Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas
11.A klases
skolnieku
Mārtiņa Beriņa, Jāņa
Birka un Krišjāņa Caunes
projekta darbs:
“Pārskats par
starptautisko palīdzību Latvijai 1999. gadā.”
Darba konsultans-
ekonomikas skolotājs ………………………
Rīga 2001. gads.
Saturs.
Ievads.................................................................................................................. 3
1. Starptautiskās palīdzības programmas................................ 4
1.1. DAUDZPUSĒJĀS PROGRAMMAS................................................................. 4
1.1.1. Apvienoto Nāciju Organizācija.................................................................................................... 4
1.1.2. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija...................................................................... 5
1.1.3. ES Phare Programma.................................................................................................................. 6
ES Phare nacionālā programma..................................................................................................................................................... 7
ES Phare pārrobežu sadarbības programma................................................................................................................................ 8
ES Phare Daudzvalstu programmas.............................................................................................................................................. 9
1.1.4. Ziemeļvalstu ministru padome..................................................................................................... 9
1.2. DIVPUSĒJĀS PROGRAMMAS....................................................................... 9
1.2.1. ASV............................................................................................................................................. 9
1.2.2 Apvienotā Karaliste.................................................................................................................... 10
1.2.3. Austrija...................................................................................................................................... 10
1.2.4. Dānija......................................................................................................................................... 10
1.2.5. Francija...................................................................................................................................... 11
1.2.6. Itālija.......................................................................................................................................... 11
1.2.7. Japāna........................................................................................................................................ 11
1.2.8. Kanāda....................................................................................................................................... 11
1.2.9. Nīderlande................................................................................................................................. 12
1.2.10. Norvēģija................................................................................................................................. 12
1.2.11. Somija...................................................................................................................................... 12
1.2.12. Šveice....................................................................................................................................... 12
1.2.13. Vācija....................................................................................................................................... 13
1.2.14. Zviedrija................................................................................................................................... 13
1.3. STARPTAUTISKĀS FINANSU ORGANIZĀCIJAS...................................... 14
1.3.1. Eiropas investīciju banka........................................................................................................... 14
1.3.2. Pasaules bankas grupa................................................................................................................ 14
1.3.3. Eiropas rekonstrukcijas un attīstības banka............................................................................... 15
1.3.4. Starptautiskais valūtas fonds..................................................................................................... 15
1.3.5. Ziemeļvalstu investīciju banka................................................................................................... 16
1.3.6. Ziemeļvalstu vides finansu korporācija...................................................................................... 16
1.4. PRIVĀTIE FONDI.......................................................................................... 16
1.4.1. Sorosa fonds- Latvija................................................................................................................. 16
Secinājumi...................................................................................................... 17
Anotācija (Anotation)............................................................................ 18
Ievads.
“Pārskats par starptautisko palīdzību Latvijā 1999. gadā”
veidots ar mērķi sniegt informāciju par ārvalstu palīdzības programmām Latvijā
1999. gadā. Informācija pārskatā strukturizēta tā, lai tā sniegtu gan
analītisku, gan statistisku priekšstatu par Latvijas saņemto neatmaksājamo
palīdzību. Mēs izvēlējāmies šo tēmu, jo mūs ieinteresēja, kādu palīdību Latvija
saņem un kur tā tiek novirzīta. Neatmaksājamo palīdzību Latvija ir saņēmusi jau
kopš neatkarības atjaunošanas pirmajiem gadiem. Taču deviņdesmito gadu sākumā
ienākošās graudu un citrusaugu kravas šodien neatgriezeniski nomainījusi
kvalitatīvi cita līmeņa sadarbība ar donoriem. Turklāt, lai arī tikai
simboliski, Latvija pati ir kļuvusi par donorvalsti, jau otro gadu sniedzot
savu ieguldījumu ANO Attīstības programmā. Gandrīz simbolisks ir fakts, ka
1999. gada nogalē tika izbeigta Īpašās palīdzības fondu darība. Deviņdesmito
gadu sākumā tie tika izveidoti, lai apgūtu līdzekļus, kas gūti, realizējot
Latvijai dāvināto humāno palīdzību. Fondos kopumā tika ieskaitīti ap 5 milj.
LVL. Šie līdzekļi bijuši ievērojams ieguldījums visneaizsargātāko iedzīvotāju-
bērnu ar garīga un fiziska rakstura traucējumiem, daudzbērnu ģimeņu, veco
ļaužu, pensionāru, bāreņu, nepilno ģimeņu, aizbildniecībā esošu bērnu- sociālo
problēmu risināšanā Latvijā. Īpaši- laikā, kad jaunā valsts tikai veidojās.
Sadarbības šodiena ar donoriem ir būtiski atšķirīga- dāvātais finansējums tiek
ieguldīts pārdomātos un mērķētos projektos. Nedaudz pārfrāzējot jau zināmu
teicienu,” Latvijai vairs netiek dāvinātas zivis, bet gan Latvija tiek mācīta
makšķerēt pati”. Neatmaksājamā palīdzība ir bijis un ir būtisks atbalsts
pārvaldes un ekonomikas pārveides, vides un reģionālās attīstības, finansu,
lauksaimniecības un citiem sektoriem Latvijā.
Darbs sadalīts
četrās apakšnodaļās, kur sniegts apraksts par starptautiskajām palīdzības
programmām 1999. gadā, apskatot daudzpusējās programmas, divpusējās programmas,
starptautisko finansu institūciju un privāto fondu sniegto palīdzību.
Pārskats tika gatavots
ar mērķi iekļaut pēc iespējas precīzāku informāciju par ārvalstu sniegto
palīdzību Latvijai 1999. gadā, tomēr tā lietotājiem ir jāņem vērā, ka izdevums
nevar tikt izmantots par pamatu juridiskām vai līguma saistībām vai prasībām.
Ja pārskata lietotājiem rodas vēlme iegūt detalizētāku informāciju par kādu no
palīdzības sniedzējiem vai nozarēm, kurām šī palīdzība ir sniegta, SPPKP
darbinieki labprāt sniegs atbildes savu iespēju un zināšanu robežās.
Pārskata
sastādītāji vēlas izteikt vislielāko pateicību visiem, kas palīdzēja “Pārskata
par starptautisko palīdzību Latvijā 1999.gadā” tapšanā- paldies par lielo
ieguldījumu ārvalstu vēstniecībām, starptautiskajām organizācijām un fondiem,
kuru atbalsts informācijas sniegšanā deva iespēju apkopot visplašāko un
daudzpusīgāko informāciju par ārvalstu palīdzību Latvijai 1999. gadā. Tāpat
pateicamies visiem SPPKP darbiniekiem un citu valsts pārvaldes institūciju
darbiniekiem, kā arī Latvijas Bankas darbiniekiem, kuriem pateicoties radās
iespēja uzsākt šo projektu.
Mēs ceram, ka
apkopotais materiāls būs noderīgs.
1. Starptautiskās palīdzības programmas.
Starptautisko palīdzības
programmu koordinācijas pārvalde (SPPKP) kopš 1999. gada aprīļa ir īpašu
uzdevumu ministra sadarbībai ar starptautiskajām finansu institūcijām
pakļautībā esoša valsts institūcija. Viens no SPPKP galvenajiem uzdevumiem ir
koordinēt ārvalstu palīdzības programmas, tai skaitā Eiropas Savienības
pirmsiestāšanās finansu instrumentus- Phare, ISPA un SAPARD-, nodrošinot
to efektīvu izmantošanu saskaņā ar noteiktajām prioritātēm un mērķiem.
1.1. DAUDZPUSĒJĀS PROGRAMMAS.
1.1.1. Apvienoto Nāciju Organizācija
Kopš 1991. gada
Latvija ir Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) locekle. Latvijā ANO pārstāv
vairāki ANO fondi, programmas un specializētās aģentūras, kuras apvieno
Pastāvīgā koordinatora sistēma. ANO Attīstības programmas (UNDP) Latvijā
vadītājs, Pastāvīgais pārstāvis, ir arī ANO Pastāvīgais koordinators Latvijā.
ANO ilgtermiņa
mērķi Latvijā ir līdzīgi kā citās valstīs:
·
Atbalsts
un palīdzība Latvijas attīstībai un nacionālās stratēģijas izveidošanas un
stiprināšanas humāno un tehnisko resursu realizēšanai, t.i. kapacitātes
celšana, lai sasniegtu patstāvīgu sabiedrības attīstību;
·
Atbalsts
saskaņotas un koordinētas nacionālās programmas darbam ar ārējo palīdzību.
Šobrīd Latvijā ir divas oficiāli akreditētas
ANO aģentūras- UNDP un UNHCR, kurām ir pastāvīga pārstāvniecība. Citas ANO
programmas pārstāv vietējais personāls.
Latvijā darbojas
šādas ANO programmas:
1) ANO attīstības programma (UNDP) Latvijā
tika izveidota 1992. gadā, un tā sniedz atbalstu loģistikas un operatīvajām
vajadzībām visai Latvijā pārstāvētajai ANO sistēmai (t.i. administratīvs
atbalsts, citu ANO sistēmas organizāciju pārstāvniecība, drošība). Galvenās
Latvijas valdības funkcijas sadarbībai ar UNDP projektu un programmu jomā ir
piešķirtas īpašo uzdevumu ministram sadarbībai ar sarptautiskajām finansu
institūcijām. UNDP Latvijai apstiprinātais programmas budžets 1997.- 2000.
gadam ir gandrīz 5,5 milj. LVL (9,5 milj. ASV dolāru), kas piešķirts vairākiem
projektiem divās galvenajās sfērās:
a) demokratizācija, stabila pārvalde un
sociālā integrācija;
b) dzīves standartu uzlabošana.
UNDP ir sniegusi
Latvijai palīdzību vairākās jomās:
·
Nacionālās
Programmas Cilvēktiesību aizsardzības un nodrošināšanas attīstībā,
·
Nacionālā
Programma latviešu valodas apmācībai,
·
Nacionālā
Integrācijas programma.
Sadarbībā ar iepriekšminētajiem liela apjoma
projektiem, UNDP Latvija atbalsta projektus, kas saistīti ar nabadzības
apkarošanas stratēģiju, atbalstu NVO; tiesnešu un tiesu personāla apmācību,
sociālās politikas uzraudzību un attīstību. UNDP sadarbojas ar šādiem
internacionālajiem partneriem- Kanādas, Dānijas, Somijas, Holandes, Norvēģijas,
Zviedrijas, Lielbritānijas un ASV valdībām, kā arī ar Eiropas Savienību. UNDP
sadarbojas arī ar Sorosa fondu.
2) ANO Bērnu fonda (UNICEF) Nacionālā
komiteja Latvijā tika izveidota 1992. gadā. Prioritārās palīdzības jomas ietver
mātes un bērna veselību, ģimenes audzināšanu, bērnus grūtos apstākļos, sociālo
plānošanu un aizsardzību. UNICEF darbība ir vērsta uz sociālo pakalpojumu
nostiprināšanu sabiedriskā līmenī, sabiedrības apziņas celšanu, ģimenes
stiprināšanu un esošo pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu.
3) ANO augstākās izglītības Eiropas centra
(UNESCO/CEPES) nacionālā komiteja darbojas Latvijā no 1992. gada, un tā veicina
starptautisko sadarbību augstākās izglītības jomā Eiropā. Tās darbība Latvijā
ir vērsta uz augstākās izglītības reformu, akadēmisko atzīšanu un elastību,
kvalitātes izvērtēšanu un akreditāciju, dokumentāciju un informāciju, kā arī
universitāšu sadarbību dabas/vides, sociālajās un humanitārajās zinātnēs.
4) ANO iedzīvotāju fonda (UNFPA) prioritāte
Latvijā ir sniegt palīdzību reproduktīvās veselības uzlabošanas jomā. UNFPA
projektu vadību veic UNDP Latvija. Galvenie pasākumie ietver tehnisko un
finansiālo atbalstu Latvijas ģimenes plānošanas programmas nostiprināšanai.
UNFPA un UNDP starpniecību ir izveidojis palīdzības programmu reproduktīvās
veselības apziņas veicināšanai un AIDS novēršanas stratēģijām Latvijā.
5) ANO augstais komisariāts bēgļu jautājumos
(UNHCR) Rīgā ir izveidojis Baltijas valstu sadarbības biroju. 1998. gadā tas
sniedza nozīmīgas konsultācijas valdībai politikas jautājumos un palīdzēja
koordinēt nepieciešamo ārvalstu palīdzību moderna patvēruma meklētāju un bēgļu
centra izveidei un celtniecībai Latvijā.
6) ANO Starptautisko narkotiku kontroles
programmu (UNDCP) Latvijā pārstāv Baltijas valstu Sadarbības birojs, kas
veicina sabiedriskās veselības apzināšanos.
7) Pasaules veselības organizācija (WHO)- WHO
Sadarbības birojs Latvijā tika izveidots 1991. gadā ciešā sadarbībā ar
Labklājības ministrijas Veselības departamentu. Biroja mērķis ir īstenot ātrās
palīdzības programmu, izvērtēt veselības aprūpes sistēmu un pakalpojumus, kā
arī sekmēt sociālās un veselības aprūpes programmu izpildi. Šobrīd Sadarbības
birojs orientējas uz informācijas un sakaru uzlabošanu Latvijā veselības
pakalpojumu un sabiedrības veselības jomās un nodrošina pastāvīgu saikni ar WHO
Reģionālo Eiropas biroju.
8) Starptautiskā Darba organizācija (ILO)-
ILO Sadarbības birojs Latvijā sniedz palīdzību darba apstākļu uzlabošanā. Īpaša
uzmanība tiek pievērsta darba devēju un darbinieku mobilizēšanai, lai novērstu
darbaspēka ļaunprātīgu izmantošanu, kā arī dzimumu vienlīdzības veicināšanu ar
darba administrācijas starpniecību.
9) Apvienotā ANO HIV/AIDS programma (UNAIDS)-
UNAIDS savu darbību Latvijā uzsāka 1996. gadā, pievēršoties sistēmu uzlabošanai
HIV/AIDS izglītības, novēršanas un aprūpes jomās.
1.1.2. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD)
tika izveidota 1961. gadā, tai pārņemot Eiropas Ekonomiskās sadarbības
organizācijas funkcijas. OECD apvieno 29 dalībvalstis, lai galvenokārt sniegtu
iespēju valstu valdībām pārrunāt sadarbības iespējas, attīstīt un uzlabot
ekonomisko un sociālo politiku.
OECD Padome Baltijas reģionālo programmu apstiprināja 1998.
gada 12. martā, taču tā pilnībā savu darbību uzsāka 1998. gada pēdējā
ceturksnī. OECD Baltijas reģionālās programmas mērķis ir atbalstīt Baltijas
valstis pārejā uz tirgus ekonomiku, sekmēt to integrāciju pasaules
ekonomiskajos procesos un veicināt OECD izstrādātās “labākās prakses” principu
izmantošanu.
1999. gada galvenās aktivitātes bija virzītas uz reģionālā
ekonomiskā novērtējuma izstrādāšanu, kas ļāva iegūt pilnīgāku priekšstatu par
ekonomisko situāciju Baltijas valstīs.
1.1.3. ES Phare Programma
ES Phare programma ir viena no apjomīgākajām un
nozīmīgākajām ES neatmaksājamās palīdzības programmām Centrālās un
Austrumeiropas valstīm. ES Phare programma sniedz neatmaksājamo
finansējumu ar mērķi atbalstīt partnervalstis ekonomiskās pārejas un
demokrātijas nostiprināšanas procesā līdz brīdim, kad tās būs gatavas uzņemties
Eiropas Savienības dalībvalsts pienākumus.
Laika posmā no 1989. līdz 1999. gadam ES Phare
programma ir bijusi elastīga, piemērojoties mainīgajām prioritātēm un reformu
procesa iezīmēm katrā kadidātvalstī. Pastiprinoties pirmsiestāšanās
stratēģijai, visi palīdzības veidi, kas pieejami katrā kandidātvalstī, ir
apkopoti vienotā dokumentā- Pievienošanās partnerībā. Tas izklāsta prioritārās
sfēras, kurās katrai kandidātvalstij jānodrošina progress, lai sagatavotos
iestāšanās procesam ES. Latvijā palīdzības programmas sagatavošanu nosaka
nacionālā programma likumu kopuma (Acquis) pārņemšanai (NPLP) un, sākot no 2001.
gada, arī Nacionālais attīstības plāns. NPLP paredz prioritātes, termiņus,
izmaksas un pasākumus katrā ministrijā un valsts institūcijā, kas jāveic, lai
sagatavotu Latviju ES pievienošanās procesam. Nacionālais attīstības plāns ir
stratēģiskās plānošanas dokuments, kas aptver valsts attīstības sfēras, lai ES Phare
programma varētu līdzfinansēt daļu no dokumentā noteiktiem pasākumiem.
Visas līdzšinējās darbības ES Phare pogrammas
ietvaros ir orientētas un laika posmā no 2000. līdz 2006. gadam tiks orientētas
uz šādām prioritātēm:
1.
palīdzība valsts pārvaldei kandidātvalstīs
ieviest acquis communitaure (Eiropas Kopienas likumu kopumu) un
sagatavoties dalībai dažādās ES politikas jomās, piemēram, ekonomiskajā un
sociālajā kohēzijā- institucionālā attīstība (līdz 30% no programmas
kopējās summas). Tādējādi ES Phare programma palīdzēs valsts un
reģionālajām pārvaldes institūcijām, kā arī regulējošām, uzraudzības un citām
institūcijām kandidātvalstīs apgūt Kopienas mērķus un darbības principus.
2.
investīcijas ir otrā prioritāte (līdz 70%
no kopējās programmas summas), kas iedalāmas divās sfērās:
-
nostiprināt administratīvi regulējošo
infrastruktūru saskaņā ar Eiropas Kopienas likumu kopumu, pietuvināšanās ES
standartiem un normām;
-
investīcijas ekonomiskajā un sociālajā
kohēzijā, veicot tādus pasākumus, kādi tiek īstenoti ES dalībvalstīs ar
Eiropas reģionālā attīstības fonda un Eiropas sociālā fonda starpniecību. Šīs
apjomīgās investīcijas, kas Latvijai pieejamas, sākot ar ES Phare 2000
programmu, veidos svarīgu kandidātvalstu stratēģijas daļu integrācijai ES.
Es Phare programma turpinās atbalstīt arī attiecīgo
nozaru pasākumus tik lielā mērā, cik tās atbalstīs kopējos valsts mērķus-
sagatavoties iestāšanās procesam ES un ES likumu kopuma pieņemšanai.
Laika posmā no 2000.- 2006. gadam ES Phare programma,
būdama līdz šim vienīgais ES finansu instruments, kas atbalsta kandidātvalstu
gatavošanos iestāšanās procesam ES, kļūs par vienu no trim pirmsiestāšanās
finansu instrumentiem. Abi pārējie finansu instrumenti- ISPA (atbalsts
transporta un vides infrastruktūrai) un SAPARD (atbalsts lauksaimniecībai un
lauku attīstībai) būs orientēti uz konkrētām nozarēm, kamēr ES Phare
turpinās sniegt plašāku atbalstu pirmsiestāšanās procesā visām nozarēm,
pievēršoties galvenokārt tām sfērām, kurām iepriekš programma pietiekami daudz
līdzekļu nevarēja atvēlēt. Pasākumus, kas tiks finansēti ISPA un SAPARD
programmu ietvaros, ES Phare programma turpmāk nefinansēs.
Kopienas palīdzība tiks vērsta arī uz institucionālo attīstību,
piemērojot Twinning sadarbības veidu, gatavošanos darbam ar Eiropas sociālo
fondu, atbalstu ekonomiskajai un sociālajai sabalansētībai, dalību vairākās ES Phare
daudzvalstu programmās (PRAQ, Muitas programma, Statistikas programma, JOP,
LIEN, TAIEX, Pārrobežu sadarbības programma, Vides programma, Tieslietu un
iekšlietu programma, u.c.) un dalību Kopienas programmās. Latvija piedalās
šādās Kopienas programmās: Jaunatne Eiropai, Kaleidoskops, Raphael, Ariane,
Save II, Cīņa pret vēzi, AIDS novēršana, MVU programma. Kopienas programmu
mērķis ir sekmēt Eiropas līgumos ietverto ekonomiskās un sociālās sadarbības
nosacījumu īstenošanu, palielināt zināšanas par Kopienas darbības metodēm un
kārtību dažādās sfērās un sekmēt institucionālo attīstību. Programmas īsteno
Eiropas komisija ciešā sadarbībā ar valstu pārvaldes institūcijām.
ES Phare nacionālā programma.
Lielākā daļa ES Phare programmu ir nacionālās
programmas, par kurām noslēgta divpusēja vienošanās ar katru partnervalsti.
Latvijā par ES Phare nacionālās programmas sagatavošanu un uzraudzību ir
atbildīga Starptautisko palīdzības programmu koordinācijas pārvalde (SPPKP),
kas darbojas īpašu uzdevumu ministra sadarbībai ar starptautiskajām finansu
institūcijām pakļautībā. Ministru kabinets iecēlis ministru par nacionālo
koordinatoru ārvalstu palīdzības jautājumos.
Es Phare programmas atbalsts šo nacionālo programmu
ietvaros ir vērsts uz dažādām prioritārām nozarēm, kurās laikā, kad notiek
ekonomiskās sistēmas maiņa no plānveida ekonomikas uz tirgus ekonomiku,
nepieciešamas reformas un izmaiņas. Galvenās sfēras, kurās Latvijā piešķirts ES
Phare nacionālās programmas atbalsts, ir šādas: valsts pārvalde,
lauksaimniecības pārstrukturizēšana, pilsoniskā sabiedrība un demokratizācija,
izglītība un apmācība (cilvēkresursu attīstība), infrastruktūra (transports,
enerģētika, sakari), vide un kodoldrošība, privātās sfēras attīstība (uzņēmumu
pārstrukturizēšana, privatizācija, MVU, finansu sektors), sociālā attīstība,
nodarbinātība un veselības aizsardzība.
1998. gada sākumā spēkā stājās jauna pieeja ES Phare
programmas sagatavošanā. Šīs pieejas būtība ir noteikta Pievienošanās
partnerības dokumentā. Dokumentā noteiktās prioritātes veido ikgadējā Finansu
memoranda pamatu. Finansu memorands ietver informāciju par konkrētā gada ES Phare
budžeta ietvaros finansēto programmu un projektu aprakstu, kā arī nosaka
piešķirtā finansējuma sasniedzamos mērķus. Katrā Finansu memorandā ietvertie
pasākumi, pirms tiek parakstīts Finansu memorands, tiek iesniegti apspriešanai
ES Phare vadības komitejā un formāla lēmuma pieņemšanai Eiropas
Komisijā. Ar mērķi atbalstīt kandidātvalstīs likumu kopuma pārņemšanu un
ieviešanu saskaņā ar Agenda 2000, Eiropas Komisija ierosināja Twinning
sadarbības veidu- institucionālās attīstības mehānismu. Visi Twinning
projekti paredz ES dalībvalstu ekspertu piedalīšanos ar mērķi veikt saskaņotu
pasākumu vadīšanu noteiktās prioritārās nozarēs- lauksaimniecībā, vidē,
finansēs, tieslietās un iekšlietās.
ES Phare programmas Decentralizētās ieviešanas
sistēma (DIS) Latvijā tika ieviesta 1998. gada sākumā līdz ar Centrālās finansu
un kontraktu vienības (CFKV) izveidošanu Finansu ministrijā. 1998. gada
2.decembrī Eiropas Komisija un Latvijas valdība parakstīja “Saprašanās
memorandu par nacionālā fonda izveidošanu”. Nacionālais fonds ir Eiropas
Komisijas piešķirto līdzekļu finansu vadības vienība Valsts Kasē, ar kuras
palīdzību Eiropas Komisijas līdzekļi tiek novirzīti palīdzības saņēmējam ar
Nacionālā fonda sistēmu, par programmas ieviešanu tehniskiem, administratīviem
un finansu jautājumiem ir atbildīgas ieviešanas institūcijas (Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un Satiksmes ministrija), bet
CFKV, kas darbojs kā ieviešanas institūcija Finansu ministrijā, nodrošina
programmu ieviešanas administratīvo un finansu vadību. ES Phare DIS
turpinās darboties arī pēc 2000. gada kā galvenais ES Phare palīdzības
ieviešanas modelis ekonomiskās un sociālās kohēzijas programmās.
Es Phare 1999. gada nacionālās programmas ietvaros
atbalstīti sekojoši projekti:
1)
Latviešu valodas apmācība. Projekta mērķis ir
veicināt Latvijā dzīvojošo etnisko grupu integrāciju, uzlabojot latviešu
valodas prasmi latviski nerunājošajā sabiedrības daļā;
2)
Valsts ieņēmumu dienesta modernizācija. Projekts
paredz apmācības programmu īstenošanu Valsts ieņēmumu dienesta darbiniekiem;
3)
Latvijas Universitātes Eirofakultātes atbalsta
projekts. Projekta ietvaros paredzēts izstrādāt jaunas mācību programmas, sagatavot
kvalificētus mācībspēkus un pilnveidot mācību materiālus;
4)
Centrālās finansu un kontraktu vienības
kapacitātes palielināšana. Projektā paredzēta tehniskā palīdzība Finansu
ministrijas Centrālajai finansu un kontraktu vienībai;
5)
Eiropas integrācijas procesa veicināšana.
Projekta mērķis ir turpināt Eiropas integrācijas procesa tālāku attīstību,
sniedzot konsultācijas gan Eiropas integrācijas birojam, gan arī citām
ministrijām likumdošanas saskaņošanas jomā;
6)
Pārtikas kvalitāte, higiēna un drošība un
veterināro servisu attīstība. Projekta mērķis ir nodrošināt augsta līmeņa
pārtikas kvalitāti, higiēnu un drošību saskaņā ar ES normām, kā arī Zemkopības
ministrijas Valsts veterinārā dienesta laboratoriju aprīkojuma uzlabošanu un
darbinieku apmācību;
7)
Latvijas stastistikas sistēmas uzlabošana.
Projekts vērsts uz datoraprīkojuma pilnveidošanu, kā arī aptaujas veidu
paplašināšanu Centrālajā statistikas pārvaldē;
8)
Latvijas austrumu robežas menedžmenta un
infrastruktūras attīstība. Projekts paredz robežas kontroles punktu būvniecību,
apvidus automašīnu iegādi, lai uzlabotu robežsargu mobilitāti, kā arī
svešvalodu apmācību;
9)
Via Baltica rekonstrukcija. Projekts paredz Via
Baltica ceļa seguma pārklāšanu 20,5 km ceļa posmā Iecava- Bauska.
ES Phare pārrobežu sadarbības programma.
ES Phare pārrobežu sadarbības programmas (CBC) tika
izveidotas 1994. gadā ar mērķi veicināt sadarbību Centrālās un Austrumeiropas
valstu un ES robežvalstu un reģionu starpā. Šī programma ir veidota, ievērojot
Pievienošanās partnerības prioritātes, un tā galvenokārt vērsta uz transprota, vides, enerģētikas, sakaru,
uzņēmējdarbības, tehnoloģiju un tūrisma pasākumu finansēšanu. Latvijā par ES Phare
CBC programmas un sākot ar 1999. gadu Mazo projektu fonda (MPF) uzsākšanu un
ieviešanu ir atbildīga SPPKP.
Es Phare Baltijas jūras reģiona Pārrobežu sadarbības
programmā ietilpst divi galvenie elementi:
1)
nacionālā piešķīruma daļa, kas atbalstīta vidēja
un liela mēroga darbības Igaunijā, Latvijā, Lietuvā un Polijā, palīdzot šīm
valstīm pilnīgāk sagatavoties iespējām un izaicinājumiem, ko piedāvā
integrācija ES, kā arī pozitīvi ietekmēt ekonomisko attīstību robežu reģionos
kopumā;
2)
MPF, kas tika aizsākts 1999. gadā kā turpinājums
1995. gadā izveidotajai ES Phare Baltijas fonda programmai. Vispārējais
mērķis ir atbalstīt maza mēroga projektus iedzīvotāju sadarbības jomā,
iesaistot vietējos pašvaldību pārstāvjus no pierobežas reģiona (-iem), kas
atbilst šīs programmas kritērijiem. MPF veicina ar vietējo un reģionālo
pašvaldību iesaistīšanos nākotnē iespējamo projektu noskaidrošanā, attīstīšanā
un ieviešanā.
ES Phare Daudzvalstu programmas.
Kaut arī visas ES Phare programmas ir nacionālās
programmas, par kurām noslēgtas divpusējas vienošanās ar katru kandidātvalsti,
daudzas problēmas, ar kurām nākas saskarties kandidātvalstīm, ietekmē vairāk
nekā vienu kandidātvalsti un prasa vienotu risinājumu. Šāda veida problēmas
risina ES Phare Daudzvalstu programmas. ES Phare Daudzvalstu
programmas īsteno Eiropas Komisija ciešā sadarbībā ar valstīm- palīdzības
saņēmējām. Šo programmu sagatavošanu un vadību nosaka pārstāvju grupa no visām
kandidātvalstīm- Daudzvalstu programmu koordinācijas grupa.
1.1.4. Ziemeļvalstu ministru padome.
Ziemeļvalstu ministru padome tika izveidota 1971. gadā.
1989. gadā padome izveidoja Ziemeļvalstu informācijas birojus (ZIB) trīs
Baltijas valstīs. Ziemeļvalstu informācijas birojs Rīgā (ZIB-R) pārstāv
Ziemeļvalstu ministru padomi Latvijā.
Padome katru gadu pieņem ikgadējo darbības programmu un tās
īstenošanas budžetu. 1999. gada darba programmas pasākumi Latvijā tika virzīti
uz demokrātiskas attīstības veicināšanu, ilgtspējīgu resursu izmantošanu un
pāreju uz tirgus ekonomiku. Programmai ir trīs komponentes:
1)
atbalsts Ziemeļvalstu informācijas birojam un
sadarbības tīkliem;
2)
Ziemeļvalstu stipendiju programma- studentiem,
pasniedzējiem, pētniekiem, ierēdņiem un parlamentāriešiem;
3)
Demokrātija- NVO politika; kultūras pasākumi,
pastāvīgu pasākumu attīstīšana, tirgus ekonomikas veicināšana.
1.2. DIVPUSĒJĀS PROGRAMMAS.
1.2.1. ASV.
Latvijas un ASV attiecības pamatojas uz 1998. gada janvārī
noslēgto Baltijas valstu un ASV Partnerattiecību hartu. Balstoties uz šo
dokumentu, ASV atbalsta Baltijas valstu iestāšanos transatlantiskās un Eiropas
institūcijās, sadarbību aizsardzības un drošības jautājumos, kā arī ekonomisko
izaugsmi. Tas ietver palīdzību tādu tiesisko un finansiālo rādītāju
sasniegšanai, lai valsts spētu piesaistīt starptautiskās investīcijas un spētu
nodrošināt labi funkcionējošu likumdošanas sistēmu.
Palīdzību Latvijai sniedz ASV valdība, kuru koordinē ASV
vēstniecība Rīgā. Ilgtermiņa ASV valdības palīdzību mazā biznesa finansēšanā
koordinē Baltijas- Amerikas Uzņēmējdarbības fonds. Baltijas- Amerikas
Sadarbības programma (darbojas Sorosa fonda ietvaros) sniedz palīdzību NVO.
Kopš 1991. gada ASV ar ASV Starptautiskās attīstības
aģentūras (USAID) starpniecību atbalsta Latviju tirgus ekonomikas un uz
līdzdalību balstītas demokrātijas veidošanu saskaņā ar Austrumeiropas
demokrātijas atbalsta aktu. Kopš tā laika USAID ir īstenojusi vairāk nekā 60
pasākumus trīs sfērās: ekonomikas pārveidošana, demokrātiska plurālisma
veicināšana un dzīves kvalitātes uzlabošana (ieskaitot veselību, vidi un
energoefektivitāti). Divpusējais līgums par ekonomisko, tehnisko un līdzīgu
palīdzību starp ASV valdību un Latvijas valdību, kas tika noslēgts 1995. gada decembrī,
paredz USAID un citu Amerikas institūciju sadarbību.
1999. gadā USAID uzsāka jauna projekta- Īpaša tuberkulozes
veida vadības centra- īstenošanu.
1.2.2 Apvienotā Karaliste.
Lielbritānijas valdībai ir vairākas divpusējās palīdzības
programmas, kuras sniedz palīdzību Centrālās un Austrumeiropas valstīm
izmantojot publisko, privāto un NVO sektoru. Kā nozīmīgākais palīdzības
sniedzējs jāmin Starptautiskā attīstības Departamenta (DFID) Know- How Fund
(KHF). Galvenie DFID darbības virzieni ir nabadzības izskaušana un ekonomiskās
izaugsmes sekmēšana, lai izveidotu spēcīgu un pārtikušu sabiedrību.
Ņemot vērā to, ka Latvijai ir pieejami daudzpusējie
palīdzības fondi, kur aktīvu vietu ieņem Ziemeļvalstu divpusējā palīdzība,
Apvienotā karaliste nesniedz palīdzību divpusējo programmu ietvaros, bet gan ES
Phare programmas ietvaros, ko īsteno Eiropas Komisija. Apvienotās
Karalistes aktivitātes var iedalīt trīs galvenajos virzienos:
1)
kapacitātes stiprināšana stratēģiskajā plānošanā
un projektu izstrādē dabas aizsardzības jomā, viecinot efektīvu sadarbību
palīdzības saņēmējiem un donoriem;
2)
kapacitātes stiprināšana stratēģiskās plānošanas
jomā reģionālai un lauku attīstībai;
3)
efektīva publiskā administrācija, audiālās
politikas attīstības sekmēšana un pakalpojumu pieejamība visiem iedzīvotāju
slāņiem.
Apvienotā Karaliste līdzdarbojas arī Pasaules Bankas ERAB un
EIB īstenotajās atbalsta programmās.
1.2.3. Austrija.
Austrijas Federālā kanceleja ir parakstījusi līgumu ar
Eiropas Integrācijas biroju par palīdzības piešķiršanu Latvijai Eiropas
integrācijas jomā.
1999. gadā Austrija sniedza Latvijai palīdzību šādās
programmās:
1)
Sabiedrība. Infrastruktūra. Nodarbinātība. Tas
ietver:
·
Ražošanu,
·
Veselības aprūpi,
·
Vietējo pārvaldi.
2)
Ražošana, kas attiecās uz sekojošiem sektoriem:
·
Lauksaimniecību,
·
Amatniecību,
·
Tirdzniecību,
·
Banku sektoru,
·
Tūrismu,
·
Privātā sektora attīstību.
3)
Cilvēkresursu attīstība, kas ietver atbalstu
šādās jomās:
·
Kultūra,
·
Izglītība.
1.2.4. Dānija.
Dānija ir sniegusi palīdzību Latvijai kopš 1990. gada.
Dānijas divpusējai sadarbībai ar Latviju ir izteikti decentralizēta struktūra,
kur Dānijas nozaru ministrijas un aģentūras īsteno nozaru politiku tiešā
sadarbībā ar saviem partneriem Latvijā. Saskaņā ar Dānijas valdības izstrādāto
stratēģiju, sniedzot finansiālo palīdzību Austrumeiropas un Baltijas valstīm,
80% finansējuma laika periodā no 1998. līdz 2001. gadam tiek vērsti uz vides
sektoru sakārtošanu. Dānijas palīdzību var iedalīt 4 virzienos:
2)
privātā sektora attīstība, kas virzīta uz
uzņēmējdarbības un tās infrastruktūras attīstību,
3)
vairākas speciālās tehniskās un humanitārās
palīdzības programmas,
4)
valsts aizsardzība (Dānijas Aizsardzības
ministrija sadarbojas ar Latvijas Iekšlietu ministriju).
1.2.5. Francija.
Francijas divpusējo palīdzību Latvijai īsteno Francijas
Ārlietu ministrija, aktīvi līdzdarbojoties Francijas vēstniecībai Latvijā.
1998. gada sākumā Francijas Ārlietu ministrija parakstīja sadarbības līgumu.
1999. gadā Francija ir sniegusi Latvijai palīdzību šādās jomās: kultūra, valsts
un sabiedriskais sektors, lauksaimniecība un cilvēkresursu attīstība.
1.2.6. Itālija.
1996. gadā Itālijas valdība un Latvijas valdība Itālijas un
Centrālās un Austrumeiropas valstu sadarbības programmas ietvaros parakstīja Saprašanās
memorandu par tehnisko palīdzību. Projektu pieteikumi palīdzības saņemšanai
iesniedzami Itālijas vēstniecībai Latvijā, kura koordinē palīdzības programmas.
Apstiprinātie projekti galvenokārt saņem tehnisko palīdzību, ietverot apmācības
un projektu priekšizpēti šādās sfērās: atbalsts MVU, privatizācija, uzņēmumu
pārveidošana un pārstrukturizēšana, lauksaimniecība, pārtikas pārstrāde un
izplatīšana, celtniecība un pilsētu infrastruktūra, veselības pakalpojumi,
vides aizsardzība, droša enerģijas ražošana, sakari un transports, kultūra un
informācija, zinātne un tehnoloģija, izglītība un pētniecība.
1.2.7. Japāna.
1993. gadā Japānas un Latvijas valdības parakstīja divpusēju
sadarbības līgumu par tehnisko palīdzību. Liela daļa divpusējos dāvinājumus,
parasti ar Pasaules Bankas, ERAB un citu starptautisko finansu institūciju
līdzfinansējumu piešķir Japānas Starptautiskā sadarbības aģentūra (JICA),
savukārt Ārvalstu ekonomiskās sadarbības fonds (OECF) ir atbildīgs par
divpusējiem aizdevumiem. Japānas programmas “Oficiālais atbalsts attīstībai”
(ODA) ietvaros JICA paplašina savu tehnisko sadarbību cilvēkresursu attīstībā
nācijas veidošanai. Savukārt 1999. gadā Latvijas valsts administrācijas un
privātā sektora pārstāvji piedalījušies septiņos JICA organizētajos apmācību
kursos Japānā. Tie skar tādas jomas kā enerģētika, vide, tūrisms, ekonomikas
attīstība.
1.2.8. Kanāda.
Kanādas programma sadarbībai ar Latviju tika izveidota 1991.
gadā. Tā vērsta uz demokrātijas jautājumiem un sekmīgu vadību, kā arī privātā
sektora attīstību. Šajā programmā ietilpst divpusējā un daudzpusējā tehniskā
sadarbība, atbalsts, sekmējot Kanādas un Baltijas attiecības uzņēmējdarbības
jomā, iedzīvotāju tiešā sadarbība un Kanādas fonda pasākumi. Programma balstīta
uz Kanādas uzņēmēju, nevalstisko organizāciju, izglītības iestāžu un valdības
institūciju sadarbību ar to partneriem Latvijā. Kopš 1995. gada palīdzības
programmu pārrauga Kanādas Starptautiskā attīstības aģentūra (CIDA). Tās
uzdevums ir Kanādas un Baltijas partneru finansiālā un tehniskā ieguldījuma
sabalansēšana. Pasākumi demokrātijas attīstības jomā vērsti uz valsts pārvaldes
reformas un vietējo pašvaldību līdzdalības veicināšanu, kā arī darbu etnisko
minoritāšu integrācijā. CIDA atbalsta arī Latvijas likumdošanas aktu tulkošanu
angļu valodā ES paplašināšanās kontekstā. CIDA ieguldījums privātā sektora
attīstībā ietver konsultācijas privatizācijas politikas, kredītiestāžu
attīstības un kapacitātes palielināšanas jautājumos. Ar CIDA Austrumeiropas
renesanses programmas starpniecību īstenoti kopēji Kanādas uzņēmumu un Baltijas
valstu uzņēmumu pasākumi dažādās sfērās, piemēram, celtniecībā, farmācijas
nozarē un lauksaimniecībā. Otavas Universitāte atbalsta Rīgas Biznesa
institūtu, kas piedāvā Rietumu standartiem atbilstošu maģistra programmu
biznesa vadībā ar angļu mācību valodu.
Baltijas iniciatīvu programma papildina CIDA kopējo
tehniskās sadarbības programmu un to CIDA vārdā īsteno Starptautiskās apmācības
fonds. Tas sniedz maza mēroga finansu atbalstu īstermiņa apmācībai un
iniciatīvai veikt institucionālo attīstību Latvijā. Vietējā līmenī aizsāktus
maza mēroga projektus, galvenokārt sociālajā un veselības sektorā, finansē
Kanādas fonds un tos īsteno Kanādas vēstniecība Rīgā.
1.2.9. Nīderlande.
Kopš deviņdesmito gadu sākuma Nīderlandes valdība seko
noteiktai palīdzības politikai attiecībā uz Centrālās un Austrumeiropas
valstīm. Latvijas sadarbība ar Nīderlandi notiek, pamatojoties uz 1994. gadā
parakstīto Saprašanās memorandu, kurš 1998. gadā noslēgts vēl uz diviem gadiem,
kur kā svarīgākās jomas minētas enerģētika un vide, transports un
infrastruktūra, kā arī atbalsts ES pirmsiestāšanās procesam.
1.2.10. Norvēģija.
1992. gadā Norvēģijas valdība apstiprināja ilgtermiņa Darbības
programmu 1992.- 1996 gadam, kuras īstenošana tika pagarināta līdz 1999. gadam.
Programmu vada Norvēģijas Ārlietu ministrija, un par tās koordināciju ir
atbildīgs Centrāleiropas un Austrumeiropas sadarbības programmu departaments.
1.2.11. Somija.
Somijas palīdzības Baltijas valstīm mērķis ir atbalstīt
pāreju uz demokrātiju un tirgus ekonomiku. Somija palīdzību Latvijai sniedz
galvenokārt divpusējās sadarbības, starptautisko organizāciju un attīstību
finansējošu institūciju, kā arī NVO ietvaros. Divpusējo palīdzību Latvijai
Somija sniedz jau kopš 1992. gada. Kopš 1996. gada Somijas palīdzība tiek
piešķirta saskaņā ar valdības apstiprinātu darbības plānu, kas ir saskaņots arī
ar ES prioritātēm. Somijas un Latvijas sadarbības programma nosaka prioritātes,
par kurām panākta abpusēja valstu vienošanās Somijas stratēģijas ietvaros
rīkoto sarunu laikā.
1.2.12. Šveice.
Līgums par finansiālo palīdzību starp Latvijas Republiku un
Šveices Konfederāciju tika noslēgts 1992. gada decembrī. 1998. gadā šis
finansiālās palīdzības līgums tika pagarināts laika posmam no 1999. līdz 2000.
gadam. Līgums paredz neatmaksājamu palīdzību nacionālo prioritāšu projektu
īstenošanā vides, sabiedrības veselības un infrastruktūras jomā. Šveices
Federālais arējo ekonomisko attiecību birojs nozīmēja Šveices Sarkano krustu
par Šveices finansēto projektu koordinācijas un ieviešanas konsultantu.
1999. gadā Šveices valdība sniedza palīdzību sekojošiem
projektiem Latvijā:
1)
Rīgas ūdens aizsardzības projekts, kas tika
uzsākts 1992. gadā,
2)
Šveices Sarkanā krusta palīdzība ārstiem-
terapeitiem.
1.2.13. Vācija.
1992. gadā izveidotā TRANSFORM programma ir stūrakmens
Vācijas divpusējā sadarbībā ar Centrālās un Austrumeiropas valstīm un NVS. Ar
TRANSFORM programmas palīdzību Vācijas federālā valdība atbalsta šīs valstis
demokrātijas attīstībā un tirgus ekonomikas struktūru nostiprināšanā. Vācijas
Federālā budžeta ievaros finansēto konsultatīvo pakalpojumu mērķis ir izveidot
privātā sektora attīstībai nepieciešamās tirgus ekonomikas struktūras.
TRANSFORM programmas koordinācijas darbu Vācijas vēstniecībā
Latvijā veic KfW (Kreditanstalt fur Wiederaufbau) ekonomisko konsultāciju
koordinācijas centrs, kas izveidots 1993. gadā. Centrs sadarbībā ar Latvijas
partnerinstitūcijām piedalās programmas sagatavošanā un īstenošanā.
1999. gadā Vācijas valdība TRANSFORM programmas ietvaros
sniedza konsultācijas šādās jomās:
1.
Valdības konsultācijas, kas ietver:
·
Konsultācijas un speciālistu apmācību par
integrāciju ES,
·
Konsultācijas reģionālajā attīstībā,
·
Konsultācijas likumdošanā.
2.
Konsultācijas par privatizācijas procesu,
ietverot atbalstu Privatizācijas aģentūrai.
3.
Konsultācijas uzņēmējdarbībai, kas ietver:
·
Konsultācijas privatizētajiem rūpniecības
uzņēmumiem,
·
Latvijas un Hāgenas Rūpniecības un tirdzniecības
kameru sadarbību,
·
Latvijas un Frankfurtes pie Oderas Amatniecības
kameru sadarbību,
·
Konsultācijas un apmācību mežsaimniecībā,
·
Atbalstu nacionālās akreditācijas un
sertifikācijas sistēmas pilnveidošanā,
·
Mācību programmu pilnveidošanu lauksaimniecības
arodskolās,
·
Konsultācijas uzņēmumiem kvalitātes vadības un
mārketinga jautājumos,
·
Kvalitātes auditoru apmācības,
·
Reģionālā tūrisma veicināšanu Vidzemē.
4.
Īstermiņa konsultācijas.
Līdzās Vācijas valdības palīdzībai vairākas programmas tiek
īstenotas ar atsevišķu Vācijas federālo zemju atbalstu, kur kā vienu no
lielākajiem palīdzības sniedzējiem ir jāmin Ziemeļreinas- Vestfālenes federālā
zeme.
1.2.14. Zviedrija.
Zviedrijas un Latvijas sadarbība aizsākās 1990. gadā.
Latvija ir viena no Zviedrijas sadarbības prioritārajām valstīm. Gandrīz pusi
no Zviedrijas palīdzību programmu Latvijai koordinē Zviedrijas Starptautiskā
Sadarbības Aģentūra (SIDA). SIDA Centrālās un Austrumeiropas departamenta
Baltijas valstu un Centrāleiropas nodaļa ir atbildīga par lielāko daļu reģiona
sadarbības projektiem.
SIDA palīdzība vides sektoram Latvijā 1999. gadā galvenokārt
tika vērsta uz ūdens apgādes un notekūdeņu sakārtošanas projektiem Liepājā,
Rīgā un Daugavpilī Baltijas jūras apvienotās programmas ietvaros. Palīdzība
sniegta arī atkritumu apsaimniekošanas sistēmas vadības pilnveidei.
1.3. STARPTAUTISKĀS FINANSU ORGANIZĀCIJAS.
1.3.1. Eiropas Investīciju banka.
Eiropas Investīciju Banka (EIB) darbību Latvijā uzsāka 1993.
gada beigās. Būdama Eiropas Savienības institūcija, EIB pastāvīgi pielāgo savu
darbību Kopienas attīstības politikai. Valstīs, kas pretendē dalībai ES, bankas
operācijas galvenokārt balstās uz vispārējiem norādījumiem par darbību veikšanu
Centrālās un Austrumeiropas valstīs. EIB finansiālo palīdzību piešķir aizdevumu
veidā, un tā ir lielākais aizdevumu sniedzējs reģionā. EIB ir arī apņēmusies
sniegt atbalstu 1997. gada Vīnes Eiropas Padomes noteiktās pirmsiestāšanās
stratēģijas nostiprināšanā un, ņemot vērā iestāšanās sarunu uzsākšanu ar 11 ES
kandidātvalstīm, EIB izveidoja pirmsiestāšanās fondu, ko Banka pilnībā finansē
no saviem līdzekļiem, nesaņemot Kopienas garantijas. Kredīta fonds atbalsta
šādas sfēras:
1)
transports un sakari, kas pamatā ir atbalsts
investīcijām ar mērķi uzlabot nacionālos tīklus un paplašināt sakarus ar citām
valstīm, īpaši ar ES (Trans- Eiropas tīkli- TEN);
2)
vide, kur tiek finansēti projekti vides
uzlabošanas jomā un veikts katra projekta ietekmes uz vidi novērtējums;
3)
enerģētika, kur tiek atbalsīta sektora
pārstrukturizēšana un modernizācija, finansētas investīcijas enerģijas
taupīšanas un piegādes nodrošināšanas jomā;
4)
ražošana, kur atbalstīti kopējie pasākumi ar ES
sadarbības partneriem un ES uzņēmumu tiešās investīcijas, kā arī piešķirti
globālie aizdevumi bankām maza un vidēja mēroga projektu finansēšanai.
1.3.2. Pasaules Bankas grupa.
Pasaules bankas grupa dibināta 1944. gadā, un to veido 5
savstarpēji saistītas institūcijas: Starptautiskā Rekonstrukcijas un attīstības
banka (IBRD), Starptautiskā Attīstības Aģentūra (IDA), Starptautiskā Finansu
Kooperācija (IFC), Daudzpusējo Investīciju garantiju aģentūra (IDA),
Investīciju strīdu izšķiršanas starptautiskais centrs (ICSID). IBRD ir tā, kas
piešķir Latvijai aizdevumus. Pasaules Bankas ietvaros darbojas Starptautiskais
palīdzības fonds (IDF), kas atbalsta institūciju attīstību.
Latvija Pasaules Bankai pievienojās 1992. gadā, bet Bankas
birojs Rīgā tika atklāts 1993. gadā. Tā galvenais uzdevums ir Bankas darbības
ar Latvijas valdību saskaņošana, attiecībā uz palīdzības programmu sagatavošanu
un īstenošanu, kā arī konsultāciju sniegšanu politikas veidotājiem
makroekonomisko un strukturālo reformu jomās.
Pasaules Bankai īsteno plašu un daudzpusīgu programmu
Latvijas atbalstam strukturālajās reformās un integrācijai Eiropas
ekonomiskajos procesos. Izmantojot aizdevumus, īpaši izdalot Programmatisko
strukturālo pārkārtojumu aizdevumu (PSAL), kura komponentes ir arī tehniskā
palīdzība un konsultatīvie pakalpojumi, Banka palīdz nacionālajai valdībai
makroekonomisko un strukturālo reformu īstenošanā. Latvijai ir jāsasniedz šie
mērķi, īstenojot Pasaules Bankas atbalstītās reformas šādās jomās: pensijas,
publiskā sektora vadība, cilvēkresursu vadība, publisko izdevumu vadība,
privatizācija un regulatīvās reformas (komunālie pakalpojumi un finanses).
Pasaules Bankas aizdevumi Latvijai ir novirzīti arī vairākiem investīciju
projektiem vides, enerģētikas, transporta, labklājības, veselības aprūpes, izglītības,
uzņēmējdarbības un finansu sektoros, kā arī pilsētu un lauku attīstībai. Bez
tam Latvija ir saņēmusi IDF dāvinājumus Valsts kontroles institucionālajai
attīstībai, vides politikas attīstībai, regulatīvās kapacitātes stiprināšanai,
publiskai administrācijai un ekonomisko institūciju attīstībai.
Bankas pašreizējās programmas mērķis Latvijā ir palīdzēt
izveidot un īstenot integrētu programmu valsts izaugsmes, makroekonomiskās un
finansiālās stabilitātes, strukturālo reformu un nabadzības izskaušanas atbalstam.
Tādējādi Bankas programma Latvijā ir virzīta uz privātā sektora attīstību,
sabiedriskā sektora vadību, korupcijas izskaušanu, starpnacionālo valdību
kapacitātes stiprināšanu, cilvēkresursu attīstības un institūciju veidošanas
finansēšanu, kā arī efektīvākas labklājības sistēmas izveidošanu.
Ar Pasaules Banku sadarbojas vairāki daudzpusēji un
divpusēji donori, kuri piedalās Pasaules Bankas atbalsta projektos Latvijā. Pie
daudzpusējām programmām jāmin Ziemeļvalstu Vides finansu korporācija, Ziemeļvalstu
Investīciju banka un ES Phare programma. Pie divpusējiem donoriem jāmin
Dānijas, Somijas, Zviedrijas (SIDA) un Japānas valdības.
1.3.3. Eiropas Rekonstrukcijas un Attīstības banka.
Eiropas rekonstrukcijas un attīstības banka (ERAB) tika
izveidota 1991. gadā ar mērķi sekmēt pāreju uz tirgus ekonomiku un veicināt
uzņēmējdarbības attīstību Centrālās un Austrumeiropas valstīs un NVS. ERAB
palīdzības resursi veido ERAB Tehniskās sadarbības speciālo fondu (TCSF), kur
ietverti gan neatmaksājamās tehniskās palīdzības līdzekļi, kas iepriekš tika
atvēlēti privātsektora darbības atbalstīšanai, gan atsevišķu palīdzības
sniedzēju ieguldījumus.
Latvija kļuva par ERAB dalībvalsti 1992. gadā. ERAB
stratēģija Latvijā ir vērsta uz šādiem pārejas perioda mērķiem: privātās
uzņēmējdarbības paplašināšana un modernizācija, ieskaitot MVU, un
starptautiskās konkurētspējas uzlabošana, finansu un banku sektora
nostiprināšana, infrastruktūras projektu, t.sk. pilsētu rajonu sakaru
uzlabošana. Citas prioritātes ietver speciālo zināšanu nodošana un tādu
pasākumu organizēšana, kas veicinātu Latvijas integrāciju starptautiskajā
ekonomikā un tās pievienošanos Eiropas Savienībai.
1.3.4. Starptautiskais Valūtas fonds.
1992. gadā Latvija kļuva par Starptautiskā Valūtas fonda
(SVF) dalībvalsti. SVF sniedz Latvija finansiālo un tehnisko palīdzību
makroekonomiskai stabilitātei un pārejai uz tirgus ekonomiku. Tehnisko
palīdzību papildina arī vairāki citi palīdzības sniedzēji, piemēram, Eiropas
savienība, Japānas valdība, Pasaules Banka, Šveices valdība un UNDP.
SVF sniedza atbalstu un konsultācijas Latvijai dažādās
sfērās- finansu, nodokļu un muitas, banku uzraudzības, monetārās politikas un
centrālās bankas darbības, kā arī naudas, banku un maksājumu bilances, kā arī
statistikas jautājumos. Šī tehniskā palīdzība tika piedāvāta, organizējot
īstermiņa ekspertu vai ekspertu grupu no Vašingtonas vai arī patstāvīgu
ekspertu, kas darbojas vairāk nekā 6 mēnešus, piesaistīšanu. 1999. gadā Latvija
izmantoja patstāvīgā eksperta palīdzību statistikas jomā. Tika piedāvātas arī
plašas 2 nedēļu līdz 3 mēnešu apmācības programmas SVF institūtā Vašingtonā un
Apvienotajā Vīnes institūtā, kurās piedalījās vairākas Latvijas valdības un
centrālās varas amatpersonas, apgūstot zināšanas tādās jomās kā makroekonomiskā
analīze un politika, centrālās bankas grāmatvedība, valsts izdevumi, nodokļu
politikas vadība un reforma, fiskālās politikas vadība un statistika.
1.3.5. Ziemeļvalstu Investīciju banka.
Ziemeļvalstu investīciju banka ir daudzpusēja Ziemeļvalstu
finansu institūcija, kas dibināta 1976. gadā. Ziemeļvalstu investīciju banka
finansē projektus vairāk nekā 35 valstīs, ieskaitot pašas Ziemeļvalstis. Banka
piešķir aizdevumus un garantijas projektiem, kas sekmē ekonomisko attīstību ne
tikai Ziemeļvalstis aptverošajos reģionos, bet arī citās pasaules daļās.
Ziemeļvalstu investīciju banka sadarbībā ar ERAB un
Ziemeļvalstu projektu fondu (Nopef) īsteno Baltijas investīciju
programmu, kas atbalsta Ziemeļvalstu interesēm kalpojošas mazu un vidēju
privāto uzņēmumu investīcijas Baltijas valstīs. Baltijas investīciju programmas
ietvaros Ziemeļvalstu investīciju bankai ir trīs uzdevumi:
1)
izsniegt Baltijas investīciju aizdevumos
privātās sfēras projektiem,
2)
sniegt finansiālu palīdzību trīs nacionālajām
Baltijas investīciju bankām,
3)
veikt ieguldījumus Baltijas Investīciju banku
kapitālā.
1.3.6. Ziemeļvalstu Vides Finansu korporācija.
Ziemeļvalstu vides finansu korporācija (NEFCO) ir
daudzvalstu finansu institūcija, kas finansiāli atbalsta vides projektus
Centrālās un Austrumeiropas valstīs. NEFCO tika dibināta 1990. gadā,
sadarbojoties piecām Ziemeļvalstīm- Dānijai, Islandei, Norvēģijai, Somijai un
Zviedrijai. NEFCO mītne atrodas Helsinkos kopā ar Ziemeļvalstu investīciju
banku.
NEFCO piecu Ziemeļvalstu uzdevumā pārrauga Ziemeļvalstu
Vides Attīstības fondu (NEDF). Tas tika nodibināts 1996. gadā uz trīs gadiem,
bet 1999. gada sākumā dalībvalstis nolēma darbību turpināt līdz pat 2003.
gadam.
1.4. PRIVĀTIE FONDI.
1.4.1. Sorosa fonds- Latvija.
Bezpeļņas organizācija ar ierobežotu atbildību Sorosa fonds-
Latvija (SFL) tika izveidota 1992. gadā kā Džordža Sorosa dibinātā Atvērtās
sabiedrības institūta asociētā dalības organizācija. SFL darbība iedalāma divās
grupās: nacionālās un tīkla programmas. Nacionālo programmu finansēšanas
prioritātes un apjomu nosaka SFL valde. Tīkla programmas vada Atvērtās
sabiedrības institūts ar galvenajām mītnēm Budapeštā un Ņujorkā.
Sorosa fonda mērķis ir atbalstīt un nostiprināt pilsoniskās
sabiedrības izveidošanu neatkarīgajā Latvijas valstī. SFL 1999. gada programma
sniedza palīdzību šādām jomām:
1)
Tiesiskas valsts veidošana:
·
Juridiskās programmas;
·
Cietumu un policijas reformu programmas;
·
Pretkorupcijas programma;
·
Vardarbība pret sievieti, bērnu un bērnu garīgā
veselība.
2)
Pilsoniskās sabiedrības un integrācijas
programmas:
·
Nevalstisko organizāciju atbalsta programma;
·
Bibliotēku programma;
·
Izdevējdarbības programmas;
·
Politikas analīze;
·
Integrācija un naturalizācijas veicināšana;
·
Programma “Austrumi- Austrumiem”;
·
Baltijas- Amerikas Partnerattiecību programma;
3)
Izglītība:
·
Programmas izglītības reformām Latvijā;
·
Skolu atbalsta centrs;
·
Stipendiju programmas;
·
Projekts “Cilvēks sabiedrībā”;
·
Projekts “Atvērtā skola”;
·
Projekts “Soli pa solim”;
4)
Sabiedrības veselība:
·
Veselības aprūpes iniciatīvas;
·
Šveicera semināri ārstiem;
·
Pretalkahola un pretnarkotiku programma;
·
Zalcburgas Kornela semināri un intenatūra
ārstiem;
·
Veselības izglītība.
5)
Māksla un kultūra:
·
Sorosa Mūsdienu mākslas centrs;
·
Spēles mākslu programma;
·
Programma “Māksla sociālo pārmaiņu
veicināšanai”;
·
Sorosa Dokumentālo filmu fonds;
·
Mākslinieku apmaiņas programma;
·
Atvērtās sabiedrības kultūras sakaru programma;
·
Mākslas un kultūras programma.
Secinājumi.
·
1999.
gadā Latvija izmantojusi starptautisko palīdzību 78,5 milj. LVL apmērā.
¨
Daudzpusējās
programmas (50% no palīdzības 1999. gadā). Vajadzīgs līdzfinansējums no pašu
līdzekļiem.
¨
Divpusējās
programmas (ap 40% no palīdzības 1999. gadā). Lielākās donorvalstis ASV
(Baltijas- Amerikas Uzņēmējdarbības fonds u.c.), Dānija un Zviedrija.
Pakāpeniski samazinās palīdzības apjoms. Kad Latvija iestāsies ES, tā no
saņēmējvalsts pārtaps par donorvalsti.
¨
Starptautiskās
finansu institūcijas. Tehniskās palīdzība nāk līdzi aizdevumiem, kurus piešķir
konkrētiem investīciju projektiem. Projektiem jābūt valsts investīciju
programmā (VIP), kā arī gadskārtējā budžeta likumā (ja tas ir valsts garantēts
aizņēmums).
¨
Privātie
fondi- Sorosa fonds- Latvija.
·
Lielākā
daļa no šiem līdzekļiem Latvijā neienāk, vai arī tiek aizskaitīta atpakaļ uz ES
(šajās valstīs ražoto iekārtu un tehnoloģiju iegādei vai ārvalstu konsultanutu
apmaksai). Piemēram, no 1999.- 2000. gadam Latvijas Bankas kontos
ieskaitītajiem Phare līdzekļiem, Latvijā palikuši mazāk kā 40%.
·
Palīdzības
programmu sastādīšanā svarīgākais uzdevums ir pamatot, ka programmas vai
projekti atbilst stratēģijai, nevis- stratēģijas realizēšanai nepieciešama
tieši šī programma vai projekts.
·
NAP
(nacionālā attīstības plāna) izstrāde ir pamatnosacījums, lai Latvija saņemtu
ES pirmsiestāšanās finansiālo palīdzību.
Anotācija (Anotation).
“Overview of the international help from abroad to Latvia in
1999.” was created on purpose to provide the information on programs of
international help in Latvia in 1999. The information in the Overview is
ordered so that it gives analytical as well as statistical idea of what kind of
help Latvia has received so far and where it has been aimed. International help
from abroad was extremely important just after the renewation of the
independence and it was more important for people in need, orphans, disabled
people, etc. and sollution of other social problems in Latvia. Nowadays
cooperation has changed a lot- financial support is spend in well thought
projects.
Overview was created on purpose to include the information
as precise as possible about the help from abroad to Latvia in 1999. however
its users should mind that it cannot be used as document. If users would like
to acquire more detailed information on any help provider or the direction it
was forwarded to, employees of SPPKP
would gladly support you with the appropriate information.
We would like to
thank those who helped to create this “Overview of international help to Latvia
in 1999.”- thanks for the great deal of embassies, international organizations
and fonds, which support in providing the information gave the opportunity to
collect the widest information on the international help from abroad to Latvia
in 1999. We also thank all the employees of SPPKP and employees of other
institutions including The Latvian Bank.
We hope this
material will be suitable.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru