Muitas nodoklis un tā ietekme uz tirzniecības uzņēmumie





















Muitas nodoklis un tā ietekme uz tirdzniecības uzņēmumiem. 






























Muitas nodoklis ir viens no instrumentiem, ar kuru palīdzību valsts var regulēt tautsaimniecību kopumā, sekmējot nozaru attīstību, papildinot valsts budžetu.
Latvijas muitas darbību definē divi svarīgi likumdošanas akti:
·         Likums par muitas nodokli (tarifiem)
·         LR muitas likums,
kuri nosaka pietiekamu juridisko pamatu muitas darbībai un muitas nodokļa iekasēšanai no precēm, kuras ir šķērsojušas LR robežu.

Kārtību, kādā Latvijas Republikas muitas teritorijā preces un citus priekšmetus apliek ar muitas nodokli, piemērojot muitas tarifos norādītās muitas nodokļa likmes, nosaka likums “Par muitas nodokļiem(tarifi)”.
Muitas nodokli noteiktā kārtībā saskaņā ar šo likumu valsts budžetā iemaksā fiziskās un juridiskās personas, kas ieved Latvijas Republikā vai izved no tās preces vai citus priekšmetus. Maksājumi jāizdara bezskaidras naudas norēķina veidā, bet fiziskajām personām atļauts maksājumus kārtot arī skaidrā naudā.
Muitas nodokli nosaka, pamatojoties uz:
1)      preču vai citu priekšmetu muitas vērtību;
2)      muitas tarifiem, kas balstās uz preču aprakstīšanas un kodēšanas harmonizēto sistēmu un kombinēto nomenklatūru;
3)      šajā likumā un starptautiskajos līgumos paredzētajiem preču un citu priekšmetu izcelsmes noteikumiem.
Preces un citus priekšmetus klasificē pēc:
1) Muitas tarifi piemērojami precēm un citiem priekšmetiem, kas tiek pārvietoti pāri Latvijas Republikas robežai, ja šīs preces un citi priekšmeti tiek aplikti ar muitas nodokli, kā arī ja tie atbilst attiecīgajam preces vai citu priekšmetu kodam saskaņā ar preču aprakstīšanas un kodēšanas harmonizēto sistēmu un kombinēto nomenklatūru.
2) Precēm un citiem priekšmetiem, kuru kodu deklarēšana pēc preču aprakstīšanas un kodēšanas harmonizētās sistēmas un kombinētās nomenklatūras saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta instrukciju varētu prasīt nesamērīgi daudz darba un lielus izdevumus, var uz deklarētāja lūguma pamata piemērot tādus kodus, kuriem muitas tarifos atbilst augstākā ievedmuitas vai izvedmuitas nodokļa likme.
3) Tranzītpārvadājumos muitas iestādes var atļaut deklarētājam vienkāršotu preču un citu priekšmetu kodu deklarēšanu, bet nedrīkst atļaut vienkāršoti deklarēt tādas tranzītkravas, kurās ir preces un citi priekšmeti, kas Latvijas Republikā tiek aplikti ar akcīzes nodokli, kā arī preces un citi priekšmeti, kuru importam Latvijas Republikā nepieciešamas speciālas uzņēmējdarbības atļaujas (licences). Vienkāršotā deklarēšana attiecas tikai uz preču un citu priekšmetu kodu atbilstoši preču aprakstīšanas un kodēšanas harmonizētajai sistēmai un kombinētajai nomenklatūrai.
4) Ja, klasificējot preces, rodas domstarpības, izmantojamas preču aprakstīšanas un kodēšanas harmonizētās sistēmas un Eiropas savienības kombinētās nomenklatūras spēkā esošās versijas oficiālie izdevumi.
5) Finansu ministrija nodrošina iespēju ieinteresētajām personām bez maksas iepazīties ar preču aprakstīšanas un kodēšanas harmonizētās sistēmas un Eiropas savienības kombinētās nomenklatūras spēkā esošās versijas oficiālo izdevumu.

Ievedmuitas un izvedmuitas nodokļu likmes:
1) Ievedmuitas un izvedmuitas nodokļu likmes nosaka procentos no preču un citu priekšmetu muitas vērtības vai latos atbilstoši preču un citu priekšmetu mērvienībai.
2) Vienai un tai pašai precei un vienam un tam pašam priekšmetam var noteikt dažādas (sezonas) muitas nodokļa likmes, norādot muitas tarifos to darbības laiku.

Ievedmuitas un izvedmuitas nodokļu likmju iedalījums

Ievedmuitas un izvedmuitas nodokļu likmes iedala šādi:
1) pamatlikme;
2) likme, kas piemērojama tirdzniecībā ar valstīm, ar kurām Latvijai ir spēkā vislielākās labvēlības režīms (MFN likme);
3) likme, kas piemērojama tirdzniecībā ar valstīm, ar kurām Latvijai ir spēkā brīvās tirdzniecības režīms;
4) likme, kas piemērojama tirdzniecībā ar valstīm, kurām Latvija piešķīrusi tirdzniecības atvieglojumus.

Imports par dempinga cenām - preču ievešana Latvijas Republikas teritorijā par cenām, kas ir būtiski zemākas nekā identisku vai vienveidīgu preču ārējā tirgus cenas šajā pašā laikā. Šāds ievedums nodara vai var nodarīt zaudējumus identisku vai vienveidīgu preču vietējiem ražotājiem vai kavē identisku vai vienveidīgu preču ražošanas organizēšanu vai paplašināšanu Latvijas Republikā.

Subsidētais imports – tādu preču ievešana Latvijas Republikas muitas teritorijā, kuru ražošanā un eksportā tieši vai netieši izmantota subsīdija. Šāds ievedums nodara vai var nodarīt zaudējumus identisku vai vienveidīgu preču vietējiem ražotājiem vai kavē identisku vai vienveidīgu preču ražošanas organizēšanu vai paplašināšanu Latvijas Republikā.

 

Subsīdiju raksturojums

Subsīdijas:
1) valsts valdības vai jebkuras valdības institūcijas (turpmāk - valsts) finansiāla palīdzība, kad:
·        valsts tieši pārskaita līdzekļus eksportējamo preču ražošanas vai eksporta attīstībai vai uzņemas garantijas saistības attiecībā uz to;
·        netiek piemērots vai aprēķināts valsts nodoklis (nodeva), kuram citādi vajadzētu tikt iekasētam vai arī kurš tiek iekasēts, eksportējot preces uz kādu citu valsti. Ja šāda nodokļa (nodevas) atlaide nepārsniedz nodokli, ko iekasē par iekšējā tirgus patēriņam ražotām precēm, šāda atlaide netiek uzskatīta par subsīdiju;
·        valsts preču piegādes vai pakalpojumus nodrošina ar citādiem noteikumiem nekā esošā infrastruktūra vai arī preces iepērk ar atvieglotiem noteikumiem;
·        valsts finansē, pilnvaro vai ieceļ fizisko vai juridisko personu veikt vienu vai vairākas "a", "b" un "c" apakšpunktā minētās funkcijas, kuras parasti veic pati valsts un kuras neietilpst iepriekšminētās fiziskās vai juridiskās personas kompetencē;
2) jebkura veida atbalsts attiecībā uz eksportēto preču cenu vai ievedēja ienākumiem.
Gadījumi, kad rodas vai var rasties materiāli zaudējumi vietējiem ražotājiem:
v  tiek traucēta vai var tikt traucēta kādas tautsaimniecības nozares vai kāda atsevišķa tās sektora attīstība vai reorganizācija;
v  kādā tautsaimniecības nozarē vai kādā atsevišķā tās sektorā tiek radīti vai var tikt radīti stipri traucējumi vai grūtības, kas var izraisīt saimnieciskā vai sociālā stāvokļa ievērojamu pasliktināšanos;
v  kādai tautsaimniecības nozarei vai kādam atsevišķam tās sektoram tiek radīti vai var tikt radīti ievērojami zaudējumi.
Iekšējo tirgu regulējošie pasākumi:
Ja preču un citu priekšmetu intensīva importa vai eksporta rezultātā rodas vai var rasties materiāli zaudējumi šādu vai līdzīgu preču un citu priekšmetu vietējiem ražotājiem, Ministru kabinets var uz laiku, kas nepieciešams minēto interešu aizsardzībai, ieviest:
1) antidempingu;
2) kompensācijas mehānismu.
Finansu ministrijas izveidota komisija, pamatojoties uz Latvijas Republikas vai ārvalstu ieinteresēto fizisko vai juridisko personu pamatotu iesniegumu vai arī pēc savas iniciatīvas un, ja nepieciešams, saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta veiktas pārbaudes rezultātiem, dod atzinumu un iesniedz Ministru kabinetam priekšlikumus par antidempinga vai kompensācijas mehānisma noteikto maksājumu piemērošanu, ja tiek konstatēts, ka Latvijas Republikas teritorijā ievestas preces par dempinga cenām vai arī to ražošanā vai eksportā tieši vai netieši izmantotas subsīdijas un tā rezultātā rodas vai var rasties materiāli zaudējumi vietējiem ražotājiem. Pārbaude ir jāveic četru mēnešu laikā no iesnieguma saņemšanas brīža. Ja ir nepieciešama papildu pārbaude, Finansu ministrija var pagarināt pārbaudes laiku līdz vienam gadam. Iesniegumā ir jāiekļauj informācija, kas pamato apgalvojumu, ka attiecīgā ražotne Latvijas Republikā ir cietusi zaudējumus tāpēc, ka Latvijas Republikas teritorijā ievestas preces par dempinga cenām vai arī ievesto preču ražošanā vai eksportā tieši vai netieši izmantotas subsīdijas. Iesniegumu var iesniegt sešu mēnešu laikā no dienas, kad iepriekšminētās preces ir ievestas Latvijas Republikas teritorijā. Finansu ministrija saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu un apstiprinātajiem noteikumiem veic nepieciešamos pasākumus iepriekšminēto maksājumu piemērošanai.
Antidempinga maksājums nedrīkst pārsniegt identiskas vai vienveidīgas preces ārējā tirgus cenas un importējamās preces vērtības starpību. Ja eksportētājvalsts (valstu ekonomiskās savienības) tirgu nevar uzskatīt par pieņemamu ārējā tirgus cenas noteikšanai vai šis tirgus neatspoguļo salīdzināmās cenas, importēto preču vērtība tiek salīdzināta ar cenu, par kādu šīs preces tiek eksportētas uz kādu trešo valsti, vai arī ar šo preču ražošanas izmaksām. Kompensācijas maksājums nedrīkst pārsniegt konstatētās subsīdijas apmēru. Ja tiek konstatēts, ka konkrētajā gadījumā apstākļi, kuru dēļ tika noteikti antidempinga vai kompensācijas maksājumi, ir mainījušies vai vairs nepastāv, Ministru kabinets pēc Finansu ministrijas izveidotās komisijas ierosinājuma var attiecīgi grozīt vai atcelt iepriekšminētos maksājumus. Ja ar antidempinga vai kompensācijas maksājumu aplikto preču ievedējs var dokumentāri pierādīt, ka uzliktais maksājums ir nepamatots, pēc ievedēja lūguma Finansu ministrija nosaka pārmaksāto summu, kas ir atmaksājama ievedējam no valsts budžeta. Iepriekšminētais lūgums jāiesniedz ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc antidempinga vai kompensācijas maksājuma apjoma noteikšanas. Pārbaude sakarā ar dempinga vai subsidēta importa izmantošanu tiek pārtraukta, ja zaudējumus sakarā ar dempingu vai subsidēto importu nevar pierādīt. Pārbaudi var pārtraukt tad, ja eksportētājs piedāvā Finansu ministrijai veikt pieņemamus pasākumus dempinga vai subsidētā importa rezultātā nodarīto zaudējumu novēršanai vai arī ja eksportētājvalsts vai eksportētājs piedāvā pieņemamus pasākumus eksporta subsīdiju vai šo subsīdiju rezultātā nodarīto zaudējumu novēršanai, kā arī tad, ja cenas tiek būtiski mainītas vai arī šāds eksports tiek pārtraukts. Pārtraukto pārbaudi var atjaunot, ja minētie pasākumi netiek veikti vai arī minētie zaudējumi netiek novērsti. Pēc ieinteresētās personas pamatota lūguma var ierosināt atkārtotu pārbaudi un noteiktos antidempinga vai kompensācijas maksājumus var pārskatīt. Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar attiecīgiem starptautiskiem līgumiem var pieprasīt eksportētājam vai atsevišķos gadījumos - attiecīgai eksportētājvalsts institūcijai pārbaudei nepieciešamo informāciju. Ja pēc pamatota lūguma informācija tomēr netiek sniegta, var veikt iekšējā tirgus aizsardzībai nepieciešamos pasākumus, nosakot attiecīgus kompensācijas maksājumus. Ministru kabineta lēmumi par antidempinga vai kompensācijas mehānisma noteikto maksājumu piemērošanu, to apjomu un piemērošanas termiņu, kā arī termiņa pagarināšanu vai atcelšanu tiek publicēti "Latvijas Vēstnesī". Kārtību, kādā piemērojami antidempinga un kompensācijas mehānisma noteiktie maksājumi, nosaka Finansu ministrijas izdota instrukcija.

Nodokļu likmes:
Ievedmuitas nodoklis – nodokļa bāze ir preču imports.
v  Pamatlikme:
1%, 2%, 3%, 5%, 6%, 10%, 20%, 25%, 30%, 35%, 40%, 50%, 55%, 75%; Ls0.03, Ls0.1, Ls0.12, Ls2.5, Ls7.8.
v  Vislielākās labvēlības režīma:
0.5%, 1%, 1.5%, 3%, 5%, 6,7%, 7%, 7,5%, 9%, 10%, 10,7%, 12%, 12,5%, 13%, 13,1%, 15%, 20%, 24%, 25%, 30%, 35%, 36%, 37,5%, 40,5%, 41,6%, 43%, 45%, 50%, 55%, 87,8% Ls0.03, Ls0.1, Ls0.12.
v  Brīvās tirdzniecības režīma
Atbrīvojumi no aplikšanas ar nodokli
·        Piens zīdaiņiem hermētiskā iesaiņojumā;
·        Spraudeņi bez saknēm, izņemot vīnkokus;
·        Tabletes pret kakla iekaisumu un pilieni pret klepu;
·        Izstrādājumi mazbērnu uzturam;
·        Vafeļu konusi saldējuma masas pildīšanai;
·        Minerālūdeņi un gāzētie ūdeņi;
·        Vīns, izņemot dzirkstošo;
·        Neapstrādāta, homogenizēta vai atjaunota tabaka;
·        Smirģelis, dabiskais korunds, dabiskais granāts un pārējie dabiskie abrazīvie materiāli;
·        Minerālais kurināmais, minerāleļļas un to pārtvaices produkti; bitumenvielas; minerālvaski;
·        Hlors; alumīnija sulfāts; dārgmetāli koloidālā stāvoklī; noteikta vai nenoteikta ķīmiska sastāva dārgmetālu organiskie un neorganiskie savienojumi; dārgmetālu amalgamas;
·        Dietilamīns un tā sāļi;
·        Provitamīni, vitamīni un hormoni;
·        Dabiskie vai sintezētie glikozīdi un augu alkaloīdi un to sāļi, ēteri, esteri un pārējie atvasinājumi;
·        Ķīmiski tīrie cukuri; antibiotikas;
·        Farmācijas produkti;
·        Pigmenti un uz to pamata izgatavotie preparāti;
·        Mutes dobuma vai zobu higiēnas līdzekļi;
·        Gatavās sprāgstvielas; bikforda auklas; detonējošās auklas; aizdedzinošās vai detonējošās kapseles; degļi; elektrodetonatori;
·        Eksponētas un attīstītas kinofilmas ar skaņas celiņu vai bez tā, vai kas sastāv tikai no skaņas celiņa;
·        Dezinficējošie līdzekļi;
·        Polietilēns; polipropilēns; poliakrilamīds; epoksīdsveķi; poliamīds; amīnsveķi; plastmasas trauki, knupīši, higiēnas priekšmeti bērniem līdz 3 gadu vecumam;
·        Gumijas higiēniskie vai farmaceitiskie izstrādājumi; ķirurģiskie cimdi;
·        Izstrādājumi no ādas, ko izmanto mašīnās utml.; izstrādājumi no zarnām, pūšļiem vai cīpslām;
·        Mākslīgās kažokādas un to izstrādājumi;
·        Neapstrādāti kokmateriāli;
·        Vārdnīcas, enciklopēdijas u.c.; periodiskie izdevumi;
·        Audumi no dabiskā zīda vai zīda atlikām;
·        Dzija no smalkiem vai rupjiem dzīvnieku matiem; aparātdzijas un ķemmdzijas audumi;
·        Kokvilnas šķiedras; šujamie diegi;
·        Paklāji un pārējās tekstila grīdsegas;
·        Apavi ar gumijas vai plastmasas virsu;
·        Slēpošanas apavi un snovborda zābaki; tenisa, basketbola, vingrošanas apavi;
·        Apavu daļas;
·        Aizsargājošās galvassegas;
·        Ripzāģu plātnes ar tērauda darbdaļu; metālzāģu taisnās plātnes; urbšanas instrumenti; maināmie instrumenti rokas darbarīkiem vai darbgaldiem; naži un asmeņi mehāniskām ierīcēm; plāksnes, stienīši, uzgaļi u.c. no metālkeramikas; bārdas naži;
·        Metāla plauktiņi, pakaramie utml.;
·        Kodolreaktori, katli, iekārtas un mehāniskās ierīces; to daļas;
·        Elektromehāniskās mājsaimniecības mašīnas, ar iebūvētu elektromotoru; elektriskie skuvekļi, matu griešanas mašīnas un atmatošanas ierīces, ar iebūvētu elektromotoru; telekomunikācijās izmantojamie mikrofoni; telefona līniju klausules; magnētiskās lentes un diski; videoprojektori; elektroniskās integrālās shēmas un mikroshēmas;
·        Traktori; vieglie automobiļi; ar palīgmotoru aprīkoti motocikli un velosipēdi; invalīdu ratiņi; bērnu ratiņi;
·        Kinoaparāti un kinoprojektori; fotopalielinātāji; fotokopēšanas mašīnas; rasēšanas utml. aprēķinu instrumenti; medicīnas instrumenti un ierīces; mehanoterapijas aparatūra; ortopēdiskās palīgierīces; aparatūra, kas balstās uz rentgenstarojumu, alfa, beta vai gamma starojumu; gāzes, šķidrumu vai elektriskās enerģijas padeves vai ražošanas skaitītāji;
·        Šaujamieroči, kas paredzēti sportam, medībām vai mērķī šaušanai; patronas mērķī šaušanai;
·        Mēbeles bērniem līdz 3 gadu vecumam;
·        Slēpes; piepūšamās bumbas; slidas; vingrošanas, vieglatlētikas vai fizkultūras rīki un inventārs.
·        Atvieglojumi - Ar muitas nodokli netiek aplikti
·        Transportlīdzekļi, kuri veic regulārus kravu, bagāžas un pasažieru starptautiskos pārvadājumus, kā arī meteriāltehniskās apgādes priekšmeti un aprīkojums, degviela, pārtika un cita manta, kas nepieciešama šo transportlīdzekļu normālai ekspluatācijai reisa laikā un starpposmu apstāšanās punktos vai kas nopirkta ārvalstīs transportlīdzekļu avāriju (bojājumu) likvidēšanai;
·        Materiāltehniskās apgādes priekšmeti un aprīkojums, degviela, izejvielas rūpnieciskai pārstrādei, pārtika un cita manta, kuru izved no Latvijas Republikas, lai nodrošinātu Latvijas Republikai piederošo un Latvijas Republikas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) nomāto (fraktēto) kuģu darbību, kā arī Latvijas Republikā ievedamā šo kuģu jūras zvejā iegūtā produkcija;
·        Latvijas Republikas un ārvalstu valūta un vērtspapīri, pases, vīzas, akcīzes nodokļa markas un vēlēšanu biļeteni;
·        Preces, kuras konfiscētas, pamatojoties uz tiesas, muitas iestādes vai citu pilnvaroto institūciju lēmumu (spriedumu); atrastā manta, kas pāriet valsts vai pašvaldības kā atradēja īpašumā, pamatojoties uz policijas lēmumu vai tiesas lēmumu (spriedumu); pēc mantošanas tiesībām valsts vai pašvaldības īpašumā pārgājusī manta, pamatojoties uz tiesas lēmumu (spriedumu) vai mantojuma līgumu; dāvinājumi valstij vai pašvaldībai, pamatojoties uz dāvinājuma līgumu;
·        Priekšmeti, kurus ieved Latvijas Republikā vai izved no tās fiziskās un juridiskās personas, kam saskaņā ar Latvijas Republikas likumdošanas aktiem ir tiesības šādus priekšmetus brīvi ievest Latvijas Republikā un izvest no tās;
·        Preces un citi priekšmeti, kurus pārvieto cauri Latvijas Republikas teritorijai tranzītsatiksmē;
·        Preces un citi priekšmeti, kuri tiek ievesti Latvijas Republikā uzglabāšanai un pārkraušanai muitas noliktavās vai iekšzemes muitas zonās;
·        Preces un citi priekšmeti, kuri tiek izvesti no Latvijas Republikas iekšzemes muitas zonām un muitas noliktavām pāri Latvijas Republikas robežai;
·        Humānās palīdzības sūtījumi un dāvinājumi – saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem;
·        Mantotā manta un to fizisko personu sadzīves priekšmeti, kuras pārceļas uz dzīvi Latvijas Republikā vai izbrauc uz pastāvīgu dzīvesvietu ārvalstīs, kā arī jebkuru fizisko personu personiskās lietošanas priekšmeti Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;
·        Priekšmeti, kas paredzēti Latvijas Republikas oficiālām iestādēm ārvalstīs;
·        Ārvalstu ieguldījumi saskaņā ar likumu “Par ārvalstu ieguldījumiem Latvijas Republikā”;
·        Dzīvnieki un bioloģiskās vai ķīmiskās vielas, kuras paredzētas izmēģinājumiem laboratorijās Labklājības ministrijas noteiktajā kārtībā;
·        Cilvēku izcelsmes terapeitiskās vielas, kā arī asinsgrupu un audu noteikšanas reaģenti – Labklājības ministrijas noteiktajā kārtībā;
·        Specializētie pārtikas produkti, kuriem uz etiķetes ir norāde, ka šie produkti lietojami līdz trīs gadu vecu bērnu uzturā;
·        Apbalvojumi vai laimesti, kuri saņemti starptautiskajos konkursos vai loterijās;
·        Preces un citi priekšmeti, kuri paredzēti izlietošanai vai patērēšanai izstādēs, gadatirgos vai līdzīgos pasākumos saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem;
·        Preču un citu priekšmetu paraugi, kuri ievesti pārbaudes, analīzes un izmēģinājumu mērķiem Ekonomikas ministrijas noteiktajā kārtībā;
·        Materiāli, kuri paredzēti kara upuru memoriālu, pieminekļu vai piemiņas vietu izveidošanai un uzturēšanai;
·        Zārki ar cilvēku mirstīgajām atliekām, bēru urnas un dek1oratīvi apbedīšanas priekšmeti;
·        Grāmatas un cita veida iespieddarbi, kas paredzēti lietošanai izglītības un zinātnes iestādēs, kā arī bibliotēkās;
·        Invalīdiem paredzētie automobiļi, kompensatorās ierīces un citas invalīdiem paredzētās preces saskaņā ar Labklājības ministrijas apstiprinātu klasifikatoru un Labklājības ministrijas noteiktajā kārtībā;
·        Masu informācijas līdzekļi saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem;
·        Dzīvnieki un augi, kuri ierakstīti 1973.gada Vašingtonas konvencijas par starptautisko tirdzniecību ar apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un augu sugām pielikumos un starptautiskajai tirdzniecībai ar kuriem ir izdoti Vašingtonas konvencijas sekretariāta apstiprinātas formas importa, eksporta vai reeksporta atļauja;
·        Militāra rakstura preces, kas paredzētas valsts aizsardzības un drošības nodrošinājumam saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem;
·        Preces, kuras paredzētas sportistiem treniņu un sacensību nodrošināšanai;
·        Preces, kas tiek ievestas izmantošanai uz mākslīgām salām, naftas izpētes un ieguves platformām un citām jūrā pastāvīgi nostiprinātām ierīcēm un tiek tur patērētas un izmantotas;
·        Enerģētiskie resursi – nafta, dabas gāze un citi ogļūdeņraži, kas tiek iegūti ar naftu saistītajos darbos jūrā un no mākslīgajām salām, naftas izpētes un ieguves platformām ievesti pārējās Latvijas Republikas muitas teritorijā;
·        Preces un citi priekšmeti citos ar likumiem noteiktajos gadījumos
Izvedmuitas nodoklis – nodokļa bāze ir preču eksports
v  Pamatlikme
10%, 20%, 50%, 100%.
v  Vislielākās labvēlības režīma:
10%, 20%, 50%, 100%.
v  Brīvās tirdzniecības režīma.
Izņemot:
·        Iespiestas grāmatas, brošūras, lapiņas un līdzīgus iespiestus izdevumus;
·        Dzelzs atgriezumus un lūžņus; dzelzs vai tērauda lietņus pārkausēšanai;
Mākslas darbus, kolekcionēšanas un antikvāros priekšmetus.

Noteikumi par īpašiem muitas kontroles pasākumiem brīvajā zonā

Šie noteikumi nosaka īpašos muitas kontroles pasākumus, kas tiek veikti brīvajā zonā.
Brīvās zonas administrācija ir attiecīgi valsts akciju sabiedrības:
·        "Rīgas tirdzniecības osta";
·        Ventspils brīvostas licencētas uzņēmējsabiedrības;
·        Liepājas speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības;
·        Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības pārvaldes institūcija.
Ievedot ārvalstu preces no brīvās zonas pārējā muitas teritorijā, uz tām tiek attiecināts tāds tirdzniecības režīms, kāds ir paredzēts Latvijas Republikas līgumā ar attiecīgo preču izvedējvalsti.
Ievedot brīvajā zonā Latvijas preces, kurām ir piemērota muitas procedūra - izvešana uz laiku vai izvešana pārstrādei -, to statuss nemainās.[1]

Noteikumi par beznodokļu tirdzniecības veikaliem
Beznodokļu tirdzniecības veikals - vieta, kur muitas kontrolē tiek realizētas preces fiziskajām personām, kuras izbrauc no muitas teritorijas uz ārvalstīm vai kuras ir tranzīta pasažieri.
Šie noteikumi nosaka beznodokļu tirdzniecības veikala darbību un kārtību, kādā izsniedzama atļauja beznodokļu tirdzniecības veikala turēšanai. Beznodokļu tirdzniecības veikala teritorija ir Latvijas Republikas muitas teritorijas sastāvdaļa, kas saskaņā ar Muitas likumu ir uzskatāma par muitas kontroles zonu. Beznodokļu tirdzniecības veikali var tikt izveidoti tikai tajās lidostās un jūras ostās, kuras Ministru kabinets ir noteicis par Latvijas Republikas robežkontroles punktiem. Par beznodokļu tirdzniecības veikala turētāju var būt tikai Latvijas Republikā reģistrēta persona, kas saņēmusi attiecīgu Valsts ieņēmumu dienesta atļauju un kuras īpašumā vai nomā ir beznodokļu tirdzniecības veikala telpas.
Beznodokļu tirdzniecības veikalā aizliegts ievest:
v  preces, kuru ievešana Latvijas Republikā vai izvešana no tās ir aizliegta;
v  preces, kuru realizācija Latvijas Republikā ir aizliegta;
v  preces, kuras ir pakļautas citu valsts iestāžu kontrolei (ja nav saņemta attiecīgo iestāžu atļauja);
v  preces, kuras sver vairāk par 20 kilogramiem vai kuru izmēri (garums, platums, augstums) pārsniedz 200 centimetru.
Beznodokļu tirdzniecības veikalā preces fiziskajām personām tiek pārdotas pēc braukšanas dokumentu (iekāpšanas talona) uzrādīšanas. Beznodokļu tirdzniecības veikalā par precēm jāmaksā latos. Maksāt var arī ārvalstu valūtā, ja beznodokļu tirdzniecības veikalā tiek lietoti elektroniskie kases aparāti, kas nodrošina attiecīgās valūtas pārrēķinu latos.
Alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un dārgmetālu izstrādājumiem, kurus pārdod beznodokļu tirdzniecības veikalā, ir jābūt marķētiem ar īpašām markām, uz kurām ir norāde, ka prece ir paredzēta pārdošanai beznodokļu tirdzniecības veikalā. Minētajām precēm ir jābūt iepriekš sagatavotām tirdzniecībai beznodokļu tirdzniecības veikalā. Uz Latvijas Republikā ražoto alkoholisko dzērienu etiķetēm, tabakas izstrādājumu un dārgmetālu izstrādājumu iesaiņojuma jābūt informatīvam uzrakstam, kas apliecina, ka minētās preces ir paredzētas pārdošanai beznodokļu tirdzniecības veikalā. Preču marķējuma un iesaiņojuma veidu nosaka Valsts ieņēmumu dienests.[2]

Muitas nodokļa iemaksu apjomi budžetā ir nelieli (apmēram 1%), un to samazināšanās absolūtā izteiksmē gan 1999. gadā, salīdzinot ar 1998. gadu (3,7 milj. latu), gan 2000. gada 1. ceturksnī pret 1999. gada 1. ceturksni (0,3 milj. latu) kopējo budžeta apjoma izpildi būtiski neietekmē. Šī nodokļa nozīme mazinās sakarā ar noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem, muitas tarifu un to atvieglojumu izmaiņām.



[1] Noteikumi par īpašiem muitas kontroles pasākumiem brīvajā zonā
[2] MK noteikumi Nr.380 “Noteikumi par beznodokļu tirdzniecības veikaliem”

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru