Ievads
Lasot pasaules presi rodas iespaids,
ka tirgus ekonomikā eksistē tikai uzņēmumi giganti, plašas daudznozaru
apvienības, trasti un koncerni. Vāciju pārstāv “Siemenss”, “Volkswagen”, Japānu
– “Mitsubishi”, “Sony”, ASV – “General Motors”, “Ford” utt. Lielražošana ir
tehnoloģiski nepieciešama no efektivitātes viedokļa. Modernā metalurģija,
automobiļu ražošana, ķīmija, naftas pārstrāde nespēj attīstīties sīkražošanas
ietvaros. Vai tas nozīmē, ka mazajai un vidējai uzņēmējdarbībai mūsdienās ir
otršķirīga nozīme? Par analīzes pamatu var paņemt Vāciju un Japānu – valstis ar
dinamisku attīstību, labiem panākumiem zinātniski tehniskā progresā, ar aktīvu
ārējo tirdzniecību. Statistiskie rādītāji vēsta, ka šīs valstis ir tipiskas
sīkražošanas zemes. Un te nav nekādas pretrunas. Sīkražošana papildina
lielražošanu.
Vācija
raksturojums. VFR vēl pirms apvienošanas ar austrumu
zemēm darbojās 1,9 miljoni mazo un vidējo uzņēmumu. 1,7 miljonos uzņēmumu
strādāja līdz 9 cilvēkiem. Vidējo uzņēmumu ar darba ņēmēju skaitu no 40 līdz
499 bija ap 200 tūkstošiem. Uzņēmumi ar darbinieku skaitu 500 un vairāk bija
3,6 tūkstoši. Mazie un vidējie uzņēmumi deva 2/3 visas Vācijā saražotās
produkcijas. Šajos uzņēmumos arī strādāja 2/3 visu nodarbināto. Vācijā mazos un
vidējos uzņēmumus dēvē par ekonomiskās, sociālās un politiskās dzīves pamatu,
drošu balstu.
Japānas
mazais bizness. Japānā par mazo uzņēmējdarbību
uzskata:
Rūpniecībā – uzņēmumus, kur strādājošo skaits
nepārsniedz 300 cilvēku;
vairumtirdzniecībā – līdz 100 darbiniekiem;
mazumtirdzniecībā – līdz 50 darba ņēmēju;
sadzīves pakalpojumos – līdz 50 algoto
darbinieku.
Lielie pasaulslavenie Japānas industrijas
giganti ir tikai ekonomiskā “aisberga” virsotne. Apstrādājošā rūpniecībā strādā
6,5 miljoni mazo uzņēmumu. To īpatsvars ir 99% no šīs rūpniecības uzņēmumu
kopskaita. Nodarbināto īpatsvars – virs 80%. Mazā un vidējā rūpniecība
nodrošina 55% visas produkcijas, vairumtirdzniecībā – 60%, mazumtirdzniecībā –
80%.
Japānas mazais bizness balsta šīs valsts
lielražošanu. Automobiļu karaļi “Toyota” un “Nissan” paši ražo tikai 20 – 30%
no automobiļu kopējā daudzuma. 70 – 80% ražo mazie un vidējie uzņēmumi piegāžu
kārtībā. “Toyota” ir tikai 260 tiešo piegādātāju. Šiem (būtībā starpniekiem) ir
4 – 5 tūkstoši piegādātāju, kas savukārt sadala pasūtījumus 40 – 50 tūkstošiem
detaļu pusfabrikātu ražotājuzņēmumiem.
Eiropā problēma nav uzsākt biznesu, bet gan to
paplašināt. Piemēram, lielākā daļa no vairāk nekā 3.5 miljonu Lielbritānijas
firmu, kuru īpašnieki ir arī to reālie vadītāji, ir ļoti mazas. Mazāk nekā 6%
no tām nodarbina 10 un vairāk cilvēkus, un tikai 2% firmu apgrozījums pārsniedz
£10 miljonus gadā. Tikai viens no 3000 Lielbritānijas neatkarīgajiem uzņēmumiem
gadā ģenerē £1miljonu un vairāk peļņu.
Mazā uzņēmuma definīcija Latvijā.
Likumos “Par uzņēmuma ienākuma nodokli” un
“Par uzņēmējdarbībai sniegtā valsts un pašvaldības atbalsta kontroli” termins
“mazais uzņēmums” definēts dažādi.
Jēdziens “mazais uzņēmums” definēts tikai
vienā likumā par nodokļiem – likumā “Par uzņēmuma ienākuma nodokli”, jo
uzņēmumam, ja tas atbilst maza uzņēmuma kritērijiem, ir tiesības samazināt
tikai šā nodokļa summu. Paplašinātu jēdzienu – “mazais un vidējais uzņēmums”
mēģināts definēt likumā, kas reglamentē daudz plašāku jomu – valsts un
pašvaldības atbalstu uzņēmējdarbībai.
Likumā “Par uzņēmējdarbībai sniegtā valsts un
pašvaldības atbalsta kontroli” definēts: mazais vai vidējais uzņēmums –
uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), kurā strādā ne vairāk par 250 darbiniekiem un
kura gada neto apgrozījums nepārsniedz divus miljonus latu vai bilances
kopsumma – vienu miljonu latu.
Likumā “Par uzņēmuma ienākuma nodokli” dotā
definīcija ir šāda: “mazais uzņēmums ir uzņēmums, kurā taksācijas gadā (par
kuru tiek aprēķināts uzņēmuma ienākuma nodoklis) nav pārsniegti vismaz divi no
šādiem nosacījumiem:
1) Pamatlīdzekļu bilances vērtība – 70’000 Ls;
2) Neto apgrozījums – 200’000 Ls;
3) Vidējais strādājošo skaits – 25 cilvēki.”
Šie kritēriji tiek piemēroti tiem
uzņēmumiem, kuri ir uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātāji. Tādi ir visu formu
uzņēmumi, izņemot tos individuālos uzņēmumus, kuriem atbilstoši likuma “Par
grāmatvedību” un likuma “Par uzņēmuma gada pārskatiem” noteikumiem
grāmatvedības reģistri nav jākārto divkāršā ieraksta sistēmā. Tie ir tādi
individuālie uzņēmumi, kuru apgrozījums taksācijas gadā ir mazāks par 45’000
Ls.
Skatoties no ES normu viedokļa Latvijā
gandrīz visi uzņēmumi ir mazie /vidējie.
Latvijā, pēc Ekonomikas ministrijas aplēsēm,
aptuveni pusi no nacionālā kopprodukta rada mazie un vidējie uzņēmumi, kuros
strādājošo skaits ir mazāks par 250 darbiniekiem. Turklāt arvien palielinās
mazo un vidējo uzņēmumu skaits, kas reģistrēts Uzņēmumu reģistrā. Ne visi šie
uzņēmumi ir ekonomiski aktīvi, respektīvi, daļa no tiem nedarbojas. Patlaban
valstī dažādās nozarēs ar aktīvu uzņēmējdarbību nodarbojas aptuveni 37 tūkstoši
uzņēmumu. 80% no tiem ir mazi uzņēmumi, kuros nodarbināti ne vairāk kā 20
cilvēki vai pat strādā tikai īpašnieks un viņa ģimenes locekļi, vai arī to
apgrozījums ir mazāks par 200 tūkstošiem latu gadā. No tiem 36% ir nelieli mazumtirdzniecības
uzņēmumi.
Attīstības ziņā mazās firmas
atpakaļejošā secībā var tikt sagrupētas piecās kategorijās:
¨
13% no MVU ir
"čempioni", kuru pārdošanas un peļņas regulārais pieaugums pārsniedz
25% gadā.
¨
5% no tiem ir peļņas
palielinātāji, kas paaugstina peļņu, nepalielinot pārdošanas apjomu.
¨
14% ir peļņu negūstoši biznesa
paplašinātāji, kas palielina pārdošanas apjomus, bet ne peļņu.
¨
Aptuveni 14% ir
"panīkušās" kompānijas, kuru pārdošanas apjoms un ienākumi samazinās
inflācijas dēļ.
¨
Atlikušie 54% jeb
"ganāmpulks" ir firmas, kas panāk pieticīgo 10 vai vairāk procentu
pieaugumu pārdošanas apjomā un peļņā, taču būtiski neietekmē biznesa pasauli.
Mazo un vidējo uzņēmumu tautsaimnieciskā nozīme
Ātrā
reakcija. Minētais uzņēmumu tips spēj ātri pielāgoties
tirgus konjunktūrai, ātri reaģēt uz samērā mazām izmaiņām pieprasījumā, līdz ar
to vispilnīgāk apmierinot katra perioda vajadzības.
Individuālie
pasūtījumi. Individuālie pasūtījumi arvien pieaug,
vēršas plašumā. Standarta mēbeļu ražošana pakāpeniski aiziet pagātnē. Mēbeles
pasūta nelielās darbnīcās pēc dzīvokļa gabarītiem. Dzīvokļu remontu attiecīgas
sīkas firmas veic pēc individuāla pasūtījuma. Individuāla pieeja arvien aktīvāk
aptver māju, viesnīcu celtniecību. Raksturīgi ir pretrunīgi procesi tirdzniecībā.
Viena daļa ir supermārketi, masveida iepirkšanās lielā izvēlē veselai nedēļai,
otra daļa – sīkas ražotnes apvienība ar tirdzniecību. Visai prestiža ir
situācija, kad tev ir savs maiznieks, savs miesnieks, blakus mājā savs
krodziņš, ģimenes ēdnīca, savs drēbnieks, sava elektronisko aparātu
remontdarbnīca utt.
Jaunas
tehnoloģijas pionieri. Jauna tehnika un tehnoloģija ne
vienmēr prasa lielus kapitālieguldījumus. Šajā ziņā ātri un lēti pārkārtojumus
var veikt mazie un vidējie uzņēmumi, aizstājot atsevišķus novecojušus agregātus
ar jauniem, pārejot uz jaunu tehnoloģiju, organizāciju, pārvaldi. Mazais
bizness šajā jomā bieži vien apsteidz lielus uzņēmumus.
Masveida
ražošana. Mazi un vidēji uzņēmumi ir spējīgi
atsevišķas detaļas, pusfabrikātus ražot masveidā, līdz ar to apkalpojot plašu
tirgu.
Lielražošanas
“stute”. Milzīgi uzņēmumi, kuru pamats ir liels skaits
nelielu uzņēmumu, ir raksturīgi mašīnbūvei praktiski visās valstīs. Un ne
mašīnbūvei vien. Pat lauksaimniecībā dažu darbu veikšana tiek uzticēta svešiem sīkiem
uzņēmumiem.
Profesionāla
apmācība. Katrā tirgus ekonomikas valstī ir skolu
tīkls visdažādāko nepieciešamo profesiju apgūšanai, bet vienlaikus liela daļa
jauniešu apgūst arodu, iegūst sarežģītu kvalifikāciju praktiskā darbā mazos un
vidējos uzņēmumos.
Bezdarbnieku
piesaiste. Sociāli asa bezdarbnieku problēma ir grūti
risināma. Bezdarbs, pat saņemot izdzīvošanai pietiekamu pabalstu, ir morāls
trieciens. Pieredze liecina, ka attīstītās tirgus ekonomikas zemēs daļa
bezdarbnieku spēj atrast darbu tieši mazos un vidējos uzņēmumos.
Efektīvās
darbības spēcīgā motivācija. Mazā uzņēmumā bieži viena
persona ir gan īpašnieks, gan pārvaldnieks, tehnologs, grāmatvedis un darba
veicējs. Šāda “personālūnija”, pirmkārt, būtiski taupa pārvaldes izdevumus;
otrkārt, rada visai spēcīgu efektīva darba motivāciju.
Asa
konkurence. Lielais skaits mazo un vidējo uzņēmumu
rada asu konkurenci. Šajā nesaudzīgajā sāncensībā uzvar tas, kas spēj pārdot
lēti, nodrošinot augstu kvalitāti, piedāvāt preci ar diferencētām īpašībām,
piesaistīt pircējus ar papildu pakalpojumiem, kulturālu apkalpošanu, vispār ar
oriģināliem risinājumiem. Ekonomiskā atlase darbojas ar lielu spēku. Francijas
dati liecina, ka vidēji katru gadu top tikpat daudz mazu uzņēmumu, cik tādu
uzņēmumu izput. Nav retums, ka bezdarbnieks iesaistās mazajā uzņēmējdarbībā un
cenšas gūt panākumus konkurencē.
Starptautisks,
valsts un speciālo organizāciju atbalsts. Izdzīvot MVU
nav viegli. Nepieciešams vispārīgs atbalsts. Tas nāk no daudzām pusēm. Pasaules
Banka, Eiropas attīstības un rekonstrukcijas banka laiku pa laikam piešķir lētu
kredītu ar ilgāku atmaksas termiņu speciāli mazajai uzņēmējdarbībai. Savi
atbalsta pasākumi tiek īstenoti ES ietvaros. No valsts puses ir iespējami
nodokļu atvieglojumi, it sevišķi šādu uzņēmumu tapšanas periodā. Ir vairākas
starptautiskas organizācijas, kuru darbības mērķis ir mazās un vidējās
uzņēmējdarbības atbalstīšana, aizsardzība pret lielo, spēcīgo konkurentu
žņaugiem.
Nacionālā
programma. Atbilstoši Eiropas Savienība politikai, kas
paredz veidot labvēlīgu vidi mazu un vidēji lielu uzņēmumu attīstībai,
uzlabojot šo uzņēmumu konkurences spēju, ekonomikas ministrija ir izstrādājusi
Mazo un vidējo uzņēmumu attīstības nacionālo programmu., ko Ministru kabinets
ir akceptējis 1997.gada septembrī. Kas paveikts šajā laikā:
¨
Pirmkārt, ir izveidots MVU mācību
un konsultāciju centru tīkls.
¨
Otrkārt, nodibināta Latvijas
Garantijas aģentūra, kas ir sevišķi nozīmīga kredītu saņemšanai. Garantijas
aģentūra uzņemsies daļu riska gadījumā, ja perspektīva uzņēmējdarbības
attīstības projekta iesniedzējam dažādu iemeslu dēļ grūti saņemt
kredītnodrošinājumu.
¨
Treškārt, Nacionālās programmas
koordinācijas padomes ietvaros ir organizētas likumdošanas pilnveidošanas
grupas.
¨
Ceturtkārt, nodibināta reģionālās
attīstības grupa.
¨
Piektkārt, kas ir sevišķi svarīgi,
nodibināta finansu jautājumu, būtībā finansu atbalsta grupa. Visbiežāk MVU
“klupšanas akmens” ir tieši finansu jautājumi, t.sk. investīcijas.
Mazie uzņēmumi
lauksaimniecībā. Nopietns strīda ābols lauksaimniecībā
ir saimniecības apmēri. Vieni uzskata, ka perspektīvā sekmīgi darbosies tikai
lieli uzņēmumi, kas apbruņoti ar jaunāko tehniku, kam pa kabatai ir jaunās
tehnoloģijas, kas spēj iekļauties modernā agrotehnikā, turēt līdzi ES vismaz
vidējā līmenī. Citi šādai nostājai kategoriski iebilst. Tiek atzīts, ka mazās
platībās var sekmīgi intensīvi saimniekot, audzēt Eiropā pieprasīto ekoloģiski
tīro produkciju. Problēma ir saistīta arī ar Latvijas iekšējo tirgu un Baltijas
tirgu. Mazajiem un vidējiem uzņēmumiem jāapgādā ar pārtiku Latvijas
iedzīvotāji, intensificējot ražošanu, jākļūst konkurences spējīgiem Baltijas
tirgū.
Kā jūtas mazais uzņēmējs?
Latvijas Universitātes filozofijas un
socioloģijas institūts pēc valdības pasūtījuma 1998.gada jūlijā un augustā
aptaujas ceļā veica pētījumu, kā jūtas mazais uzņēmējs.
Vispārējie
rezultāti. Pētījumā noskaidrots, ka mazo un vidējo
uzņēmumu dibināšanas ziedu laiki bija 1992. – 1995.gads, kad veidojās 63% mazo
uzņēmumu. Priekšroka (77%) tika dota SIA ekonomiskajai, juridiskajai formai.
Raksturīga īpatnība bija tā, ka gandrīz 4/5 mazo uzņēmumu pieder tikai to
vadītājiem. Topošo uzņēmumu vairākums it labi saprata, ka vislabāk ir dibināt
viena īpašnieka SIA. MVU pamatdarbība ir tirdzniecība un visdažādākie
pakalpojumi. Maziem rūpniecības uzņēmumiem, kas tik nozīmīgi ir Rietumeiropā,
Latvijā nav attīstības augsnes, kas izriet no republikas rūpniecības struktūras
– ierobežots ir mašīnbūves uzņēmumu skaits, apmēri, specializācija,
kooperācijas sakari. Gandrīz visi mazie uzņēmēji ir pašmāju ļaudis. Sīkos
investorus ārzemniekus Latvijas MVU nepievelk. Ārzemju ieguldījumu īpatsvars
nepārsniedz 4%.
Kas
traucē uzsākt uzņēmējdarbību? Valdība izvirzījusi
atbildīgu uzdevumu – palielināt MVU lomu iekšzemes kopprodukta veidošanā. Tam
vajadzēja veicināt mazās uzņēmējdarbības attīstību. Pētījums rādīja, ka
attīstība ir niecīga, toties ir daudz barjeru MVU aktīvai dibināšanai.
Vislielākās ir starta grūtības. Trūkst sākuma kapitāla. Bankas ir piesardzīgas,
atturīgas, lai sākuma stadijā sniegtu finansiālu palīdzību. Savākt naudu pie
radiem un draugiem ir sūrs darbs. Trūkst gan naudas, gan uzticības. Lai atvērtu
kaut mazu uzņēmumu, nepieciešami apgrozāmie līdzekļi. Paies kāds laiciņš, kamēr
sekmīgas darbības gadījumā starta līdzekļi atgriezīsies turpmākam darbam. Kaut
arī tirdzniecības un pakalpojumu jomā ir ātra apgrozāmo līdzekļu aprite, starta
kapitāla trūkums ir vērā ņemama barjera. Nākamā barjera ir augsti nodokļi.
Grūtības pat bezdarba apstākļos rada darbinieku speciālistu atrašana un
pieņemšana. Ne tik raiti, kā gribētos un vajadzētu, iespējams atrast un
pielāgot telpas. Savas specifiskas grūtības saistās ar iekārtu, izejvielu un
tirgojamo preču iegādi.
Nākamā barjera ir attiecības ar valsts
institūcijām un pašvaldībām. No vienas puses, šīm institūcijām ir pienākums
sniegt MVU dibināšanai un attīstībai maksimālu palīdzību, izrādīt
pretimnākšanu, radīt labvēlīgu sadarbības gaisotni. Pētījums parāda noteiktu
progresu šajā jomā. To objektīvi apliecina MVU apgrozījuma pieaugums. No otras
puses, bieži mazais bizness atduras pret birokrātiju un korupciju. Atļauja sākt
darbību pašvaldībās burtiski jāizcīna. Trešdaļa aptaujāto uzņēmēju valsts un
pašvaldību iestādēs bijuši spiesti izmantot nemonetārās pateicības formas –
dāvanas un kukuļus. Kukuļi parasti nav lieli, ierēdņi samierinās vidēji ar 100
Ls. Svarīga nav kukuļu summa, bet nosodāms ir pats fakts, ka bez kukuļa neko
nevar nokārtot, ka bez kukuļa nevar saņemt dibināšanas atļauju un licenci.
Licencēšanas
sērga. Mūsu ekonomiskās dzīves vadītāji propagandē
brīvo tirgus saimniecību, ekonomisko liberālismu, bet savās ministrijās sadomā
arvien jaunas nozares, kam obligāti vajadzīga licencēšana. 1998.gadā
licencēšanu sāka ierobežot un pat atcelt. Licencējamo uzņēmējdarbību skaits
bija 67 (1997.gadā – vairāk par 100). Par to paldies jāsaka ES un PTO
nosacījumiem.
Licencēšana ir tipiska administratīva svira,
kas ir tiešā pretstatā brīvajam tirgum un grauj tirgus “neredzamās rokas” brīvu
rīcību. Latvijai tāpat kā citām Austrumeiropas valstīm ES ieteic pakāpeniski
atteikties no licencēšanas. Tas nenozīmē, ka licencēšana ir totāli jāiznīdē,
jāaizliedz. Ir darbības sfēras, kur tā ir vēlama. Licencēšana jāsaglabā:
veselībai kaitīgās, cilvēku dzīvībai bīstamās jomās, stratēģiskās darbības
jomā, darbības veidiem, kas prasa paaugstinātu atbildību partneru priekšā.
Loģiska ir tirdzniecības ar ieročiem licencēšana. Latvijas Banka pēc rūpīgas
pārbaudes izsniedz darbības licenci bankām ar norādījumu, kādas funkcijas banka
drīkst veikt. Licencēšanu daudzos gadījumos var aizstāt ar kvalitātes prasībām,
drošības nosacījumiem, ar atbilstošu regulāru kontroli.
Jāatšķir darbības veidu konkrētā iegrožošana
teritorijā un darbinieku licencēšana, kas apliecina, ka darbinieks ir
sagatavots noteiktu darbu veikšanai. Šāda licence ir autovadītāja apliecība.
Ierēdnim normāla tirgus ekonomika nedod tiesības pēc savas iegribas vai saprāta
lemt, vai kādam atļaut vai aizliegt komercdarbības uzsākšanu.
Visļaunākais ir tas, ka licencēšana dažkārt
saistās ar klaju korupciju un kukuļdošanu.
Secinājumi.
¨
Marksistiskā teorija par
uzņēmējdarbības nemitīgo centralizāciju un lielražošanas neapstrīdamajām
priekšrocībām pārbaudi neizturēja. Modernā ražošana tirgus ekonomikas apstākļos
ir lielražošanas un sīkražošanas simbioze. Ražošanas un pakalpojumu raksturs
saistībā ar konkrētām īpašuma attiecībām , efektivitātes nosacījumiem un tirgus
ietilpību nosaka arī uzņēmējdarbības apmērus.
¨
Atsevišķas detaļas, pusfabrikātus
var masveidā ražot MVU.
¨
Pasūtījumu individualizēšana
Daudzās jomās diktē nevis masveida standarta produkcijas izlaišanu, bet
konkrētu preču ražošanu mazos apmēros, līdz ar to mazos uzņēmumos.
¨
MVU ir krietni mazāki pārvaldes
izdevumi.
¨
Ja viena persona ir vienlaicīgi
īpašnieks, pārvaldnieks un darba veicējs krietni pastiprinās efektīvās
saimniekošanas motivācija.
¨
Mazajiem un vidējiem uzņēmumiem ir
daudz nopietnu tautsaimniecisku plusu. Tās ātri spēj pielāgoties mazā tirgus
pieprasījuma izmaiņām, ieviest jaunu tehniku un tehnoloģiju, absorbēt daļu
bezdarba, palīdz iegūt kvalifikāciju jaunatnei.
¨
MVU saņem starptautisku, valsts un
speciālo organizāciju atbalstu. Latvijā ir pieņemta Mazo un vidējo uzņēmumu
attīstības nacionālā programma, kuras iniciatīvas ir ES mērķtiecīga politika.
¨
Ar MVU tālāko reālo attīstību
saistās virkne neatrisinātu problēmu. Turpinās strīds par lielražošanas un
sīkražošanas perspektīvām un efektivitāti lauksaimniecībā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru