Jēkabs
Grīns, kas rakstniecībā pazīstams vienīgi ar pseidonīmu Aleksandrs Grīns,
dzimis 1895. gada 15. augustā Jēkabpils apriņķa Biržu pagasta Ziedos. Viņš ir
jaunākais dēls ģimenē, bet vēl viņam ir vecākais brālis - Jānis Grīns. Jēkabam
ir arī dvīņu brālis Mārtiņš, kas nodzīvo tikai nedaudz vairāk par vienu gadu.
Tā kā Jēkabs bija par Jāni piecus gadus jaunāks, tad viņš lielā mērā auga viens
pats. Vēlāk Jēkabs par sevi teica: "Es esmu uzaudzis ar sevi un
Bībeli". Jānis ir sarakstījis atmiņas par savu dzimtu, kur par savu brāli
raksta: "Viņš klusu sēdēja pie mājas lieveņa zālē un spēlējās ar veco,
melno Pakānu. Kad iemācījās lasīt, tad, tā kā bilžu vai bērnu grāmatu nebija,
urbās Skolas maizē vai Bībelē, tās atkārtodami pārlasīdams, viņš krāja
materiālu dažam vēlākam literāram sacerējumam, ko rakstīja pastišā, atdarinot
seno laiku valodu. Citreiz man likās, ka viņš izlasīto ilgi pārdomā, jo nebija
kurp steigties; visādā ziņā viņš vairāk par mani apguva koncentrēšanās māku.
Kad sāka mācīties rakstīt, izrādījās, ka mazais brālis ir ķeiris. Pieaudzis
vienādi veikli rakstīja ar abām rokām pārmaiņus, ko kā citādi tik daudz varētu
sarakstīt, "satecināt", kā viņš mīlēja sacīt." Jāpiebilst, ka
Jānis (1890 - 1966) kļūst par vienu no izcilākajiem latviešu literatūras
kritiķiem un redaktoriem, kā arī ir vairāku prozas un dzeju krājumu autors.
Vispirms
A.Grīns mācās Muižgales pamatskolā. Viņš šajā skolā mācās no 1904.- 1906.
gadam. Tad viņš iestājas Jēkabpils tirdzniecības skolā. Zēnam iznāk nemitīgi
konflikti ar skolotājiem - visvairāk disciplīnas dēļ un 1910. gadā viņu izslēdz
no skolas. Nekas neatliek, kā doties uz Rūjienas ģimnāziju pie vecākā brāļa,
bet pēc gada uz Cēsīm, kuru viņš beidz 1914. gadā. Tur viņš beidz Millera jeb
Zariņu Kārļa skolu. Tālākos plānus par Tērbatas Universitāti un medicīnas
studijām pārtrauc 1. pasaules karš. Viņš iestājas Alekseja karaskolā Maskavā,
kuru pēc dažu mēnešu apmācībām karodznieka dienesta pakāpē nosūta uz
fronti1915. gadā. Viņš dien vairākās cariskās armijas daļās Galīcijā.
1916.
gadā, kad nodibinās pirmie latviešu strēlnieku bataljoni, viņš panāk savu
pārcelšanu uz šim jaunformētajām vienībām. Sākumā viņš ir rezerves bataljonā
Tērbatā, pēc tam tiek ieskaitīts 4. Vidzemes bataljonā. Kādu laiku viņš atrodas
frontē pie Smārdes, tad pie Olaines purviem.
Tieši
frontē Jēkabs Grīns kļūst par Aleksandru Grīnu - gan ne oficiāli, jo pasē vārds
netiek mainīts. Pēc tā laika paražas, bērni tika nosaukti krusttēva vārdā. Bet
Grīniem ar krusttēviem nebija paveicies. Jānim tas ir mātes brālis - liels
dzērājs, bet Jēkabam tas ir tēva brālis - galīgs neveiksminieks. Jēkabam agri
sāk nepatikt ne krusttēvs, ne savs vārds. Par leitnanta Grīna jauno
"krusttēvu" kļūst viņa komandieris Aleksandrs Plesners. Rakstnieks šo
notikumu ir aprakstījis kādā "Dvēseļu puteņa" otrās daļas epizodē.
Lielākās
un asiņainākās cīņas viņu neskar, bet tomēr visu laiku viņš ir iekšā pašā
karavīru dzīves mutulī. Tomēr viss šis laiks ir veidojis viņa personību,
atstājis neizdzēšamas pēdas viņa dvēselē un apziņā, veidojis vērtību skalu,
vīrišķības un varonības izpratni, licis tautas liktenim kļūt par vienu no
galvenajām tēmām Aleksandra Grīna daiļradē.
1917.
gada 20. jūlijā Grīnu smagi ievaino, operē Rīgā, bet evakuācijas laikā pārved
uz Pēterpili. 1918. gada aprīlī viņu demobilizē no armijas, tāpēc viņš dodas uz
Tērbatu studēt medicīnu, tomēr kara apstākļu dēļ viņš tomēr pārtrauc mācības.
1919. gada martā viņu mobilizē Sarkanā armija, bet tās atkāpšanās laikā dezertē
no tās. Tad viņš nokļūst Bauskā pie vāciešiem un visbeidzot nokļūst Jelgavā
Baloža brigādē un ar to ieiet Rīgā. Kādu laiku viņš armijas virspavēlnieka
štābā vada kara cenzūru un ir laikraksta "Latvijas Kareivis"
līdzredaktors. No armijas A. Grīns demobilizējas 1924. gadā kapteiņa dienesta
pakāpē.
Pēc
demobilizēšanās viņš strādā par darbvedi Aleksandra Augstuma slimnīcā, kā arī
dažādās laikraksta redakcijās kā "Rīgas Ziņas", "Brīvā
Tēvija", "Latvis". 1928. gadā, pametis žurnālista darbu, viņš
ķeras pie milzīga darba "Pasaules vēsture", ko 25 burtnīcās publicē
izdevniecība "Grāmatu draugs". tam seko 14 burtnīcu liels izdevums -
"Kultūras un tikumu vēsture", tad "Zeme un tautas". Pēc tam
A. Grīnam nākas atgriezties žurnālista darbā. 1933. gadā iestājas "Brīvās
zemes" redakcijā. No 1935 - 1936. gadam ir arī jaunā laikraksta
"Rīts" redaktors. Nodibinoties padomju varai 1940. gadā, tāpat kā
daudzi citi Latvijas armijas virsnieki, A. Grīns tiek nosūtīts uz Liteni. Tur
kopā ar pārējo 43. teritoriālo korpusu 1941.gada 14. jūnijā tiek apcietināts un
deportēts uz Krieviju. Ir ziņas, ka viņš ir tiesāts un nošauts Astrahaņas
apgabalā. Viņš ir miris 1941. gada 25. decembrī 46 gadu vecumā. Piederīgiem
atsūtītajā oficiālajā izziņā ir ierakstīts tikai rakstnieka miršanas datums.
Aleksandrs
Grīns pieskaitāms pie visražīgākajiem latviešu rakstniekiem. Tikai divdesmit
radošā darba gados, A. Grīns ir publicējis vairāk nekā pussimtu stāstu un
noveļu, daudzas literatūrkritiskas un publicistiskas apceres. A. Grīns
sarakstījis arī vairākas lugas un biogrāfisko eseju krājumus "Varoņu
grāmata", "Vadoņi un politiķi", "Trīs gadsimti un trīs
vadoņi", "Kauju karalis Kārlis XII". Kādreiz populāra bijusi arī
Grīna sarakstītā "Latvijas Vēsture skolām". Ar dažādiem pseidonīmiem
Aleksandrs Grīns publicējis arī vairākus desmitus humora un satīras darbus.
Taču pats nozīmīgākais ir A. Grīna romānista veikums - 7 romāni - "Dvēseļu putenis", "Saderinātie",
"Zemes atjaunotāji", "Nameja gredzens", "Trīs
vanagi", "Tobago" un "Debesu ugunis".
"Nameja
gredzens" ir Aleksandra Grīna pirmais romāns, kas periodikā pirmo reizi
parādās 1929. gadā, bet grāmatā 1931. gadā. Krievu tulkojumā "Nameja
gredzenu" publicē Rīgas laikraksts "Segodņa" 1936. gadā, un tūlīt
pēc tam tas iznāk arī atsevišķā grāmatā. 1939. gadā "Nameja gredzenu"
izdod lietuviešu valodā.
Šis
romāns Aleksandram Grīnam jau ir tematiski raksturīgs. Nameja, Zemgales pēdējā
valdnieka tēmu A. Grīns sāk risināt kopš savas pašas pirmās grāmatas - pret Tērvetes
Nameju cīnās krustnesis Bertrams no Tionvilas ("Krustneša gaitas"),
par Nameja pīšļu sadedzināšanu aiz bailēm, ka tam pieder burvju vara pār
zemgaļiem, stāsta "Nameja atgriešanās". Un tad seko romāns
"Nameja gredzens", kurā gan stāstīts par krietni vēlāku laika periodu
- 17. gadsimta Kurzemi, Kurzemes un Zemgales hercogistes vēsturi, tās ļaužu un
arī valdnieku likteņiem 17. - 18. gs.
"Nameja
gredzens" ir raksturīgs Aleksandra Grīna rakstības veidam - dēkains sižets
ar pēkšņiem likteņa pavērsieniem, atšķirīga, ļoti dažāda darbības vide, sākot
ar netīru ceļmalas krogu un vienkāršu latviešu zemnieku istabu līdz Kurzemes
hercoga pilij Jelgavā un Polijas karaļa pilij Varšavā. Grīns stāsta arī par
raganu sārtu Kalnamuižā, gan poļu karapulku cīņām moldāvu zemē pret valahiem un
tatāriem, gan Moldāvijas grāfa Zamoiska dzīrēm, gan latviešu zemnieku mocīšanu
Jelgavas pils pagrabos.
Romānā
ir divas sižetiskās līnijas. Romāna galvenais varonis ir kņazs Gundars, kas
poliskajā vidē no Skumanta kļuvis par Bogislavu. Viņa vectēvs būdams uz nāves
gultas atsauc Skumantu pie sevis no Itālijas, lai nodotu tam ķēniņa Nameja
testamentu. Skumants ir Nameju dzimtas pēdējā atvase - Nameja - "varenā
karotāja un tautas sarga" - meitas Gunas un Tērvetes pils koklētāja
Gundara - "sapņotāja un nevarības kareivja" - pēcnācējs. Skumanta
divos vecākajos brāļi, kas bija gājuši bojā, ritējušas karotāja Nameja asinis,
bet Skumantā arī "sapņotāja un dziesminieka Gundara svaidīgās un
nepiepildāmu sapņu un dēku pilnās asinis". Vēlāk šis it sevišķi parādās
jaunā kņaza Gundara attiecībās ar Sandomiras kņazieni Mariju, kad Bogislavs uz
laiku pat aizmirst par Zemgales atbrīvošanu un krīt mīlestības varā. Nameja
testamentā ir teikts: "Visi lai ir brīvi, un kungs pār zemgaļiem tikai
mana gredzena valkātājs, ar vārpu vaiņagu kronētais...". Skumants šo
gredzenu atrod, kad saplīst kāda sena vāze - Skumantā mostas apņēmība atbrīvot
Zemgali. No šī brīža visās viņa gaitās kņazu Gundaru pavada viņa vectēva draugs
Gaidis. Gundara ceļš ved pie diplomātiem, grāfiem, karaļiem. Noticot poļu
karalim Nameja pēcnācējs nokļūst karaļa cietumā, taču Sandomiras kņaziene to
izglābj, un Gundars dodas uz Zemgali, lai atbrīvotu to no vācu muižnieku varas.
Izšķirošajā kaujā veiksme mijas ar neveiksmi - pana Radzivila huzāri tiek
sakauti, tad ar pēdējiem spēkiem zemnieki cīnās pret skotu algotņu karaspēku,
un tieši tajā brīdī, kad zemnieki domā, ka ir uzvarējuši un atguvuši brīvību,
skoti uzbrūk un kņaza Gundara karaspēks cieš sakāvi un lielākā daļa zemnieku
iet bojā. Pats kņazs iet bojā Tērvetes pilskalnā mokpilnā nāvē, taču paliek
sapnis un cerība par brīvību, paliek Nameja gredzens, ko mantos Gundara dēls.
Otrajā
sižetiskajā līnijā tiek attēlota Silenieku dzimta. Dzimtas liktenis ir traģisks
- meita Zane tiek sadedzināta uz sārta kā bērnu nozūmētāja, nākošā dienā no
bēdām nomirst tēvs. Jaunākais brālis Kaspars atriebj savu māsu un tēvu,
nogalinot savas māsas pavedēju amtmaņa dēlu Joahimu. Viņa galvu Kaspars aiznes
pie tēva kapa, tā pildīdams senu maģisku rituālu. Pēc tam Kaspars bēg uz
leišiem, kur satiek kņazu Gundaru. Kaspars pavada kādu laiku kopā ar Gundaru un
Gaidu, un tad Kaspars tiek sūtīts uz Zemgali, lai paziņotu zemniekiem par
Nameja pēcteča nodomiem. Kaspars aiziet bojā mēģinājumā ar viltu iekļūt
Jelgavas pilī, kad kāda pārāk norūpējusies māte, domādama, ka glābj savu dēlu,
nodod visu zemnieku karapulku.
Par
Aleksandra Grīna daiļradi 20. gadsimta 30. gados tika lietos jēdziens maģiskais
reālisms. Grīns ir noārdījis robežu, kas šķir dzīvos no mirušajiem un reālo pasauli
no maģiskās. Romānā viss ir savijies - reālais vēsturiskais laikmets un
konkrētā ģeogrāfiskā vide ar maģijas pasauli, latviskajām paražām, ticējumiem
un mitoloģiju.
Romānā
plaši tiek parādīta tā laika ticība pārdabiskajam: tiek dedzināti raganu sārti,
Silenieku puiši klāj galdu veļiem, kurus jaunākais dēls Kaspars arī redz,
Sandomiras kņazieni uzskata par raganu un vilkati, pirms kaujas zēni runā par
to, ka viņu jaunajam ķēniņam ir pašas Laimas vai Pērkona dots gredzens. Arī
zemnieku ticību Namejam un nostāstus par Zemgaļu ķēniņu var uzskatīt par
pārdabisku - gadsimtiem ilgi viņi katrā
paaudzē līdzi nodod šo teiku par Nameju, kas nāks un atpestīs zemi no vācu
kundzības.
Romānā
ir arī daudz pareģojumu par kņaza Gundara likteni. Jau pašā romāna sākumā Gaidis
saka: "Tikai prieka gan viņš nepieredzēs nekāda, šajā saulē
dzīvodams." Pirms došanās pie poļu karaļa, kur Gundars nokļūst gūstā,
Gaidis saka: "Kungs, es naktī atkal taujāju savas zintes, un viņas saka,
ka tev šodien draud nāves briesmas." Kņazs Gundars nosapņo arī savu nāvi
un sava zemnieku karaspēka sakāvi: "Viņš atradās saules apspīdētā kaujas
laukā, kas pletās līdz pašam apvārsnim, pilns sakapātu miroņu. Milzīgas
zilganmelnas mušas, klusi sīkdamas, slinki griezās ap kritušiem. Stīvi nespodrām
acīm, sazilnējušām, izķēmotām sejām mirušie vērās saulainās debesīs. Kņazs
pavērās tuvāko gulētāju sejās un ieraudzīja savu veco kalpu vaibstus."
"Nameja
gredzens" nav saucams par vēsturisku darbu, jo sižets ir izdomāts un
nebalstās uz konkrētiem Latvijas vēstures faktiem, arī pats kņazs Gundars ir
autora fantāzijas radīts. Vēsturiskumu darbam piešķir laikmeta tēlojums ar
Polijas un Zviedrijas interešu sadursmi, kur sava loma ir Kurzemes un Zemgales
hercogistei, gan latviešu zemnieku un muižnieku, gan arī hercoga ierēdņu
attieksmju tēlojumam. Romānā darbojušās vēsturiskās personības ir Namejs -
Zemgaļu valdnieks 13. gadsimtā, Stefans Batorijs un Sigismunds III Vāsa -
Polijas karaļi, hercogs Kārlis, Kurzemes hercogs Frīdrihs no Ketleru dzimtas un
citi. Jāteic, ka hercogu Frīdrihu Aleksandrs Grīns ir attēlojis samērā ironiski
- hercogu moka nieze, viņam patīk sūdzēties par savu dzīvi, viņš baidās no
ikkatra nieciņa un, padzirdot par briesmu tuvošanos, bēg, ko tik kājas nes.
Silenieku Kaspars runājot baznīcā hercogu nosauc pat par Jelgavas Pidriķi.
Rakstnieks
Pēteris Ērmanis par "Nameja gredzenu" saka: "A. Grīna rakstnieka
īpatnību varētu apzīmēt kā karu un noslēpumaina, tumši mistiska baiguma alksmi;
tātad viņā, tāpat kā viņa varonī, mīt karotājs un sapņotājs, bet autorā šis
duālisms saskanīgāks nekā varonī. Mīlēdams visādas drausmīgas un asiņainas
ainas, Grīns tad arī neskopojas viņu radīšanā, un reizēm liekas, ka briesmu
asiņu un mocību tomēr par daudz. Bet ko darīt - tāds galu galā tomēr bija
tēlotais laikmets, un šais šausmu ainās Grīns parādās kā apbrīnojams, smalks
mākslinieks; īpaši spēcīgi tēlots dumpinieku brauciens pa Lielupi miglainā
naktī, kad straume viņiem pretī nes nodevīgi noslepkavoto biedru līķus. A.
Grīna stils romānā sasniedzis lielu cietību un vingrību."
Atzinīgi
par šo darbu izsakās arī Kārlis Štrāls: "Romāns uzbūves ziņā pieder pie
visstingrākajiem mūsu literatūrā un, bez šaubām, būs ierosinātājs arī
turpmākām, vēl plašākām un dziļākām, iespējamībām šajā rakstniecības žanrā.
Viņa autors ar to izvirzās nenoliedzami ievērojamā vietā."
Savukārt
Jānis Veselis par romāna vispārējo māksliniecisko veidojumu saka:
"Aleksandrs Grīns savus priekšstatus sakāpina līdz fantastiskām vīzijām.
Dabai viņš liek dzīvot līdzi savu varoņu pārdzīvojumiem. Jau šādos paņēmienos
manām, ka rakstnieks atraisās no sava sākuma stila objektivitātes, kļūst
emocionāli saviļņots, jo viela te nav vairs indiferentais estētiskais sižets,
bet darbības, kas dziļi nacionāli un personīgi aizkustina, aizgrābj, uztrauc.
(..) Kaut gan autors, labs vēstures pazinējs, laikmetīgo pusi cenšas attēlot
pareizi un nenovērsties no skaidriem, zināmiem faktiem, tomēr "Nameja
gredzens" nekādi nav uzskatāms par reāli vēsturīgu romānu: tā ir
individuāli radīta latviešu nacionālā teika - kā Pumpura "Lāčplēsis"
vai Raina "Indulis"."
Izmantotā literatūra.
1)
Aleksandrs
Grīns " Nameja gredzens", Rīga, Zinātne, 1989.g.,
2)
"20.
un 30. gadu latviešu rakstnieku portreti I", Rīga, Zvaigzne ABC, 1997.g.,
111 - 135. lpp.,
3)
"Literatūra
11. klasei", Rīga, Zvaigzne ABC, 1996.g., 383. - 396. lpp.,
4)
Harijs
Hiršs "Vēl viena atgriešanās", Rīga, Liesma, 1990.g., 5. - 28. lpp.,
5)
Guntis
Berelis "Latviešu literatūras vēsture", Rīga, Zvaigzne ABC, 1999.g.,
94. - 97.lpp.,
6)
Tildes
Vēstures Datorenciklopēdija.
Gunta K.
kat@apollo.lv
Darba
nosaukums: Aleksandrs Grīns "Nameja gredzens"
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru