Satura
rādītājs:
Ievads………………………………………………………….
1.
Nepilngadīgo noziegumu profilakse kā kriminoloģiskās
izpētes
priekšmets ………………………………………………
2.
Nepilngadīgo noziegumu profilakses objekti un to
raksturojums…………………………………………………….
3.
Nepilngadīgo noziegumu profilakses subjekti………………..
4.
Nepilngadīgo noziegumu profilakses problemātika…………..
Nobeigums………………………………………………………
Izmantotās
literatūras saraksts…………………………………..
Pielikumā statistikas dati.
Pielikumā statistikas dati.
Ievads.
Vadoties pēc pēdējo desmit gadu statistikas datiem
nepilngadīgie ik gadu Latvijā izdara vidēji 3000 noziegumu, kas ir vidēji 20%
no visiem noziegumiem, kas izdarīti Latvijas teritorijā (skatīt pielikumā).
Šie skaitļi atklāj visai draudīgu ainu, tāpēc
nepieciešams noskaidrot šīs situācijas cēloņus un problēmas, kas to izraisa.
Nepilngadīgie pieder pie kategorijas, kuru uzvedība,
nostāja un psihe vēl atrodas veidošanas stadijā, tā pilnveidojas un attīstās,
tāpēc savlaicīgi un pareizi pielietoti profilaktiskie pasākumi var dot labumu
un tiem ir liela nozīme noziegumu profilaksē.
Šie aspekti
galvenokārt arī noteica manu referāta temata izvēli.
1. Nepilngadīgo noziegumu profilakse kā kriminoloģiskās
izpētes priekšmets.
Sākot
izskatīt doto tematu nepieciešams noskaidrot, kas ir nepilngadīgo noziedzība
vispār. Nepilngadīgo noziedzība kā viens no noziedzības elementiem ir relatīvi
masveidīga, vēsturiski mainīga, sociāla, krimināltiesiska rakstura parādība,
kuras pamatā ir to noziegumu kopums, ko izdarījuši nepilngadīgie konkrētā
teritorijā, noteiktā laika posmā.
Savukārt
nepilngadīgo noziegumu profilakse ir to sabiedriska un individuāla rakstura
pasākumu kopums, kas vērsti uz to, lai izskaustu noziegumu izdarīšanu no
nepilngadīgo puses kā arī novērstu nepilngadīgo noziegumus to sākumstadijā un
sekmētu negatīvas attieksmes ieaudzināšanu pret noziedzīgumu izdarīšanu, rodot
izpratni par prettiesisko darbību bīstamību un iespējamo atbildību par to
izdarīšanu.
“Nepilngadīgo
noziegumu profilaksei piemīt savas specifiskas īpašības:
*
tā darbojas saskaņā ar valsts, ģimenes, jaunatnes un
kriminālo politiku, kas realizējama ar kompleksu pasākumu palīdzību
starptautisko un reģionālo programmu līmenī, lai sniegtu sociālu, ekonomisku
u.c. nepieciešamo palīdzību ģimenei un nepilngadīgajiem;
*
izveidota tiesību aktu sistēma, kas regulē jautājumu
par optimālu dzīves apstākļu radīšanu, nepilngadīgo audzināšanu, viņu tiesību
un interešu aizsardzību, negatīvas ietekmes novēršanu;
*
nepilngadīgo noziegumu novēršanu nodrošina valsts
mācību, audzināšanas, ārstniecības, tiesībsargājošo u.c. institūciju un iestāžu
darbība. Šī darbība pastāvīgi tiek koordinēta, tā balstās uz nepieciešamo
informatīvi analītisko bāzi un tiek finansēta no valsts puses.
Nepilngadīgo
noziegumu profilakses īpatnības ir saistītas arī ar specifisko tiesisko un
faktisko nepilngadīgā stāvokli sabiedrībā, kā augošā iedzīvotāju grupa tā
spēcīgāk izjūt apkārtējās vides negatīvo faktoru ietekmi.”[1]
2. Nepilngadīgo
noziegumu profilakses objekti un to raksturojums.
Nepilngadīgo
noziegumu profilakses objekti ir nepilngadīgās personas, kuras izdarījušas
Krimināllikumā paredzētu sabiedriski bīstamu nodarījumu, kā arī tie
nepilngadīgie, kuri gan vēl šādu rīcību nav veikuši, bet kuros izveidojusies
nosliece uz prettiesisku rīcību.
Lai
labāk izprastu nepilngadīgo noziegumu profilakses problemātiku nepieciešams
nedaudz pieskarties arī paša nepilngadīgā raksturojumam.
“Nepilngadīgo
likumpārkāpēju personības izpēte atklāj daudz šķautnes ne tikai viņu
noziedzības, bet arī vispārējās noziedzības ģenēzē, jo līdz pilngadībai persona
aktīvi socializējas, veidojas tās tikumības izpratne un uzvedības stereotips,
kas nosaka pieauguša cilvēka uzvedību.
Personas
uzvedība ir individuāla, tās veidošanās ir saistīta ar indivīda organisma
īpatnībām, ar ģenētiskā koda plūsmveidīgās izvēršanās īpatnībām laikā un
atbilstoši indivīda un vides mijiedarbības vajadzībām.
Indivīda
organisma īpatnības nosaka viņa darbības iespējas un robežas. Savukārt personu
savstarpējās mijiedarbības formas un saturs izriet no indivīdu socializācijas
pakāpes, personības īpatnībām, mērķiem un tāpēc var iegūt dažādu nokrāsu, arī
sabiedrībai nepieņemamu.”[2]
“J.Gipenreitere,
analizējot bērnu uzvedības novirzes, izsecinājusi, ka to pamatā galvenokārt ir
četri cēloņi. Pirmais – bērnu cenšanās pievērst sev apkārtējo uzmanību. Bērni
ļoti cieš, ja viņiem trūkst vecāku uzmanības. Otrais – vēlēšanās būt pirmajam.
Cīņa (arī neapzināta) par savu vietu sākas ģimenē un ir saistīta ar bērna
vajadzību būt patstāvīgam, neatkarīgam un iegūt pašnoteikšanos. Trešais –
atriebības jūtas, un ceturtais – neveiksmju radīto reakciju pārvirze no vienas
sfēras citā. Piemēram, īgnumu, ko rada sliktas attiecības ar vienaudžiem, bērns
izpauž mājās”.[3]
Nepilngadīgie
likumpārkāpēji komplektējas no grūti audzināmajiem pusaudžiem. Visi grūti
audzināmie gan nav likumpārkāpēji, bet visi likumpārkāpēji atzīstami par grūti
audzināmiem, kuriem nepieciešama palīdzība.”[4]
Literatūrā
sastopamas vairākas grūti audzināmo definīcijas .
“L.Žuhovickis
grūti audzināmos raksturo kā tos, kam ir grūti. Viņiem ir grūti saprasties ar
vecākiem, skolotājiem un kaimiņiem grūti ar klasesbiedriem un pagalma paziņām,
kā arī ar sevi pašu.”[5]
“Dz.Seps
uzskata, ka grūti audzināmais ir tāds pusaudzis, kurš netiek galā ar savam
vecumam atbilstošām sociālajām lomām un pienākumiem. Viņa neveiksmes parasti
izriet no nepilnvērtīgas vai deformētas socializācijas, infantilisma,
attīstības aiztures vai citām attīstības novirzēm. Par grūti audzināmo var kļūt
arī pusaudzis, kurš nonāk savai attīstībai neatbilstošās situācijās lomās vai
saņem neizpildāmu uzdevumu. Šādas situācijas var rasties ģimenē un skolā, kā
arī vienaudžu grupās, komandās.”[6]
3. Nepilngadīgo noziedzības profilakses
subjekti.
Nepilngadīgo
noziegumu profilakses subjekti ir sabiedriski veidojumi, kuru darbības pamatā
ir nepilngadīgo audzināšana ar mērķi, lai nepilngadīgie iekļautos sabiedrībā un
nepieļautu noviržu veidošanos nepilngadīgo uzvedībā un psihē.
Par
vienu no svarīgākajiem nepilngadīgo noziegumu profilakses subjektiem uzskatāma
ģimene.
Ģimene
veido sabiedrības pamatstruktūru. Tā piedalās personības socializācijas
procesā. Jau no dzimšanas cilvēka uzvedība lielā mērā veidojas ģimenē.
“Ģimenes
locekļu mijiedarbība ir ļoti spēcīga un atstāj paliekošu iespaidu uz bērniem.
To nosaka vairāki faktori: emocionālais kontakts, tā ilgums (no bērna
piedzimšanas līdz savas ģimenes nodibināšanai vai kādas citam patstāvīgās
dzīves sākumam); vecāku autoritāte, kas rodas kopējā ģimenes darbībā; kopējā
saimniecība, kas balstās uz vecāku ienākumiem un kopējo īpašumu.”[7]
Kā
nākamo nepilngadīgo noziegumu profilakses subjektu var minēt skolu. Skola
parasti labo ģimenes kļūdas bērnu audzināšanā. Mācību iestāžu pedagogu
kolektīvi ir vienīgie profesionālie audzinātāji, kas, sadarbojoties ar skolēnu
vecākiem, papildina un koriģē viņu audzināšanu, paaugstina ģimenes pedagoģisko
zināšanu līmeni. Izglītības sistēmas iestādes var dot metodiskus norādījumus
pedagoģijā, arī likumpārkāpumu profilaksē visām iestādēm un organizācijām, kam
ir sakars ar nepilngadīgo audzināšanu, mācīšanu un nodarbinātību.
Bez
augstākminētajiem pie nepilngadīgo noziegumu profilakses subjektiem
pieskaitāmas arī nepilngadīgo speciālās mācību un audzināšanas darba iestādes.
Latvijā
darbojas viens cietums nepilngadīgajiem (Cēsīs); atsevišķa nodaļa sieviešu
dzimuma likumpārkāpējām (Iļģuciema cietumā); kā arī specskolas.
Pirmās
divas iestādes ietilpst Iekšlietu ministrijas sistēmā, savukārt specskolas ir
pakļautas Izglītības ministrijai.
Minētajos
cietumos nepilngadīgajiem tiek ievietotas nepilngadīgās personas, kuras tiesa
atzinusi par vainīgām nozieguma izdarīšanā un piemērojusi reālu cietumsodu.
Šeit ar dažām specifiskām īpatnībām valda cietumnieciska kārtība.
Mācību
un pāraudzināšanas iestādē ievieto nepilngadīgās personas, kas izdarījušas
krimināllikumā paredzētus nodarījumus, bet ņemot vērā to samērā nelielo
sabiedriskās bīstamības pakāpi un nepilngadīgā personību tiesa, saskaņā ar
Kriminālkodeksa 58.pantu piemērojusi audzinoša rakstura piespiedu līdzekli –
nepilngadīgo ievietot mācību un pāraudzināšanas iestādē.
4. Nepilngadīgo noziegumu profilakses
problemātika.
“Par
nepilngadīgo noziedzības veidošanās galvenajiem faktoriem uzskatāmi:
*
bērna atstāšana bez uzraudzības ģimenē;
*
vecāku nepietiekamā pedagoģiskā sagatavotība;
*
ģimenes locekļu žūpība, netiklība, likumpārkāpumi,
mantu kults;
*
skolas neprasme vai nevēlēšanās nodarboties ar grūti
audzināmajiem un viņu vecākiem;
*
sabiedrības mikrokolektīva, organizāciju, valsts un
pašvaldību iestāžu nepārdomātā attieksme un darbība nepilngadīgo tiesību
aizsardzībā, grūti audzināmo pusaudžu problēmu risināšanā;
*
vecāku un skolas nepietiekamā atbildība par bērnu un
skolēnu uzvedību.”[8]
Kā
redzams daļa no augstākminētajiem faktoriem attiecas uz nepilngadīgā ģimeni.
Dz.Seps ir devis uzvedības noviržu cēloņu uzskaitījumu, kas meklējami ģimenē:
*
vecāku attieksmē pret bērniem (ļaunprātīga
izvairīšanās no bērnu audzināšanas, kā arī viņu mācīšana vai mudināšana uz
nelietībām, bezrūpība un pasivitāte bērnu audzināšanā, arī audzināšanas
funkciju nodošana citām personām, u.tml.);
*
vecāku pedagoģiskajā prasmē;
*
pašu vecāku uzvedībā (žūpošana, netiklība,
noziedzīga rīcība u.tml.) ko atdarina bērni;
*
vecāku savstarpējās attiecībās un ģimenes atmosfērā
(ķildas, kaušanās, meli, divkosība, izlikšanās, netaisnība u.tml.);
*
vecāku attieksmē pret garīgajām un mantiskajām
vērtībām (garīgo bagātību ignorēšana, mantu kults, modes preču pielūgsme,
u.t.t.);
*
ģimenes materiālajā stāvoklī (nabadzība, līdzekļu
trūkums u.t.t.);
*
vecāku veselības stāvoklī (slimība, invaliditāte).”[9]
Starp
minētajiem ir grūti norādīt izšķirošo nelabvēlības cēloni. Katrā ģimenē tas var
būt savs. Piemēram, attieksme pret bērnu audzināšanu var mainīties slimības,
līdzekļu trūkuma un citu apstākļu iespaidā. Tomēr jāuzsver šīs attieksmes,
tāpat vecāku pedagoģiskās prasmes un uzmanības sevišķā loma bērnu audzināšanā.
Ģimenes
nelabvēlības cēloņsakarību noskaidrošana konkrētās ģimenēs ir sarežģīts darbs,
kas prasa profesionālu pieeju. Tas nav pa spēkam policistiem, kaut arī tiem
būtu pedagoģiskā izglītība. To var veikt tikai sagatavots pedagogu kolektīvs,
kāds darbojas skolās vai citās izglītības sistēmas iestādēs.
Savlaicīga
nelabvēlīgo potenču atklāšana ģimenē, to neitralizēšana ir viens no nepilngadīgo pārkāpumu profilakses
pamatuzdevumiem. Tā realizācija dod iespēju adekvātai reakcijai uz ģimenes
nelabvēlības elementiem. Vienā gadījumā tas būs pedagoģisks padoms, otrā –
materiāla vai cita veida palīdzība, trešajā – juridiskas sankcijas, bet
ceturtajā – pedagoģisko un tiesisko pasākumu komplekss.
Nozīmīgi
ir arī tas, ka tiesiskās normas, manuprāt, nepietiekami vēršas pret vecākiem,
kuri pasīvi vai vieglprātīgi pilda savus bērnu audzināšanas pienākumus. Svarīgi
būtu ieviest likumdošanā tādu atbildību, kāda bija paredzēta LR Sodu likumos,
kur viens no pantiem noteica sodus tam, “kam pienākas turēt atbildīgā
uzraudzībā mazgadīgo vai citu viņam noteiktā kārtībā nodotu personu un kas
atstājis tādu personu bez pienācīgas uzraudzības, ja tamdēļ uzraugāmais
izdarījis smagu noziegumu.” Līdzīgi noteikumi iekļauti Policijas Pārkāpumu
kodeksā un citu valstu likumos.
Šāda
veida normas, manuprāt, ir paraugs iespējamām izmaiņām likumdošanā, jo ir
nepieciešams paaugstināt vecāku atbildību par savu bērnu audzināšanu. Tā ir
viena no juridiskajām iespējām samazināt nelabvēlīgo ģimeņu skaitu valstī.
Liela
loma nepilngadīgo noziedzības veidošanā ir arī skolām, kas izpaužas mācību
iestāžu darbības nepilnībās. Nav pietiekamas skolotāju mijiedarbības ar saviem
skolēniem un viņu vecākiem. Attieksmē ar skolēniem prevelē prasības, bet
saskarsme ar viņu vecākiem bieži vien ir formāla. Abas puses paliek savās
sākotnējās pozīcijās un necenšas izprast bērnu, nemeklē piemērotākos
pedagoģiskos risinājumus.
Nozīmīgs
solis būtu valsts un pašvaldību struktūru izveidošana nepilngadīgo audzināšanai
un viņu interešu aizstāvībai, nozīmīgāku vietu atvēlot skolai.
Praktiska
saskarsme ar tiesību pārkāpējiem notiek skolās. Tāpēc mācību iestāžu tīklā
jārod diferencētas skolnieku audzināšanas iespējas, kas atbilstu viņu uzvedības
novirzēm, attīstības īpatnībām un veselības stāvoklim. Tam var kalpot
atsevišķas klases, ar samazinātu skolēnu skaitu, skolas ar palielinātiem
audzinātāju un mediķu štatiem, arī internātskolas.
Galvenais,
lai pienācīgā audzināšana un medicīniskā aprūpe tiktu veikta savlaicīgi, pēc
iespējas neizolējot bērnu no ģimenes un ierastās vides.
Skolēnu
iedalīšana diferencētās audzināšanas struktūrās iespējama ar skolas
pedagoģiskās padomes lēmumu.
Skolām un citām izglītības iestādēm
jānodrošina nepilngadīgā ieiešana patstāvīgā darba dzīvē, viņa interešu
aizstāvība pedagoģisko prasību ietvaros.
Saistībā
ar nepilngadīgo izglītošanos liela problēma ir ar tiem nepilngadīgajiem, kuri
nestrādā un nemācās. Spriežot pēc statistikas datiem (skatīt pielikumā) pēdējos
gados ap 70% no noziegumiem, ko izdarījuši nepilngadīgie ir vainojami
nepilngadīgie, kuri nestrādā un nemācās.
Problēmas
ir arī speciālo mācību un audzināšanas darba iestāžu darbībā.
Sevišķi
grūti audzināmo, arī likumpārkāpēju audzināšana jāatstāj speciālajām mācību
iestādēm. Nepilngadīgo nosūtīšana uz turieni jāuztic profesionālai tiesai vai
komisijai. Tiesas vai komisijas sastāvā līdz ar juristiem jābūt arī pedagogiem,
psihologiem un mediķiem, kas pārzina grūti audzināmo problemātiku. Slēgtās
mācību iestādes pakļaujamas Izglītības ministrijas kontrolei, jo galvenais
akcents tajās liekams uz likumpārkāpēju audzināšanu un vienīgie profesionālie
šāda darba veicēji ir pedagogi.
Galvenais
trūkums šo iestāžu darbībā ir tas, ka netiek meklētas diferencētas pedagoģiskās
metodes un pieejas atsevišķiem grūti audzināmiem pusaudžiem un to grupām.
Personālsastāvs daudz uzmanības velta režīma un apsardzības jautājumiem.
Dažkārt režīma risinājumos galvenais nebija kārtības, sadzīves organizācijas un
sistēmas ievērošana, bet gan ierobežojumu noteikšana audzēkņiem.
Audzināšanas
darbs ir nepietiekams, par to liecina arī pārkāpumu skaits, kas konstatēts
iestādēs. Paviršs un formāls audzinātāju darbs veicina to, ka ar laiku
izveidojas negatīvas tradīcijas un nerakstīti likumi. Iestādēs izveidojas
negatīva gaisotne. Iekšējās hierarhijas priekšgalā izvirzās negatīvi ievirzītas
personas, kas negatīvi ietekmē arī pārējos.
Ievietošana
speciālajās mācību iestādēs atrauj skolēnu no ģimenes un vienaudžu vides, kas
atbilst nomai. Ilgas pēc vecākiem, kaut arī sliktiem, palielinās tieši
proporcionāli šķirtības attālumam un ilgumam. Vairumā gadījumu bēgšana no šādām
iestādēm notiek tikai tādēļ, lai pabūtu mājās. Specskolās vienuviet
koncentrējās dažāds kontingents – stundu kavētāji, nedisciplinētie,
krimināllikuma pārkāpēji, tas sarežģī mācību un audzināšanas darbu.
Negatīvo
faktoru ietekme jāsamazina, panākot savlaicīgu un adekvātu pedagoģisko metožu
lietošanu, pēc iespējas neatraujot pusaudzi no ierastās vides. Jābūt
starpposmam starp skolu un slēgtajām mācību iestādēm, par tiem varētu būt kases
ar samazinātu skolēnu skaitu.
Pārskatot
profilakses sistēmu un nepilngadīgo jurisdikciju, jāprecizē audzināšanas un
labošanas iestāžu funkcijas un to vieta sistēmā. Cisas specskolas būtu
lietderīgi iekļaut izglītības sistēmā. Ar to būtu panākta audzināšanas un
pāraudzināšanas sistēmas vienotība, kā arī pedagogu atbildība par sava darba
rezultātiem.
Vēl viena tendence,
kas skar nepilngadīgo noziegumu profilakses problemātiku ir alkohols. Pēc
statistikas datiem (skatīt pielikumā) aptuveni ceturto daļu no noziegumiem
nepilngadīgie izdara alkohola reibumā. Šī savā būtībā ir visas sabiedrības
problēma, tāpēc šeit nepieciešams veikt vispārēja rakstura pasākumus.
Nobeigums.
Izskatot
dotā referāta tematu vispirms es pamatoju savu izvēli un temata nozīmīgumu.
Temata
iztirzājumā es izklāstīju nepilngadīgo noziegumu profilakses jēdzienu un
galvenās īpatnības.
Pēc tam
es pievērsos paša nepilngadīgā noziedznieka raksturojumam, uzskatot, ka tas ir
nepieciešams, lai labāk izprastu nepilngadīgo noziegumu profilakses
problemātiku.
Turpinājumā
izklāstīju temata subjektu: ģimenes, skolas un speciālo mācību un audzināšanas
darbu iestāžu būtību un lomu nepilngadīgo noziegumu profilaksē.
Visbeidzot
es darbā ietvēru nepilngadīgo noziegumu profilakses galvenās problēmas un to
risināšanas iespējamos ceļus.
Darbā
izmantoju arī pieejamos statistikas datus, lai labāk ilustrētu temata būtību.
Izmantotās literatūras saraksts.
1. Dz.Seps
“Nepilngadīgo likumdošanas kriminoloģiskās problēmas”, Rīga, 1995.g.
2.А.И.Долгова “Криминология”, Инфра
М-Норма Москва,1997.г.
3. Гиппенрейтер ”Почему с ними так трудно” Семя и школа, 1990.г.,Но.7
4. Л.Жуковитский “Счастливыми не раждаются”, М., 1983.г.
4. Л.Жуковитский “Счастливыми не раждаются”, М., 1983.г.
[4] Dz.Seps “Nepilngadīgo
likumdošanas kriminoloģiskās problēmas”, Rīga, 1995.g., 132.jpp.
[6] Dz.Seps “Nepilngadīgo
likumdošanas kriminoloģiskās problēmas”, Rīga, 1995.g., 133.jpp.
[7] Dz.Seps “Nepilngadīgo
likumdošanas kriminoloģiskās problēmas”, Rīga, 1995.g., 53.jpp.
[8] Dz.Seps “Nepilngadīgo
likumdošanas kriminoloģiskās problēmas”, Rīga, 1995.g., 132.jpp.
[9] Dz.Seps “Nepilngadīgo
likumdošanas kriminoloģiskās problēmas”, Rīga, 1995.g., 63.jpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru