā darba vajadzībām”, un visvairāk (29%) mobilo telefonu lieto “vienādi darba un privātajām vajadzībām”.

   7. jautājuma, kas ir par rēķinu apmaksu, rezultāti redzami 7. pielikumā. Šeit redzams, ka 70% aptaujātie savus mobilo telefonu rēķinus apmaksā paši, 11%  - daļu paši , daļu cita persona, 10% - cita persona un 9% - darba devējs.

   6. jautājums bija par to, vai Latvijā vajag trešo mobilo sakaru operatoru. Vairums respondentu atbildēja, ka vajag, pamatojot to ar konkurences palielināšanos, kā rezultātā pazemināsies tarifi, palielināsies pakalpojumu kvalitāte un klāsts,  un klienti tikai iegūs. To, ka nevajag trešo mobilo sakaru bija atzīmējuši ievērojami mazāk aptaujāto, nepamatojot savu atbildi.

   Bija arī jautājums par to, kas neapmierina mobilo sakaru operatoru darbībā. Aptaujātos neapmierina cena (vairumā LMT), pārklājums. Kādu respondentu neapmierināja arī apkalpošana (Baltcom), kā arī vienam aptaujātajam ir bijusi kļūda aprēķinos (LMT).


   Tagad nedaudz savas domas. Mēs domājam, ka trešo mobilo sakaru operatoru vajag noteikti, jo konkurence  klientiem vienmēr dod labumu, kas arī noteikti veicinātu plašāku pārklājumu, kas, mūsuprāt, pagaidām ir nepietiekams. Ar šiem vārdiem mēs gribētu beigt savu pirmo kursa darbu ekonomikas koledžā.

Izmantotie informācijas avoti



·        LMT GSM informatīvie bukleti;

·        Baltcom GSM informatīvie bukleti;

·        internets – www.lmt.lv


  

       

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru