Ventspils Augstskola
Ekonomikas un pārvaldības nodaļa
Referāts
privāttiesībās
Morāle,
privātīpašums, privāttiesības
Ventspils Augstskolas
Ekonomikas un pārvaldības
nodaļas
2.kursa students
Ģirts Poļikovs
Ventspils 2000
Ievads
Šajā darbā
autors centīsies noteikt, kas kopīgs ir šādām trīs lietām morālei,
privātīpašumam, privāttiesībām. Jo pēc autora domām visiem šiem jautājumiem ir
kaut kas kopējs, jo cilvēki likumus pirmām kārtām ievēro, jo baidās tikt par
šiem pārkāpumiem tikt sodīts. Bet ja nav neviena, kas viņu varētu sodīt par šo
likumu pārkāpšanu vai arī nodarījums nav tik liels, lai viņu kāds sodītu likuma
paredzētajā kārtībā, tad viss ir atkarīgs no cilvēka morālās stājas, tas ir
viņa izpratni par labo un ļauno.
Autors
šim darbam izvirza šādus mērķus:
1)
Noskaidrot kāda
ir kopsakarības starp tiesībām un morāles normām.
2)
Apskatīt kā
radusies cilvēku tikumiskā apziņa no filozofiskā viedokļa.
3)
Noskaidrot kāds
kopsakars ir īpašumtiesībām ar morāli.
Darbā tiks izmantota tiesību zinātņu speciālā
literatūra, kā arī daži jautājumi tiks apskatīti izmantojot filosofijas
literatūra.
1. Tiesības un morāle
Morāle – nedaudz plašāks jēdziens kā ētika un aptver
visu cilvēka dzīvi un darbību, ciktāl tā vērtējama no tikumības viedokļa, ir
sociāls institūts, kura funkcija ir cilvēka izturēšanās, regulēšana itin visās
sabiedriskās dzīves jomās. Morāle pauž priekšstatu par to, kā cilvēkam ir
jādzīvo, jārīkojas, jāuzvedas. Morāle ir principu un normu kopums, kas
vēsturiski izveidojies sakarā ar cilvēku priekšstatiem par labo un ļauno,
pienākumu, godu u.c., un to ievērošanas nodrošina cilvēka iekšējā pārliecība un
sabiedriskā doma.
Ētika ir mācība par morāli, morāles
jēdzienā ietilpst: 1) labā un ļaunā problēma; 2) jautājums par tikumisko normu
avotu; 3) gribas brīvības problēmas, kas ir morāles filozofijas centrālie
jautājumi.
No tiesībām morāle atšķiras:
1)
tikumisko
prasību pildīšanu kontrolē visi, un indivīda morālā autoritāte nav saistīta ne
ar kādām oficiālām pilnvarām.
2)
Morālo prasību
izpildīšana tiek sankcionēta tikai ar garīgās iedarbības formām – rīcības
sabiedrisku vērtējumu, nosodījumu.
1.2.
Tiesību un morāles normu salīdzinājums
Tiesībām un morālei ir kopīgas un
atšķirīgas pazīmes.
Līdzība:
·
tās ir sociālo
normu paveidi;
·
tās pieder
sociālo normu sistēmai;
·
tās ir
balstītas uz sociālekonomisko interešu kopību.
Atšķirības:
³ izcelšanās laiks.
Morāle ir cēlusies pirms valsts
un tiesību rašanās.
³ pēc rakstura.
Morāle
ir brīva griba, balstīta uz priekšstatiem par labo un ļauno, tā ir sabiedrības
gribas izpausme; tiesību normas nosaka valsts, kad tās stājas spēkā, tās ir
vispārsaistošais.
³ pēc izpausmes formas jeb avota.
Morāles normas netiek
nostiprinātas tiesiskos aktos, rakstīts morāles normu avots ir Bībele (10
baušļi); tiesību normas ir tikai un vienīgi rakstiskos tiesību aktos.
³ detalizācijas pakāpe.
Morāles normu prasībām ir
salīdzinoši izplūdis raksturs; tiesību normām ir stingri noteikts raksturs un
detalizācijas pakāpe, kas satur noteiktus juridiskus likumus un kategorijas.
³ Pēc aizsardzības pret pārkāpumu veida.
Morāles normu īstenošanai nav
nepieciešama valstiska aizsardzība, ievērot tās vai nē ir katra paša iekšēja
pārliecība, kā sods – sirdsapziņa, kauns, nožēla; par tiesību normu pārkāpumu –
sods.
Cinisms –
morāla īpašība, kas parādās kā izaicinoša izturēšanās pret sabiedrības kultūras
vērtībām, ideāliem, vispārpieņemtās tikumības un pieklājības normām, to atklāta
ignorēšana. Sevišķi huligānismā var izpausties darbībās, kuras saistītas ar
demonstratīvu vispārpieņemto tikumības normu ignorēšanu, piemēram, dažādas
netikumisku darbību izpausmes, ņirgāšanās par slimiem un veciem cilvēkiem, kas
atrodas bezpalīdzības stāvoklī.
2. Kā rodas cilvēka tikumiskā apziņa?
Nostāstā par paradīzi figurē čūska, kas
pavedina Ievu nobaudīt aizliegto augli, norādot, ka tad cilvēki būšot līdzīgi
Dievam un iegūšot atziņu par labo un ļauno, jo tūdaļ pat apzinās, ka pārkāpuši
dieva bausli, un jūtas vainīgi.
Kas atklāts šajā nostāstā par cilvēka
pašapziņu? Tas, ka cilvēka rīcībā vienmēr pastāv spriedze, jo viņam jāizvēlas
starp to, ko viņš labprāt vēlētos darīt, jo tas ir tīkami, un to, kas viņam
jādara, jo tā jārīkojas morāli. Tātad ikviens cilvēks var nokļūt konfliktā
starp to, kas vajadzīgs viņam pašam, un tikumiskajām prasībām, priekšstatiem,
kas aizliedz noteiktu rīcību.
Antīkās pasaules filozofs Kritijs, par
morāles rašanos, ir uzrakstījis šādu tekstu:
“Reiz bija laiks, kad cilvēku dzīvē
nebija nekādas kārtības, gluži kā plēsīgu zvēru vidū, un valdīja vistīrākā
vardarbība. Labos tolaik neatalgoja, bet ļaunos nesodīja. Un tad cilvēki izdeva
sev likumus, kas visiem bija vienādi un atturēja no noziedzības. Ja kāds
noziedzās, to sodīja. Likumi traucē darīt varas darbus atklāti, tāpēc
noziegties varēja tikai slepeni, un, kā man šķiet, kāda viltīga un gudra galva
izdomāja cilvēkiem bailes no dieviem, lai noziedznieki baidītos arī slepeni ko
ļaunu darīt vai teikt, vai (pat) domāt. Šī gudrā galva ieviesa ticību dieviem:
ir viens dievs, kurš dzīvo mūžīgi, būdams pilns spēka, kurš redz un dzird
garīgi un kuram piemīt pārcilvēciska saprašana; viņam ir dievišķa iedaba, un
visu viņš uzmana. Viņš dzird visu, ko cilvēki runā un visu, ko tie dara, viņš
var redzēt. Ja tu klusībā nodomā ko sliktu, tomēr tas nepaliek dievam apslēpts,
jo viņam piemīt pārcilvēciska izzināšanas spēja.
Ar šādām runām gudrinieks ieviesa
visviltīgāko mācību, patiesību ieslēpjot mānīgos vārdos. Dievi, teica viņš
mitinās tur, no kurienes parasti cilvēkus var visvairāk nobaidīt, no kurienes,
kā viņš zināja, pār cilvēkiem nāk bailes un gluži tāpat svētība trūcīgai
dzīvei, - no pašiem augstumiem, kur zibeņo un pērkona dārdi dzirdami, kur
atrodas debesu velve – laika, gudrā mākslinieka, brīnišķais mākslas darbs, no
turienes, kur dienas starojošā bumba savu ceļu iet un maigs mitrums uz zemi
pludot sāk. Ar šāda veida bailēm viņš draudēja cilvēkiem un, visu atbilstīgi un
labi pārdomādams, norādīja to mitekļos dievībai piedienīgo vietu un nelikumību
deldēja ar likumiem.”
Tātad ieklausoties Kritija teiktajā var
saprast, ka agrāk cilvēki ir dzīvojuši kā mežoņi, kas neatzīst nekādus likumus,
jo tādi vienkārši nebija. Ja cilvēki ar varu censtos īstenot savas vēlmes, tad
vienkārši nebūtu nekādas cilvēku kopdzīves un valdītu slepkavošana. Tāpēc
cilvēkam ir pavisam apzināti jāveido likumi. Viņam jāaizliedz darbības, kas
nepieļauj mierīgu kopdzīvi. Tātad viņam jāciena citi cilvēki un jāapzinās, ka
tiem ir tādas pašas tiesības, kādas viņš piešķir sev. Tātad citu dzīvība,
īpašums un intereses ir jāņem vērā. Jānodrošina interešu līdzsvars. Tikai tad
var pastāvēt cilts, kas ir plašāka par ģimeni.
Ģimenē un ciltī cilvēkiem ir savstarpēji
radnieciskas attiecības un viņi labi cits citu pazīst. Šādās kopās veidojas
hierarhija un sakari, kas balstās uz simpātijām, draudzību mātes un bērna
attiecībām u.tml. Mazās pārskatāmās grupās cilvēki
var mierīgi sadzīvot, jo valda spēcīga izjūta par piederību vienai lielai
ģimenei, taču nekāda valsts vēl nav izveidota.
Ja kāda cilvēku
grupa tiecas pāraugt ģimenes klana lielumu, ar šādiem noteikumiem un
radniecības attiecībām vairs nepietiek, jo tad rodas saskarsme ar svešiem. Tas
nozīmē, ka ir arī citi cilvēki, kas nav ģimenes vai cilts locekļi. Pret
svešiniekiem izturēšanās ir citāda. Viņi tiek uztverti kā konkurenti vai
ienaidnieki un atvairīti, padzīti, pat nogalināti, kā tas ir konstatēts,
novērojot cilvēkveidīgos pērtiķus. To, ka arī cilvēki var tā rīkoties, mēs
vienmēr esam zinājuši.
Cilvēka noteiktie
likumi regulē ikviena cilvēka izturēšanos citam pret citu. Ja aplūko seno
ebreju desmit baušļus un trīs svarīgākos – melošanas, zagšanas un nonāvēšanas –
aizliegumus, tad atzīsim, ka runa ir par to, lai tiktu cienīts ikviens cilvēks
neatkarīgi no tā, kas viņš arī būtu, lai viņu neviens neievainotu, nerunājot
nemaz jau par nogalināšanu. Ja visi cilvēki to ievērotu, viņi varētu mierīgi
sadzīvot.
2.1. Kā
cilvēki pamato savus likumus?
Cilvēki nosaka sev likumus, lai varētu
regulēt savu kopdzīvi. Tātad likumiem ir jēga. To ievērošanai ir jānodrošina
tāda cilvēku kopdzīve, kurā valdītu miers, ikviens varētu izmantot savas
tiesības u.tml.
Likumi ir labi, ja to ievērošana nodrošina labu
rezultātu. Ja cilvēki reizēm runātu patiesību, bet reizēm melotu, neviens vairs
nevarētu ticēt otra vārdiem. Tātad tu nedrīksti melot! Bet, ja kāds uz nāvi
slims cilvēks man sirsnīgi lūdz apstiprināt, ka viņš atkal kļūs vesels, vai es
darīšu ko labu, teikdams rūgto patiesību “Nē mans draugs tev jāmirst”? Vai es
drīkstu patiesības labad izmisušajam atņemt pēdējo cerību, vai man tas patiesi
jādara? Ja kāda cilvēka bada nāvi es varu novērst tikai tā, ka aizkaru kāda
cita īpašumu, ko gan tad nozīmē bauslis “Tev nebūs zagt”? Un, visbeidzot, ja
vienīgi es varu glābt daudzu cilvēku dzīvības, nogalinot tirānu, piemēram,
Ādolfu Hitleru, kāda tad ir mana attieksme pret bausli “Tev nebūs nokaut”?
Pilnīgi skaidrs,
ka pastāv situācijas, kurās pilnīga baušļu ievērošana var radīt tādas sekas,
kuras mēs nevaram atzīt par labām. Rodas konflikts, un mums jājautā, vai
morālie baušļi ir vispārnozīmīgi. Vai pastāv situācijas, kurās drīkstam
atsacīties vai mums pat jāatsakās no šiem obligātajiem pienākumiem?
Šeit varētu piebilst, ka ne visi cilvēki tic dievam, tāpēc viņiem īpaši
lielas bailes nav no Dieva soda. Bet ir cilvēki, kas cenšas dzīvot pēc saviem
morāles principiem, kas varbūt nesakrīt ar šiem morāles baušļiem, tāpēc arī
tika ieviesti stingrāki likumi, kas paredzēja arī par likumu pārkāpšanu sodu
vēl cilvēkam dzīvam esot, ko izpildīja cilvēki, nevis Dievs. Protams, kādu
laiku cilvēki tic dievam, kurš varētu viņus sodīt par nodarītajiem sliktajiem
darbiem, bet cik ilgi. Jo, piemēram, krustu karos cilvēki tika nogalināti, it
kā tikai reliģijas vārdā, bet patiesībā reliģijai tur bija visai maza nozīme,
lielāka nozīme tur bija jauniegūtajām zemēm. Šī kara laikā neviens nedomāja par
tādiem baušļiem kā “Tev nebūs nokaut” vai arī “Tev nebūs zagt”. Sanāk, ka šie
krusta kari notika it kā Dieva vārdā, bet pārkāpa dieva morāles baušļus.
3. Īpašumtiesības un morāle
3. Īpašumtiesības un morāle
Tās tiesības, kur viena atsevišķa persona
figurē kā patstāvīgs tiesību subjekts, ir privātās tiesības. Jebkurš īpašums ir
saistīts ar piesavināšanos, jo agrāk, piemēram, zeme visiem bija koplietošanā,
bet tad uzradās kāds, kurš izdomāja, ka viņš varētu piesavināt šo zemi.
Piesavinot šo zemi, viņš ierobežoja personu rīcības brīvību, aizliedzot tām
atrasties uz savas jauniegūtās zemes. Tātad sanāk, ka šis zemes īpašumtiesības
ir amorālas, jo piesavinātājs bez mazākajiem sirdsapziņas pārmetumiem atņēma
rīcības brīvību citiem cilvēkiem uz šīs zemes, ierobežo cilvēku privātās
tiesības. Pie privātām tiesībām pieder – civiltiesības, darba tiesības u.c.
Liekas, ka īpašums ir viens no galvenajiem faktoriem, kāpēc notiek dažāda veida
noziegumi, piemēram, Ziemeļu Amerikā indiāņi tika ar varu padzīti no sev
likumīgi piederošiem īpašumiem. Kā jau tika teikts iepriekš pie privāttiesībām
pieder arī civiltiesības, kas ir noteiktas civillikumā. Civillikums būtībā
regulē cilvēku civiltiesiskās attiecības, tas atrunā tādas lietas, kuru dēļ
varētu izcelties kaut kāda veida domstarpības, piemēram, mantojumu tiesības,
lietu tiesības, laulību tiesības, saistību tiesības. Katrā likumā var atrast
kaut kādas nepilnības, kuras var izmantot ļaundabīgos nolūkos. Bet pēc manām
domām šis likums ir tas, kurš palīdz izšķirt vismaz tiesiskā ceļā, kuram no
strīdā iesaistītajām personām ir bijusi taisnība, protams, ka katrs likumus
tulkos sev izdevīgākajā valodā. Viena no civillikuma nodaļām ir par lietu
tiesībām, bet skatoties vēl sīkāk šajā nodaļā tiek runāts par īpašumu, šeit
tiek runāts tikai par īpašuma veidiem, kā sadalīt, piemēram, zemi, ko darīt ar
atrastu mantu, kā valdītājs var iegūt īpašumā savu valdījumu. Bet arī šīs jomas
ir tās, kur var izcelties dažādi strīdi starp ieinteresētajām pusēm un var
novest pie tā, ka, piemēram, cilvēks, kuram pēc viņa domām ir likumības
tiesības uz kādu sava kaimiņa valdījumā
atrodošos lietu, sāk dažādi tiranizēt savu kaimiņu, piemēram, ielejot tā dīķī
ķīmiskos atkritumus, to jau varētu nosaukt par cita īpašuma bojāšanu. Un
vainīgo varētu sodīt par huligānismu. Attiecībā uz īpašumu cilvēki mēdz
apzināti vai neapzināti nodarīt kaut kādus nodarījumus. Un vienalga vai šis
nodarījums tiks izdarīts tīšām vai netīšām nodarītājam būs jāatbild par savu
nodarījumu, protams, ja šis īpašums piederēs kādam citam.
Lai cilvēki spētu
sadzīvot un nestrīdētos savā starpā par savām tiesībām uz kādu lietu,
civillikumā ir nodaļa par lietu tiesībām, kas speciāli atrunā dažādus
starpgadījumus, kas varētu rasties starp potenciālajiem īpašniekiem, vai arī
īpašniekiem un šo īpašumu valdīt gribētājiem. Lietu tiesībās ir noteikts, ka
par īpašumu var iegūt tikai bezīpašnieka lietas, bet vienīgi tajā gadījumā, kad
ar lietas varā ņemšanu tieši saistīts nodoms iegūt to par īpašumu (CL930). Šis
pants zināmā mērā pasaka, ka īpašniekam tāpat nevar atņemt īpašumu, ja vien tam
nav tiesiska pamata. Šis pants arī it kā norāda, ka ne vienmēr var dabūt to, ko
vēlas. Piemēram, tas nebūtu normāli, ja kāds garāmgājējs ierauga skaistu māju
pēkšņi izdomā, ka viņš labprāt tajā dzīvotu. Un nākamajā dienā viņš jau ievācas
šajā mājā neņemot vērā mājas patiesā īpašnieka iebildumus, tas būtu amorāli,
tāpēc ir šis likums par lietu tiesībām, kurš aizstāv īpašnieku privāttiesības.
Lietu tiesībās ir pieminēts arī tāds gadījums, kā “lietu atrašana”(CL 940-953).
Lieta tiek uzskatīta par nozaudētu, kad tās nozaudētājs nezina, kur to meklēt
vai no kā pieprasīt, vai kādā kārtā dabūt
atpakaļ to savās rokās (CL 943.p.). Nozaudētas lietas atradējam, ja viņam
nozaudētājs zināms, jāatdod tā pēdējam, saņemot no viņa pienākošos atradēja
algu (948.p.). Par tādas lietas atrāšanu, kura pieder pie karavīra apbruņojuma,
jāpaziņo tuvākai kara priekšniecībai (944.p.). Izlasot šo pantu man ienāca
prātā, ka ir taču tādi cilvēki, kuri nozog kādu lietu un pēc tam piesakās kā
atradēji saņemot vēl par to sev pienākošos atradēja algu, tā varētu būt laba
nodarbošanās cilvēkiem, kuriem nav nekādas godīguma izjūtas un kuri ir
pietiekami viltīgi, lai viņus nepieķer. Šis piepelnīšanās veids varētu padoties
tādiem cilvēkiem, kuriem nav nekādu morāles vērtību izpratne, kuri vēl pēc
zādzības varētu bez mazākajiem sirdsapziņas pārmetumiem paskatīties savam “upurim”
acīs un pieprasīt “atalgojumu” par savu nodarījumu. Un varbūt arī tāpēc lielai
daļai cilvēku, kuri patiesi atrod kādu nozaudētu lietu, ne vienmēr gribēs šo
lietu nodot tās likumīgajam īpašniekam, jo var gadīties, ka īpašnieks nodomās,
ka viņš šo lietu ir nozadzis, lai iegūtu šo atradēja algu, un tāpēc šis
atradējs vienkārši negrib piedzīvot šāda veida pazemojumu. Jo šis atradējs
varbūt tikai labu gribēdams atrod lietas likumīgo īpašnieku un nodod šo
nozaudēto lietu atpakaļ, bet viņam sanāk nepatikšanas par laba darba
izdarīšanu. Šajā sadaļā ir pateikts, kāds statuss ir lietas atradējam un, kas
viņam ir jādara ar atrasto lietu un vai viņam šī lieta pienākas, kā likumīgajam
atradējam vai arī šī lieta pienākas tās likumīgajam īpašniekam. Šī nodaļa parāda,
kā jārīkojas cilvēkam, kuram vismaz ir kaut kāda pienākuma apziņa, ja viņš ir
atradis kādu lietu, jo var gadīties, ka viņš labprāt atdotu vai arī sadalītu
atrasto mantu, bet viņš nezina kā to izdarīt. Lietu tiesību nodaļā ir arī tāds
pants, kas aizliedz meklēt apslēpto mantu uz svešas zemes. Un ja uz šīs zemes
tiek atrasta apslēptā manta, tad tā piekrīt tam, kam šī zeme pieder. Bet šajā
pašā pantā ir pieminēts arī tas, ja šī manta tiek atrasta nejauši, tad tā tiek
dalīta uz pusēm ar zemes īpašnieku (CL 953.p.). Izlasot šo pantu, liekas, ka
vairāk neviens speciāli neies meklēt apslēpto mantu uz svešas zemes, bet
atradīs to netīšām uz tās pašas zemes, protams, ja viņam būs pierādījumi, ka
tiešām viņš šo mantu atradis netīšām un dalīs mantu uz pusēm ar zemes īpašnieku.
Civillikumā ir
atrunāts arī tāds aspekts kā īpašuma iegūšana ar ieilgumu. Ieilgums ir īpašuma
iegūšanas veids ar labticīgu valdītāju, kas valdījis svešu lietu noteiktā
laikā, balstoties uz tiesiska pamata un ievērojot citus likumiskos nosacījumus
(CL 998.,999.p.).
1) No tā izriet, ka ne katrs valdītājs var iegūt savā īpašumā svešu lietu,
bet gan vienīgi labticīgs valdītājs.
§
Tas nozīmē, ka ieilgums pēc savas
juridiskās dabas ir labticības institūts. Ar labu ticību jāsaprot tāds
valdītāja stāvoklis, kad viņš nezina šķēršļus, kas nepieļauj iegūt to par
īpašumu (CL 1013.p.), pie kam valdītāja maldība var attiekties tikai uz faktiem
(1013. P. 2.d, salīdz 1014.p.). Tiesiskai maldībai nav labas ticības spēka –
1013.p.2.d. Beidzot, ja valdītājam, pastāvot šķēršļiem, ir bijis pietiekošs
iemesls šaubīties par sava valdījuma tiesīgumu, tad viņš vairs nav atzīstams
par labticīgu valdītāju (1013.p. 3.d.). valdītājam jābūt labticīgam visu
ieilgumam noteikto laiku (1015.p.).
§
Ja kāds iegūst valdījumu caur
vietnieku, laba ticība prasāma no abiem, bet ja valdījums tikai turpinās caur
vietnieku, tad laba ticība prasāma tikai no atvietojamas personas (1016.p.).
Valdītāja ļauna ticība attiecībā uz vienu lietas daļu nav par šķērsli viņam
iegūt ar ieilgumu lietas pārējās daļas (1017.p.).
2)
svešu lietu ar ieilgumu var iegūt
ne katrs labticīgs valdītājs, bet tikai tāds, kam ir šī labticīgā valdījuma
tiesisks pamats.
3)
Neraugoties uz to, ka valdītājs ir
labticīgs un ir valdījuma tiesisks pamats, svešu lietu iegūt par īpašumu
valdītājs var ne citādi, kā tikai ar ieilgumam noteiktā laika (termiņa)
notecējumu.
4)
Kas savu īpašuma iegūšanu pamato
ar ieilgumu, tam jāpierāda kā valdījums, tā arī tā turpināšanās pa visu
vajadzīgo laiku. Kad izceļas strīds, tad tam, kas iegūst īpašumu ar ieilgumu,
jāpierāda sava valdījuma tiesiskais pamats; ja viņš to pierādījis, tad viņš
atzīstams arī par labticīgu valdītāju, kamēr nav pierādīts pretējais (1030. un
1031.p.).
Šajos pantos
varētu teikt ir atrunātas visas lietas, kam ir jāpiepildās, lai valdījums nonāktu
valdītāja īpašumā. Bet ja cilvēks gribēs ļoti kādu lietu, tad viņš atradīs
vaidu, kā tā varētu nonākt viņa likumīgajā īpašumā. Piemēram viņš varētu
noklusēt kādu nozīmīgu apstākli, kas viņam vienīgajam ir zināms par lietas
patieso īpašnieku, un kuru izpaužot lieta nenonāktu valdītāja īpašumā.
Nobeigums
Šo darbu rakstot autors secināja, ka
morālei tiesību zinātnē ir daudz lielāka nozīme nekā sākumā likās. Jo
varētu teikt, ka morālās apziņas
iemācīšana cilvēkam ir galvenais priekšnoteikums, lai cilvēks izaugtu par
pilntiesīgu sabiedrības locekli, kurš spēj saprast, ka likumu ievērošana ir
viens no priekšnoteikumiem, lai sabiedrība spētu kārtīgi funkcionēt. Un tikpat
noteicošs ir likums par īpašumu, kura precizitāte un pareizs noformējums,
palīdz novērst dažādus strīdus pašos to pamatos.
Izmantotā literatūra
1.
Rolands Simons
- Šefers, “Mazā filosofija Berenīkei”, Apgāds “Krauklītis”, 1998. gads, 151
lpp.
2.
Prof. Dr. Iur.
Vasilijs Sinaiskis, “Latvijas civiltiesību apskats” Lietu tiesības. Saistību
tiesības, Latvijas juristu biedrība, Rīgā 1996. gads, 246. lpp.
3.
“Juridisko
terminu vārdnīca”, Nordik, Rīga, 1998. gads, 161. lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru