MUITAS POLITIKA TRANZĪTA JOMĀ -
PROBLĒMAS, RISINĀJUMI UN PERSPEKTĪVAS
Ievadam
Pārmaiņas austrumeiropas valstu
politiskajā sistēmā un, konkrēti, Padomju Savienības izjukšana deviņdesmito
gadu sākumā radīja strauju ekonomisko un tirdzniecisko aktivitāšu pieaugumu
reģionā. Neskatoties uz centralizēto, gadu desmitiem pastāvējušo saišu
izjukšanu, bijušajās Padomju Savienības republikās valstiskās neatkarības
atjaunošana bija pamats aktīvai tirdzniecisko sakaru nodibināšanai starp
austrumiem un rietumiem.
Latvija šajā kontekstā nebija
izņēmums. Savu valstisko politiku pēc neatkarības atjaunošanas tā iesāka tieši
ar Muitas dienesta izveidošanu un valsts nacionālās muitas politikas formulēšanu
jau 1990.gadā.
Laikiem mainoties, strauji attīstījās
tirdzniecība un īpaši, ņemot vērā Latvijas izdevīgo ģeogrāfisko stāvokli,
tranzītpārvadājumi kā no austrumiem uz rietumiem, tā arī otrādi.
Tomēr, pieaugot tirdzniecībai un tranzīta apjomiem, valsts
politikas un kontroles dienestu darbības trūkumi aizvien vairāk sāka bremzēt
liberālās tirdzniecības un tranzīta tendences mūsu valstī. Par to liecina arī
valsts muitas politika. Tādēļ referātā autors centīsies atspoguļot dažas
problēmas, kas aizkavē tranzītpārvadājumu norisi un līdz ar to vispārēju
tirdzniecības liberalizāciju.
Problēmu apskats
Vārds «tranzīts» tradicionāli saistās
ar kravu nosūtīšanu no eksportētājas valsts līdz importētājai valstij,
šķērsojot vienu vai vairākas trešās valstis jeb tranzīta valstis. No tranzīta
valsts viedokļa šajā gadījumā tranzītpārvadājums principā nozīmē preču
pārvietošanu cauri tās teritoriju no vienas robežas līdz otrai. Šāda pieeja ir
pamats daudziem pārpratumiem, respektīvi jebkura darbība ar tranzītkravām, kas
nav tieši saistīta ar preču transportēšanu starp diviem robežpunktiem, no
valsts viedokļa vairs netiek klasificēta kā tranzīta pārvadājuma sastāvdaļa.
Tādā veidā esam pieskārušies pirmai
no problēmām, kas Latvijā, īpaši tās par muitas lietu realizēšanu
atbildīgajiem dienestiem, neļauj piemērot starptautiskajā tirdzniecības praksē
noteikto kārtību. Šī problēma ir saistīta, pirmkārt, ar nepietiekošu modernās
muitas likumdošanas darbības izpratni mūsu valstī un, otrkārt, ar valsts
politiku, kas muitas profesionālās darbības jautājumus ir pilnībā pakļāvusi
valsts fiskālās politikas realizēšanai.
Runājot par tranzīta procedūras
izpratni, gribētos īsumā raksturot parastu preču tranzīta kārtību valstīs ar
modernu muitas likumdošanu. Tā, Eiropas
Savienības, līdzīgi arī kā Krievijas muitas likumdošanas sadala
tranzītpārvadājumu no vienas valsts robežas līdz otrai pa posmiem, - muitas
procedūrām, kuru piemērošanu vai arī nepiemērošanu izvēlās pats preču valdītājs
vai arī deklarētājs. Parasta kārtība ir tranzīta laikā mainīt transporta
līdzekli vai arī transporta veidu, t.i., realizēt multimodālo pārvadājumu (jūra
- dzelzceļš, dzelzceļš - autoceļš, utml.). Moderna tranzīta muitas procedūra,
ņemot vērā gan reālās tirdzniecības prasības, gan arī KIOTO konvencijā noteiktās
rekomendācijas, iekļauj sevī kā procedūras sastāvdaļu iespēju veikt visas
iepriekš uzskaitītās darbības bez tranzīta procedūras pārtraukšanas (skat.
pielikumu nr.1), respektīvi, bez jaunas muitas deklarācijas noformēšanas. Šādas
darbības var veikt ostās, muitas noliktavās, muitas kontroles zonās, brīvajās
zonās vai arī, izņēmuma gadījumos, tranzītpārvadājuma laikā - muitas
teritorijā. Latvijā, neskatoties uz to faktu, ka muitas procedūru piemērošanai
tiek izmantots Vienotais administratīvais dokuments, kurš ir speciāli paredzēts
šādām darbībām, šādu darbību veikšana principā netiek atļauta. Tā vietā
atbildīgai personai tiek piedāvāts vienām un tām pašām precēm piemērot vairākas
muitas procedūras, piemēram, uzglabāšanu muitas noliktavā (skat. pielikumu
nr.2) kopā ar vairākām secīgām tranzīta procedūrām, kas faktiski nozīmē:
1) vairākkārtīgu vienu un to pašu
preču muitošanu un līdz ar to vairāku muitas deklarāciju noformēšanu;
2) pie katras deklarēšanas atkārtot
muitas iestādēm sniedzamo informāciju un pavaddokumentus;
3) deklarējot tranzītpārvadājumus,
sniegt ziņas, kuru izmantošana tranzītpārvadājumos ir neraksturīga (piemēram,
preču muitas vērtību pie ievešanas muitas noliktavā).
Tā rezultātā tiek patērēts laiks,
veiktas principā tranzītpārvadājumam neraksturīgas formalitātes un kravas
kustība tiek aizkavēta.
Analizējot prasības, kādas Latvijā
tiek izvirzītas tranzītpārvadājumu noformēšanai, ir jāatzīmē, ka pastāv
acīmredzama nesaskaņa starp pagājušajā gadā pieņemto jaumo Muitas likumu un tā
praktisko piemērošanu. Šeit mēs saduramies ar otro problēmu, kas kavē
tranzītpārvadājumu veikšanu cauri Latvijai. Šī problēma izpaužas spēkā esošās
likumdošanas normu nesakritībā ar tās praktisko piemērošanu uz vietām. Tas
nozīmē, ka likumā ietvertās normas dzīvē nedarbojās. Piemēram, piemērojot
tranzīta muitas procedūru, preces netiek apliktas ar muitas maksājumiem un tām
nepiemēro tirdzniecības politikas pasākumus. Tomēr praksē bieži tranzītkravu
pārvadātātiem ir jāsastopas ar Latvijas varas iestāžu absurdajām prasībām par
muitas maksājumu piemērošanas nosacījumu ievērošanu (jau pieminētais piemērs ar
preču muitas vērtības deklarēšanu tranzīta laikā) vai arī īpašu atļauju,
licenču vai arī citāda veida tirdzniecības politikas pasākumu piemērošanu
attiecībā uz precēm. Piemērs, - 1996.gada beigās un 1997.gada sākumā Latvijā
muitas kontroles zonā tika realizēta vairāku liela apjoma tranzītkravu
aizturēšana un konfiscēšana uz aizdomu pamata par iespējamo kontrabandu un
muitas maksājumu nenomaksāšanu. Pēc pusgada tiesas darbiem visas konfiscētās
kravas tikas atdotas atpakaļ to valdītājiem un lēmumi par konfiskāciju
tika atzīti par spēkā neesošiem. Šis
piemērs apstiprina pieņēmumu, ka praksē darbojās cita «likumdošana», - dažādo
valsts kontroles dienestu instrukcijas, kas bieži vien pēc savas būtības ir
pilnīgi pretrunā gan likumdošanas normai, gan arī valsts starptautiskajos
līgumos paredzētajām normām. Šādas sistēmas izveidošanos Latvijā ir sekmējusi
muitas administrācijas neskaidrā struktūra un zināma likumdošanas izstrādāšanas
un ieviešanas mehānisma atrautība no tās reālās izpildes struktūras.
Vēl viena būtiska problēma,
saistībā ar tranzītpārvadājumu realizēšanu ir saistīta ar faktisku vienkāršoto
muitas procedūru mehānisma iztrūkumu mūsu valstī. Ar to tiek saprasta, no
vienas puses, vienkāršotas deklarēšanas formas izmantošana, piesakot preces
tranzītam, piemēram, nepilnīgi aizpildīta deklarācija, deklarācijas vietā
noformēts tirdzniecības vai transporta dokuments, periodiska deklarācija un, no
otras puses, vienkāršotas muitas procedūras piemērošana, piemēram, tranzīta
muitas procedūras noslēgšana muitas noliktavā bez muitas fiziskas klātbūtnes
nepieciešamības. Šobrīd Latvijā pat netiek pieļauta tāda starptautiski atzīta
un piemērota deklarēšanas norma kā tranzīta muitas deklarācijas aizpildīšana ar
roku nevis ar datoru.
Ir jāatzīmē, ka vienkāršoto procedūru, tāpat kā arī parasto
procedūru piemērošana ir lielā mērā saistīta ar elektroniskās datu apmaiņas
līdzekļu izmantošanu muitas, deklarētāju, pārvadātāju, u.c., darbībā. Šobrīd,
neskatoties uz zināmām iestrādnēm, EDP svarīgākās funkcijas, tas ir, kravu
kustības kontrole, riska faktoru analīze, iepriekšēja deklarēšana on-line
režīmā, joprojām nav reāli iespējams izmantot tranzītpārvadājumu
vienkāršošanai.
Aplūkosim vēl kādu problēmu. Starptautiskā muitas
likumdošana paredz vienkāršotu kārtību preču, tajā skaitā arī tādu, kas ir
paredzētas tranzītam cauri konkrētās valsts teritoriju, ievešanai muitas
teritorijā, izmantojot tā saucamās pirmsmuitošanas darbības vai, vienkārši
runājot, darbības ar precēm pirms to muitošanas (skat. pielikumu nr.4). Šīs
darbības detalizēti ir aplūkotas KIOTO konvencijas A.1 un A.2 pielikumos un
paredz iespējas kravu valdītājiem un deklarētājiem atlikt preču muitošanu uz
zināmu laika posmu, lai sagatavotos šai procedūrai, kā arī veikt īslaicīgu
pagaidu uzglabāšanu un kravas pārkraušanu, nepiemērojot muitas procedūru
«uzglabāšana muitas noliktavā». Pārvadātājiem, deklarētājiem un jebkurām citām
personām, kuras apkalpo kravu tranzītpārvadājumus, īpaši multimodālo
pārvadājumu gadījumos, ir nepieciešamas šādas iespējas. Tā kā praksē šāda
kārtība nedarbojās, tad šīs procedūras vietā, tiek izmantotas jebkuras citas
iespējas, kas dod līdzīgu rezultātu, - muitas noliktavas, kuru izmantošana ir
saistīta ar papildus muitas procedūras piemērošanu (skat. pielikumu nr.2),
brīvās zonas (skat. pielikumu nr.3), vai vienkārši muitas kontroles zonas
(piem., ostās), ja tiek saņemta atbilstoša muitas iestāžu atļauja.
Visbeidzot varētu pieminēt vēl
vienu būtisku problēmu, kas ievērojami traucē tranzītpārvadājumu norisi. Tā
ir saistīta ar robežšķērsošanu, piemēram, starp Latviju un Krieviju. Šobrīd
pastāvošās robežšķērsošanas formalitātes ir pilnīgi nepieņemamas no
tranzītpārvadājumu ātras un efektīvas realizēšanas viedokļa. Tā daži no
tipiskākajiem piemēriem:
1) tranzītkravām piemērojamās muitas
formalitātes tiek atkārtotas abās robežas pusēs, pieprasot vienas un tās pašas
ziņas un dokumentus par kravu, pārvadātāju, maršrutu, utml.;
2) robežšķērsošanas formalitātes bieži
tiek dublētas vienā un tajā pašā robežas pusē (piemēram, muitas iestāžu un
Sanitārās robežinspekcijas darbība Latvijas robežkontroles punktos);
3) nepastāv informācijas apmaiņas
sistēma starp abu valstu attiecīgajiem dienestiem un līdz ar to iespējas ātrāk
un efektīvāk veik tranzītkravu muitošanu, utt.
Šeit ir arī jāatzīmē varas iestāžu
vilcināšanās veicināt Latvijas un Krievijas robežkontroles procedūru
vienkāršošanu, lai tādejādi paātrinātu kravu plūsmu pa dzelzceļu un ar
autotransportu.
Nobeigumā gribētos pieminēt vēl
kādu vispārēju problēmu, kas saistās ar tranzītkravu kustību no austrumiem
uz rietumiem. Šī problēma ir saistīta ar vispārēji atzītas tranzīta sistēmas
iztrūkumu reģionā, kas varētu apvienot vienotā tranzīta sistēmā Krieviju un
citu NVS valstis, Baltiju un Rietumeiropu. Tā, tranzīta kravu nosūtītāji
austrumos, - Krievija un citas NVS valstis veido savu tranzītkravu pārvadāšanas
sistēmu, kas lielā mērā balstās uz Krievijas muitas likumdošanas normām un
starpvalstu līgumiem starp NVS valstīm par muitas savienību vai savstarpējo
sadarbību muitas jomā. Latvija kopā ar pārējām Baltijas valstīm veic
priekšdarbus, lai iekļautos Eiropas kopējā tranzīta telpā pastāvošajā Kopējā
tranzīta sistēmā, kas balstās uz Eiropas Savienības muitas likumdošanu un
Kopējā tranzīta konvenciju. Šobrīd praktiski nepastāv nekādu abu šo tranzīta
sistēmu vienojošo elementu, kas atļautu savienot vienotā tranzīta un transporta
sistēmā tranzītkravu nosūtītājus austrumos ar saņēmējiem rietumos, izveidojot vienkāršu
un efektīvu tranzīta mehānismu visā Eiropas reģionā.
Problēmu risinājumi un nākotnes
perspektīvas
Lai atrisinātu lielāko daļu no tām
problēmām, kuras tika uzskaitītas iepriekš un, vienlaicīgi, panāktu ātru un
kvalitatīvu tranzītpārvadājumu apkalpošanu Latvijā, ņemot vērā to apstākli, ka
90 procentu gadījumos šāds kravu tranzīts nāk no Krievijas vai arī iet uz to,
būtu jāpanāk, lai pastāvošā muitošanas sistēma tiktu maksimāli pielāgota kravu
pārvadāšanas, pārkraušanas, multimodālo pārvadājumu, u.c. ar
tranzītpārvadājumiem saistīto darbību praktiskajām prasībām.
Kā vienu no risinājumiem gribētos
pieminēt tuvākajā laikā sagaidāmo Latvijas nacionālās tranzīta procedūras
izveidošanu atbilstoši starptautiskajām prasībām. Līdz šā gada rudenim ir paredzēts,
ka stāsies spēkā jauna tranzīta muitas procedūras piemērošanas kārtība kopā ar
noteikumiem par galvojumu piemērošanu tranzītpārvadājumos. Minētie noteikumi ir
izstrādāti saskaņā ar Kopējā tranzīta konvenciju un paātrinās Latvijas
iekļaušanos Eiropas kopējā tranzīta telpā. Vienlaicīgi ir paredzēts arī ieviest
arī jaunu kārtību par muitas noliktavu darbību, kas paredz saskaņot noliktavu
darbību ar Eiropas Savienības prasībām un vienkāršot muitošanas kārtību, preces
ievedot noliktavā vai arī izvedot ārā no tās.
Līdz nākamā gada sākumam principā būtu
jāsāk darboties muitas brokeru institūtam, kas varētu ievērojami
atvieglot tranzītpārvadājumu realizēšanu cauri Latvijai.
Jāatzīmē arī, ka pavisam nesen tika
izdarīti vairāki būtiski labojumi Latvijas Muitas likumā, kas paredz ievērojami
liberalizēt muitas darbību, īpaši saistībā ar galvojumu piemērošanu un
vienkāršoto muitas procedūru ieviešanu.
Pēc uzņēmēju iniciatīvas Latvijā
valdības līmenī ir uzsāktas diskusijas par nepieciešamību paplašināt sadarbību
ar Krieviju kā lielāko Latvijas tranzītpārvadājumu partneri. Šajā sakarā ir
piedāvāti vairāki risinājumi, sākot no sadarbības līgumu noslēgšanas starp abām
valstīm konkrētu muitas formalitāšu vienkāršošanas nolūkos (piemēram,
iepriekšējas deklarēšanas procedūras ieviešana), līdz pat nepieciešamībai
veidot ar Krieviju kopīgus muitas punktus uz sauszemes robežas, dzelzceļa
robežstacijās un ostās.
Vienlaicīgi ar nepieciešamību
paplašināt sadarbību ar lielāko tranzītkravu nosūtītāju - Krieviju, tiek
risināts jautājums par pašas muitas darbības sakārtošanu Latvijā atbilstoši
jaunā Muitas likuma prasībām:
1) muitas darbības kompjuterizācija,
ieviešot elektroniskās deklarācijas iesniegšanu un noformēšanu, īpaši
tranzītpārvadājumos. Kā vienu no iespējamiem variantiem varētu pieminēt
iepriekšēju deklarācijas nosūtīšanu muitas iestādei pirms kravu nogādāšanas
tajā. Tas atļautu muitai izveidot tādu riska analīzes sistēmu, kas neaizkavētu
tranzītkravu plūsmu, bet pakļautu pārbaudei vienīgi konkrētas atlasītās kravas.
2) ieviešot garantijas sistēmu muitas
procedūru piemērošanā, nedrīkst pieļaut, lai muitas procedūras izmantošana šīs
sistēmas dēļ kļūtu neiespējama. Pašreiz vēl nav izstrādāts garantiju darbības
mehānisms konkrētās procedūrās. Darbs pie tā tiek turpināts ar mērķi maksimāli
vienkāršot šo principu kā no muitas kontroles viedokļa, tā arī no legālās
uzņēmējdarbības veicināšanas viedokļa.
Latvijas tranzīta biznesa asociācija, pārstāvot lielas
Latvijas tranzīta biznesa grupas intereses, aktīvi darbojas, lai veicinātu
tranzītam labvēlīgas muitas politikas veidošanu Latvijā, kas palielinātu valsts
tranzīta potenciālu reģionā un veidotu Latviju par stabilu tiltu kravu
tranzītpārvadājumiem starp austrumiem un rietumiem.
M.Ankalniņš,
LTBA
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru