Ventspils Augstskola
Ekonomikas un pārvaldības
nodaļa
Referāts
Publiskajās tiesībās
Administratīvie
pārkāpumi
|
Ventspils Augstskolas
Ekonomikas un pārvaldības
nodaļas
3 kursa students
Dainis Zvirbulis
|
Saturs
Ievads...................................................................................................................................................................................... 3
Administratīvo pārkāpumu likumdošanas uzdevumi un AP
jēdziens.................................. 5
Administratīvā atbildība...................................................................................................................................... 5
Administratīvais sods................................................................................................................................................ 5
Brīdinājums........................................................................................................................................................................ 5
Naudas sods........................................................................................................................................................................ 5
Administratīvā pārkāpuma priekšmeta vai izdarīšanas
rīka konfiskācija.......................................... 6
Personai piešķirto speciālo tiesību atņemšana................................................................................................. 6
Tiesību atņemšana ieņemt noteiktus amatus vai tiesību
atņemšana uz zināma veida vai visu veidu uzņēmējdarbību.................................................................................................................................................................................................. 6
Administratīvais arests............................................................................................................................................... 6
Administratīvo arestu nevar piemērot......................................................................................................................... 6
Administratīvā soda uzlikšana......................................................................................................................... 6
Apstākļi, kas mīkstina atbildību par administratīvo
pārkāpumu:........................................................... 7
Apstākļi, kas pastiprina atbildību par administratīvo
pārkāpumu:........................................................ 7
Administratīvo sodu uzlikšana, ja izdarīti vairāki
administratīvie pārkāpumi............................... 7
Termiņi saistībā ar administratīviem sodiem....................................................................................... 7
Administratīvo pārkāpumu iedalījums....................................................................................................... 8
INSTITŪCIJAS, KAS PILNVAROTAS IZSKATĪT ADMINISTRATĪVO
PĀRKĀPUMU LIETAS.................. 9
Lietvedība AP lietās................................................................................................................................................... 9
Lietvedības uzsākšana administratīvā pārkāpuma lietā............................................................................ 9
Pierādījumi AP lietās................................................................................................................................................... 10
Protokols par administratīvo pārkāpumu........................................................................................................ 10
Administratīvā pārkāpuma protokola saturs................................................................................................ 10
ADMINISTRATĪVO PĀRKĀPUMU LIETU IZSKATĪŠANA................................................................................... 11
Administratīvā pārkāpuma lietas sagatavošana
izskatīšanai.............................................................. 11
Administratīvo pārkāpumu lietu izskatīšanas termiņi.............................................................................. 12
Administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanas kārtība............................................................................ 12
Apstākļi, kas jānoskaidro, izskatot administratīvā
pārkāpuma lietu............................................... 12
Lēmums administratīvā pārkāpuma lietā.......................................................................................................... 12
ADMINISTRATĪVĀ PĀRKĀPUMA LIETĀ PIEŅEMTĀ LĒMUMA PĀRSŪDZĒŠANA
UN PROTESTA IESNIEGŠANA PAR LĒMUMU................................................................................................................................................................................ 12
Tiesības pārsūdzēt administratīvā pārkāpuma lietā
pieņemto lēmumu............................................. 12
Administratīvā pārkāpuma lietā pieņemtā lēmuma
pārsūdzēšanas kārtība.................................... 13
Amatpersonas , kas izskata sūdzību vai protestu,
lēmums........................................................................ 13
Ievads.
Šī referāta temats ir
administratīvie pārkāpmi. Šajā darbā tiks izskatīti ar administrtīviem
pārkāpumiem saistītie jautājumi, kā arī administratīvo pārkāpumu
lietvedību administratīvo pārkāpumu
lietās. Lietvedību administratīvo pārkāpumu lietās var uzskatīt par līdzvērtīgu
administratīvajam procesam.
Indivīda saskarsme ar
administratīvajām tiesībām ikdienā ir daudz lielāka, kā piemēram ar
krimināltiesībām.
1.
Indivīda savstarpēja mijiedarbe ar
valsts institūcijām (amatpersonām)
2.
Institūcijas (amatpersonas)
sastādīts akts, kas pamatojas uz 1 un pieņemts lēmums
Sākotnēji izskatāms jautājums,
kas ir administratīvās tisības? Juridiski terminoloģiskā skaidrojošā vārdnīca
administratīvās tiesības interpretē šādi: Tiesību nozare, kas regulē
sabiedriskās attiecības valsts pārvaldes sfērā. [1]Administratīvās
tiesības vedo divas pamatidejas:
1.
Pirmkārt šīs tiesības dod
administrācijai jūtamas priekšrocības, piešķirot tai lielas pilnvaras,
privilēģojas, kuru nav privātopersonām un kuras parasti sauc par valsts varas
prerogatīvām. Balstoties uz to, ka kopējas intereses ir augstākas par
privātajām administrācija kļūst stprākāka par pilsoņiem
2.
Otrkārt no administratīvo tiesību
viedokļa administrācijai ir ne tikai privilēģijas, bet arī ir pakļauta daudzām
normām, kas ir orientētas uz privātpersonu un privāto interešu aizsargāšanu un
kas var traucēt administrācijas mēģinājumus pārmērīgi aizrauties ar savu
prerogatīvu realizāciju un veikt darbības, kas aprobežojas ar patvaļu
Orkārt
[2]Pārkāpums
– nosaukums ar ko Lsl apzīmē vieglākos noziegumu veidus. Par pārkāpumiem sauc
noziegumus par, kuriem likumā kā augstākais sods noteikts arests vai naudas sods. Atzīstot
pārkāpumus par samērā vieglu noziedzības formu, kodeksi ne vien noska par par
tiem vieglākus sodus, bet arī šai gadījumā neizlieto motivācijas spiediena
papildus līdzekļus. Piem parasti paliek bez soda pārkāpuma mēģinājums.
Pārkāpumu noilgums ir salīdzinoši īsāks, kā piemēram krimināltiesībās.
Administratīvo pārkāpumu likumdošanas uzdevumi un AP jēdziens.
Administratīvo
pārkāpumu likumdošanas uzdevumi administratīvo pārkāpumu kodeksā ir noteikti
pirmajā pantā:
“Administratīvo pārkāpumu likumdošanas
uzdevums ir aizsargāt sabiedrisko iekārtu, īpašumu, pilsoņu sociāli
ekonomiskās, politiskās un personiskās tiesības un brīvības, kā arī uzņēmumu,
iestāžu un organizāciju tiesības un likumīgās intereses, noteikto pārvaldes
kārtību, valsts un sabiedrisko kārtību, nostiprināt likumību, novērst tiesību
pārkāpumus, audzināt pilsoņus likumu precīzas un stingras ievērošanas garā,
ieaudzināt viņos cieņas pilnu attieksmi pret citu pilsoņu tiesībām, godu un
pašcieņu, pret sadzīves noteikumiem, apzinīgu attieksmi pret saviem pienākumiem
un atbildību sabiedrības priekšā.
Šā uzdevuma realizēšanai administratīvo
pārkāpumu kodekss nosaka, kāda darbība vai bezdarbība atzīstama par
administratīvo pārkāpumu, kādu administratīvo sodu, kāda institūcija (amatpersona)
un kādā kārtībā var uzlikt personai, kas izdarījusi administratīvo pārkāpumu.”
Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksa 9 pantā administratīvā pārkāpuma jēdziens definēts šādi:
“Par administratīvo pārkāpumu atzīstama
prettiesiska, vainojama (ar nodomu vai aiz neuzmanības izdarīta) darbība vai
bezdarbība, kura apdraud valsts vai sabiedrisko kārtību, īpašumu, pilsoņu
tiesības un brīvības vai noteikto pārvaldes kārtību un par kuru likumā
paredzēta administratīvā atbildība.
Administratīvā atbildība par šajā kodeksā
norādītajiem pārkāpumiem iestājas, ja par šiem pārkāpumiem pēc to rakstura
saskaņā ar spēkā esošajiem likumiem nav paredzēta kriminālatbildība.
Paaugstinātas bīstamības avota īpašnieka (valdītāja) administratīvās
atbildības.”
Administratīvos
pārkāpumus īpaši iedala:
1.
Administratīvā pārkāpuma izdarīšana ar nodomu (Administratīvais pārkāpums atzīstams par
izdarītu ar nodomu, ja persona, kas to izdarījusi, ir apzinājusies savas
darbības vai bezdarbības prettiesisko raksturu, paredzējusi tās kaitīgās sekas
un vēlējusies vai apzināti pieļāvusi šo seku iestāšanos)
2.
Administratīvā pārkāpuma izdarīšana aiz neuzmanības (Administratīvais pārkāpums
atzīstams par izdarītu aiz neuzmanības, ja persona, kas to izdarījusi, ir
paredzējusi savas darbības vai bezdarbības kaitīgo seku iestāšanās iespēju, bet
vieglprātīgi paļāvusies, ka tās varēs novērst, vai arī nav paredzējusi šādu
seku iestāšanās iespēju, kaut gan tai vajadzēja un tā varēja tās paredzēt.)
Administratīvā atbildība:
Saskaņā ar AP kodeksa 12p pie
administratīvās atbildības saucamas personas, kuras līdz administratīvā
pārkāpuma brīdim ir sasniegušaa 14 gadu vecumu.
Pie administratīvās atbildības nav
saucamas personas:
Ø Kas rīkojušās Galējā nepieciešamības stāvoklī;
Ø Kas rīkojušās Nepieciešamās aizstāvēšanās stāvoklī;
Ø Kas ir Nepieskaitāmas;
Ø Kā arī pastāv iespēja atbrīvot personas no administratīvās atbildības
maznozīmīga pārkāpuma gadījumā.
AP kodekss īpaši
izdala:
1.
Amatpersonu atbildība - Amatpersonas ir
saucamas pie administratīvās atbildības par administratīvajiem pārkāpumiem, kas
saistīti ar pastāvošo noteikumu neievērošanu pārvaldes kārtības, valsts un
sabiedriskās kārtības, vides un iedzīvotāju veselības aizsardzības sfērā, kā
arī ar citu noteikumu neievērošanu, kuru izpildes nodrošināšana ietilpst viņu
dienesta pienākumos.Personas, kuras veic uzņēmējdarbību, par administratīvajiem
pārkāpumiem atbild tāpat kā amatpersonas.
2. Juridisko personu atbildība – AP kodeksā īpaši
paredzētajos gadījumos par administratīvajiem pārkāpumiem pie atbildības ir
saucamas juridiskās personas.
3.
Ārvalstu pilsoņu un
bezvalstnieku atbildība - Ārvalstu pilsoņi un bezvalstnieki Latvijas
teritorijā saucami pie administratīvās atbildības uz tādu pašu noteikumu pamata
kā Latvijas Republikas pilsoņi, ja šis kodekss neparedz citādi. Jautājumu par
atbildību par administratīvajiem pārkāpumiem, ko Latvijas teritorijā izdarījuši
ārvalstu pilsoņi, kuri saskaņā ar spēkā esošajiem Latvijas Republikas likumiem
un starptautiskajiem līgumiem nav pakļauti Latvijas Republikas administratīvajai
jurisdikcijai, izšķir diplomātiskā ceļā.
Administratīvais sods
Administratīvajam sodam ir divas funkcijas. Pirmkārt, lai pāraudzinātu
personu, kas ir izdarījusi administratīvo pārkāpumu, otrkārt, lai novērstu
administratīvos pārkāpumus ar soda baiļu palīdzību (preventīvā funkcija).
AP kodeksā ir paredzēti sekojoši
soda veidi:
1) brīdinājumu;
2) naudas sodu;
3) administratīvā pārkāpuma priekšmeta vai izdarīšanas rīka
konfiskāciju;
4) pilsonim piešķirto speciālo tiesību (transporta līdzekļu vadīšanas
tiesību, medību tiesību) atņemšanu;
5) tiesību atņemšanu ieņemt noteiktus amatus vai tiesību atņemšanu uz
zināma veida vai visu veidu uzņēmējdarbību;
6) administratīvo arestu.
No iepriekš minētajiem soda veidiem AP
priekšmeta un izdarīšanas rīku konfiskācija, kā arī tiesību atņemšana ieņemt
noteiktus amatus vai tiesību atņemšana veikt zināma veida vai visu veidu
uzņēmējdarbību var piemērot kā pamatsodu un kā papildsodu. Pārējos soda veidus
var izmantot tikai kā pamatsodus
Brīdinājums
Brīdinājumu kā administratīvā soda
līdzekli izsaka rakstveidā. Likumā paredzētajos gadījumos brīdinājumu fiksē
citā noteiktā veidā.
Naudas sods
Maksimālais sods, ko saskaņā ar Latvijas
Republikas likumiem par administratīvajiem pārkāpumiem uzliek
Ø fiziskajām personām
250Ls
Ø bet juridiskajām
personām – 10000Ls, maksājams no juridiskās personas līdzekļiem
Ø Minimālais sods, ko
uzliek par administratīvajiem pārkāpumiem, ir viens lats.
Rajonu padomes, pilsētu domes un
pagastu padomes var apstiprināt saistošos noteikumus, kuros par to pārkāpšanu
var noteikt naudas sodus līdz piecdesmit latiem.
Administratīvā pārkāpuma priekšmeta vai izdarīšanas rīka konfiskācija
Administratīvā
pārkāpuma priekšmeta vai izdarīšanas rīka konfiskācija nozīmē tā piespiedu
bezatlīdzības nodošanu valsts īpašumā. Konfiscēt var tikai pārkāpēja
personiskajā īpašumā esošus priekšmetus, bet lietās par pārkāpumiem
tirdzniecībā, uzņēmējdarbībā, muitas jomā vai par pārkāpumiem saistībā ar
precēm, kuras apliekamas ar akcīzes nodokli, - arī citu personu īpašumā esošus
priekšmetus.
Personai piešķirto speciālo tiesību atņemšana
Personai
piešķirto speciālo tiesību (transporta līdzekļu vadīšanas tiesību, medību
tiesību, ieroču glabāšanas un nēsāšanas tiesību, speciālo līdzekļu (gāzes
pistoļu (revolveru)) glabāšanas un nēsāšanas tiesību) atņemšanu piemēro uz
laiku no 15 dienām līdz 3 gadiem par šo tiesību izmantošanas kārtības rupju vai
sistemātisku pārkāpšanu.
Transporta līdzekļu vadīšanas tiesību
atņemšanu nevar piemērot personām, kas šos līdzekļus lieto sakarā ar
invaliditāti, izņemot gadījumus, kad tās šos līdzekļus vadījušas alkoholisko
dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā.
Medību tiesību atņemšanu nevar piemērot
personām, kam medības ir galvenais eksistences avots.
Tiesību atņemšana ieņemt noteiktus amatus vai tiesību atņemšana uz zināma veida vai visu veidu uzņēmējdarbību
Tiesības ieņemt
noteiktus amatus vai tiesības uz zināma veida vai visu veidu uzņēmējdarbību
atņem uz laiku no 1 gada līdz 3 gadiem. Šo sodu piemēro rajona (pilsētas) tiesa
(tiesnesis).
Administratīvais arests
Administratīvo arestu nosaka
un piemēro tikai izņēmuma gadījumos par atsevišķiem administratīvo pārkāpumu
veidiem uz laiku no vienas līdz 15 diennaktīm. Administratīvo arestu piemēro
rajona (pilsētas) tiesas tiesnesis.
Administratīvo arestu nevar piemērot
Ø sievietēm
grūtniecības stāvoklī,
Ø sievietēm, kam ir
bērni vecumā līdz divpadsmit gadiem,
Ø personām, kas nav
sasniegušas astoņpadsmit gadu vecumu,
Ø pirmās un otrās
grupas invalīdiem.
Administratīvā soda uzlikšana
Sodu par administratīvo pārkāpumu uzliek
ietvaros, ko nosaka normatīvais akts, kurā paredzēta atbildība par izdarīto
pārkāpumu, stingrā saskaņā ar AP kodeksu un citiem aktiem par
administratīvajiem pārkāpumiem.
Uzliekot sodu, ņem vērā:
Ø izdarītā pārkāpuma
raksturu,
Ø pārkāpēja personību,
viņa vainas pakāpi,
Ø mantisko stāvokli,
Ø atbildību
mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus.
Apstākļi, kas mīkstina atbildību par administratīvo pārkāpumu:
1) ja vainīgais vaļsirdīgi nožēlojis izdarīto;
2) ja vainīgais novērsis pārkāpuma kaitīgās
sekas, labprātīgi atlīdzinājis zaudējumu vai novērsis nodarīto kaitējumu;
3) ja pārkāpums izdarīts stipra psihiska uzbudinājuma ietekmē vai arī
smagu personisku vai ģimenes apstākļu sagadīšanās dēļ;
4) ja pārkāpumu izdarījis nepilngadīgais;
5) ja pārkāpumu izdarījusi sieviete grūtniecības stāvoklī vai sieviete,
kam ir bērns vecumā līdz vienam gadam.
AP kodekss paredz iespēju
institūcijai (amatpersonai), kas izlemj AP lietu atzīt tādus vainu mīkstinošus
lietas apstākļus, kas likumā nav paredzēti.
Apstākļi, kas pastiprina atbildību par administratīvo pārkāpumu:
1) ja prettiesiskā rīcība turpināta, neraugoties uz pilnvaroto personu
prasību to izbeigt;
2) ja gada laikā atkārtoti izdarīts līdzīgs pārkāpums, par kuru persona
jau administratīvi sodīta; ja pārkāpumu izdarījusi persona, kas agrāk
izdarījusi noziegumu;
3) ja pārkāpumā iesaistīts nepilngadīgais;
4) ja pārkāpumu izdarījusi personu grupa;
5) ja pārkāpums izdarīts stihiskas nelaimes vai citos ārkārtējos
apstākļos;
6) ja pārkāpums izdarīts alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu
apreibinošo vielu iespaidā.
Administratīvo sodu uzlikšana, ja izdarīti vairāki administratīvie pārkāpumi
[3]Ja viena persona ir
izdarījusi divus vai vairāk administratīvos pārkāpumus, administratīvais sods
tiek uzlikts par katru pārkāpumu atsevišķi.
Ja persona ir izdarījusi vairākus
administratīvos pārkāpumus, par kuriem lietas vienlaicīgi izskata viena un tā
pati institūcija (amatpersona), administratīvais sods tiek uzlikts tās
sankcijas ietvaros, kura ir paredzēta par smagāko pārkāpumu. Šajā gadījumā
pamatsodam var pievienot kādu no papildsodiem, kuri ir paredzēti pantos, kas
nosaka atbildību par jebkuru no izdarītajiem pārkāpumiem.
Termiņi saistībā ar administratīviem sodiem.
Administratīvā aresta termiņš tiek aprēķināts
diennaktīs, bet termiņš, uz kuru tiek atņemtas speciālās tiesības, tiesības
ieņemt noteiktus amatus un veikt zināma veida vai visu veidu uzņēmējdarbību, -
gados un mēnešos.
Administratīvo sodu var uzlikt ne vēlāk kā 2
mēnešu laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas, bet, ja pārkāpums ir ilgstošs, -
2 mēnešu laikā no tā atklāšanas dienas.
Ja saņemts atteikums ierosināt
krimināllietu vai krimināllieta izbeigta, bet pārkāpēja rīcībai ir
administratīvā pārkāpuma pazīmes, administratīvo sodu var uzlikt ne vēlāk kā 1
mēneša laikā no dienas, kad pieņemts lēmums par atteikumu ierosināt
krimināllietu vai par tās izbeigšanu.
Iepriekš
minētie termiņi neattiecas uz gadījumiem, kad piemēro konfiskāciju
muitas noteikumu pārkāpumu lietās, pamatojoties uz Latvijas Republikas muitas
kodeksu.
Termiņš, pēc kura izbeigšanās
persona atzīstama par administratīvi nesodītu
[4]Ja administratīvi
sodītā persona gada laikā no dienas, kad beigusies soda izpildīšana, nav
izdarījusi jaunu administratīvo pārkāpumu, tā atzīstama par administratīvi
nesodītu.
Administratīvo pārkāpumu iedalījums.
Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksā administratīvie pārkāpumi un
tiem atbilstošie sodi ir izklāstīti II sevišķajā daļā. Atbilstoši šajā daļā,
katrā nodaļā administratīvie parkāpumi ir sadalīti pēc to regulējošās sfēras.
Administratīvajā kodeksā pārkāpumi ir iedalīti
sekojoši:
Ø
Piektā nodaļa - ADMINISTRATĪVIE
PĀRKĀPUMI DARBA UN IEDZĪVOTĀJU VESELĪBAS AIZSARDZĪBĀ
Ø
Sestā nodaļa - ADMINISTRATĪVIE
PĀRKĀPUMI PRET ĪPAŠUMU
Ø
Septītā nodaļa - ADMINISTRATĪVIE
PĀRKĀPUMI VIDES, VĒSTURES UN KULTŪRAS PIEMINEKĻU AIZSARDZĪBĀ
Ø
Devītā nodaļa - ADMINISTRATĪVIE
PĀRKĀPUMI LAUKSAIMNIECĪBĀ. VETERINĀRI SANITĀRO NOTEIKUMU PĀRKĀPŠANA
Ø
Desmitā nodaļa - ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI TRANSPORTĀ, CEĻU
UN SAKARU NOZARĒ
Ø
Vienpadsmitā nodaļa -
ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI BŪVNIECĪBĀ, PILSOŅU DZĪVOKĻA TIESĪBU IEVĒROŠANĀ, DZĪVOKĻU UN KOMUNĀLAJĀ SAIMNIECĪBĀ UN
LABIEKĀRTOŠANĀ
Ø
Divpadsmitā nodaļa-
ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI TIRDZNIECĪBĀ UN FINANSU JOMĀ
Ø
Divpadsmitā "a" nodaļa
-ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI UZŅĒMĒJDARBĪBĀ
Ø
Divpadsmitā "b"
nodaļa-ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI PATĒRĒTĀJU TIESĪBU AIZSARDZĪBAS JOMĀ
Ø
Divpadsmitā "c" nodaļa -
ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI KORUPCIJAS
NOVĒRŠANAS JOMĀ
Ø
Trīspadsmitā nodaļa - ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI, KAS APDRAUD
SABIEDRISKO KĀRTĪBU
Ø
Četrpadsmitā "a"
nodaļa - ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI
PRESES UN CITU MASU INFORMĀCIJAS LĪDZEKĻU JOMĀ
Ø
Četrpadsmitā "c"
nodaļa - ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI
VALSTS VALODAS LIETOŠANAS JOMĀ
Ø
Četrpadsmitā "e" nodaļa
-ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI VALSTS SIMBOLIKAS LIETOŠANĀ
Ø
Piedspadsmitā nodaļa - ATBILDĪBA
PAR CITIEM ADMINISTRATĪVAJIEM PĀRKĀPUMIEM
INSTITŪCIJAS, KAS PILNVAROTAS
IZSKATĪT ADMINISTRATĪVO
PĀRKĀPUMU LIETAS
AP kodeks 205p. nosaka tās institūcijas
(amatpersonas), kas pilnvarotas izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas.
Administratīvo pārkāpumu lietas izskata:
1) pašvaldību administratīvās komisijas;
2) pašvaldību domju (padomju) priekšsēdētāji, viņu vietnieki un
izpilddirektori;
3) pašvaldību amatpersonas, kas pašvaldību domju (padomju) izdotajos
saistošajos noteikumos pilnvarotas uzlikt sodus par šo noteikumu pārkāpšanu;
4) rajonu (pilsētu) tiesu tiesneši;
5) policija un citas valsts iestādes, kas tam pilnvarotas šajā kodeksā.
6) pašvaldību amatpersonas, kas pilnvarotas izskatīt administratīvo
pārkāpumu
lietas
Lietvedība AP lietās
Lietvedību
AP lietās regulē AP kodekss. Taču AP kodekss nav vienīgais normatīvais akts kas
regulē administratīvo procesu. Piemēram, Administratīvo aktu procesa noteikumi,
kā arī ir instrukcijas konkrētā jomā, kas precizē AP kodeksu, piemērm,
instrukcija par lietvedības kārtību administratīvo pārkāpumu lietās Ceļu
policij
[5]Lietvedības uzdevumi
administratīvo pārkāpumu lietās ir šādi: savlaicīgi, vispusīgi, pilnīgi un
objektīvi noskaidrot katras lietas apstākļus, izlemt to stingrā saskaņā ar
likumu, nodrošināt pieņemtā lēmuma izpildi, kā arī noskaidrot cēloņus un
apstākļus, kas veicina administratīvo pārkāpumu izdarīšanu, novērst pārkāpumus,
audzināt pilsoņus likumu ievērošanas garā un nostiprināt likumību.
Administratīvo
pārkāpumu lietām jātiek izskatītaām,
ievērojot principu, ka visas personas ir vienlīdzīgas likuma un institūcijas,
kas izskata lietu, priekšā neatkarīgi no viņu izcelšanās, sociālā un mantiskā
stāvokļa, rases un nacionālās piederības, dzimuma, izglītības, valodas,
attieksmes pret reliģiju, nodarbošanās veida un rakstura, dzīvesvietas un
citiem apstākļiem.
Lietvedību AP lietās
regulē AP kodekss un citi normatīvie akti. (piem, Administratīvo aktu procesa
noteikumi, kā arī ……)
Lietvedības uzsākšana administratīvā pārkāpuma lietā
Saņemot pieteikumu vai citus materiālus par
administratīvo pārkāpumu, personām, kam
šī lieta ir piederīga 24 stundu laikā jāsastāda administratīvā pārkāpuma
protokols vai jāpieņem viens no šādiem lēmumiem:
1) par lietvedības uzsākšanu administratīvā pārkāpuma lietā;
2) par atteikšanos uzsākt lietvedību administratīvā pārkāpuma lietā;
3) par materiālu nosūtīšanu pēc piekritības.
Apstākļi, kas nepieļauj lietvedību
administratīvā pārkāpuma lietā
Lietvedību administratīvā
pārkāpuma lietā nevar iesākt, bet iesāktā lietvedība jāizbeidz, ja ir šādi
apstākļi:
1) ja nav bijis notikuma vai tajā nav
administratīvā pārkāpuma sastāva;
2) ja persona administratīvā pārkāpuma
izdarīšanas brīdī nav sasniegusi četrpadsmit gadu vecumu;
3) ja persona, kas izdarījusi prettiesisko
darbību vai bezdarbību, ir nepieskaitāma;
4) ja persona ir darbojusies galējās
nepieciešamības vai nepieciešamās aizstāvēšanās stāvoklī;
5) ja izdots amnestijas akts, kas novērš
administratīvā soda piemērošanu;
6) ja atcelts akts, kas nosaka administratīvo
atbildību;
7) ja līdz administratīvā pārkāpuma lietas
izskatīšanas brīdim ir pagājuši soda uzlikšanas termiņi;
8) ja par to pašu faktu attiecībā uz personu,
kuru sauc pie administratīvās atbildības, jau ir kompetentas institūcijas
(amatpersonas) lēmums par administratīvā soda uzlikšanu vai neatcelts lēmums
par administratīvā pārkāpuma lietas izbeigšanu, kā arī ja par šo faktu ir
ierosināta krimināllieta;
9) ja persona, pret kuru uzsākta lietvedība, mirusi.
Pierādījumi AP lietās
Par pierādījumie administratīvā pārkāpuma lietā ir uzskatāmi jebkuri
fakti, uz kuru pamata institūcijas (amatpersonas) likumā noteiktajā kārtībā
nosaka administratīvā pārkāpuma esamību vai neesamību, kā arī pie atbildības sauktās
personas vainu un citus apstākļus, kam ir nozīme lietas pareizā izlemšanā.
Pierādījumus konstatē ar šādiem
līdzekļiem:
Ø ar protokolu par
administratīvo pārkāpumu,
Ø ar tās personas
paskaidrojumiem, kuru sauc pie administratīvās atbildības,
Ø ar cietušā un liecinieku liecībām,
Ø eksperta atzinumu,
Ø lietiskiem
pierādījumiem,
Ø protokolu par priekšmetu un dokumentu
izņemšanu, kā arī ar citiem dokumentiem.
AP kodeksā nav noteikti nekādi citi
pierādījumu vērtēšanas kritēriji, kā vien tas, ka amatpersona pierādījumus
jānovērtē pēc savas iekšējās pārliecības, kas pamatota uz vispusīgi, pilnīgi un
objektīvi izpētītiem visas lietas apstākļiem to kopumā, pēc likuma un tiesiskās
apziņas.
Protokols par administratīvo pārkāpumu
Par izdarīto administratīvo
pārkāpumu pilnvarota amatpersona vai arī sabiedriskās organizācijas
vai sabiedrības pašdarbīgās institūcijas pilnvarotais pārstāvis sastāda
protokolu, ja likums to prasa. Vai amatpersona
amatpersona konkrētajā gadījumā ir pilnvarota nosaka normatīvais akts,
kurā paredzēta administratīvā atbildība. Respektīvi, pilnvarotā persona ir
noteikta normatīvajā aktā. Gadījumos, kad normatīvajā aktā tas nav paredzēts
tad šo sarakstu nosaka Ministru kabinets, Valsts kontrole, attiecīgā
ministrija, Latvijas Banka vai institūcija, kura saskaņā ar šo likumu ir
pilnvarota izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas.
Kad
protokols sastādīts tas jānosūta
institūcijai (amatpersonai), kas pilnvarota izskatīt administratīvā pārkāpuma
lietu.Protokols jānosūta ne vēlāk kā trīs dienu laikā no tā sastādīšanas brīža.
Administratīvā pārkāpuma protokola saturs
Protokolā par administratīvo pārkāpumu norāda:
Ø tā sastādīšanas
laiku un vietu,
Ø protokola
sastādītāja amatu, uzvārdu, vārdu;
Ø ziņas par pārkāpēja personu;
Ø administratīvā
pārkāpuma izdarīšanas vietu, laiku un pārkāpuma būtību;
Ø normatīvo aktu, kas
paredz atbildību par šo pārkāpumu;
Ø liecinieku un
cietušo uzvārdus un adreses, ja ir liecinieki un cietušie;
Ø pārkāpēja paskaidrojumu;
Ø citas ziņas, kas
nepieciešamas lietas izlemšanai.
Par pārkāpēju protokolā norāda:
Ø viņa uzvārdu, vārdu,
dzimšanas gadu un vietu, darbavietu, nodarbošanos vai amatu, dzīvesvietu un
citas ziņas, kurām var būt kāda nozīme administratīvā pārkāpuma lietas
izskatīšanā.
Protokolu paraksta persona, kas to
sastādījusi, un persona, kas izdarījusi administratīvo pārkāpumu, kā arī
gadījumos, ja ir liecinieki un cietušie, protokolu var parakstīt arī šīs
personas.
Ja persona, kas izdarījusi pārkāpumu, atsakās
parakstīt protokolu, par to protokolā izdara ierakstu. Personai, kas izdarījusi
pārkāpumu, ir tiesības iesniegt protokolam pievienojamus paskaidrojumus un
piezīmes par protokola saturu, kā arī minēt motīvus, kuru dēļ tā atsakās to
parakstīt.
Protokolu sastādot, pārkāpējam izskaidro viņa
tiesības un pienākumus.
Personu, kuru sauc pie administratīvās
atbildības ir sekojošas tiesības:
Ø tiesības kā
personiski, tā ar advokāta palīdzību iepazīties ar visiem lietas materiāliem,
sniegt paskaidrojumus, iesniegt pieprasījumus un izteikt lūgumus.
Ø ir tiesības
piedalīties lietas izskatīšanā, izmantot advokāta palīdzību, iesniegt
papildinājumus un izteikt lūgumus, kā arī pārsūdzēt lietā pieņemto lēmumu.
ADMINISTRATĪVO PĀRKĀPUMU LIETU IZSKATĪŠANA
Administratīvā pārkāpuma lietas sagatavošana izskatīšanai
[6]Institūcija
(amatpersona), sagatavojot administratīvā pārkāpuma lietu izskatīšanai, izlemj
šādus jautājumus:
1) vai šīs lietas izskatīšana ir viņa kompetencē;
2) vai pareizi sastādīts protokols un citi materiāli par administratīvo
pārkāpumu;
3) vai personām, kuras piedalās lietas izskatīšanā,
ir paziņots par lietas izskatīšanas laiku un vietu;
4) vai ir pieprasīti nepieciešamie papildmateriāli;
5) pie administratīvās atbildības sauktās
personas, cietušā, likumiskā pārstāvja un advokāta lūgumus.
Pārsvarā gadījumu administratīvā pārkāpuma
lietu izskata tajā pašā vietā, kurā izdarīts pārkāpums vai arī pārkāpēja
dzīvesvietā. Izņēmuma situācijas attiecas uz pārkāpumiem, kas ir saistīti
trnsporta līdzekļiem (lietas izskata pēc transporta līdzekļu reģistrācijas
vietas vai pārkāpēja dzīvesvietas.)
Administratīvo pārkāpumu lietu izskatīšanas termiņi
Lietas par administratīvajiem
pārkāpumiem izskata 15 dienu laikā no dienas, kad institūcija (amatpersona),
kas kompetents lietu izskatīt, saņēmis protokolu par administratīvo pārkāpumu
un citus lietas materiālus.Likumdošana var noteikt arī citus termiņus
administratīvo pārkāpumu lietu izskatīšanai.
Administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanas kārtība
[7]Administratīvā
pārkāpuma lietas izskatīšana ietver sekojošus posmus:
1.
koleģiālās institūcijas sastāva paziņošanu vai ar
amatpersonas, kas izskata lietu, stādīšanos priekšā.
2.
Koleģiālās institūcijas sēdes priekšsēdētājs vai
amatpersona, kas izskata lietu, paziņo, kādu lietu izskatīs, kas tiek saukts
pie administratīvās atbildības,
3.
izskaidro personām, kas piedalās lietas izskatīšanā,
viņu tiesības un pienākumus,
4.
nolasa
protokolu par administratīvo pārkāpumu.
5.
Sēdē noklausās personu paskaidrojumus, kuras
piedalās lietas izskatīšanā, izskata pierādījumus un izlemj lūgumus. Ja lietā
piedalās prokurors, tad noklausās viņa atzinumu
Apstākļi, kas jānoskaidro, izskatot administratīvā pārkāpuma lietu
[8]Institūcijai
(amatpersonai), izskatot administratīvā pārkāpuma lietu, jānoskaidro:
1. vai ir izdarīts
administratīvais pārkāpums,
2. vai attiecīgā
persona ir vainīga tā izdarīšanā,
3. vai šo personu var
saukt pie administratīvās atbildības,
4. vai ir atbildību
mīkstinoši un pastiprinoši apstākļi, vai ir nodarīts mantisks zaudējums, kā arī
jānoskaidro citi apstākļi, kam ir nozīme lietas pareizā izlemšanā.
Lēmums administratīvā pārkāpuma lietā
Izskatījusi
administratīvā pārkāpuma lietu, institūcija (amatpersona) pieņem lēmumu šajā
lietā. Lēmumam jāsatur: lēmumu pieņēmušās institūcijas (amatpersonas)
nosaukums, lietas izskatīšanas datums; ziņas par personu, uz kuru attiecas
izskatāmā lieta; lietas izskatīšanā konstatēto apstākļu izklāsts; norādījums uz
normatīvo aktu, kas paredz atbildību par attiecīgo administratīvo pārkāpumu;
lietā pieņemtais lēmums.
Koleģiālās
institūcijas lēmumu pieņem ar koleģiālās institūcijas locekļu, kas piedalās
sēdē, vienkāršu balsu vairākumu.Lēmumu paziņo tūlīt pēc lietas izskatīšanas.
Lēmuma norakstu 3 dienu laikā izsniedz vai nosūta personai, par kuru tas
pieņemts.
ADMINISTRATĪVĀ PĀRKĀPUMA LIETĀ
PIEŅEMTĀ LĒMUMA
PĀRSŪDZĒŠANA UN PROTESTA IESNIEGŠANA PAR LĒMUMU
Tiesības pārsūdzēt administratīvā pārkāpuma lietā pieņemto lēmumu
Lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā
var pārsūdzēt persona, par kuru tas pieņemts, kā arī cietušais.Rajona
(pilsētas) tiesas tiesneša lēmums par administratīvā soda uzlikšanu ir galīgs.
Administratīvā pārkāpuma lietā pieņemtā lēmuma pārsūdzēšanas kārtība
Administratīvā pārkāpuma lietā pieņemto
lēmumu var pārsūdzēt:
1) administratīvās komisijas lēmumu - rajona (pilsētas) tiesai, kuras
spriedums ir galīgs;
2) rajona, pilsētas un pagasta padomes
priekšsēdētāja un viņa vietnieku, kā arī pašvaldības direktora lēmumus - rajona
(pilsētas) tiesai, kuras spriedums ir galīgs;
3) citas institūcijas (amatpersonas) lēmumu
par administratīvā soda uzlikšanu naudas soda veidā - augstākai institūcijai
(augstākai amatpersonai) vai rajona (pilsētas) tiesai, kuras spriedums ir
galīgs; lēmumu par cita administratīvā soda uzlikšanu - augstākai institūcijai
(augstākai amatpersonai), bet pēc tam sūdzību var iesniegt rajona (pilsētas)
tiesai, kuras spriedums ir galīgs.
Sūdzību iesniedzama
institūcijai (amatpersonai), kas pieņēmusi lēmumu lietā par administratīvo
pārkāpumu, ja likumdošanā nav noteikts citādi. Iesniegtā sūdzība trīs dienu
laikā kopā ar lietu jānosūta institūcijai (amatpersonai), kas pilnvarots
saskaņā ar šo pantu sūdzību izskatīt un kam tā adresēta.
No personas, kas pārsūdzējusi lēmumu
par administratīvā soda uzlikšanu, valsts nodeva netiek iekasēta. Sūdzību
administratīvā pārkāpuma lietā var iesniegt desmit dienu laikā no lēmuma pieņemšanas
dienas. Ja attaisnojošu iemeslu dēļ minētais termiņš ir nokavēts, pēc lūguma,
ko iesniegusi persona, par kuru pieņemts lēmums, šo termiņu var atjaunot orgāns
(amatpersona), kas ir tiesīgs izskatīt sūdzību.
Amatpersonas , kas izskata sūdzību vai protestu, lēmums
amatpersona, izskatot sūdzību vai protestu par lēmumu administratīvā
pārkāpuma lietā, pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
1) atstāj lēmumu negrozītu, bet sūdzību vai protestu noraida;
2) atceļ lēmumu un nosūta lietu jaunai izskatīšanai;
3) atceļ lēmumu un izbeidz lietu;
4) groza soda mēru ietvaros, kas paredzēti normatīvajā aktā par
atbildību par administratīvo pārkāpumu, taču tā, lai sods netiktu pastiprināts.
Ja tiek konstatēts, ka lēmumu pieņēmis orgāns
(amatpersona), kas nav tiesīgs izlemt attiecīgo lietu, šādu lēmumu atceļ un
lietu nodod izskatīšanai kompetentam orgānam (amatpersonai).Lēmuma, kas
pieņemts par sūdzību vai protestu par lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā,
norakstu trīs dienu laikā nosūta personai, par kuru tas pieņemts, bet cietušajam
- pēc viņa lūguma. Par protesta izskatīšanas rezultātiem paziņo prokuroram.
Nobeigums
Izmantotā literatūra
1.
Juridiski terminoloģiskā skaidrojošā vārdnīca Rīga
1999 4lpp.
2. Latviešu
konversācijas vārdnīca 15 Apgādniecība gulbis Rīgā 1937gads
3. Jautrītes Briedes
Administratīvā procesa tiesības (lekciju materiāli)
4. Administratīvo
pārkāpumu kodekss
5. Administratīvo aktu
procesa noteikumi
[1] Juridiski terminoloģiskā skaidrojošā vārdnīca Rīga 1999 4lpp.
[2] Latviešu konversācijas vārdnīca 15 Apgādniecība gulbis 29425sleja Rīgā 1937gads
[3] Administratīvo pārkāpumu kodeksa 35. pants
[4] Administratīvo pārkāpumu kodeksa 38. pants
[5] Administratīvo pārkāpumu kodeksa 237. pants
[6] Administratīvo pārkāpumu kodekss 268p
[7] Administratīvo pārkāpumu kodekss 270p
[8] Administratīvo pārkāpumu kodekss 272p
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru