Kristapa Freimaņa
VA I P 2.1 studenta
referāts Uzņēmējdarbībā
Multinacionālās korporācijas, to darbība
Ievads. Pēdējā laikā presē un citos masu medijos bieži
sastopamies ar jēdzienu multinacionālās
korporācijas (MNK). Ko tas nozīmē un
kas tad īsti tās ir? Nav vienkāršas un vispārēji atzītas šo uzņēmumu
definīcijas. Esošās definīcijas var iedalīt pēc to kritērijiem: Piederība, Tautību sajaukums galvenajā pārvaldē(Nationality mix of headquarter
managers), u.c.
Piederības kritērijs. Uzņēmums ir
multinacionāls tikai tad, ja kompānija pieder divu vai vairāku valstu fiziskām
vai juridiskām personām, piemēram, Royal Dutch/Shell un Unilever, ko kontrolē
briti un holandieši, taču pēc šīs definīcijas tikai retas par multinacionālām
uzskatītas korporācijas varētu tikt pie tādām pieskaitītas. Lielākā daļa MNK
pieder vienas valsts fiziskām vai juridiskām personām.
Tautību
sajaukums galvenajā pārvaldē struktūrās.
Starptautisks uzņēmums ir MNK, ja tā vadītāji ir dažādu valstu pilsoņi.
Parasti vadītāji ir no valsts, kurā atrodas šī uzņēmuma galvenā pārvalde
(headquarters). Pašlaik arī pēc šī kritērija maz kompāniju atbilst šim
kritērijam.
Pēc Aiovas Valsts Universitātes
profesora E. Kvan Čoi domām (E. Kwan Choi) MNK ir uzņēmums, kas
1.piedalās preču un/vai pakalpojumu ražošanā vairākās valstīs izmantojot
savas filiāles;
2.tieši kontrolē savu
filiāļu darbību;
3.izmanto ražošanas, mārketinga, finansu un personāla apgādes
stratēģijas, kas pārsniedz valsts robežas;
Visizplatītākā MNK definīcija ir , ka
MNK ir uzņēmums, kas darbojas vairākās valstīs un vairāk kā 25 % preču un pakalpojumu tiek ražoti ārpus
valsts, kurā tas izveidots (country of
origin).
Tieši pēdējā laikā MNK tiek pievērsta
pastiprināta uzmanība sakarā ar to ietekmes pieaugumu, dažas valstis ir nokļuvušas
daļējā atkarībā no noteiktām MNK, piemēram, Nigērija no Royal Dutch/Shell.
Tāpēc es gribētu apskatīt cēloņus, kas ir MNK panākumu pamatā.
Viens no cēloņiem, ko izmanto praktiski
visas MNK ir nodokļu politikas neviendabība dažādās valstīs. Pamatmehānisms šīs
neviendabības izmatošanai ir šāds: MNK deklarē savus ienākumus zemu nodokļu
valstīs (low tax countries), kaut gan
patiesais to ienākums tiek iegūts valstīs ar augstiem nodokļiem (high tax countries), kas parasti ir arī
šo kompāniju galvenās pārvaldes atrašanās vieta.
Ng -
Galvenās pārvaldes valsts nodokļu likme;
Nc - Citas valsts, kurā darbojas MNK nodokļu
likme;
Ja Ng
> Nc tad MNK imports no zemu nodokļu valsts tiek novērtēts augstāk,
bet eksports uz šo valsti zemāk, tādējādi samazinot uzrādāmo peļņu augstu
nodokļu valstīs, un palielinot zemu nodokļu valstīs.
Piemēram MNK, kurš darbojas
trijās valstīs:
Vācija (nodokļi = 50 %)
ražošanas
izmaksas
|
$4000
|
ienākums
no pārdošanas
|
$4000
|
peļņa
|
$0
|
nodokļi
|
$0
|
Honkonga (nodokļi = 15 %)
pirkšanas
izmaksas
|
$4000
|
ienākums
no pārdošanas
|
$5000
|
peļņa
|
$1000
|
nodokļi
|
$150
|
ASV (nodokļi = 34%)
pirkšanas
izmaksas
|
$5000
|
ienākums
no pārdošanas
|
$5000
|
peļņa
|
$0
|
nodokļi
|
$0
|
Kopējie nodokļi = $150
Šis
piemērs parāda kā MNK var maksāt nodokļus tajā valstī, kurā ir viszemākā
nodokļu likme no tām kurās tā darbojas. Nepareiza vērtības noteikšana pārdodot
pāri robežām savus produktus savām filiālēm citur ir daudzās valstīs ir
nelegāla, taču to ir ļoti grūti pierādīt. ASV Iekšējo Ienākumu Dienests (Internal Revenue Service) vairākkārt ir
apvainojis Toyota par to, ka šis
uzņēmuma vairākkārt ir pārvērtējis savai ASV filiālei pārdoto kravas
automašīnu, vieglo auto un automašīnu rezerves daļu vērtību, taču nekad nav to
pierādījis. Tieši Japāņu autofirmu nodokļu apiešanas manevri bija cēlonis ASV
īslaicīgam Japānas preču ievešanas aizliegumam 1996. gadā.
Otra svarīga priekšrocība, ko izmanto
MNK ir darbaspēka izmaksu atšķirības dažādās valstīs. Šo priekšrocību pamatā
izmanto MNK, kuru produktu ražošanā ir nepieciešami lieli darbaspēka resursi,
piemēram, elektroniku ražojošas firmas (IBM, Hitachi, Matsushita u.c.), sporta
apģērbus ražojošas firmas (Nike, Reebok) u.c. Samazinot darbaspēka izmaksas var
radikāli palielināt ieņēmumus un peļņu. Piemēram, Nike sporta kurpju izmaksas
Vjetnamas fabrikās ir $5, taču mazumtirdzniecības cena ir $140.
Treškārt, dažu MNK lielums ir kļuvis par
faktoru, kas ļoti lielā mērā ietekmē dažādu valstu politiku, gan iekšējo, gan
ārējo. ASV viens no galvenajiem ārpolitikas baušļiem ir lielo uzņēmumu (ne
tikai MNK) interešu ievērošana un cīņa par tām. Piemēram, Irākas krīzes
eskalācija un turpināšanās mūsdienās. Protams, nevar noliegt Sadama Huseina
personības un darbības ietekmi uz šo konfliktu vismaz tā sākumfāzē, taču šobrīd
embargo saglabāšana ir tieši ASV nopelns un ieguvēji ir naftas koncerni, jo
Irākā atrodas vienas no lielākajām naftas atradnēm pasaulē un embargo atcelšana
nozīmētu daudz lielāku konkurenci naftas tirgū, kas ASV valsts ieņēmumus un
kompāniju ieņēmumus varētu diezgan krasi samazināt. MNK ietekmi šeit pierāda
tas, ka Pasaules Ekonomikas Forumā, kurā piedalījās 1000 lielāko pasaules
uzņēmumu, pamatā MNK pārstāvji un kurš notika 1998. Gada janvāra beigās –
februāra sākumā Davosā tika pieņemts lēmums lobēt valdības par ekonomisko
sankciju saglabāšanu Irākai. Dažas mazākas un ekonomiski nespēcīgas valstis ir
nonākušas noteiktu multinacionālo korporāciju atkarībā, piemēram, Nigērijas
valdība un tās iekšpolitiskie lēmumi, kur tiktu skartas Royal Dutch/Shell
intereses vienmēr nostāsies tieši Shell, nevis kādā citā pusē, jo 80% no
valdības ne pārāk lielā budžeta sastāda tieši Shell maksājumi.
Ceturtkārt, MNK ir daudz lielākas
manevrēšanas iespējas, salīdzinot ar pārējiem uzņēmumiem, ja kādā no valstīm
mainās spēles noteikumi – tirgus īpašības MNK var savu darbību pārsviest uz citām valstīm, piemēram
varu minēt Kellogs Latvija darbību Ādažos. Tika atvērta Kellogs produkta Corn Flakes ražotne Ādažos, jo bija
pietiekoši izdevīgi makroekonomiskie noteikumi, taču augot vidējai algai
valstī, daudz izdevīgāk kļuva Kellogs produkciju ievest un ražotne tika slēgta.
Secinājumi:
1.
MNK izmanto to, ka tirgus, kurš it
kā skaitās brīvs patiesībā ir sašķelts un tirgus liberalizācijas pakāpes katrā
valstī ir dažādas. MNK ir iespējams, kas nav iespējams nacionālajiem (t.i.
vienas valsts) uzņēmumiem – izvēlēties to valsti, kur noteiktajai darbībai ir
visizdevīgākais tirgus.
2.
MNK šobrīd bieži ir svarīgāki
politikas un pasaules vadības aktieri nekā valstu valdības, nerunājot par to
pilsoņiem, kuri teorētiski ir šīs valsts varas avots.
3.
Konkurēt ar MNK ir iespējams,
nacionālajiem uzņēmumiem konkurēt ar MNK pēc parastām metodēm (kvalitātes
palielināšana, cenu samazināšana utt.) praktiski nav iespējams, jo MNK var
izvēlēties labāko darbaspēka tirgu ražošanai un labāko noieta tirgu, kā zināms
šie tirgi ir apgriezti proporcionāli viens otram un vienā ekonomiskajā sistēmā
(valstī) pastāvēt nevar, taču ir iespējams konkurēt, finansējot nevalstiskas
vai sabiedriskas organizācijas (NGO), kuras veido kampaņas, parādot tieši MNK
darbības melnās puses, t.i. – lēti
produkti bieži ir atkarīgi no tā, vai ir vai nav jāmaksā par radīto
piesārņojumu, lēti darbaspēka resursi bieži ir saistīti ar necilvēcīgiem darba apstākļiem un bērnu darbaspēka izmantošanu, kā
arī, parādot MNK ietekmi tieši politikā un norādot uz MNK kā draudiem
demokrātijai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru