Rēzeknes Augstskola
Ekonomikas fakultāte
Uzņēmējdarbības ekonomikas
katedra
REFERĀTS
Starptautiskajā tirgzinībā
Mārketinga komunikāciju komplekss
Dienas nodaļas
Akadēmisko studiju programmas
Sociālo zinātņu bakalaurs
ekonomikā
4. kursa studente
Ingrīda Slesarenoka
Lekt. D.Jonāne
Rēzekne 2000
Lai preci pirktu, pircējus jāinformē par
preces esamību, tās īpašībām un priekšrocībām, cenu un vietu, kur tā nopērkama.
Tā ir maiņas procesa svarīgākā sastāvdaļa. Informēšanas mērķis ir panākt, lai
cilvēki pirktu attiecīgo preci. Informēšanai var lietot gan personisku
sazināšanos, gan netiešās komunikācijas metodes, gan arī īpašus noieta
veicināšanas paņēmienus.
Metodes produktu virzīšanai tirgū sauc arī par komunikāciju kompleksu.
Mārketinga komunikāciju komplekss ietves četrus veidus:
·
reklāma;
·
preču realizācijas stimulēšana;
·
saskarsme ar sabiedrību, saukta arī par propogandu,
sabiedriskās domas ietekmēšanu – plašāk pazīstama ar nosaukumu public
relations;
·
tiešā pārdošana.
Reklāma – to var definēt kā apmaksātu netiešu informēšanas veidu, kas parasti
saistīts ar masu informācijas līdzekļiem. Tāds ir jebkurš informācijas
līdzeklis, kas vienlaicīgi sasniedz lielu cilvēku skaitu. Reklāmai visbiežāk
izmanto televīziju, radio, avīzes, žurnālus, pastu, transporta līdzekļus,
katalogus u. c. Reklāmā dotā informācija atspoguļo produkta īpašības un
priekšrocības, kuras apmieinās pircēja vajadzības un vēlmes.
Reti kurš uzņēmējs šaubās, ka viņa uzņēmumam ir vajadzīga reklāma. Atliek
tikai izvēlēties veidu no plašā reklāmas paņēmienu klāsta.
Reklāma ir ļoti dārga. Izstrādājot labu reklāmas plānu un veiksmīgi to
īstenijot, tiek piesaistīti pircēji un arī nauda ir izlietota produktīvi.
Samērā lēts reklāmas veids ir Internets, kas nākotnē vēl
attīstīsies, jo pašreizējie tā lietotāji – pārsvarā studenti – ir nākamie
turīgie pircēji. Uzņēmēju interesēs ir informēt viņus par sava uzņēmuma vārdu
jau tagad.
Taču komunikācija ar patērētāju ir daudz plašāks jēdziens, un tas ietver
preces noformējumu, iepakojumu,cenu, pārdevēja apģērbu un pārdošanas veidu. Ja
mārketinga kompleksā nebūs saskaņas, pat vislabāk plānotā reklāmas kampaņa
nenesīs rezultātus.
Viena no izdevīgākajām reklāmām ir kultūras un sporta pasākumu
sponsorēšana. Līdzekļi šādiem pasākumiem reti tiek doti par velti.
Sponsorēšanas mērķis visbiežāk ir radīt pozitīvu priekšstatu par naudas devēju
un reklamēt tā produkciju. Sponsorēšana ir viens no netradicionālajiem reklāmas
veidiem. Uzņēmējs dod naudu noteiktam pasākumam, lai pretim sa`ņēmtu reklāmu.
Atdeve atkarīga no pasākuma organizētāju profesionalitātes, reklāmas
atbilstības mērķauditoijai. Turklāt reklāma, ko uzņēmums gūst, sponsorējot kādu
pasākumu, salīdzinājumā ar tiešo reklāmu, nav uzbāzīga, tāpēc paliek atmiņā ar
patīkamām emocijām, sasniedzot daudz labāku
iznākumu. Lai būtu pēc iespējas lielāka atdeve, svarīgi ievērot divus
nosacījumus:
1)
jāsponsorē tie pasākumi, kurus apmeklē noteiktā uzņēmuma
vai preces mērķauditorija – pieņemot lēmumu dot līdzekļus kādam pasākumam,
uzņēmējam iepriekš skaidri jāzina mērķis, ko viņš vēlas sasniegt noteiktā
auditorijā;
2)
precīzi jāzina, kāda veida reklāmu un kur uzņēmums vēlas
izvietot – slēdzot līgumu par pasākuma sponsorēšanu, jāzina reklāmas veidi,
kādos tas vēlas izpausties. Bieži pasākuma organizētāji ir izveidojuši reklāmas
paketi, kas nosaka, kāda reklāma sponsoriem pieejama. Uzņēmējs var izvēlēties –
ziedot vairāk un kļūt par pasākuma ģēnerālsponsoru, būt par vienkāršu pasākuma
atbalstī`tāju, reklamējot savu uzņēmumu vai kādu produktu; vai arī sniegt tikai
kādu balvu. Vienkāršākā ir reklāmas izvietošana pasākuma telpā pie sienām,
apmalēm, ari krekliņi, cepurītes, plakāti, ieejas biļetes un suvenīri ar
spnsoruzņēmumu logo.
Aptaujas liecina, ka 87 % patērētāju labāk
iegādāja preci no uzņēmuma, kas aktīvi iesaistās kultūras, izglītības vai
veselības pasākumu sponsorēšanā. Avīzēs, televīzijā un radio par sponsoru
parādās pozitīvi raksti un atsauksmes.
Tādā veidā arī mazi uzņēmumi var piedalīties sava tēla veidošanā, lai gan
tiem ir finansiāli grūti kļūt par kāda pasākma galveno sponsoru, tie var atrast
citus interesantus veidus sevis pieteikšanai. Ieviešot jaunu preci, to var
īpaši parādīt, ziedojo līdzekļus kādai organizācijai vai iestādei, kas saistīta
ar uzņēmuma darbības virzienu, var organizēt svētkus vai kādas vietas
sakopšanu. Tā tiek piesaistīta sabiedrības uzmanība un iegūta patērētāju
uzticība.
Latvijā vēl mazpazīstams, taču neparasts un efektīvs reklāmas veids ir
reklāmas kartītes – glīti noformētas pastkartes ar dažādiem attēliem,
foogrāfijām. Uz tām nav jābūt nedz uzņēmuma firmas zīmei, nedz vadītāja
portretam. Uz kartītae var būt krāsaini ornamenti, figūras, celtnes u. c. –
galvenais ir, lai kartītes dizains izraisītu spēcīgu reakciju klientos – tā,
lai par šo reklāmu atcerētos vismaz vēl trīs mēnešus. Šādi var reklamēt pašu
uzņēmumu, tā sniegtos pakalpojumus, ražotos produktus vai uzņēmuma tēlu.
Uzņēmuma vārdu cilvēki var izlasīt kartītes otrā pusē, bieži vien kopā ar
uzņēmuma moto. Tas ir nekomerciāls mārketinga veids, jo kartītes netiek
pārdotas. Tās ir izvietotas speciālos stendos restorāqnos, kafejnīcās, klubos,
viesnīcās, lidostā, kur tās var paņemt ikviens un tik daudz, cik vēlas. Šādi
pasniegtu reklāmas ziņojumu klients uztver ātrāk nekā jau pierasto reklāmu
avīzēs vai žurnālos.
Lai reklāma un komunikācija būtu būtu efektīvāka, daudzi uzņēmumi izvēlas
reklāmas aģentūru pakalpojumus, kurās strādā radoši un tehniski speciālisti.
Tāpat kā lielākā daļa uzņēmumu arī reklāmas aģentūras ir specializējušās:
·
mediju aģentūras
strādā ar presi, radio un TV;
·
radošās (kreatīvās) izstrādā uzņēmuma stilu;
·
konsultatīvās piedāvā plašu pakalpojumu klāstu, arī
uzņēmuma mārketinga stratēģijas plānošanu.
Reklāmas aģentūra ir tā, kas rada un
noslīpē uzņēmēja devīzi, veikala domu, uz kuru vismaz gadu balstās reklāmas
kampaņa, atrod konkrētā produkta reklāmas saukli. Uzņēmējs ir speciālists savā
nozarē un neskatās uz savu biznesu no patērētāja viedokļa.
Pētījumi rāda, ka iztērējot reklāmai 7 – 15% no uzņēmuma apgrozījuma, tas
pieaug.
Reklāma ir nākotnes māksla un mode, kas atspoguļo cilvēku ilgas, mazlie arī
uzspiež savus standartus, tāpēc tai jābūt soli priekšā ikdienai, mudinot dzīvot
labāk.
Preču realizācijas stimulēšana ir īslaicīga preču pirkšanas un pārdošanas
motivēšanas metožu izmantošana. Tai raksturīga:
·
dažādība – kuponi, atlaides, izpārdošanas, izsples,
loterijas u. c.;
·
īslaicīgums – kuponi derīgi īsā laikā, loterija notiek
tikai vienā dienā u. tml.
Vislabāk pirkšanu var sekmēt, palielinot preces
vērtību. Tas arī ir galvenais noieta veicināšanas uzdevums. Preces vērtību var
celt dažādi: uzlabojot tās īpašības, cenu nemainot; samazinot cenu neizmainītai
precei; sniedzot jaunu lietderīgu informāciju bez maksas.
Viens no plašāk izmantotajiem paņēmieniem, kā uzrunāt iespējamo pircēju ir
preču degustācija. Degustācijas vadītājs katram interesentam izskaidro produkta
īpašībasun piedāvā to nogaršot, tāpēc saikne ar nākamo pircēju veidojas ļoti
cieša. Noskaidrots, ka npbaudītos produktus nopērk 6 – 10% degustāciju
dalībnieku. Degustāciju laikā pircējam jāļauj justies nozīmīgam – klientam
patīk, ka par viņu interesējas, velas uzzināt, ko viņš domā par kādu preci vai
pakalpojumu.
Par spīti priekšrocībām, kuras sniedz saskarsme ar patērētāju, visgrūtāk aptveramā
auditorija degustācijās ir jaunieši, īpaši puiši vecumā no 18 līdz 25 gadiem.
Tāpēc organizētājiem uzmanīgi jāizvēlas, kur izvietot stendus, lai sataptu
tieši šādus cilvēkus.
Vēlams degustāciju saskaņot ar reklāmu masu saziņas līdzekļos un iepriekš
izsludināt to. Ideāli, ja tikko nogaršotu produktu var turpat nopirkt ar
atlaidi.
Tirdzniecības apjoms pēc degustācijām palielinās. Pircējiem patīk nogaršot,
aplūkot tuvāk un aptaustīt preci.
Ražotāji un preču piegādātāji labprāt organizē degustācijas un ir gatavi
par to maksāt, jo grib palielināt savu tirgus daļu. Šeit ražotāju un tirgotāju
intereses sakrīt. Pirmie vēlas saņemt informāciju no patērētājiem par savu
preču kvalitāti, lai uzlabotu ražošanu, informētu par sevi un palielinātu
ražošnas apjomu, bet otrie grib paplašināt tirdzniecību. Savukārt pircēji vēlas
iegādāties preces. Visu pušu intereses nodrošinās korekta un plaša informācijas
apmaiņa degustācijas laikā.
Jaunu preču noietu var veicināt:
·
izdalot paraugus;
·
pirkuma summu daļēji atmaksājot ar atlaižu kuponiem;
·
īpaši organizējot pasākumus, kur piedāvā savu jauno
produktu, sponsorējot pasākumus, kas saistīti ar konkrēto mērķa tirgu.
Noieta veicināšanas pasākumu mērķis ir rosināt cilvēkus
nopirkt preci. Tas var prasīt lielus ieguldījumus. Tāpēc šie pasākumi rūpīgi
jāplāno.
Saskarsme ar sabiedrību ir preču pirkšanas un pārdošanas netieša motivēšana, izplatot bez
apmaksas un masveidā informāciju par uzņēmumu un ražotajām precēm.
Saskarsmei ar sabiedrību piemīt:
1)
netieša pircēju motivēšana pirkt
preces – piemēram, avīzes raksts par uzņēmuma sasniegumiem veido labvēlīgu
attieksmi;
2)
specializēta vienreizēja
informācija – piemēram, raksts neatkārtosies rīt.
Informācijai, kura dota ziņu veidā, sabiedrība parasti uzticas vairāk nekā
reklāmai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru