Latvijas
Universitātes
Filoloģijas
fakultātes
3.
kursa studentes
Dzidras
Šķutes
referāts
literatūras vēsturē
Novatorie
aspekti Eduarda Virzas dejoļu krājumā “Biķeris” un pasaules uztverē.
Rīga, 1997
20.
gadsimts latviešu literaturā ienes jaunas un interesantas dvesmas. Jāatzīst, ka
ne visi lasītāji , literatūras kritiķi un cienītāji spēja pieņemt šo jauno
pavērsienu literatūrā. No daudzu puses neredzētais un neparastais, respektīvi,
jaunais tiek uztverts kā vulgārais un nepieklājīgi neķītrais. 20. gadsimta
sākuma modernisms ar daudzajiem stilistiskajiem eksperimentiem izraisīja
iebildumu un polemisku strīdu gūzmu, jo ne viss no meklētā un gribētâ
realizējās mākslnieciskajā veiksmē.
Dzejā
Edvarts Virza ienāk laikā, kad latviešu sabiedrības revolucionārās aktivitātes
noplakušas, diezgan virspusēji sociāli orientētā dzejas tematika atvirzīta
fonā. Jo sevišķi spilgti literatūrā izpaužas dekadences strāvojums. Dekadentiem
kritiķi piepulcina arī E. Virzu, kura dzeju stilistiskajā virzībā varētu
tuvināt Viktora Eglīša, Antona Austriņa, Kārļa Štrāla un citu dekadences
pārstāvju rakstīšanas manierēm. 1906. gadā Virza jau ir iepazinies ar lielāko
daļu tā laika rakstniekiem, mākslniekiem. No tēva mājām “Billītēm” viņš bieži
brauc uz Rīgu klausīties Jēkabsona, Štrāla, Eglīša, Damberga un citu
rakstnieku, dzejnieku un kritiķu runas un lekcijas. Saietos vērojama divejāda
attieksme no E. Virzas puses - vai nu viņš uzmanīgi, sevī nogrimis, klausās
citu runās, vai aktīvi piedalās debatēs, paužot visai interesantas un
savdabīgas atziņas, kas citiem pirmajā brīdī liekas pavisam nepieņemamas.
Lielie literatūras kritiķi un vērtētāji ir izbrīnīti par šo savdabīgo fenomenu.
Šajā laikā dzejnieks daudz lasa krievu uv vācu simbolistu darbus un jaunāko
dzeju. Liela nozīme Virzas dzejas attīstības ceļā piedēvējama V.
Eglītim. Topošais talants, domājot par savu dzejnieka attīstību, secina, ka
jaunajiem dzejniekiem no iepriekšējās dzejnieku paaudzes autoritātes spēj būt
tikai Aspazija ar spontalitāti, dinamiskumu, erotismu un daļēji Rainis. Vēlāk
gan šis uzskats mainās.
E. Virzas azartiskums, ārējā un iekšējā
dinamika vienlīdz vērsta gan uz ārpasauli, gan uz iekšieni, dvēseli. Ārēji
impulsīvais cilvēks, ir tikpat dinamisks arī iekšēji. Tā rezultātā, straujās
dabas un jutekliskās sfēras impulsu
vadīts, Virza rada dzeju. Dzejniekus, pēc dzejas radīšanas intensivitātes
un procesa ilguma veida dala divās daļās
- tajā, kur dzeju rada spontāni un tādā grupā, kas dzejoli veido no maziem
fragmentiem, kas vibrē dzejnieka apziņā un no tiem racionāli tiek veidots
dzejolis. Virza pieder pie pirmās grupas dzejas pārstāvjiem. Dzeju viņš rada
spējā sajūsmas, inspirācijas un iedvesmas uzplūdos. Pirmais iedvesmas uzplūds
realizējas jau gatavā dzejolī. Ritot gadiem, Virza šos impulsīvi radušos
ekspontus, nianses nojausmas atstājis otrajā plānā vai pat atmetis, lai
racionāli papildinātu un uzlabotu tapušo dzeju.
Edvarts Virza ar dzejoļu krājumu “Biķeris”
(1908) un savu personību pietiekami spilgti izsaka laikmetu, kurā viņš dzīvo un
atklāj savu daiļradi. Dzejoļu krājums “Biķeris” noder par 20. gadsimta sākuma
atslēgu. Dzejoļu krājuma galvenais dominējošais elements ir subjektīvisms.
“Biķeris” ir viens no spilgtākajiem latviešu simbolistiskās dzejas krājumiem.
Šajā dzejoļu krājumā gan pats Virza, gan arī radītais dzejas tēls cik vien
iespējams attālinās no ikdienas dzīves, reālās vides. Rodas sajūta, ka darbība
notiek ne šajā pasaulē, bet gan drīzāk kādā sakrālā telpā. Telpa
gan
tiek rotāta ar šīs pasaules atribūtiem un reālijām - kokiem, laukiem, mežiem,
mājām, debesīm, puķēm. Taču tie ir izmantoti tikai kā atribūti, kā rīki, lai
atspoguļotu Virzas dzejas pasauli. Virzas dzejā viņa iemīļotâ darbības vieta
eksistē tikai simboliskā plāksnē.
“Dārzs,
tāpat kā māja, kā lauks, ir dzejas varoņa vientulības, nedrošas, iznīcībai
pakļautas telpas zīmes. Dārzs, pat ziedošs ir spokains, māja -
rēgaina,
debesu klajs, tāpat kaā mežš, kā lauki, - baigi. Tā ir telpa, kurā, velti izeju
meklēdams, maldās dzejas varonis, tas ir drausmīgs labirints. Tāpēc “Biķeris”
pārpilns ar atkailinātu bezizejas dzeju.”*
“Pa
dārzu gāju es. Man matos mira
No
rozēm vaiņags, rudens staru dzelts,
Un,
saules staros mirdzēdamis, bira
Pār
mani lapu novītušais zelts.”
(“Rudens
meldijas”)
Dzejoļu
krājumā ietvertie simboli - uguns, mēness, nakts, migla, ziedi un citi -
asociējas ar cilvēku kaisli, tuvības vēlēšanos, arī vientulību un iznīcību.
Uguns saistībā ar sarkano, nakts - ar melno, migla - ar rēgaini bālo. Visas
parādābas un tēli savstarpēji cieši saistīti vienā veselumā, kas kopumā attēlo
Virzas iekšējo pasauli un viņa vēlēšanas. Virzas izvēlētie dzejas tēli lasītāju
ieved sakrālā telpā, it kaā reālā, bet tajā pašā laikā nereālā pasaulē.
Spokainie dārzi, mēnesnīca, brietošo vārpu un ziedu smaržu tvans cilvēku ieved
it kā irreālā transā.
____________________________________________________________
*
Edvarts Virza.Dievišķā gaismā.Rīga. Liesma.1991.//J. Kursīte. 8. lpp.
Krāsas
“Biķerī” pārstāvētas četras - baltā, sarkanā, zelta un melnā. Baltais kā nevainības,
tīrības un šķīstuma simbols, sarkanais kā erotikas un iekāres simbols, zelta kā
iespaida, efektu atstājošais, fascinējošais, melnais kā iznīcības. Dominējošā
tomēr ir sarkanā, kaisles un mīlas krāsa. Sarkanās krāsas gamma sākas ar maigu,
gaiši sārtu līdz tumšai asinssarkanai krāsai. Tātad dzejoļu krājumā “Biķeris”
nepārpotami dominē erotiskais elements, dzejnieka seksuālo dziņu atklāsme,
kaisle un vēlēšanās pēc tuvības.
Kaisli un neprātbību raksturo arī
smaržas - reibinošas, stipras un ilgi atmiņās paliekošas. (“Nakts dziesmas” -
3.)
Skaņu
pasaulē E. Virzam ir vai nu skaļš vai arī kluss. Vai nu spokaini kliedzieni
dārzā vai smacējošss klusums. Šādi dzejnieks personificējis dvēseles
svārstības.
Visi
šie elementi pakārtoti vienam tēlam - sievietei. Lai arī kādas domas mulsinātu
un jauktu Virzas prātu, lai ko viņš nedomātu, galamērķis ir viens - sieviete.
Kaila, pati iekāres pilna, silta un reibinoša.
“Ar
miesu, segas neapklātu,
Tu
tā kā asmins smalks un smails,
Un
skauj un glaužas tevim klātu
Mans
ķermens drebošs, karsts un kails.”
(“Ar
miesu, segas neapklātu...”)
Patiesībā
galvenais, ko E. Virza ar dzejoļa krājuma palīdzību gribējis pateikt, ir tas,
cilvēka dzīvē valdošās ir jutekliskās dziņas un instinkti. Ne prāts, ne
intelekts, ne gribasspēks cilvēku nespēj atturēt no miesiskajām baudām.
“Tik
dzimuminstinkts manējs vergs un cars
Vēl
dvēsles klajā, kas piln nāves briesmu,
No
kura nobeigts citu jūsu kars, -
Spīd
tumšarkanu, nedegošu liesmu.”
(“Necilvēks”)
Ar
dzejoļu krājumu ”Biķeris” Edvarts Virza latviešu lirikā kā pirmais mūsu
dzejnieks ievieš un konsekventi realizē to tradīciju, kas Rietumeiropas
literatūras un tā saucamajās pagāniskajās ciltīs ir zināma un akrobēta jau sen.
Tas ir tiešs, atklāts un gandrīz sakrāli apgarots cilvēks, kas atspogoļo
jutekliskās dziņas.
Ar
dzejoļu krājumu “Biķeris” Edvarts Virza latviešu literatūrā kā pirmais tik
konsekventi atklāj cilvēka dabas, esības
divu pretpolu vienlaicīgu esamību
vienā
un tai pašā indivīdā. Garīgais un miesīgais Virzas dzejā nav atšķelti, nepastāv
izolēti, bet gan ambvivalentā saistībā.
Ja
iepriekšējo paaudžu rakstnieki lielākoties dzīves traģēdiju, haotismu,
disharmoniju un apokaliptisko iezīmi tiecās notušēt romantisma ilūzijās, tad
“Biíerî” Virza atklâj un parâda indivîdu kâ haosa un iznîcîbas ðausmu pâròemtu.
Virza
îpatnçji lieto paòçmienu - rindas beigâs nobeiguma pauze nesakrît ar domas
loìisko pauzi. Instinktîvi izmanto domas parnesumu uz citu rindu bez pauzes.
Ciklizâcijas veidâ tiecas izpçtît un
atklât esamîbas mistisko, konkrçti redzei un izjûtai nepieejamo. Pats
raksturîgâkas cikls ir “Nakts dziesmas”.
Lîdzîgs Novalesa “Nakts himnai”. Ðî nakts tçma vispâr ir raksturîga 19.
gadsimta kultûrai daþâdu tautu romantismâ.
Virza
ar dzejoïu krâjuma “Biíeris” iznâkðanu saòçmis daudz nepelnîtu nopçlumu un
apvainojumu. Taèu, manuprât, ðâda uzdrîkstçðanâs, kâdu izrâdîjis dzejnieks,
bûtu tikai slavçjama. Ne katrs ir spçjîgs visai sabiedrîbai atklât savu iekðçjo
pasauli tik tieði un nepastarpinâti, ne katrs uzdrîkstçsies atklât visiem savas
erotiskâs fantâzijas. Pat mûsdienâs, kad pasludinâta visatïautîba. Ðoks un
noraidoðâ attieksme liecina tikai pr to, ka tâ vçl nav tik izglîtota,
attîstîjusies lîdz lîdz lîmenim, kâdu sasniedzis E. Virza, lasot krievu un
Rietumeiropas dekadentu darbus.
LITERATÛRAS
SARAKSTS
Edvarts
Virza. Dieviðíâ gaismâ.// Biíeris. Rîga. Liesma. 1991.
Edvarts
Virza. Dieviðíâ gaismâ.// J.Kursîte. Rîga.Liesma. 1991.
Edvarts
Virza. Kopoti raksti.//Jâòa Lapiòa apcerçjums.1. sçjums. Rîga. 1935.
Inese
Treimane. Latvieðu modernisma pirmsâkumi un Edvarta Virzas “Biíeris”.// Rîga.
Karogs. 1994. Nr.6.
Vitolds
Valeinis. Latvieðu lirika XX gadsimta sâkumâ (1900 - 1917). Rîga. Zinâtne.
1973.
Lekciju
pieraksti no kursa “Edvarta Virzas daiïrade.”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru