– franču
rakstnieks – dzimis 1799. gadā, un mūžībā aizgājis 1850. gadā. Reālists, kura
darbi paver grandiozu tā laika dzīves panorāmu, atsedzot buržuāziskās
sabiedrības pretrunas un iekšējo vājumu. Balzaks uzaug Francijas pilsētā Turā,
kur viņa tēvs ir pilsētas mērs, viņš iegūst vidējo izglītību, Parīzē studē
tieslietas un filozofiju, paralēli strādādams kādā birojā par notāru, taču
studiju izvēli ietekmē tēvs, jo viņa paša sapnis ir kļūt par rakstnieku. Jau
studiju laikā parādās pirmie literārie darbi, taču tie cieš neveiksmi. Pirmo
slavu Balzakam atnes romāns “Suanī” (1929. gads). Pēc šī romāna viņš atkal spēj
noticēt savam talantam, sāk rakstīt savu milzīgo “cilvēcisko komēdiju”, kam,
viņaprāt, jāaptver 150 romānus un noveles. Savā mūža laikā pagūst uzrakstīt 96
darbus, vērtīgākie joprojām ir romāns “Gorio tēvs”, “Zaudētās ilūzijas”,
“Kurtizāņu spožums un posts”. Radot cilvēciskās komēdijas Balzakam bija mērķis
atklāt buržuāziskās sabiedrības dzīvi un radīt raksturīgus tās pārstāvjus. Viņš
attēlo kā buržuāziskās sabiedrības bagātais iznīcina vājāko, kā naudas kāre
izposta visu skaisto un labo, arī māksla un kultūra kalpo bagāto interesēm,
valsts ierēdņi ir pērkami un rīkojas negodīgi.
Taču Balzaks neaicina uz
revolūciju, viņš netic, ka strādnieki paši var radīt un uzturēt taisnīgu
valsti. Šajā ciklā Balzaks vairāk parāda negatīvos tēlus, maz pozitīvu tēlu.
Balzaks romānā “Gorio tēvs”
risina divas sižetiskas līnijas, rāda divas dzīves – studenta un bijušā
fabrikanta dzīvi mūža nogalē. Risinot tēmu par studenta dzīvi, viņš parāda, kā
jauns students, izmantodams savu vecāku līdzekļus, nespēdams pacelties pāri
“aristokrātu purvam”, pamazām morāli pagrimst. Balzaks savos romānos ir dzīves
prātnieks, patiesības meklētājs, tādēļ
nebaidās runāt par viņu netikumiem. Visos darbos rāda tipiskus raksturus,
tipiskos apstākļos. Darbos daudz dramatisku situāciju un notikumu un
apbrīnojama spēja ir iedziļināties dažādu cilvēku dvēselē.
Vispār viņa visi darbi ir
sadalīti vairākās grupās: privātās dzīves skati, pie kura pieder arī “Gorio
tēvs”, provinces dzīves skati, Parīzes dzīves skati, Politiskās dzīves skati,
militārās dzīve skati, lauku dzīves skati
Romāna “Gorio tēvs” darbība
risinās Francijā 1819. gadā un tajā rakstnieks parāda dažādu sociālo slāņu
dzīvi un morāli. Vairāk vai mazāk tieši Vokera kundzes pansija, kura atrodas
Nevsenženevjēvas ielā, ir darbības norises galvenā vieta:
“Māja, kurā ierīkota pansija, pieder Vokēra kundzei. Tā
atrodas Nevsenženevjēvas ielas galā, vietā kur pret Arbaletas ielu sākas tik
spēja un stāva nogāze, ka zirdzinieki to izmanto tikai retumis. Šis apstāklis
nāk par labu klusumam, kāds valda ielās starp Valdegrāsas un Panteona domiem –
šīm celtnēm, kas ietekmē apkārtni, iemezdamas tajā dzeltenus toņus vai arī ar
kupolu atstarojumiem visu satumsinādamas skarbās krāsās. Bruģi tur ir sausi,
notekās nav ne dubļu, ne ūdens, un gar mūriem aug zāle. Tāpat kā jebkuram
gājējam, pat visbezrūpīgākajam cilvēkam tur uzmācas skumjas; ratu rībēšana tur
kļūst par notikumu, nami ir drūmi un mūri ož pēc cietuma. Nomaldījies
parīzietis tur redzētu tikai mēbelētas istabas vai apšaubāmas iestādes, postu
un garlaicību, sirmgalvjus tuvu kapam un nebēdnīgu jaunatni, kas iejūgta darbā.
Neviens kvartāls Parīzē nav tik drausmīgs un, teiksim, arī tik nepazīstams kā
šis.”
Lasot romānu liekas, ka
autors dažreiz lietas uztver nepamatoti saasināti, tumšās, drūmās krāsās.
Piemēram, aprakstot pansijas iekšpusi, autors lieto šādus vārdus:
”Šī pirmā istaba izgaro dvaku, kam trūkst vārda
un ko vajadzētu saukt par pansijas dvaku. Tā ož pēc kaut kā sasmakuša,
sapelējuša un sūra; tā uzdzen saltas tirpas, un deguns sajūt drēgnumu; šī dvaka
iesūcas drēbēs un ož pēc ēdamistabas, kur nule ēsts; tā smird pēc virtuves, pēc
pieliekamā un nabagu patversmes. Varbūt to varētu aprakstīt, ja atrastu
līdzekli, kā noteikt elementāros un pretīgos lielumus, ko telpā ienes katrs
pansionārs, vecs vai jauns, ar savu katarālo un sui generis elpu.”
Romāna galvenais
varonis, kā jau to var noprast no darba nosaukuma, ir Gorio tēvs. Taču arī visus pārējos tēlus
autors ir attēlojis tikpat spilgti kā Gorio tēvu. Gandrīz visi romānā
pieminētie cilvēki ir Vokera kundzes pansijas iemītnieki – nabadzīgi, dzīves
grūtību pārņemti cilvēki. Tie ir Kutīra kundze un Viktorīne Taijfēra, kurai
Kutīra kundze aizstāja māti, sirmgalvis Puarē kungs, Votrēna kungs, vecmeita
Mišono jaunkundze un students Eižens de Rastinjaks.
Gorio tēva mūžs ir
cieši saistīts ar viņa meitām – grāfieni Anastasiju de Resto kundzi un Delfīni
de Nisanžēna kundzi.
Interesanta persona ir
pansijas saimniece atraitne Vokēra kundze, dzimusi de Konflāna:
“Drīz
parādās pati atraitne galvā viņai tilla cepurīte, no kuras nokarājas nevīžīgi
piestiprināta lieku matu šķipsna; viņa staigā, šļūkādama izmīdītās rīta kurpes.
Vecīgā brangā seja ar līko degunu kā papagaiļa knābi, mazās tuklās rokas, viss
apaļais, nobarotai baznīcas žurkai līdzīgais augums, pārāk pilnīgās, līganās
krūtis saderas ar ēdamistabu, no kuras dveš pretim posts, kur patvēries sīks
aprēķins un kuras silto, smirdīgo gaisu Vokēra kundze ieelpo bez riebuma. Viņai
ir svaiga seja kā rudens pirmā salna, ap acīm grumbiņas, un to izteiksme mainās
no smaida, kādu uzbur balerīna, līdz īgnai grimasei, ko parāda augļotājs, - ar
vārdu sakot, viņa visa raksturo pansiju, tāpat kā pansija ietver viņu pašu.”
Šī “dāma” ārēji ir labsirdīga, darbīga persona,
kas rūpējas par savas pansijas iemītniekiem. Taču īstenībā atklājas, ka viņa ir
ļoti skopa, mantkārīga, nevīžīga, negodīga sieviete. Kad Gorio tēvs jau miris,
students Eižens par pēdējo naudu samaksā saimniecei par palagu, ko izmantot
līķauta vietā. Tikko Eižens ir aizgriezies Vokera kundze saka kalpotājai:
“Ņem uz otru pusi apgrieztās drānas no
septītā numura! Nudien, mirušam tās vēl diezgan labas.”
Students Eižens, tāpat kā
citi pansijas iemītnieki, sākumā pret Gorio tēvu izturas vienaldzīgi. Tikai
vēlāk, kad viņš iemīl Gorio tēva meitu Delfīni, viņi kļūst draugi. Eižens ir
nabadzīgs jauneklis, kurš dzīvē grib tikt uz augšu. Ļoti ātri viņš saprot, ka
ar saviem spēkiem viņam tas neizdosies. Tāpēc Eižens sāk meklēt radnieciskas
saites un kontaktus ar augstākās sabiedrības slāņiem. Kad viņam tas izdodas,
jauneklis redz, ka arī augstākajā sabiedrībā nevalda tikai mierīga, pārtikusi
dzīve. Šajā sabiedrības daļā tāpat kā citās, arī valda liekulība, meli, naudas
trūkums un nesaticība. Eižens romāna gaitā nokļūst izvēles priekšā – iegūt
bagātību, apprecot pārtikušu sievu, vai arī klausīt savām jūtām. Interesanti
tiek parādīta arī studenta draudzība ar Gorio tēvu, kas romāna beigās pāraug
žēlsirdībā pret veco vīru. Eižens neizprot arī Gorio tēva meitas. Viņu dziļi
satriec meitu cietsirdīgā attieksme pret tēvu. Kad Gorio tēvs mirst, students
ir vienīgais, kas par viņu rūpējas.
Romāna galvenā tēma ir tēva
neprātīgā mīlestība pret savām meitām. Gorio tēvs saka:
“Mana dzīve ir manās meitās.”
Kad Gorio tēvs ierodas Vokēra
kundzes pansijā, viņš ir materiāli nodrošināts, labi ģērbies kungs, bet romāna
gaitā šis kungs pārvēršas par trūcīgu vecu vīru un mirst pilnīgā vientulībā un
nabadzībā. Visa bagātība tiek atdota meitām, lai nodrošinātu tām pārticīgu,
laimīgu dzīvi. Pretstatā tam ir meitu attieksme pret tēvu. Meitas ir
pieradušas, ka tēvs dod visu, ko viņas vēlas. Taču, kad abas māsas ir izgājušas
pie vīra, situācija mainās. Rodas naudas grūtības. Meitas nekautrējoties prasa
tēvam palīdzību, taču tajā pat laikā tēvs nedrīkst atklāti ciemoties pie savām
meitām. Pat tad, kad Gorio tēvs jau guļ uz nāves gultas, meitas pie viņa
neierodas. Eiženam tikai ar lielām grūtībām izdodas pārliecināt Delfīni, ka
tēvs ir pelnījis saņemt meitu mīlestību. Arī Gorio kunga bērēs piedalās tikai
kalpotāji, kas ieradušies kungu karietēs.
Arī pārējie, šeit vēl
nepieminētie romāna tēli (Kutīra kundze, Viktorīne, Mišoko, Votrēns u.c.) ir
veidoti ļoti spilgti. Katrs romāna varonis ir savdabīgs, ar savu raksturu. Taču
visiem piemīt viena kopīga iezīme – vienaldzība pret otru cilvēku un viņa
jūtām.
Manuprāt, romāns “Gorio tēvs”
ir ne tikai izcils ar to, ka autors ir iepazīstinājis un aprakstījis sava laika
sabiedrības dzīvi, attiecības pret citiem, bet zināmā mērā tas atklāj arī paša
Balzaka dzīvi, vēlmi tik pie naudas, iegūt atbilstoši pozīciju sabiedrībā. Pēc
manām domām, viņš caur darbiem cenšas atrisināt un pārbaudīt daudzos jau daudzos
plānus, ko grasās īstenot dzīvē, kuri tā arī nepiepildās, jo kaut kas
pietrūkst.
Izmantotās literatūra
saraksts.
Onorē de Balzaka romāns “Gorio tēvs”,
izdevniecība “Liesma”, Rīga 1972. gads
Rūdolfa Eglīša un Andreja Upīša “Pasaule
rakstniecības vēsture” II daļa, izdevniecība “A.Gulpis”, Rīga (1931.-1932.)
gads
Tēzes.
1.
Onorē de Balzaks, franču
rakstnieks, dzimis 1799. gadā un mūžībā aizgājis 1850. gadā.
2.
Rakstnieka pamattematika – dzīves
realitātes atspoguļošana.
3.
Rakstnieka tēva lielā nozīme
Balzaka kā rakstnieka izaugsmei.
4.
“Gorio tēva” divas sižetiskās
līnijas – studenta un bijušā fabrikanta dzīve.
5.
Romāna darbības vieta – Vokera
kundzes pansija 1819. gada Francija.
6.
Romāna galvenais varonis – Gorio
tēvs, kas savu dzīvi veltī tikai un vienīgi meitām
7.
Meitu nievājošā attieksme pret
tēvu ir neapskaužama, kas izpaužas pat viņu nespējā ierasties uz bērēm.
8.
Vokēras kundze negodīgumam nav
robežu.
Kalvelis
Juris 12.b.
Onorē de Balzaka
romāns
“Gorio tēvs”
Izlabojiet kļūdas, mīļo cilvēk! Simtgadu neprecizitātes.
AtbildētDzēst