Naturālisms (lat. natura - daba) kā literārs virziens
izveidojas 19.gs. 60.-80.gados. Tā populārākais teoriķis un praktiķis ir
E.Zolā(1840.-1902). Viņš uzskata, ka mākslas galvenais uzdevums ir pētīt un
attēlot faktus. Šā du prasību izvirza arī kritizētāja reālisma māksla. Taču
dzīves procesa izziņas pamatprincipos starp reālismu un naturālismu ir būtiska
atšķirība, jo naturālisms daiļrades procesā pietiekami nenovērtē subjektīvo
faktoru. Tas prasa atveidot dzīves parādības mākslā bez to idejiski estētiska
vērtējuma. Tātad mākslinieks te būtībā atsakās iejaukties sabiedrisko procesu
vērtējumā, izdarīt faktu analīzi, lai nonāktu līdz noteiktiem secinājumiem.
Naturālisma teoriķi noliedz ideālu nozīmi jaunrades procesā, noniecina mākslas
audzinošo, sabiedrību pārveidojošo funkciju. Zolā noraida fantāziju mākslā,
viņš uztver mākslas tēlu kā tiešu dzīves fotogrāfiju.
Cilvēka dzīvē par noteicošajiem E.Zolā
uzskata nevis sociālos, bet bioloģiskos faktorus. Tāpēc savos romānos
rakstnieks lielu uzmanību pievērš iedzimtības problēmai, ar iedzimtību viņš
izskaidro veiksmes un neveiksmes savu literāro varoņu dzīvēs.Padarot cilvēka
dzīvi atkarīgu galvenokārt tikai no bioloģiskiem faktoriem, naturālisms nespēj
atklāt galvenos cēloņus, kas izraisa konfliktus kapitālistiskajā sabiedrībā.
Iedzimtības teoriju plaši izmanto reakcionārās buržuāzijas aprindas, lai
attaisnotu sociālo nevienlīdzību kapitālisma iekārtā. Tātad naturālisma
estētiku nosaka divi galvenie principi – bezkaislīga dzīves faktu kopēšana un
bioloģisms. Abi šie principi ir asā pretrunā ar mākslas audzinošo, dzīvi
izzinošo un pārveidojušo funkciju. Jāuzsver, ka talantīgākie šī virziena
piekritēji – E.Zolā, G.Mopasāns, brāļi E. un Ž.Gonkūri pārvarēja šā virziena
teorētisko principu ierobežotību un radīja sabiedriski nozīmīgus darbus.
Ģirts Legzdiņš
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru