Nauda Latvijā

Ievads


            Pārsvarā katrai patstāvīgas valsts tautsaimniecībā, lai varētu normāli norisināties saimnieciskie procesi, pastāv sava nacionālā valūta, ar kuras palīdzību tiek veikti maksājumi, norēķini kā arī citas operācijas  kā valsts tā arī ārpus tās robežām. Katrai saimnieciskai vienībai ir svarīgi zināt un būt drošai, ka nauda ar kuru tā veiks sainieciskos darījumus būtu stabila, kas savukārt veicinātu tās veiksmīgu saimniecisko darbību. Savukārt šādu apstākļu nodrošināšanā ir ieinteresēta valsts, lai tādā veidā veicinātu ekonomikas attīstību valstī. Tādejādi gan valsts, gan uzņēmumi un privātpersonas ir ieinteresētas, lai nacionālā naudas vienība būtu pēc iespējas stabilāka vai arī tās svarstības būtu vieglāk prognozējamas.

 
            Ar naudas svārstibām saprot savstarpēji attiecināto dažādu valūtu (novērtējot pēc attiecīgo valūtu seguma un pirktspējas) savstarpējās svārstības. Šīs svārstības var izsaukt dažadi ekonomiski notikumi (piemēram: ceļas valsts iekšzems kopprodukta līmenis straujāk nekā citās valstīs, līdz ar to šīs valsts nacionālā valūta būs vērtīgāka). Šo notikumu sekmīga analīze, dod iespēju saimnieciskām vienībām veiksmīgi paredzēt valūtu svārstības.
            1993. gada februāra beigās Latvijas Republikā valūtu tirgū, notika straujas pagaidu nacionālās valūtas LVR (Latvijas Republikas rublis) svārstības, kuru rezultātā iestājās panika  valūtas tirgū, kas būtiski ietekmēja esošo ekonomisko situāciju Latvijas ekonomikā.
            Šajā darbā tiks apskatīta un pētīta valūtas krīze Latvijas Republikā 1993. gada februārī.
             Darbā izvirzīto mērķu sasniegšanai veicamie uzdevumi:
·      pamatojoties uz ekonomisko literatūru, statistiskiem datiem un  publikācijām analizēt un pētīt Latvijas Republikas 1993. gada februāra valūtas krīzes cēloņus;
·      pamatajoties uz veiktiem pētījumiem, vaikt secinājumus par to kā šī valūtas krīze ir ietekmējusi uzsākto naudas reformu valstī.
            Pētījuma avoti:
·      Latvijas Republikas likumi un valdības lēmumi;
·      Latvijas Bankas ziņojumi par tās darbību ;
·      periodiskie izdevumi;
·      vispārējā un speciālā literatūra.
.           Kā pētījumu metodes tiek izmantotas: ekonomiskā analīze un  statistikās salīdzināšanas metodes.
            Autors galveno uzmanību veltīs valūtas krīzei Latvijas Republikā 1993. gada februārī.
            Šajā darbā netiks tuvāk apskatīti :
·      valūtas krīzes ietekme uz taustsaimniecību, un tās rādītājiem;
·      pieprasījuma un izmaksas inflācija Latvijas Republikā;
·      iekšzems koprodukts, tā attīstības tendences;
·      valūtas tirgus uzbūve un attīstība.
            Analizējot Latvijas Republikas valūtas krīzi tiks apskatīts periods no 1993. gada janvāra līdz 1993. gada jūnijam.



1.Valūtas kurss


            Mūsdienu ekonomikā ir izveidojusies situācija, ka neviena valsts nevar efektīgi saimniekot bez ārējiem tirdzniecības sakariem, jo valsts, kas mēģina saimniekot tikai savā teritorijā, nesadarbojoties ar citām valstīm, līdzinās naturālai saimniecībai, jo tāda valsts pilnība neizmanto savas iespējas efektīvi strādāt. Pamatojoties uz šo vienkāršo piemēru, var redzēt, ka katrai valstij ir nepieciešams veidot sadarbību ar citām valstīm.
            Tā kā pārsvarā katrai valstij ir sava nacionālā valūta, tad, lai varētu valstis savā starpā veikt saimnieciskos darījumus (veikt norēķinus), tām ir nepieciešams noteikt kura valūta būs tā kurā tiks veikti norēķini un noteikt  pēc kāda kursa ( attiecības ) tiks mainītas valūtas, jo iegūtie naudas līdzekļi būs nepieciešami izmantot turpmāk, lai saglabātu nepātrauktu ražošanas ciklu vai izlietot tos citos saimnieciskos darījumos. Tādēļ katrai valūtai ir nepieciešams noteikt maiņas kursu attiecībā pret citām valūtām.
            Valūtas kursu ietekmējošie faktori ir:
·      ekonomiskās augsmes rādītāji (pēc nacionālā brutto iekšzemes kopprodukta);
·      nacionālās naudas pirktspējas attiecībā pret cenu līmeņa izmaiņām valstī;
·      salīdzināmie procentu likmju līmeņi ( veicot korekcijas ievērojot inflāciju): valstis ar reāli augstāku procenta likmi būs patīkamākas kapitāla ieguldījumiem, rezultātā paaugstināsies nacionālās valūtas kurss;
·      spekulatīvās operācijas valūtu tirgū;
·      maksājumu bilances stāvoklis un tā tendences, atkarības pakāpe no ārējiem enerģijas un izejvielu avotiem;
·      valsts centrālās bankas politika un valsts politika,valsts darbība valūtu tirgū;
·      valsts maksātspēja un uzticība nacionālai valūtai  starptautiskos tirgos: ja valsts ekonomisko stāvokli augstu vērtē pasaulē, tad viņas valūta skaitās spēcīga un var tikt pārdota par vēl izdevīgāku cenu  nekā tādas valsts naudas vienību, kura skaitās vāja;
·      inflācijas prognozes, naudas masas pieaugums iekšējā tirgū [14,64].

            Ekonomiskās augsmes rādītāji, cenu līmeņa izmaiņas  ietekme uz valūats kursu var izskaidrot ar monetāristu formulu  MV=Py (M - naudas daudzums apgrozība, V - naudas apgrozības ātrums, P - cenu indekss, y - neto iekšzemes koppodukts). Ja valstī ir novērojama ekonomiskā izaugsme (palielinās iekšzems  kopprodukts - y), tad attiecīgās valsts nacionālas valūtas segums palielinās (palielinoties saražoto preču daudzumam - palielinās preču daudzums, kuru  var iegādāies iztērējot vienu un to pašu naudas summu pie pārējiem nemainīgiem apstākļiem,M0/P1/P) līdz ar to ceļas attiecīgās valūtas pirktspēja, attiecīgi - kurss attiecībā pret citām valūtām( ja situācija salīdzināmās cenās valstīs paliek nemainīga). Attiecīgi, ja mainās cenu līmenis (P), tad  naudas vērtība pieaugtu (M/P01), ja pastāvētu deflācija, naudas vērtība kristos - ja būtu inflācija(M/P1< M/P0).
            Tajās valstīs, kur procentu likmes būs lielākas ( veicot  korekciju ievērojot inflāciju), valūtas kursi būs augstāki tādēļ, ka tādā veidā tiks pievilināts ārvalstu investoru kapitāls, tiks veicinātas investīcijas valstī. Savukārt kapitāla ieplūšana pati par sevīm paaugstinās pieprasījumu pēc šīs valūtas, savukārt investīcijas nodrošinās iekšzemes kopprodukta pieauguma - naudas pirkstspējas pieaugums - valūtas vērtības pieaugums.
            Spekulatatīvai darbībai valūtas kurss funkcionē kā papildus peļņas gūšanas objekts. Valūtas kursu tas var ietekmēt tādejādi, ka personas, kas veic spekulatatīvās operācijas ar valūtām, spekulē uz valūtu kursu celšanos vai krišanos, tādā veidā tās tieši ietekmē pieprasījumu pēc kādas valsts valūtu, rezultātā - valūtas kurss vai nu celtos vai arī kristos (valūtas kursi stabilizējas tā tirgus optimālā līmenī, izņemot tos gadījumus, kad tiek veikti speciālas mahinācijas, kas rada ļoti būtiski novirzes no optimālā līmeņa).
            Maksāšanas bilances stāvoklis un tā tendences tieši atspoguļo pieprasījumu, piedāvājumu pēc attiecīgās valūtas, jo, ja piemēram kāda valsts eksportē vairāk nekā tā importē ( neto eksports ir pozitīvs), tad palielinās šīs valsts valūtas segums un pieprasījums pēc tās (ieplūst valsts ekonomikā papildus kapitāls) - līdz ar to valūtas kurss attiecībā pret citām valūtām aug.
            Atkarības pakāpe no ārējiem enerģijas un izejvielas avotiem valūtas kursu var ietekmēt ļoti būtiski, jo, ja kāda valsts ir atkarīga no citas valsts izejvielu vai enerģijas resursu avotiem, tad šī valsts kļust netieši atkarīga no visiem saimnieciskiem procesiem, kas notiek tās partnervalstī (piemēram: ja izejvielu valstī ir novērojama augsta inflācija uz izejvielām, tad līdz ar to  tās partnervalsts “importē “  inflāciju uz savu valsti (samazinās valūtas kurss); vai arī, ja izejvielu valsts palielina izvedmuitu nodokļus uz konkrētiem resursiem (šajā gadījumā uz izejvielām, kas nepieciešamas otras valsts tautsaimniecībai), tad partnervalstī , kas iegādājas izejvielas,  celsies saražotās produkcijas pašizmaksa - rezultātā kritīsies iekšzemes kopprodukts - līdz ar to valūtas kurss), tādēļ bieži vien tiek ļoti uzmanīgi veikti norēķini šās valsts valūtā, jo pastāv liels risks, ka šajā valstī var rasties nevēlami ekonomiskie procesi, kas varētu nest papildus zadējumus.
            Valsts centrālās bankas politika un valsts darbība valūtu tirgū ( var izšķirt divus gadījumus: kad centrālā banka ir atkarīga savā rīcībā no valsts lēmumiem un pretēji ( centrālā banka pastāv kā patstāvīga saimnieciska vienība ar īpašām tiesībām)) bieži vien  rada lielu ietekmi uz valūtas kursu kā arī  valūtu tirgu, jo šīm institūcijām pieder tiesības , kas tieši var ietekmēt valūtas tirgu. Valsts var ar likumu aizliegt valūtas tirgu, spekulācijas ar nacionālo valūtu, nosakot savas monopoltiesības tirdzniecībā ar  valūtu. Rezultātā valsts, vismaz savā teritorijā, var pārdod un pirkt valūtu pēc tāda kursa kāds tai ir izdevīgs. Valsts var piedalīties ar savu kapitālu valūtas tirgū,  tādā veidā tā var panākt to, ka valūtas kurss var pieaugt vai kristies (mainot pieprasījumu vai piedāvājumu pēc valūtas), atkarībā no valsts izvirzītiem mērķiem. Centrālām bankām ir naudas emisijas tiesības, līdz ar to centrālā banka, lai mainītu kursu sev vajadzīgā virzienā, var papildus emitēt (pieprasījums pēc valūtas kritīsies) vai izņemt no apgrozības naudu (piepresījums pēc valūtas clesies).  Centrālā banka var noteikt arī to vai valūtas kursu brīvi noteiks pieprasījums un piedāvājums pēc tās, vai arī tā būs piesaistītā kādai vispāratzītai vērtībai ( piemēram: dārmetāliem, citu valstu nacionālām valūtai, valūtām). Tajā gadījumā, kad valūta tiek piesaitīta kādai vērtībai, lai nerastos liela atsķirība starp valūtas tirgū noteikto optimālo valūtas kursu un centrālās bankas noteikto valūtas kursu, tad centrāla banka iejaucas valūtas tirgū, lai tādā veidā ietekmējot pieprasījumu un piedāvājumu varētu panākt to, ka valūtas optimālais kurss būtu tādā pašā līmenī kā centrālās bankas noteiktais valūtas kurss (pretējā gadījuma var izveidoties situācija, ka saimnieciskie subjekti attieksies pieņemt  vai nelabprāt veiks norēķinos nacionālā valūtā, cietīs ļoti šīs valsts ekonomika) .
            Inflācijas prognozes valūtas kursu var ietekmēt tādi, ja tiek sagaidāms, ka cenas uz patēriņa precēm nākotnē kritīsies, tad saimnieciskie subjektii centīsies veikt uzkrājumus naudā (pieprasījums pēc naudas ceļas), palielinās valūtas kurss un pretēji, ja tiek sagaidāma cenu celšanās iedzīvotāji centīsies savus līdzekļus patērēt jau šodien, līdz ar to tie centīsies atbrīvoties pēc iespējas ātrāk no savas naudas  atbrīvoties, uzglabājot savus naudas līdzekļus citās vērtībās,pieprasījums pēc naudas krītas (šāda iedzīvotāju reakcija vēl vairāk palielina inflācijas termpus). Naudas masas  pieaugums ietekmi uz valūtas kursu var izskaidrot izmantojot formulu MV=Py. Ja naudas masa pieaug M1>M0, tad ,lai kurss paliktu nemainīgs ir jāpieaug iekšzemes neto kopproduktam (praksē  - iekšzemes kopprodukta pieaugums palielina pieprasījumu pēc naudas, jo palielinās vajadzība pēc naudas, lai nodrošinātu nepieciešamo saimnieciskai darbībai vajadzīgo naudas daudzumu), jo šajā gadījumā neto iekšzems kopprodukts kalpo kā naudas preču segums. Ja neto iekszemes kopprodukts nepieaug, tad   naudas segums samazinās, līdz ar to naudas kurss krītas (netakarīgi no tā vai palielinās inflācija vai pamazinās naudas apgrozības ātrums).


            2.Latvijas Republikas naudas vēstures apskats

2.1.Latvijas teritorijā apgrozibā bijušās naudas vienības no 1915.gada līdz 1920. gadam

            Līdz 1915 gadam Latvijas teritorija bija Krievijas Baltijas guberņas satāvā, līdz ar to Latvijas teritorijā apgrozībā bija cariskās Krievijas rubļi. Pārmaiņas valūtas sitēmā izsauca 1914.gadā I Pasaules kara izcelšanās.

            Vācijas karaspēks uzsāka uzbrukumu Krievijai, tas veiksmīgi  pakļāva daudzas Krievijas teritorijas, tai skaitā arī ievērojamu daļu no Latvijas. 1915. gadā vācu karaspēks okupētā Latvijas teritorijā(visa Kurzeme, daļēji Zemgali un  Vidzemi) pārņēma Krievijas valdības naudas sistēmu un sāka no iedzīvotājiem aktīvi iekasēt cariskās Krievijas rubļus (īpaši tā ievāca Krievijas zelta un sudraba rubļus, lai tos sūtītu pārkausēšanai uz Vāciju), kad to pietrūka, Vācija bija spiesta laist apgrozība vācu markas (lai ieviestu alternetīvu naudas vienību cariskās Krievijas naudai), jo Krievijas rubļi strauji pazuda no apgrozības, tomēr bez vācu markām apgrozībā tika laisti Ost-rubļi, kurus maksājumos pieņēma tikai okupētajās teritorijās. Vācijas valdība okupētā teritorijā piedzina visus parādus, kas bija izveidojušies iedzīvotājiem pret Krievijas valdību. Šādas ekonomiskās politikas rezultātā okupētajā Latvijas teritorijā pieauga strauji skaidrās naudas trūkums (kapitāla trūkums). Lai varētu norēķināties ar Vācijas valdību vairākas pilsētas bija spiestas izlaist savu naudu (varētu teikt, ka  šīs naudas emisija, nauda  bija pilnīgi bez reāla seguma), piemēram, Liepājas rajons speciāli norēķiniem par parādiem ar Vācijas valdību izlaida savu naudu (segums - solījums to  velāk atpirkt), kaut gan vēlāk šī nauda tika drukāta vēl arī citām maksāšanas vajadzībām.

            Padomju vara 1918.g.11.novembrī panāca pamieru ar Vāciju rietumu frontē. 1918.g.17.decembrī tika nodibināta Padomju valdība (Krievijā bija norisinājusies revolūcija kā rezultātā tika izveidota jauna valsts - PSRS). Latvijā ar P.Stučku vadībā un tika izveidota LPSR (Latvijas Padomju Sociālistiskā Republika). Tad tika nacionalizēti visi ražošanaas līdzekļi. 1919.gada 10 februārī tika nacionalizētas visas bankas Latvijas teritorijā, kurā pēc pamiera bija LPSR valdīšanā. Visas kredītiestāžu darbības operācijas tika pasludinātas par LPSR valdības monopolu. Par pamatu tika pieņemta P.Sučkas valdības izdotā  nauda - rubļi, pārējā apgrozībā esošā nauda tika lēnām izņemta no apgrozības, bet, neraugoties uz jaunās varas naudas reformām, iedzīvotāji vēl aizvien vairāk uzticējās cara naudai. Šai laikā LPSR bija augsts inflācijas līmenis, nauda turklāt tai laikā tika pasludināta tikai kā par pagaidu maksāšans līdzekli, jo kā apgalvoja LPSR valdība, ka drīz nauda  vispār pazudīs no apgozības, līdz ar to P.Stučkas valdība ieguva brīvākas iespējas vieglprātīgi pēc vajadzības papildus emitēt naudu, tik cik tai bija nepieciešams.

2.2. Latvijas Republikas valdības monetārā politika posmā
                             no 1918.gada līdz 1940.gadam
           
            1918.gada 18. novembrī Latvijā Rigā Nacionālā teātra telpās tika pasludināta Latvijas Republika. Kamēr tā nav ieguvusi pilnīgu neatkarību tika izveidota Pagaidu valdība, kura tika likvidēta 1920.g.13.janvārī. Tā savu darbību bija spiesta Latvijas teritorijā uz laiku pārtraukt, 1919.g.3.janvārī (tā devās evakuācijā, bet savu darbību nepārtrauca). Rīgā tā atgriezās 1919.g.7.jūlijā. Tā savu darbību Latvijas teritorijā atsāka vispirms Liepājā, kur tā jau uzsāka savu patstāvīgu saimniekošanu. Liepājā tā noorganizēja Latvijas rubļu emisiju, kas vēlāk kļuva par galveno maksāšanas līdzekli līdz lata ieviešanai. Galvenā Latvijas Pagaidu valdības kļūda bija tā, ka tā vilcinājās pasludināt Latvijas rubli par vienīgo maksāšanas līdzekli, līdz ar to radās uzņēmējiem un iedzīvotājiem iespēja vispār neveikt savstarpējos norēķinus Latvijas rubļos (šajā laika posmā izcēlās inflācija, kuru Latvijas Pagaidu valdībai bija aizvien grūtāk kontrolēt, jo savstarpējos maksājumos tika izmantota ārzemju valūta un Latvijas Pagaidu valdība, lai varētu nomaksāt savus rēķinus emitēja ievērojamos daudzumus naudu, nerūpējoties par tās segumu).
            1919.g. 15.novembrī izdeva rīkojumu, ka bez finansu ministrijas atļaujas tiek aizliegts nodarboties ar valūtas pirkšanu un pārdošanu, neskatoties uz to, tās tirdzniecība turpinājās norisināties melnajā tirgū, vēlāk pat pati finansu ministrija bija spiesta meklēt melnajā tirgū pareizu valūtas kursu.  Valdība šajā laikā ļoti slikti arī  kontrolēja importu un eksportu, kas tieši ir saistīts ar valūtas kursu (tas parāda pieprasījumu un piedāvājumu pēc konkrētās valsts nacionālās valūtas). 1920.g. 3.janvārī, labojot savu kļūdu, finansu ministrija izdeva rīkojumu, kurš atļāva visu naudaszīmju maiņas darījumus Rīgas biržas telpās. 1920.g. 18 martā Latvijas valdība beidzot pieņēma lēmumu, ka Latvijas rublis ir vienīgais maksāšanas līdzelis, bet tomēr Latvijas rublis netika pieņemts kā maksāšanas lidzeklis, tas turklāt radīja haosu un daudzos uzņēmumos iestādes, ieskaitot valsts uzņēmumos un iestādēs, pat valsts bankas atteicās pieņemt maksājumos Lavijas rubli, norēķini tika veikti pārsvarā ārvalstu valūtā. 1920.g. oktobrī Latvijas valdība, redzot ,ka tiek ignorēts  18.marta likums, sāka kontrolēt, lai valsts iestādēs maksājumus veiktu Latvijas rubļos. Šajā laikā Latvijas valdība turpināja intensīvi emitēt naudu, kā rezultātā Latvijā radās liela inflācija (no 1919g. aprīļa  līdz 1921.g. martam naudas daudzums apgrozībā palielinājās no 25 milj līdz 2.255 miljardiem Latvijas rubļu), kas savukārt pazemināja Latvijas rubļa kursu attiecībā pret citām valūtām. Šo inflāciju un lielos naudas emisijas tempus Latvijas valdību apturēja pieņemot vairākus veiksmīgus lēmumus. 1920.g. martā tika izdots rīkojums par zelta fonda izveidošanu. 1922.maijā sāka izpausties šī fonda pozitīvā nozīme. Tika uzdots valsts kredītiestādēm pārdot ikvienam iedzīvotājam zeltu par Latvijas rubļiem pēc kursa 1/50 no zelta franka (izveidotajā zelta fondā bija uzkrājies pietiekami daudz zelta, kas apmierinātu šīs prasības. Zelta franks tikai pastāvēja uz papīra, tā nebija reāla naudas banknote, faktiski rezultātā tika aprozībā esošā nauda nodrošināta ar reālu segumu, tas līdz ar to ierobežoja naudas emisiju, palielinājās uzticība naudai). 1923.gada 3.augustā tika ieviests apgrozībā lats pēc kursa 1Lats = 0.9032269 grami tīra zelta. Tā ieviešana tika uzticēta Latvijas bankai. Sākumā lats pastāvēja apgrozībā tikai banknotēs. Sākot ar 1923.g.1. janvāri visi grāmatvedības aprēķini bija jāveic latos. Lai nodrošinātu lata segumu tika izveidoti noteikumi Latvijas Bankas statūtos, ja izlaistā latu summa apgrozībā bija: mazāk par 100. miljoniem, tad segumam jābūt  ne mazāk par 50% ar drošu ārvalstu valūtu un dārgmetāliem pārējais varēja būt vērtspapīros; ja no 100 līdz miljoniem, tad attiecīgi drošā valūtā 75%; ja vairāk par 100%, tad segumam drošā valūtā un vērtspapīros 100%. Izlaistās banknotes bija iespējams apmainīt pret zeltu pēc pirmā pieprasījuma, kā rezultātā auga pieprasījums pēc latiem kā arī uzticība tai.
            No 1929.gada līdz 1933. gadam sākās Pasaules saimnieciskā krīze. Latviju tas sāka ietekmēt 1930.gada otrajā pusē, tad, kad ārzemēs sāka strauji pazemināties konkurētspēja Latvijas svarīgākām eksportprecēm. Latvijas Banka nolema veikt kredītu restrikciju, pamatojot to, ka tādā veidā tā aizkavētu valūtas aizplūdumu no Latvijas.
            Rezultātā tika novājinātas kredītiestādes, kas tikai padziļināja saimniecisko krīzi Latvijā, sāka bankrotēt daudzas privātbankas, jo ieguldītāji sāka atprasīt savus ieguldījumus. Latvija tikai 1936.gadā devalvēja latu (Anglijas valdība māciņu devalvēja pirmo reizi jau 1923. gadā, lai vieglāk spētu pārvarēt saimniecisko krīzi),  bet tas bija nedaudz novēlots, jo tad viņa nebūtu cietusi ievērojamus zaudējumus saimnieciskajā krīzē (samazinājās strauji eksports līdz ar to cieta attīstitākās Latvijas eksportnozares). Praktiski Latvijas Republikas valdība nepaspēja pilnībā likvidēt saimniecisās krīzes sekas, jo 1940. gadā PSRS okupēja Latvijas Republiku.




2.3.Monetārā politika Latvijā no 1940.gada 16.jūlija
           

            1940.gada 16. jūlijā PSRS iesniedza Latvijas valdībai ultimātu un jau 1940.gada 17.jīlijā tika ieviests Latvijā PSRS karaspēks, un 20. jūlijā tika  zem PSRS kontroles sastādīts jauns ministru kabinets, kura pasludināja Latviju par padomju republiku un par tās iekļaušanos ‘‘draudzīgajā tautu saimē’‘ - PSRS. Latvijā notika nacionalizācija, kas arī attiecās uz bankām un to struktūrām. Tika noteikts ļoti pazemināts maiņas kurss pret PSRS rubli 1 lats = 1 rublis. PSRS rubli LPSR valdība atzina par  vienīgo maksāšanas līdzekli Latvijā. 1941.gada 5.martā Latvijas Republikas lats tika izņemts no apgrozības. Galvenais mērķis padomju valdībai tai laikā bija maksimāli daudz iegūt līdzekļus no Latvijas tautsaimniecības struktūrām (no Latvijas teritorijas tika izvests maksimāli daudz kapitāla gandrīz viss zelts, kas bija uz vietas Latvijas teritorijā, vēlāk tika mēģināts atgūt to zeltu, kas Latvijas Republikai atradās ārvalstu bankās).
            Vācu okupācijas varas gados, Vācija savu saimniecisko darbību vērsa uz Latvijas izlaupīšanu. Apgrozība Latvijas teritorijā Vācijas valdība ieviesa Reihsmarkas, kuras arī pastāvēja apgrozība līdz PSRS okupācijai.
            PSRS opkupācijas laikā Latvijā atradās apgrozībā PSRS rublis. Visas naudas sistēmas regulēšana atradās Maskavā. Latvijas PSR tai laikā varēja tikai izpildīt rīkojumus un lēmumus, kuri nāca no PSRS valdības. 1961.gadā PSRS veica naudas reformu visā savā teritorijā, kad tika noteikts jauns naudas mērogs 1 rublis = 10 pirms reformas rubļiem. Tuvāku datu par šo periodu autoram nebija pieejami.

2.4. Naudas reforma Latvijas Republikā

           
            Pēc neatkarības atgūšanas Latvijas Republikai bija nepieciešamība izveidot pašai savu ekonomisko sistēmu.  Viens no svarīgakiem posmiem bija izveidot un ieviest savu nacionālo naudas vienību.
            Latvijas Banka tika nodibināta 1990. gada 31. jūlijā ar Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumu.  Taču tā savu patstāvīgu darbību varēja uzsākt tikai tad, kad Latvijas Republika ieguva neatkarību 1991. gada 4. maijā. Latvijas Banka ir Latvijas Republikas centrālo banku ar visiem tās pienākumiem un īpašām tiesībām.
            1992. gada 4. maijā Latvijas Republikas Naudas reformas komiteja pieņēma lēmumu Nr. 1 “ Par Latvijas rubļa ieviešanu apgrozībā”,  un sākot ar 1992. gada 7. maiju tika laisti apgrozībā Latvijas republikas rublis (turpmāk tekstā LVR) [7,20]. Oficiāli LVR tika ieviets, lai varētu nodrošināt tautsaimniecības pieprasījumu pēc skaidrās naudas, jo šajā periodā Latvijā apgrozībā atradās Padomju Savienības rublis (turpmāk tekstā SUR) pēc kura pastāvēja lielāks pieprasījums nekā Latvijas Banka spēja to segt ar savām rīcībā esošām SUR rezervēm. Šis paaugstinātais skaidrās naudas pieprasījums tika izsaukts straujo inflāciju tempu dēļ.  Laižot apgrozībā LVR Latvijas Banka noteica tā maiņas kursu attiecībā 1 LVR = 1 SUR (vēlāk Padomju Savienības rublis kļuva par Krievijas maksāšanas līdzekli), un noteica , ka  LVR  ir pilntiegs maksāšanaas līdzeklis paralēli Padomju Savienības rublim Latvijas Republikas teritorijā. Šāds naudas reformas solis bija ļoti veiksmīgs tādēļ, ka tas apmierināja tausaimniecības nepieciešamību pēc skaidrās naudas, tādejādi nodrošinot normālākus apstākļus tālākai tautsaimniecības procesu noritei, kas varētu rasties, tad ja tautsaimniecības vajadzība pēc skaidrās naudas netiku līdzsvarots, un šī lēmuma rezultātā tika sperts pirmais solis uz savas nacionālās valūtas ieviešanu. LVR pildīja pagaidu naudas funkciju Latvijas Republikā.
             Kā nākamo Naudas reformas komiteja izdeva lēmumu Nr.2. 1992. gada 6. jūlijā, kas noteica, ka līdz 1992. gada 20 jūlijam LVR ir jāpieņem visos maksājumos bez jebkādiem ierobežojumiem kā līdzvērtīgs maksāšanas Krievijas rublim attiecībā 1:1 un sākot ar 1992. gada 31. jūliju LVR ir jāpieņem kā vienīgais maksāšanas līdzeklis  Latvijas Republikā; bankas ieskaitīšani rubļa kontos drīkst pieņemt LVR, kontus pārdēvējot par Latvijas rubļa kontiem; sākot ar 1992. gada 20. jūliju Krievijas rublis uzskatāms par ārzemju valūtu, kuru atļauts brīvi pirkt un pārdot un atvērt kontus saskaņā ar pastāvošo likumdošanu [2]. Sākot ar šī lēmuma pieņemšanu var teikt, ka Latvijas Republikā tika ieviesta pilnvērtīga nacionālā naudas vienība LVR. Kā pozitīvi faktoru var minēt to, ka Latvijas Republikas tautsaimniecība līdz ar savas nacionālās naudas vienības ieviešanu kļuva neatkarīga no saimnieciskajiem procesiem, kas norisinājās pārējās bijušās Padomju Savienības republikās, kurās apgrozībā kā maksāšanas līdzeklis vēl joprojām atradās SUR. Rezultātā Latvijas Banka kļuva par vienīgo Latvijas Republikas emisijas banku (līdz tam nosacīti varēja uzskatīt, ka emisijas tiesības Latvijas Republikā pieder arī Krievijas centrālai bankai).
            Latvijas Banka pakāpeniski realizējot naudas reformu ieviesa apgrozībā Latvijas latu (sākot ar 1993. gada 13. februāri līdz 1993. gada 14. septembrim, kad LVR tika pilnībā izņemts no apgrozības [8,16]).
            Kopš 1994. gada 12. februāra Latvijas Banka  latu piesaistījapie SDR (starptautiska norēķinu vienība, ko izmanto kā starptautisko norēķinu un maksāšanas līdzekli, kopš 1996. gada SDR valūtu grozā bija 39% USD, 21% DEM, 18% JPY, 11% GBP un 11% FRF; SDR valūtas grozs tiek pārskatīts ik pēc pieciem gadiem) ar kursu   1 SDR = 0.7997 lati [12] .



3. Valūtas krīze 1993. gada februāri, tās iemesli un sekas

            Latvijas Republikā, kopš LVR ieviešanas,  valūtas kursa svārstības nebija strikti izteiktas. LVR  1992. gada otrā pusē un 1993. gada sākumā svārstijās robežās no 160 līdz 170 LVR par vienu USD (Amerikas Savienoto Valstu naudas vienības dolāra apzīmējums). 1993. gadā no 23. līdz 25. februārim LVR kurss attiecībā pret USD strauji vidēji pieauga no 165 LVR par vienu USD līdz 135 LVR par vienu USD [5,1], būtībā LVR kurss nosvārstījās aptuveni par 20 %. Pie tam šīs svārstības amplitūda bija diezgan dažāda, ko vairāk gan noteica valūtas maiņu punktu īpašnieku pirmā reakcija uz radušos situāciju un pieprasījums pēc tās, jo šajā laikā sākās panika valūtas tirgū (ievērojams civēku skaits vēlējās pārdot savas valūtas rezerves).  Neilgi pēc tam valūtas kurss atgriezās tik pat kā iepriekšējā līmenī, bet no šā laika LVR kurss attiecībā pret citām valūtām sāka pakāpeniski lēnām celties, līdz kamēr Latvijas Banka ieviešot latu apgrozībā to nepiesaistīja SDR ar kursu 1 SDR= 0.7997 lati .
         
3.1. Valūtas krīzes iespējamie ietekmējošie faktori

            Vairākums gadījumu tad, kad valstī ir iestājies nosacīts ekonomiskais un politiskais līdzsvars, tad šīs valsts valūtās kursa attiecību pret citu valstu valūtu kursu nosaka šīs valsts maksāšanas bilance, ekonomiskā augsme, naudas pirkstspēja valstī, inflācijas prognozes. Šajā gadījuma Latvijas Republika netika novērota neviena mokroekonomiska faktora  būtiska ietekme uz valūtas kursa paaugstināšanos par cik Latvijas Republikā vēl nebija izveidojusies stabila ekonomiskā sistēma. Latvijas Republikā no 1990.gada līdz 1993. gadam bija novērojams straujš iekšzemes kopprodukta kritums, un tai pašā laikā bija novērojama diezgan augsta inflācija (skat. att. 3.1.)
            3.1.1. attēls.PCI izmaiņas salīdzinot pret iepriekšējo ceturksni [6,8] un iekšzemes kopprodukts 1993. gada vidējās cenās [5,25].
           
            No tā izriet tas, ka LVR kursa straujo pieaugumu 1993. gada februāri neizraisīja tautsaimniecības makroekonomiskie faktori (naudas segums līdz ar to arī iedzīvotāju pirktspēja valstī samazinājās inflācijas rezultātā). Šie faktori valūtas kursu ietekmē nevis to paaugstinot, bet tas iespaido valūtas kursu pretēji - pazeminot. 1993. gada pirmā cetuksnī ir tomēr novērojams iekšzemes kopprodukta pieaugums (šis pieaugums ir izskaidrojams ar tautsaimniecības konjunktūras sezonālām svārstībām), tas protams veicināja pieprasījumu pēc skaidrās naudas - LVR, bet ne tik lielā apjomā, lai būtu tik straujas svārstības.  Sākot ar 1993. gadu apstājās iekšzemes kopprodukta lejupslīde (tā straujais kritums apstājās), tas nodrošināja to, ka pieprasījums pēc nacionālās valūtas kļuva stabils ( apskatot pēc MV=Py, varam secināt, ka valūtas kursa svārstības varēja izraisīt tikai cenu līmeņa,  naudas masas un naudas apgrozījuma atruma izmaiņas).
            Ja tiek apskatīts mājsaimniecību inflācijas prognožu ietekme uz nākamajiem periodiem, tad, ja mājsaimniecības sagaidītu, ka nākotnē ir sagaidāmā būtiska inflācijas izmaiņas, pamatojoties uz esošās informācijas, tad iedzīvotāji censtos savus naudas līdzekļus pārvērst citā materialā formā (iegādātos dažādas preces u.t.t.). Lai inflācijas prognožu dēļ LVR kurss attiecībā pret citām valūtām augtu, tad mājsaimiecībām ir iepriekš jāiegūst informācija par to, ka nākotnē ir sagaidāma inflācijas samazināšanās (deflācija), lai uz šās iegūtās informācijas pamata  veiktu naudas uzkrājumus (tas paaugstinātu pieprasījumu pēc LVR). Šādas rīcības rezultātā uzkrājumiem ir jāpieaug. Tā kā 1992. gada beigās un 1993. gada sākumā tika solīts, ka tiks tikai samazināti inflācijas pieauguma tempi, bet netika pat minēts, ka būtu sagaidāma ļoti maza inflācija vai pat deflācija. Iedzīvotāji vēlmi šajā laika periodā noguldīt savus brīvos naudas līdzekļus kredītiestādēs vai citos pasākumos, kas nestu augļus, var izskaidrot arī ar to, ka iedzīvotājiem vēl joprojām bija brīvi naudas līdzekļi par kuriem, tie nav varējuši iegādāties preces, kā pierādījums tam ir tas, ka Latvijas Republikā bija pieprasījuma inflācija. Mājsaimniecību inflācijas prognozes valūtas kursu ietekmēja negatīvi, to pazeminot.
            Līdz 1993. gadam bija novērojama negatīva maksāšanas bilance, ko izsauca kā bijušas Padomju Savienības ekonomiskās sistēmas sabrukums, tā arī valūtas reforma, kuras rezultātā daudzi uzņēmumi, kuriem bija ekonomiskie partneri bija bijušās Padomju Savienības republikās. Valūtas reformas rezultātā Latvijas Republikas uzņēmumi zaudēja līdzekļus lielos apmēros brīvā LVR kursa ieviešanas dēļ. Sākot ar 1993. gadu Latvijas Republikas tautsaimniecībai bija pozitīva maksāšanas bilnace, tas nodrošināja to, ka Latvijas Bankai bija iespējams nodrošināt LVL kursa piesaisti pie SDR. Jāmin arī tāds faks, ka Latvijas Republikā tai laikā bija ievērojams daudzums kontrobandas pārvadājumi, kas Latvijas Republikas maksāšanas bilanci var realitātē parādīt pavisam citā stāvoklī.
           
3.1. tabula. Latvijas Republikas eksporta - importa bilance[5,33].
1993.gada vidējās cenās tūkst.LS
1990
1991
1992
1993
1994
Preču un pakalpojumu eksports
1777130
1205238
1384234
1074356
984044
Preču un pakalpojumu imports
2292979
1285446
1388447
835859
830204
Netto eksports
-515849
-80208
-4213
238497
153840


            Valūtas kursu ļoti spēcīgi var ietekmēt valdības fiskālā politika. Jo, piemēram valdība palielinot ievērojami ievedmuitu tādām precēm, kuras valstī neražo vai arī ražo nepietiekamā daudzumā un kvalitātē, lai nodrošinātu vietējo tirgu, tad attiecīgi valstī kāpj cenas uz šīm precēm un vēlāk arī uz pārējām, kas savukārt paaugstinātu inflāciju - valūtas  kurss krītas. Šājā periodā Latvijas Republikā netika pieņemti būtiski mainījumi nodokļos (no 1993. gada līdz 1993. gada vidum tika izdarītas izmaiņas apgrozījuma nodokļa piemērošanas kārtībā), tādat valdības fiskālā darbība nevarēja būtiski ietekmēt valūtas kursu. Valdībai bez tam kā katrai saimnieciskai vienībai pastāv iespēja pašai iejaukties valūtas tirgū. Šī iespēja ir maz ticama, jo Latvijas Banka skaitās Latvijas valdības pilnvarotais finansu aģents, tādēļ Latvijas valdībai bez Latvijas Bankas atbalsta ir grūti  iejaukties valūtu tirgū, lai tajā varētu realizēt savus mērķus.

            LVR kursu maz ietekmēja ārējie ekonomiskie faktori, jo Latvijas Republika bija relatīvi ļoti jauna valsts, tādēļ tās ekonomiskie sakari vēl nebija tik tālu attīstījušies, lai tie varētu būtiski ietekmēt LVR kursu. Ietekmi uz valūtas kursu rada tas, ka Latvijas Republikai ir ļoti liela atkarība no ārējiem enerģētikas un izejvielu krājumiem. Tas konkrētā gadījumā valūtas kursu ietekmē negatīvi, palielinās Latvijas atkarība no citām valstīm .
            Ļoti ticams būtu, ka 1993. gada februāra krīzi izsauca kādu noteiktu spekulatīvi ieintresēti grupējumi. Ievērojamas spekulatatīvās operācijas nevarēja LVR kursa svārstību ietekmēt tādēļ, ka, pēc citu bijušo Padomju Savienību valstu pieredzes, ļoti liela iespējamība būtu, ka LVR kurss pēc 1993. gada februāra krīzes tik ātri nenostabilizētos, jo spekulācijas rezultātā būtu iespējams, ka aizplūstu daudz kapitāla no Latvijas Republikas, turklāt papildus tam zustu uzticība LVR. Lai radītu šādu krīzi ir nepieciešams koncentrēt lielu kapitālu šādam mērķim. Kapitāla koncentrāciju varētu pamanīt Latvijas Banka, kas varētu sagatavoties reaģēt pret šo spekulatīvo grupējumu mēģinājumiem radīt nestabilitāti valūtas tirgū. Turklāt spekulatīvās operācijas bez kredītiestāžu līdzdalības bija maza iespējamība veikt, jo: Latvijas Republikā valūtas tirgus bija attīstīts ļoti  zemā līmeni (ar valūtu tirgojās pārsvarā Latvijas Banka, Latvijas bankas, specializētie maiņas punkti); lai radītu valūtas krīzes priekšnosacījumus, tiem tādā gadīumā vajadzēja aptvert lielākos valūtas tirgošanas vietas (skatīt iepriekšminēto pamatojumu), kas savukārt ļoti apgrūtinātu viņu ieceres, par cik rodas pārāk daudz starpnieku.




3.2.Latvijas Bankas un Latvijas banku loma 1993. gada februāra krīzē

            Vistiešākā ietekme uz naudas pierasījuma un piedāvājumu Latvijas Republikā pieder Latvijas Bankai. Turklāt Latvijas bankas nosacīti pilda strapnieka lomu starp klientu un Latvijas Banku tajā gadījumā, kad tas  vēlējās pirkt vai pārdot LVR  vai brīvi konvertējamu valūtu (šajā laikā Latvijas Banka noteica īpašu valūtu pirkšanas un pārdošanas kursu bezskaidrā naudas norēķiniem ar kredītiestādēm, pēc kura tās brīvi varēja pārdot vai nopirkt valūtu no centrālās bankas). Latvijas Bankai un Latvijas bankām pastāvēja vislielākā iespēja ietekmēt valūtu tirgu 1993. gada februāra valūtas krīzē .

3.2.1.Latvijas bankas

            Latvijā 1993. gadā Latvijas bankas aktīvi iesaistījās valūtu tirgū, tādejādi tās varēja ietekmēt situāciju valūtu tirgū, jo tās nodarbojās ar valūtu pirkšanas pārdošanas operācijām. Salīdzinot ar citām saimnnieciskām vienībām, kredītiestādēm bija tāda priekšrocība, ka tās varēja daudz vieglāk piesaitīt nepieciešamo kapitālu,  kas būtu nepieciešams, lai varētu veiksmīgi izjaukt radušos līdzsvaru valūtu tirgū. Papildus līdzekļus tās varēja iegūt aizņemoties tos starpbanku tirgu, aizņemoties no Latvijas Bankas, piesaistot depozītus.
            Lai Latvijas bankas varētu veiksmīgi veikt valūtas tirgus mahināciju tām bija nepieciešama pieeja valūtas tirgū. Šāda iespēja tām bija, jo Latvijas bankas bija vienas no tām institūcijām, kas pārvaldīja Latvijas valūtas tirgu. Tātad tām bija liela iespēja veikt nepieciešamos pasākumus, lai izraisītu šo krīzi. Turklāt šis nodoms bija jātur tādā gadījuma slepenībā no Latvijas Bankas, lai tā nevarētu savlaicīgi iejaukties valūtas tirgū, tādejādi novēršot sev nevēlamu seku iestāšanos.
            Tas nozīmē, ka Latvijas bankām, lai veiktu šo valūtas mahināciju bija jāievēro zināma slepenība, jāpiesaistā nepieciešamie līdzekļi. Šie minētie faktori samazina iespējamību, ka Latvijas bankas bez centrālās bankas ziņas varēja izraisīt šo valūtas krīzi, jo tām bija nepieciešams piesaistīt papildus līdzekļus.
            Latvijas bankas līdz 1992. gada 31. decembrim tika ierobežotas. To neto vietējie aktīvi nedrīkstēja pārsniegt 24910 miljonus LVR (skat tabulu 3.2.1.1.)

3.2.1.1.tab. Banku sistēmas neto vietējie aktīvi (mlj. LVR ) [1]
1992. gada 30. jūnijā
10395
Norādes limits līdz 1992. gada 30. septembrim
16265
Norādes limits līdz 1992. gada 31.decembrim
24910

Tas nozīmē, ka Latvijas bankas līdz 1992. gada beigām nevarēja brīvi palielināt neierobežoti savus līdzekļus, tām, lai piesaistītu sev papildus vajadzīgos līdzekļus, ja tās jau ierpiekš nebija izveidojušas nepieciešamās rezerves, to vajadzēja izdarīt pusotra mēneša laikā. Turklāt Latvijas banku aktīvi un pasīvi 1992. gadaq naudas reformas laikā, kas bija izteikti ārzemju valūtā, bija  jākonvertē LVR pēc uzskaites likmes 100 LVR par 1 USD, izņemot  depozītus ārzemju valūtā [1]. Tas nozīmē, ka Latvijas bankām, savi līdzekļi ārzemju valūtā vajadzēja novērtēt pēc zemāka kursa, nekā tas bija valūtu tirgū.
            Latvijas bankām, lai piesaisītu papildus līdzekļus, bija vistacamāk to izdarīt starpbanku tirgū, jo: lieli aizņemumi no Latvijas Bankas lielos apmēros, radītu Latvijas Bankas uzmanību ( Latvijas Bankas kredīti Latvijas bankām no 1993. gada janvāra līdz februārim palielinājās par 3.9 milj. Ls, turklāt Latvijas banku depozīti Latvijas Bankā - par 2.4 milj. Ls [9,36]); būtiska depozītu piesaiste šai periodā arī nav notikusi (kopējie depozītnoguldījumi pieauguši par 3.4 milj. Ls, turklāt kredīti - 1.5 milj. Ls[9,30]). Tādat, ja gadījumā Latvijas bankas bija izraisījušas šo valūtas krīzi, tad tās nepieciešamos līdzekļus ir ieguvušas no starpbanku aizņemumiem, vai arī  līdzekļus ieguvušas mainot aktīva posteņos ieguldīto naudu. Tas nozīmē, ka Latvijas bankām papildus līdzekļu piesaiste saistījās ar paaugstinātu risku, ka viņu plānus varētu uzminēt, tādejādi samazinot efektu, ko būtu ieguvušas Latvijas bankas, gadījumā, ja tās tik tiešām būt realizējušas šo valūtas krīzi
           
3.2.2. Latvijas Banka

             Latvijas Bankai darbībā šai valūtas krīzei bija jābūt īpašai nozīmei, par cik Latvijas Banka bija uzsākusi naudas reformu un jau 1993. gada 12. februārī tā jau bija pieņemusi lēmumu par “Par piecu latu naudas zīmju laišanu apgrozībā”, saskaņā ar kuru tika sākta pakāpeniska latu laišana apgrozībā, nosakot latu attiecību pret Latvijas rubli kā 1 pret 200 [8,16]. Lai Latvijas Banka varētu veiksmīgi paveikt naudas reformu, tai bija nepieciešams: radīt uzticību nacionālai valūtai; izveidot lata stabilu nodrošinājumu (segumu).  Tādat Latvijas Banka nepavisam nebūtu ieinteresēta jebkādā valūtas krīzē, jo tas varētu samazināt uzticību nacionālai valūtai, līdz ar to kristos pieprasījums pēc tās, savstarpējos norēķinos mājsaimniecības tādā gadījumā priekšroku dotu kādai citai no ārvalstu konvertējamām valūtām, kura būtu stabilāka un apmierinātu mājsaimniecības izvirzītos prasības pret šo valūtu.
            Latvijas Bankai, pieņemot 1992.gada lēmumu “Par Latvijas rubļa ieviešanu apgrozībā”, uzsāka LVR brīvu maiņu pret SUR ar kursu 1:1. Šīs naudas reformas posma realizācijas rezultātā Latvijas Banka lielos apmēros uzpirka SUR (tā bija nekonvertējamā valūta). Lai turpinātu veiksmīgu naudas reformu Latvijas Bankas uzdevumums , kā jau augstāk tika minēts, bija radīt uzticību nacionālai valūtai, radīt tai segumu. Šajā gadījuma nekonvertējamā valūta Latvijas Bankai kā segums nederēja, par to liecina arī tāds fakts, ka Latvijas Banka nogādāja Krievijas Centrālajā bankā bez atlīdzības no apgrozības izņemtos Krievijas rubļus par 7429 tūsktošiem latu (Latvijas Banka tos norakstīja uz ārkārtas izdevumiem), saglabājot iespējas saņemt daļēju kompensāciju  no Krievijas Centrālās bankas [8,46]. Tādat Latvijas Bankai radās nepieciešamība, lai palielinātu segumu un mazinātu  izmaksas, nekonvertējamo valūtu samainīt pret konvertējamām valūtām pēc iespējas izdevīgāka kursa.
            1993. gada 21. janvārī Latvijas Banka padome nolēma: sākot ar 1993. gada 22. janvāri Latvijas Banka  pārtaukt nekonertējamās valūtas pirkšanu; pilnvarojot Latvijas Bankas valdi pieņemt lēmumus par Latvijas Bankas nopirkto nekonvertējamo valūtu pārdošanu un Latvijas Bankas vajadzībām nepieciešamo nekonvetrējamo valūtu pirkšanu valūtu tirgū [3], tātad sākot ar šo lēmumu Latvijas Banka turpināja tikai pārdot nekonvertējamo valūtu, tādā veidā samazinot to īpatsvaru savos ārējos aktīvos. Tādat viens no galveniem iemesliem kādēļ Latvijas Banka varēja būt ieintresēta valūtas krīzē izraisīšanā bija tas, ka īstenojot to, viņai radās iespēja samainīt nekonvertējamo valūtu pret konvertējamo valūtu.
             Latvijas Bankas iespējas šo krīzi īstenot bija ļoti lielas, jo tā 1993. gada februāri bija ne tikai Latvijas Republikas centrālās bankas funkcijas, bet arī komercbanku funkcijas (līdz 1993. gada 10. maijam, kad Latvijas Banka nodeva un Latvijas banku privatizācijas fonds pieņema pārvaldīšanā šīs nodaļas ar to saitībām un prasībām, Latvijas Banka pārvaldīja 49 bijušās Latvijas Banka nodaļas [8,26]). Līdz ar to Latvijas Bankai bija iespēja tieši bez citu komecbanku starpniecības ieiet valūtu tirgū. 1992. gada 20. oktobrī  Latvijas Bankas prezidents Eināra Repšes ziņojumā Latvijas Republikas Augstākas padomes plenārsēdē ir teikts: “Uzsākta Latvijas rubļa stabilizēšana. Diemžēl vēl arvien, pēc Latvijas Bankas novērtējuma, pašmāju cenu inflācija ir ap 15% mēnesī, bet, kā jau teicu, stabilizējas vai vismaz ir redzamas tendences. Uzsākta Latvijas Bankas aktīva iejaukšanās konvertējamo valūtu tirgū nolūkā stabilizēt Latvijas rubļa apmaiņas kursu “ [4].
            Analizējot Latvijas Bankas ārējo aktīvu sadalījuma dinamiku 1993. gadā (skatīt 3.2.2.1 tab.), ir redzams, ka Latvijas Bankas neto ārējo aktīvu sadalījums pēc 1993. gada febrūra strauji izmainās.

3.2.2.1.tab. Latvijas Bankas neto ārējo aktīvu sadalījums [8,48].
1993.gads, milj. Ls.

I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
Neto ārējie aktīvi

108.1
118.1
82.5
150.6
169.9
168.3
186.1
183.8
204.0

Konvertējamās valūtas
49.3
58.4
69.9
139.9
163.6
163.3
183.8
184.4
204.7

Nekonvertējamās valūtas
58.8
59.7
12.6
10.7
6.3
5.0
2.3
-0.1
-0.7













Latvijas Bankas neto ārējos aktīvos nekonvertējamo valūtu īpatsvars strauji samazinās, bet konvertējmo valūtu īpatsvars pieaug. Tātad Latvijas Banka februārī ir panākusi to, ka tā ir guvusi iespēju samainīt nekonvertējamo valūtu pret konvertējamo valūtu vai citiem likvīdiem līdzekļiem.
            No augstāk minētā izriet, ka Latvijas Bankai bija radusies nepieciešamība samainīt tās rīcībā esošo nekovertējamo valūtu pret konvertējamo, un 1993. gada februārī to tā ir arī realizējusi.
            Latvijas Banka  krīzi valūtas tirgū 1993. gada februārī varēja izsaukt pārdodot komercbankām un caur savām nodaļām jebkuram interesentam konvertējamo valūtu lielos daudzumos, uzpērkot LVR , kas izsauca atbildes reakciju valūtu tirgū. Atbildes reakcija varēja būt tāda, ka Latvijas bankas, valūtas maiņas punkti, mājsaimniecības, redzot ka tiek piedāvāta valūta lielos daudzumos, reaģēja uz to stihiski (pēc autora domām šeit nostrādāja psiholoģiski faktori, jo tā laika  presē pastāvēja daudz viedokļu par Latvijas Bankas monetāro politiku.Vairums viedokļi bija tādi, ka LVR ir novērtēts pa augstu, nepieciešams, lai uzlabotu ekonomisko situāciju valstī devalvēt LVR, tas rezultātā izsauca stihisku nevis apdomātu reakciju uz pēkšņām nestandarta situācijām valūtu tirgū), kā rezultātā daudzas privātās personas steidzās samainīt savus uzkrājumus konvertējamā valūtā pret LVR. Tas izsauca palielinātu konvertējamās valūtas piedāvājumu valūtas tirgū, kas savukārt paaugstināja LVR kursu attiecībā pret citām valūtām. Latvijas Banka turpretī pēc līdzsvara izjaukšanas varēja uzsākt konvertējamās valūtās uzpirkšanu par iepriekš uzpirktiem LVR un Krievijas rubļiem (par to liecina tas, ka neilgā laika posmā konvertējam valūtu kursi attiecībā pret LVR atkal pacēlās tik pat kā līdz iepriekšējam līmenim). “Dolāra kursa pazemināšanu uzsāka pati Latvijas Banka, un tas ka komercstruktūtras valūtas kursu nolaida vēl zemāku, ir loģiska reakcija. Pieredze rāda, ka laist apgrozībā lielāku daudzumu dalāro pa zemām cenām - tā ir centrālo banku stratēģija pirms naudas reformām. Katrā ziņā, ja naudas reforma notiks, tad pakāpeniski - pusotra vai divu mēnešu laikā”, H. Jansons ( PaRex bankas eksperts valūtas tirdzniecības jautājumos)[13]. No tā varam secināt, ka Latvijas banku loma šajā krīzē ir tā, ka tās tikai palielināja valūtās svārstību amplitūdu, bet nevis to izraisīja, jo tās reaģēja uz radušos situāciju valūtu tirgū. Šās krīzes rezultātā Latvijas Banka guva nacionālās valūtas segumu, kas nākotnē atviegloja turpmāku sekmīgu naudas reformas īrstenošanu.



Priekšlikumi un secinājumi
           

            No šā darba var izdarīt šadus secinājumus un priekšlikumus :

1.    Valūtas krīzi 1993. gada februārī nevarēja izraisīt Latvijas tautsaimniecības faktori.
2.     1993. gada februāra krīzē liela nozīme bija Latvijas Bankai un kredītiestādēm.
3.    Latvijas Bankas, lai uzlabotu savus bilances rādītājus un radītu stabilu nodrošinājumu nacionālai valūtai, īstenoja valūtas krīzi, kuras rezultātā neilgā laika posmā nacionālā valūtas LVR attiecībā pret USD īsā laika posmā pieauga par 20%, bet pēc tam kritās aptuveni par 18% ar tendednci kursam pakāpeniski augt kamēr as netika piesaistīts SDR ar kursu 1SDR=0.7997 LVL.
4.    Valūtas krīzes rezultātā Latvijas Banka samainīja savos ārējos atīvos nekonvertējamo valūtu pret konvertējamām valūtām.
5.     1993. gada februārā krīzē Latvijas Banka palielināja nacionālās valūtas segumu konvertējamā valūtā, tai pat laikā  samazinot nekonvertējamās valūtas īpatsvaru, kas nākotnē atviegloja turpmāku sekmīgu naudas reformas īrtenošanu.
6.    Latvijas Banka ar valūtas krīzes realizāciju 1993. gada februārī parādīja to, ka tā spēj kontrolēt norises valūtas tirgū, tādejādi tā palielināja uzticību sev kā emisijas bankai, tas savukārt attiecīgi palielināja uzticību nacionālai naudas vienībai.
7.    Latvijas Bankas darbību 1993. gada februāra valūtas krīzē atviegloja arī tas, ka tā vēl pildīja komercbankas funkcijas.
8.    Latvijas banku loma 1993. gada februārā valūtas tirgū bija salīdzinoši maza. Tās kalpoja kā patiprinošs faktors.






Izmantotās literatūras un avotu saraksts:


1.    Latvijas Republikas valdības ekonamiskās politikas memorands.AP&MP, (Dienas pielikumus). 1992. gada 28. augusts.
2.    Latvijas Republikas Naudas reformas lēmums Nr.2 “Par Latvijas rubļa kā vienīgā obligāti pieņemamā maksāšanas līdzekļa noteikšanu Latvijas Republikā”. Laikraksta Diena pielikums. 1992. gada 17. jūlijs.
3.  Latvijas Bankas padomes sēdes lēmums Nr. 3. AP&MP ( Dienas pielikums), 1993. gada 29. janvārī.
4.  Latvijas Bankas prezidenta Eināra Repšes ziņojums Latvijas Republikas Augstākās Padomes plenārsēdē 1992. gada 13. oktobrī. AP& MP (Dienas pielikums), 1992.gada 20 oktobris.
5.  Latvijas makroekonomiskie Rādītāji #1/1995.: statistisko datu krājums.-R.:Latvijas Republikas Valsts statistikas komiteja,1995.-139 lpp.
6.    Patēriņu cenu indeksi #9/1995.: statistiko datu krājums.-R.: Latvijas Republikas Valsts statistikas komiteja, 1995 - 20 lpp.
7.    Latvijas Banka.1992. gada pārskats.,Rīga 1993.g.,29.lpp.
8.    Latvijas Banka,Latvija Banka 1993 gada pārskats, Rīga ’’Jāņa sēta’’,1994.g.54.lpp.
9.  Latvijas Banka,Latvijas Bankas Monetārais apskats 1/1994, Rīga ’’Jāņa sēta’’,1994.g.54.lpp.
10.Dienas Bizness,Valūtas kusi Rīgā pret LVR.1993.gada 26 februārī.
11.Aizsilnieks  Latvijas saimniecības vēsture, Rīga 1968.g., 855, lpp..
12.Averss un Reverss, Kārlis Bauze, Piesaiste SDR - veiksmīgs lata kursa stabilitātes nodrošinājums. Latvijas Banka 1996. gads.
13.Šo pirmdien gaidāms paziņojums par naudu. Anita Smoļenska. Diena.1993. gada 26. februāris.
14.À.Â.Àíèêèí è äðóãèåбÂàëþòíûé Ïîðòôåëü. Ìîñêâàб ЭÑÎÌÈÍÒÝÊЭб 1995.ã.б680.ñ.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru