Rīgas Pedagoģijas un izglītības
vadības augstskolas
4.
kursa
psihologa
darbam ar personālu specialitātes studentes
Sintijas Puķītes
Referāts
Naidīgu, agresīvu klientu konsultēšana
2001.
gada 4. janvārī
Saturs.
Bērnu agresivitāte.________________________________________________________ 3
Pieaugušo agresivitāte._____________________________________________________ 4
Naidīgu, agresīvu klientu
konsultācijas īpatnības.________________________________ 4
Izmantotā literatūra:_____________________________________________________________ 7
Vispārīgs raksturojums.
Bioloģija māca, ka agresija ir
fundamentāla katras dzīvas būtnes īpašība. Tas rāda, ka gan dzīvniekiem, gan
cilvēkiem agresija ir saistīta ar instinktu.
Agresija savā
fundamentālajā nozīmē ļauj organismam izmantot apkārtējo vidi savu vitāli
svarīgo vajadzību apmierināšanai. Šajā nozīmē agresija ir normāla.
Ir situācijas, kas
cilvēkā veicina agresivitāti:
1) jebkuras ciešanas, sāpes, kas rada pēkšņu un spēju atbildes reakciju -
atriebties, sist pāri darītājam;
2) bailes, nedrošība, neskaidrība;
3) stress, emocionālā nestabilitāte, kad emociju virspusē valda dusmas,
nesavaldība, taču tām “noskrienot” bieži vien atklājas bezspēcība;
4) gadījumi, kad kāda agresīva darbība ir veicinājusi panākumus un
agresivitāte ir nostiprinājusies kā pozitīvs darbības modelis;
5) sociālas grupas, kurās agresivitāte ir nostiprinājusies kā sabiedriskās
uzvedības ikdienišķa norma.
Agresīva ir tāda
cilvēka rīcība, kas nodara otram kādu zaudējumu - morālu, materiālu vai
fizisku. Agresivitāte ir tīša ļaunuma nodarīšana otram.
Bērnu agresivitāte.
Cilvēks nepiedzimst
agresīvs. Ir ļoti daudz dažādu uzskatu, kāpēc bērnos parādās agresivitāte. Ir
jānodala nosacīti veselu bērnu agresīvās reakcijas no tādu bērnu agresivitātes,
kuriem ir attīstības traucējumi. Agresivitātes veidošanās procesā noteicošā loma ir agrās bērnības
emocionālajai pieredzei - tam, cik daudz vai cik maz bērns ir saņēmis
mīlestību, glāstus, saprotošu attieksmi, cik bagāta vai cik nabadzīga bijusi
viņa emocionālā “barība” (pasakas, filmas u.t.t.).
Bērnu agresīvās
uzvedības cēloņi:
1) izlutināti bērni var būt agresīvi tāpēc, ka pieraduši darīt visu ko
grib;
2) bērns var kļūt agresīvs, ja ģimenē vai bērnudārzā neviens neprasa viņa
viedokli, neiedziļinās viņa problēmās, kāds viņa vietā vienmēr visu zina labāk
nekā viņš pats, tādā situācijā bērns sit aiz dusmām, tādējādi cenšoties sev
pievērst uzmanību;
3) reizēm bērns kļūst agresīvs, ja viņam liekas, ka pret otru izturas
labāk nekā pret viņu pašu;
4) bērns var būt agresīvs, ja baidās vai neprot paprasīt to, ko grib,
agresivitāte šajā gadījumā ir vienīgais viņiem pieejamais veids, kā
kontaktēties;
5) agresivitāte var būt intuitīvi atrasta “izlādēšanās” forma;
6) bērnā agresivitāte var rasties brīdī, kad kāds viņam nodara pāri, un
bērnā tāpēc uzkrājušās negatīvās emocijas, viņš meklē kādu vēl vājāku, uz kuru
izgāzt savu pārinodarījumu;
7) agresivitāte var būt arī tieksme vai arī var pāraugt par tieksmi, t.i.,
bērns ir līdzsvarots un mierīgs, un sāpes otram nodara tīšuprāt;
8) sasprindzināti bērni reizēm kļūst agresīvi, lai atbrīvotos no šī
iekšējā sasprindzinājuma.
Pieaugušo agresivitāte.
Pieaugušajiem
agresivitāte ir gatavība uzbrukumam. Tā sastopama, ja cilvēki ir naidīgi
noskaņoti. Agresivitāte var būt aktīva vai apspiesta.
Organiskā
agresivitāte ir raksturīga cilvēkiem ar impulsīvu un nevaldāmu temperamentu, kā
arī epileptiķiem un paranoiķiem.
Iegūtā
agresivitāte ir nejauša agresivitāte, kas izriet no kāda dvēseles stāvokļa,
kurš arī ir nejaušs. Tas var notikt, ja cilvēks ir pārāk aizdomīgs, ja viņam ir
ievainota patmīlība vai viņš ir nonācis afekta stāvoklī.
Arī galvaskausa traumas bieži vien rada
raksturā traucējumus, reizēm izraisot agresivitāti.
Iegūta agresivitāte raksturīga šizofrēnijai,
halucināciju psihozēm, vajātājiem un vajātajiem, greizsirdības drudža
pārņemtajiem utt. Viņiem agresija iekļaujas kompensācijas mehānismā, kas stājas
pretī bailēm un bēgšanai, uz ko mudina šīs bailes. Bet visa viņu izturēšanās
šķiet paužam ne tikai bezbailību, bet pilnīgu baiļu nepazīšanu. Nemitīgi
uzbrukdami viņi iedomājas, ka ir droši par sevi, tomēr izjūt pretrunu starp to,
kas ir šķietami, un to, kas ir patiešām. No šīs pretrunas dzimst bailes. Tad
atliek tikai kompensēt bailes, pastiprinot agresivitāti. Veidojas burvju loks.
Naidīgu, agresīvu klientu konsultācijas īpatnības.
Klientam būtu jāpasaka, ka šķiet viņš ir
naidīgi noskaņots un dusmīgs. Vārdi “naids”, “niknums”, “dusmas” un “agresija”
ir ļoti spēcīgi, tāpēc konsultantam savus minējumus būtu lietderīgāk noformulēt
ne tik kategoriski, piemēram: “Jūs izskatāties ar kaut ko neapmierināts”; “Vai
Jūs jūtaties vīlies?”; “Vai Jūs
nevēlaties kaut ko pateikt?”; “Tas izklausās, it kā Jūs būt sadusmots” u.t.t.
Ja konsultants nav īsti pārliecināts par klienta naidīgumu, viņš to var
noprecizēt, pajautājot: “Kas noticis?”; “Vai es kaut ko nepareizi pateicu vai
izdarīju?”.
Jebkurā gadījumā, sastopoties ar klienta
naidu un agresiju, konsultants nedrīkst uzvesties tā, it kā būtu noticis kaut
kas šausmīgs. Jāsaglabā miers. Nedrīkst izturēties pret klientu ar izsmieklu
vai nicinājumu, viņa naidīgums vienmēr jānoformulē un pret to jāattiecas
nopietni, jo tas vienmēr traucē konsultācijas gaitā.
Kā klienta neapmierinātības iemesli var tikt
minēti tādi, kā piemēram, nepatīk konsultanta runas veids, konsultants ir pārāk
jauns u.c. Taču tie nav īstie iemesli. Lai tiktu skaidrībā ar klienta naidīgumu
un tālāk uz to reaģētu, konsultantam ir pareizi jāizprot klienta pašreizējais
stāvoklis.
Naids un dusmas nav nekas patoloģisks vai
neparasts. Katrs normāls cilvēks nereti dusmojas vai ir nikns. Nav tādu
ikdienas situāciju, kurās nevaram izrādīt naidu, dusmas vai agresiju. Dažreiz
svarīgas lietas, kas jāpaveic, tiek motivētas ar dusmām. Parasti konsultantam
ir jāstrādā ar senu klienta naidu, kurš pagātnē ir radies no neizlādētām
dusmām. Naidīgumam ir sava jēga – tas ir pasaizsargāšanās palīglīdzeklis, tas
darbojas daudz efektīvāk, nekā bailes. Dusmas un naids var būt ne tikai kā
signāls, kas brīdina par briesmām, līdzīgi trauksmei un bailēm, bet arī jūtas,
kas nodrošina pašaizsardzību. No tā rodas agresija.
Konsultantam ir svarīgi uzzināt, no kā naids
ir radies. Iemesli parasti ir apslēpti katra klienta dzīves apstākļos. Naidam,
dusmām ir sava pagātne, kas katram cilvēkam ir individuāla, neatkārtojama.
Dzīves laikā, īpaši bērnībā, formējas individuālais “naida stils”, t.i., par ko
mēs dusmojamies, kā uzkrājas un kur paliek šis naids. Piemēram, vieni klienti
dusmojas, kad konsultants runā pavēlošā tonī, otri – kad skaidri un precīzi
nenorāda, kas jādara, trešie – kad uzdod pārāk daudz personisku jautājumu, kas
viņiem liekas kā pārmērīga ziņkārība. Līdzīgi apstākļi vienus klientus padara
niknus, citus – nē, kas saistīts ar katra cilvēka iepriekšējo dzīves pieredzi.
Konsultantam nav viegli pietiekami izsekot
katra klienta individuālajai naida vēsturei. Vissvarīgāk ir izprast, ka
naids un dusmas galvenokārt “tiek ienestas” konsultācijā, un tas nav tiešā
saistībā ar to, ko runā un dara konsultants.
Dažreiz konsultants var “aizvietot” kādu
cilvēku vai situāciju no klienta dzīves (tā sauktā “lomu maiņa”). Kad klients, īpaši jau pašā konsultācijas
sākumā, ir naidīgs, aizdomīgs, dusmīgs, konsultantam jāzina, vai šo jūtu
cēlonis atrodas pašā klientā. Nereti konsultantam ir nosliece apvainot sevi, jo
viņam šķiet, ka klientam vienmēr labs konsultants ir jāciena, un viņš nedrīkst
uz konsultantu dusmoties. Taču tā nav taisnība – dusmas ir universālas jūtas,
un tā ir ilūzija, ka labā konsultācijā tās nav sastopamas. Šīs jūtas var
rasties un rodas jebkurā konsultācijā. Svarīgi ir tas, ka konsultants,
attieksmē pret kuru klients nevar brīvi izrādīt savu neapmierinātību, dusmas
vai pat naidu, – ir slikts konsultants.
Svarīgi konsultācijā ir ievērot to, ka
dažreiz dusmas slēpj trauksmi. Tādās situācijās nepieciešams palīdzēt klientam
tikt skaidrībā ar savām jūtām, un tādā veidā transformēt naidu.
Lai gan konsultantam nav viegli palikt
mierīgam strādājot ar naidīgu klientu un uzklausīt nepieņemamas lietas par
sevi, taču nedrīkst aizmirst, ka atbildēt tāpat ar naidu – nozīmē izprovocēt
vēl lielāku naidu un dusmas no klienta puses.
Konsultantam, lai viņš spētu efektīvi
palīdzēt klientam pārvarēt savu naidu un dusmas, ir svarīgi apzināties savas jūtas līdzīgās
situācijās, identificēt savu neapmierinātību. Kad uz klienta naidu tiek
atbildēts laipni, gala rezultātā palielinās abpusēja uzticēšanās, aug
sadarbības un kopīgu mērķu sasniegšanas iespējas.
Eksistē liela atšķirība starp klienta dusmām,
kas radušās konsultācijas procesā un tiešiem apvainojumiem, kas adresēti
konsultantam. Pret šādiem apvainojumiem
konsultantam nav jāizturas toleranti, jo tie kaitē arī pašam klientam.
Parasti agresija, kas vērsta pret konsultantu, tiek pausta netieši. Viens no
šādas uzvedības variantiem var būt
konsultanta kolēģu, ar kuriem klients ticies iepriekš, nosodīšana. Dažreiz
pretenzijas mēdz būt taisnīgas, jo ne visi psihologi ir pilnvērtīgi un ētiski
savā uzvedībā. Bet vairumā gadījumu tiek pausti vai nu pilnīgi meli, vai ļoti
sakropļota informācija. Šādā veidā klients provocē konsultantu vai nu piekrist,
vai ielaisties diskusijās. Taču konsultantam abi šie klienta uzvedības varianti
ir nepieņemami. Konsultants jūtas neērti, bet klients gaida atbildi. Šādās
situācijās konsultantam jādod iespēja pilnībā paust savus pārdzīvojumus.
Kas attiecas uz nekontrolējamu naidu uz
konsultantu, tiek pieminēts plaši izplatīts mīts par to, ka īpaši bīstami
konsultēt ir psihiski slimus klientus. Taču īstenībā reāli bīstami ir tikai
daži no šādiem slimniekiem (piemēram, tie, kuri slimo ar paranoīdo šizofrēniju,
mānijām, organiskiem psihes traucējumiem). Lielākais vairums no viņiem tomēr
kontrolē savu agresivitāti. Taču, ja gadījumā rodas bīstamas situācijas,
konsultantam nevajag lieki demonstrēt savu varonību. Viņam ir mierīgi un,
nekādā gadījumā, nedraudot klientam,
jāpasaka, ka agresīva uzvedība ir nepieņemama, un nepieciešamības gadījumā tiks
pieņemti disciplinārie mēri. Teiktajā nedrīkst atskanēt naids. Parasti šādi
kritiski klienti samierinās ar šo ierobežojumu, jo paši uztraucas par savas
uzvedības sekām.
Niknuma sajūta, dusmu sajūta ir bieži
sastopama Problēma bieži rodas tad, kad
klients nespēj savas jūtas izrādīt, zina, ka vajag aizsargāties, bet nespēj
veikt agresīvas darbības. Nereti tas ir saistībā ar aizspriedumiem,
stereotipiem, kas ir ļoti izteikti arī mūsu kultūrā. Jūtu apspiešana sevišķi raksturīga vīriešiem,
tāpat kā raksturīga tā sauktā dusmu agresija – alkoholisms, kautiņi u.tml.
Mūsu sabiedrībā eksistē bioloģiski un sociāli
noteikti aizliegumi pret agresiju. Dzīvniekiem ir stingri noteikts, ka nedrīkst
uzbrukt mazuļiem un mātītēm, ja tas tomēr tiek darīts, viņi ir slimi.
Cilvēkiem bioloģiskie aizliegumi ir
daudz vājāki. Tāpēc ļaudis nosaka savu kultūru, un šeit parādās kultūras
aizliegumi, rituāla uzvedība. Visām tautām raksturīgi ir divreiz gadā lieli
svētki, enerģiski rituāli – ziemas un vasaras saulgrieži. Tas ir labs veids kā
atbrīvot savu uzkrāto enerģiju. Rituāli ļauj apmierināt iekšēju nepieciešamību,
neievainojot citus. Tas ir nepieciešams, ja cilvēks grib būt vesels.
Visbiežāk konsultācijā ir sastopams apslēpts
naids, ko konsultants parasti izjūt. Ar to tikt galā ir daudz grūtāk, nekā
ar atklātu agresiju. Lielākais vairākums klientu nav gatavi identificēt šo
apslēpto naidu. Konsultantam var būt pat bīstami šādu apslēptu naidu krasi
pārvērst atklātā. Taču, ja konsultants sarunā ar klientu sajūt ko tamlīdzīgu,
ir jāpalīdz klientam verbalizēt savus pārdzīvojumus, tos paust atklāti, jo
jebkuri spēcīgu emociju pārdzīvojumi, īpaši negatīvi, dezorganizē klienta
loģisko domāšanu un uzvedību, veicina psihosomatisko simptomu rašanos un
apgrūtina konsultācijas procesu. Šādiem klientiem ir jājautā: “Šķiet, ka kaut
kas Jūsu dzīvē Jūsos izraisa rūpes, vai Jūs nepastāstītu par to?”; “Kas Jūsu
dzīvē notiek pašlaik, kas tajā ir mainījies, kas kļuvis citādāks, nekā agrāk?”.
Šādi jautājumi, tiek vērsti uz klienta
ikdienas dzīvi: ģimeni, darbu, attiecībām ar tuviniekiem un draugiem. Ne reti
konsultants saņem atbildi “Viss ir labi”, taču tā ir tikai atrunāšanās, tāpēc
jāturpina jautāt par dažādiem klienta dzīves aspektiem: ar ko viņš nodarbojas,
ar ko kopā strādā, kāds ir ieguldījums kopējā darbā, kā viņš pavada brīvo
laiku, kādas ir attiecības ģimenē. Taču nedrīkst uzstājīgi prasīt stāstīt par
konfliktiem, negatīvām jūtām. Konsultantam ir jāpalīdz klientam ne tikai
apzināties savu naidīgumu, bet jānorāda, kā tas ietekmē viņa uzvedību.
Konsultējot agresīvus
klientus, svarīgi noskaidrot, kādas prasības šim cilvēkam ir apspiestas un kādā
dzīves organizācijas formā viņš dzīvo, kādas ir ģimenes robežas – vai tā ir
slēgta (noslēgta no apkārtējiem) vai atvērta. Svarīgi uzzināt, vai katram
ģimenes loceklim ir sava teritorija (pētījumi liecina, ka pārāk maza
apdzīvojamā platība veicina agresijas rašanos). Kādi rituāli šiem cilvēkiem
ģimenē ir aktuāli, kādi uzvedības stereotipi ir būtiski.
Ļoti bieži (85%
gadījumu) agresīvi cilvēki paši kādreiz ir bijuši agresijas upuri. Agresīvs
nepiedzimst, agresīvs kļūst dzīves gaitā.
Seminārā “Psiholoģiskā
konsultēšana” tiku iepazīstināta ar dažām agresijas izlādēšanas tehnikām, kas
manuprāt, ir ļoti noderīgas. Taču tās izmantojot ir jāievēro trīs prasības:
1. tehnikām ir jābūt pilnīgi drošām, konsultants par to atbild;
2. tām ir jāizlādē emocijas, tās ieslēdz sevī kustības un darbu ar
elpošanu;
3. svarīgi uztvert, kas notiek ar klienta kustībām un ķermeni,
jānoskaidro, kas klientam nepatīk, rada diskomfortu.
Nobeigumā
gribu teikt, ka pēc manām domām, lai konsultētu naidīgus un agresīvus klientus,
konsultantam ir nopietni jāstrādā ar savu agresiju, jāmāk veselīgi izlādēt
savas dusmas, jāizprot pašam sava naida un niknuma cēloņi, jo šīs jūtas piemīt
jebkuram cilvēkam, ir tikai jāmāk ar tām pareizi sadzīvot un tikt galā.
Izmantotā literatūra:
1. Р.Кочюнас “Основы психологического консультирования»,
Москва, Академический Проект, 2000
2. Р.С.Немов “Психология”, Москва, 1998 (I grāmata)
3. P.Dako “Psiholoģijas brīnumainās uzvaras”, Rīga, Zvaigzne ABC, 1999
Vēl šajā darbā
izmantoju zināšanas, ko guvu seminārā – praktiskajās nodarbībās “Psiholoģiskā
konsultēšana” (pašlaik esmu izgājusi 4.līmeņus), kuru vadīja pasniedzēji no
Sanktpēterburgas: Jeļena Česnakova un Andrejs Ļihtarņikovs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru