Pareizi organizētās mācībās vadošā loma, kā zināms, ir
skolotājam, kuram, plānojot mācību procesu, organizējot to, regulējot skolēnu
darbību un konstatējot šīs darbības norisi, jāņem vērā skolēnu vecumposma
īpatrnības un attīstības līmenis. Nepieciešams arī iepazīties ar katra skolēna
attieksmi pret mācībām , mācīšanās motivāciju.
Svarīgi noskaidrot, skolēnu spējas
un to iesaistīšanu radošajā darbā, kā arī kāpēc skolēns grib vai negrib, viņam patīk
vai nepatīk iet skolā, mācīties. Tas palīdz nodrošināt mācību procesa
efektivitāti, izvirzītās sistēmas produktivitāti.
Lai
iegūtu informāciju par 10. Klases skolēnu attieksmi pret mācībām, mācīšanās
motivāciju, tika izmantotas šādas pētniecības metodes:
·
Anketēšana,
·
Reitings.
Rīgas centra humanitārajā ģimnāzijā,
klasē kurā tika veikts šis pētījums mācās 31 skolēns. Skolēni ir 15-16 gadus
veci.
Vidusskolas
sākumā parasti mainās iepriekšējās klases sastāvs , daži aiziet uz citām
skolām, citi turpina mācības tur pat.
Jauniešu vidū vērojama liela dažādība
gan fiziskajā, gan psihiskajā attīstībā. Katrā ziņā šajā vecumā notiek jaunā
cilvēka personības pilnveidošanās, ievērojami pieaug vajadzība pēc savas
identitātes, pēc pašapliecināšanās un patstāvības.
Kā
norāda didaktiķi, skolēnu mācīšanās
pienākumi lielā mērā atkarīgi no viņu attieksmes pret mācībām, no viņu
mācīšanās motivācijas.
Lai noskaidrotu skolēnu mācīšanās
motivāciju, attieksmi pret mācībām, dažādu priekšmetu skolotāji tika aicināti
aizpildīt darba ritinga vērtējumu tabulu.
Apkopotie rezultāti apstiprina, ka
attieksme pret mācībām, mācīšanās motivācija ir atšķirīga.
Skolotāju
aipildītais reitings.
Nrp.k.
|
Skolēns
|
Vērtējums
Punktos
|
Vidējais punktu
skaits
|
|
matemātikā
|
latviešu val
|
|||
1
|
I
|
5
|
2
|
3.5
|
2
|
A
|
5
|
3
|
4
|
3
|
A
|
5
|
4
|
4.5
|
4
|
E
|
5
|
4
|
4.5
|
5
|
K
|
5
|
3
|
4
|
6
|
A
|
5
|
4
|
4.5
|
7
|
A
|
5
|
3
|
4
|
8
|
L
|
5
|
5
|
5
|
9
|
S
|
5
|
3
|
4
|
10
|
V
|
5
|
3
|
4
|
11
|
I
|
5
|
4
|
4.5
|
12
|
M
|
5
|
3
|
4
|
13
|
M
|
5
|
5
|
5
|
14
|
J
|
5
|
3
|
4
|
15
|
L
|
3
|
4
|
3.5
|
16
|
J
|
5
|
4
|
4.5
|
17
|
R
|
5
|
2
|
3.5
|
18
|
J
|
5
|
4
|
4.5
|
19
|
S
|
4
|
4
|
4
|
20
|
G
|
4
|
3
|
3.5
|
21
|
S
|
5
|
4
|
4.5
|
22
|
I
|
5
|
4
|
4.5
|
23
|
I
|
5
|
5
|
5
|
24
|
A
|
5
|
4
|
4.5
|
25
|
G
|
5
|
5
|
5
|
26
|
R
|
3
|
3
|
3
|
27
|
M
|
5
|
4
|
4.5
|
28
|
V
|
5
|
4
|
4.5
|
29
|
A
|
5
|
4
|
4.5
|
30
|
J
|
5
|
2
|
3.5
|
31
|
I
|
4
|
3
|
3.5
|
kopā
|
147
|
114
|
||
vidējais
|
4.7
|
3.6
|
Sīkāk dati par katra skolēna mācīšanās motivāciju,
attieksmi pret mācībām tika izdalīti un apkopoti.
Skolēnu
mācīšanās motivācijas, attieksme pret mācībām, raksturojums
Reitings
|
||||
Nr.p.k
|
skolēns
|
Vidējais punktu
skaits
|
Mācīšanās
motivācija
|
%
|
1
|
L
|
5
|
5. mācīšanās
motivācija pilnībā attīstīta, apzināta, stabila.
|
12.9%
|
2
|
M
|
5
|
||
3
|
I
|
5
|
||
4
|
G
|
5
|
||
5
|
A
|
4.5
|
Starpgrupa.
|
38.7%
|
6
|
E
|
4.5
|
||
7
|
A
|
4.5
|
||
8
|
I
|
4.5
|
||
9
|
J
|
4.5
|
||
10
|
J
|
4.5
|
||
11
|
S
|
4.5
|
||
12
|
I
|
4.5
|
||
13
|
A
|
4.5
|
||
14
|
M
|
4.5
|
||
15
|
V
|
4.5
|
||
16
|
A
|
4.5
|
||
17
|
A
|
4
|
4.mācīšanās
motivācija lielāko tiesu stabila.
|
25.8%
|
18
|
K
|
4
|
||
19
|
A
|
4
|
||
20
|
S
|
4
|
||
21
|
V
|
4
|
||
22
|
M
|
4
|
||
23
|
J
|
4
|
||
24
|
S
|
4
|
||
25
|
I
|
3.5
|
Starpgrupa.
|
19.3%
|
26
|
L
|
3.5
|
||
27
|
R
|
3.5
|
||
28
|
G
|
3.5
|
||
29
|
J
|
3.5
|
||
30
|
I
|
3.5
|
||
31
|
R
|
3
|
3.mācīšanās
motivācija vienādā mērāte izpaužas te neizpaužas.
|
3.2%
|
Lielākajai klases daļai jeb 64.5%
skolēnu mācīšanās motivācija lielāko tiesu stabila (vidējais vērtējums 4-4.5
punkti aptaujātajos mācību priekšmetos). Četrām skolniecēm (L, M, I, G)
mācīšanās motivācija pilnībā attīstīta, apzināta stabila. 5 punktu vērtējums
aptaujātajos mācību priekšmetos.
Septiņiem
(I,L,R,G,J,I,R) jeb22.5% skolēnu mācīšanās motivācija vienādā mērā te izpaužas
,te neizpaužas vidējais punktu skaits 3-3.5. Lai izzinātu tuvāk pašu klases
skolēnu attieksmi pret skolu un mācībām, skolēni tika lūgti aizpildīt anketu
par attieksmi pret skolu un mācībām.
Anketu aizpildīja 27.skolēni .
lielākai daļai skolēnu patīk iet skolā, jo 17 skolēni 63% no visas klases
skolēniem uz jautājumu “Vai tev patīk iet skolā ?” atbildējuši “jā” iespējamie
atbilžu varianti
·
Jā;
·
Ne visai;
·
Nē;
Desmit skolēni 33% no visas klases
skolēniem atbildējuši “ne visai” . Iemesli,
kāpēc skolēniem nepatīk vai ne visai patīk apmeklēt skoluir dažādi;
“nepatīk klases biedri” (M) “neesmu iemācījusies to, kas uzdots” (I) “bieži ir
garlaicīgas stundas” (A) “nepatīk mācīties” (I) “uzdod daudz mājas darbus”(J)
u.c
Tomēr visi skolēni apzinās ka ir jāmācās.
Uz jautājumu ; “Kādas mācību stundas
tev patīk?” skolēni atbildēja dažādi, taču apkopojot atbildes, var secināt, ka
skolēniem patīk informātika, jo “es gribu strādāt ar datoriem ” (J) , “man viss
tur sanāk ” (V), algebra, jo “šeit es visu saprotu” (A) , “priekšmets liekas
interesants ” (S) un vēsture, jo “tajā stundā var daudz jaunu uzzināt” (A).
Turpretī lielākajai daļai skolēnu
nepatīk ķīmija, jo “neko tajā nesaprotu” (J) , “nav nekā interesanta” (I) un
fizika, jo “nesaskatu neko interesantu šajā priekšmetā” (G), “tur ir pārāk
daudz sarežģītu formulu” (I) . Jāpiebilst, ka trīs skolēni (A,L,V) atbildējuši,
ka nav tādu mācību priekšmetu kas viņiem nepatiktu.
Apkopotie
rezultātiuz anketas jautājumu ; “cik lielā mērā tevi ietekmē mācīties …..?”
parāda, ka skolēnus visvairāk mācīties rosina, ietekmē viņu mātes un tie mērķi,
kurus viņi vēlas un cenšas sasniegt dzīvē.
Jo zemāka ir punktu summa tabulas
apakšāvertikālajā līnijā, jo lielāka ietekme šim faktoram uz skolēna vēlmi
mācīties. Šajā gadījumā 5.6-mātei –77 punkti, bet 5.4-mērķim, kurus skolēns
cenšas sasniegt 57 punkti.
Faktori, kas ietekmē skolēnus mācīties
Nr.p.k
|
skolēns
|
5.1
tēvs
|
5.2
biedru
viedoklis
|
5.3
draugu
viedoklis
|
5.4
mērķi
|
5.5
skolotāji
|
5.6
māte
|
5.7
citi
ģimenes locekļi
|
1
|
I
|
3
|
2
|
3
|
1
|
4
|
3
|
3
|
2
|
A
|
5
|
5
|
4
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3
|
A
|
2
|
3
|
3
|
2
|
4
|
2
|
4
|
4
|
E
|
2
|
3
|
2
|
1
|
3
|
2
|
2
|
5
|
K
|
4
|
5
|
5
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
A
|
4
|
2
|
2
|
1
|
5
|
3
|
5
|
7
|
A
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
L
|
|
5
|
1
|
5
|
2
|
3
|
|
9
|
S
|
4
|
2
|
2
|
5
|
2
|
1
|
5
|
10
|
V
|
3
|
4
|
4
|
1
|
3
|
2
|
3
|
11
|
I
|
5
|
2
|
2
|
2
|
4
|
5
|
5
|
12
|
M
|
5
|
5
|
5
|
2
|
2
|
2
|
3
|
13
|
M
|
5
|
5
|
3
|
2
|
3
|
2
|
5
|
14
|
J
|
|
|
|
|
|
|
|
15
|
L
|
1
|
2
|
2
|
1
|
3
|
1
|
1
|
16
|
J
|
4
|
3
|
2
|
2
|
4
|
3
|
5
|
17
|
R
|
5
|
3
|
5
|
1
|
5
|
5
|
5
|
18
|
J
|
2
|
4
|
4
|
3
|
3
|
1
|
2
|
19
|
S
|
4
|
3
|
5
|
1
|
5
|
2
|
5
|
20
|
G
|
2
|
5
|
5
|
1
|
5
|
5
|
5
|
21
|
S
|
5
|
4
|
2
|
2
|
4
|
2
|
3
|
22
|
I
|
|
|
|
|
|
|
|
23
|
I
|
5
|
4
|
5
|
3
|
3
|
5
|
5
|
24
|
A
|
|
|
|
|
|
|
|
25
|
G
|
5
|
5
|
5
|
1
|
3
|
5
|
5
|
26
|
R
|
4
|
3
|
5
|
2
|
3
|
2
|
2
|
27
|
M
|
3
|
2
|
2
|
3
|
4
|
3
|
3
|
28
|
V
|
3
|
4
|
5
|
2
|
4
|
3
|
5
|
29
|
A
|
2
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
5
|
30
|
J
|
1
|
2
|
3
|
2
|
2
|
4
|
4
|
31
|
I
|
3
|
5
|
5
|
5
|
5
|
1
|
5
|
kopā
|
91
|
95
|
95
|
57
|
93
|
77
|
105
|
Kā
lielāko traucekli mācībās skolēni no piedāvātajiem traucēkļiem “pārāk daudz
vilinājumu, kas atrauj no mācībām ” (draugi, diskotēkas, spēles, u.c). Otrs
lielākais traucēklis mācībās esot; “ne vienmēr pietiek pacietības un uzticības”
, bet trešais “vienkārši neinteresanti”
Apkopotie
rezultāti uz jautājumu par attiecībām ar apkārtējiem cilvēkiem parāda ka klases
skolēniem labākas attiecības ir ar māti vidējais punktu skaits vertikālajā
līnijā ir 4, kas nozīmē novērtējumu starp 5”labāk nemēdz būt ” un 1” sliktāk
nav iespējams ”. Sliktāk skolēni, kā rāda rezultāti (tabulas apakšā vertikālajā
ailē 3.03 punkti), saprotas ar klases audzinātāju.
Attiecības
ar apkārtējiem
Nr.p.k
|
skolēns
|
ar
tēvu
|
ar
māti
|
ar
skolotājiem
|
ar
klases audzinātāju
|
Ar
klasesbiedriem
|
1
|
I
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
2
|
A
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
3
|
A
|
4
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
E
|
3
|
4
|
3
|
3
|
4
|
5
|
K
|
5
|
5
|
4
|
5
|
3
|
6
|
A
|
2
|
5
|
3
|
3
|
3
|
7
|
A
|
|
|
|
|
|
8
|
L
|
|
5
|
4
|
4
|
4
|
9
|
S
|
3
|
4
|
4
|
4
|
4
|
10
|
V
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
11
|
I
|
5
|
4
|
3
|
3
|
3
|
12
|
M
|
|
1
|
4
|
4
|
4
|
13
|
M
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
14
|
J
|
|
|
|
|
|
15
|
L
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
16
|
J
|
4
|
2
|
3
|
4
|
4
|
17
|
R
|
3
|
5
|
4
|
3
|
4
|
18
|
J
|
4
|
5
|
4
|
4
|
4
|
19
|
S
|
4
|
4
|
3
|
3
|
3
|
20
|
G
|
3
|
1
|
3
|
3
|
3
|
21
|
S
|
4
|
5
|
4
|
0
|
4
|
22
|
I
|
|
|
|
|
|
23
|
I
|
|
3
|
3
|
0
|
4
|
24
|
A
|
|
|
|
|
|
25
|
G
|
4
|
4
|
4
|
0
|
4
|
26
|
R
|
4
|
4
|
3
|
3
|
4
|
27
|
M
|
4
|
5
|
3
|
3
|
4
|
28
|
V
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
29
|
A
|
4
|
4
|
3
|
3
|
3
|
30
|
J
|
5
|
4
|
3
|
3
|
2
|
31
|
I
|
3
|
3
|
1
|
0
|
0
|
Kopā
vidējais
|
95
3.51
|
108
4
|
93
3.44
|
82
3.03
|
84
3.11
|
Ņemot vērā visu iepriekš izklāstīto,
jāsecina, ka klases skolēniem ir apzināts savas dzīves mērķis, līdz ar to ir
arī mācīšanās motivācija, lai arī dažāda. Šādā sakarā mācības būtu jāsaista ar
reālo dzīvi, ar iecerēto skolēnu mērķi, neaizmirstotrezultātus par katra
skolēna mācību motivāciju un izzinot konkrētāk skolēnu nākotnes nodomus.
Izmantotās literatūras saraksts.
1. Božoviča L.
personība un tās veidošanās skolas gados. Psiholoģiskais pētījums. R:Zzvaigzne,
1975.g
2. Freidenfelds I.
Ūsiņs V. Mācību procesa pilnveide skolā. R; Zvaigzne, 1985.g
3. Kruteckis V.
Skolēnu mācīšanas un audzināšanas psiholoģija. R; Zvaigzne, 1978.g
4. Markova A.
Mācīšanās motivācijasveidošana skolēniem: Palīglīdzeklis skolotājiem. R;
Zvaigzne 1986.g
5. Motīvs/Ģimenes
enciklopēdija. R; Galvenā encikl. Red. 1989.g
6. Zelmenis V. Īss
pedagoģijas kurss. R; Zvaigzne 1991.g
Anketa
Lūdzu
Tevi atbildēt uz sekojošiem jautājumiem. Sniegtā informācija ir anonīma un tiks
izmantota pētnieciskā darbā. Izvēlies sev piemērotu variantu un apvelc
to vai atbildi uzrakstot.
* Vai tev patīk iet skolā?
Jā
Ne
visai
Nē
Kāpēc?……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
* Kādas mācību stundas tev
patīk?………………………………………
……………………………………………………………………………….
* Cik lielā mērā tevi ietekmē mācīties…?
Lūdzu
dot novērtējumu 5 ballu sistēmā.
·
Tēvs …
·
Biedri …
·
Draugi …
·
Tālākā izglītība, dzīves
mērķis …
·
Skolotāja …
·
Māte …
·
Citi ģimenes locekļi …
* Kas tev traucē
mācīties?…………………………………………………
………………………………………………………………………………..
* Kādas tev ir attiecības ar apkārtējiem…?
Lūdzu
dot novērtējumu 5 ballu sistēmā.
·
Ar tēvu …
·
Ar māti …
·
Ar skolotājiem …
·
Ar klases audzinātāju …
·
Ar klases biedriem …
Paldies !!!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru