Mācību procesa centrā ir skolēna un skolotāja sabiedrība.


           


             Pareizi organizētās mācībās vadošā loma, kā zināms, ir skolotājam, kuram, plānojot mācību procesu, organizējot to, regulējot skolēnu darbību un konstatējot šīs darbības norisi, jāņem vērā skolēnu vecumposma īpatrnības un attīstības līmenis. Nepieciešams arī iepazīties ar katra skolēna attieksmi pret mācībām , mācīšanās motivāciju.
            Svarīgi noskaidrot, skolēnu spējas un to iesaistīšanu radošajā darbā, kā arī kāpēc skolēns grib vai negrib, viņam patīk vai nepatīk iet skolā, mācīties. Tas palīdz nodrošināt mācību procesa efektivitāti, izvirzītās sistēmas produktivitāti.
            Lai iegūtu informāciju par 10. Klases skolēnu attieksmi pret mācībām, mācīšanās motivāciju, tika izmantotas šādas pētniecības metodes:
·         Anketēšana,
·         Reitings.
            Rīgas centra humanitārajā ģimnāzijā, klasē kurā tika veikts šis pētījums mācās 31 skolēns. Skolēni ir 15-16 gadus veci.
            Vidusskolas sākumā parasti mainās iepriekšējās klases sastāvs , daži aiziet uz citām skolām, citi turpina mācības tur pat.
Jauniešu vidū vērojama liela dažādība gan fiziskajā, gan psihiskajā attīstībā. Katrā ziņā šajā vecumā notiek jaunā cilvēka personības pilnveidošanās, ievērojami pieaug vajadzība pēc savas identitātes, pēc pašapliecināšanās un patstāvības.
            Kā norāda didaktiķi, skolēnu mācīšanās  pienākumi lielā mērā atkarīgi no viņu attieksmes pret mācībām, no viņu mācīšanās motivācijas.
Lai noskaidrotu skolēnu mācīšanās motivāciju, attieksmi pret mācībām, dažādu priekšmetu skolotāji tika aicināti aizpildīt darba ritinga vērtējumu tabulu.
Apkopotie rezultāti apstiprina, ka attieksme pret mācībām, mācīšanās motivācija ir atšķirīga.












Skolotāju aipildītais reitings.

Nrp.k.
Skolēns
Vērtējums
Punktos
Vidējais punktu skaits
matemātikā
latviešu val
1
I
5
2
3.5
2
A
5
3
4
3
A
5
4
4.5
4
E
5
4
4.5
5
K
5
3
4
6
A
5
4
4.5
7
A
5
3
4
8
L
5
5
5
9
S
5
3
4
10
V
5
3
4
11
I
5
4
4.5
12
M
5
3
4
13
M
5
5
5
14
J
5
3
4
15
L
3
4
3.5
16
J
5
4
4.5
17
R
5
2
3.5
18
J
5
4
4.5
19
S
4
4
4
20
G
4
3
3.5
21
S
5
4
4.5
22
I
5
4
4.5
23
I
5
5
5
24
A
5
4
4.5
25
G
5
5
5
26
R
3
3
3
27
M
5
4
4.5
28
V
5
4
4.5
29
A
5
4
4.5
30
J
5
2
3.5
31
I
4
3
3.5
kopā
147
114

vidējais
4.7
3.6




Sīkāk dati par katra skolēna mācīšanās motivāciju, attieksmi pret mācībām tika izdalīti un apkopoti.

Skolēnu mācīšanās motivācijas, attieksme pret mācībām, raksturojums


Reitings
Nr.p.k
skolēns
Vidējais punktu skaits
Mācīšanās motivācija
%
1
L
5
5. mācīšanās motivācija pilnībā attīstīta, apzināta, stabila.
12.9%
2
M
5
3
I
5
4
G
5
5
A
4.5
Starpgrupa.
38.7%
6
E
4.5
7
A
4.5
8
I
4.5
9
J
4.5
10
J
4.5
11
S
4.5
12
I
4.5
13
A
4.5
14
M
4.5
15
V
4.5
16
A
4.5
17
A
4
4.mācīšanās motivācija lielāko tiesu stabila.
25.8%
18
K
4
19
A
4
20
S
4
21
V
4
22
M
4
23
J
4
24
S
4
25
I
3.5
Starpgrupa.
19.3%
26
L
3.5
27
R
3.5
28
G
3.5
29
J
3.5
30
I
3.5
31
R
3
3.mācīšanās motivācija vienādā mērāte izpaužas te neizpaužas.
3.2%




            Lielākajai klases daļai jeb 64.5% skolēnu mācīšanās motivācija lielāko tiesu stabila (vidējais vērtējums 4-4.5 punkti aptaujātajos mācību priekšmetos). Četrām skolniecēm (L, M, I, G) mācīšanās motivācija pilnībā attīstīta, apzināta stabila. 5 punktu vērtējums aptaujātajos mācību priekšmetos.
Septiņiem (I,L,R,G,J,I,R) jeb22.5% skolēnu mācīšanās motivācija vienādā mērā te izpaužas ,te neizpaužas vidējais punktu skaits 3-3.5. Lai izzinātu tuvāk pašu klases skolēnu attieksmi pret skolu un mācībām, skolēni tika lūgti aizpildīt anketu par attieksmi pret skolu un mācībām.
            Anketu aizpildīja 27.skolēni . lielākai daļai skolēnu patīk iet skolā, jo 17 skolēni 63% no visas klases skolēniem uz jautājumu “Vai tev patīk iet skolā ?” atbildējuši “jā” iespējamie atbilžu varianti
·         Jā;
·         Ne visai;
·         Nē;
            Desmit skolēni 33% no visas klases skolēniem atbildējuši “ne visai” . Iemesli,  kāpēc skolēniem nepatīk vai ne visai patīk apmeklēt skoluir dažādi; “nepatīk klases biedri” (M) “neesmu iemācījusies to, kas uzdots” (I) “bieži ir garlaicīgas stundas” (A) “nepatīk mācīties” (I) “uzdod daudz mājas darbus”(J) u.c
 Tomēr visi skolēni apzinās ka ir jāmācās.
            Uz jautājumu ; “Kādas mācību stundas tev patīk?” skolēni atbildēja dažādi, taču apkopojot atbildes, var secināt, ka skolēniem patīk informātika, jo “es gribu strādāt ar datoriem ” (J) , “man viss tur sanāk ” (V), algebra, jo “šeit es visu saprotu” (A) , “priekšmets liekas interesants ” (S) un vēsture, jo “tajā stundā var daudz jaunu uzzināt” (A).
            Turpretī lielākajai daļai skolēnu nepatīk ķīmija, jo “neko tajā nesaprotu” (J) , “nav nekā interesanta” (I) un fizika, jo “nesaskatu neko interesantu šajā priekšmetā” (G), “tur ir pārāk daudz sarežģītu formulu” (I) . Jāpiebilst, ka trīs skolēni (A,L,V) atbildējuši, ka nav tādu mācību priekšmetu kas viņiem nepatiktu.
Apkopotie rezultātiuz anketas jautājumu ; “cik lielā mērā tevi ietekmē mācīties …..?” parāda, ka skolēnus visvairāk mācīties rosina, ietekmē viņu mātes un tie mērķi, kurus viņi vēlas un cenšas sasniegt dzīvē.
            Jo zemāka ir punktu summa tabulas apakšāvertikālajā līnijā, jo lielāka ietekme šim faktoram uz skolēna vēlmi mācīties. Šajā gadījumā 5.6-mātei –77 punkti, bet 5.4-mērķim, kurus skolēns cenšas sasniegt 57 punkti.


 

 

 

 

 


Faktori, kas ietekmē skolēnus mācīties


Nr.p.k
skolēns
5.1
tēvs
5.2
biedru viedoklis
5.3
draugu viedoklis
5.4
mērķi
5.5
skolotāji
5.6
māte
5.7
citi ģimenes locekļi
1
I
3
2
3
1
4
3
3
2
A
5
5
4
2
3
4
5
3
A
2
3
3
2
4
2
4
4
E
2
3
2
1
3
2
2
5
K
4
5
5
2
3
4
5
6
A
4
2
2
1
5
3
5
7
A







8
L

5
1
5
2
3

9
S
4
2
2
5
2
1
5
10
V
3
4
4
1
3
2
3
11
I
5
2
2
2
4
5
5
12
M
5
5
5
2
2
2
3
13
M
5
5
3
2
3
2
5
14
J







15
L
1
2
2
1
3
1
1
16
J
4
3
2
2
4
3
5
17
R
5
3
5
1
5
5
5
18
J
2
4
4
3
3
1
2
19
S
4
3
5
1
5
2
5
20
G
2
5
5
1
5
5
5
21
S
5
4
2
2
4
2
3
22
I







23
I
5
4
5
3
3
5
5
24
A







25
G
5
5
5
1
3
5
5
26
R
4
3
5
2
3
2
2
27
M
3
2
2
3
4
3
3
28
V

3
4
5
2
4
3
5
29
A
2
3
3
2
2
2
5
30
J
1
2
3
2
2
4
4
31
I
3
5
5
5
5
1
5
kopā
91
95
95
57
93
77
105

           
           


           

            Kā lielāko traucekli mācībās skolēni no piedāvātajiem traucēkļiem “pārāk daudz vilinājumu, kas atrauj no mācībām ” (draugi, diskotēkas, spēles, u.c). Otrs lielākais traucēklis mācībās esot; “ne vienmēr pietiek pacietības un uzticības” , bet trešais “vienkārši neinteresanti”
            Apkopotie rezultāti uz jautājumu par attiecībām ar apkārtējiem cilvēkiem parāda ka klases skolēniem labākas attiecības ir ar māti vidējais punktu skaits vertikālajā līnijā ir 4, kas nozīmē novērtējumu starp 5”labāk nemēdz būt ” un 1” sliktāk nav iespējams ”. Sliktāk skolēni, kā rāda rezultāti (tabulas apakšā vertikālajā ailē 3.03 punkti), saprotas ar klases audzinātāju.



Attiecības ar apkārtējiem


Nr.p.k
skolēns
ar tēvu
ar māti
ar skolotājiem
ar klases audzinātāju
Ar klasesbiedriem
1
I
5
5
4
4
4
2
A
4
4
4
4
4
3
A
4
4
3
4
3
4
E
3
4
3
3
4
5
K
5
5
4
5
3
6
A
2
5
3
3
3
7
A





8
L

5
4
4
4
9
S
3
4
4
4
4
10
V
3
4
3
3
3
11
I
5
4
3
3
3
12
M

1
4
4
4
13
M
5
5
4
4
4
14
J





15
L
5
5
4
4
4
16
J
4
2
3
4
4
17
R
3
5
4
3
4
18
J
4
5
4
4
4
19
S
4
4
3
3
3
20
G
3
1
3
3
3
21
S
4
5
4
0
4
22
I





23
I

3
3
0
4
24
A





25
G
4
4
4
0
4
26
R
4
4
3
3
4
27
M
4
5
3
3
4
28
V
4
4
4
4
4
29
A
4
4
3
3
3
30
J
5
4
3
3
2
31
I
3
3
1
0
0
Kopā
vidējais
95
3.51
108
4
93
3.44
82
3.03
84
3.11
Ņemot vērā visu iepriekš izklāstīto, jāsecina, ka klases skolēniem ir apzināts savas dzīves mērķis, līdz ar to ir arī mācīšanās motivācija, lai arī dažāda. Šādā sakarā mācības būtu jāsaista ar reālo dzīvi, ar iecerēto skolēnu mērķi, neaizmirstotrezultātus par katra skolēna mācību motivāciju un izzinot konkrētāk skolēnu nākotnes nodomus.



































Izmantotās literatūras saraksts.

1.    Božoviča L. personība un tās veidošanās skolas gados. Psiholoģiskais pētījums. R:Zzvaigzne, 1975.g
2.    Freidenfelds I. Ūsiņs V. Mācību procesa pilnveide skolā. R; Zvaigzne, 1985.g
3.    Kruteckis V. Skolēnu mācīšanas un audzināšanas psiholoģija. R; Zvaigzne, 1978.g
4.    Markova A. Mācīšanās motivācijasveidošana skolēniem: Palīglīdzeklis skolotājiem. R; Zvaigzne 1986.g
5.    Motīvs/Ģimenes enciklopēdija. R; Galvenā encikl. Red. 1989.g
6.    Zelmenis V. Īss pedagoģijas kurss. R; Zvaigzne  1991.g


































Anketa


          Lūdzu Tevi atbildēt uz sekojošiem jautājumiem. Sniegtā informācija ir anonīma un tiks izmantota pētnieciskā darbā. Izvēlies sev piemērotu variantu un apvelc to vai atbildi uzrakstot.

* Vai tev patīk iet skolā?
         
          Ne visai
         
Kāpēc?……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

* Kādas mācību stundas tev patīk?………………………………………
……………………………………………………………………………….

* Cik lielā mērā tevi ietekmē mācīties…?
Lūdzu dot novērtējumu 5 ballu sistēmā.
·        Tēvs  
·        Biedri  
·        Draugi  
·        Tālākā izglītība, dzīves mērķis  
·        Skolotāja  
·        Māte  
·        Citi ģimenes locekļi  

* Kas tev traucē mācīties?…………………………………………………
………………………………………………………………………………..

* Kādas tev ir attiecības ar apkārtējiem…?
Lūdzu dot novērtējumu 5 ballu sistēmā.
·        Ar tēvu  
·        Ar māti  
·        Ar skolotājiem  
·        Ar klases audzinātāju  
·        Ar klases biedriem  

Paldies !!!

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru