
Ventspils Augstskolas
2.P2 kursa
studentu
Ivara
Vertula
Kristapa
Skudras
Raivo
Bisenieka
Mārča
Tālberga
Maksima
Kušnareva
Referāts
makroekonomikā
Monetārās politikas instrumenti
Ventspils, 2000
Monetārās
politikas instrumenti
Ievads
            Valdība
var ietekmēt ekonomiku ar fiskālās jeb nodokļu politikas palīdzību, un arī ar
monetārās politikas palīdzību. Šī politika ietver sevī pārdomātas pārmaiņas
valsts naudas apgādē, kas savukārt izmaina procentu likmes apjomus, un savukārt
tas izmaina apjomus kādos patērētāji, uzņēmumi un valdība pērk preces un
pakalpojumus ar aizņemto naudu un šādas kopējā nomināla pieprasījuma komponentu
izmaiņas pārvēršas par nominālā GNP un visu pārējo makroekonomisko rādītāju
izmaiņām.
            Ideju
par to, ka naudas piedāvājums un GNP ir saistīti, var ilustrēt ar duadzuma
apmaiņas vienādojumu (quantity equation of exchange). Šis vienādojums ir
balstīts uz divām definīcijām. Viena ir ienākumu ātrums: kas parāda nominālā
GNP un naudas apgādes attiecību un parāda cik reizes katra M1 naudas vienība ir
izmantota kādā darījumā, kurš iespaido GNP. Otra definīcija ir GNP deflātors
(P), kas ir nominālais GNP pret reālo GNP.
V(ienākumu jeb naudas ātrums)=Y(GNP)/M(naudas
masa) 
P(deflātors)=Y(GNP)/Q(reālais GNP)
No tā izriet, ka katra gada nominālais GNP var
tikt apskatīts 2 veidos:
1.     
Y=M*V – naudas daudzums, kas ir
iztērēts par saražotājām precēm un pakalpojumiem.
2.     
Y=P*Q – saražoto preču un
pakalpojumu tirgus vērtība.
No tā izriet, ka M*V=P*Q, šis vienādojums
parāda divu makroekonomisku lielumu: naudas daudzuma un preču daudzuma jeb
vērtības apmaiņu. Tā kā vienādojuma abas puses ir vienādas, tad ja palielinās
naudas daudzums M apgrozībā, ta, ja vien nesamazinās V, ir jāpalielinās P vai
Q. Tātad ja valsts centrālā  banka, kas
arī ir šo “monetāro ieroču nēsātāja” augsta bezdarba un gausas ekonomiskās
izaugsmes periodos palielinās naudas daudzumu apgrozījumā, pie nosacījuma, ja
tā izpētīs, ka M palielināšana vairāk palielinās Q nevis P. 
1. Atvērtā tirgus operācijas
Atvērtā tirgus operācijas ir valdības parādzīmju
tirgošana. Centrālā banka tirgojot valsts parādzīmes var mainīt naudas
piedāvājumu naudas tirgū. Pārdodot vērtspapīrus skaidrās naudas piedāvājums
naudas tirgū samazināsies, bet iepērkot valsts parādzīmes maksā ar naudu, kas
pēc tam nonāk apgrozībā. 
Ja centrālā banka nolemj iepirkt parādzīmes,
tad droši vien valdība maksās drīzāk ar čeku nevis skaidrā naudā. Tas nozīmē,
ka ir nepieciešams iesaistīt arī banku sistēmu. Kad mājsaimniecības no valdības
saņem čeku, tad palielinās mājsaimniecību noguldījumi, bet pieejamās skaidrās
naudas daudzums nemainās. Banku sistēmai, saņemot valdības čeku, palielinās
rezerves. Normālos apstākļos būtisku daļu no rezervju palielinājuma bankas
nolemj aizdot.
Atvērtā tirgus operācijas ir svarīgs monetārās
politikas instruments, ko pielieto centrālā banka. Atšķirībā no citiem
monetārās politikas instrumentiem skaidri ir zināms efekts, kādu dod šīs
operācijas realizēšana. Ja centrālā banka vēlas palielināt skaidrās naudas
palielinājumu par X, tad nepieciešams tikai iepirkt valsts parādzīmes par
daudzumu X. Citās centrālās bankas operācijās nav iespējams tik precīzi noteikt
to ietekmi uz monetāro situāciju.
Dažās valstīs, valsts parādzīmju tirdzniecība
privātpersonām nav iespējama, lai realizētu atvērtā tirgus operācijas. Daudzās
attīstības valstīs valsts parādzīmju tirgus ir neliels, kā tas ir valstīs ar
augstu inflāciju un valstīs, kurās cilvēki neuzticas valsts spējai atmaksāt
saistības. Iespējams sabiedrība šajās valstīs pirks šos vērtspapīrus, ja tiks
piedāvātas augstākas procentu likmes, tādejādi par palielināto risku saņemot
lielāku atlīdzību.
Valsts parādzīmēm procentu likmes parasti ir
zemākas nekā privātā sektora parādzīmēm, jo valsts vērtspapīri tiek uzskatīti
par drošākiem. Tādēļ arī daudzās valstīs valsts parādzīmju tirdzniecība ir ļoti
aktīva, ar ļoti lieliem apgrozījumiem dienā. Daudzu industrializēto valstu
ekonomikas ir tik stabilas, ka to parādzīmes pērk ne tikai vietējie, bet arī
ārvalstu investori.
Piemēram, ievērības cienīgs ir fakts, ka
nozīmīga ASV valsts parādzīmju daļa pieder ārvalstu investoriem. 1990. gada
septembrī citu valstu aģentiem piederēja ASV valsts parādzīmes 405 miljonu USD
vērtībā. Tas ir gandrīz 20 % no kopējā ASV parādzīmju apjoma, kas ir 2,2
miljardi USD. Pārējās parādzīmes pieder ASV vietējiem aģentiem: komercbankām,
apdrošināšanas sabiedrībām, korporācijām un protam arī mājsaimniecībām.
2. Diskonta logs (Discount winow)
Viens no veidiem, kā centrālā banka
var ietekmēt naudas piedāvājumu, ir aizdot naudu privātajam sektoram. Dažās
valstīs centrālā banka izsniedz aizdevumus un kredītus arī uzņēmumiem, kas nav
finansu starpnieki. Savukārt, lielākajā daļā valstu, arī ASV Federālā banka,
izsniedz kredītus tikai depozitārajām institūcijām, ko realizē caur tā saukto
diskonta logu, caur kuru Federālā banka izsniedz kredītus tikai tad, ja ir
pārliecinājusies, ka prasītājs ir pārbaudījis visas alternatīvās iespējas, jo
ASV pastāv dažādas iespējas, kuras nodrošina šo funkciju, kā Federālais fondu
tirgus un citi finansu avoti. Parasti neliels skaits banku izmanto šo iespēju
nedēļas intervālā,  līdz ar to arī naudas
daudzums , kas nonāk banku rezervēs nav liels.
Visiem kredītiem, ko šādā veidā
izsniedz Federālā banka, ir jābūt nodrošinātiem. Bankas izvēlas lietot šo
līdzekli pamatā, lai koriģētu savas naudas rezerves un negaidītas izmaiņas
bilances aktīvos un saistībās, kurām pamatā ir palielināts klientu pieprasījums
pēc kredītiem vai arī depozītnoguldījumu samazinājums. 
Nozīmīgākais, bet ne vienīgais
iemesls, kāpēc bankas izvēlas iegūt līdzekļus ar diskonta loga palīdzību, ir
diskonta likmes lielums. Piemēram, ja banka ir spiesta  aizņemties, lai palielinātu naudas rezerves,
tā salīdzinās diskonta likmes, ko piedāvā Federālais rezervju fonds un federālā
banka, un izvēlēsies kredītu, kas ir ar zemāku likmi. Diskonta likme ir
procentu likme kredītiem, ko izsniedz Federālā banka. Tās lielums ietekmē
naudas līdzekļu cenu, kuru jāmaksā bankai. Tā tiek noteikta, vadoties no
centrālās bankas apsvērumiem, un tās maiņa var norādīt uz monetārās politikas
virzienu kā tās indikators. Parasti likmes palielināšana atspoguļo centrālās
bankas bažas par inflācijas spiedienu, savukārt, samazināšana norāda uz
ekonomikas pavājināšanos.
Analogs, klasiskajam savienoto valstu diskonta
loga piemēram, ir Latvijas bankas viens no monetārās politikas instrumentiem.
Tā ir refinansēšanas jeb diskonta politika. Līdz 1993. gadam šāda instrumenta
tā klasiskajā izpratnē Latvijas Bankai būtībā nebija. Toreiz Latvijas Bankas
nodaļām kredītresursus valdības un valsts uzņēmumu kreditēšanai sadalīja
saskaņā ar plānu, un augstās inflācijas dēļ tie tika papildināti arī ar
virsplāna kredītiem. Refinansēšanas (kredītu) likme sasniedza pat 120%. 
Refinansēšanas kredītus kā centrālās bankas
monetārās politikas instrumentu Latvijas Banka sāka izmantot tikai ar 1993.
gadu, izsniedzot bankām īstermiņa kredītus likviditātes nodrošināšanai
(ilgtermiņa kredītu izsniegšanas aizliegumu nosaka likums "Par Latvijas
Banku"). Sākotnēji kredītus izsniedza katrai bankai noteikta maksimālā
limita robežās, kurš bija atkarīgs no Latvijas Bankas noteikto normatīvo
prasību izpildes. Šāda kārtība bija nepieciešama tādēļ, ka kredīti tika
izsniegti bez nodrošinājuma. Refinansēšanas apjomi bija samērā ierobežoti, jo
lielākā daļa no naudas apgrozībā tika laista ārvalstu valūtu konvertēšanas
ceļā. Kaut arī kredīti bija nelieli, tie palīdzēja bankām saglabāt likviditāti
gadījumos, kad tās nevarēja aizņemties starpbanku tirgū, kas tolaik vēl bija
ļoti vāji attīstīts. Ar 1993. gada novembri, banku pieprasījumam arvien biežāk
pārsniedzot kopējo kredīta resursu piedāvājumu, Latvijas Banka sāka organizēt
kredītu izsoles. Kredīti joprojām tika izsniegti bez nodrošinājuma, tādēļ banku
- izsoļu dalībnieču - loks tika ierobežots atkarībā no banku pašu kapitāla,
likviditātes un Latvijas Bankas noteikto normatīvu izpildes. Izsolē kredītus
saņēma bankas, kuras solīja augstākus procentus par Latvijas Bankas
noteiktajiem. Sākotnējais 60 dienu termiņš drīz vien tika saīsināts līdz 30
dienām. Refinansēšanas likme kā Latvijas Bankas bāzes likme bija zemāka par
starpbanku tirgus likmi, un tas atbilda Latvijas Bankas monetārās politikas
mērķim - samazinot refinansēšanas likmi straujāk par starpbanku tirgus likmi,
panākt kredītu procentu likmju līmeņa krišanos, kas sekmētu investīcijas
tautsaimniecībā un veicinātu tās attīstību. Šeit gan jāpiebilst, ka ar tiem
kredītresursu apjomiem, kurus varēja piedāvāt Latvijas Banka, aktīvi ietekmēt
procentu likmju izmaiņas nebija iespējams. Likme vairāk kalpoja kā signāls,
informācija kredītu tirgum par Latvijas Bankas politikas mērķiem. Kredītizsoles
nepalika vienīgais refinansēšanas instruments. Sākoties valsts parādzīmju
izlaidei, Latvijas Banka piedāvāja lombarda kredītus pret valsts parādzīmju
ķīlu, kuru termiņš nepārsniedza divas nedēļas, bet procentu likme bija augstāka
par refinansēšanas likmi. 1995. gada februārī bankām piedāvāto kredītu loks
papildinājās ar kredītiem ārkārtas situācijās pret ķīlu, kuri paredzēti kā
palīdzība bankām krasu likviditātes problēmu risināšanai. 1995. gada oktobrī
kredītu izsoles nomainīja jauns un, galvenais, drošāks monetārais instruments -
parādzīmju atpirkšanas līgums (repurchase
agreement) jeb repo. Šis darījums
būtībā ir kredīts pret vērtspapīru ķīlu. Noslēgtais līgums garantē, ka banka,
kura ieķīlājusi sev piederošās parādzīmes no Latvijas Bankas saņemtā kredīta
apmērā, kredīta dzēšanas termiņā atmaksās kredītu un procentus par kredīta
lietošanu, saņemot atpakaļ (būtībā - atpērkot) tai piederošās valsts
parādzīmes. Šis ir pasaulē plaši izplatīts, uz tirgus principiem balstīts īstermiņa
monetārais instruments, ar garantiju nodrošinājuma ziņā un ļoti variabls
termiņu ziņā. Latvijas Banka šobrīd veic repo
izsoles katru dienu, piedāvājot kredītus ar nedēļas un divu nedēļu termiņu. Šis
monetārais instruments dod bankām iespēju risināt īstermiņa likviditātes un
norēķinu problēmas, bet Latvijas Bankai, zinot izsniegto kredītu dzēšanas
termiņus, - veikt īsa termiņa prognozes par banku sektora likviditātes
izmaiņām, kā arī īslaicīgi palielināt naudas piedāvājumu tajā. Jāatzīmē gan, ka
šobrīd, kad banku likviditāte ir pietiekama un uzņēmumiem un privātpersonām
kredītus tās izsniedz ļoti nelielos apjomos, arī pieprasījums pēc Latvijas
Bankas piedāvātajiem repo kredītiem
ir visai neliels un neregulārs. 
Tātad repo
kredīti naudas piedāvājumu banku sektoram palielina, savukārt ar reverse repo (reverse repurchase agreement) palīdzību Latvijas Banka var veikt
pretēju operāciju - nepieciešamības gadījumā samazināt naudas piedāvājumu. Arī
šai operācijai izmantojams izsoles mehānisms, piedāvājot bankām uz zināmu laiku
iegādāties valsts parādzīmes no sava otrreizējā tirgū iepirkto parādzīmju
portfeļa. Nepieciešamība īslaicīgi izņemt naudu no apgrozības rodas, regulējot
likviditātes svārstības mēneša laikā vai - lielākos apjomos - ja notiek
kapitāla ieplūdes, kuras jāneitralizē, lai neveidotos spiediens uz valūtas
kursu. Jāpiebilst gan, ka otrais gadījums nozīmē lielus centrālās bankas
izdevumus, un, ja kapitāla ieplūdes ir tiešām apjomīgas, pilnīgi novērst šī
procesa ietekmi ir visai sarežģīti. 
Latvijas Bankas kredīti bankām
Latvijas Bankas izsniegto kredītu dienas
vidējais atlikums 2. ceturksnī bija 42.7 milj. latu (1. ceturksnī - 45.3 milj.
latu). Arī bankām izsniegto kredītu atlikums 2. ceturkšņa beigās (42.9 milj.
latu) bija par 9.5% mazāks nekā 1. ceturkšņa beigās. Latvijas Bankas izsniegto
kredītu apjoma samazināšanos noteica augstais banku likviditātes līmenis, tām
piesaistot papildu resursus gan iekšzemē, gan ārvalstīs. Banku likviditāti 2.
ceturksnī nodrošināja arī centrālās bankas intervences valsts vērtspapīru
otrreizējā tirgū. Repo izsoļu vidējā
svērtā procentu likme 2. ceturksnī bija 3.9% (1. ceturksnī - 4.1%). Izsniegto
lombarda kredītu apjoms bija niecīgs (automātiskie lombarda kredīti izsniegti
1.6 milj. latu apjomā, bet pieprasījuma lombarda kredīti netika pieprasīti).
Lombarda kredītu vidējā svērtā procentu likme 2. ceturksnī bija 5.5%.
Lai precīzāk regulētu naudas daudzumu
apgrozībā, jūnija beigās Latvijas Bankā notika pirmā reverse repo izsole. Reverse
repo darījumos bankām pārdoti valsts vērtspapīri 16.4 milj. latu apjomā ar
7 dienu termiņu un procentu likmi 5.4%. 
3. Ārvalstu valūtas tirgus operācijas (valūtas intervence)
Centrālā banka ietekmē naudas
piedāvājumu arī kad tā pērk vai pārdod naudu ārvalstu valūtu formā.
Vienkāršākajā gadījumā centrālā banka pērk vai pārdod aktīvus valūtā apmaiņā
pret iekšzemes valūtu. Citos gadījumos centrālā banka pērk vai pārdod procentos
nesošus aktīvus valūtā, piemēram citas valsts valdības vērtspapīrus. Tāpat kā
gadījumā ar brīvā tirgus operācijām, šiem darījumiem ir tieša ietekme uz naudas
bāzi, kas ir ārpus centrālās bankas. 
Ir 2 veidu valūtas maiņas sistēmas: ar
fiksēto un peldošo kursu. Valūtas maiņas sistēmas ar fiksētu kursu būtība ir
tāda, ka centrālajai bankai tiek uzticēts pirkt un pārdot visu piedāvāto vai
pieprasīto valūtas daudzumu ar noteikto kursu. Šādos gadījumos, ja centrālā
banka ir gada laikā ir vairāk pirkusi ārvalstu valūtu, tad tas palielina naudas
bāzes lielumu, savukārt, ja centrālā banka ir vairāk pārdevusi ārvalstu valūtu,
tad tas samazina naudas bāzes lielumu.
Situācija ir atšķirīga, ja darbojas
valūtas maiņas sistēma ar peldošo kursu. Šeit izšķir 2 situācijas: kad centrālā
banka neiejaucas valūtas tirgū, un ja tā iejaucas. Pirmais no šiem gadījumiem
ir clean float - tīrās svārstības – eksportētājs, kurš nopelna 1
miljonu USD, var tos tieši izmantot norēķiniem ar importētāju vai arī paturēt
tos dolāros nominētajām investīcijām. Importētājam, kurš grib nopirkt valūtu
savai darbībai, savukārt ir jāpiedalās valūtu izsolēs. Tā kā centrālā banka
šajā gadījumā notikumos valūtas tirgū nepiedalās, tad no valūtas tirgus
darbības naudas bāzes apjoms nav atkarīgs. Tā kā centrālā banka šādā gadījumā
neveic nekādas stabilizējošās darbības, tad valūtas kurss visu laiku svārstās.
Reāli, pat, ja darbojas valūtas maiņas
sistēma ar peldošo kursu, centrālās bankas lielākajā daļā gadījumu aktīvi
iesaistās ārvalstu valūtas operācijās, lai nogludinātu valūtas kursu
svārstības. Šādus gadījumu sauc par dirty
float – netīrās svārstības. Kā piemēru šeit var minēt ASV 1988. Gadā.
Tad  dolāra vērtība kritās veselus trīs
gadus, precīzāk, jēnu, franku, doičmarku un citu valūtu kursi auga. Un ja
dolāra kurss sāka augt, tad iejaucās ASV federālā banka un pirka ārvalstu
valūtas, jo tā negribēja, lai dolārs būtu novērtēts pārāk augstu. 
Banka tajā brīdī, kad iejaucas valūtas
tirgū, izmaina arī naudas bāzi, piemēram, ja Latvijas banka iepirku dolārus 10
miljonu latu vērtībā, tad naudas bāze arī pieaugs par 10 miljoniem latu,
savukārt, ja Latvijas banka pārdotu dolārus 10 miljonu latu vērtībā, tad naudas
bāze samazinātos par 10 miljoniem latu, tātad ārvalstu valūtas operācijas pie
peldošiem apmaiņas kursiem ietekmē naudas bāzi līdzīgā veidā, kā pie fiksētiem
kursiem. Praksē gandrīz visas peldošo maiņas kursu sistēmas ir ar aprakstītajām
dirty float – netīrajām svārstībām.
Naudas krājumu izmaiņu vienādojums
Mh – naudas bāze
Dgc – valdības
vērtspapīri, kas pieder centrālajai bankai
B*c – valūtas
rezerves
Lc – aizdevumi bankām
E – maiņas kurss, mērīts iekšzemes
naudas vienībās pret vienu vienību ārvalstu valūtas, tā, ka E(C*b)
ir vienāds ar valūtas rezervēm izteiktām iekšzemes naudas vienībās.
Naudas bāzes izmaiņas var uzrakstīt
šādi:
(Mh – Mh-1) = (Dgc
– Dgc-1) + E(B*c – B*c-1)
+ (Lc – Lc-1)
Šis vienādojums nozīmē to, ka jebkuras
izmaiņas naudas bāzē ir izraisījis viens vai vairāki no šiem faktoriem: budžeta
deficīta palielinājums vai samazinājums, pieaugums vai samazinājums valūtu
rezervēs, vai arī bankām izsniegto kredītu apjoms.
Situācija Latvijā
Kad Latvija 1992. gadā atstāja rubļa zonu,
Latvijas Banka pieņēma valūtas kursa stabilizācijas stratēģiju. Sākotnēji kā
valūtas kursa režīmu izmantoja kontrolēti peldošo kursu. Tajā laikā Latvijas
Bankas vissvarīgākais mērķis bija apturēt hiperinflāciju un sasniegt
stabilitāti. Tas prasīja stingru monetāro politiku un efektīvu naudas
piedāvājuma pieauguma kontroli. 1993. gadā stingrā monetārā politika un augstās
procentu likmes veicināja kapitāla ieplūdi, kas izraisīja lata nominālā kursa
pieaugumu. Latvijas Banka pieņēma nominālā kursa celšanos kā pretlīdzekli pārāk
straujam naudas piedāvājuma pieaugumam, kuru izraisīja milzīgās kapitāla
ieplūdes. No otras puses, banka veica intervences valūtas tirgū, lai samazinātu
lata kursa celšanās ātrumu. 1994. gada sākumā gan valūtas tirgū sasniegtā
stabilitāte, gan potenciālais konkurences zudums sakarā ar pārmērīgu nacionālās
valūtas reālās vērtības palielināšanos rosināja Latvijas Banku ieviest fiksēto
valūtas kursu. Fiksētā valūtas kursa politikas izvēle bija vēlama arī tāpēc,
lai izvairītos no nacionālās valūtas kursa stiprām svārstībām, kas varēja
rasties tādēļ, ka Latvijā tajā laikā bija vāji attīstīts valūtas tirgus. 1994.
gada februārī Latvijas Banka piesaistīja latu SDR valūtu grozam. Lēmums
piesaistīt latu SDR bija saistīts ar ASV dolāra un Vācijas markas nozīmību
iekšējā tirgū un ārējā tirdzniecībā, kā arī ar to, ka SDR visumā ir stabilāks
nekā kāda atsevišķa valūta.
Valstī ar atvērtu ekonomiku valūtas
kursa politikai būtu jānodrošina stabils pamats starptautiskās tirdzniecības
attīstībai un ieguldījumu pieaugumam. Ir pieņemts, ka fiksētais valūtas kurss
ir vēlams valstīs ar mazu, atvērtu ekonomiku, kāda tā ir Latvijā, kura aktīvi
piedalās starptautiskajā tirdzniecībā. Valūtas kursa stabilitāte novērš ar
konvertēšanu saistīto risku, mazina nenoteiktību un kopumā veicina efektīvāku
līdzekļu sadali. Tādējādi viens no vissvarīgākajiem centrālās bankas uzdevumiem
valstīs, kuras atrodas pārejas posmā, ir atbalstīt tautsaimniecības
pārstrukturēšanu, nodrošinot nacionālās valūtas stabilitāti.
Kad valsts, kas uzsākusi pārejas
posmu, izvēlas valūtas kursa politiku, tai ir divas iespējas: vai nu zema
inflācija un nominālā nacionālās valūtas kursa pieaugums (sākotnēji lielākajā
daļā šo valstu nacionālā valūta ir novērtēta par zemu), vai arī fiksētais
valūtas kurss un mērena inflācija. Liberalizētā sistēmā, kāda ir arī Latvijā,
kur ir pilnīga tekošā un kapitāla konta konvertējamība, centrālā banka nevar
vienlaikus izvirzīt gan valūtas kursa, gan monetāro (naudas piedāvājuma vai
procentu likmju) mērķi. Latvijas Banka īsteno savu monetāro politiku ar plaša
monetārās politikas instrumentu klāsta palīdzību. Šobrīd Latvijas Bankas
galvenais monetārās politikas instruments ir ārvalstu valūtas pirkšana un
pārdošana.
Pašlaik SDR valūtu grozs sastāv no 5 galvenajām
pasaules valūtām šādās proporcijās:
ASV dolārs                                         43%
Vācijas marka                                      19%
Japānas jena                                        15%
Francijas Franks                                  10%
Lielbritānijas sterliņu mārciņa 13%
4. Izmantotā literatūra
Jeffrey D.
Sachs, Felipe Larrain B. Macroeconomics
in the Global Economy.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru