LIETOTIE
TERMINI
1. Atbildes reakcija – saņēmēja atbildes
komplekss, kurš radies pēc kontakta ar piegādātāju.
2. Cilvēkus, kuri nodarbojas ar komerciālo
darbību, sauc dažādi: tirdzniecības aģenti, kontaktori, tirdzniecības
konsultanti, noieta inženieri, pārstāvji uz vietām, aģenti, pakalpojumu aģenti,
mārketinga aģenti.
3, Kontrole – stratēģisko un mārketinga plānu
izpildes rezultātu analīze un koriģējošu darbību pieņemšana.
4. Noieta stimulācija – daudzveidīgu
stimulējošas iedarbības līdzekļu izmantošana, kas paātrinātu un/vai
pastiprinātu tirgus atbildes reakciju.
5. Plānošana – formāla procedūra, kas vērsta
uz noieta un peļņas pieaugumu. Sastāv no divām daļām – stratēģiskās un
mārketinga plānošanas.
6. Pārdevēja iedarbība – spēja atstāt klienta
apziņā iespaidu par sevi un savu preci.
7. Pārdošanas process – tirgus situācija,
kura radusies firmās, tās pārdevēju un servisa personāla darbībā un nosaka
turpmāko pārdošanas rezultātu.
8. Tirgus – esošo un potenciālo preces
pircēju kopums.
9. Tirdzniecības aģents – persona, kura
darbojas firmas vārdā, kura izpilda vienu vai vairākas no sekojošajām
funkcijām: potenciālo klientu meklēšana (noskaidrošana), komunikāciju
veidošana, noieta veicināšana, apkalpošanas organizācija, informācijas vākšana,
resursu sadale.
10. Tirdzniecības process – etapi preces
pārdošanā, kuri jāveic tirdzniecības aģentam: potenciālo pircēju meklēšana un
novērtējums, pirmsvizītes sagatavošanās, pieeja klientam, preču demonstrācija
un prezentācija, iebildumu vai pretenziju noregulēšana, darījuma noslēgšana un
šī darījuma novešana līdz izpildei, rezultāta pārbaude.
11. Tirgus robežu paplašināšana – firmas
centieni palielināt noietu, balstoties uz esošo preču piedāvājumu jaunos
tirgos.
12. Tiešā pārdošana – mutisks preces
piedāvājums sarunas laikā ar vienu vai vairākiem potenciālajiem ar mērķi pārdot
piedāvātās preces.
13. Vairumtirdzniecība – iekļauj sevī jebkuru
darbību, kas saistīta ar preču vai pakalpojumu pārdošanu tiem, kuri pērk tos ar
tālākpārdošanas mērķi vai profesionālai izmantošanai. Tā nodrošina
tirdzniecības procesa efektivitāti.
TIRDZNIECĪBAS APARĀTA
ORGANIZACIONĀLĀS
STRUKTŪRAS IZVĒLE
Pēc firmas tirdzniecības aparāta darbības
uzdevumu uzstādīšanas jāsāk izvērtēt tā darbības principi, struktūra un
darbinieku novērtējums.
Darbības principi.
Konkurences cīņā par klientiem ir katra
uzņēmuma ikdiena, un savu stratēģiju vai vajag balstīt uz pirkuma veikšanas
procesa īpatnībā. Firma var balstīties uz vienu vai vairākiem sekojošiem noieta
organizācijas principiem:
1. Tirdzniecības aģents – pircējs
Tirdzniecības aģents kontaktējas ar katru
potenciālo vai esošo klientu tieši vai pa telefonu.
2. Tirdzniecības aģents – pircēju grupa.
Tirdzniecības aģents kādai pircēju grupai organizē tirdzniecības prezentācijas.
3. Noieta grupa – pircēju grupa. Noieta grupa
kādai pircēju grupai organizē tirdzniecības prezentācijas.
4. Tirdzniecības sapulču organizēšana.
Tirdzniecības aģents organizē tikšanos starp uzņēmuma finansiālo resursu
sadales pārstāvjiem un vienu vai vairākiem pircējiem, lai apspriestu abpusējās
iespējas un problēmas.
5. Tirdzniecības semināru organizēšana.
Firmas speciālistu grupa organizē mācību seminārus pasūtītājfimras tehniskajam
sastāvam, lai iepazīstinātu ar jaunākajiem tehniskajiem sasniegumiem kādā
konkrētā darbības sfērā.
Tirdzniecības aģents bieži darbojas kā
grupas, kura strādā ar klientu, vadītājs, lai satuvinātu pārstāvjus no
pārdevēju un pircēju organizācijām. Noieta organizācijā arvien vairāk
nepieciešams kolektīvs darbs ar atbalstu arī no citiem uzņēmuma darbiniekiem,
piemēram, uzņēmuma vadības, tehniskajiem speciālistiem, servisa darbiniekiem,
kantora kalpotājiem.
TIRDZNIECĪBAS APARĀTA
ORGANIZACIONĀLĀ
STRUKTŪRA
Lai nodrošinātu tirgus darbības
maksimālo efektivitāti, uzņēmums var iedalīt trīs atšķirīgos strukturālos
veidojumus.
1. TIRDZNIECĪBAS
APARĀTS BALSTĪTS
UZ TERITORIĀLO
PRINCIPU
Šī ir vienkāršākā no struktūrām, kuras
pamatā darbojas tirdzniecības aģentu darbības sadalījums pēc teritoriālā
principa. Āģents izplata visu firmas piedāvājumā esošo preču klāstu ar tai
sekojošo pēcapkalpošanu.
Šim sadalījumam var minēt
virkni priekšrocību:
Tirdzniecības aģenta pienākumi ir
tieši noteikti;
tirdzniecības aģents nes pilnu
atbildību par preču noieta kvalitāti un kvantitāti esošajā teritorijā, jo viņš
ir vienīgais šīs firmas pārstāvis;
šī teritoriālā atbildība veicina
aģenta lietišķo un personīgo sakaru nostiprināšanu konkrētajā apgabalā, kas
palielina darba efektivitātes pieaugumu;
arī ceļa izdevumi nav lieli, jo aģents
apbrauc salīdzinoši nelielu ģeogrāfisko rajonu.
2. TIRDZNIECĪBAS APARĀTS BALSTĪTS
UZ PREČU IZPLATĪBAS PAMATA
Tirdzniecības aģentam ir labi
jāpārzina preces, kuras viņš piedāvā, sevišķi, ja runa iet par tehniski
sarežģītām precēm, vai arī preces ir daudzveidīgas, vai arī ir liels piedāvāto
preču apjoms.
Diemžēl, šī organizacionālā struktūra
var novest pie centienu dublēšanās. Tas darbojas tādā gadījumā , ja uzņēmumam
ir vairākas filiāles, kurām katri ir savs tirdzniecības aparāts. Tātad vairāk
firmas tirdzniecības pārstāvji dodas pa vienu un to pašu maršrutu, lai
piedāvātu savas preces vai pakalpojumus.
3. TIRDZNIECĪBS APARĀTS
BALSTĪTS UZ KLIENTŪRU
Šajā gadījumā tirdzniecības aparātā
varētu būt sadalījums pēc sekojošiem klientu rādītājiem:
pēc darbības virzieniem;
liels vai parasts pasūtītājs;
esošie vai jauniegūtie klienti.
Šādas specializācijas priekšrocība
saistās ar to, ka katra atsevišķa tirdzniecības darbinieku grupa var arvien
labāk izzināt savu klientu specifiskās vajadzības un iespējas.
TIRDZNIECĪBAS APARĀTA LIELUMS
Tirdzniecības aparāta galvenā
sastāvdaļa ir tirdzniecības aģenti, kuri ir vieni no produktīvākajiem un
dārgākajiem firmas dalībniekiem. Pieaugot tirdzniecības aģentu skaitam, pieaug
arī noieta daudzums un arī izdevumu daudzums.
Izvēloties uzņēmuma tirdzniecības
aparātā lielumu, parasti tiek ņemti vērā sekojoši faktori: darba noslogojuma
intesitātes, teritoriālais apjoms, katram tirdzniecības aģentam, optimālo
vizīšu skaits pie viena klienta.
TIRDZNIECĪSKĀ APARĀTA
FORMĒŠANAS LĒMUMI
Katra firma efektīva tirdznieciskā aparāta
formēšanas procesā un tā darbības vadīšanā saskaras ar nepieciešamību veikt
virkni lēmumu, kuri norādīti sekojošajā tabulā:
firmas tirdzniecības aparāta uzdevumu
noteikšana;
tirdzniecības aparāta galveno darbības
principu, tā struktūras, izmēru un tirdzniecības darbinieku darba apmaksas
sistēmas izvēle;
tirdzniecības aģentu izvēle;
tirdzniecības aģentu apmācība;
tirdzniecības aģentu darba kontrole;
tirdzniecības aģentu darbības
efektivitātes novērtēšana;
Tālākajās
darba nodaļās sīkāk apskatīsim katru no šīs tabulas iedaļām.
TIRDZNIECĪBAS APARĀTA
UZDEVUMU
IZVIRZĪŠANA
Firmas saviem tirdzniecības aģentiem
uztic vienu vai vairākas no sekojošām funkcijām:
- jaunu klientu meklēšana un
piesaiste;
- informācijas izplatīšana par firmas
precēm vai pakalpojumiem;
- kontaktu dibināšana, iebildumu
likvidēšana;
- tirgus izpētes veikšana;
- informācijas apkopošana un atskaišu
veidošana, vadoties pēc vizīšu rezultātiem;
- preču sadale, kura tiek veikta
laikā, kad kaut kāda iemesla dēļ prece ir kļuvusi deficīta.
Daudzas firmas uzstāda saviem aģentiem
konkrētus uzdevumus, sīki nosaka darbības lauku.
Piemērs: Kāda firma pārdošanas procesā
rekomendē 80% no pārdošanas laika veltīt esošajiem klientiem, bet 20% -
potenciālajiem klientiem. Firma rekomendē arī 58% laika veltīta darbam ar jau
tirgū nostiprinātu preci un 15% - darbam ar jaunām precēm.
Ja līdzīgu norādījumu trūkst,
tirdzniecības aģenti galveno pārdošanas laika daļu cenšas veltīt klientiem, ar
kuriem sadarbība jau ir nostiprinājusies, gandrīz nemaz neveltot laiku jaunām
precēm un jaunajiem potenciāliem pasūtītājiem.
Tirdzniecības aģentam ir jāzina, kā
panākt, lai pasūtītājs tiktu apmierināts, un vienlaicīgi – kā nodrošināt firmai
peļņu. Tirdzniecības aģentiem ir jāprot analizēt tirgus statistiku:
- mērīt tirgus potenciālu;
- savākt tirgus informāciju;
- izstrādāt mārketinga pieejas un
plānus;
- jāizprot mārketinga analīze;
Gala rezultātā efektīvāks izrādās tāds
tirgus aparāts, kurš ir orientēts uz tirgus vajadzībām, nevis uz noieta
palielināšanos.
PĀRDOŠANAS NODAĻAS
DARBA ORGANIZĒŠANA
Firmas panākumu priekšnosacījumi ir
mērķu un to sasniegšanas līdzekļu izvēle. Organizēšanas uzdevumi ir šo
priekšnosacījumu noskaidrošana, izpildes plānošana un kontrole.
ORGANIZĒŠANAS DARBĪBAS JOMAS
![]() |
Mērķu izvēle
- noskaidro galvenos un blakus mērķus.
Plānošana
- noskaidro, izplāno, kādas darbības
jāveic mērķu sasniegšanai, darbinieki zina ,kas un kad viņiem jādara.
Atskaites kontrole
- apkopota informācija firmas darbības
kontrolei un situācijas novērtēšanai.
ORGANIZĒŠANA NO DAŽĀDIEM VIEDOKĻIEM
No firmas viedokļa organizēšana tiek
veikta atkarībā no tālākiem mērķiem (gads vai mēnesis). Tāda veida
organizēšanai nepieciešams lielāks informācijas apjoms un tā apstrāde. Uzsvars
tiek likts uz informācijas plūsmas virzīšanas un apstrādes metodēm.
No atsevišķu darbinieku viedokļa
uzsvari tiek likti uz īslaicīgākiem mērķiem un organizēšana pakļauta straujākam
ritmam (diena, nedēļa). Katrs izvēlas darba metodes un līdzekļus atbilstoši
firmas uzdotajiem darbības mērķiem un robežlīnijām.
ORGANIZĒŠANAS NOSACĪJUMI
No firmas pozīcijām organizēšanā
svarīgi, ka:
- organizēšana pamatota ar pietiekamu
informāciju;
- firmai gan jānostiprina šodienas
rezultāts, gan jānodrošina rītdienas panākumi;
- firmas un darbinieku mērķiem jābūt
saistītiem;
- organizēšana saista rezultātu,
ieguldījumu, kompetenci un resursus.
ORGANIZĒŠANAS METODES UN LĪDZEKĻI
Lai risinātu organizēšanas
uzdevumus, izvēlas piemērotas metodes un
nepieciešamo plānošanas precizitātes pakāpi. Organizēšana dod iespēju analizēt
darbu un izvēlēties līdzekļus tā koordinēšanai.
Organizēšanas metodes un līdzekļi:
- stratēģiskā domāšana, pamatota uz
veicamajām darbībā;
- mērķu izvēle;
- modelis “Rezultāts – Ieguldījums –
Kompetence”
- izšķirošo darbības jomu modelis;
- platformas novērtēšana;
- ieguldījuma apjoma un virziens;
- ieguldījuma struktūra;
- efektivitātes rādītāji;
- plānošanas sistēma;
- atskaitīšanas sistēma;
- informācijas sistēma.
IZŠĶIROŠO DARBĪBAS JOMU UN
EFEKTIVITĀTES RĀDĪTĀJU
PIEMĒRI
Firmā var tikt izmantoti daži vai visi
piemēri no sekojošā darbības jomu un efektivitātes rādītāju saraksta:
1. Vizīšu skaits;
2. Produkcijas demonstrējumu skaits;
3. Klientu skaits;
4. Konsultantu skaits, kuru
pakalpojumi izmantoti;
5. “Pērkošu” klientu skaits;
6. Jaunu klientu skaits;
7. “Pērkošo” klientu potenciāls;
8. Klientu potenciāls, pie kuriem ir
būts vizītēs;
9. Kontaktpersonas un kontaktu
līmenis;
10. Piedāvājumu skaits;
11. Piedāvājumu un pasūtījumu
savstarpējā attiecība;
12. Nozīmīgākie “pērkošie “klienti;
13. Nozīmīgākās produkcijas pārdošana;
14. Produkcija, kuras tirgus aug.
15. Tirgus teritoriālais iedalījums;
16. Tirgus iedalījums pēc “pērkošiem”
klientiem.
17. Piedāvājumu un vizīšu savstarpējā
attiecība;
18. Ilgtermiņa līgumi;
19. Tirgus daļa;
20. Vidējā pasūtījuma apjoms.
EFEKTĪVAS PĀRDOŠANAS GALVENIE
ETAPI
Potenciālo pircēju atlase un
novērtējums;
Pirmvizītes sagatavošanās;
Pieeja klientam;
Preču prezentācija un demonstrācija;
Iebildumu novēršana;
Darījuma noslēgšana;
Darījuma nobeigšana un rezultātu pārbaude.
PĀRDOŠANAS NODAĻA UN TĀS
VADĪBA
Firmas mērķu sasniegšanas
priekšnosacījums ir tiem atbilstošas darbības nodrošināšana. Vadības mērķis ir
panākt, lai cilvēki darbotos un strādātu vajadzīgajā virzienā.
VADOŠĀS DARBĪBAS JOMAS
![]() |
Saliedēšana
- cilvēki atzīst mērķus, darbības
principus un darba pienākumus.
Resursu
aktivizēšana
- cilvēkiem piemīt motivācija,
pozitīva attieksme pret darbu, ir iespējams izmantot viņu fizisko un garīgo
enerģiju.
Attīstība
- no firmas stratēģisko plānu viedokļa
cilvēkiem piemīt pozitīva pieredze un darba stils.
VADĪBA NO DAŽĀDIEM VIEDOKĻIEM
No darbinieka viedokļa – savu mērķu,
motivācijas un pozitīvas attieksmes apzināšanās, sevis attīstības
nepieciešamības atzīšana.
No vadītāja viedokļa – padoti darbība
un viņos notiekošās pārmaiņas.
Dažādi darbības virzieni, piemēram,
attīstības projekti, jaunu klientu atrašana, jaunu preču pārdošana. Ar šiem
darbiem saistīta dažādi cilvēki, vadītājam jāpanāk, lai viņi darbotos
vajadzīgajos virzienos.
VADĪŠANAS NOSACĪJUMI
No vadītāja pozīcijas svarīgi, ka:
- cilvēku vadīšana ir aktīva un
apzināta darbība;
- darbs un tā saturs ir svarīgi
motivējoši faktori;
- cilvēki ir dažādi, arī atkarībā no
pieredzes;
- situācijas ir dažādas, cilvēku
reakcija ir tajās ir atšķirīga;
- svarīga ir atgriezeniskā saite, kā
pozitīva, tā negatīva;
- vadītājs ir cilvēku vadības
speciālists.
VADĪBAS METODES UN LĪDZEKĻI
Lai risinātu vadības uzdevumus un
koriģētu savu darbību, izvēlas dažādas metodes un līdzekļus, piemēram:
- rezultātu – mērķu plānošanas
pārrunas,
- motivāciju;
- darbu atbildības sadalīšana un
organizēšana;
- padotības sistēma;
- kopējās vizītes;
- pārrunas par attīstību;
- darba apmaksas sistēma;
- treniņi, apmācība;
- karjeras plānošana;
- vadības stils;
- ideju “pārdošana”.
MĒRĶTIECĪGA PĀRDEVĒJU
VADĪŠANA
Mērķtiecīga pārdevēju vadīšana ietver
sekojošus pasākumus:
a) pārdošanas platformas, kā arī preču
un klientu sadalījuma plānošana nākotnei kopā ar mārketinga nodaļas vadību;
b) personu, kuras nākotnē veiks
pārdošanas pārrunas ar klientiem, kompetences līmeņa novērtēšana;
c) pārdošanas mērķu nospraušana
piemēram:
- orientācija uz klientu;
- orientācija uz preci;
- vizīšu skaits;
- klientu skaits;
- vidējais pirkumu skaits;
d) Darbības plānu ar klientiem
sastādīšana kopā ar pārdevējiem un atskaites metodikas izvēle.
Pieci soļi pārdevēju vadībā:
- izskaidrot, ko sagaida no pārdevēja;
- padarīt darvu vērtīgu (ir mērķis);
- padarīt darbu padarāmu.
- regulāri novērtēt;
- par panākumiem atalgot.
Šo soļu ievērošana vadības procesā noteikti
radīs darbības rezonansi no darbinieku puses, kas pozitīvi ietekmēs kopējo
uzņēmuma reitinga tirgū.
MĒRĶU NOSPRAUŠANA
Darbā ar tirdzniecības aģentiem ir
svarīgi nospraust darbības mērķus, piemēram, cik pārdosim, kā palielināsim
preču noietu uz jaunu klientu rēķina utt. Mērķi ir tie, kas veicina rezultātu
un tirdzniecības aģenti parasti ir mērķtiecīgi cilvēki, jo pretējā gadījumā tie
nevarētu labi veikt savu darbu.
MĒRĶU IZVĒLE
Formulējot mērķus, nepieciešams
izmantot septiņus likumus. Tie ir vienkārši, taču to pielietošanai nepieciešams
treniņš.
SEPTIŅI LIKUMI
Mērķim jābūt:
1.
konkrētam;
2.
reālam;
3.
objektīvi novērtējamam;
4.
sadalītam sīkākos etapos;
5.
personību attīstošam, motivējošam;
6.
saistītam ar firmas uzdevumiem;
7.
balstītam uz vispārēju piekrišanu.
1. Mērķis jābūt konkrētam
Lai mērķi konkretizētu, nepieciešams
to izanalizēt un noformulēt. Ne vienmēr cilvēki savu domu izsaka tieši un
skaidri. Tādējādi sākotnēji izbēgot no pretrunām un nesaskaņām viedokļos, bet
problēmu risinājumu atstāj uz vēlāku laiku. Piemēram, varētu būt vienošanās
starp padoti un vadītāju , ka darbs jāpadara efektīvāks. Vadītājas ar to saprot
virsstundu darba samazināšanu, bet darbinieks domā, ka viņam jāstrādā papildus,
veicot pasūtījumu izpildi un likvidējot rindas. Kādu pārsteigumu mēs
ieraudzīsim direktora sejā, kad viņš saņems atskaiti par virsstundām!
Mērķi bija nepieciešamas noformulēt:
1. Samazināt virsstundu darbu par x
stundām, vai
2. Samazināt darbaspēka izmaksas par x
Ls (vai citām vienībām)
Šeit ir komunikācijas problēma:
nepieciešams viennozīmīgi izteikt savas domas, lai izbēgtu no nesaprašanās.
2. Mērķim jābūt reālam
Tas nozīmē, ka mērķim jāatbilst reāli
iespējamām izmaksām un darba apjomam (ieguldījumam), tas nav nepiepildāms
sapnis. Te bieži kļūdās. Problēmas var radīt tieksme parādīt devi labāku nekā
patiesībā un apmierināt pārlieku godkāri.
Ja mērķis nav sasniedzams, tas zaudē
savu jēgu, kā virzošs un motivējošs faktors, bet vēlamā rezultāta vietā var
rasties negatīva attieksme pret darbu. Var rasties tāda attieksme: “Lai
priekšniecība nosprauž mērķus, bet es rīkošos saskaņā ar savām iespējam un mani
rezultāti būs tādi, kādi tie ir”.
3. Mērķim ir jābūt objektīvi
novērtējamam
Mērķim jābūt nospraustam tā, lai
rezultātu varētu novērtēt. Sākumā nepieciešamas vienoties par rezultāta
vērtēšanas kritērijiem un vadītāja pozīciju, izslēdzot ieinteresēto personu
ietekmi. Mērvienības izvēle garantē rezultāta objektivitāti.
Lielākā daļa svarīgu mērķu ir
izmērāmi. Ja mērķis ir investēt kādā noteiktā produkcijas veidā nākamajā laikā
periodā, tad nav objektīvi dot pārdevējam uzdevumu: pārdod vairāk. Tomēr grūti
iepriekš precīzi atbildēt uz jautājumu: ”Cik daudz jāpārdod?” Problēma ir
vadītāja vērtējums. Ja viņam ir labs noskaņojums, viņš piekrīt vienam
rezultātam, bet ja slikts – viņu var neapmierināt pat 200% rezultāts.
Darbinieks šādā situācijā ir atkarīgs no gadījuma un priekšniecības patvaļas.
Grūti ir paredzēt, kāds būs
produkcijas noiets, ja tirgus ir jūtīgs pret pārmaiņām, bet, neskatoties uz to,
nepieciešams noteikt normālu rezultātu šim laika periodam. Protams, var
kļūdīties prognozē, bet ja pārdevējs pārzina savu darbu, tad apmierinoša
rezultāta iespēja ir liela.
Mērķtiecīga vadītāja uzdevums ir –
aktivizēt, motivēt un ieinteresēt, padarīt darbu patīkamu. To var realizēt, ja
nosprausts konkrēts, reāls un objektīvi novērtējams mērķis. Pārdevēja darbu,
realizējot noteiktus mērķus, nepieciešams novērtēt pēc noteiktiem kritērijiem.
Novērtējums nedrīkst būt atkarīgs no garastāvokļa.
4. Mērķu sasniegšanas etapi
Mērķim jābūt ar izpildes termiņu – ja
tas nav noteikts, grūti ir izsekot novirzēm no mērķa:
Termiņam:
a) jādod iespēja pārdevējam ietekmēt
rezultātu;
b) jādod iespēja savlaicīgi pamanīt
novirzes no mērķa, lai varētu veikt pasākumus rezultāta uzlabošanai.
Termiņus var noteikt dažādus, tomēr
vieglāk kontrolēt visus mērķus vienā, noteiktā periodā. Vairāk uzmanības tiek
veltīts prioritāriem mērķiem. Parasti augstākā amatā mērķi tiek nosprausti
ilgākam periodam. Izpilddirektoram tas ir gads, pārdevējam – 2 līdz 3 mēneši. Ja
perioda ilgums nemainīgs, tad vieglāk kontrolēt rezultātus un salīdzināt ar
iepriekšējo periodu. Nosakot termiņus, jāņem vērā firmā noteiktā atskaites
sistēma. Katra perioda beigās nepieciešams analizēt rezultātus, noskaidrot
iemeslus novirzēm un plānot nākamo etapu.
5. Mērķim ir jāattīsta personība
Mērķim ir jāmotivē personība un
jāizvairās no birokrātijas. Mērķu sasniegšanai jāattīsta spējas. Mērķu
sasniegšanai nepieciešams “lekt augstāk par savu augumu” un tiekties uz augšu. Savas spējas jāizmanto
simtprocentīgi. Šajā gadījumā mērķis aktivizē, un darbs ir interesants. Visiem
nav vienādas spējas, vieniem tās ir lielākas, citiem – mazākas. Visi mainās un
pilnveidojas. Mērķim ir jāattīsta katra
spējas. Tas ir viens no motivējošajiem aspektiem.
6. Katra indivīda mērķiem jābūt
sasaistītiem ar firmas un nodaļas mērķiem
Priekšrocība, ko gūstam, darbiniekiem
piedaloties mērķu formulēšanā, ir laba firmas mērķu pārzināšana. Jānosaka
pārdevēju pilnveidošanās virzieni tuvākā un tālākā perspektīvā, viņu atbildības
pakāpe, kādā veidā un cik rezultatīvi viņi var piedalīties kopējā mērķa
sasniegšanā.
Firma var nokļūt neveiklā situācijā,
ja firmas mērķi nav skaidri un firma atrodas sarežģītā tirgus sektorā, kura
izmaiņas nav paredzamas. Pat vadībai ir grūti nospraust mērķi. Var rasties
pretrunas ar personīgajiem mērķiem, tādejādi radot motivācijas problēmas.
Katram vadītājam ir savs priekšstats
par to, kas ir svarīgākais, un viņš balstās uz to. Bieži vadītājs ir aizņemts
ar problēmām, kuras jāatrisina nekavējoties, bet par galveno mērķi negrib vai
nespēj domāt. Vadītājam nepieciešams izskaidrot padotajiem firmas galveno mērķu
sasniegšanai paredz šīs darbības iedalījumu starpposmos, jānosaka šo starpposmu
mērķi.
7. Mērķi jāakceptē visiem
darbiniekiem
Ja darbinieks nepiekrīt mērķiem, tad
viņš nerēķinās ar tiem. Sliktākajā gadījumā tas var novest pie negatīvas
attieksmes pret darbu un motivācijas trūkuma.
NORĀDĪJUMI MĒRĶU NOSPRAUŠANAI
Izskaidrojumiem jābūt īsiem. Nav
nepieciešamības sīkākam skaidrojumam, ja vadītājs un padotais zina, par ko iet
runa. Jo sīkāk un konkrētāks formulējums, jo mazāka pārprasīšanas varbūtība. Jo
vairāk vārdu, jo grūtāk noprast, kas ir būtiskais.
Mērķu prioritāti nepieciešams noteikt
atbilstoši konkrētam darbiniekam un situācijai. Šī metode paredz, ka vadītājs
pārzina darbinieku rakstura īpatnības un uzvedību. Vadība – tā ir ļoti
atbildīga darbība, kur nepieciešama pieredze un talants. Mērķu nospraušana – tā
ir tikai metode pieredzes izmantošanai un sistemātiskam darbam.
PĀRDOŠANAS IEDARBĪBA
Sarunu gaitā pieņemto lēmumu, klients
vadās no savām vajadzībām, t.i., firmas un tajā strādājošo cilvēku vajadzībām.
Pārdevējai firmai jāatrod priekšlikumi, kuros klients saskaitītu gan savas
firmas, gan tās darbinieku vajadzību apmierinājumu. Bez tam izšķiroša nozīme ir
pārdevēja personīgajai spējai pārliecināt.
Pārdevēja iedarbība ir spēja atstāt
klienta apziņā iespaidu par sevi un savu preci.
![]() |
IEDARBĪBAS SPĒKS NO KLIENTA
VIEDOKĻA
Izdevīgums firmai – tā ir ekonomija,
efektivitāte u.c. ieguvumi klienta firmai, lietojot piedāvātās preces un
pakalpojumus.
Personīgais izdevīgums – klienta
firmas darbinieku, it īpaši lēmumu pieņemošā cilvēka, ieguvumi no preces vai
pakalpojuma izmantošanas. T.i. darba atvieglošana, paātrināšana, prestiža paaugstināšanās
vai no otras puses risks un darba reorganizācijas nepieciešamība. Personīgā
ieguvuma rašanās visvairāk ietekmē lēmumu, tas visbiežāk ir noteicošais lēmuma
pieņemšanā.
Personīgā ietekme – pārrunu un
saskarsmes līdzsvarotība un savstarpējā izpratne.
IEDARBĪBAS SPĒKS
NO PĀRDODOŠĀS FIRMAS VIEDOKĻA
Izdevīgumu klienta firmai un tās
darbiniekiem nosaka pārdevēja pieredze un prasme to definēt pārdošanas
pakāpienu gaitā.
Personīgā ietekme atkarīga no tā, kāds
kopējais iespaids par pārdevēju rodas klientam. Pārdevējs var izmantot dažādus
paņēmienus, bet viņam jāpārzina savas stiprās un vājās puses. Jāņem vērā dažādu
klientu un sarunu vešanas apstākļu atšķirības.
Personīgās ietekmes mērķi jeb sarunas
struktūra:
- kontaktu veidošana; sarunas atmosfēra
ir brīva un izpratni rosinoša, partneri uztver viens otru kā personību.
- klienta situācijas izpratne; klienta
situāciju un lēmumu ietekmējoši faktori ir pareizi izprasti un izmantoti
klientam iesniegtajos informatīvajos materiālos un priekšlikumos.
- informācijas nodošana; informācija
ir sasniegusi mērķi, kad klients to uztvēris vajadzīgajā veidā.
- klienta orientēšana uz lēmumu;
klientu noved pie sarunu mērķa atzīšanas vai galīgā lēmuma pieņemšanas.
IEDARBĪBAS PASTIPRINĀŠANAS METODES
UN LĪDZEKĻI
Sarunu mērķa sasniegšanai pārdevējs
izmanto dažādas metodes un līdzekļus, atkarībā no tā, kuru iedarbības
komponenti jāaktivizē. Iedarbības spēka sadalīšana komponentēs un personīgās
ietekmes mērķa izvirzīšana ļauj pārdevējam pastāvīgi analizēt savus soļus sarunu
gaitā. Analizējot situāciju, pārdevējs izvēlas atbilstošās metodes un
līdzekļus.
Iedarbību pastiprinošas metodes un
līdzekļi:
- sarunu uzbūve;
- saskarsmes pieredze;
- jautājumu tehnika;
- aktīvā klausīšanās;
- argumentu izvēle;
- argumentu izmantošana;
- pozitīvā domāšana;
- iebildumu izskatīšana;
- klienta orientēšana uz lēmumu;
- cenas apspriešana;
- uzstāšanās prasme;
- ekonomiska pamatošana;
- sadarbības pieredze;
- situācijas pārvaldīšana;
- tēlainība.
KLIENTA SITUĀCIJAS
NOSKAIDROŠANA
NORĀDĪJUMI:
- Noskaidro, ko Tev nepieciešams zināt
par klienta situāciju, vērtējumu un vajadzībām , lai saruna ritētu veiksmīgi.
- Pirms tikšanās savāc visu pieejamo
informāciju par klientu.
- Pirms tikšanās noskaidro, kas Tev
jāuzzina sarunas gaitā.
- Paskaidro, kādēļ jautā.
- Uzdod tikai mērķtiecīgus jautājumus.
- Klausies aktīvi.
- Izdari secinājumus un pārbaudi, vai
tie ir pareizi.
SARUNU STRUKTŪRA
Atklāšana
Mērķis – Modināt interesi un klienta
labvēlīgu attieksmi pret mums.
Izzināšana
Mērķis – 1. Noskaidrot klienta
situāciju, kā viņš to novērtē un kādas ir viņa vajadzības. Atrast tos
kritērijus un nosacījumus, kas ir nozīmīgi sarunu mērķa sasniegšanai.
Argumentācija
Mērķis – Klientam jāapzinās savas
vajadzības, kā arī piedāvājuma atbilstība šīm vajadzībām.
Lēmuma panākšana
Mērķis – Klientam jāatzīst sarunu
mērķis. Sadarbības nostiprināšana.
PĀRDEVĒJA DARBA LAIKA
IZMANTOŠANA
PĀRDOŠANAI IZMANTOTAIS LAIKS
|
1.
Tiešās pārdošanas laiks
|
2.
Netiešās
pārdošanas
laiks
|
3.
Papildus laiks
1. un 2. nodrošināšanai
|
4.
Cits darba
laiks
|
5.
Personīgais
laiks
|
|
Tiešais kontakts, kas ietekmē klientu: vizītes, zvani
|
Palīglīdzekļi, kas ietekmē rezultātus, ja nav tiešā
kontakta: rakstiski piedāvājumi, tikšanās ar citām personām
|
Braucieni, gaidīšana, noruna ar klientiem par tikšanos un gatavošanos
|
Atskaites, tehniskais nodrošinājums
|
Nodarbošanās ar personīgām lietām
|
TIRDZNIECĪBAS PERSONĀLA DARBA
APMAKSA
Lai piesaistītu firmai nepieciešamo
tirdzniecības aģentu daudzumu, tai ir jāizstrādā darbiniekus ieinteresējošs
darba samaksas plāns, kuram jābūt saistītam ar “tekošajā tirgus cenām” uz
konkrēto tirdzniecības darba veidu un jābūt atkarīgam no atbilstošas
kvalifikācijas.
Kopējā summa tiek veidota no vairākiem
elementiem:
- fiksētās izmaksas algas veidā, kas
veido tirdzniecības aģenta stabilu ienākumu;
- mainīgās izmaksas, kas izpaužas
prēmiju, komisijas naudas veidā, lai stimulētu un kompensētu darbinieku
intensīvāku darbu;
- izdevumu segšana, kas ļauj aģentam
savā darbā izmantot komerciālo ietekmi, ja viņš to uzskata par nepieciešamu vai
vēlamu;
- papildus samaksa, kas iekļauj sevī
algu atvaļinājumu laikā, pabalstus slimības gadījumā vai sakarā ar nelaimes
gadījumu, pensijas, apdrošināšana, lai stimulētu aģenta apmierinājumu ar darbu
un radītu viņam drošības sajūtu par nākotni.
Veiksmīgi uzņēmumi strādā tā, ka
indivīdu spēku rezerves maksimāli tiek izmantotas darbā, lai virzītu
organizāciju uz kopēju mērķu sasniegšanu. Viens līdzeklis tā nodrošināšanai ir
radīt organizācijā tādu atmosfēru, kas balstīta uz labām savstarpējām attiecībām
un brīvu informācijas plūsmu; atmosfēru, kas ciena indivīda izaugsmi un
iedvesmo cītīgam darba. Ar stimulējoša atalgojuma palīdzību daudziem uzņēmumiem
un organizācijām ir arī izdevies izveidot tādu darba kolektīvu un tā uzlabot
rentabilitāti.
Stimuli vajadzīgi jebkurā uzņēmumā vai
nodaļā, kā arī atsevišķu rezultātu sasniegšanā, tādejādi palielinot indivīdu
iespējas piedalīties lēmuma pieņemšanā, kas skar darbu, kā arī uzlabot viņu
ieguldījumu plānotajā darbībā un rezultātā.
Stimulējošs atalgojums nav vienīgais
līdzeklis, tas kalpo kā drošs palīglīdzeklis vispārējā pārvaldē, ar tādu
stimulu palīdzību uzņēmuma vadība un priekšrocība var virzīt un sekmēt padoto
ražīgu darbu un atalgot viņus par labi padarītu darbu, kā arī uzlabot
rezultātu.
UZŅĒMUMA ALGU POLITIKA
Tradicionāli pamatalgu nosaka,
balstoties uz darba sarežģītības pakāpi
un indivīda kvalifikāciju, darbā u.c. apstākļiem, kas paredzēti līgumā, un
likumdošanu. Bez tam bieži izmanto stimulējošu, mainīgu algas daļu, ko nosaka
uzņēmuma ienākumi, produktivitātes uzlabošanās un citi rādītāji un paša
uzņēmuma interesēs izstrādātās stimulēšanas sistēmas. Stimulējošie atalgojumi
ir pilnīgi atšķirīgi no pamatalgu regulējošiem darba līgumiem un likumdošanas.
Runa ir par algas pielikumu par darba risku gadījumā, ja rezultāts sasniedz vai
pārsniedz plānoto līmeni.
Indivīda kopējā alga tādejādi veidojas
no sekojošiem elementiem vai to kombinācijām:
![]() |
|||
![]() |
|||
STIMULĒJOŠĀS ATALGOŠANAS MĒRĶI UN
UZŅĒMUMA SAGATAVOTĪBA
Ieviešot stimulējošu atalgošanu, kas
balstīta uz ekonomiskajiem rezultātiem, tai tiek izvirzīti skaidri noteikt
mērķi.
Stimulēšanas sistēmai jāveic arī
sekojoši uzdevumi:
- jābalstās uz visiem tirdzniecības
darījumu attīstības posmiem;
- jāvada un jāiedvesmo darīt “pareizas
lietas” (=rezultātus)”;
- jāspēj ievērot tirdzniecības
darījumu vadības vajadzības;
- jāuztur un jāattīsta strādājošo
kolektīvisms;
- jāpalielina indivīdu skaidrība par
ienākumiem un izdevumiem;
- (=uzņēmība);
- jāceļ produktivitāte;
- jāuzlabo darba motivācija;
- jāaktivizē attīstības darbam;
- jābūt viegli pieņemamai un
saprotamai;
- jābalstās uz pamatatalgojumu, ko
darbinieks var izmainīt;
- jābūt viegli pārvaldāmai;
- jādarbojas kā uzņēmuma kontroles un
atskaites sistēmas daļai;
- jāatbalsta vadītāja darbība;
- jāvairo uzņēmuma kā darba devēja
slava un konkurences spēja;
Pirms uzsākt stimulējošu atalgošanu,
jāpārliecinās, vai pastāv zināma pamatsagatavotība. Ir jārada priekšnosacījumi
stimulēšanas sistēmas uzturēšanai un pozitīvai ietekmei. Šāda sagatavotība ir,
piemēra:
- ja noteicošie ir uzņēmuma ienākumi
un tie tiek plānoti;
- ja rezultāti un darbības plāns
personālam ir zināmi;
- ja tiek kontrolēti rezultāti
atbilstoši budžetā paredzētajiem ienākumiem un izdevumiem;
- ja personālam ir pietiekošas
zināšanas par uzņēmuma ekonomiku;
- ja personāls jūt saistību starp
ieguldījumu darbā un ienākumiem;
- ja organizācijā ir pietiekoši
izteikta kolektīvā darba vēlme un prasme;
- ja uzņēmuma informācijas politika ir
atklāta un godīga.
STIMULĒJOŠO ATALGOJUMU SISTĒMAS IEVIEŠANA
Ja pastāv iepriekšminētie
priekšnoteikumi, var sākt reālu stimulējošā atalgojuma plānošanu. Ar svarīgāko
rezultātu un darbības mērķu palīdzību uzņēmuma vadība nosaka katram
organizācijas līmenim savus atalgojuma pamatus, kas var būt balstīti tieši uz
kopējo ienākumu skaitļiem uzņēmuma rezultātu aprēķinos vai arī īpašiem
atsevišķi mērāmiem rādītājiem. Par pamatu atalgojumam var būt arī īpaši
“neplāna” punkti vai zināmi kvalitatīvi rādītāji, kas ir precīzi novērtējami.
Mainot uzsvara punktus, var atbilstoši situācija ietekmēt nodaļas un visa
uzņēmuma sasniedzamos mērķus un tā virzīt darbību vēlamajā virzienā. Ja vēlas
uzsvērt nodaļas līmeņa nozīmi ienākumu veidošanā, aprēķinot atalgojumu, nodaļas
ienākumiem piešķir lielāku īpatsvaru. Ja savukārt nepieciešams pastiprināt
daudzu nodaļu sadarbību, spēcīgāk uzsver visa uzņēmuma mērķus. Tālāk uzņēmumā
jānoskaidro viedoklis par indivīdam pienākošās atalgojuma daļas palielināšanu
jeb cik liela daļa no uzlabotajiem ienākumiem jāizmaksā kā prēmija.
Stimulējošo atalgojumu parasti
jācenšas ieviest tā, lai strādājošajiem būtu iespēja saņemt summu, kas atbilst
10 – 20% no strādājošā gada algas.
Prakse ir pierādījusi, ka tādā
gadījumā atalgojums visbiežāk šķiet iedvesmojošs un arī motivējošs. Atalgojuma
procentiem var noteikt griestus, ja to uzskata par nepieciešamu.
Atalgojuma izmaksas laiks var būt no 1
līdz 12 mēnešiem, atkarībā no atalgojuma pamatā esošajā izejas vērtībām, kā arī
to kontroles laika. Ir arī iespējams izmaksāts daļu papildatalgojuma iepriekš,
ja tas aprēķināts pēc primārajiem rezultātu datiem, piemēram, pirms galīgās
inventarizācijas, pusgada vai gada bilances. Stimulējošo atalgojumu ieteicams
izmaksāt noteiktā laikā, galvenokārt, noslēdzot gada bilanci, tādejādi
nodrošinot elastīgu sistēmas vadīšanu.
INFORMĀCIJAS NOZĪME
Ja var visu stimulējošā atalgojuma
ietekmes robežās esošo personālu piesaistīt izvirzītajiem mērķiem, tad šī ideja
ir personālam viegli “pārdodama”. Uzņēmuma augstākās priekšniecības un vadītāju
lomu šajā ķēdē nekad nevar pārvērtēt. Bieži vien rezultātu veidojošos faktorus
palīdz izprast kolektīvā iesaistīto strādājošo ekonomisko zināšanu
papildināšana.
Jau plānošanas posmā jānodrošina, lai
rezultātu kontrole un informācija par vēlamajiem sasniegumiem būtu nevainojama
tūlīt pēc rezultāta noskaidrošanas, un informācija jāpasniedz katram
strādājošajam saprotamā un uzsakāmā veidā.
KAS TRĀPĪJA MĒRĶI?
Ja trūktu iepriekšminētā
pamatsagatavotība, tad rodas šķēršļi, kas traucē efektīvi izmantot stimulējošo
atalgojumu un var pat izraisīt grupu attiecībās.
Apšaubāma ir arī tādu aktivizēšanai
domātu atalgojumu efektivitāte, kad atalgojumu nosaka, piemēram, labs gada
rezultāts, kas netiek saistīts ar tā cēloņiem. Šādi “automātiski” atalgojumi ir
, citstarp, Ziemassvētku naudas un tamlīdzīgas dāvanas. Personāls pozitīvi
nevērtē visas ekonomiskās priekšrocības, ko uzņēmums var sniegt, taču šajos
atalgojumos pietrūkst darbības vadāmības un tiekšanās pēc mērķa.
Par stimulējošā atalgojuma klupšanas
akmeni var kļūt arī plānu pārvērtēšana tā, ka to sasniegšana liekas nereāla.
Savukārt pārāk zems novērtējums kļūst par iemeslu tam, ka stimulējošam
atalgojumam nospraustie mērķi kļūst “šķidri”.
Risks, ka atalgojuma sistēma var
neizdoties, pastāv arī tad, ja uzņēmuma vadība neiesaistās stimulējoša
atalgojuma galvenās idejas veidošanā un nemāk izmantot pamudināšanas iespējas,
lai vadītāja darbība kļūtu efektīvāka. Mūsu pieredze rāda, ka tas ir viens no
drošākajiem veidiem, kā sabojāt stimulējošās atalgojumu sistēmas labās puses.
Tādēļ uzsveram vadītāju apmācības nozīmi stimulējošās algu politikas ieviešanas
sakarā.
TIRDZNIECĪBAS AĢENTU APMĀCĪBA
Kāds ir uzņēmuma mērķis, ieguldot
lielus finansiālus līdzekļus aģentu apmācībai? Šis mērķis ir – pārveidot pašiem
pasūtījumu pieņēmēju par aktīvu pasūtījumu meklētāju.
To panāk, balstoties uz vienu no
diviem galvenajiem paņēmieniem:
- orientācija uz noietu;
- orientācija uz klientu.
Zem pirmā paņēmiena slēpjas:
- preces īpašību pārspīlēšana;
- konkurentu preču kritika;
- sevis reklāma;
- prezentāciju izmantošana;
- atlaižu noteikšana pret tūlītēju
pasūtījuma izdarīšanu.
Otrā paņēmiena iedarbības rezultātā
aģents kļūst klienta palīgs, pieņemot pirkšanas lēmumu. Aģents tiek mācīts, kā
izzināt klienta vajadzības un kā piedāvāt efektīvākos šo vajadzību
apmierināšanas veidus.
Uzņēmumā “Redileks” aģentu apmācība
notiek pastāvīgi, tā tiek realizēta semināru, pārrunu veidā, pieredzes apmaiņas
ceļā.
Visiem uzņēmuma aģentiem vienu reizi
gadā notiek kursi izglītojošās firmās.
NOBEIGUMS
Varbūt izteiciens viss slēpjas
cilvēkos kādam liksies banāls – jau tā ir skaidrs, ka bez cilvēkiem neko nav
iespējams izdarīt. Bet šis teiciens norāda cilvēku faktora nozīmīguma jebkurā
uzņēmumā, vērtējot to kā pamatu, pamatu jebkurai darbībai.
Firma “Radileks” kā savu nodarbošanos
ir izvēlējusies vairumtirdzniecību ar importa pārtikas precēm, bet Latvijā
šobrīd tiek akcentēta vietējā ražojuma preču prioritāte. Zināmu preču
kategoriju imports tiek ierobežots, nosakot uzņēmējam neizdevīgus ievadmuitas
tarifus. Arī daudzos Latvijas iedzīvotājos valda uzskats, ka priekšroka dodama
vietējā ražojuma precēm.
Tātad mēs nonākam pie secinājuma, ka
atkarībā no tirdzniecības aģenta spējas ietekmēt pirkšanas lēmumu kāda prece
nonāk vai nenonāk pie patērētājiem veikalu tīklā. Tirdzniecības aģentiem ir
jāpieliek lielas pūles, neatlaidība, personīgā prasme un spējas, lai kļūtu par
īstu pārdevēju ar pārdošanu kā dzīves nepieciešamību.
Nevienam nav izdevies pārliecinošāk
aprakstīt cilvēka prioritāro lomu organizācijā, kā to ir izdarījis Gardners
savā grāmatā par “pilnīgošanos”:
“Mēs izejam no tā, ka katrai
sabiedriskai institūcijai jāveicina personības realizāciju. Bez šaubām ,
sabiedriskām institūcijām ir savi mērķi un pienākumi, bet pirmajā vietā ir
jābūt gatavībai atbildēt uz sabiedrības jautājumu: ”Ko dotā organizācija dara
savu līdzstrādnieku personības attīstībai.” (Gardner, 1961, 142. lpp.)
Tātad secinām, ka līdz ar cilvēka
pieņemšanu darbā sākas daudzpusīgs sadarbības process. Organizācija izvirza
prasības savam darbiniekam, bet tai jādod arī kaut kas pretī – jārealizē
daudzas darbinieka tiesības un brīvības.
Organizācijas pienākums ir ne tikai
nodarbināt, bet arī dot iespēju izglītoties un pilnveidoties.
Vēl saskaroties ar tirdzniecības
darbības problēmām esamu secinājusi, ka svarīgs ir sportiskais azarts – īpaši
profesionālajā līmenī.
Mani priekšlikumi, iztirzājot kursa
darbā izvirzītos mērķus, ir :
- nekad nenovērtēs par zemu cilvēciskā
faktora lomu organizacionālajā efektivitātē:
- ikdienas darbā un saskarsmē
darbinieku un vadītāju savstarpējā uzticība – veiksmes pamatakmens;
- tirdzniecības aģentu mērķtiecīgas
kontroles nepieciešamība, kuras rezultātā nonāk pie faktu konstatācijas:
- kur mēs (firma) esam;
- kur mēs varam iet;
- vai mēs ejam, kur gribam iet;
- ja neejam tad kāpēc;
- kvalitatīvai darbinieku izvēlei
izmantot profesionālās atlases firmu pakalpojumus, kas piedāvās kvalitatīvāku
darba ņēmēju klāstu un ieekonomēs darba devēja firmas darbinieku laiku.
Uzskatu, ka, izstrādājot krusa darbu
“Tirdzniecības aģentu komplektēšana, atlase un darba organizācija”, izvirzītos
kursa darba mērķus esmu sasniegusi.





Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru