Pārvaldības nodaļa
Ofšora bankas un nodokļu paradīzes
Ventspils Augstskolas
2. kursa studenta
Raimonda Aronieša
referāts
2000. gads
Ofšora zonas
Banku likumdošana dažādās valstīs ir ļoti
atšķirīga. Šī likumdošana ir līdzīga, piemēram, ASV un Anglijā, bet Kaimanu
salās un Menas salā banku likumdošana ir ļoti liberāla, un šajās valstīs ir arī
ļoti liberāli nodokļu likumi (tax havens[1]),
bet stingri likumi par uzņēmējdarbības noslēpumu neizpaušanu, kas dod iespēju
slēpt uzņēmumu struktūru, darbību, finansiālo vērtību un dažkārt pat īpašnieku.
Šajās valstīs likumdošana īpaši aizsargā uzņēmējus pret citu valstu nodokļu
inspekciju izmeklēšanu. Parasti šīs valstis vai teritorijas arī nepiedalās
nekādos starptautiskajos līgumos par nodokļu iekasēšanu, banku darbības
reglamentēšanu un informācijas apmaiņu starp valdībām. Šajās valstīs nepastāv
arī nekādas valūtas apmaiņas un tās pārvedumu kontroles.
Lai gan Singapūra, Hongkonga un Šveice tiek
uzskatītas par nodokļu paradīzēm, īstie ofšora banku centri ir Nīderlandes
Antiļu, Kaimanu salas (Netherlands Antilles, Cayman) un aptuveni 25 citas Nauru
līdzīgas salu valstis.
Naudas bēgšana no ASV uz ofšora bankām sākās
ar brīdi, kad Savienoto Valstu valdība sāka aplikt ar nodokli ārvalstīs
nopelnītu ASV uzņēmēju naudu. Ar 1981.gadu ASV ķērās pie pasākumiem šīs naudas
atgūšanai, iedibinot “Starptautisko banku iespējas” tā sauktajās “brīvajās
zonās”, kuras bija atbrīvotas no parastās ASV banku likumdošanas darbības.
Savienoto valstu teritorijā šādas zonas ir izveidotas Ņujorkā, Čikāgā, Maiami,
Jaunorleānā un Sanfrancisko.
Apskatīsim pazīstamākās ofšora zonas.
Džersijas sala
Tā ir viena no pazīstamākajām ofšora zonām.
Džersijas sala atrodas 20km no Francijas piekrastes, bet nav ne Lielbritānijas,
ne EES dalībniece. Kopā ar citām tā sauktajām Kanāla salām tā ir vienīgā
Normandijas hercogistes atlikusī sastāvdaļa (Duthy of Normandy), kas bija
apvienota ar Anglijas kroni 1066.gadā. Tagad tā ir tipiska Eiropas ofšora zona,
kurā pastāv sava pašpārvalde visos aspektos, izņemot aizsardzību un ārpolitiku,
par kurām atbildību uzņemas “Lielbritānijas karalienes valdība”. Savstarpējo
attiecību sistēma starp Džersiju un Lielbritāniju balstās uz gadsimtus vecu
līgumu sistēmu. Džersias attiecības ar ES reglamentē 1972.gada Protokols 3 pie
Lielbritānijas iestāšanās Akta EES, ar kuru Kanāla salas ir iekļautas Eiropas
muitas ūnijā, pašām salām tomēr paliekot ārpus ES.
Banku uzraudzību Džersijas salā īsteno Valsts
finansu un ekonomikas komiteja, kam ir gan likumdošanas, gan izpildvaras
pilnvaras. Tā nodrošina, ka savas filiāles Džersijā drīkst atvērt tikai
spēcīgas bankas, kam ir augsta darbības kvalitāte un integritāte. Lai arī
Džersija nav ES jurisdikcijā, tā turas pie Bāzeles noteikumiem un ES standartiem.
Banku statusu Džersijā reglamentē Banku uzņēmējdarbības (Banking Business)
likums. Likums izplata Finansu dienesta departamenta tiesības iegūt informāciju
un nepieciešamības gadījumā bankas grāmatveža ziņojumu, kas satur informāciju
par holdinga firmām, nodaļām un saistītām firmām, direktoriem, kontrolieriem un
ietekmīgiem akciju īpašniekiem. Nepatiesas informācijas apzināta sniegšana tiek
uzskatīta par kriminālnoziegumu.
Konfidencialitātes noteikumi Džersijā
neizplatās gadījumos ar narkotiku transportu, izmeklēšanas krāpšanu, terorisma
novēršanu un bankrotu.
Lai atvērtu jaunu finansu institūiju Džersijā,
tai jau jābūt ar starptautisku statusu un reputāciju. Nākamais noteikums ir
tāds, ka jaunreģistrētajam uzņēmumam
jāpārstāv pasaules reģions, kuru jau Džersijā reģistrētie uzņēmumi vēl
nepārstāv vai pārstāv nepietiekami. Mātes uzņēmumam jāuzņemas pilnīga atbildība
par Džersijā jaunizveidotās bankas saistībām ar īpašas garantijas vēstules
palīdzību. Šo noteikumu mērķis ir pārvērs Džersijas salu par patiesi
starptautisku finansu centru.
Lihtenšteina
Lihtenšteina arī tiek uzskatīta par banku
paradīzi. Šī valsts bija muitas ūnijā ar Austriju kopš 1852.gada. Pēc Pirmā
pasaules kara tā no Austrijas novērsās un 1922.gadā nodibināja muitas ūniju ar
Šveici, patiesībā kļūstot par Šveices muitas teritoriju ar Šveiecs franku kā
oficiālo valūtu. Pēc 1924.gada šis monetārais līgums atjaunots 1980. un
1981.gadā. Pateicoties tās likumdošanai Lihtenšteinai ir liberāla loma
starptautiskajā finansu tirgū un fondu menedžmentā. Tās panākumu pamatā ir zemi
nodokļi, stingri un seni likumi par banku noslēpumiem, šai valstij nav līgumu
ar trešajām valstīm par informācijas apmaiņu šajā jomā, un pastāv absolūta
ārējā slepenība nodokļu nomaksas jautājumos.
Pateicoties stingri ierobežojošai banku
licencēšanai, Lihtenšteinā darbojas tikai trīs pilnīgi licencētas bankas. Visas
trīs pilnīgi licencētās bankas ir ļoti aktīvas gan nacionālajā, gan arī
starptautiskajā tirgū. Lihtenšteinas banku peļnas rādītāji pārspēj vairākumu
Šveices kantorālo banku rādītājus.
Lihtenšteinas banku likumdošana[2]
ir patapināta no Šveices Banku likuma. Banku licences izdod valdība, bet tās
apstiprina parlaments. Patlaban saskaņā ar spēkā esošo likumdošanu ārvalstnieki
atvērt jaunas bankas praktiski nevar.
Banku noslēpuma principi Lihtenšteinā tiek
reglamentēti tāpat kā Šveicē līdz 1971.gadam. Tā kā Lihtenšteinas banku klienti
galvenokārt ir ārzemnieki, tad šajā jomā darbojas Eiropas Līgums par
savstarpējo palīdzību krimināllietās, kas Lihtenšteinā ir spēkā no 1970.gada.
Saskaņā ar to Lihtenšteina ir rezervējusi sev tiesības nesniegt ārvalstīm
palīdzību krimināllietās nodokļu krāpšanas gadījumos. Šveices likomdošana šajā
gadījumā ir radikāli atšķirīga. Citās krimināllietās Lihtenšteinai informācija
līgumslēdzējām valstīm jādod.
Luksemburga
Luksemburgai valstiski ekonomiski ir daudz
līdzības ar Lihtenšteinu. Ļoti nedaudzās šīs valsts bankas ir saistītas vienīgi
ar iekšējo uzņēmējdarbību. Vairākums šīs valsts bankas ir Eirobankas, kas
nodarbojas ar tādām starptautiskajām naudas operācijām, kurām nav nekādas
saistības ar Luksemburgas tautsaimniecību. Šīs bankas piedāvā starptautisko
investīciju un menedžmenta servisu ārvalstu klientūrai. Pēc likuma Luksemburgas
bankas ir universāla tipa bankas.
Visas bankas obligātā kārtā ir apvienotas
Luksemburgas Banku un banķieru asociācijā[3],
kura kopš 1989.gada banku bankrota gadījumā garantē katram deponētājam minimums
500 000 Luksemburgas franku.
Banku konfidencialitātes noteikumi ir visai
stingri. Izņēmumi tiek visai stingri reglamentēti. Bankas padomei, menedžeriem
un kalpotājiem aizliegts izpaust tiem uzticētos noslēpumus, saskaņā ar
Kriminālkodeksu. Tomēr slepenība nav absolūta. Ja klients ir iejaukts
kriminālprocesā, baņķierim nav atļauts atsaukties uz banku slepenības noteikumiem.
No kriminālās naudas slēpšanas un atmazgāšanas viedokļa Luksemburga nav ofšora
zona, jo ārvalstu valdību vēstules, kas krimināllietu jautājumos tiek adresētas
Luksemburgas varas iestādēm tiek izskatītas.
Trinidada un Tobago
Trinidada un Tobago ir tipiska ofšora zona.
Tās finansu institūcijām ir ļoti plašs spektrs. Likuma par centrālo banku un
finansu institūcijām 1986.gadā tika izveidota Depozītu apdrošināšanas
korporācija, kura patiesībā ir Centrālās bankas nodaļa un kuras uzdevums ir
aizstāvēt licencēto banku noguldītāju tiesības. Visām licencētajām finansu
institūcijām obligāti jābūt fonda dalībniecēm.
1991.gadā valstī bija 8 licencētas bankas, 12
“finansu nami” un tirdzniecības bankas. Pēdējos gados fondu pieaugums šajās
bankās ik gadu ir 11%.
Ārvalstu personas drīkst iegūt virs 30%
kapitāla nacionālajās finansu institūcijās tikai ar finansu ministrijas
atļauju. Citiem investoriem valdība par to jāinformē, bet licence nepieciešama
tikai sākot no 30% kapitāla.
Pamatkapitāls finansu institūcijas dibināšanai
noteikts 500 000$, no kura vismaz 200 000$ ir jābūt iemaksātiem naudā.
Finansu institūciju darbiniekiem ir jāsaglabā
finansu noslēpums. Par šādu noslēpumu izpaušanu sods ir 6000$ vai gads cietumā.
Šos noslēpumus var atklāt tikai Centrālās bankas inspektoram.
Kaimanu salas
Kaimanu salas ir Lielbritānijas kolonija, kas
tagad kļuvusi par vienu no vadošajiem finansu centriem. Tikai Londonā un
Ņujorkā ir vairāk nekā Kaimanu salās reģistrētu banku nodaļu, filiāļu un meitas
uzņēmumu, kuru vidū ir vairākums no pasaules vadošajām 50 bankām. Tās garantē
ātru, augstas tehnoloģijas komunikāciju nodrošinātu un modernu servisu salu
galvaspilsētā Džordžtaunā modernajos biroju kompleksos ar profesionālu
darbinieku palīdzību.
Banku darbību salās reglamentē Banku un trasta
kompāniju likums. Banku uzņēmējdarbību licencē un vada salu gubernators, kam
palīdz Izpildpadome (valdība) un gubernatora iecelts banku inspektors. Bez salu
augstākās tiesas lēmuma nav tiesību iegūt informāciju par depozītu īpašniekiem,
numuriem un summām. Bankas Kaimanu salās piedāvā pilnu servisu ieskaitot
dārgmetālu, valūtas, vērtspapīru, preču pirkšanu un pārdošanu, kā arī
investīciju operācijas.
Kaimanu salu bankām ir augstas drošības
garantijas, jo ikviena no tām jebkura paraksta akceptam pieprasa divu vai
vairāku finansu institūciju apstiprinājumu. Informācijas aizsardzība par
klientiem ir viens no galvenajiem Kaimanu salu finansu panākumu pamatiem. Par
šī likuma pārkāpumu draud ne tikai naudas sods, bet pat kriminālsods. Šādu
informāciju aizliegts ne vien izsniegt, bet arī iegūt. Īpaši droša pret
izpaušanu ir informācija, kura skar izvairīšanos no nodokļu maksāšanas un nav
ietverta starptautiskajos līgumos.
Salās nav centrālās bankas. Banku kontroles
funkcijas izpilda inspektors.
Bankas ir ieinteresētas atvērt savas nodaļas
Kaimanu salās tāpēc, ka bankas operācijām tur ir minimāli ierobežojumi. Tomēr
negodīgam interesentam iegūt licenci Kaimanu salās ir ļoti grūti. Toties bankai
ir iespējams gūt no nodokļiem brīvu peļņu, bez nekādas nepieciešamības ziņot
valsts institūcijām, veikt darījumus un jebkuru naudas summu pārvedumus ikvienā
virzienā bez aplikšanas ar nodokļiem, kā arī neierobežoti tirgoties ar jebkuru
valūtu.
Vispārīgas ofšora zonu iezīmes
Pēc iepriekš apskatīto ofšora zonu apraksta varam
izdarīt vispārējus secinājumus par ofšora zonām. Tās parasti ir salu valstis,
kaut gan tās var būt arī kādas sauszemes valsts teritorijas, piemēram, Ņujorka.
Šajās valstīs ir sakārtota likumdošana. Ļoti stingri tiek reglamentētas banku
lietas, tā, lai nebūtu iespējas krāpties. Tai pat laikā tiek saglabāta pilnīga
slepenība attiecībā uz depozitoru un atsevišķās valstīs pat uz uzņēmuma
īpašniekiem. Par šo noslēpumu izpaušanu soda mēri ir ļoti augsti. Šīs valstis
parasti nav pievienojušās starptautiskajiem līgumiem par savstarpējo
informācijas apmaiņu, kas aizsargā informāciju par depozitoriem un neļauj viņus
vajāt savās valstīs par izvairīšanos no nodokļu maksāšanas (tax evasion). Tieši
šis apstāklis padara ofšora zonu bankas tik pievilcīgas. Ir jāatceras, ka
katras nodokļu paradīzes likumi ir savādāki, tādēļ izvēloties starp tām, ir
jāizstudē šo valstu likumdošanas pamatprincipi.
Latvijas likumdošana attiecībā uz ofšora zonām
Likumā Par
uzņēmumu ienākuma nodokli (3. panta 8. daļā) ir noteikts, ka no visiem
maksājumiem (ieskaitot izmaksas skaidrā naudā), ko Latvijas rezidenti izmaksā
nerezidentiem, kas atrodas offshore
teritorijās, ir jāietur nodoklis 25% apmērā.
Minēto offshore
teritoriju uzskaitījums atrodams Ministru
Kabineta noteikumos Nr. 69 no 31/03/1995. Tie pazīstami arī ar nosaukumu
“melnais saraksts”. Sarakstā ietvertas:
Andora, Angilja, Antigva un Barbuda, Nīderlandes
Antiļu salas, Apvienotie Arābu Emirāti, Bahamu salas, Bahreina, Barbadosa,
Beliza, Bermudu salas, Britu Virdžīnu salas, Bruneja, Dominika, Džērsi sala,
Džibuti, Ekvadora, Gērnsi sala, Gibraltārs, Grenada, Gvatemala, Honkonga,
Jamaika, Jaunkaledonija, Jordānija, Kaimanu salas, Kampione, Kenija, Kipra,
Kostarika, Kuka salas, Kuveita, Libāna, Libērija, Madeiras un Santamarijas
salas, Makao, Maldivu salas, Māršala salas, Menas sala, Monako, Montserrata,
Nauru, Panama, Sanmarīno, Seišelu salas, Senpjēra un Mikelona, Sentkitsa un
Nevisa, Sentvintsenta un Grenadīnas, Svētās Helēnas sala, Taiti (Franču
Polinēzija), Tērksu un Kaikosu salas, Tonga, Urugvaja, Vanuatu, Venecuēla.
Ja Latvijas rezidents veic naudas
pārskaitījumu vai izmaksu par labu nerezidentam, kas reģistrēts kādā no
minētajā valstīm, Latvijas rezidenta pienākums ir no maksājamās summas ieturēt
25% nodokli izmaksas brīdī un iemaksāt to budžetā ne vēlāk kā līdz nākamā
mēneša 15. datumam.
“Melnajā sarakstā” nav ietvertas šādas
valstis, kurās iespējams reģistrēt sabiedrības ar beznodokļu vai zemu nodokļu
režīmu:
ASV, ASV Virdžīnu salas, Īrijas Republika, Lihtenšteina, Malta, Samoa
(Rietumu Samoa), Maurīcija, Niue, Labuan (Malaizijas teritorija ar speciālu
statusu), Aruba.
Maksājumu nevar
kvalificēt kā veiktu uz beznodokļu valsti, ja tā saņēmējs atrodas valstī, kas
nav ietverta Latvijas “melnajā sarakstā” – ja vien maksājumā nav ar tiešas
norādes to tālāk nodot saņēmējam offshore
valstī.
Jebkurā no augšminētajiem
gadījumiem tomēr jāievēro arī Latvijas likumu ierobežojumi, kas attiecas uz
nerezidentiem.
Pazīstamākā krāpšana saistībā ar ofšora zonām
Latvenergo 3 miljonu “pazušanas” shēma
Latvenergo savulaik izsniedza galvojumu BB par
10 miljonu latu kredītu, ko šajā bankā saņēma Finansu norēķinu centrs. Kredīta
ņēmējs ar banku norēķināties nespēja, tādēļ BB tiesā pieprasīja parāda piedziņu
no galvotāja – Latvenergo. 1997.gadā tiesa šo galvojumu atzina par spēkā
neesošu. Advokāts Andris Grūtups devis padomu BB likvidatoram Deividam Berijam
minēto parādu pārdot.[4]
BB šo kredītu 1997.gada 6.maijā cedēja kādai ārzonas firmai Lihtenšteinā.
Vienošanās paredzēja, ka BB saņems no šīs firmas 5 miljonus latu, bet
Latvenergo maksās šai firmai, tikai ne vairs 5, bet jau 8 miljonus latu.[5]
Ārzonas firma šos trīs miljonus latu paturēja.
Šo shēmu gribēja izmantot darījumā starp Banku
Baltija un Ventspils Naftu līdzīgā parādu piedziņas gadījumā. Darījumu bija
nolemts veikt caur firmu European Secura Establishment Lihtenšteinā.
Pateicoties preses saceltai ažiotāžai šis darījums nenotika.[6]
Izmantotā literatūra
1.
Juris Bojārs, “Starptautiskās
privāttiesības”, Zvaigzne ABC, 1998.g.
2.
Likums Par uzņēmuma ienākuma nodokli
3.
Liechtenstein Banking Law (LBL)
Liechtenstein Banks and Savings Banks (21.12.1960)
4.
Ministru Kabineta noteikumi Nr. 69
no 31/03/1995
5.
“Diena”, Otrdiena, 1997. gada 22.
Jūlijs, Nacionālās ziņas (1.lpp.)
6.
“Diena”, Sestdiena, 1997. gada 5.
Jūlijs, Nacionālās ziņas (1.lpp.)
7.
“Diena”, Sestdiena, 1997. gada 2.
Augusts, Nacionālās ziņas (3.lpp)
Interneta resursi:
8.
www.investorwords.com
[1] “Haven” burtisks tulkojums ir “osta”, tomēr latviski lieto terminu
“nodokļu paradīze”.
[2] Liechtenstein Banking Law (LBL) Liechtenstein Banks and Savings Banks
(21.12.1960).
[3] Association des Banques ed Banquers, Luxemburg.
[4] “Diena”, Otrdiena, 1997. gada 22. Jūlijs, Nacionālās ziņas (1.lpp.)
[5] “Diena”, Sestdiena, 1997. gada 5. Jūlijs, Nacionālās ziņas (1.lpp.)
[6] “Diena”, Sestdiena, 1997. gada 2. Augusts, Nacionālās ziņas (3.lpp)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru