LATVIJAS POLICIJAS AKADĒMIJA
POLICIJAS TIESĪBU UN
ROBEŽSARDZES KATEDRA
REFERĀTS
Policijas tiesībās
Naudas soda uzlikšana
pārkāpuma izdarīšanas vietā
Autors:
Akadēmiskā un
profesionālā
studiju posma
Zinātniskais konsultants:
Doc., M.jur. M. Žeivots
RĪGA
2000
SATURS
Ievads.........................................
Soda jēdziens............................................................................................
Naudas sods kā viens no soda
veidiem....................................
Nedaudz no
naudas soda vēstures...............................................................
Naudas sods kā
administratīvais sods.......................................................
Naudas soda uzlikšana.....................................................................
Gadījumi, kad
naudas sodu drīkst uzlikt pārkāpuma izdarīšanas vietā.....
Problēmas, kas
saistītas ar naudas soda iekasēšanu pārkāpuma izdarīšanas vietā.
Par naudas soda
piedziņu un izpildi uz vietas...........................................
Naudas soda
kvītis..............................................................................................
Nobeigums................................
Literatūras saraksts.....................................................................
Soda jēdziens
Vispirms man vajadzētu apskatīt kad šis institūts ir radies, kurā vietā,
kāpēc utt, taču, domāju, ka par šiem apstākļiem runāt nevaram, jo tas radies
kopā ar visu cilvēci kopumā. Piemēram, mātes un tēvi savus bērnus sodīja jau
tad, kad nebija nedz tiesu, nedz gudrā Platona, kurš to visu pierakstītu, un
tādējādi mēs uzzinātu laiku, kad šis institūts radies. Iespējams, ka soda
institūts radies jau tad, kad mūsu senči runāja pavisam nesaprotamā valodā (ja
tā to vispār var nosaukt). Taču, domāju, ka soda jēdziens katram ir izprotams
savādāk. Tā, piemēram individulā līmenī sods pārsvarā izprotams kā atmaksa
vai atriebība[1].
Šī, protams, nav vienīgā soda izpratne, - tā ir mainījusies visu laiku un dara
to arī tagad. Aristotelis (384. - 322. g.p.m.ē.) iestājās par to, lai sodu
saņemtu par noziegumā iegūtiem labumiem. Sodam tādējādi ir jāatbaida cilvēki
no noziedzīgas uzvedības. Vienlaicīgi sodam jāapmierina cietušā atriebības
jūtas un jādod labums sabiedrībai[2]. Viduslaikos izpelnīties
sodu bija ļoti viegli - ja kāds kādu izārstēja, tas nozīmēja, ka ir burvis, un
jāsoda sadedzinot vai apmētājot ar akmeņiem, vai kā savādāk. Mūsdienās sodam ir
sava noteikta vieta - instance, kura to piespriež, nodarījumi, par kuru
izdarīšanu var saņemt sodu, likumi, kuros teikts cik liels vai mazs tas var
būt, utt. Tā arī ir teikts Juridisko terminu vārdnīcā: sods ir likumā,
parasti panta sankcijā, valsts noteikts ietekmēšanas un piespiedu līdzeklis, ko
piemēro personām, kas izdarījušas noziedzīgu nodarījumu vai citu sodāmu
tiesībpārkāpumu[3].
Katrs var iepazīties ar normatīvajiem aktiem, kuros tas ir noteikts. Soda
piemērošanu Latvijā (uz šo brīdi) nosaka tādi tiesību akti, kā Krimināllikums,
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss un vēl daži citi. Mana referāta tēma
ir “Naudas soda uzlikšana pārkāpuma izdarīšanas vietā”, tātad savā
referātā par naudas sodu runāšu tikai kā par administratīvu sodu, jo
kriminālsodu pārkāpuma izdarīšanas vietā piespriest nevar - to var piespriest
tikai tiesa.
Runājot par administratīvā soda mērķi jāsaka, ka administratīvais sods
ir atbildības līdzeklis un tiek piemērots, lai personu, kura izdarījusi administratīvo
pārkāpumu, audzinātu likumu ievērošanas un sadzīves noteikumu cienīšanas garā,
kā arī lai tiklab tiesību pārkāpējs, kā citas personas neizdarītu jaunus
pārkāpumus[4].
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 23.pantā teikts, kādi vispār ir
administratīvie sodi, un tie ir:
1) brīdinājums;
2) naudas sods;
3) [izslēgts ar 1997. gada 28. maija likumu];
4) administratīvā pārkāpuma priekšmeta vai izdarīšanas rīka konfiskācija;
5) pilsonim piešķirto speciālo tiesību (transporta līdzekļu vadīšanas
tiesību, medību tiesību) atņemšana;
6) tiesību atņemšana ieņemt noteiktus amatus vai tiesību atņemšana uz
zināma veida vai visu veidu uzņēmējdarbību;
7) [izslēgts ar 1997. gada 28. maija likumu];
Naudas sods kā viens no soda veidiem
Domāju,
ka sākot runāt par naudas sodu mūsdienās, mēs varētu nedaudz ielūkoties šī
institūta vēsturē.
Nedaudz no naudas soda vēstures
Cietušā tiesības prasīt
soda naudu pastāvēja līdztekus daudziem citiem stingriem sodiem. Šī soda nauda
varēja būt daudz lielāka par cietušā zaudējumiem. Tā, piemēram, “Karolina”
(Constitution Carolina, 1532) par nelielu zādzību paredzēja divkāršu nozagtās
mantas atmaksu, “Divpadsmit tabulas” pieļāva soda naudas nomaksāšanu un
zaudējumu atlīdzību arī pēc sprieduma pasludināšanas. Tādējādi miesassodi
pārvērtās par naudas sodiem. Vēlāk, sodu valstiskošanas rezultātā soda naudas
iekasēšanu pārņēma valsts. Tagad naudas sodi ir visizplatītākie sodi pasaulē,
bet to iezīmes un veidi parādījās jau sirmā senatnē[6].
Naudas sods kā administratīvais sods
Runājot par naudas sodu kā par vienu no administratīvo sodu veidiem, tad
jāsaka, ka saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 24. pantu,
- naudas sods par administratīvo pārkāpumu piemērojams tikai kā pamatsods,[7] pie tam to var piemērot
arī pārkāpuma izdarīšanas vietā, atšķirībā no Krimināllikuma, kur naudas sods
ir piemērojams gan kā pamatsods, gan kā papildsods[8], un nevar tikt piemērots
pārkāpuma izdarīšanas vietā, jo to piespriež tikai tiesa.
Naudas soda apmērs ir noteikts Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
26. pantā - maksimālais sods, ko saskaņā ar Latvijas Republikas
likumiem par administratīvajiem pārkāpumiem uzliek fiziskajām personām, ir divsimt
piecdesmit latu, bet juridiskajām personām - desmit tūkstoši latu.
Minimālais sods, ko uzliek par administratīvajiem pārkāpumiem, ir viens lats.
Rajonu padomes, pilsētu domes un pagastu padomes var apstiprināt saistošos
noteikumus, kuros par to pārkāpšanu var noteikt naudas sodus līdz piecdesmit
latiem.
Amatpersonām uzliktos naudas sodus aizliegts maksāt no uzņēmumu, iestāžu
vai organizāciju līdzekļiem.
Sods par pārkāpumiem, kas uzlikts juridiskajai personai, maksājams no
juridiskās personas līdzekļiem[9]. Ļoti iespējams, ka rodas
jautājums kādos gadījumos piemērojams minimālais un kādos maksimālais naudas
sods. Tas ir atkarīgs no tā, kādu nodarījumu izdarījis aizturētais. Tā,
piemēram, minimālo naudas sodu saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksa 126. pantu var piespriest personām, kurām nav līdzi transporta
līdzekļa vadītāja apliecības vai transporta līdzekļa vadīšanas pagaidu
atļaujas, vai transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligāto
apdrošināšanu apliecinoša dokumenta (polises), vai transporta līdzekļa
reģistrācijas vai citu transporta līdzekļa dokumentu, par transporta līdzekļa
vadīšanu - uzliek naudas sodu viena lata apmērā[10]. Maksimālo naudas
sodu var piespriest par attiecīgi sabiedrībai bīstamāku nodarījuma izdarīšanu,
tā, piemēram, saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
152. pantu, t.i. par būves patvaļīgu būvniecību vai tās renovāciju,
rekonstrukciju vai restaurāciju bez akceptēta projekta vai būvatļaujas (izņemot
gadījumus, kas noteikti Vispārīgajos būvnoteikumos) - uzliek naudas sodu līdz
divsimt piecdesmit latiem[11].
Protams, ka sabiedriskā bīstamība nav vienīgais kritērijs pēc kura vadoties
nosaka to, cik liels naudas sods uzliekams attiecīgajai personai. Šādi kritēriji
ir vairāki, un tie ir minēti Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 33. un
34. pantos. Šajos divos pantos noteikti apstākļi, kuri ir par pamatu, lai
atbildību mīkstinātu vai pastiprinātu. Par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu
atbildību var mīkstināt gadījumos, ja pārkāpumu izdarījis nepilngadīgais[12], kā arī citos gadījumos
(to pavisam ir pieci), savukārt atbildību var pastiprināt, ja pārkāpumā
iesaistīts nepilngadīgais vai, ja pārkāpumu izdarījusi personu grupa[13], kā arī citos gadījumos
(to pavisam ir seši).
Naudas soda uzlikšana
Tātad, kā jau mēs iepriekš noskaidrojām, tad naudas sods (tikai kā
administratīvais sods) tiek uzlikts par administratīvo pārkāpumu. Saskaņā ar
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 32. pantu, t.i. sodu par
administratīvo pārkāpumu uzliek ietvaros, ko nosaka normatīvais akts, kurā
paredzēta atbildība par izdarīto pārkāpumu, stingrā saskaņā ar šo kodeksu un
citiem aktiem par administratīvajiem pārkāpumiem[14], tātad administratīvo
sodu var uzlikt ne tikai par pārkāpumiem, kas noteikti Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā, bet arī citos normatīvajos aktos, kuros paredzēta atbildība.
Kas tad var būt šie citi normatīvie akti? Tie var būt dažādu pašvaldību
izdoti noteikumi, to normas tādos gadījumos gan ir attiecināmas tikai uz
attiecīgo teritoriju, piemēram, Valmieras domes 9.decembrī pasludinātais
lēmums, kas paredz 10 latu naudas sodu “blīkšķu meistariem”[15] (personas, kuras traucē
sabiedrisko mieru ar dažādiem paštaisītiem vai iegādātiem spridzekļiem). Taču,
šie noteikumi neattiecas uz tādiem pašiem pārkāpumiem, kas izdarīti citā
teritorijā, kurā, savukārt, nav izdoti tādi noteikumi.
Kādas institūcijas ir tiesīgas uzlikt administratīvo sodu? Saskaņā ar mana
referāta tēmu, jāsaka, ka no policijas iestādēm naudas sodu var uzlikt Valsts
policijas iestādes un Pašvaldības policija[16]. No Valsts policijas
iestādēm uzlikt administratīvo sodu ir tiesīgas šadas personas:
1) attiecīgo policijas nodaļu (pārvalžu) priekšnieki un viņu vietnieki,
ceļu policijas priekšnieki un viņu vietnieki, policijas iecirkņu priekšnieki un
viņu vietnieki;
2) policijas iecirkņu vecākie inspektori un inspektori laukos un policijas
iecirkņu vecākie inspektori rajonu un republikas pilsētās;
3) ceļu policijas apakšvienību komandieri un viņu vietnieki, ceļu policijas
galvenie speciālisti, ceļu policijas inspektori.[17]
No Pašvaldības policijas tiesīgi uzlikt administratīvo sodu ir pašvaldības
policijas pārvalžu un nodaļu priekšnieki un viņu vietnieki.[18] Jāpiemin, ka saskaņā ar
likumu katrs no iepriekš minētajiem uzlikt sodu ir tiesīgs tikai par noteiktos
pantos minētiem pārkāpumiem.
Gadījumi, kad naudas sodu drīkst uzlikt pārkāpuma izdarīšanas vietā
Kad pārkāpējs ir izdarījis pārkāpumu, to, visbiežāk, nogādā policijas
(robežsardzes, muita, u.c.) iecirknī. Pēc tam aizturētā persona tiek
piereìistrēta žurnālā, tad tiek sastādīts protokols par administratīvo
pārkāpumu utt. Taču, ir gadījumi, kad persona netiek vesta uz augstākminētajām
iestādēm un šis protokols netiek sastādīts. Tā tas notiek tajos gadījumos, ja
pārkāpums nav bijis pārāk bīstams, piemēram, par 42.1 pantā
paredzēto pārkāpumu - par smēķēšanu neatļautās vietās, par
121. pantā (1) paredzēto pārkāpumu - par drošības jostu vai aizsargķiveru
lietošanas noteikumu pārkāpšanu, par 122.1 pantā (1)
paredzēto pārkāpumu - transportlīdzekļu vadītājiem par brīdinājuma signālu
došanas noteikumu pārkāpšanu pirms pārkārtošanās, pagrieziena vai braukšanas
virziena maiņas, kā arī par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpšanu
un vēl par 46.1 panta (1) un (6) (ja pārkāpumu izdarījis
pilsonis), 108.1 panta (1) (ja pārkāpumu izdarījis pilsonis),
121.(2) un (3), 122. panta (1), 122.1 panta (1) un (2),
125. panta (2), 126. panta (1), 129., 135. - 137. pantā, kā arī
citos gadījumos, kad saskaņā ar šo kodeksu un citiem likumiem naudas sodu
uzliek un iekasē pārkāpuma izdarīšanas vietā un tā apmērs nepārsniedz divdesmit
latu vai brīdinājumu noformē pārkāpuma izdarīšanas vietā[19]. Iepriešminētajos
gadījumos nauda tiek iekasēta pārkāpuma izdarīšanas vietā. Un pārkāpējam tiek
izsniegta kvīts, kura liecina par to, ka viņš soda naudu ir nomaksājis
pārkāpuma izdarīšanas vietā. Protams, ka arī šeit ir problēmas jeb likuma
nepilnības.
Problēmas, kas saistītas ar naudas soda iekasēšanu pārkāpuma izdarīšanas vietā.
Iedomāsimies pavisam reālu gadījumu - kādā lauku apvidū, kur nav nedz
veikalu, nedz māju (tuvumā), ceļu policists aptur automašīnu. Tās vadītājs
diežēl nav paņēmis līdzi transporta līdzekļa vadītāja apliecību.
Policistam vadītājs jāsoda pēc Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
126. panta - transporta līdzekļu vadīšana bez vadīšanas tiesībām[20]. Noteiktā sankcija par šo
pārkāpumu ir naudas sods viena lata apmērā. Automašīnas vadītājs vēlas samaksāt
notikuma vietā - to viņam ļauj darīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
250. pants (pieminēts jau iepriekš), kurš paredz, ka protokolu par
administratīvo pārkāpumu nesastāda, ja izdarīti administratīvie pārkāpumi, kas
paredzēti šā kodeksa …, 126. panta pirmajā daļā,…[21]. Taču ir viena problēma -
pārkāpējam makā ir tikai viena naudas zīme - tā pati “tikai” 500 latu vērtībā.
Naudu izmainīt nav kur, jo mēs taču atrodamies lauku apvidū! Neviens no
policistiem tik lielu naudas zīmi varbūt pat rokā nav turējis, un viņu makos
nebūs tik daudz naudas, lai šo lielo naudas zīmi izmainītu. Ko darīt? Saskaņā
ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 250. pantu par šo un citiem
pārkāpumiem, kas minēti šajā pantā protokolu var sastādīt tad, ja pārkāpējs
apstrīd viņam uzlikto sodu par to pārkāpumu izdarīšanu, kuri paredzēti šā panta
pirmajā daļā, vai ir citi apstākļi, kas traucē amatpersonai uzlikt sodu
pārkāpuma izdarīšanas vietā[22]. Tādā gadījumā tiek
piemērots 246. pants: ”Par izdarīto administratīvo pārkāpumu pilnvarota
amatpersona vai arī sabiedriskās organizācijas vai sabiedrības pašdarbīgās
institūcijas pilnvarotais pārstāvis sastāda protokolu”. Taču tagad man nezināmu
apstākļu dēļ ir novērojama tāda prakse, ka policists novēl pārkāpējam “Laimīgu
ceļu”, un visi šķirās it kā nekas nebūtu bijis. Protams, ka tas nav pareizi, jo
policistam saskaņā ar likumu taču būtu jāsoda pārkāpējs un jāiekasē no viņa
soda nauda viena lata apmērā (šajā gadījumā).
Domāju, ka te atrisinājums būtu soda kvīšu ieviešana. Tādā gadījumā ceļu
policists izsniegtu iepriekš pieminētajam pārkāpējam kvīti, kuram tā būtu
jānomaksā bankā kādā noteiktā laika posmā. Arī par pārējiem pārkāpumiem tiktu
izsniegtas kvītis. Tas novērstu arī vairākus kukuļņemšanas (no soda naudas
iekasētāju puses) un kukuļdošanas (no pārkāpēju puses) gadījumus. Ja pārkāpējs
bankā nebūtu izdarījis maksājumu noteiktā laikā, tad tam tiktu izsūtīts
brīdinājums. Ja arī pēc brīdinājuma saņemšanas pārkāpējs nenomaksātu soda
naudu, tad viņš nevarētu iziet tehnisko apskati, pārdot vai kā savādāk
atsavināt savu transportlīdzekli kādai citai personai, respektīvi, noņemt no
uzskaites.
Līdzīga problēma ir ar automašīnu novietošanu stāvēšanai neatļautās vietās.
Šeit, saskaņā ar likumu policijas darbiniekam ir jāsagaida attiecīgās
automašīnas vadītājs (kurš novietojis šo auto neatļautā vietā), un tas jāsoda.
Kāda te ir problēma? Iedomāsimies gadījumu - policists patrulējot redz, ka kāda
automašīna ir novietota neatļautā vietā. Lai sodītu pārkāpēju viņam tas
jāsagaida (ja viņš neatrodas automašīnā). Visbiežāk gadās tā, ka automašīna
nolikta neatļautā vietā uz visu dienu, jo viņš aizgājis uz darbu vai arī
pārkāpējs redzot, ka to jau “gaida” nemaz neiet uz savu auto, bet tālāk dodas
kājām vai savādākā veidā. Ja pārkāpējs tomēr atgriežas, tad tas norāda, ka nav
novietojis savu auto neatļautā vietā, bet to izdarījis kāds paziņa.
Domāju, ka šeit labs atrisinājums arī ir soda kvīšu ieviešana. Taču, tādā gadījumā
būtu jāveic vairāki grozījumi dažādos likumos. Būtu jānosaka, ka, ja
automašīnas īpašnieks uztic savu auto kādam citam, tad viņš uzņemās atbildību
par to, kā šis cilvēks brauks, kur novietos savu auto utt. Soda kvītis varētu
aizlikt aiz loga tīrītāja vai kā savādāk piestiprināt to pie automašīnas, kura
novietota neatļautajā vietā. Kas to varētu darīt? Par šo jautājumu domas stipri
dalās:
1) Viens no iespējamajiem šīs funkcijas pildītājiem varētu būt Ceļu
policija. Problēma varētu būt tāda, ka, kaut gan laukos nav daudz priekš
stāvēšanas aizliegtu vietu, tomēr, ja kāds novietos savu traktoru uz
krustojuma, vai šaura ceļa, tas var diezgan bēdīgi beigties. Taču Ceļu policija
šādās vietās apgrozās diezgan reti.
2) Šo funkciju varētu pildīt
Pašvaldības policija.
3) Es piekrītu trešajam variantam - varētu dibināt jaunu inspekciju, kura
ar to nodarbotos (līdzīgi kā tas notiek arī citās valstīs). Tā varētu būt
pakļauta kādai citai policijas struktūrai. Šajā inspekcijā varētu tikt
nodarbināti ne tik jauni cilvēki, respektīvi, tie, kuriem vairs nav tik viegli
atrast darbu. Domāju, ka tāda vecuma cilvēki ļoti labi sevi ir jau pierādījuši
strādājot par konduktoriem sabiedriskajā transportā - tādus ir diezgan grūti
piekukuļot, jo tie baidās zaudēt darbu, un iestāstīt tiem kaut ko arī ir
problēmatiski. Galu galā šādi cilvēki nebaidās nedz no biezajiem, nedz
no skūtajiem, jo viņi saprot, ka tik un tā tie viņus neaiztiks, un, ja
arī aiztiks, tad zaudēt viņiem nav ko - ilgi dzīvot šā vai tā vairs nav lemts.
Par naudas soda piedziņu un izpildi uz vietas
Naudas soda izpildei pārkāpuma izdarīšanas vietā ir vairākas pozitīvas
īpašības, taču kā jau katram kokam ir divi gali, arī šeit ir dažas negatīvas
īpašības. Šajā apakšnodaļā centīšos tās apskatīt. Domāju, ka galvenais par ko
šeit būtu jārunā, protams, ka ir naudas soda kvītis.
Naudas soda kvītis
To, kādām jābūt šīm kvītīm, respektīvi, kā tās tiek izgatavotas,
reģistrētas un izmantotas[23] nosaka Ministru kabineta
“Noteikumi par naudas soda kvītīm” (spēkā esoši no 01.07.1997). Šajos
noteikumos ir dots naudas soda kvīts jēdziens - Naudas soda kvītis šo noteikumu
izpratnē ir dokuments, ar kuru apliecina saskaņā ar Latvijas administratīvo
pārkāpumu kodeksu un pašvaldību saistošajiem noteikumiem uzlikto naudas sodu
iekasēšanu[24].
Šīs kvītis ir speciāli iepiestas, numurētas un brošētas grāmatiņās, tām ir
noteikts saturs, rekvizīti (pārkāpēja vārds, uzvārds, personas kods, adrese,
tā normatīvā akta (Latvijas administratīvo pārkāpumu kodekss, pašvaldību
saistošie noteikumi) nosaukums, pants, daļa vai punkts, saskaņā ar kuru
iekasēts naudas sods, kā arī pārkāpuma veids un tā raksturojums, iekasētā
naudas soda summa (ar cipariem un vārdiem) latos, amatpersona, kura iekasē
naudas sodu (vārds, uzvārds, amats, paraksts), naudas soda iekasēšanas datums
un laiks[25]),
kuri jāieraksta ar roku pašam naudas soda uzlicējam. Naudas sodu kvīšu
grāmatiņas jāuzglabā piecus gadus, par šo kvīšu pareizu uzskaiti un izmantošanu
ir atbildīgas pašas institūcijas, kurām ir tiesības uzlikt naudas sodu, taču
atskaiti par izlietotajām naudas soda kvītīm tā noteiktā laikā iesniedz tai
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei, kurā naudas soda kvīšu grāmatiņas
ir reģistrētas[26]. Runājot par šo kvīšu
labajām un sliktajām īpašībām, jāsaka, ka viena no priekšrocībām ir vienkāršība
- nav jāsastāda protokols, par izdarīto pārkāpumu nevienam no pārkāpēja puses
nav jāziņo, persona nav jāaiztur, utt. Negatīvās īpašības varētu būt tādas, ka
to nevar pārsūdzēt, respektīvi, ja persona ir parakstījusies šajā kvītī kā
pārkāpējs, tad tā sevi ir atzinusi par vainīgu un tā saņem attiecīgo sodu
(Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 291. pants). Saskaņā ar
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 294. pantu: “Ja ir apstākļi,
kuru dēļ nekavējoties nevar izpildīt lēmumu par administratīvo arestu vai par
naudas soda uzlikšanu (izņemot naudas sodu, ko iekasē administratīvā
pārkāpuma izdarīšanas vietā), institūcija (amatpersona), kas pieņēmusi
lēmumu, var atlikt tā izpildi uz laiku līdz vienam mēnesim.”
Literatūras saraksts
1. MK “Noteikumi
par naudas soda kvītīm”, Spēkā esošs no 01.07.1997 (L.V, 15.03.1997, nr.73)
2. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss, Spēkā esošs no 01.07.1985
(ZIŅOTĀJS, 01.01.1984, nr.51)
3. Krimināllikums, Spēkā esošs no 01.04.1999 (L.V., 08.07.1998, nr.199)
4. Dz. Seps “Sods” Rīga,
LPA, -1995.
5. Aristotelis “Nikomana ētika”
Rīga: “Zvaigzne”. - 1985.
6. Juridisko terminu vārdnīca Rīga, “Nordik”, - 1998.
7. G. Liepiņa Policisti tvarsta blīkšķinātājus//Diena, 1999.g.20.dec.
Nr.269 (2606).
[1]
Dz. Seps “Sods” R.,LPA, -1995.-7.lpp.
[2]
Aristotelis “Nikomana çtika” R.: “Zvaigzne”.-1985.-215.-218.lpp.
[3]
Juridisko terminu vārdnīca R., “Nordik”,- 1998.-239.lpp.
[4] Administratīvo pārkāpumu kodekss 22.pants (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 1992.gada 11.jūlija likumu - Ziņotājs, 1992,
nr.29/31).
[5]Administratīvo pārkāpumu kodekss 23.pants (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 1990.gada 21.decembra likumu, 1991.gada 12.marta
likumu un 1997.gada 28.maija likumu - Ziņotājs, 1991, nr.5/6 un nr.17/18, 1997,
nr.13).
[6]
Dz. Seps “Sods” R.,LPA, -1995.-9.lpp
[7] Administratīvo pārkāpumu kodekss 24.pants (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 1991.gada 12.marta likumu un 1997.gada 28.maija
likumu - Ziņotājs, 1991, nr.17/18; 1997, nr.13).
[8]
Krimināllikums 41.p.(1).
[9] Administratīvo pārkāpumu kodekss 26.pants (1990.gada
3.decembra likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 1992.gada 28.aprīļa
likumu, 1993.gada 4.novembra likumu, 1995.gada 19.jūlija likumu, 1997.gada
28.maija likumu, 1998.gada 17.jūnija likumu un 1998.gada 14.oktobra likumu -
Ziņotājs, 1991, nr.15/16; 1992, nr.22/23; 1993, nr.33; 1995, nr.18; 1997,
nr.13; 1998, nr.23)
[10]Administratīvo pārkāpumu kodekss 126.pants (1992.gada
3.novembra likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 1996.gada 11.aprīļa
likumu un 1997.gada 28.maija likumu, kas stājas spēkā no 01.09.97. - Ziņotājs,
1992, nr.46/47/48; 1996, nr.10; 1997, nr.13)
[11]
Administratīvo pārkāpumu kodekss 152.pants.
[12] Administratīvo pārkāpumu kodekss 33.pants (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 1990.gada 21.decembra likumu, 1992.gada 11.jūlija
likumu, 1994.gada 28.jūlija likumu un 1998.gada 14.oktobra likumu - Ziņotājs,
1991, nr.5/6, 1992, nr.29/31, 1994, nr.17; 1998, nr.23)
[13] Administratīvo pārkāpumu kodekss 34.pants (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 1992.gada 3.novembra likumu un 1994.gada 28.jūlija
likumu - Ziņotājs, 1992, nr.46/47/48, 1994, nr.17)
[14] Administratīvo pārkāpumu kodekss 32.pants (Ar
grozījumiem, kas izdarīti ar 1990. gada 21.decembra likumu un 1996.gada
11.aprīļa likumu - Ziņotājs, 1991, nr.5/6, 1996, nr.10)
[15]
G.Liepiòa Policisti tvarsta blīkšíinātājus//Diena, 1999.g.20.dec. Nr.269
(2606).
[16]
Administratīvo pārkāpumu kodekss 214. - 215.pants
[17] Administratīvo pārkāpumu kodekss 214.pants (1992.gada
3.novembra likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 1993.gada
19.janvāra likumu un 4.novembra likumu, 1995.gada 19.jūlija likumu, 1996.gada
11.aprīļa likumu, 1997.gada 28.maija likumu un 19.jūnija likumu - Ziņotājs,
1992, nr.46/47/48; 1993, nr.3/4, nr.33; 1995, nr.18; 1996, nr.10; 1997, nr.13,
nr.16)
[18] Administratīvo pārkāpumu kodekss 215.pants (1996.gada
11.aprīļa likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 1997.gada 28.maija
likumu - Ziņotājs, 1996, nr.10; 1997, nr.13)
[19] Administratīvo pārkāpumu kodekss 250.pants (1992.gada
3.novembra likumu, 1993.gada 11.maija likumu, 1995.gada 19.jūlija likumu un
1997.gada 28.maija likumu - Ziņotājs, 1991, nr.5/6; 1992, nr.46/47/48; 1993,
nr.20/21; 1995, nr.18; 1997, nr.13)
[20] Administratīvo pārkāpumu kodekss 126.pants (1992.gada
3.novembra likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 1996.gada 11.aprīļa
likumu un 1997.gada 28.maija likumu, kas stājas spēkā no 01.09.97. - Ziņotājs,
1992, nr.46/47/48; 1996, nr.10; 1997, nr.13)
[21] Administratīvo pārkāpumu kodekss 250.pants (1990.gada
21.decembra likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 1992.gada
3.novembra likumu, 1993.gada 11.maija likumu, 1995.gada 19.jūlija likumu un
1997.gada 28.maija likumu - Ziņotājs, 1991, nr.5/6; 1992, nr.46/47/48; 1993,
nr.20/21; 1995, nr.18; 1997, nr.13)
[22]
turpat (APK 250.p)
[23] “Noteikumi par naudas soda kvītīm”, 1.pants Spçkā
esošs no 01.07.1997 (L V, 15.03.1997,nr.73)
[25]
“Noteikumi par naudas soda kvītīm”, 10.pants Spçkā esošs no 01.07.1997 (L V,
15.03.1997,nr.73)
[26]
“Noteikumi par naudas soda kvītīm”, 27.pants Spçkā esošs no 01.07.1997 (L V,
15.03.1997,nr.73)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru